KAPSĒTA.
12858. Viņus [latviešus] vajaga pieturēt,
lai viņi savus
miroņus aprok kapsētās, kas šai zemē ir
kapiem no-
liktas, bet ne vairs laukā un mežā. Jo viņu lielā-
kā daļa aprok miroņus savās kapu vietās,
kā viņi
no seniem laikiem ieraduši. /P. Einhorns, 1636./
12859. Pirmdienā un piektdienā bez lielas
vajadzības
neesot labi līķi rakt. /Latv. Avīzes, 1824, 32./
12860. Uz kapsētu braucot jāiegriež
krusts kokā, tad
mirušā dvēsele vairs negriezīsies atpakaļ citus
biedēt. /L. Kluce, Jaungulbene./
12861. Blakus Kapu kalnam jeb Kapiņiem Gatartā
stāvējusi
priekš gadu desmitiem ļoti resna priede, no vienas
vietas apgriezta ar krustiem. Priedi saukuši par
krusta priedi. Šinī priedē, mironu garām vedot,
bērinieki arvien iecirtuši krustu , lai mironis,
pastara dienā augšām celdamies, zinātu, no kuras
puses un varētu nemaldīdamies uz māju atnākt.
Senāk
katram apgabalam bijusi sava krusta priede.
/Mājas Viesis, 1880, 10 (77)./
12862. Ja labs laiks mironi uz kapiem vedot, tad mirējs
ir bijis labs cilvēks, ja slikts laiks, tad slikts.
/A. Užāne, Skujene./
12863. Kad kādu glabā un līst lietus,
tad mirējs bijis
labs cilvēks. /T. Cimdiņa, Ķoņi./
12864. Novārītus zirņus un pupas ņem
līdz uz kapsētu,
bērēs līķi pavadot.
/Prātkopis Vietalvā. Balss, 1879, 3./
12865. Kad kādu mironu vedot uz kapsētu un
baznīcas zvans
sākot zvanīt, tad no kapsētas nākot jaunam mironam
citi mironi pretim un viens uz otra sakot: "Nāc nu,
iesim! Nu jau atkal Vidzemes sunīši rej (zvans
zvana). Nāks mums jauns ciemiņš."
/H. Skujiņš, Smiltene./
12866. Ka mironu vedot uz kapsētu un no pareizā
ceļa grie-
žoties uz kapsētas ceļa, tad mirona radi un pazīs-
tami, kas jau esot nomiruši, nākot no kapsētas mi-
ronam pretī un metoties uz līķa vāģiem
un tāpēc
zirgitā atspērušies velkot.
/H. Skujiņš, Aumeisteri./
12867. Ja pie kapsētas piebraucot, līķa
vedamais zirgs
smagi velk, tad mironi nāk pretī.
/K. Jansons, Plāņi./
12868. Netālu no kapiem zirgi velk līķi
katrreiz smagāki,
jo citi mironi nāk tam pretim un uz zārka
vizinājas. /A. L.-Puškaitis./
12869. Ja bērinieki nāk pret kapiem, tad
pārējie miroņi
nāk pretī un sēžas līķa ratos, tāpēc
zirgi pret
kapiem arvien smagāki velk. /H. Siliņa, Dobele./
12870. Ja zirgi pret kapsētu smagi velk, tad mirs
kāds no
bēriniekiem. /I. Melngalve, Melluži./
12871. Kad mironi ved uz kapiem un tas jau tiem tuvojas,
tad nekad nevajaga iet šķērsām pāri par to
ceļu,
pa kuru mironi vedīs. Citādi tas cilvēks odīs
pēc
veļiem un tam ausīs skanēs vaidi un raudas. Tas
notiek tādēļ, ka no kapiem jau nāk mironim pretī
veļi, kurus cilvēks nevar redzēt. Kas nu iet pāri
par ceļu, var kādam piedurties, to apgāzt un samīt.
/A. Ābols, no 64 g. vecas J. Balodes, Vecpiebalga./
12872. Ja ved līķi un tad ja tu pāriesi
pār ceļu, tad tev
jāmirst. /M. Šķipsna, Gulbene./
12873. Kad iet uz kapsētu, pirmo reizi vajaga pielūgt
pie
vārtiem Dievu. Citādi mirušie nedod mieru.
/I. Upenieks, Skrunda./
12874. Ja, līķi glabājot, zirgs iezviedzas,
tad tanīs
mājās drīzi atkal kāds mirs. /A. L.-Puškaitis./
12875. Ja piebraucot pie kapiem, līķa zirgs
nozviedzas,
tad drīzumā vēl kādu dabūs glabāt.
/A. Zebergs, Vandzene./
12876. Ja mironi uz kapiem vedot līķa zirgs
izliek labo
kāju pirmāk, tad nākošais mirs vīrietis.
/A. Zebergs, Vandzene./
12877. Ja pie kapiem līķa zirgs izliek kreiso
kāju uz
priekšu, tad nākošo glabās sievieti.
/A. Zebergs, Vandzene./
12878. Ja vedot līķi uz kapiem kāds
no pavadītājiem
paklūp, tad tam pirmajam jāmirst.
/M. Klēbacha, Sātiņi./
12879. Kapu zvani zvana: "Še guļ daudz,
še guļ daudz."
/L. Zēberga, Jelgava./
12880. Kapsētas zvans sakot: "Te bāliņi
gulēt nāca! Te
bāliņi gulēt nāca." /K. Skujiņš,
Lielvircava./
12881. Ja kāds pārkāpj par kapsētas valni, tad
tam būs
1000 gadu pēc nāves ellē dzīvot.
/K. Corbiks, Kroņa-Vircava./
12882. Kā dāvanu no nelaiķa puses visiem
agrāk mirušiem
radiem un draugiem apsien viņu krustiem skaistus
dzīpariņus. /Kr. Kalniņš, Vitebska./
12883. Kad līķi apzvana un zvans vēl reiz atskan, tad
kādam no tās mājas atkal drīz būšot jāmirst.
/K. Šilings, 1832. g., Tirza./
12884. Bērinieki, pa kapsētu staigādami,
bieži vien uz
līdzenas vietas paklūpot. Apkārt apskatoties, tomēr
nekā nevarot redzēt, kādēļ būtu jākrīt.
Paklupšana
notiekot tādēļ, ka staigātājs esot uzkāpis
kādam
mazam bērnam virsū, kas izrausies no kapa un rāpo-
jot pa zemi, gaidīdams jauno mironu. Visi mironi
priecājoties par jauno atnācēju un sajemot to kā
draugu. /H. Skujiņš, Smiltene, arī Aumeisteri./
12885. Ja kapos pakrīt, tad drīz kāds
mirs.
/E. Reinbacha, Vecpiebalga./
12886. Ja kapos bedre iebrūk, tad drīzumā
kāds mirs.
/E. Reinbacha, Vecpiebalga./
12887. Kurš kapsētā pirmais zārku
ceļot, tam palīdzot
mironi, kādēļ tam celšana esot vieglāka.
/A. L.-Puškaitis, Pienava, III, 66./
12888. Kapsētā iesprauž krustu kapa
kāju galā, lai aug-
šāmcelšanā mironam būtu pie kā uzcelties.
/K. Šilings, 1832. g., Tirza./
12889. Kad mirons aprakts, tad pie kapsētas dzer
šnabi un
ēd. /H. Skujiņš, Aumeisteri./
12890. Tāds grēcīgs ieradums, kas no
veciem tumšiem pagā-
nu laikiem mūsu tēvu zemē vēl pastāv,
ir šis, ka
uz kapsētām ņem brandvīnu līdz un tad ar
to tur
cienās. /Latv. Avīzes, 1845, 37./
12891. Ja aizejot no rīta uz kapsētu un skatoties
krustam
gar kreiso pusi, tad varot redzēt nomirēja seju.
/K. Corbiks, Jelgava./
12892. Lubānā ļaudis piekopa dažādas
māņticības, galvenā
kārtā bērēs; uz kapiem likuši bļodas,
ēdamo un
dzeramo, putnus u. t. t. /1748. g. baznīcas
revīzijas prot. Latvijas Vēstnesis, 1924,
145. L. Sloka./
12893. Kapsētā nedrīkst ēst,
tad arī miroņi prasa ēst.
/Z. Lāce, Veclaicene./
12894. Pēc mirona apbedīšanas senāk
ļaudis lēkuši pāri
uguni, domādami, ka mirona gars un miesa viņiem
nevarot sekot. /V. Pilipjonoks, Asūne./
12895. Kurš pēdīgais kapsētā
tiek paglabāts, tas sargā
kapu vārtus, kamēr cits mironis tiek ienests šinī
kapsētā. /K. Corbiks, Penkule./
12896. Nomirušajam kapos jāvaktē pie
vārtiem tik ilgi,
kamēr ieved jaunu mironi, tad atkal tam jāvaktē.
/M. Auziņa, Rīga./
12897. Apglabātam mironim tik ilgi jāpaliek
par kapsētas
vārtu sargu, kamēr atkal citu pēc viņa tais
kapos
glabā. Tāpēc tā paruna, ka dažam bijis ilgi
kapu
vārti jāvaktē. /P. Lodziņš, Sērpils./
12898. Kas pēdējais apbedīts, tam
bijis jāpaliek par kap-
sētas vārtu sargu, kamēr nākošā svētdienā
nenācis
cits viņa vietā. /H. Skujiņš, Smiltene./
12899. Tam, kuru apglabā, jāsargā kapi
tik ilgi, kamēr
glabā nākošo. /T. Rigerte, Brunava./
12900. Miroņus nekad nevajag apglabāt bez
apaviem, jo
tiem pēc apglabāšanas jāstāv pie kapsētas
vārtiem,
līdz nāk atkal kāds cits tā vietā.
/L. Rone, Ikšķile./
12901. No kapsētas nedrīkst puķes
mājā nest, tad miroņi
nāk pakaļ. [Sal. kaps.]
/Z. Lāce, Skujene, arī Veclaicene./
12902. Ja kapsētā plūc puķes,
tad mironi nāk pēc viņām.
/A. Būmanis, Pampāļi./
12903. No kapsētas puķēm nedrīkst
ņemt stādu, bet ja
tomēr ņem, tad tai vietā jāierok nauda, lai ņēmē-
jam nenotiktu nekāda nelaime. /E. Zommere, Rauna./
12904. Ja kapsētā grib kādu zariņu
nolauzt, tad jānoskaita
tēva reize, citādi mironis nāk tam pakaļ.
/A. Ēdelmanis, Raņķi./
12905. Ja no kapiem pārnes puķes, tad mironi
nāk pakaļ.
/J. Fleišers, Skrunda./
12906. Ja kapos kaut ko paņem, tad naktī
sapnī redz miro-
ni. /E. Reinbacha, Vecpiebalga./
12907. Ja kapsētā norauj zariņu, tad
mironi staigā līdz.
/E. Reinbacha, Vecpiebalga./
12908. Kad mironu aizved uz kapsētu, tad no turienes
nedrīkst nest uz māju ne kociņu, ne puķīti.
Kas ko
atnesīs, tam būs drīz jāmirst.
/J. Lazdāns, Kalupe./
12909. Kas no kapsētas akas dzer, tas drīz
mirst.
/E. Laime, Tirza./
12910. Pirmais, kas nāk no kapiem ārā,
saslims un nāve
tam neizbēgama. /E. Krēģere, Vandzene./
12911. Ja noejot no kapiem, sieviete paliek beidzamā,
tad
nākošais mirons būs sieviete.
/A. Zebergs, Vandzene./
12912. Ja noejot no kapiem vīrietis paliek beidzamais,
tad nākošais mirons šais kapos būs vīrietis.
/A. Zebergs, Vandzene./
12913. Kad bērnu norokot, tad mātei jāpaliekot
beidzamai
kapsētā un, pa kapsētas vārtiem ārā
nākot, vārti
stipri jāaizsitot cieti un jāsakot: "Nu jau tev
pietiek, lai paliek man!" Tad citi bērni vairs ne-
miršot. Viena māte, kurai nomiruši trīs bērni
no
vietas, tā izdarījusi un viņai pēc tam visi bērni,
kas dzimuši, palikuši dzīvi.
/K. Skujiņš, Lielvircava./
12914. No kapsētas izejot, nokrati pīšļus,
trīs reiz kāju
piesitot pie zemes, tad nekādas pamašas, ne slik-
tums tevim nepiemetīsies.
/A. Brūvele un A. Suse, Ape./
12915. Kas no kapsētas uz māju braucot no
pajūga izkrīt,
tas drīz mirs. /K. Jansons, Plāņi./
12916. Uz kapiem brauc lēni, bet no kapiem ātri,
lai
mironis nepanāk. /A. Veckalne, Dreiliņi./
12917. No kapsētas uz māju brauca viens otram
garām un
tik ātri, cik vien var, jo kas pēdīgais brauca no
kapsētas mājā, tam pirmajam jāmirst.
/H. Skujiņš, Smiltene./
12918. Ja pirmo nakti pēc tam, kad kāds apbērēts,
aiziet
kāds viens pats uz kapsētu, tad viņš dabū
redzēt,
ka citi miroņi saņem dienā apbērēto,
dziedādami
garīgas dziesmas. /Z. Lancmanis, Lejasciems./
12919. Ja miglainā rītā ap saules lēktu iet kapsētā,
tad
var redzēt, ka miroņi dejo.
/Z. Lancmanis, Lejasciems./
12920. Pusnaktī nevar iet gar kapsētu, jo
tad miroņi ēd
vakariņas, un kas to redz, tas tūdaļ mirst.
/A. Mūrniece, Cēsis./
12921. Kad ejot pa vakariem gar kapsētu, tad spokojot.
/M. Valts, Nīca./
12922. Vecos laikos kapsētās neturējuši
dievvārdus un
mironi tad paši gājuši uz baznīcu dievvārdus
turēt.
Viņi turējuši arī kapsētās dievvārdus.
Kad kapsētā
bijuši nolikti mirušo dievvārdi, tad mironi nākuši
no kapiem ārā. Ja kādam cilvēkam tad gadījies
gar
kapsētu iet, tad varējis tos redzēt. Pie katra
krusta stāvējis mirons. Mironi tāpat dziedājuši
un
turējuši dievvārdus kā dzīvie cilvēki.
Un cilvēki,
mirušo dievvārdus redzēdami, teikuši, ka kapsētā
spokojoties. Kad mācītāji kapsētās sākuši
turēt
kapu svētkus, tad mironi vairs neturējuši savus
dievvārdus. /H. Skujiņš, Aumeisteri./
12923. Ja, gar kapsētu braucot, ķēms
iesēžas ratos, tad
nevajaga runāt ne vārda, bet apstādināt zirgu,
tad
no rīta vāģos atradīsies kaudze naudas.
/K. Corbiks, Jelgava./
12924. Ja gar kapiem ejot dzird pieminam savu vārdu,
tad
nevajag atpakaļ skatīties, jo tad jāmirst.
/M. Macpāne, Alsunga./
12925. Ar plikām kājām nedrīkst
iet kapsētā, jo tad naktī
murgi baida. /A. Ruska, Rauna./
12926. Ja mazi bērni rok bedres, vai taisa kapus,
tad
dzimtā kāds mirs. [Sal. kaps.]
/V. Priedīte, Rīga./
12927. Nevajaga ļaut kapsētā bērnam
bedri rakt, tad mirst
māte. /A. Ruska, Rauna./
12928. Ja bērni dzīvādami taisa kapsētu,
rok kapiņu, ap-
rok cālīti, tad tai mājā kāds mirs.
/P. Š., Rauna./
12929. Kad bērni rotaļādamies apbed
putniņus vai kukaiņus,
dzimtā kāds mirs. /R. Svekre, Valka./
12930. Ja bērni spēlēdamies taisa
krustiņus, vai rok ka-
piņus, tad kāds no piederīgiem mirs.
/E. Kampare, Skrunda./
Kapsēta sapnī.
12931. Ja sapnī redz kapsētu, tad tiek aprunāts.
/K. Jansons, Plāņi./