Gudrais zirgs.
10. A. 705. 531. 550. F. Dunovs Grienvaldē, A. Bīlenšteina kr. LP, VII, II. 25, 3,
3.
Lielā, lielā mežā dzīvoja vientuļā būdiņā nabaga vīrs ar divi dēliem. Un
viņam no laika gala vēl bija vecs, balts zirgs - to viņš brīnum bija iemīlējis un
neapnikdams kopa.
Vienu dienu nabaga vīra vecākais dēls bija aizgājis tāpat pa mežu, un šurpu, turpu
staigādams, ieraudzījis savādu koku. kokā savādu ligzdu. Viņš tecēja tēvam un
brālim to teikt. Atnāca tie, uzkāpa augšā, atrada ligzdā mazu puišeli; bet tas bija
tik smags, ka tikai ar mokām pa divatiem varēja nonest zemē. Nu, kur nu puišeli tādu
likt? Vārda nebija, nesa uz baznīcu un nokristīja par Atrastiņu. Bet tos brīnumus! -
kad krusta bērnu mājā nesa, tas auga augdams un īsā brīdī izauga par lielu
cilvēku. Šie tikai atplēta acis, bet Atrastiņš sacīja: "Tēt, nebrīnaties! Man
savāds liktenis: es bija saimmieka dēls citā zemes apgabalā, mans tēvs mani
nolādēja un ērglis atnesa tai ligzdā, kur jūs mani atradāt. Bet otrreiz mani
kristīdami, jūs esat raisījuši mani no lāstiem, esmu atkal izaudzis par
lielcilvēku."
Tā nu palika. Tēvs ar abiem dēliem un Atrastiņu dzīvoja labu laiku saticīgi, un kad
vecajam pienāca mirstamā stunda, kad dēliem mantu dalīja, tas Atrastiņam to pašu
daļu novēlēja, ko saviem dēliem. Labi! tēvu paglabā. Bet tūliņ jau bēŗu dienā
Atrastiņš, pārnākdams no kapiem drusku vēlāk, dzird ārpus durvim, ka abi brāļi
norunā: Atrastiņam nevajagot no tēva mantības nekā dot - daudz, ja veco baltiņu tam
atmetot.
Labi! Atrastiņš patencina par to pašu baltiņu un aizjāj. Jāj, jāj pa lielo mežu
vien - vakarā uzjāj lielu ozolu, piesien pie tā savu baltiņu un pats kāpj ozola galā
nosnausties, tur drošāki no zvēriem un tā. Uzkāpj, apskatās visapkārt, ierauga
ziemeļos lielu gaišumu. Nu, ko nu? Tā kāpj zemē un jāj uz to pusi raudzīt, kur tas
gaišums. Jāja, jāja jūdzes piecas mazākais - ierauga uz lauka putna spalvu, tā tā
spīdēja, tik gaiši, ka visa apkārtne tikpat kā dienā. Nu, zināms, tāda spalva reta
lieta, šis grib ņemt, bet baltais zirgs saka: "Neņem spalvu, tā ir tava
nelaime!"
Par tiem vārdiem Atrastiņš iesākumā gan tā kā atraujas, bet klausīt taču neklausa
- paņēma spalvu un aizjāja.
Labu gabalu jājis, iejāja vienā muižā, tur bija pats velns par kungu, un saderēja
šo par zirgu puisi. Bet drīzi muižas ļaudis sūdzēja kungam, ka zirgu puisim istabas
sienā tāda un tāda spalva iesprausta, istaba esot tumšākā naktī tik gaiša kā
dienu. Tad kungs domāja: "Kam putna spalva, tam arī pats putns." Lai tūlin
gādājot viņam spožās spalvas putnu!
Nu Atrastiņš bija nagos: nezin nekā par putnu un jāgādā ir. Raudādams nabadziņš
iegāja pie sava baltiņa un žēlojās: "Ir nelabi!"
Zirgs sacīja: "Ko es tev teicu? Neņem spalvu! tā tava nelaime, tu ņēmi. Zināms,
no šīs nelaimes gan vēl glābsimies, bet četras lielākas nelaimes stāv vēl
priekšā. Un tagad nu pie darba: sēdies man mugurā, aizjāj uz to lauku, kur spalvu
pacēli, uzcel tur no seģenēm telti, iespraud spalvu telts čukurā un gaidi teltī,
kalēm putns nāks spalvu ņemt: tikko viņš tad ņem, izgrūd roku pa telts čukura
caurumu, notver putnu, lec atkal man mugurā un steidz atpakaļ pie kunga."
Labi! šis tā darīja, uzcēla telti, noķēra spožo putnu un pārnesa kungam. Kungs par
to ļoti priecājās un turēja Atrastiņu labi jo labi.
Bet Atrastiņš no tās dienas savu baltiņu glaudīja vien un cik tikai kungs zirgu
barības deva, to visu grūda baltiņam, lai citiem kā citiem.
Tad muižas ļaudis otrreiz apsūdzēja Atrastiņu kungam kādu nelietību tas darot,
citus zirgus nemaz vairs nebaŗojot. Kungs par to apskaitās un pavēlēja Atrastiņam
jūŗas dieva meitu pārvest viņam par sievu. Nu Atrastiņš raudādams iegāja atkal pie
sava baltiņa: tā un tā. Baltiņš sacīja: "Šo nelaimi gan glābsim, bet uz
priekšu vēl trīs lielākas gaidāmas. Nopērc vienu birkavu zirgu ādu, vienu birkavu
nagliņu, vienu birkavu piķa. Tad klāj vienu ādu pēc otras man virsū, sapiķo ar
piķi, pienaglo ar nagliņām, lai saturās kopā un jāj mani uz jūŗas malu. Es tevi
nesīšu pa septiņiem sudraba mežiem, pa vienu glāžu tiltu līdz jūras malai, līdz
tādam kokam ar trim zariem; bet tu jādams neskaties atpakaļ. Nogājis pie koka, piesien
mani pie tā, bet pats kāp kokā augstākā zarā. Tad iznāks no jūŗas papriekšu
liels, melns ērzelis rēkdams, spārdīdamies, un noplēsīs man vienu ādas kārtu no
muguras, aizskriedams atkal atpakaļ; bet tu pēc tam nokāp uz vidējo zaru. Tad iznāks
no jūŗas lāsains šķimelis un noplēsīs man otru ādu kārtu no muguras, aizskriedams
jūŗā atpakaļ, bet tu tad nokāp uz beidzamo zaru. Trešo reizi iznāks balta ķēve no
jūras un noplēsīs man beidzamo ādu kārtu no muguras; bet tad pamanies: lec no zara
man mugurā, saķer baltai ķēvei aiz krēpēm un jāj ko māki, uz mājām; tikai to
ievēro: lai tur grab, lai tur čab - atpakaļ neskaties!"
Labi! Atrastiņš sapirka ādas, nagliņas, piķi, noklāja baltiņu ar ādām, nonagloja,
nopiķoja, ka nevar cauri izkost, aizjāja pa sudraba mežu jūŗas malā, uzrāpās kokā
un gaidīja. Tad nāca melns ērzelis, nāca lāsains, norāva baltiņam ādu kārtas,
aizskrēja jūŗā ar tām; beidzot nāca baltā ķēve ādas ķārtas raut un tā viņš
no zara zemē, baltiņam mugurā un baltās ķēves krēpes tura rokā, tai jāskrien
līdz. Turēja, turēja - uz vienu reizi šis pamana: nava ķēves krēpes vairs rokā,
jūŗas dieva meita pati tagad rokā, kas kungam vedama. Baltā ķēve bija pārvērtusies
par meitu. Bet tai pašā brīdī aiz glāžu tilta iesāka grabēt un skanēt, tas bija
sudrabs, kas meitai nāca pakaļ, tikai par nelaimi Atrastiņš paskatījās atpakaļ un
tūdaļ viss sudrabs noslīka jūŗā.
Nu pārveda kungam skaisto meitu tīrā, baltā apģērbā, kungs bija priecīgs un
rīkoja tūdaliņ kāzas.
Bet jūŗas dieva meita bija dikti bēdīga, iemeslus vien meklēja, kā tikai kāzas
pailgot. Beidzot tā sacīja: drīzāk šeitam nedzīvošot, kamēr viņas pašas gredzenu
neatnesīšot no māsas mājām. Tad kungs pasauca Atrastiņu: "Gādā līdz rītam
tādu un tādu gredzenu!"
Atrastiņš bēdādamies iegāja pie baltiņa: tā un tā! Baltiņš sacīja: "Šo
nelaimi glābsim, bet uz priekšu vēl divi lielākas gaidāmas. Tev vajaga nākošu nakti
man mugurā sēsties, ne vārda runāt, ne atpakaļ skatīties, tad es tevi nesīšu pa
septiņiem zelta mežiem, pa glāžu tiltu pie mazas, mazas mājiņas; tur nokāp zemē,
nesien mani nemaz, ej tikai iekšā uz pirkstu galiem, cik
klusu vien varēdams, paņem no loga divi gredzenus un steidz atpakaļ jāt pa glāžu
tiltu, pa zelta
mežiem."
Labi! nākošā naktī Atrastiņš tad jāja pa septiņiem zelta mežiem, pa glāžu tiltu
līdz mazai mājiņai. Baltiņu nepiesējis, klusiņām iegāja iekšā un dikti nobijās:
tur gulēja vecene tik resna, ka visa istaba pilna. Par lalmi logs nebija tālu no durvim,
kur gredzeni stāvēja. Nu paķēra gredzenus, pa durvim ārā, baltiņam mugurā; glāžu
tiltam pāri, zelta mežā iekšā. Bet vecene, ieraudzījusi šo ar zelta gredzeniem
bēgam, negulēja vairs, klupdama, krizdama skrēja pakaļ. Bet pārliekam skriedama, tā
salauza glāžu tiltu, pati iekrita upē un noslīka. Atrastiņš pārnesa gredzenus un nu
iesākās kāzas. Nu dzēra, nu dancoja, kā jau pa kāzām; bet jūras dieva meita
dancoja, dancoja - pārlauza kāju un sacīja tā: "Mani nekas nevar dziedēt, tikai
putna piens manas mātes istabā, tas mani dziedēs!"
Tad kungs paaicināja Atrastiņu, lai gādājot putna pienu! Jūras meitas mātes istabā
tas esot.
Bēdādamies Atrastiņš iegāja pie baltiņa: tā un tā! Baltiņš sacīja: "Šo
nelaimi glābsim, bet vēl viena lielāka gaidāma. Kāp man mugurā, es tevi nesīšu pa
septiņiem dimanta mežiem, pa sudraba tiltu pie mazas mājiņas; tur nokāp zemē
nepiesien mani nemaz - ej tikai iekšā lenām, klusām, uz loga būs Putna Piens
trauciņā. paņem to un steidz jāt projām!"
Labi! Atrastiņš aizjāja pa septiņiem zelta mežiem, pa sudraba tiltu, iegāja
mājiņā un nobijās dikti: tur gulēja vēl lielāka vecene, istabā ne godīgi
ietilpdama, tai resnumā. Par laimi logs nebija tālu no durvim. Nu paķēra snaikādamies
putna piena trauciņu, baltiņam mugurā un projām pa sudraba tiltu, dimanta mežā.
Resnā vecene gan loba pakaļ, bet skriedama iespriedās mājiņas durvīs, kur tik ilgām
vārga, kamēr iepempa gluži, ka ne pirkstiņa vairs kustināt, un nomira. Bet
Atrastiņš pārnesa Putna pienu, dziedēja, dziedēja jūŗas dieva meitas salauzto kāju
tikām, kamēr abi norunāja no kunga aizbēgt.
Kungs manīdams, ka jūras dieva meita Atrastiņu izredzējusi - nejauki dusmojās un
tūdaliņ lika pirti kurināt, lielā katlā ūdeni uzvārīt un Atrastiņu plucināt.
Atrastiņš sabijās, prasīja baltiņam padomu. Tas sacīja: "Tā nu tā beidzamā
nelaime! Nolīgsti ar kungu, ka pie verdošā katla man arī brīv klāt būt. Es tad
raudāšu. Kad iekritīs pirmā asara katlā, ūdens paliks vēss, tad kāp iekšā. Kad
kritīs otra asara katlā, ūdens paliks siltāks, tad mazgājies! Kad kritīs trešā
asara katlā ūdens paliks karsts, tad lēc ārā! Kad kritīs ceturtā asara katlā,
ūdens vārīsies un tavs kungs kāps iekšā raudzīt, kāpēc neesi noplucis. Bet viņš
iekāps un paliks!"
Labi! Atrastiņš nolīga ar kungu, ka baltiņam jābūt pie katla viņa nāvi apraudāt.
Kungs pilnā mierā, par katru mirēju raudot, viņš nodomāja. Un baltiņam nobira viena
asara, vārošais ūdens atdzisa, Atrastiņš ielēca katlā. Baltiņam nobira otra asara,
ūdens palika silts un Atrastiņš krietni mazgājās. Baltiņam nobira trešā asara,
ūdens palika karsts, viņš izlēca ārā. Baltiņam nobira ceturtā asara, ūdens sāka
vārīties un kungs lēca katlā paraudzīt, kā šis mazgājes un kādēļ nava plucis.
Bet kā ielēca, neizlēca vairs - bija pagalam.
Nu Atrastiņš paņēma jūŗas dieva meitu un aizgāja no šīs velna muižas.
P i e z ī m e: Dievs vecā tautas valodā nav sugas vārds un latviešu mītoloģija
pazīsts tikai Jūras-māti. Tā tad "jūras dievs" ir vai nu samērā jauns
aizjēmums, vai arī kāds modernizējums. Sekošā variantā ir runa tikai par jūras
ķēniņa meitu, kas labāk saskan ar tautas pasaku valodu. P. Š.