Dēli meklē tēvam brīnuma zāles.
6. A. 551. 313. 304. T. Opyncāns no K. Belruska Latgalē, Latvju kultūrās kr.
Cytu reizi dzeivuoja vīns tāvs, kam beja treis dāli: Juonis, Pīteris un Jākubs.
Juonis ar Pīteri tyka skaitīti par gudrim veirim, bet Jākubu vysi turēja par muļki,
jo viņš tikai tū vīn zynuoja darīt, kai gulēt ceplī un palnus rušinuot. Vacumā
tāvs palīk okls un izzyna nu rogonom, ka tuoļi kaidā valstī var dabuot taidas zuoles,
kuras tyulīt dūd acim spūdrību, kai tikai ar viņom teik pazīstas acis. Tāvs šū
ziņu pastuosta dālim. Juonis ar Pīteri sasadloj zyrgus un dūdas ceļā. Izlein nu
cepļa ari Jākubs un lyudz tāvu atļaut viņam braukt pēc zuolem.
"Kū tu, dēliņ?" atbild vecis. "tu jau lobuok guli ceplī un palnus
rušinoj, cytaidi, svešā molā vari vēļ izgaist."
Bet Jākubs pastuov uz sova: brauks un brauks. Radzādams, ka dāla napuorstreidēs, vecis
ari atļaun braukt. Tod Jākubs palyudz nu tāva naudu un brauc uz tiergu zyrga pierktu.
Aizbrauc tiergā, redz lobus zyrgus, bet navar sev izlasīt: kuram tik līk uz mugoras
rūku, tys lymst pi zemes. Izstaigoj vysu tiergu, bet zyrga sev naatrūn un nūskumis īt
uz muojom. Pa ceļu viņam goduos sastapt vīnu vecīti braucūt ar vacu kēvi. Jākubs
skotuos uz kēves un viņam ruoduos, ka šei vacuo kēve var byut loba. Viņš pīīt
kluot, līk rūku uz mugoras, bet kēve pat napakust.
"Cik gribi par kēvi?" vaicoj Jākubs.
"Ni par kaidu naudu es navaru puordūt," atbild veciņa.
Jākubs lyudzas puordūt, bet veciņa: nā ua nā.
"Vīnīgi kū es varātu," beiguos teic veciņa, "puormeit sovu kēvi ar
kaidu man pateikamu zyrgu."
"Tod braucat pi monis uz muojom un losat nu divpadsmit zyrgim pošu lobuokū!"
Veciņa atbrauc pi Jākuba un izlosa sev zyrgu, atstuodama viņam sovu vacū kēvi.
Sajēmis svētību nu tāva un sasadluojis vacū kēvi, Jākubs laižas ceļā pēc zuolem
sovam vacam tāvam. Juoj, juoj pa kolnim, un mežim un pījuoj pi kaidas mozas ustabiņas.
Jākubs atstuoj kēvi pi vuortim, bet pats īīt ustabiņā un dūd Dīva gūdu. Veciņa
atjem. Jākubs prosa naktsmuojas, veciņa ir ar mīru. Tad viņš vad sovu kēvi
stilindžā un pats paēdis līkas uz ausim un aizmygst soldā mīgā. Reitā paēdis
brūkastis, Jākubs pateicos par vīsmīlīgu uzjemšonu un grib jau atstuot ustobiņu,
tad vociņa suoc vaicuot, kur veirs dūmuojis braukt. Jākubs ari izstuosta, ka brauc pēc
zualom aklam tāvam. Tod veciņa viņam teic šai: "Mīļais bārns, tova kēve taidu
garu ceļu naizturēs, tuadēj lobuok jem munu zyrgu. Jo kas dzeitūs ta pakaļā, un
zyrgs nu gara ceļa nūgurtu, tod pībrauc otkon pi šuos ustobiņas un, īguojis klāvā;
pajem sovu kēvi, verīs tikai: ustobā naej. Jem ari šū kabatas lakatiņu, svīssi
pakaļā - lobi byus, svīssi prīkšā, tod tev nuave byus."
Pajēmis zyrgu un kabatas lakatiņu, Jākubs atsasveicynuoja nu veciņas un pasacēlīs
gaisā aizskrēja kai vīsuls. Juoj, juoj puori kolnim un mežim un nūguris viņš redz
mozu ustabiņu un ustabiņā guntiņu. Apsalaižas zemē, ītt ustabiņā un dūd Dīva
gūdu. Vecinīte atjem. Prosa naktsmuojas, vecinīte ar lelu prīcu pījem, pabaroj,
padzyrda un atguldynoj meikstā gultā. Zyrgs teik īvītuots stilindžā. Reitā, kod
juobrauc prūjam, veciņa vaicoj izstuostīt, nu kurīnes un uz kurīni brauc jauns
cylvāks. Jākubs izstuosta, ka brauc pēc zuolem sovam vacam oklam tāvam. Vecīte tod
saka uz Jākubu tai: "Lobais bārns, tev pec šuom zuolem vēļ ir juobrauc lels
gobols, un tovs zyrgs taidā garā ceļā var nūgurt, tuodēļ jem munu zyrgu, bet sovu
atstuoj vītā. Kod juosi atpakaļ, tad munu atduosi, bet ar sovu varēsi turpynuot
ceļuošonu. Gadījumā, jo rogona vai kaids cyts ļauns cylvāks dūmuotu tevi panuokt,
tod jem ari leidza šū suseklīti. Messi uz prīšku, tev byus nuove, messi atpakaļ -
paliksi dzeivs."
Jākubs pateicjas par laba vēlēšonu un paleigu wn izzasēdis uz vecītes zyrga izgaise
kai nibejs. Juoj, juoj - na tik dreiži, kai stuosta - redz otkon mozu guntiņu.
Nūsalaiž, skotuos: moza ustabiņa. Zyrgu atstuoj pi vuortim, pats īt īkšā, dūd
Dīva gūdu. Kaida vecinīte atjem Dīva gūdu un lyudz ceļaveiru pi golda. Jākubs lyudz
naktsmuojas, vecinīte ar leluokū prīcu dūd viņam naktsmuojas. Jākubs īvad zyrgu
stilindžā. Vecinīte pabaroj, padzyrda viņu un nūgulda meikstā gultā. Puorgulējis
nakti, reitā jau agri viņš ir augšā. Veciņa līk stuostīt, kur juoj un pa kaidom
darīšonom. Jākubs izstuosta, ka juoj oklam tāvam zuoļu maklātu.
"Jā, taidas zuoles ir," atbild vecinīte, "bet juobrauc vēļ lobs gabals.
Jem, bārns, munu zyrdziņu, jo tavs garā ceļā var nūgurt. Gadījumā, jo tevi var
dzeit kaidi ļauni cylvāki, tu nabyusi spējīgs izbēgt ar sovu zyrgu. Kod tu grīzsīs
atpakaļ un juosi caur munu muojiņu, tod atstuoj zyrgu stilindžā un pajem sovu. Verīs:
tikai naej ustobā, jo īsi tad byus slikši."
Uz ceļa vecinīte Jākubam īdūd trūtiņu un teic: "Svīssi prīkšā, labi byus;
bet svīssi pakaļā, tod tev byus nuove."
Pateicis par vysu lobu vecinītei, Jākubs izzasēdēs uz zyrga un aizskrēja kai vējs.
Juoj, juoj dīnas, juaj naktis, beiguos pijuoj pi kaidas piļsātas. Pīmīdz ar kuojom
zyrgam un tys pazacēlīs augši gaisā, nūsalaiž pašā piļsātas vydā. Breinūjās
Jākubs, ka vysa piļsāta kai izmyruse. Pījuoj pi piļs, viņam pretim izskrīn rogona
un īzasuoc kaušonuos. Ilgi viņi sytuos, bet uz beigom rogona suoc lyugtīs gluabšanas.
Jākubs līk atnest nadzeivū un dzeivū yudeņu, tod viņš palaisšis vaļā. Tikkū
dzeiva viņa lyka kraukļam atnest dzeivū un nadzeivū yudeņu. Kod yudeņš beja
sadabuots, tod Jākubs nūcierta roganai galvu. Īguojis pilī, viņš atroda kēneņiti,
skaistū Anastasiju, guļūt nadzeivu, ari beja nūslapkavuoti vysi augstī valsts veiri.
Jākubs vyspyrms atdzeivynuoja Anastasiju, tod generaļus un cytus valsts veirus. Uz īlas
storp cytim ļaudim viņš atroda ari sovus bruoļus un aplēja pyrms ar myrušū un tod
ar dzeivū yudeņu viņus atdzeivynuot. Vysi beja ļūti prīcīgi un nazynuoja, kai
cīnīt un gūduot Jākubu. Kēneņīte, skaistuo Anastasija, pajēmja viņu pi sevim un
vēlējuos padarīt par sovu veiru. Viņi nūdzeivuoja treis naktis nu eiles, tod Jākubs
nūsprīž laistīs uz muoyom, lai aizvestu sovam aklajam tāvam zuoles. Caturtā naktī
viņš sasadloj zyrgu un uzsēdīs pazacēļa gaisā, lai tiktu nu piļsātas uarā. Bet
zyrgs ar kuojom aizmat aiz druots un nyu nūzvona pa vysu piļsātu. Zvoni izmūdynoj
skaistū Anastasiju nū mīga. Viņa redz, ka Jākuba vairs nav kluot, tuodēj sāstās uz
pīstas un dūdās viņam pakaļ. Juoj, juoi Jākubs - juoj ilguaku laiku, klausās:
nazkas skrīn, ka zeme vin reib. Pīskrīn tyvuok, redz, ka Anastasija dzanās pēc viņa.
Viņš pajem un nūsvīž uz pakaļš trūtiņu. Tyulīt rodas taidi kolni, ka ni puori
tikt, ni ari vysapleik apīt. Anastasija syt kolnu ar sovu pīstu. Par tū laiku, koleidz
Anastasija lauzja akmeņa kolnus, Jākubs pījuoja pi vecinītes stilindža, puormeja
zyrgu un devjās tuoļuok. Juoj, juoj kaidu lobu laciciņu, klausās otkon: nazkas skrīn,
ka zeme vīņ reib. Par kaidu laiciņu viņi redz, ka pēc viņa dzanās skaistuo
Anastasija. Tod viņš svīž uz pakaļi suseklīti un aiz mugoras izaug ļūti lels
mežs, ka ni cauri tikt, ni apleik apīt. Anastasija īsuoc mežu lauzt ar pīstu zemē.
Bet par tū laiku Jākubs nūjuoj pi ūtras vecinītes stilindža un, puormejis zyrgus,
dūdās tuoļuok. Juoj, juoj, klausās: otkon nazkas skrīn, ka zeme vīn reib. Par
laiciņu skaistuo Anastasija pi viņa kluot. Tod vinš svīž uz pakaļi kabatas lakatiņu
un viņam aiz mugoras izzataisa taida gunis upe, ka ni puoŗi tikt, ni apleik apīt.
Pīskrīn pi šuos upes Anastasija un, radzādama, ka nikuo ar spāku navarēs izdarīt,
īsuoc, lyugtīs Jākubu par kaidu godu otkon atbraukt pi viņas cīmā. Jākubs ir ar
mīru un viņi atsasveicinuojušīs par upi, aizjuoj kotrs uz sovu molu. Ceļā Jākubs
puormainēja pēdījū zyrgu ar sovu kēvi un dūdās pi tāva uz sātu, kur jau dzeivuoja
atsagrīzušīs bez zuolem viņa bruoļi. Juoj, juoj un ceļā tai nūgurst, ka kaidā
skaistā pļovā natuoļi nu sovom muojom viņš atsalaižas zuolē un aizmygst dziļā
mīgā. Izzynojuši, ka Jākubs juoj muojā, bruoļi aizguoja prīkšā un, atroduši
viņu guļūt, pajēmja kēvi bet pošu īgryuda olūtā. Bet Jākubs nanūsleika, viņš
caur olūtu īkrita apakš zemes valstī uz solas. Tur viņš izzamūstas un navar
izzabreinuotīs, cik tī mozi ļaudis. Pats leluokais tikai aršinu gars. Par kaidu
laiciņu Jākubs sastūp kādrīt karētē vīnu meiteni, gārbtu malnās dŗābēs.
Viņš prosa, uz kurīni un kas par meiteņu. Atbild viņam, ka tei asūt kēniņa
jaunuokuo meita, kas teik valsts gluobšonas dēļ vasta uz jyuras molu rogonas
saēsšonai. Kēniņš asūt ar mīru atdūt tam puskēnestis un meitu par sīvu, kas
viņu izgluobtu nu rogonas. Izdzierdis tū, Jākubs nūlauzja mežā lobu vāzu, pudi
treis gryutu, un azguoja uz jyurmolu. Par kaidu laiku viņš klausās: atskrīn rogona,
jyura vīn nūšalc. Kod rogona beja kluot un steidzjās jau apreit pēdējū kēniņa
meitu, Jākubs izguoja nu kryumim un īsuocja karu. Kai siss reiz rogonai ar vāzu, tai
golva ir nūst; kai siss ūtru reizi, tai arī ūtra golva nūst. Ilgi sytuos Jākubs ar
rogonu, koleidz beiguos viņš apsyta roganai vysas divpadsmit solvas. Kod rogana beja
beigta, viņš izraustīja tai vysas mēles un, pacēlis šepat stuovūšu lelu milža
akmeņu, palyka tuos viņam apakšā, bet pats nūguoj kaidā ustabiņā un aizmyga
dziļā mīgā.
Par kara laiku kluot beja bejis vīns yudeņa vedējs, kurs vysu nūsavēŗa un tuodēļ,
radzādams, ka Jākubs aizguaja uz ustabiņu, viņš devjās pi kēniņa meitas un ar varu
un draudim pīspīdja viņu stuostīt tāvam, ka gluobējs asūt viņš, yudeņa vedējs.
Kēniņa meita aizbrauc uz pili, bet yudiņa vedējs dūdas pi Jākuba un, atradis viņu
gulūt, nūcierta jam golvu un tod pats aizbraucja uz pili. Reitā kēniņš jau pazeimoj
kuozas. Nikuo darīt, lai gon kēniņa meita ļūti nagrib īt pi yudiņa vedēja, bet jei
beistās stuostīt.
Nakti viņa radz sapnu, ka jyuras molā gul ustabiņā nūcierstu golvu viņas eistynais
gluobējs un ka viņa kabatā atsarūn divi pudelītes ar myrušū un dzeivū yudeņu.
Vajadzīgs tikai pazīst ar viņu golvu un pīlikt pi vytruba, tai gluobējs paliks
dzeivs. Reitā meiteņa, nasaceidama nikam ni vuorda, aizzasteidzjās uz jyurmolu un,
atroduse Jākubu, atdzeivynuoja viņu.
"Fu, tik ilgi es gulēju," teic Jākubs.
"Tu byutu gulējis še myužam," atbild kēniņa meita, "jo tikai es
nabyutu tevi atdzeivynuojuse."
Viņa izstuosta vysu, kai Jākubam yudeņa vedējs nūcierta golvu un kai viņš
pīspīdja izīt jū pi viņa par sīvu. Viņa izstuusta ari, ka lauluošona jau ir
nūlikta uz šū dīnu. Jākubs viņu nūmīrinoj un apsajem aizīt uz baznīcu pi
lauluošonas. Baznīcā sabrauc vysa kēniņa cilts, daudz ari cytu kēniņu. Īzasuoc
lauluošona, bet kēniņa meita vys atsaskotuos atpakaļ. Tod baznīckungs vaicoj, kū tys
nūzeimoj, voi tod viņa nagribūte svātas laulības, voi ir spīsta izīt pi veira. Tod
kēniņa meita atsagrīž, pi visim un, ruodīdama uz Jākubu, teic: "Kēniņ tāvs,
tys cylvāks ir muns gluobējs un tuodēļ pi viņa tikai es izīšu par sīvu, bet na pi
šuo nalītas, yudeņveža, kurs mani ar draudim pīspīdja runuot nataisnību un mīgā
šam cylvākam nūcierta golvu."
Teik puortraukta lauluošona un kēniyš līk pīruodīt, kurs ir eistais gluobējs.
Aizīt vysi uz jyurmolu un Jākubs līk yudeņa vedējam pacelt jyuras malā gulūšū
akmeni. Tys jemas celt, bet ni pagrūzīt. Tod Jākubs jam paceļ akmeni un nu viņa
apakšas izvalk divpadsmit rogonas mēles. Vysi nu radz, ka gluobējs ir Jākubs un
tuodēļ nazyna, kai viņu cīnēt un gūdynuot. Yudeņa vedēju kēniņš līk uzvest uz
kolna un sašaudīt gobolu gabolūs.
Kēniņš un kēniņa meita lyudz Jākubu byut par viņas veiru, bet viņš atsateic,
aizruodīdams uz tuo, ka viņš na nu šuos pasaules un ka tur augšā viņu gaida oklais
tāvs. Tod kēniņš līk pasaukt ērgļu tāvu un pīsoka viņam dūt lobuokū ērgli,
kurs varātu Jākubu aiznest uz cytu pasauli. Atskrīn ērglis un sēdīs uz viņa,
Jākubs teik iznasts uz šuos zemes, sovā valstī. Tod viņš uzsvilpoj un atskrīn viņa
lobuo kēve, ka zeme vīņ nūreib. Sēdīs uz viņas, viņš atjuoj, uz sovu sātu pi
vacuo, okluo tāva. Izdzierdis, ka Jākubs ir atjuojis, vecis pat nūzaraudis, jo viņš
beja dzierdējis nū dālim, ka viņš asūt nūnuovēts. Jākubs pajem pazīž tāvam
acis pyrms ar myrušū yudeyu, tod ar dzeivū un viņas palīk pilnīgi vasalas un vecis
īsuoc redzēt kai jauns. Tāvs navar nūsaprīcuotīs par saules spūžumu un dāla
lobumu. Bet obi Jākuba bruoļi ir skumīgi un nu bailes nazyna, kū darīt. Jākubs
izstuosta tāvam par tū, kai viņa bruoļi gribējuši viņu nūnuovēt, lai gon viņš
jūs izgluobis nu myužigas tryudēšonas Anastasijas valstī. Jākubs prosa stropēt
vacuokūs bruoļus. Tāvs palaižas uz Jākuba, kai tys nūsprīsšis, tai ari byušūt.
Bruoļi lyudzas Jākubu pīdūt un ir ar mīru bučuot viņam kuojas. Jākubs ari pīdūd
sovim bruoļim, tad lein atkon sovā ceplī un rušinoj palnus. Pēc kaida laika atīt
vēstule uz Jākoba vuorda braukt uz kēnenīti Anastasju cīmā.
"Kur nu jau Jākubam?" dūmoj bruoļi. ,,Labuok brauksim mes un viņam vēstules
pat naruodīsim."
Aizbrauc vacuokais bruolis. Ticis tur, viņš paruoda ķēnenītei, skaistajai Anastasjai,
vēstuli, bet tei, moz runuodama, līk puišam nūdarinuot treis uodas lūksnes par mugoru
un uzbērt suoli. Tod viņš dūdas otkn atpakaļ. Pamanējis kur kaidu yudeņa palti, voi
gruovi, viņš krita vydā, bet suope beja ļūti lela un nagribēja aprimt. Kad viņš
beja muojuos, bruoļs vaicoj: "Nu, soki, bruol, vai lobi beja cīmā pi kēneņītes
Anastasjas?"
"Ļūti lobi, vysa beja gon, natrynka ari lela gūda," atbild vacuokais bruoļs.
Dzeivoi viņi vēļ kaidu laiku, atīt otkon vēstule. Kēneņīte Anastasija otkon lyudz
cīmā. Nu tagad izzataisuos braukt vyduskais bruols, un taipat nikas nateik teikts
Jākubam. Ar vyduskū bruoli tys pats nūteik, kas ar vacuokū, bet viņš tūmār nagrib
atsazeitīs. Dzeivoj, dzeivoj - atīt vēļ vēstule. Un otkon kēneņīte, skaistuo
Anastasja, lyudz cīmā.
Bruoļi jau vairs nagrib braukt, viņi lobi zyna kas jūs tur gaida, tuodēļ līk braukt
Jākubam, lai ari viņam tyktu izdarinuojas par mugoru treis lūksnes. Dabuojis ziņu,
Jākubs ari dūdās ceļā. Viņš nu kai zibens aizskrīn ar sovu kēvi pi skaistuos
Anastasjas. Viņu jau sagaidīja vysa pils. Jākuba dāls, skaitīdamīs pa lūgu un
īraudzējis Jākubu, vaicoj: "Voi tys nav muns tāvs?"
"Jā, dāls, beiguos ir atbraucis ari tovs tāvs!"
Jākubs teik vysur pījēmts un gūdinuos. Tod skaistuo Anastasja viņu apprecej un padora
par kēniņu. Tai viņi prīcā un laimē dzeivuoja vēļ ilgus godus.