Pateicīgie kustoņi.
26. A. 554. R. Tabine no skolnieka A. Bukata Bolvos.
Naaizmierstule "Tautas posokas," 3.
Nazkod beja taidi laiki, ka vysi kukainīši prota cylvāka volūdu, un cylvāks vīgli
varēja ar tīm sasarunuot un, vajadzības laikā, lyugt paleigā.
Tymūs laikūs dzeivuoja divi Pīteri. lelais Pīters un mozais. Lelais beja viļtīgi
gudrs un ļauns, bet mozais vīnkuoršu sirdi, lobs ciļvēciņš. Obi Pīteri beja vušku
goni. Jūs ganības vīna pi ūtras beja tyvu un tuopēc jī bīži salaida vuškiņas
kūpā. Tad lelais stīpjas zuolē un snaudja, bet mozajam beja juosorgoj obeju pulki. Juo
mozais nanūsorguoja, napaveicja skrejušuo un vuškas rējušuo vylku, tad lelais,
izzamūdīs, syta mozū. Un tys mozulitis nadreikstēja syudzētīs.
Bet moziņim paleidz poša Laime. Mozuo Pīterīša vušku pulks vysod beja gleits, ar
kotru godu vairuojuos un vylks nadreikstēja juo vušku plēst. Meža muote beja
pīdraudējuse: jo vylks saplāstu kot vīnu mozuo Pīterīša jēriņu, tad byutu
padzeits nu meža ķēnests. Siermais beiduos Meža muotes.
Bet jau par tū leluo Pītera vuškas plēsja vīnu pēc ūtras un vēļ na slyktuokas,
bet vyslobuokas, tukluokas.
Lelū Pīteri sagruobja skaudība un dusme. Jis nyu dīnom un naktim dūmuoja, kai byutu
mozū beigt. Tai sist naatsadrūsynuoja, jo nabeja īmesļa, pi tam drusku beiduos, ka
Laimes muote nanūstruopātu juo paša. Tad redz, kū jis sagudruoja: iznycynuot, beigt
Pīterīti ar bodu. Pīna muote pīlyka kotram pa lelai pīna cybai, lai jīm byutu kū
ēst pa vysu gonamū laiku. Jo tad jau beja taids lykums, ka goni nadzyna muojuos leidz
pat vālajam rudiņam. Kai ar pavasara saulīti izdzyna, tai tik rudenī dreikstēja
sadzeit muojuos. Tūlaik gonim beja atpyutas dīnas.
Nu, un nyu lelais Pīteris soka: "Klausīs, sekzeļ, gon jau mums neistīs, salīksim
mīru, dzeivuosim kai draugi. Par draudzības zeimi suoksim kūpā ēst. Zyni, tu esi mozs
un maņ žāl ka juonosoj te gryutuo pīna cyba. Izēssim tovu pīnu, tūlaik ēssim munu.
Es jau asu styprs, varu nosuot."
Labi. Mozais tam pīkrita, bet kad mozuo Pīterīša cyba beja tukša un, kad tys atguoja
uz lelū lyugt pīna, tad lelais teicja: "Juo tev gribīs ēst, ej uz mežu, ēd
skudres!"
Mozais parauduoja, parauduoja un aizguoja uz mežu. Tik jis pīguoja pi skudru pyuliņa,
pīgruobja rīškovu, tai skudrītes suoka runuot: "Meiļu mozū Pīterīti, naēd
myusu, pažāloj. Byus laiks, mes tev paleidzēsim."
Pīterīšam žāl tyka skudru un jis, aizguojis pi lelū Pīteri, otkon lyudz pīna. Bet
lelais soka: "Ej nyu ēd bites!"
Mozais nūguoja uz mežu, atroda bišu kūku un jau gribēja bitītes ēst, bet tuos
žēlīgi aizsanēja: "Pīterīt meiļū, esi tik lobs, pažāloj naēd myusu!"
Pīterītis pažāluoja un naēdis aizguoja uz ganibom. Saticis lelū Pīteri, jis otkon
lyudza pīnu, bet lelais pīna nadūd un soka: "Ej, gyun malnus kraukļus, un
ēd!"
Kū darīt? Juoīt pēc kraukļim. Pīterītis samīgtu sirdi, ar osorom acīs aizguoja uz
lelu prīdi, kas šyupuoja kraukļa perekli. Jis jau īkuopja kūkā un snēdzjas pēc
kraukļa bārnim, bet te atskrēja vacais krauklis un soka: "Pīterīt meiļū, naēd
munu bārnu, naēd i manis, pažāloj! Atīs laiks un es tev paleidzēšu!"
Pīterīšam žāl tyka kraukļa. Nūkuopis nu kūka jis laidjās otkon uz ganību. Te
Laimes muote pasnēdzja jam sīra gobolu. Tys sīrs beja breinīgs: kū Pīterītis par
dīnu apēda, tū sīrs par nakti pīauga. Tai Pīterīts bodā nanūmyra, bet lelajam
Pīterim par tū beja lels breinums, un juo sirdī cēļās vēļ leluoka dusme. Kad
puorguoja gonu laiks, lelais Pīters lyka mozū pi dorba. Pīkruovja lelu labības skaudzi
un lyka mozajam par stundi tū izkuļt. Juo naizkuļs, tad ar spriguļu byus pats
nūsysts.
Mozais atsasāda un raud. Te saskrīn skudrītes un vaicoj: "Pīterīt kuo tu raudi?
Vai kaida nalaime tevi satyka?"
"Ak, meiļuos skudrītes, maņ par stundi juoizkuļ šitei labības skaudze. Juo
naizkuļšu, byušu nūsysts."
"Nabādoj," teicja skudrītes, "dorbs tiks padarīts un tu vēļ redzēsi
sovu laimi."
Tū sokūt, skudrītes krita pi dorba un uz ruoviņa, labība beja izkulta. Bet Pīterīts
sēd un gaida, kod atīs lelais dorba pījemtu. Un lelais, vārdamīs uz pastruoduotuo
dorba, tik skotuos vīn un placus rausta. Tūmār sirds nasameikstynoj.
"lzkuļt labību nav lela gudrība. Es tev dūšu cytu dorbu. Jyutu tyvu dzeives
golu, tuopēc pi vacuma gribu pasalyugt. Tev byus juoiztaisa dēļ manis baznīca. Juo tu
šitū padarīsi, mierdams atstuošu tev sovu gonamu pulku un vysu savu spāku. Juo
naiztaisīsi, pakuoršu tevi prīdes viersyunē."
Kur lai nabadziņš iztaisa baznīcu? Ni jam spāka, ni tik daudz gudrības, ni ari
materjala, nu kuo baznīcu taisīt. Sēd, nūkuoris golvu, un raud. Te sanēdamas,
dyukdamas saskrīn bitītes un runoj: "Naraudi, Pīterīt, mes tev paleidzēsim.
Zynam, kū lelais teicja. Jam vajag baznīcas, tyuliņ byus gotava."
Un bitītes uotri stuoja pi dorba. Cyta nesja vosku, cyta zīdu puteklīšus, cyta
taisīja šyunu sīnu. Pīterītis tik stuov un skotuos, kai baznīca juo acīs augtiņ
aug. Kad lelais Pīters atguoja pasavārtu, baznīca jau beja samyurīta.
"Baznīca gotava, bet zvonu nav," teicja lelais Pīters. "Es gribu, ka
munā baznīcā byutu taids zvons, kurs pats zvanītu.
Juo tu šitaidu dabuosi, atdūšu tev zemē apraktu zalta skreini, bet juo nadabuosi,
nūsleicynuošu jyuras dybynā."
Taidas nalaimes Pīterīts nagaidīja. Kur tad jam dabyut breinīgu zvonu? Nabadziņš
atsasāda zam prīdes un gauži, gauži nūrauduoja. Te - kur bejis - nabejis -
nūsalaidja vecais krauklis un soka: "Nabādoj, Pīterīt! Zynu tovu nalaimi un varu
tev paleidzēt. Gon vēj tu byusi laimīgs. Sēstīs maņ mugurā, brauksim pēc
zvana!"
Pīterīts jau redzēja skudru un bišu dorbu un tuopēc vairs nasašaubēja, ticēja, ka
krauklis jam paleidzēs. Drūši sāduos kraukļam mugurā. Krauklis aiznesja jū par
jyuru uz smutu [pūķu, ļaunu garu] vaļsti. Un nazkod tī smuti beja nūzoguši vīnam
ķēniņam breinīgu laimes zvonu. Nu tuo laika ķēniņš beja palicis par vušku gonu un
vysi juo pavaļstnīki tyka puormeitī par kukaiņim: skudrem, bitem un kraukļim.
Mozais Pīterīts na bez pyulem un bailes tyka pi zvona, tūmār tyka, juo krauklis jam
paleidzēja. Dabuojis zvanu, otkon sāda kraukļam mugurā un laidjās par jyuru. Smuti,
pamanījuši zvona zagli, dzynuos pakaļ, bet napanuocja. Pīterīts pakuoŗa zvonu
tūrnī. Lelais Pīters prīcīgs guoja baznīcā. Zvons breinīgi jauki skanēja, bet te
nūtyka naradzāts breinums: uz zvona skaņas saskrēja vysas skudres, bites un kraukļi
un kurs nu kukaiņim īruopuoja baznīcā, tys tyuliņ palyka par staltu jaunekli vai
daiļu jaunavu. Mozais Pīterīts tik stuov un breinuojas. Te lelais Pīters, pīguojis
kluot, teic: "Draugs, tu izgluobi mani un munus pavaļstnīkus. Nyu tev kreit lels
atalgojums. Te ir muna meita un te ķēniņa krūņs. Dzer kuozas, jem krūni un valdej
munu ķēnesti. Tu jū izgluobi. Tu beji žēlīgs uz skudrem, bitem un kraukļim, nyu
palīc tikpat lobs un žēlīgs sovim pavaļstnīkim. Es pi vacuma gribu sorguot šuas
baznīcas zvonu.
Mozais Pīterīts kuozuos salyudzja vysus pavaļstnīkus. Tur beja vysaidu ēdīnu un
dzērīnu un muzyka tik tuoli skanēja un kuozu zvoni tik balsīgi ryucja, ka aizjyuras
smuti otkon gribēja saskrīt un izjaukt ļaužu laimi.
Bet šūreiz Dīvs apruovja jīm spuornus. Jī gribēja puormaut par jyuru, bet navarēja;
dūmuoja puorīt sausom kuojom, sakrita dzert yuras yudini. Dzēŗa, golā puorpleisa, bet
par jyuru napuorguoj a.
Un mozais Pīterīts vēļ šūdīņ dzeivoj un dzeivuos tik ilgi, cik ilgi lelais sorguos
breinīgu zvonu.
Piezīme. Pasaka liekas būt drusku izpušķota. P. Š.