Atsēšana.
1180. Cits, kad kaimiņš jau iesācis ēst, viņam
pakaļ atsēj,
un kad jau kaimiņš nobeidzis, tad vēl savā tīrumā
kādā stūrī atsēj, tad no viņa laukiem
visa svētība
zūdot un nākot pie šā laukiem.
/K. Šilings, 1832. g., Tirza./
1181. Sējot nevajaga apsēt visus laukus, bet atstāt
kaut
nelielu gabaliņu neapsētu, kamēr kaimiņi nav
beiguši
sēt. Tad tik jāapsēj arī atstātais tīruma
gabals. La-
bība tur, zināms, izaugs maza un slikta. Kad nu Dievs
to redzēs, viņš apžēlosies par to saimnieku
un dos
tam uz citiem laukiem labu ražu. Gadās, ka no div'
kaimiņiem ne viens, ne otrs negrib pirmais beigt sē-
šanu, baidīdamies, ka labā raža nepāriet otra
pusē.
Labs zinātnieks tomēr nebaidās no otra atsēšanas.
Viņš droši iet uz savu tīrumu un izliekas, ka nemaz
neievēro, vai otrs nepaliks pēdīgais. Tuvu pie beigām
viņš aptur arājus un aizsien sēklas maisus, it
kā jau
būtu visu apsējis. Bet tad viņš apgriež pēdejo
maisu,
pārgriež tam dibenu, ieber atlikušos graudus sētuvē
un apsēj pāri palikušo tīruma galu. Tā nu
labā raža
pāriet uz pirmā saimnieka laukiem, bet otrajam paliek
tukši tīrumi. /F. Brīvzemnieks, 1181. VI, 205./
1182. Kad visus laukus apsēj, tad kādam laukam kādu
stūri
atstāj neapsētu. Kad visi kaimiņi ir apsējuši
un ne-
vienam nava vairs jāsēj, tad tas saimnieks, kas lau-
kam stūri atstājis neapsētu, iet to apsēt; kas
pats
pēdējais sējot uz iepriekš atstāta zemes
gabala, to
sauc par atsējēju. Jo kas izdarot atsējības,
tam au-
got visvairāk labības un labāki par kaimiņiem.
/G. Pols, Vecgulbene./
1183. Vēl tagad lūko daži saimnieki un visvairāk
kalpi
viens otram sēju pārsēt. Kad gadās vairāk
sējējiem
katram savā tīrumā tā sēt, ka viens otru
var redzēt,
kas tad beidzamais paliek sējot, tā sēja būs
labāka,
auglīgāka. Kas nu pārsēšanai tic, tas nogaida,
kamēr
visi beiguši sēt un jau aizgājuši uz māju, tad
viņš
ņemot sēklu un, skriedams pār savu tīrumu, izsējot
vēl kādas saujas un jūtoties laimīgs, ka visu
citu
sējēju laime un viņu tīrumu auglība sanākšot
šā tī-
rumā. /Balss, 1878. 23./
1184. Senāk saimnieki lūkojuši cits citam labību
nosēt. Kad
viens izgājis, tad otrs arī steidzies sēt, bet vil-
cinājies, lai varētu nosēt.
/J. Zaķītis, Lautere./
1185. Senāk saimnieki esot cits citam nosējuši. Kad viens
izgājis sēt, tad otrs steidzies tīrumā un nosējis
sev. Pirmais, to ieraudzījis, apgāzis sētuvi un pār-
metis krustu. Tas ir pret svētības aizņemšanu.
/K. Straubergs, Br. Zeme, 1934. 31. dec./