NEAIZTIEKAMAS LIETAS UN VIETAS.

    21734. Senos laikos veciem ļau-
    dīm bijis daudz lietu, vietu, kusto-
    ņu, augu u. t. pr., kuŗus nedrīk-
    stējuši aizkart. Kas to darījis, vien-
    alga, vai zinādams, vai nezinādams,
    tam uzbrukusi liela nelaime, sli-
    mība vai kas cits. Neaiztiekamas
    bijušas burvju un raganu pievestas
    lietas, uz ceļa vai kur citur nomes-
    tas, lai cilvēkam darītu ļaunu. Ne-
    aiztiekamas bija zemē ieraktas
    mantas, nauda u. t. pr., kuŗus ie-
    racējs aizvien aplādējis un uzde-
    vis velna sargāšanai. Kara laukā
    nedrīkstot ņemt nekādu svešu lie-
    tu, jo uzņēmējs tad drīz krītot. Ne
    aiztiekamas vietas bijušas vecas
    ēkas, kurās agrāk dzīvojuši ļauni
    cilvēki: burvji, raganas u. c. Šādu
    ēku noplēsējiem aizvien lēcies liels
    ļaunums. Tāpat bijuši neaiztieka-
    mi iezīmēti akmeņi, veci žogi, ne-
    kustinātas atmatas, svēti avoti,
    upuŗu kalniņi, daži veci koki. Kas
    uzplēsis ceļus un ežas, tas drīzi
    miris. No kustoņiem bijuši neaiz-
    tiekami, t. i. tiem nekādu ļaunumu
    nedrīkstējuši darīt - varde, va-
    bule (geotrupes), māriņa (cocci-
    nella) un Dieva sunītis. Ja šos no-
    nāvējuši, tad vainīgo vecāki drīz
    miruši. Ja zalkšus, glodenes un ze-
    biekstes nosituši, tad gan nekas
    nenoticis, bet ja tie sitot izmuku-
    ši, tad tie vēlāku bargi atriebušies.
    To koku, ar kuŗu zalkti nosita, ie-
    dūra stāvu zemē; kas to izrāva,
    tam piemetās slimība. Vilks un
    sermuliņš bijuši Dieva suņi, kuŗus
    nedrīkstējuši nogalināt. Starks,
    svētputns, nebijis nogalināms, kas
    to darījis, drīz miris. Kas izpostī-
    jis bezdelīgu perekli, dabūjis raibu
    ģīmi. Neaiztiekams jeb nedziedi-
    nāmas - kuŗas nedrīkstēja ārstēt
    -pie cilvēkiem bija arī dažas vā-
    tis, kārpas, izsitumi (svētas mei-
    tas), kuŗas bija iedzimtas; ja tā-
    das izdziedināja, tad cilvēkam bija
    jāmirst. Arī ķirpgraužu tārpi, kuŗi
    uzturējās koku dzīvokļu sienās,
    gultās un citās koku lietās, bija
    neaiztiekami, šos sauca par svē-
    tām meitām. Dzirdot šos tārpus
    graužam, veci ļaudis teic: "Klau,
    svētas meitas vērpj. "Reiz pie kā-
    da vīra gultas svētas meitas vēr-
    pušas sienā. Tas viņam nepaticis,
    viņš izurbinājis sienu un nogali-
    nājis tārpiņu. Nu bijis gan miers
    guļot, bet vīrs drīz saslimis un
    nomiris.
    /P. Pļavinskis, Sērpils./

    21735. Pēc vecu ļaužu domām
    dažas vietas un lietas, arī daži
    dzīvnieki bija neaiztiekami, neaiz-
    kaŗami. Kas tādas lietas aizkāris,
    zinādams vai nezinādams, tam no-
    tikusi kāda nelaime, piesitusies
    kāda slimība, īpaši āriga, kā vā-
    tis uz rokām, kājām u. t. t. Neaiz-
    tiekamas bijušas zemē apraktas
    mantas vai nauda, kuŗas ieracējs
    palādējis, vai velnam uzdevis ap-
    sargāt; tāpat lietas, kuŗas burvji
    un raganas nolikuši uz ceļa vai kur
    citur nolūkā, lai uzņēmējam caur
    to kaitētu. Neaiztiekamas vietas
    atradās arī vecās ēkās pie akme-
    ņiem, vecos žogos, nekustinātās at-
    matās u. t. t. tāpēc arī veci ļaudis
    tādas vietas labprāt nekustināja.
    Vēl nesen atpakaļ ļaudis ticēja
    aiztikumiem. Īpaši, ja bija kāda
    slimība, ko drīzumā ar aptieku zā-
    liem nevarēja dziedināt, tad gāja
    pie pateicējiem, kas tādos gadīju-
    mos arvienu mēdza sacīt: "Te jau
    aiztikumi!" turklāt izklausināda-
    mi: "Vai neesi ko ceļā uzņēmis?"
    "Vai neesi kādu vecu ēku plēsis?"
    Dažreiz viņi taisni pateica: "Tu
    esi ceļā ņēmis noliktu lietu. To un
    to mietu izraujot vai akmeni izve-
    ļot tu esi aizticis. Citreiz itin īsi
    apgalvoja: "Tas tev ir no meža."
    /Austrums, 1893./

    21736. Valmieriešu Meijas Pē-
    terim esot bijis starp divām klē-
    tīm kāds kalniņš ar daudz akme-
    ņiem, kur viņš gaļu un alu upu-
    rējis. Pats viņš stāstījis, ka viņš
    uz savas mātes vēlēšanos aptaisījis
    šo vietu ar sētu, lai ļaudis tur ne-
    staigātu un nepaliktu akli, kā viņa
    mātei un vienam bērnam noticis.
    /Pēc V. Baloža rokraksta no
    Kampenhauzena revīzijas pro-
    tokola, 1739./