Bargais kungs par zirgu parvērsts.

5. A. 761. St. Ulanovska, Vilānos. "Zbior wiadomosci do antropologii krojowej," T. XVIII, Varšavā, 1895, 347, 36

Nu namīru godu bjeja vjecjeits, cīši bjēdjeigs. Jū vys kungs dīn-dīnā pjāra, tū vjecjeiti, kab jis jam naudys nastu. A jis bjēdjeigs, nu kuris jis jims naudu? Jis jimsīs jau īt pa cjeļu, īlīk kuļeitjā maizis, barolotas [bērulainas, pelavainas] - sjeņuok barolota maizja bjeja, malna kai zyrga syudi - jis pajem i īt. Daīt jis da kriumjeņu, atsasāst i sjād. Izskrīņ nu pokoju kungs - a tys jau bjeja cyts kungs - i soka: "Kū tu, cylvāks, sjēdi?"

"A vot mani kungs padzyna, vys mani syta, kad es jam nau du nastu, sacjēja: koč valnam nu čūksta raun, a kab maņ byutu!"

Tūtaik tys kungs - a tys bjeja valns, na kungs - soka tai:

"Ej tu iz manim par kolpu, es tjev naudu dūšu!"

Jis nūīt iz jū par kolpu. Īdūd jis jam zyrgu i vasari [veseri, āmuru] i soka tai : "Tu itam zyrgam vysur sit ar vasari, tik par golvu nasit - i brauc tu iz mježu, vjad sokuorņis!"

Jis i vad tuos sokuorņis, treis godi vad. Jau zam palīku treju godu [triju gadu beigās?] soka tai zyrgs iz jū: "Īsit tu mon treis reizis ar vasari par golvu!"

Jis jem īsit - jam i izskrīņ nu tuo zyrga cylvāks - tik uoda vīn palīk iz zjamjas - sāst iz calma, pīroksta gruomotu i soka tai iz jū: "Vot tjev gruomota! Pagrīz tu kuojas papīdi, palīc itū gruomobu zam papīžu i naruodi tu juos nikam. A ka nūīsi muojā, atdūd kungam sovam. I vjerīs, ka tjev tys kungs maksuos, jis dūs div skŗeiņis tjev: vīnā byus ūgļu, ūtrā byus naudys. Tu najem naudu, pajem ūglis, par tū, ka pjēčuok nu naudys byus ūglis, a nu ūgļu byus nauda. Tagan īsit tu maņ treis ŗeizys par golvu ar vasari!"

Jis īsit jam i palīk jis otkon par zyrgu. Nūvad jis tū vazumu sokuorņi, izkraun, niu īškys iz sātu, ka jam bjeidzīs treis godi jau i jam vajag aizmoksuot. I atnas jam kungs naudys skŗeiņi, i atnes ūgļu skŗeiņi, soka tai: "Nu, kū to tu jimsi: voi naudu voi ūglis?"

Jis soka: "Jimšu es ūglis - es vacs, nauda griuta, nava man spāka nūņast!"

"Labi, jem ūglis!"

Pajem jis i nas skŗeiņi - panas gobolu i ŗadz , ka palīk par naudu ūglis. Atnas jis iz sātu, bārni cīši rodi [priecīgi], ka jau tāvs atguoja. Jis pībjer kuļeitjā naudys - cik līņ tymā kuļeitjā, cik [tik] i pībjer i nas jis tam kungam, kuŗs jū dzornuoja. Īnas ustobā i soka tai: "Ša, kungs, tjev nauda!"

A kungs soka: šys vys pjērškys, kab jam vysi pa cik [tik daudz] naudys nastu!

Jis jem izvalk nu papjēži tū gruomotu i padūd kungam. A tjei gruomota bjeja nu juo tāva par tū, ka tys zyrgs bjeja juo tāvs, jis pi valna struoduoja par zyrgu par lilim grākim, ka jis cīš iz ļaužu bjeja nažēleigs: dzonuoja, pjēra, mūcjēja. I dāls taipat syta - jis pīrakstēja dālam gruomotu. Vot jis suoka skaitjēt (lasīt) i rauduot. Jis rakstēja tai, ka šam "cīši griuts, djēleņ, a tjev ūtra cik [otartik] byus griutuoks!"

Ka jis puorskaitjēja tū gruomotu, jis tiuleņ pajēmja atdjevja jam naudu atpakaļ, tam cylvākam, puordjevja sovu muižu, izdola naudu bjedņejim, ubogim, pats apkuora kuļeiti i izguoja par ubogu, staiguoja pa pasauļi, cikom jau dazagrīzja da Dīva. Tāvs izpokotovuoja par sovim grākim pi valna, a dāls staiguodams par ubogu.