Zelta putns.
9. A. 550. Jānis Sproģis Stukmaniešos, Brīvzemnieka kr. "Sborņik" 211
(218). LP. VI, 935 (139, 1).
Dzīvojs tēvs. Tam bijuši trīs dēli: divi gudri un trešais glups. Tēvam bijis
dārzs. Dārzā bijumu daudz visādu augļu koku bet dārza vidū stāvējusi ābele ar
zelta āboliem. Uz reizes tēvs nomans: no šās ābeles virsaunes - Dievs zin kur sākot
zust ikkatru nakti pa vienam zelta ābolam. Ka saskaits rītā zelta ābolus, skat: viena
neesot. Sadomājis tas: to dars zaglis pa naktim.
Ataicinājis tas pirmo, savu vacāko, gudro dēlu un saks uz tā: "Iet dārzā
vaktēt, varbūt tu zagli novaktēšis."
Labi. Vecākais dēls paklausījies sava tēva. Ka tikko atnācs vakars, tas aizgājs uz
dārzu un nosēdies atastu no zelta ābeles, zam prostas ābeles. Vaktējs tas, vaktējs -
vispēdīgi aizmidz's līdz rītam.
Rītā atnāks tēvs, skaits zelta ābolus - viena trūkstot.
Prass dēlu: "Vot ess vakteijs naktī?"
Tas atbild: jā, šis labi ess vaktējs, bet nekā neess redzējs. Nekot darīt!
Atnākot otra nakts; tēvs aicins savu otru gudro dēlu un sūts to vaktēt zelta ābeli.
I šis dēls paklausījies tēva. Ka tikko atnācs vakars, tas aizgājis uz dārzu,
nosēdies tāpat atastu no zelta ābeles, zam prostas ābeles. Vaktējs, vaktējs -
aizmidz's un tāpat nogulējs līdz rītam.
Rītā atkal atnāks tēvs, skaits zelta ābolus: viena neesot, ka neesot. Vaicājs dēlu:
"Voi labi tu ess vaktējs?"
Visu nakti - saks šis - vaktējs, bet nekā neredzējs.
Kas par brīnumu? - padomājs tēvs - kas un kādā vīzē vars zagt šā zelta ābolus?
Bet raug, atnāks pie tēva tā jaunākais dēfis, glupais, un saks: tēt, dot, šis ar
pavaktēšis vienu nakti to zelta ābeli.
Bet tēvs atbild: "Kur tev, glupajam, novaktēt? Tavi vecākie, gudrie brāļi esot
vaktējuši um nenovaktējuši - kurt tev noķert tādu zagli?"
Bet glupais stāvs uz sava: "Paļaut, tēt, un paļaut!"
"Nu, iet!" saka tam vispēdīgi tēvs.
Atnācs vakars, glupais eims uz dārzu un kāps taisni zelta ābelē. Uzkāps un nosēdies
pašā virsaunē. No turienes tas redzs visu, bet viņa neviens. Tā seds tas un gaids,
kas būšot.
Uz reizes ap pušnakti, tas dzirds: skrien putns. Skaties: skriens taisni uz zelta ābeli,
nolaidies, norāvs vienu zelta ābolu un taisījies aizskriet; bet vaktnieks tai pašā
reizē, klusītēm izstiepdams roku, tvērs pēc putna, bet taču tā nenoturējs: putns
bijs stiprs un izrāvies - palikusi tam rokā tikai viena spalva.
Rītā vaktnieks nokāps no zelta ābeles, aizgājs pie tēva ar spalvu un izstāstījs:
tā un tā - vaktējs šis; ap pušnakti atskrējs putns un norāvs vienu ābolu; paša
putna šis nenoķērs, bet, skat, izrāvs tam vienu spalvu. Bet tā spalva esot tik
skaista, ka otŗas tādas, laikam, neesot pasaulē.
Tēvam varen iegribējies dabūt rokā i pašu putnu. Tas aicins pie sevis visus savus
trīs dēlus, divus gudros un trešo glupo, un saks uz tiem: šis atdošis tam no jums
pirmdzimtības tiesu, kas par gadskārtu atnesīšis šim to putnu, kam piederot šī
skaistā spalva.
Brāļi to pašu brīd sataisījušies un atstājuši no sava tēva mājas. Aizgājuši
līdz tuvainam krogam.
No šā kroga šķīrušies trīs ceļi uz dažādām pusēm. Še brāļi noturējuši
tādu norunu: par gadu tie visi atkal te sapulcēšoties; kas atnākšot agrāk, tam
sagaidīt citus.
Tā norunājušies un aizgājuši katrs savu ceļu.
Glupais ar aizgājis savu ceļu. Gājs, gājs - iegribējies ēst. Nosēdies tas mežmalā
brokastīs. Turs brokasts - daskrienot pie tā lapsa un sakot: dod šai ar paēst, šī
iešot ar tevi, būšot tev ģeldīga.
"Labi!" saks glupais un pabaŗojs lapsu. Noturējuši tie abi brokastis un
eimoši tālāk kopā pa vienu ceļu. Gājuši, gājuši līdz pusdienai. Glupais
nosēdies pusdienā. Turot tie ar lapsu pusdienu - daskriens zaķis un. saks glupam: dot
šam ar paēst, šis iešis ar tevi, būšot tev ģeldīgs. Labi. Glupais paņēms i
zaķi, pabaŗojs to.
Noturējuši pusdienu un visi trīs aizgājuši tālāk. Gājuši, gājuši līdz
pusvakaram. Nosēdušies mežmalā launagā. Turot tie launagu - daskriens vilks un saks
glupam: dod šam ar paēst, šis iešis ar tevi un būšis tev ģeldīgs. Labi. Glupais
paņēmis i vilku, pabaŗojis to.
Noturējuši launagu, atpūtušies, cēlušies un aizgājuši tālāk. Gājuši, gājuši
līdz vakaram. nosēdušies visi četri vakariņās. Turot vakariņas - danācs lācs un
saks glupam: dot i šam paēst, šis iešis ar tevi, būšis tev par padoma devēju un
palīgu.
Glupais paņēmis i lāci un to pabaŗojs.
Noturējuši visi kopā vakariņas, glupais jau gribējs turpat likties gulēt, bet lācs
saks: ne, nederot gulēt, neesot laika, vajagot steigties.
Glupais paklausījies lāča, cēlušie visi kājās un devušies tālāk. Bet lācs saks
uz glupo: tā lēni ejot - sēsties šam mugurā. Glupais sēds lāčam mugurā un tie
aši devušies uz priekšu.
Skrējuši, skrējuši un drīzumā laikā daskrējuši līdz vienai ķēniņa pilei. Tur
lācs nolaids savu saimnieku un izmācījs to: tev saks iet pilē pa tādiem un tādiem
vārtiem, pa tādām un tādām ielām un - pēc - caur tādiem un tādiem kambariem; tad
tu vispēdīgi ieiešis vienā savādā kambarē, tur tu ieraudzīšis būrītē to
skaisto putnu, kas tev esot vajadzīgs. Tur gan stāvot vaktnieki, bet tagad esot
aizmiguši. Paņemt tev droši putnu no būrīša, bet būrīša paša neaizkart, citādi
būšot slikti: tu iztraucēšis vaktnieks - tie tevi saķeršot.
Labi. Glupais aizgājs uz pili, izgājs cauri daudz vārtu, ielu un kambaŗu, un iegājs
vispēdīg nenzmanāms vienā savādā kambarē. Tur bijs putns, ko tas meklējs. Putns
dziedājs brīnum cik jauki. Dagājs pie putna, gribējis to paņemt, bet tam žēl tics
būrīša, kas par brīnumu ar bijs jauks. Un kurt šam likt - domājis tas - tādu
skaistu putnu bez šā jaukā būrīša? - Nē - paņemšis i būrīti.
Bet tikko to paņēms, būrīts i noskanējies. Vaktnieki uzmodušies, saķēruši to un
ielikuši līdz rītam cietumā.
Rītā noveduši pie ķēniņa, ķēniņš i prass glupo: "Kas tu tāds un no
kurienes ess atnācs?"
Glupais ņēms un izstāstījs visu, kā esot: - tā un tā - saks - šā tēvam esot
trīs dēli: divi gudri, bet trešais -šis - glups . Tēvam esot dārzs ar zelta ābeli.
Tēvs sācs nomanīt, ka no tās zelta ābeles katru nakt zūdot pa vienam zelta ābolam.
Tēvs tad sūtījs savus vacākos- gudros - dēlus vaktēt to zelta ābeli, bet nenieka
nenovaktējuši. Vispēdīgi šis - glupais - esot novaktējs zagli, bet tā nevarējs
noķert. Šis zaglis bijs tas putns, kam vēl izrāvs vienu spalvu. Bet tēvam varen esot
iegribējies iemantot i pašu to putnu, kam tā skaistā spalva piederot. Tālabapēc
izsūtījs savus dēlus putnu uzmeklēt. Šo putnu nu šis ess atrads tavā pilē un
gribējs aiznest; bet kad ņēms putna jauko būrīti, tad tics paķrts.
Labi! - atbilds ķēniņš - šis tev - glupo - ar labu prātu atdošis to putnu ar visu
to būrīti, ja tu šam dabūšis un atvedišis no tuvainās valstibas divus sunīšus,
skaistāku par kuriem neesot visā pa saulē. To teics, ķēniņš atlaids glupo.
Eims nu glupais uz saviem ceļa biedriem, eims un gauži rauds. Atnācs, izstāstījs tas
tiem visu.
Lācs, to dzirdējs, palics ļoti dusmīgs un stipri sabārs: par kot šā neess
paklulsījies, par kot iekārojies paņemt to būrīti? Nu, saks, nekot darīt! Sēsties
šam atkal mugurā!
Sēds atkal glupais lāčam mugurā un ātrumā tie noskrējuši līdz tuvākai otrai
valstībai,
Tur lācs nolaids savu saimnieku pie pašiem ķēniņa pils vārtiem un nu atkal tam labi
izstāstījs, ko un kā darīt. Iet, saks, uz pili, tur tu daiešis līdz divi sunīšiem;
atraisīt tos no ķēdītēm un iet projām, nebīties - tie paši skriešot tev pakaļ.
Bet skatīties neaizskart to sunīšu ķēdīšu; līdz ko tu tās aizkaršis,
uzmodināšis vaktniekus - tie tevi saķeršot.
Aizgājs glupais uz pili, dagājs līdz sunīšiem, atraisījs tos un gribējs jau iet,
bet paskatījes uz ķēdītēm - ķēdītes no tīra zelta tā i spīdot, vizēt vizot.
Negriboties nu tam aiziet bez ķēdīšu. Griezies tas - ņems i ķēdītes. Bet tikko
tās aizkārs, ķēdītes aizžvakstējušas. Tūdaļ uztrūkušies vaktnieki, saķēruši
to un ielikuši līdz rītam cietumā.
Rītā noveduši to pie ķēniņa. Ķēniņš jautājs: "Kas tu tāds un no kuŗienes
ess atnācs?"
Glupais atkal stāsts ķēniņam visu no gala, kā bijs.
Kēniņš izklausījs to un saks: labi! šis tev atdošis savus skaistos sunīšus ar
visām zelta ķēdītēm, ja tu šam dabūšis no trešās valstības pašu daiļo
kumeliņu pasaulē.
Eims nu glupais uz saviem ceļa biedriem, eims un gauži rauds. Atmācs, izstāstījs tiem
visu, kā bijs. Biedri klausošies, izklausījs to i lācs un palicis ļoti dusmīgs,
varen izbārs savu saimnieku, kādēļ šā neess paklausījs. Nu, saks, kot ar tevi
darīt? Sēsties šam mugurā!
Sēdies glupais lāčam mugurā lielā ātrumā visi pieci aizskrējuši līdz trešai
valstībai.
Tur lācis no jauna izmācījs savu saimnieku, kā darīt. Iet, saks uz pili - tur
daiešis līdz ķēniņa staļļiem, tur stāvs tas visdaiļais kumeliņš; paņemt tev to
kumeliņu, bet skatīties neaizkart tā iemavu, citādi būšot slikti.
Glupais aizgājs uz pili un tur iegājs līdz ķēniņa staļļiem, kur stāvējs
visdaiļais kumeliņš. Vaktnieki visi bijuši aizminuši. Tas paņems kumeliņu; bet acs
glupam sākušas degt un sirds kustēt, kad paskatījies uz kumeliņa iemaviem: tik
skaisti tik jauki izrādījušies tie. Nevars tas noturēties, aizmirss i lāča
pamācību, paņēms i iemavus; bet iemavi tūlīt aizžvadzējušies. Uztrūkušies
vaktnieki, saķēruši to un ielikuši līdz rītam cietumā.
Rītā noveduši pie ķēniņa, ķēniņš jautajs: "Kas tu tāds un no kurienes
ess?"
Glupais trešu lāgu izstāstījs visu, kas bijs no gala līdz galam. Ķēniņš
izklausījs un saks: ar labu prātu šis tev atdošis savu visdaiļo kumeliņu, ja tu šam
dabūšis no ceturtās valstības visskaistāko ķēniņa meitu pasaulē.
Glupais nu atkal eims uz saviem ceļa biedriem, eims un gauži rauds, pats par sevi
domādams: kurt šam - glupam - izdarīt tādu grūtu darbu, dabūt pašu ķēniņa meitu?
Atnācs, stāsts visu saviem palīgiem, kā notics.
Lācs tagad par daudz sadusmojies un vareni bārs savu saimnieku: tu, saks, jau tiešām
ess pats glupais, ne reizes negrib paklausīties šā padoma.
Pārrājs, pārbārs un vispēdīgi saks: nu ko't tā darīt? Sēsties atkal šam mugarā!
Sēdies tas atkal lāčam mugurā. Skrējuši, skrējuši visi pieci un zam vakara
atskrējuši līdz ceturtai valstībai. Izmācījs atkal lācs savu saimninieku: iet,
saks, tev pilē; tu drīz tikšis, kur tev vajagot. Tagad ķēniņa meita esot pilē viena
vienīga: tēva un mātes neesot mājās. Bet kā prastu cilvēku viņa tevi
nepieņemšot: iztaisīties tev par augstas dzimtas brūtgānu tad tā tevi pieņemšot un
sākšot mielot, dzirdīt ar vīnu. Bet skatīties: vīnu dzert tā, ka viss tev bij teks
gar muti azotē. Pati tā ķēniņa meita dzeršot vīnu, drīz apreibšot un turpat pie
galda aizmigšot, tad tev ņemt to uz rokām un steigties projam.
Aizgājis glupais uz pili un atrads visu, tā kā lācs mācījs: paša ķēniņa un
ķēniņienes nebijumu mājās, ķēniņa meita bijusi viena pati, glupais tūdaļ
pataisījies par augstas dzimtas brūtgānu, ķēniņa meita to pieņemot. sēdinot pie
sava galda un sākot mielot, dzirdīt ar vīnu. Bet cik biķeŗu tā arī nelējusi, visu
tas laižs gar muti azotē; bet ķēniņa meita pati dzeŗot katru biķeri līdz dibinam.
Tā ķēniņa meita dzērusi, dzērusi. kamēr noreibusi un turpat pie galda aizmigusi.
Bet tad glupais tūlīt saņēms to uz rokām un aizsteidzies ar to no pils uz savim ceļa
biedriem.
Sēdies te atkal tad lāčam mugurā un nu visi seši ātri skrienot atpakaļ.
Bet ķēniņš ap to laiku atgriezies uz mājām un, neatrazdams savas skaistās meitas
tik rokām vien noplātījs, bet kas pagalam - pagalam. Meklējs, meklējs ķēniņš un
rauds.
Un bēgļi pa to laiku skrienot. un skrienot, kamēr neatskrējuši līdz trešai
valstībai. da visdiženam kumeliņam. Te nu glupam vajadzēs vest ķēniņa meitu un
apmīt uz kumeliņu. Bet lācs saks: skaists un dails, tiesa, gan esot ķēniņa
kumeliņš, bet nederot mīt uz to ķēniņa meitas. Tev, lapsiņ, pataisīties par
ķēniņa meitu un iet ar glupo uz pili, palikt tur kumeliņa vietā, bet pēc notīkāt
laiku, bēgt projam un dzīties šiem pakaļ.
Labi. Lapsa pataisījusies par visskaistāko ķēniņa meitu un ejot ar glupo uz pili.
Ķēniņš pieņēms ar lielu prieku šo ķēniņa meitu un atdevs Par to savu
visdaiļāko kumeliņu.
Kā izgājs glupais ar kumeliņu uz saviem biedriem, tūdaļ tie devušies atpakaļ uz
otru valstību, kur bijuši vissmukākie sunīši pasaulē. Bet pamests ķēniņš
Paņēms skaisto ķēniņa meitu un aizgājis ar to uz dārzu. Staigājuši, staigājuši,
bet lapsa viemumēr noskatoties, voi neesot kur laba cauruma, pa kuŗu bij varot no dārza
izmukt. Uz reizes tā izšmaukusi no ķēniņa dārza un, ko vien kāju, stiepusi saviem
biedriem pakaļ. Ķēniņš tik rokām vien noplātījs - redz, ka ess ļoti apmānīts.
Bet lapsa drīzumā laika panākusi savus biedrus. Nu visi kopā daskrējuši da otrai
valstībai. Še esot jāatdot ķēniņam kumeliņš.
Bet lācs saks : par kot šiem atdot ķēniņam visdaiļāko kumeliņu par divi
sunīšiem? Šis pats iešis par kumeliņu.
Tūliņ tas ptaisījies par visdiženāko kumeliņu pasaulē. Glupais paņēms un noveds
to pie ķēniņa. Ķēniņš palics ļoti priecīgs - redz - būšot šam visdiženākais
kumeliņš pasaulē. Atdods tas glupajam savus divus sunīšus ar visām zelta
ķēdītēm.
Glupais aizeims ar sunīšiem uz saviem biedriem; bet ķēniņš pavēls ielikt kumeliņu
stallē un lieks piebērt papilnam auzu. Kumeliņš ēds labi auzas. Bet citā rītā
ķēniņam griboties paskatīties, kā dancojs šā jaunais kumeliņš. Pavēls to izlaist
savā pagalmā. Un kast nu par lusti tam ķēniņam! Kumeliņš eims, ka zeme vien
trīcot. Dancojs kumeliņš, dancojs, bet vienumēr tīkojs, kur bij labāk varot tikt
ārā no pagalma. Redz - par dārzu tekot upīte un tā upīte iztekot caur dārza sienu.
Uz reizes laidies lācs uz to upīti, lēcs tai vidū un peldu izgājs zam sienas.
Ķēniņš tik rokām vien nomētājs, bet kumeliņš jau ess tāli.
Panācs lācs savus biedrus pie pirmās valstības.
Nu pirmam ķēniņam vajagot atdot divus vissmukākos sunīšus par skaisto putnu. Bet
lācis saks: par ko šiem atdot sunīšus par putnu? - Vilks ar zaķi pataisīties jums
par sunīšiem!
Un vilks ar zaķi pataisījušies par vissmukākiem sunīšiem pasaulē.
Aizgājs glupais ar šiem sunīšiem pie ķēniņa, ķēniņš ar prieku paņēms
sunīšus un atdevs tam sava skaisto putnu ar visu būŗīti. Glupais aizgājs ar putnu uz
saviem biedriem un visi atkal devušies uz priekšu, atpakaļ mājās.
Bet ķēniņš tūlīt pavēls sunīšus pabaŗot. Pametumu tiem gaļu. Vilks uz reiz
ķērs un aprijs viens pats visu gaļu, bet zaķis tās neaizkārs. Ķēniņam nu
iegribējies paskatīties, kā šā jaunie sunīši iešot medībā. Tūlīt viņš
pavēls ielaist tos savā dārzā. Un luste tam esot skatīties: eimoši sunīši pa
dārzu, ka pīšļi vien ejot gaisos. Sacēluši tie kājās visus putnus un zvērus.
Ķēniņš nevars nopriecāties, ka viņam nu tādi mācīti medības suņi, kādu neesot
nevienam citam ķēniņam.
Bet mācītie sunīši skraidoši, skraidoši - noskatoši, voi neesot kur sienā laba
cauruma. Uz reizes tādu caurumu bijuši noskatījuši un mukuši pa to ārā no dārza,
un tik projām uz saviem biedriem. Ķēniņš, to ieraudzīdams, tik rokam vien
noplātījs, bet no viņa sunīšiem i sliede jau pazudusi.
Vilks ar zaķi panākuši savus biedrus un nu visi kopā: ar visskaisto ķēniņa meitu,
ar visdaiļāko kumeliņu, ar vissmukākiem sunīšiem un ar paskaisto putnu griezušies
atpakaļ uz tēvu zemi.
Bet līdz ko tie dagājuši da tai vietai, kur glupam piestājies lācs, pēdīgais
atstājies un, atvadīdamies, devs glupam šādu padomu: kad tu daiešis līdz
šķirsceļiem, pie kroga, kur ess atstājies no brāļiem - skatīties: negaidīt tur
savu brāļu, bet iet tiešām uz savu tēvu, citādi tev vārot ļaunums notikt.
Labi. Šķīries glupais ar lāci un gājs tāļāk.
Atšķīrušies pēc tam arī vilks ar zaķi un vispēdīgi lapsa, katrs tai vietā; kur
bijs piestājies.
Dagājs glupais da tam krogam, no kurienes aizejot trīs ceļi un kur tas šķīries ar
saviem brāļiem. Priecīgs tas nu domājs: cik laimīgs ess atgriezies atpakaļ, kādu
labumu ess mantojs, būšot varen priecīgi i brāļi, kad ieraudzīšot, ko šis,
glupais, ess izdarījs. Un vārdu vajagot turēt: te norunātā vietā cits citu
sagaidīt.
Sprieds viņš tā savā prātā un pavisam piemmirss, ko draugs lācs bijis pamācijs:
negaidīt brāļu.
Un tā nu atnākot i brā[i, bet ļoti bēdīgi, noskumuši, ar tukšām rokām.
Bet uz reizes tie redzot, ess iemantojs jaunākais brāls, glupais. Skaudība un dusmas
tos pārņēmušas. Beidzot tiem prātā iekritušas nelabas, jaunas domas.
Eimot nu visi trīs brāļi kopā uz savu tēvu. Bet ceļā trāpoties upīte ar tiltu.
Vecākie brāļi sagrābuši jaunāko, ņēmuši, nokāvuši to un pagrūduši zam tilta.
Paši tad paņēmuši visu nokautā brāļa labu un aizgājuši pie tēva, rādīdami, ko
esot iemantojuši.
Tēvs priecīgs par visu, ko vecākie dēli atveduši, tomēr prass tas: kurt ess palics
šā jaunākais dēls, glupais? Šie atbildot: visi reizē esot šķīrušies pie tuvina
kroga, katrs aizgājs savu ceļu, šie nezinoši, kālabapēc tas vēl neess atgriezies.
Voi nebūšot notikusi kāda nelaime? Kas arī zinot, voi nebūšis saplosījs to
briesmīgs zvērs, voi slepkavi nokāvuši?
Tēvs palicis visai noskums un bēdīgs: žēl tam tics sava jaunākā dēla - kas par to,
ka par glupo bijs iedēvēts.
Bet ķēniņa meita, kumeliņš, sunīši un putns, līdz ko viņu saiminieks un kungs
tics nokauts, palikuši ļoti bēdīgi un noskumuši: nei tie ēdot, nei dzerot.
Sākuši vecākie brāļi baiļoties, voi nebūšot tiem piekritusi kāda slimība, un
tādēļ veduši visādus dakteŗus. Bet nekādas zāles nepalīdzejušas: nekas nevarejs
tos iepriecināt.
Bet lācs, dabūjs zināt, ka vecākie brāļi nokavuši glupo un noslēpuši to zam
tilta, saaicinājs tūdaļ visus ceļa biedrus: vilku, zaķi, lapsu, un izstāstījs tiem
par bijušā saiminieka nelaimi.
Un saks nu lācs uz zaķa: redz - šie izvilkšoši nokauto no tilta apakšas, bet tev
labi nomazgāt no viņa asinis un labi pielīdzināt nocirsto galvu pie rumpja; tā ka
bija izskaties kā dzīvs cilvēks. Labi.
Pēc tam viņš saks uz visiem: vilku, lapsu, zaķi, netālu no šejienes atrodies avots
ar dzīvu ūdeni; bet to avotu dien un nakt vaktējošie milzeņi, tie neviena pie tā
nepielaižot. Bet šie iešot četros uz to avotu un šis sviedīšis ar ķūzi tiem
milzeņiem, tos satraucēšis un tad ātri pats kritīšot tiem virsū un sākšis ar tiem
lauzties un tos mētāt; tad, skatīties jums pa starpām klupt pie avota, pieraut pa
pilnai mutei dzīvā ūdens un skriet projām: Un šis pats ar pagūšis pieķert muti tā
ūdens un skriešis jums pakaļ.
Tie nu gājuši un tiešām ieraudzījuši dzīvā ūdens avotu; bet tam avotam stāv
apkārt milzeņi par vaktniekiem un nelaižot neviena klāt.
Laids tiem lācs ar ķūzi, tūliņ tie satrūkušies. Un nu lācs krits ātri virsū:
sācs ar tiem lauzties un tos mētāt. Pa šo laiku vilks, lapsa, zaķis krituši pie
avota un pierāvuši katrs pa pilnai mutei dzīvā ūdens; 1ācs arī paguvs pierābt
pilnu muti dzīvā ūdens un meties šiem pakaļ.
Visi četri aizskrējuši uz nokauto. Še lācs licis atnesto ūdeni laist uz nocirstas
vainas.
Zaķis laidis savu ūdeni - nocirstā galva kā būt pieaugusi: lapsa laidusi savu -
glupā miesa kā būt nodrebējusi; vilks laids savu - glupais pacēlies sēdu; lācs
vispēdīgi laids savu ūdeni -glupais piecēlies dzīvs un tīri vesels.
Pēc šim lācs aizsūtījs pēc rīkstēm un lics labi iepērt savu bijušo, tagad
atdzīvinātu saimnieku, par ko šā padoma neess paklausījies, gaidīdams savu brāļu
un negājs taisni uz savu tēvu.
Nu, un tad lācs atkal no jauna izmācījis glupo: tavu labu, saks, tavi brāli esot
izdevuši tēvam par savu; bet tavi draugi: ķēniņa meita, kumeliņš, sunīši un putns
bez tevis vienmēr esot noskumuši: nei ēdot, nei dzeŗot.
Tavi brāļi, bīdamies, voi nebūšot tiem pieķritusi kāda slimība, meklējot un vedot
pie tiem visādus dakterus, bet nekas tiem nevarot palīdzēt. Tev iet pilsētā, nopirkt
sev karieti ar pāri zirgiem un karietes pakaļā uzlikt šādu virsrakstu: "Dakters,
kas dziedina no vasādām slimībām!'` un tādā vīzē braukt pa pilsētu.
Tavi vecākie brāļi tevi ievērošot un aicināšot dziedināt tavus draugus, jo brāļi
tevi nepazīšot, bet tavi draugi gan pazīšot: līdz ko tu pie tiem ieiešis, tie, tevi
uzskatīdami, tūdaļ palikšot ļoti priecīgi. Tad tēvs tevi jautāšot: kādēļ tie
esot palikuši tik priecīgi, tikko tevi ieraudzījuši. Tev atbildēt: laikam tāpēc, ka
tie būšot atzinusi tevī savu īsteno saimnieku. Un pēc tam taisni visu izstāstīt, ko
brāļi ar tevi esot padarījuši: nokāvuši tevi, tavu mantojumu izdevuši par savu -
visu visu.
Glupais šoreizi labāk ievērojs lāča pamācību. Nopircs karieti ar pāri zirgu, brauc
pa pilsētu, karietes pakaļā stāvot virsraksts: "Dakters, kas dziedins no
vasādām slimībām."
Tūdaļ gudrie brāļi ievērojuši jauno dakteri un lūdzot paārstēt viņu vājiniekus.
Dakters pieņēms ar labu prātu viņu uzlūgumu.
Bet tikko iegājis pie tiem vājiniekiem, tie tūdaļ pazinuši to un palikuši visai
priecīgi: putns sācs dziedāt, sunīši smilkstēt, lēkāt, kumeliņš mins kājām un
grudzins, bet ķēniņa meita priecīgi, laipnīgi uz to lūkojoties.
Visi, kas te stāvējuši, nevarējuši izprast, caur ko tas noticis. Bet tēvs prass tam
jaunam dakteram: kādēļ ķēniņa meita un visi šie dzīvnieki esot palikuši tik
priecīgi, līdz ko tevi ieraudzījuši?
Tas atbilds: laikam tas būšot no tam, ka tie esot atzinuši šimā savu īsteno
saimnieku.
Un saks taisni tēvam glupais: tēt šis esot tavs jaunākais dēls, glupais! Viss, ko te
redz, piederot šam, tas esot šā mantojums. Šā vecākie, gudrie brāļi, skaudības un
jaunas sirds dēļ, esot šo nokāvuši un šā labu izdevuši par savu. Pēc tam tas
izstāstīja tēvam visu, kas un kā noticis, no iesākuma līdz galam.
Bet tēvs vēl ne itin tam tics: redz, ka atnākuši glupā ceļa biedri: lācs ar vilku,
lapsa un zaķis- un tie visi apstiprinājuši, kas viss esot patiesi, ko glupais
stāstījs, tad tēvs apkamps savu jaunāko dēlu un to mīlins skūpsts. Pēc tam tēvs
palicis briesmīgi bargs uz saviem vecākiem dēliem. Savā bardzībā tas pavēlējs tos
iemest sārtā tin sadedzināt, bet jaunākam dēlam atdevis pirmdzimtības tiesu.
Nu glupais paņēms sev par sievu skaisto ķēniņa meitu.
I šis - pasakas stāstītājs - bijis uz tam priecīgām kāzām, medu ēds un vīnu
dzērs; bet dancodams ietinies pakulās, pakulas iedzinumu lielā gabalā, no kuŗa
izšavumu un atsviedumu šo līdz šai zemei, taisni paša mājās.
P i e z i m e. J. Rozentāls Priežumuižā 1879. gadā, Brivzemnieka kr. LP. VI, 966
(139, 9). Šinī variantā teikts, ka putniņu ņemot, muļķītis saķerts un nu viņam
bijis jāapsolās ķēniņam tādu zobinu pārnest, kas uz viena cirtiena tūkstotis
cilvēku notriec. Muļķītis aizgājis uz vilka pēc zobina, bet zobinu ņemdams
domājis: "Kā tik asu zobinu var bez makstim ņemt," un ņēmis ar visām
makstim. Tūdaļ pulksteņi zvanījuši un atkal šo saķēruši. Nu muļķītim bijis
jāapsolās tādu zirgu pārvest, kas tūkstoš jūdzes pa stundu skrien. Vilks aiznesis
pie zirga, šis ņēmis iemauktus un atkal saķēruši. Tagad bijis jāapsolās melnā
jūrā velnam nozagt princesi. Vilks aiznesis pie melnās jūras un teicis tā: " Es
palikšu par laivu, iekāp laivā un grozi manu asti, tad laiva peldēs uz priekšu un
skanēs tāda mūzika, ka prieks būs klausīties. Iet jūras vidū brauks kuģis garām
un uz kuģa būs trīs princeses; tās apstāsies kuģa malā jauko mūziku klausīties un
tad tu pamanies to princesi, kas vidū, ierauj laivā!"
Atpakaļ jājot, muļķītis princesi, zirgu tāpat atdabūjis kā iepriekšējā pasakā;
bet zobinu atdabūjis tā: tiklīdz ķēniņš paņēmis aso zobinu rokā, lai
paraudzītu, vai asminam labi dzidra skaņa, tā vilks izrāvis zobinu no rokām un prom.
Beigums līdzīgs iepriekšējam variantam. . L. P.