Aitas.
I. Aitas ēdināšana un
kopšana.
II. Jēru audzināšana.
III. Aitas neglabā jērus.
IV. Aitu cirpšana.
V. Aitas cērp burvji.
VI. Aitas kaites.
VII. Aitu kaušana.
VIII. Aitas laika zīlēšanā.
IX. Aitas sapnī.
I. Aitas ēdināšana un kopšana.
235. Kas dienā dzimis, tam jātur baltas aitas,
lai ietu
dzīvē labi.
/L. Rone, Rīga./
236. Aitām ir zirnāji un apiņu lapas veslīga barība.
/S. Grūberts, 1688./
237. Ja aitām janvārī dod elkšņu
lapas, tad aitas cauru
gadu būs veselas.
/A. Zvejniece, Lubāna./
238. Aitu redelēs jāliek raibi kociņi,
tad būs aitām rai-
bi jēri.
/M. Vēbere, Straupe./
239. Aitas vajaga no rīta rasā dzīt laukā, tad
būs laba
vilna.
/M. Šķipsna, Gulbene./
240. Lai aitām būtu laba vilna, tad vajaga Jāņa
naktī
ganos dzīt.
/V. Eglīte, Sēja./
242. Aita pa ziemu apēd vezumu siena.
/H. Skujiņš, Smiltene./
243. Lai vuškas paādušas nikod navekšētu, saimnīks
nad-
reikst sātā izkopti streičēt.
/L. Švandere, Mērdzene./
244. Aitas nedrīkst sist ar nomizotu rīksti,
tad jēri
nepadodas.[Sal. govis.]
/L. Švandere, Mērdzene./
245. Aitai nevar sist ar cimdu pa degunu.
/E. Kampare, Valmiera./
246. Buč, aitiņa magonīte,
Tev ar šautru nesviedīšu:
Nolauzīšu ievas zaru,
Birdinatu birdināšu./LD 29074./
247. Ievu ziedamā laikā aitas trin (mazgā):
viena sievie-
te aitai sēd mugurā, otra lej ūdeni virsū.
/K. Jansons, Plāņi./
248. Aitas mazgā ievu ziedamā laikā, tad
būs balta vilna.
/V. Rūnika, Skujene./
249. Aitas mazgājot jāvelk jauni brunči;ja
vilks vecus,
tad aitām augs plāna vilna.
/A. Aizsils, Kalsnava./
250. Aitas mazgājot jāvelk jauni lindraki,tad
aitām augs
laba vilna.
/A. L.-Puškaitis, V. Saperovs,
Vecpiebalga. M. Sikle, Nīca./
251. Aitas jākvēpina ar vilka mēsliem,
tad tās vilks ne-
nesīs.
/J. Zvaigzne, Rēzekne./
252. Jēri pavasarī žēlojas:
"Maza, maza zālīte!" Lielās
aitas atbild: "Lab, lab, lab!" Tekulis piemetina:
"Tāda pat kā pērn" (ļoti rupji un zemu).
/R. Bērziņš, Džūkste./
253. Jēri pavasarī ganībā prasot:
"Mem, ko mēs ēdīsim,
maza zālīte?" Aita atbildot: "Lab, lab, lab!"
/K. Skujiņš, Lielvircava./
254. Jērs pavasarī brēc: "Maza zāle!"
Vecene - aita: "Lab,
lab!"
/Austrums, 1893./
255. Aitām pirmo pavasara zāli ēdot, žokļi
satūkš.
/J. Jansons, Plāņi./
256. Ziemā aitām pa reizai jādod rutki ēst, tad
viņām ne-
metas plaktis aknās.
/H. Skujiņš, Smiltene./
257. Ja aitas pirmo reizi laiž ganos, tad jādod sāls ar
maizi,
lai galvas neuzpamptu.
/A. Āboliņš, Alūksne./
258. Ka pyrmū dīnu
dzan vuškas gonūs, juolīk atslāgu zam
klāva slīkšņa, lai vuškas pilnavoj sātas.[Sal.
ga-
nīšana.]/J. Kivliniks, Vārkava./
259. Kad aitas pirmo reizi izdzen ganos, tad viņas
jā-
dzen ap vidū iespraustu rīkstīti; tad ganam jāap-
skrien trīs reizes ap ganāmpulku riņķī
un jāsaka:
"Kas viducī tas vilciņam, kas maliņā tas
ganiņam" -
tad vilks neaiznesīs aitas, bet dabūs vienmēr ar
rīksti./L. Zancmanis, Lejasciems./
260. Lai aitas neklīstu pa mežu, tad pirmo
dienu, kad iz-
dzen tās ganos, jāgana ar vienu rīksti visu dienu.
/J. Zvaigzne, Rēzekne,/
261. Jo geib, lai vuškas
nanūkleistu pa mežu, pyrmū reizi
gonūs dzanūt juogana ar vīnu reiksti.
/Jaunais Vords, 1932. V./
262. Ja par aitām strīdoties, tad aitas panīkstot
un pat
nobeidzoties.
/E. Aizpurve, Lubāna./
263. Ja aitas ganot ada, tad dzimst ragainas aitas.
/Morgeršterne, Penkule./
II. Jēru audzināšana.
264. Rudenī saimniecēm jāvelk salmi no jumta: ja
salmus
izvelk pārī, tad aitām būs pāŗa jēru,
ja vieneniekos,
tad tik viens jērs./J. Smalkais, Rūjiena./
265. Ja aitai dod jumja vārpu ēst, tad tai būs
divi jēri.
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI,201./
266. Ja divas rudzu vārpas, kas augušas viena salma
galā,
iedod aitai, tad tai pāŗa jēru nāk. [Sal. jumis.]
/K. Jansons, Plāņi./
267. Aitām vajaga dit tādas divas āboliņa
galviņas, kas
augušas uz viena stiebra, jo tad būs divi jēri.
/V. Zvaigznīte, Zeltiņi./
268. Ja grib, lai aitām būtu divi jēri,
tad Jaungada va-
karā jāsasien divi ķiploku loki pa pārim kopā.
/E. Kampare, Skrunda./
269. Lai aitām būtu pa pāŗiem jēru,
tad vajaga uzmeklēt
mēslu vabulīti ar daudz bērniem un iesviest to aitu
kūtī./F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 201./
270. Ja gribējuši lai aitas labi padodas, tad
mazos jērē-
nus saukuši par "vilku bērniem".
/E. Kalniņa, Naukšēni./
271. Ja grib, lai aitām ir raibi jēri, tad vajag iebērt
raibā cimdā zirņus, ieiet pie aitām kūtī
un tos ēst.
/L. Biedriņa, Jelgava./
272. Jāber zirņi cimdā: tad aitām
dzimst raibi jēri.
/J. Cinovskis, Snēpele./
273. Ja grib pavasarī raibus jēriņus,
tad rudenī, kad ai-
tas iet ar bukiem, jāieber melnā cimdā balti zirņi.
/A. Smilga, Rīga./
274. Ja grib, lai aitām raibi jēri, tad jāieber
cimdā
zirņi, jāiet uz stalli un jāēd. Sevišķi
no svara
to darīt piektdienas rītos.
/A. Zavicka, Sātiņi./
275. Kad aitu ved pie auna, tad jākaisa pupas aitu
pēdās,
lai aitai būtu tik raibi jēri kā pupas ziedi.
/E. Kuške, Rūjiena./
276. Lai būtu balti jēri, tad jānozog
pupas un jāiedod
aitām.
/E. Laime, Tirza./
277. Aitām vajaga nest maizi raibiem cimdiem, tad būs rai-
bi jēri.
/M. Vilciņa, Pope./
278. Aitām jādod maizi ēst, kas glabāta
cimdā, jo tad būs
jēri raibi kā cimdi.
/A. Užāne, Skujene./
279. Ja apgrieztu, apmizotu vītola zariņu dod
ēst aitām,
tad raibi jēri nākot.
/J. Jansons, Plāņi./
280. Ūdens, kuŗā pupas vārītas,
jādod aitām, tad būs raibi
jēri.
/M. Kalniņa, Tirza./
281. Ja grib, ka aitas atnestu melnus jērus, jāapdedzina
pagale un ar to nodeguli Kūķu dienas vakarā jāat-
spiež kūts durvis./K. Danovska, Rēzekne./
282. Ja aitas per ar raibu rīksti, tad aitām
ir raibi jēri.
/E. Vēvere, Ļaudona./
283. Kad aitai piedzimst pārītis, tad tanī
mājā būs precī-
bas.
/K. Arājs, Virbi./
284. Ja aitai atnāk jērs, tad to nevajaga ļaut
apskatīt
cilvēkam, kuŗam ļaunas acis, jo tad jērs ir nīkulis.
/R. Šmits, Valmiera./
285. Ja aitu uz tirgu vedot liek ar galvu pret zirgu, tad
zirgam viņu grūti vilkt.
/J. Jakāns, Bebrene./
286. Ja aita nemīl savu bērnu, tad jāņem
bērns klēpī un
jātur aitai priekš acīm un jādzied: "Kā
meita skatās
spogulī, tā lai aita skatās savā jērā!"
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 163, 452./
287. Lai aita mīlētu savu jēru, tad
aizgaldā jāmet kaķis
vai suns.
/M. Veidenberga, Vecmokas./
288. Lai aita mīlētu jēru, vajaga
katram savas zeķes sasiet
kopā, bet neatstāt atsevišķi.
/A. Ulmane, Jaunsvirlauka./
289. Kad aita jēru neglabā, tad tai jērs
trīs reiz jāapņem
apkārt.
/K. Jansons, Plāņi./
290. Ja aita nemīl jēru, tad vajaga paņemt
maizes šķēli un
apņemt aitai un jēram trīs reizes riņķī
ap kaklu un
iedot aitai maizi apēst, tad aita sākot jēru mīļot.
/K. Corbiks, Nīgranda./
291. Ja aita jēra neglabā, tad jāsaliek
aitas un jēra gal-
vas kopā un trīs reizes ar maizes kumosiņu rokā
jāap-
velk riņķis ap aitas un jēra galvām un maizes
kumosiņš
jāatdod aitai./M. Rumpe, Tirza. K. Kēze./
292. Ja aita neglabā jēru, tad paņem
gabaliņu maizes, apņem
ar to aitai 3 reiz riņķī un dod aitai maizi apēst,
tad
aita glabās jēru./K. Kēze, Priekuļi./
293. Ja aita neglabā jēru, - ņem maizes
gabalu, izņem 3 reiz
aitai caur pakaļkājām un dod apēst.
/J. Rudītis, Jaunpiebalga./
294. Ja aita jērus neglabā, tad ar maizes
kumosu trīs reiz
jāapvelk riņķis ap aitu un jēriņu un
maizes kumoss jā-
atdod apēst aitai, tad glabās.
/A. Viklande, Vecpiebalga./
295. Ja aita jēra neglabā, tad maizes gabals
jāapņem jēram
trīs rezes ap vēderu un jāiedod aitai.
/E. Laime, Tirza./
296. Kad aita jēru nemīl, tad jērs
jāapnes 3 reiz aitai
riņķī un jānoliek priekšā.
/L. Valkne, Tāšpadure./
297. Ja aita neglabā jēru, tad jēram
mugurā vilnā izgriež
krustu un vilnu ar maizi iedod aitai.
/K. Jansons, Latgale./
298. Ja aita jēriņu nebaro, tad jēriņam
jāapsien sarkana
lentīte ap asti.
/J. A. Jansons, Bīriņi./
299. Ja aita savu jēru nemīlē, tad
jāņem žīdu jeb kāda cie-
miņa cepure un trīsreiz jāapgriež ap aitu, tad
viņa
sāks mīlēt jēru.
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 201./
300. Kad aita jēru neglabā, jānoņem
pirmajam svešiniekam,
kas mājā ienācis, cepure un ar to jānokuļ
aita, tad
tā jērus glabāšot./H. Skujiņš, Smiltene./
301. Ja aita neglabā savus jērus, tad vajaga
ņemt kaimiņi
cepuri un ar to viņu nopērt: tad aita jērus glabās.
/E. Reinbacha, Vecpiebalga./
302. Ja aita neglabā jēru, tad tā jāpeŗ
ar sveša vīrieša
cepuri un jāsaka: "Ciemī, aita neglabā jēru!"
/V. Johansone, Liepa./
303. Kad aita nemīl savu jēru, tad jānopeŗ
ar žīda cepuri.
/K. Jansons, Plāņi./
304. Kad aita jēru neglabā, tad vajaga meitiešu
cepuri
uzmaukt aitai galvā un ar pazagšus paņemtu vīriešu
cepuri pērt.
/J. Rubenis, Ērgļi./
305. Kad aita nemīl jēru, tad tā jākuļ
ar vīrieša cepuri,
tad mīl.
/K. Pavasaris, R. Bērziņš, Džūkste./
306. Ja aita jēra neglabā, tad saimniekam vakarā
kreklā
jāaiziet uz kūti un aita trīs reiz jānokuļ,
jānopeŗ
ar savu cepuri./M. Rumpe, Tirza./
307. Ja aita neglabā jēra, tad viņa jānopeŗ
ar biksēm,
tad glabās.
/A. Bulēne, Turaida./
308. Kad aitai divi jēri, tad parasti viņa
vienu mīl vai-
rāk kā otru. Tad jāsapeŗ aita ar vienu pāri jaunu
dūrainu vilnas cimdu, lai viņa mīlētu abus jērus.
/M. Auziņa, Rīga./
309. Ja aitas neglabā jērus, tad ar ciemiņa
cimdu tās jā-
peŗ.
/A. Broža, Naukšēni./
310. Ja aita neglabā jēru, tad vajaga klusām
paņemt sveša
cilvēka cimdus un ar tiem aitu nopērt.
/M. Ķimene, Mazsalaca./
311. Kad aita neglabā jēru, ja ienāk kāds
ciemiņš, tad
jāpaņem nemanot viņa cimdi un ar tiem aita jānopeŗ.
/P. Atspulgs, Rauna./
312. Ja aita nepieņem jēru, tad ubagam jānozog
cimdi un
jāiesit aitai pa purnu, pie kam cimdi jānoliek tai
pašā vietā, ubagam nemanot.
/V. Miķelāns, Dunava./
313. Kad aita nemīl jēru, tad aitai jāsit
ar cimdu un jā-
saka: "Mīli jēru! Mīli jēru!"
/L. Valkire, Tāšpadure./
314. Kad aita nemīl jēru, tā jāsit
ar cimdu, tad aita
jēru pieņems.
/T. Rogule, Brunava./
315. Kad aita neglabā jēru, tad nav jāatņem
labdiena, bet
jāsaka: "Man aita neglabā jēru!"
/K. Pavasaris./
316. Kad aita nemīl jēru, tad vajaga uzlikt
cepuri uz
vārtu staba un kuŗu vīrieti pirmo satiek, tam teikt:
"Aita nemīl jeru", un sviest cepuri pakaļ.
/K. Corbiks, Līvbērze./
317. Kad aita neglabā jēru, tad jāuzkliedz
garām braucējam
ciemiņam: "Ciemiņ, aita neglabā jēra!"
/K. Jansons, Plāņi. P. Š. Rauna./
318. Kad aita neglabā jēru, tad, kad kāds
brauc garām, jā-
aizslēpjas aiz stūra un jāsauc: "Ciemī, man
aita jēra
neglabā!"/P. Atspulgs, Rauna./
319. Ja aita nemīļo jēru, tad vajaga iet
uz ceļa un brau-
cējiem saukt: "Ciemiņ, ciemiņ, aita nemīļo
jēru!" Tad
aita jēru pieņem./P. Biša, Vijciems./
320. Ja aita nevāc mazus jēriņus,
tad vajaga iet uz ceļa,
kur iet cilvēki, un sacīt: "Mana aita nevāc jērus,"
tad viņa vāks./I. Upenieks, Skrunda./
321. Ja aitas neglabājot jērus, tad saimniecei
vajagot
kliegt trīs reizes uz kāda sveša cilvēka: "Ciemiņ,
aita jērus neglabā," tad sākot glabāt.
/M. Klause, Jaunpiebalga./
322. Ja aita jēru neglabā, tad vajagot iziet
pie kūts
stūra un sacīt: "Ciemiņ, man aita jēra neglabā",
tad
aita tūliņ jēru glabās./L. Pogule, Gatarta./
323. Ja aitas negib jērus, tad jāiet uz lielceļa
un ne-
laime jāsaka pirmajam vīram, kuŗu satiek. Pēc tam
aita jēru gribēs./M. Macpāne, Alsunga./
324. Ja aita savu jēru nemīlē, tad jāiet
uz lielceļa un
jāsauc pirmajam ceļa gājējam, kas nāk pretī:
"Aita
nemīlē jēru!" Viss būs labi, ja tas atbildēs:
"Ej uz
māju, gan viņa mīlēs!" Turpretī nekas
nelīdzēs, ja
svešais varbūt atbildēs: "Ja aita jēru nemīlē,
tad
mīlē pati viņu!"
/F. Brīvzemnieks, 1881. IV, 201./
325. Ja aita jēra negrib, tad jāskrien uz ceļa
un pir-
majam nācējam jāsaka: "Mana aita jēra negrib."
Ja
pretimnācējs ir nelaipns un nekā neatbild, tad jā-
gaida nākošais, kas parasti atbild: "Ej, meitiņ,
mājās,
gan aitiņa gribēs tavu jēriņu."
/M. Rumpe, Tirza./
326. Ja aitas neglabā jērus, tad tas jāizkliedz
svešiem
garāmbraucējiem, tad aitas jērus glabās.
/A. Aizsils, Kalsnava./
327. Ja aita nemīl sava jēra, tad saimniecei
jāsaka žīdam,
kad tas ienāk istabā: "Izgrauz, žīdiņ!
Aita jēra ne-
mīl!" Žīds atbild: "Lai mīlē,
lai mīlē! Lai dievs dod,
ka m lētu!" Žīdam par to dod cimdu pāri.
/F. Brīvzemnieks, 1881.IV, 163./
328. Kad avis nemīļo jēru, tad viņas
īpašniecei jāiet
pretī uz ceļa kādam braucējam vaigājējam
un jāteic:
"Aita nemīl jēru, aita nemīl jēru!"
- Ja atbild: "Ej
mājā, ej, gan jau mīļos" tad ir labi; bet ja
atbild:
"Ja aita nemīl, tad mīli pati", tad nav labi.
/B. Blumbachs, Lībagi./
329. Ja aita jēra neglabā, tad, redzot svešu
cilvēku brau-
cam, jāskrejot trīs reizes ap kūtīm un jāsakot
uz
ciemiņa: "Man aita jēra neglabā." Tad tūdaļ
glabāšot.
/J. Bitaka, Litene./
330. Ja aita neglabā (neieredz) jēra, tad
jāņem cimds un
jāpiedāvā ceļa braucējam, vai nav to pazaudējis.
/A. Pliens, Meirāni./
331. Ja aitai divi jēri un vienu viņa neierauga,
tad jāno-
stājas kūts durvīs un jāsauc: "Gaška,
gaška, aita jēru
neglabāj'." Pēc tam aita glabās abus.
/M. Poriete, Lubāna./
332. Ja kāda aita nemīl jēru, tad ubagu
runga jāvelk trīs
reizes ap bezkaunīgo aitu un jērs vai arī aita labi
jāizpeŗ ar vīriu drānām, vislabāk biksēm.
Ja tas neko
nelīdz, tad jāskrien ārā un jāsauc pilnā
kaklā: "E,
vīri, vīri! Mana aita nemīl jēru!"
/A. Puškaitis./
333. Kad aita savu jēru neglabā, tai tad zagtu ēdienu
dod.
/K. Jansons, Plāņi./
334. Ja aita sava jēra nemīlē, tad jāiet
pie kaimiņa šķū-
ņa vai vezuma un jāizvelk drusku siena, jāatnes mā-
jā un jādod aitai; tad aita mīlēs jēru.
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 201./
335. Kad aita jēru neglabā, tad tai jāiedod
zagšus no sie-
na vezuma izrauts siena vīkšķis.
/K. Jansons, Plāņi./
336. Kad aita jēra neglabā, tad jāiet
svešā sķūnī siena
zagt. Jāņem 3 reizes, un mājā ar to sienu jāapņem
3 reiz jēram apkārt, pēc tam jāatdod aitai apēst,
3
reiz norunājot: "Glabā savu bērnu!" Tad aita
glabās.
/Fr. Vāvere, Koknese./
337. Ja aita neglabā jēru, jāiet siens
zagt, un ar zagto
sienu aita jābaro.
/P. Atspulgs, Rauna./
338. Ja aita jērus neglabā, tad no kaimiņiem
jānozog siens
un jāiedod aitai - tad glabā.
/A. Ozoloņa, Taurene./
339. Ja aita jēra neglabā, tad jāiet uz
otra šķūni siena
zagt. Siens jāizzog pa šķūņa šķirbu,
bet ja pie šī
darba pārsteidz kāds cilvēks, tad jāaizslēpjas
aiz
šķūņa pakša un jākliedz: "Aita jēra
neglabā, aita
jēra neglabā!". Šis siens jāiedod aitai, un
viņa
glabā jēru./M. Rumpe, Tirza./
340. Ja aita jēru neglabā, tad, kad iebrauc
ciemiņi ar
baltu zirgu, jānozog drusku siena un aitai jāiedod.
/E. Laime, Tirza./
341. Kad aita neglabā jēra, tad slepus jāizvelk
no šķūņa
pa šķirbu siens, kuŗš tad bez saules jāatdod aitai
apēst./K. Jansons, Pilda./
342. Ja aita nepieņem jēru, tad ar vijamo kāsīti
caur
šķūņa šķirbu jāizvelk siena piciņš
un jāsabaro ai-
tai; tad pieņems./V. Miķelāns, Asare./
343. Kad aitas nelaiž jēru zīst, tad aitas
īpašniecei jā-
iet jānozog siens un jāiebāž cimdā, ar šo
sienu jā-
pabaro aita, tad būs līdzēts.
/A. Skuja, Vestiena./
344. Ja aita jēru neglabājot, tad jēram
uz astes vajagot
uzslaukt mātes pienu.
/H. Skujiņš, Smiltene./
345. Kad aita nevāc savu jēru, tad vajaga parādīt
viņai
kaķi un jēru, tad vāks.
/K. Lielozozls, Nīca./
346. Kad aita nevācot jēru, tad vajagot aitai
uzlaist
suni virsū; tad aita vākšot jēru.
/J. Daizis, Nīca./
347. Gada kārtā avis trīs reiz cērp:
ap Jēkaba dienu, ap
Andriem un ap Jurģiem.
/Langius./
348. Aitas mazgā un cērp maija un augusta mēnesī,
jeb kā
zemgalieši runā: miežu un rudzu sējamā laikā.
Nereti
aitu cirpšana notiek arī ziemā, kad tās nav iespējams
peldināt Gaujā vai Ventā, bet tas jādara baļļā.
/Latvijas Sargs, 1926. 24./
349. Kad aitu pirmo reiz cērp, tad aitai jāiedod
divi
gabaliņi maizes, lai būtu pāris jēru.
/L. Bičole, Zaļenieki./
350. Aitas jācērp, kad ievas zied, jo tad no
vilnas iz-
nāk balts audums.
/L. Rone, Ikšķile. M. Auziņa, Zemīte./
351. Aitas cirpuši pavasarī, kad ievas sākušas
ziedēt.
/T. Ziemele, Smiltene. K. Jansons, Plāņi./
352. Kad ievas zied, tad vajagot cirpt aitas; ja tad ne-
nocērpot, tad raganas nocērpot, galva vien atliekot
(kā kuŗu reizi)./K. Lielozols, Nīca./
353. Aitas jācērp ievu ziedos - būs balta
vilna.
/V. Vintere, Matīši./
354. Aitas jācērp auna dienā. /K. Jansons,
Plāņi./
355. Aitas nedrīkst ātrāki cirpt, kamēr
rudzi nav apsēti,
jo tad rudzus ļoti kapā.
/L. Strute, Šķibe./
356. Kad vīri pavasarī sēj laukus, tad
nedrīkst aitas
cirpt, lai neapcērp īsas vārpas.
/N. Rudzīte, Nogale./
357. Priekš sēšanas, tik pavasarī kā
rudenī, nevajagot
aitas cirpt, tad cirtēji (drāts tārpi) cērtot
sējumus.
/R. Straudovskis, Lielplatone./
358. Aitas jācērp tikai piektdienās, tad
vilna mīkstāka.
/I. Indāns, Gārsene./
359. Ja aitu cērp piektdien, tad viņai aug
kazaina vilna
(līdzīga ar kazas vilnu).
/A. Ulmane, Jaunsvirlauka./
360. Aitas vajaga cirpt ceturtdienās un sestdienās,
tad
viņām atnesīsies pāris bērnu.
/K. Corbiks, Līvbērze./
361. Aitas vajagot cirpt tikai otrdienās, vilnu trīs
dienas pēc cirpšanas nemazgāt, jo viņa tad esot
dzīva./Skolotāja, Rīga./
362. Kad aitas cērp, tad cērp vienmēr
otrdienās, pēc tam
vilna lielāka augšot.
/J. Rupjais, Asūne./
363. Trešdien aitas nedrīkst cirpt, tad aitām vilna drau-
zaina.
/A. Āboliņš, Alūksne./
364. Aitas nedrīkst cirpt jaunos Ziemas svētkos,
tad plā-
na vilna.
/K. Corbiks, Līvbērze./
365. Aitas jānocērp priekš Māras d. (t.
i. 15. augusta),
lai ziemu stallī nebļautu.
/V. Miķelāns, Asare./
366. Aitas cērp jaunā mēnesī. /Mancelis
un Langius./
367. Aitām vilna jācērp jaunā mēnesī.
/J. A. Jansons, Bīriņi. E. Gailis,
Trikāta un Rūjiena./
368. Aitas jācērp jaunā mēnesī,
lai labi vilna augtu.
/P. Š., Rauna. A. Ozoliņš, Barkava.
K. Jansons, Plāņi. K. Lielozols, Nīca./
369. Aitas jācērp jaunā laikā, jo
tad ir laba vilna.
/L. Ērģelniece, Ķemeri./
370. Aitas jācērp jaunā mēnesī,
tad vilna ir mīkstāka un
ātrāk ataug.
/J. Jurjāns, Jaungulbene. L. Zvirbule, Jaunlaicene./
371. Aitas jācērp jaunā mēnesī,
tad vilna neveļas.
/P. Atspulgs, Rauna./
372. Aitām vilna jācērp jaunā mēnesī,
jo tad tā aug ļoti
gara.
/O. Grenševice, Vietalva./
373. Ja aitas cērp jaunā mēnesī,
tad aug gara un mīksta
vilna.
/V. Johansone, Jaunpiebalga, Liepa./
374. Aitas vajagot cirpt jaunā mēnesī
zem auna vai lauvas
zīmes, tad vilna labi augot.
/H. Skujiņš, Smiltene./
375. Ja vecā mēnesī aitas cērp,
tad tām aug plāna vilna,
ja jaunā tad bieza.
/I. Jansone, Īle./
376. Augošā mēnesī vajaga aitas cirpt,
tad tām augs laba
vilna.
/K. Corbiks, Kroņa - Vircava./
377. Aitas jācērp pilnā mēnesī,
tad ir daudz vilnas.
/I. Dzilna, Lubāna./
378. Aitas vajaga cirpt pilnā mēnesī,
tad augs bieza un
mīksta vilna.
/V. Bērziņa, Priekule./
379. Aitas jācērp pilnā mēnesī,
tad augot gara vilna un
esot stipras drēbes.
/G. Pols, Staburags./
380. Aitas vajag cirpt jaunā pilnā mēnesī,
rad būs bieza
vilna.
/Z. Akmentiņa, Lubāna./
381. Ja aitas cērp jaunā mēnesī,
tad aug reta un gara
vilna.
/L. Zvirbule, Jaunlaicene./
382. Ja aitas cērp vecā mēnesī,
tad vilna aug īsa un bie-
za.
/L. Zvirbule, Jaunlaicene./
383. Melnas aitas cērp vecā mēnesī,
tad tās nepaliek rūs-
ganas(rudas).
/E. Laime, Tirza./
384. Aitas jācērp vecā mēnesī,
tad labi aug vilna.
/L. Reiteris, Lubāna./
385. Veca mēneša ragos jācērp aitām
villa, tad villā ko-
des nemetas.
/H. Skujiņš, Aumeisteri./
386. Kad vecā laikā cērp aitas, tad neaug
bieza vilna.
/J. Treimanis, Bērze./
387. Vecā mēnesī nedrīkst aitas
cirpt, tad vilna reta.
/I. Indāns, Gārsene./
388. Atas jācērp jaunā mēnesī,
tad labāk vilna ataug; bet rudenī
gan ir labāk, ka cērp vecā mēnesī, tad
skuteles neaug.
/J. Rubenis, Ērgļi./
389. Aitas ziemu jācērp vecā laikā,
tad tās nebrēc pēc
saviem svārkiem, savas vilnas. Vasaru jācērp jaunā
laikā, tad aug laba vilna.
/T. Dzintarkalns, Talsi./
390. Aitas jācērp ziemā vecā un
vasarā jaunā mēnesī, jo
tad neaug plauki (blaugznas).
/M. Antons, Lubāna./
391. Ja aitas cērp mēneša beigās,
tad vilna tik labi ne-
augot.
/M. Valts, Nīca./
392. Melnas aitas cērp vecā mēnesī,
tad vilna nav sar-
kana. Baltas aitas jācērp jaunā mēnesī,
tad vilna
balta./E. Lācis, Tirza./
393. Jēri jācērp jaunā mēnesī,
tad labi aug.
/E. Lācis, Tirza./
394. Aitas nedrīkst cirpt kalsnas sievietes, tad būs
reta
un asa vilna.
/V. Bērziņa, Priekule./
395. Nocirptai aitai jāuzsit 2 reizes pa muguru (pēc
no-
cirpšanas), tad būs pārītis jēru.
/A. Šķēre, Skaistkalne./
396. Aitas cērpot aitām ar vilnu jāpaberzē
mugura un jā-
dod viņām auzas ēst, tad vilna augs liela.
/V. Ķiņģeris, Madona./
397. Ja aitu līdzeni (gludi) cērp, apprecoties
būs viegla
dzīve.
/V. Miķelāns, Dunava./
398. Kad aitas cērp, tad jāvāra biezputra,
tad aitām augs
bieza vilna.
/A. Aizsils, Kalsnava./
399. Kad cērp aitas, tad jāvāra biezputra,
lai aitām aug
bieza vilna.
/M. Veidenberga, Vecmokas./
400. Pēc aitas cirpšanas, lai aitai augtu bieza
vilna.
/A. Ulmane, Jaunsvirlauka./
401. Kad aitas cērp, jāvāra biezputra,
lai aitām aug bie-
za un mīksta vilna.
/A. L. Puškaitis./
402. Aitas cērpot jāvāra biezputra, lai
būtu bieza vilna.
/J. Cinovskis, Snēpele./
403. Pēc aitu cirpšanas jāvāra biezputra,
tad aitām aug
bieza vilna.
/J. Cinovskis, Snēpele./
404. Ja aitas cērp, tad tai dienā jāvāra
biezpurtra, lai
aitām aug bieza vilna.
/A. Gulbe, Nogale./
405. Kad aitas nocērp, tad jāizvāra bieza
putra, lai aitām
nākamo gadu būtu tik bieza vilna kā bieza putra.
/M. Aiziņa, Rīga./
406. Kad aitas cērp, tad vajaga vārīt
biezputru, lai aug
bieza vilna.
/K. Corbiks, Līvbērze./
407. Kad nocērp aitas, tad tai dienā jāvāra bieza
putra,
lai ataug laba, bieza vilna.
/L. Strute, Šķibe./
408. Lai aitām būtu bieza vilna, tad pēc
nocirpšanas jā
vāra biezputra.
/J. Cinovskis, Alsunga./
409. Kad aitas cērp, tad pusdienā jāvāra
biezputra, lai
aug bieza vilna.
/R. Rullis, Ciecere./
410. Kad cērp aitas, tad jāvāra biezputra-
aitām bs bie-
za vilna.
/J. Krastiņš, Irlava./
411. Ja aitas cērpot iegriež, tad jāvāra
biezputru.
/K. Lielozols, Nīca./
412. Kad aitas cērp, tad jāvāra kliņķeni,
tad aitām ronas
slaiki jēri.
/A. L. Puškaitis./
413. Aitu cērpot, pirms jāgriež zem kakla,
tad augot bie-
za vilna.
/L. Aizpurve, Lubāna./
414. Aitu cērpot, jānoglauda aita ar visu vilnu
un tad
jāsaka: "Dod man šito, audzē sev jaunu", tad
aitai
ātri gaŗa vilna uzaug./A. Aizpurve, Lubāna./
415. Kad aitas cērp, tad tām vajaga kājas
sasiet ar vil-
nas paķeli, tad aitām bieza vilna.
/R. Bērziņš, Džūkste./
416. Aitu pirmo reizi cērpot, jāsasien kājas
ar paķeli,
lai tai būtu bieza vilna.
/A. Ulmane, Jaunsvirlauka./
417. Kad aitas cērp mēness gaismā, tad
daudz vilnas.
/K. Lielozols, Nīca./
418. Aitas cirpt sākot, nocērp pirmai aitai
no pieres
trīs sprodziņas, nomet tās zemē un saka: "Še,
Mēslu
māte, tava daļa: neņem pati ar savu roku!"
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 163./
419. Aitas cērpot nomet sprogu vilnas mēslienā
par ziedu
un saka: "Še, Mēslu māte, tava daļa, neņem
pati ar
savu roku!"/Mājas Viesis, 1892. 12. Liepkalne./
420. Pavasarī aitas cērpot, pirmo sprogu nogriež
no pie-
res, trīs reizes uzspļauda un aizsviež projām, sacī-
dami: "Zemes māte, tava tiesa, neņem pati ar savu ro-
ku!"/M. Miezīte, Liepkalne./
421. Aitām villu cērpot, pirmo kušķi
vajagot nomest zemē,
tad tām nākošreiz būšot gaŗa villa.
/K. Corbiks, Kroņa - Vircava./
422. Kad aitas cērp, tad pirmo sprogu vajagot nomest
zemē,
jo tad nākamgad esot aitām liela vilna.
/J. Šāberts, Lielauce./
423. Aitas cērpot astes gals aitai jāatstāj
necirpts, lai
tai nebūtu salti.
/A. Skuja, Vestiena./
424. Ja aitām nocērp astes galiņus, tad
tām vairs neaug
vilna.
/L. Rone, Ikšķile./
425. Cērpot aitai uz galvas vajag atstāt vilnas
cekuliņa,
tad vilna ātri ataug.
/L. Pogule, Gatarta./
426. Aitām nedrīkst nošķērēt
cekuliņu un ausu starpas,
jo tad tās paliek ālavītes.
/L. Rone, Ikšķile./
427. Aitas nekad nevaig tīri nocirpt, jo tad vilna
tik
ātri neataug. Vaig atstāt galvu, kājas un asti ne-
nocirptu./M. Macpāne, Alsunga./
428. Kad aita nocirpta, tad tai jādod apēst
viena vilnas
sproga.
/K. Jansons, Plāņi./
429. Kad aitas nobeidz cirpt, tad ņem vilnas slipsni,
no-
brauka aitai muguru un saka: "Kupla, kupla aitiņa,
teci uz vāczemi, atnes citu vilnu, podu lipā, pus-
podu palipā; ja ieraugi mežavīru, pasameti sakārnī!"
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 163./
430. Kad aita nocirpta, tad saka: "Skrej uz Vāczemi
vilno-
ties: pods mugurā, puspods lipā!"
/P. Š. Rauna./
431. Kad aitu nocērp, tad paņem vīstolu
vilnas rokā un
piesitot ar to aitai pa muguru saka šādus vārdus:
" Kupla, kupla aitiņa, kad ej mežā, tad par sakārnī-
ti, kad nāc mājā, tad par aitiņu! Pods īsumu,
pus-
pods gaŗumu! Tev tauciņi, man vilniņa."
/J. Rubenis, Ērgļi./
432. Kad aitu nocērp, tad saka: "Pods mugurā,
puspods ļipā.
Kad vilku ieraugi, paliec par čakārni!"
/M. Stupele, Līgatne./
433. Kad aita nocirpta, tad jāskaita: " Pods mugurā,
pus-
pods lipā, katrā kājā piecu mārciņu;
ja redzi meža
būzēli, pameties par čakārni!"
/K. Jansons, Plāņi./
434. Kad aitu nocērp, vajaga sist viņai ar
dzirklēm pa
muguru un teikt: "Nākošu reizi pods vilnas",- tad tik
daudz izaugs./K. Corbiks, Līvbērze./
435. Kad aitas nocirptas, cirpējam jānoguļas
tajā vietā,
kur aitas gulējušas. Tad citu gadu aitas cērpot mie-
rīgi gulēs./K. Juchnevica, Liepāja./
436. Kad cērpot aita samieznas, atd būs aitiņa.
/V. Liepiņa, Penkule./
437. Nocirptas aitas neapņem aunus.
/H. Skujiņš, Aumeisteri./
438. Kad aitas nocērp, tad vilnu nedrīkst tūdaļ
svērt.
/R. Bērziņš, Džūkste./
439. Kad aitas beidz cirpt, tad saka: kupla mana aitiņa,
pods mugurā, pods mugurā, puspods astē.
/LD 29088./
440. Kad pie cirpšanas bijušas lienētas dzirkles,
tad
tās atdodot jāietin vilnā, lai aitām nepaliek pli-
ka mugura./R. Bērziņš, Džūkste./
441. Jēru pirmo vilnu nevajag izlietot, bet ar to
pakai-
sīt aitu kūti, lai aitām augtu bieza un smalka vilna.
/L. Rone, Ikšķile./
442. Kad pirmo reizi cērp jērus, tad ar nocirpto
vilnu
vajaga drusku pakaisīt kūti, lai aitās būtu vilnī-
gas./R. Gailīte, Liezere./
443. Ja aitām vilna labi neaugot, tad vajagot kādu
kuš
ķīti no vienas aitas izraut un svētdien, kad ejot uz
baznīcu, to iebāzt azotē. pārnākot atkal
kušķīti
iemest aitu kūtī, tad aitām vilna sākot labi augt.
/Jaunpiebalga./
444. Burvji un raganas apcērp aitas Ziemassvētkos,
sveču
dienā, Lieldienās un Jāņa dienā. Tad jānocērp
arī pā-
rējā vilna un jāieliek krāsnī. Tad burvis
jeb ragana
nāks lūgties, lai glābj.
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 204./
445. Gavēnī burvji un raganas iet apkārt
pa aitu kūti un
cērp vilnas sprogas no aitu galvām. [Sal. bites.]
/P. Š., Rauna./
446. Aita ar gaŗu asti dod vairāk vilnas un ir
treknāka.
/M. Raņķis, Nīca./
447. Kad rudenī liek aitas kūtī, tad jāapskata,
vai ir
sarkana pluta (āda), vai balta. Ja ir sarkana, tad
pa ziemu izturēs un nesprāgs, bet ja ir balta, ta
nonīks./H. Skujiņš, Aumeisteri./
448. Kuŗām aitām pie ausīm un uz purna
bija mazi raibu-
miņi, tās neturēja, jo tām esot neveselas iekšas.
/P. J. Raudavietis, Bērzaune.
D. L. f. 188. 29./
449. Ja nepadodas aitas, tad, vilnu uz tirgu nesot, jāap-
iet trīs reizes ap verstes stabu un tad tā jāatdod
nabagam./K. Corbiks, Tukums./
450. Ja aita griežas riņķī, tai
jāpakaŗ kaklā ratiņa spo-
les skriemelis, tad slimība pāries.
/L. Kleinberga, Svēte./
451. Kad kāda aita sāk apkārt griezties, tad ati jāno-
griež galva un jāaizliek pirtī aiz spāres, lai
kai-
te nepiemetas citam aitām.
/F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 196./
452. Kad aitas ar iekšām slimojot, tad tām
vajagot iedot
samaltu kaparu ar pienu.
/R. Bērziņš, Annenieki./
453. Kad aitām esot plaktis, tad aitas vajagot ganīt
uz
rudzu zāles.
/R. Bērziņš, Annenieki./
454. Kad aitām blaktis, tad tām vajagot dot cilvēku
mīza-
lus.
/P. V. Bērziņš, Nītaure./
455. Ja aita pārlauzusi kāju, tad tai vajaga
dot barībai
līdzās sarīvētu kaparu.
/J. Ķikuts, Nīca./
456. Ja aita pārlauzusi kājas kaulu, slimā
kāja jāaptin
ar lupatu, jāapliek ar skaliņiem un jāapsien.
/J. Ķikuts, Nīca./
457. Ja aita kāju salauzusi, tad vajaga sarīvēt
varu un
iedot ar citu barību aitai.
/J. Banazis, Nīca./
458. Kad aitām uznāk vīvele, tad vajaga
aitas vēderu stip-
ri berzēt ar salmu vīstokli.
/K. Lielozols, Nīca./
459. Aitas jākauj jaunā mēnesī,
lai gaļai aitas garša nav.
/K. Biša, Vijciems./
460. Aitas jākaun vecā mēnesī, tad
nav sviedru smakas un
ādas ir stiprākas.
/J. Rubenis, Ērgļi./
461. Aitas jākaun vecā mēnesī, tad
gaļai smakas nav.
/K. Jansons, Plāņi./
462. Aitu kaujot dod viņai mutē kādu
puķi.
/ K. Jansons, Smiltene./
463. Aitai purnu sažņaudz kaujot, lai gaļai
nav aitas
garšas.
/K. Jansons, Smiltene./
465. Uz aukstu laiku aitas badās.
/A.Šķēre, Skaistkalne./
466. Ja aitas badās, tad gaidāms vējš.
/M. Sikle, Nīca./
467. Kad aitas ganos brēc, tad gaidāms lietus.
/K. Lielozols, Nīca./
468. Kad aitas badās, tad vētra gaidāma.
/K. Lielozols, Nīca./
469. Kad aitas skraida, tad pērkons gaidāms.
/K. Lielozols, Nīca./
470. Kad aitas ganos lēkā, tad būs gaidāms
slikts laiks
vai arī lietus.
/K. Lielozols, Nīca./
471. Kad aitas, nākdamas no ganībām, lēkā,
tad tad gai-
dāms jauks laiks.
/M. Sikle, Nīca./
472. Ja balta aita skraida apkārt bērzam, tad
būs drīz
ziema.
/A. Aizsils, Zilupe./
473. Ja aitas stāv pa vējam, - būs lietus.
/Rulle, Lubāna./
474. Ja aitas ganībās stāv pret vēju, - sagaidāms
labs
laiks.
/Rulle, Lubāna./
475. Ja aitas ganos skraida, tad gaidāms vējš.
/E. Medne, Meirāni./
476. Derevnī vokorā kod dzan lūpus nu ganeibys
uz sātu un
vuškys sazalosa vīnu vīt un skrīn vysi uz klāvu
pi
vīna saimnīka, itei pīzīmēj, ka tam saimnīkam,
pi
kura saskrēja vysi vuškys, byus un izaugs itymā godā
daudz maizes./V. Podis, Rēzekne./
477. Ja pa kreiso pusi satiek aitu baru, tad tas nozīmē
laimi.
/M. Valdmane, Zaļā muiža./
478. Ja aitām vilna iet nost, tad sagaidāmi slikti
gadi.
/E. Zirnītis, Lubāna./
480. Ja sapnī redz aitas vai arī ar vilnu strādā,
tad
tas nozīmē bagātību.
/A. Aizsils, Kalsnava./
481. Kad sapnī aitu no kūts izved, tad no mājas
maitu iz-
precē. [Sal. vilks.]
/A. Jurjāns, Jaungulbene./
482. Ja pa sapnim pats savu aitu pārdod, tad pašam
drīz
būs kāzas.
/H. Skujiņš, Smiltene./
483. Ja kāds, kam ir lopi, sapnī redz aitu nocērpam,
tad
tam kāds zaudējums.
/A. Aizsils, Prauliena./
484. Aitu diena, jēru diena jeb buduļu diena svinēta
otr-
dienās priekš pelnu dienas.
/A. Vaskis, Tukums./
485. Labā laikā padebešus sauc par aitu mākoņiem.
/K. Jansons, Plāņi./