NEŠĻAVA.

    21776. Burvis jeb ragana ienes
    otra cilvēka mājā, kam grib ļaunu
    darīt, kādu gabalu no nosprāguša
    jeb arī nokauta kustoņa, noliek šo
    savu nešļavu kūtī, dārzā, lecektī,
    tīrumā jeb arī kur citur, kur nu
    grib kaitēt, lai caur to savam tu-
    vākam kādu skādi darītu.
    /Balss, 1878, 22./

    21777. Burvis jeb ragana grib
    otram cilvēkam ļaunu darīt vai nu
    pie mantas, vai pie kustoņiem, vai
    pie mājas, vai pie laukiem, vai arī
    pie miesas. Tādēļ viņi ienes nakts
    laikā tai mājā kādu gabalu no no-
    sprāguša vai arī nokauta kustoņa,
    noliek savu nesumu kūtī, dārzā,
    lecektī, tīrumā, jeb arī kur citur,
    un grib caur to savam tuvākam
    kādu skādi padarīt. Tādiem bur-
    vjiem un raganām esot savi pāta-
    ri, kuŗus tie, nešļavas noliekot,
    skaitot un tā izlūdzoties ļaunā pa-
    līdzību.
    /Balss, 1878, 22./

    21778. Viens burvis atnesis
    saimnieka stallī apburtas olas.
    Saimnieks izvārījis līdz ar paša
    olām arī burvja olas un aicinājis
    pašu burvi uz maltīti. Kad nu bur-
    vis apēdis apburto olu, tad teicis:
    "Kam tu man, kaimiņ, tā darīji?"
    Burvis nu aizgājis uz māju un no-
    miris.
    /Balss, 1878, 22./

    21779. Ja gribējuši noburt otra
    laukus, tad skauģi tur aiznesuši
    kādu maitu, kustoņu spalvas un
    visvairāk olu, apsietu ar sarkanu
    dziju. Dziesmās par to parasti iz-
    teicas šā: "Appuškoju baltu gaili
    ar sarkanu dzīpariņu." Kas no no-
    buršanas grib izvairīties, tas neš-
    ļavu ieliek vecā ratu rumbā un met
    ačgārni ugunī. Tad burvis jeb ra-
    gana nākot un prasot ko dzert. Ja
    nu burvim ko pasniedzot, tad tas
    paliekot atkal sveiks un vesels.
    /P. Šmits, Rauna./

    21780. Bieži atrod mājā vai no-
    plucinātu gaili, vai sesku, vai olas,
    vai gaļas gabalu . Tās ir burvja jeb
    raganas nešļavas, ar kuŗām grib
    maitāt mājas lopus. Lai izsargātos
    no nelaimes, tad nešļavas ir labi
    jāapskata un tad jāšauj uz to ar
    plinti. Tad ļaunumi būs novērsts,
    un arī ļaundaris nomirs, ja tam
    neizdosies kaut ko no šāvēja da-
    būt.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 204./

    21781. Kad burvja nešļavas sa-
    dzenot ratu riteņa rumbā un tad
    to sadedzinot jeb nogremdējot
    ūdenī, tad tas ļaunums piemeto-
    ties burvim pašam.
    /Balss, 1878, 22./

    21782. Ja atrod zem siena vai
    āboliņa apmāļa olas vanckaru vai
    lupatā iesietu sāli, tad tādu apbur-
    tu barību nedrīkst dot lopiem. Lai
    šo burvību no mājas aizdzītu, tad
    tā nešļava jāieliek rata rumbā,
    rumba no abiem galiem jāaiz-
    sprota ar pīlādža zariem un jā-
    liek uz ugunskura, lai sadeg. Ap-
    kārt stāvošiem cilvēkiem jāņem pī-
    lādža rungas rokā un jāsoda katrs
    svešinieks, kas tik nāk pie uguns-
    kura, kamēr tas sadeg. Pēc tam
    vienu dienu nedrīkst dot svešnie-
    kiem neko nodzerties.
    /S. Sprin'ģis, Pociems./

    21783. Ja kritušu lopu atkritu-
    mus jeb citas līdzīgas burvju vai
    raganu nešļavas atrod lopu barībā,
    tad to vajaga ielikt ozola ratu
    rumbā, aizķīlēt rumbu no abiem
    galiem cieti un iemest tādā ūdenī,
    kas nekad neizkalst. Tad vainīgais
    burvis jeb ragana tiekot briesmīgi
    mocīts un tūlin skrienot uz to mā-
    ju dzert prasīt. Ja burvim pado-
    dot ko nodzerties, tad tas tiekot
    no visām mokām vaļā; bet ja tam
    nekā nedodot, tad viņam jānobei-
    dzoties.
    /E. Zommere, Rauna./

    21784. Ja mājā atrod kādu neš-
    ļavu, tad tā tūlin jāmet ugunī ar
    vārdiem: "Kas lād, lai top lādēts."
    Tad tas ļaunums nāk pašam neš-
    ļavas licējam atpakaļis.
    /E. Zommere, Rauna./

    21785. Kad mājā atron ļaunas
    nešļavas, tad tās jāpakaŗ skurste-
    nī. Vainīgais nu nāks lūgties, lai
    tam dod ūdeni, uguni, maizi jeb
    krēslu, kur atsēsties. Ja nekā ne-
    dabūs, tad tas mirs.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 204./

    21786. Nešļavas ieliek rata rum-
    bā un aiztaisa abus caurumus ar
    sērmūkšļa zaru, kas ar kreiso ro-
    ku atroceņi nogriezts un ar labo
    roku ačgārni, t. i. ar galotni pa-
    priekšu, pārnest mājā.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 204./

    21787. 1772. gadā viens saim-
    nieks atradis savā stallī pusnodī-
    rātu kaķi un lūdz Grobiņas mācī-
    tāju Dievu nolūgt, lai viņam nekas
    nekaitētu.
    /Kurzemes draudžu chronikas II, 60./

    21788. 1789. gadā viens zem-
    nieks lūdz Grobiņas mācītāju Die-
    vu nolūgt, lai viņam burvju nešļa-
    vas nekaitēju. Šogad viņš rudzos
    atradis gabalu maitas un pagājušu
    gadu kūtī nosprāgušas žurkas.
    /Kurzemes draudžu chronikas II, 76./

    21789. 1790. gadā viens zem-
    nieks lūdz Grobiņas mācītāju, lai
    lūgtu Dievu par viņa lopiem un
    laukiem. Uz ceļa viņam ierakta
    mirona galva un tīrumā nomesta
    sprāguša teļa āda.
    /Kurzemes draudžu chronikas II, 77./

    21790. 1796. g. viens zemnieks
    lūdz Grobiņas mācītāju lūgt Die-
    vu par viņa lopiem, jo savos sal-
    mos tas atradis nosprāgušu jēru.
    /Kurzemes draudžu chronikas II, 80./

    21791. 1798. gadā viens zem-
    nieks lūdz Grobiņas mācītāju no-
    lūgt Dievu par saviem laukiem, jo
    savā rudzu laukā viņš atradis ze-
    mē ieraktu vienu vīšķi salmu.
    /Kurzemes draudžu chronikas II, 83./

    21792. 1798. g. (Griezes drau-
    dzes mācītājs aizlūdz Dievu par)
    Podu Jāni, kas savā zirgu stallī
    kumeļa kāju atradis.
    /Kurzemes draudžu chronikas, II, 129./

    21793. 1799. g. (Griezes drau-
    dzes mācītājs aizlūdz Dievu par
    Jušku Krišjāni), kas jaunā mājas
    vietā iegājis, bet ļauni cilvēki viņi
    jau apsmējuši, jo viņi uz rudzu gu-
    bās kurmi uzlikuši.
    /ķurzemes draudžu chronikas II, 131./

    21794. Kad (Briežu Pēteris) kā-
    du skrandas gabalu ceļa vidū ie-
    raudzīja, tad tas viņam bija burvju
    darbs, kam ar riņķi bija jāiet ap-
    kārt.
    /Latv. gada grāmata, 1798, 132./

    21795. Viens (blēdnieks) pildīja
    olu čaumalas ar veciem smirdo-
    šiem taukiem un spalvām, un like
    tos lopu kūtīs un silēs.
    /Latv. gada grāmata, 1798, 133./