Zirgs par palīgu.
11. A. 532. Pogu Jānis, Bechmanis, Bramberģē. L P, V, 238 (116, 1).
Reiz bija bārenītis, vārdā Pastarītis. Tas ganīja govis - raibaļas, ziedaļas,
baltmugures - ozola birzes malā un katru dienu dziedāja tik līksmi, ka tiešām ko
paklausīties. Reizi pats ķēniņš, gar birzes malu staigādams, piesauc Pastarīti
klāt un saka tā: " Tu esi savāds puika tik jauki dziedādams. - Ilgi te
klausījos, tādi man patīk, nāc man līdz, iecelšu tevi par zirgu kopēju.
Labi. Pastarītis aiziet. Un jau itin īsā laikā ķēniņš apmana, kas par varenu zirgu
kopēju īsti tagad viņam ir, jo ik Pastarītis parādās, ik zirgi bubina vien, ik
izdzen ganos, ik zviegdami riņķo ap viņu. Ķēniņš, zināms, tad glaudīt glauda savu
Pastarīti un vēl apdāvina sacīdams: " Tu māki gan izbēdāt. Še tādēļ viens
kumeļš no manas kara ķēves, audzini to sev par jājamo zirgu."
Vai akls! bet kas tas arī bij par kumeļu! Viscaur sudraba lāsām un ugunis, kas ugunis.
Bet tur ķēniņa pilī bij pavāriene, nejauka ragana; tai skauž, ka Pastarim tāds
kumeļš, jārauga sariebt. Un ko domāt? Ieblādējusi ķēniņam, Pastarītis esot
lielījies ar savu kumeļu tādu maizes kukuli gādāt, kas nekad nenoēdams: cik riecienu
vienā galā nogriežot, tik otrā galā piegadoties.
"Vai prāts! tad ir gan, " ķēniņš domā un tūliņ uzplijas Pastarītim:
" Apžēlojies, dēls, gādā man to maizes kukuli, gādā maizes kukuli!"
Pastarītis skaidri nobāl: kur tādu ņemt? Un aiziet stallī bēdāties. Te kara ķēve
iebubinās: " Ko skumsti? Izsaki!"
Jā, to un to ķēniņš pavēlējis, kas to spēšot.
"Nemuļķojies nemaz, niekalbīti! Paņem tikai balto nūju - ače, tepat kaktā -
iesit savam jājamam kumeļam, gan tas pateiks."
Pastarītis iesit ar nūju kumeļam pa lāsaino muguru. Kumeļš saka: "Zinu, zinu!
Sedlo zelta sedlus, mauc sudraba iemauktus, ņem balto nūju un sēdies man mugurā! Tikai
ja tilti kur gadās, nerausti pavadu neko, citādi iekļūsim piķa ugunīs."
Un nu Pastarītis aizjāja kā zibins lepnajā kumeļā. Jāja, jāja - uz reizi gadās
ceļā uguns, kur piķis dega un krasta malā liela čūska tiltu sargā. Pastarītis
palaiž pavadu itin ļenkanu un tilts nodimd vien - kumeļš jau pāri. Čūska nedabūja
ne apskatīties. Bet otrpus upes, tilta galā redz glītu mājiņu. Te jātnieks domā
atpūsties. Kumeļu nu palaiž zālē un pats piedauza ar balto nūju mājiņas durvīm.
Durvis atvers pašas, un skat to laimi! - turpat uz galda stāv meklētais maizes kukulis.
Ko vairāk? Jem kukuli padusē un laiž atpakaļ; bet čūska tikai nošņācas vien šiem
aiz muguras. Ķēniņš par kukuli priecīgs bez gala un nu iemīlēja Pastarīti vēl
vairāk.
Bet nedēļu vēlāk ragana atkal iečukstējusi ķēniņam, ka Pastarītis lielījies ar
savu kumeļu tādu dzērienu muciņu pārnest, kas neizlejama: cik nodzerot, tik
pieronoties. Ķēniņš gaisā: "Pastari, dēls, gādā to dzērienu muciņu, gādā
dzērienu muciņu!"
Pastarītis skaidri nobāl; bet kara ķēve sarāj: "Vai prasīsi kumeļam, ko īgsti
vēl?"
Un tā arī tūliņ ar nūju kumeļam klāt, sedli mugurā, iemaukti galvā un prom
viņpus piķa upes. Jā - līdz piebungā ar nūju mājiņas durvīm - durvis pašas
atveras un skat, turpatuz galda dzērienu muciņa jau gaida. Nu jāj, ko māk, atpakaļ,
bet čūska šoreiz nošņācas vēl dusmīgāki šiem aiz muguras. Mājā ķēniņš
smaida vien, muciņu dabūjis, un iemīl Pastarīti vēl vairāk.
Tomēr, vai skauģim miers? Necik ilgi - ragana iemelsusi ķēniņam, ka Pastarītis
lielījies tādas kokles gādāt, kas pašas koklējas. Ķēniņš gaisā; "Pastari,
dēls, gādā man tās kokles, gādā man kokles!"
Pastarītis skaidri nobāl; bet ķēve rājas: "Ko īgsti atkal, vai prasīsi
kumeļam!"
Tūliņ arī Pastarītis ar nūju kumeļam klāt, sedli mugurā, iemaukti galvā un prom
viņpus piķa upes. Līdz piedauza mājiņas durvim - durvis pašas atveras, un skat,
turpat uz galda stāv kokles. Bet tikko koklēm pirkstus pieliek -- sāk šīs koklēt,
lai plīst, un piķa upes čūska tagad tīri ārprātā, cik nikna: gan staipās, gan
ritinās gan šņāc un nemaz negrib kumeļu vairs atpakaļ laist. Bet Pastarītis
nosviež pavadu itin ļenkanu un kumeļš, uz labu laimi, stieps tiltam pāri. Gandrīz,
gandrīz turpat jau malā; te apskatās, čūska atrāvusi tiltu no krasta; bet
skrējienā kumeļš nevar vairs noturēties: lēks plaisai pāri, kas tur ir ir. Bet tik
sparīgā lēcienā Pastarītis nozveļas no muguras un aizsviežas krastā lielu gabalu
ar visām koklēm; tikai lāsainam kumeļam kraukt! atsitas priekškājas pret krastu un
tā klupdams, krizdams atsprāgst upē atpakaļ ka novārās vien. Šis gan pieskrien
glābt, kur tu izglābsi, kad sen jau dibenā? Neko darīt iet žēlodamies kājām
mājā. Pēc tāda pusgada pārronas arī; bet kokles vēl tagad koklē: ķēniņš
patlaban aizgājis ar kaŗa ķēvi tāļā kaŗā un ķēniņiene ar raganu tagad tie
valdītāji, kamēr pārradīsies.
Vakarā ķēniņiene aicina Pastarīti vakariņās, būšot labi pamielot par tik varenām
koklēm. Bet ragana slepus pielikusi ēdienam miega zāles. Pastarītis ēd ēd, te
piepēži slīgst no sēdekļa un aizmieg. Ķēniņiene sabīstas: kas noticis? Bet ragana
veikliem vārdiem iestāsta: Pastarītis gaŗajā ceļā esot izbadējies, Pastarītis
pārēdies, Pastarītis nomiris; jāsteidzot tikai paglabāt, kamēr vēl dienas gaisma.
Un saulei noejot, ragana pagrāba aizmigušo un iesvieda dziļā apakšzemes caurumā,
lielai čūskai par ēsmu.
Otrā dienā Pastarītis atmožas un brīnās: "Kas, jupis, tā par vietu? Vienā
pusē līķi, otrā čūskas."
Izbailēs nabadziņš cita padoma nezin: sāk vaimanāt lai palīdz. Čūska nevar troksni
paciest: pielien tuvāk ierunāties, kādēļ te iemests ? Kas par ļaundari esot?
Viņš neesot ļaundaris! Nezinot arī, kā te ieticis, kā ne. Vakar vēl pārnesis
kokles ķēniņam, viņpus piķa upes un šodien jāsmokot te.
"Ak tā, tad tu esi tas kokļu nesējs! Nu labi! tad sakapā divus līķus smalkos
gabaliņos, sabāz gaļu kabatās un kāpi man mugurā - es izlīdzēšu."
Pastarītis mudīgi sakapā līķus, sabāž kabatās un kāpi čūskai mugurā. Šī
paceļas gaisā un aiziet, ka zib vien; laižoties tikai bieži vien uzsauc: "Iemeti
man mutē gabaliņu līķu gaļas, lai es nenogurstu!" ,
Jāj, jāj - uz reizi sāk aptrūkt līķu gaļas. Ko nu? Čūska prasa uzprasīdama un
šim nav! Neko darīt - griež pats sev kājām ikrus ārā un baŗo ar tiem pašiem. Liet
patlaban čūska Laižas caur sudraba mežu; Pastarītis nolauž trīs sudraba rīkstītes
un pieglabā. Pa brītiņam nāk zelta mežs; Pastarītis nolauž trīs zelta rīkstītes
un pieglabā. Pa brītiņam nāk dimanta mežs; Pastarītis nolauž trīs dimanta
rīkstītes un pieglabā. Vēl pa brītiņam nāk liels klajums, klajumam otrā pusē
dzidrs avots: pie avota čūska apstājas, sacīdama: "Sasien sudraba, zelta un
dimanta rīkstes slotiņā, mērc avotā un izper ar tām savas kājas, tad ikri
ataugs."
Labi. Šis tā dara, un re, kājas veselas!
No rīta, saulei lecot, Pastarītis brīnodamies ierauga vēl avota malā māju. Kur par
nakti gadījusies, kur ne? Ieiet mājā - visas lietas būtu, tikai krāsns trūkst.
Čūska saka: "Ko brīnies? Mini tagad, kādai krāsnij te jābūt: vai māla, vai
dzelzs? Ja uzminēsi, būs labi, ja ne - abiem nelabi."
Pastarītis domā, domā; beidzot sacīs uz labu laimi: "Dzelzs!"
"Uzminēji! Tas labi! Bet tagad gaidīsim rītu."
No rīta ieiet mājā - dzelzs krāsns gadījusies. Čūska saka: "Cērt tagad trīs
dienas malku un nokurini krāsni gluži sarkanu. Tad paņem mani pa vidu, iesvied krāsnī
un aizcērt durvis; bet nelaid, ja grabinos, ārā, lai kas."
Labi. Pastarītis nokurina krāsni itin sarkanu, iemet čūsku un aizcērt durvis. Bet
čūska sāk pa iekšpusi vaimanāt, lūgdamās: lai apžēlojoties, lai laižat ārā,
lai laižot ārā! Pastarītis, nevarēdams paciest tādas vaimanas, aizbēg lielā
gabalā; tomēr čūskas vārdi ir tur panāk viņu. Gan aizbāž ausis, gan noguļas
zālē, bet ki ir, tā ir ausīs; beidzot nosedz galvu, kā varēdams, un tad varēja
kautcik apnesties.
Tā gulšņādams, Pastarītis bij piemidzis; tikai pret rīta laiku atmodās un tūlin,
zināms, steidzās mudīgi vien krāsni paskatīties. Aiziet krāsns atdzisusi. Attaisa
durvis, rauga pelnus - kas tas? - uzķeŗ cilvēka roku. Parušina vēl: gadas viss
cilvēks, bet nedzīvs un pavisam pelnainš. Neko darīt - nesīs pie avota pelnus
nomazgāt un ar sudraba, zelta, dimanta slotiņu labi noberzt. Berž, berž - te
paskatās: nedzīvās miesas sāks, vadzi, kustēties. Paberž vēl, jau atdarās acis;
bet tai pašā acumirklī berztais arī nozūd kā ūdenī. Nu tu brīnumi! Vai spoks
bijis, vai kas? Nevar saprast. Bet ko tik ilgi tur gudrot? Kas noticis, noticis - labāk
liekas gaŗšļaukus un guļ nost.
Bet otrā rītā, saulei lecot, viens modina šo augšā. Šis paplenž miegainās acis un
tīri sabīstas; tas pats vakarējais, berztais, spoks stāv pie galvas; bet apskatās
labi - nav vairs spoks: daiļa, daiļa ķēniņa meita, tīrā zeltā ģērbusies. Meita
saka: "Vakar izmuku! Biju pie tēva - apģērbos. Esmu ķēniņa meita, ko burvis
nobūra par čūsku apakšzemē. Tu mani izglābi; še tādēļ mans melnais zirgs - are,
tepat stāv piesiets! - un šitais krekls. Zirgam katrs solis jūdzi gaŗš un krekls
atkal ne]aus tevi iebrucēt, lai diezin kādiem asumiem grieztu, vai cirstu."
Pastarītis prieka pilns patencina par dāvanām un bildina vēl šo par līgavu. Labi!
Šī mierā. Un nu norunā otrā gadā kāzas svinēt, un tad izšķiras: līgava pāriet
pie tēva, Pastarītis lec melnajam mugurā un jāj veco ķēniņu apraudzīt, vai
vienreiz nebūs no kaŗa mājā. Ar melno, zināms, ilgi nebija jājāj, kur katrs solis
jūdzi garš, tad jau sekas. Vēl nebij ne labi vakars - jau klāt! Un par laimi
ķēniņš bija gan tagad no kaŗa mājā un pats vēl iznāca pretim; bet nepazina
Pastarīti vairs - are, Pastarītim raganas krekls mugurā, pavisam svešā izskatā.
Tomēr ragana, tā gan pazinusi; tūliņ piebiksta ķēniņam, lai mudīgi nākot iekšā.
Tas esot jājis viņu kaut, par ko gan tāds krekls mugurā, kas ne ar asāko zobinu
pārcērtams. Bet ja par varu gribot naktsmāju tādam dot, lai tad guldinot labi siltā
istabā, kur neiespējams ar kreklu gulēt. Naktī, kad gulētājs kreklu būs novilcis,
tad varēšot neģēlim galvu nocirst un tikšot no nelaimes vaļā.
Ko ķēniņš, nabadziņš, zin? Dara arī, kā ragana izmāca, nokauj Pastarīti un atdod
raganai aprakt, kā pieklājas. Bet ragana sakapā Pastarīša miesas sīkos gabalos,
samet maisā, iedzen melnajam jājamam zirgam tapu pierē, pakarina maisu tapas galā un
izdzen pa vārtiem, lai iet, kur grib. Melnais sāpēs skrien trakāk par viesuli un necik
ilgi - pie Pastarīša līgavas atpakaļ! Līgava ierauga melno bez jājēja, ar tapu
pierē, ar maisiņu galā un tūlin neprot, kas noticis. Nu nabadzīte steidz, nu ved
zirgu pie avota, izrauj tapu, nolauž no dimanta, zelta un sudraba slotiņas zariņu, no
zariņa noplūc lapiņu un uzlipina to tapas rētai, lai asinis netecētu. Tad papeŗ ar
slotiņu, un re, zirgs vesels - balta dimanta zīme vien paliek pierē tai vietā, kur
lapiņa ļipināta. Beidzot ņem pašu Pastarīti saglābt, saliek miesas gabalus vienu
pie otra, pārlaista ar avota dzidro ūdeni un tikai per ar zelta, sudraba un dimanta
slotiņu. Per, per - uz reizi Pastarītis vesels kā rutks. Tos priekus abiem! Nemaz
izteikt.
Bet otrā dienā Pastarītis lec melnajam mugurā un jāj pie sava ķēniņa raganu
nobeigt. Ķēniņš patlaban cērt Pastarīša nokaltušo ābeli; bet viena skaida pārlec
šīpus dārza žoga. Pastarītis paķeŗ skaidu un iemet dīķī. Tūlin no skaidas
gadās dimanta pīļu tēviņš un plunčojas kā negudrs. Ragana pamanījusi spožo
trakuli dīķī, bridīs klāt saķert; bet pīļu tēviņa knābis izaug par gaŗu,
gaŗu, spožu, spožu zobinu un noduŗ raganu.
Tagad Pastarītis pielabina pīļu tēviņu un smiedamies jāj pie piķa upes, kur toreiz
lāsainais kumeļš slīcis. Tur pīļu tēviņš nolaižas dibinā un izzvejo kumeļu
krastā. Pastarītis atkal mudīgi mudīgi aizjāj pēc sudraba, zelta un dimanta
slotiņas, samērc labi slapju avotā un steidz pa kaklu, pa galvu atpakaļ pie piķa upes
lāsaino kumeļu izpērt Kur jājot daža pile no slotiņas izpil, tur ronas dzīva
svētība. Peŗ, peŗ - te itin atri lāsainais izlec kājās nozviegdamies. Pēc tā
darba Pastarītis gavilēdams aulekšo pie līgavas, uzsēdina sirmam kumeļam mugurā;
pats atkal melnajam un tad pa abiem jāj Pastarīša ķēniņam rādīties. Tagad
ķēniņš īsti atvēra acis, ko viņa zirgu kopējs visu izdarījis; tikai rūgti
nožēlo, ka klausījis raganas mēlei. Ķēniņš nu arī sedlo kaŗa ķēvi un jāj
līdz pie Pastarīša līgavas tēva, otrā ķēniņa pilī, jaunajam pārim kāzās.