Dvēsele.
6204. Dvēsele, miesu atstādama, izejot cilvēkam
ārā pa
muti kā zili dūmiņi vai arī kā balts tauriņš.
[Sal.
mirējs.] Bet tikmēr tā netiek augšā debesīs,
kamēr
nenozvana ar baznīcas pulksteni. [Sal. zvanīšana.]
Pusceļā uz debesīm esot mazs krodziņš, kur
dvēselēm
atpūsties. /J.Upīte,Gatarta/
6205. Mirušā cilvēka gara ģīmis līdzinoties
dzīvā cilvēka
ģīmim, bet citas miesas viņam neesot, tikai vienīgi
kauli. Šie gari esot ģērbušies garās drēbēs:
nakti
baltās, dienu dažreiz arī melnās. Dienu viņi
rādoties ap pusdienu, nakti ap pusnakti, līdz gaiļu
dziedāšanai.
/Etn.IV.1894.82.J.Siķēns,Vecumnieki/
6206. Tādu cilvēku gari, kas dzīvojot
bijuši ļauni,
paliekot arī pēc nāves ļauni, bet ja cilvēki
bijuši
labi, tad arī viņu gari bijuši tādi paši. Labie
gari
retis rādījušies cilvēkiem un devuši savus padomus
vai nu sapnī vai arī kādā mīlīgā
vēsmiņā. Ļaunie
gari turpretī visādi apgrūtinājuši dzīvos.
Pēdējos
ļaudis saucot par spokiem, ķēmiem, murgiem, māņiem,
vadātājiem jeb maldinātājiem, lietuvēniem,
baidekļiem, u.t.pr.
/Etn.IV.1894.82.J.Siķēns,Vecumnieki/
6207. Pirmā naktī pēc paglabāšanas
cilvēka dvēsele apmeklē
to vietu, kur viņš pirms tam bijis nolikts, tādēļ
tai vietā, kur zārks stāvējis, jānoliek
kāds
krāģītis, lai dvēselei būtu, kur atsēsties.
/J.Cepelnieks,Austrums,1889.1196/
6208. Kad cilvēks nomirstot, tad viņa gars ieejot kādā
dzīvniekā, kam jāejot apkārt. ad tas dzīvnieks
nomirst, tad gars var kļūt brīvs.
/K.Lielozols,Nīca/
6209. Lielauces pagastā vecie cilvēki tic,
ka ja bērnam
dzimstot tai mājā tai pašā brīdī kāds
mirstot, tad
šis bērns, liels būdams, varot redzēt mirušo
dvēseles. Tādi cilvēki tad ar labprāt neejot
bērēs
un uz kapsētu, jo dvēseles viņus tur traucējot.
/A.Lūse,Lielauce/
6210. Daži domā, ka mirušo dvēseles agrāki
netiek pie miera,
kamēr baznīcā par viņām nav Dievs pielūgts
un
baznīcas nabagiem nav pasniegtas dāvanas.
/A.Hūpelis,1781/
6211. Kad meita nogalina bērnu, tad tā bērna
dvēsele
staigā virs zemes, kamēr nomirst bērna māte.
Tad
mātes dvēsele nāk bērna vietā un tāpat
baida tai
vietā ļaudis. [Sal. lietuvēns.]
/A.Gari-Jone,Domopole/
6212. Kad cilvēks miris, tad viņa gars
vēl klejo pa māju,
tādēļ dažs bērēs neēd biezputru,
sacīdams, ka
mirušais ar pirkstiem pa bļodām ķellējoties.
Pēc
paglabāšanas gars gan ņem savu pastāvīgu uzturas
vietu kapsētā, bet tomēr šad tad pašā
pusnaktī
uzceļas un staigā apkārt.
/J.Cepelnieks,Austrums,1889/
6213. Ja pieaudzis izdara pašnāvību,
tad tas staigājot
virs zemes līdz tam laikam, kamēr tam būtu jāmirst
dabīgā nāvē, par bulli jeb citu lielu kustoni.
Bet
ja nogalina mazu, tad tas par teļu, aitu jeb citu
tam līdzīgu. /G.Pols,Skaistkalne/
6214. Pašnāvnieku un citu nogalinātu
ļaužu dvēseles staigā
virs zemes par ļauniem gariem tik ilgi, kamēr tām
būtu bijis jāmirst dabīgā nāvē.
/G.Pols,Vecgulbene/
6215. Pavasarī, kad zeme laižas, tad mirušie
cilvēki
izgarojot, viņu ēna izejot no kapa. Ja cilvēks no
tādas ēnas bēgot, tad tas vējš, kas skrienot
ceļoties, pievelkot to ēnu. /K.Vieglais,Krape/
6216. Suņa, kaķa un pūces veidā
brēc nelaikā nogalinātu
bērnu un neizprecētu meitu dvēseles.
/K.Jansons,Plāņi/
6217. Garu galvenais miteklis gan bijusi nomirušā
miesa,
tā priekš, kā pēc paglabāšanas. Īpaši
godīgo gari
pēc nāves palikuši pie izdzisušām miesām
un
staigājuši apkārt ļoti reti.
/Etn.IV.1894,83.J.Siķēns,Vecumnieki/
6218. Gari visu zinājuši, tie spējuši
nolūkoties, ko dara
citi gari, un tā dažreiz palīdzējuši dzīvajiem
ar
padomiem.
/Etn.IV.1894,83.J.Siķēns,Vecumnieki/
6219. Uz Vecgulbenes lielceļa uz Lejasciema pusi
atradās
tā saucamais krusta sils, kas nelaidis nevienas
mirušo dvēseles no kapiem uz mājām.
/G.Pols,Vecgulbene/
6220. Gariem arī esot spēja dzīvo
klāšanos grozīt, vai nu
uz labu, tos aplaimojot, svētījot, vai uz ļaunu, tos
sodot un liekot uziet dažādām likstām. Tāpēc
mirušo
gari jāpiemin tikai par labu un ar bijāšanu.
/Etn.IV.1894,83.J.Siķēns,Vecumnieki/
6221. Senāk, kad svētījuši veļu
atnākšanu, tad sagaidījuši
un saņēmuši tos tik labi, cik vien bijis iespējams.
Tiem cēluši priekšā visus labākos ēdienus
un
izlūgušies svētību sev, savām druvām
un lopiem.
Daži cilvēki varējuši gariem uzlikt arī visādus
darbus. Garus izsaukuši ar melnās grāmatas un citu
burvju vārdu palīdzību.
/Etn.IV.1894,83.J.Siķēns,Vecumnieki/
6222. Bērni, kas palaidnīgi dzīvojuši,
nesuši ēdienus uz
vecāku kapiem, lai vecāku gari neatgrieztos no
kapsētas un neredzētu viņu nepieklājīgo
dzīvi. Tomēr
gari nākuši savus pakaļ palicējus apciemot.
/Etn.IV.1894,83.J.Siķēns,Vecumnieki/
6223. Cilvēki, kas dzimuši Lielajā piektdienā,
varot garus
redzēt, bet viņiem neesot brīvu nevienam izteikt, ko
redzot. Arī katrs cilvēks varot redzēt garus, ja
ņemot gabalu dēļa no veca zārka, kurā mironis
gulējis, dēļu gabals jāizmeklējot tāds,
kurā zars.
Ja nu šo zaru izsitot, tad pa to caurumu lūkojoties
varot redzēt garus, par ko drīkstot kuram katram
stāstīt. /Etn.IV.1894,83.J.Siķēns,Vecumnieki/
6224. Kad paņem zirga galvu un uzkāpj uz
bēniņa, tad caur
viņa acīm redzēt, ko katrs mirons dara.
/R.Bērziņš,Džūkste/
6225. Ja cilvēks, pasaulē dzīvodams, darījis
labus darbus,
tad Dievs viņu pēc nāves uzņēma mūžīgā
gaismā debesu
rijā, bet ļauniem vajadzēja tik daudz gadu apkārt
maldīties, cik viņš, pasaulē dzīvodams, pastrādājis
ļaunu darbu. /J.Krēsliņš,Maliena/
6226. Dvēseles varēja zināmos brīžos
debesu riju vai arī
tumšo leju atstāt un nolaisties pasaulē apciemot
savus mīļos piederīgos. (Par tādu laiku vecie
Inflantijas latvieši turēja ceturtdienas vakaru.)
Vakaros, tikko saulīte nogāja, viņi lika visus
dienas darbus pie malas, izposa, izpušķoja istabu,
lābā (lākturī) aizdedzināja skalu un, dziedot
vai
klusiņām sarunājoties, sagaidīja dvēseļu
atnākšanu.
Ja nu svētam klusumam istabā valdot, nejauši ap
degošo skalu lidoja kods vai mazs tauriņš, tad daža
laba māmuliņa vai vectēvs, rokas salikuši, žēli
iesaucās: "Tā gan būs mana pokainīka (nelaiķa)
dvēselīte. Ak, kā mēs mīļi dzīvojām,
cik viņš (viņa)
man bija mīļš, labs!" Lai nelaiķa dvēsele
dzirdētu,
ka piederīgie to nav aizmirsuši, tad katrs to ņēmās
teikt un slavēt. /J.Krēsliņš,Maliena/
6227. Vecu meitu dvēseles Dievs pieņemot,
bet vecu puišu
dvēseles pa mākoņiem ar kazām jājot.
/K.Jansons,Plāņi/
6228. Vēlu vakarā paglabāto dvēselēm
pirmo nakti jāpārguļ
kapsētā krusta galā. [Sal. debesis, bēres.]
/J.Dāvīds,Biksere/
6229. Guli, mana dvēselīte, šonakt krusta
galiņā, Enģelīši
apgūluši, debess vārtus aizvēruši. /LD 27618/
6230. Sestdienas naktīs visu mirušo gari sapulcējoties
baznīcā. Sprediķi sakot tas mācītājs,
kurš beidzamais
tanī apgabalā miris un glabāts. Visi miroņi bez
izņēmuma esot ģērbušies baltās drānās.
Tiekot
spēlētas arī ērģeles un dziedāts
skaņā balsī. Ja
tādā reizā kāds dzīvais tuvojoties baznīcas
ieejai,
tad uguņi apdziestot, dziedāšana apklustot un
baznīcas durvis aizslēdzoties. Jau labu laiciņu
priekš miroņu sapulcēšanās baznīcā
durvis esot
atvērtas. Ja nu kāds no dzīvajiem tanī laikā
ieejot
baznīcā, tad tas tiekot nonāvēts un pievienots
sapulcējušiemies, kad miroņi sanākot. Pēc
dievkalpošanas tas līdz ar miroņiem pazūdot kapsētā,
neatstādams nekādas ziņas kur palicis.
/Etn.1894.IV,87.J.Siķēns,Vecumnieki/
6231. Arī dzīvam cilvēkam guļot,
dvēsele spējusi atstāt
miesu, iznākdama uz kādu laiciņu caur muti. Dvēsele
tad pieņēmusi peles izskatu. Esmu lasījis, ka dvēsele
parādījusies arī čūskas izskatā, bet
vecumniekos
neviena tāda nostāsta nevarēju saklaušināt.
/Etn.1894.IV,82.J.Siķēns,Vecumnieki/
6232. Ja cilvēka dvēsele izgājusi
no miesām tikai uz kādu
brīdi un vēlāku nevarējusi tikt atpakaļ,
tad tai
jāpaliekot tādā pašā izskatā, kādā
tā atstājusi
miesu, tik ilgi, kamēr kāds viņu nonāvējot,
jeb
nosaucot tā cilvēka vārdā, kam viņa piederējusi.
Kad
kāda dvēsele nonāvēta, tad viņa pazudusi
un cilvēkiem
vairs nerādījusies.
/Etn.1894.IV,82.J.Siķēns,Vecumnieki/
6233. Lielu grēcinieku dvēselēm
līdz pusnaktij jāmaldās
par ķēmiem apkārt.
/K.Čipiņš,Džūkste.LP VII,131/
6234. Ļaunās dvēseles staigā pa zemes virsu, ķēmojas,
rāzējas. Vakaros tās līdz pusnaktij nekad nevar
nogult, zeme līdz pusnaktij viņas nepieņem.
/A.Lerchis-Puškaitis,Džūkste.LP VII,I,131/