PIRTĪŽAS.

    24063. Vakaru priekš bērna
    kristīšanas vecā māte kurina pirti
    ar īpašu ziņu un uzmanību. Vis-
    pirms viņa aizbāž visus pirts lo-
    dziņus un šķirbiņas. Tad izskaita
    malkas pagales pa pāriem. Pir-
    mai pagalei, ko krāsnī bāž, pie-
    liek klāt, ja bērns puisēns, ozola,
    ja meitene, liepas zariņu. Bez tam
    tiklab puisēnam, kā meitenei pie-
    liek pie pirmās malkas vēl pīlāga
    zaru, lai līdz ar pirmiem dūmiem
    ietu ārā visi ļaunumi jeb ļaunie
    gari, un bērns ar māti tiktu no
    tiem pasargāti. Ozola, liepas un
    pīlāga zari jau iepriekš griežami
    un apgādājami veco Jāņu vakarā.
    Pirti aizkūrusi, vecā māte iet uz
    istabu kaut, t.i. upurēt vistu. Vis-
    tu noķērusi, tā paklusu noskaita
    pantiņu:
    Pavaicāju mīļu Māru, ko es
    kaušu piertīšām,
    Vai aitiņu sprogainīti, vai vistiņu
    cekulīti?
    Ņem vistiņu cekulīti, lai palika
    sprogaitiņa,
    Lai palika sprogaitiņa pādītei
    pušķoties.
    Māru pielūgusi, vecā māte kauj
    vistu tai vietā, kur bērns piedzi-
    mis. Kur dzīvība radusies, tur par
    pateicību atkal dzīvība jāupurē;
    citādi māju gars dusmojas, ka tas
    aizmirsts, un ņem bērna garu drī-
    zumā atpakaļ. Arī pirts slota bija
    ar ziņu pagādājama. Sievas, kas
    gaidīja uz dzemdēšanu, jau ie-
    priekš nogrieza veco Jāņu vakarā
    no jauna bērziņa zarus un sasēja
    slotiņā. Zarus ņēma tikai no viena
    paša bērza, ne no vairākiem. Slo-
    tiņā ielika arī kādu ozola, liepas
    un pīlāgu zariņu. Šādu slotu tad
    sasēja ar villānu dziju un uzgla-
    bāja līdz tai dienai, kad vajadzēs.
    Kad bērniņš trīs svētvakarus pērts,
    tad slotiņu aiznesa uz aitu stalli
    un tur slotiņu aiznesa uz aitu stalli
    un tur izkaisīja viņas zarus. Māte,
    ar bērniņu pirtī nogājusi, nometa
    kādu naudas gabalu un nopēru-
    sies, iziedama atkal atstāja tai vie-
    tā, kur mazgājusies, kādu prievītu
    par ziedu. No pirts istabā atnāku-
    si, bērna māte apdāvināja da-
    žus mājas ļaudis: deva citam cim-
    dus, citam zeķes, citam prievītus.
    /A. Rītingers, Lutriņi./


    24064. Sestdienas vakarā priekš
    jaunpiedzimuša bērna kristīšanas
    tika viņš pirmoreiz pirtī nests. Uz
    pirti ņēma līdz dažus ēdienus, kā
    gaļu, plāceni, sviestu, pienu, arī
    alu un šņabi. Pirtī gāja tikai sie-
    vietes, vīriešiem atstāja ēdienu un
    dzērienu istabā. Pirtī sievietes iz-
    ģērbās, salēja karstu garu un tad
    vecmāte pliku bērnu, aiz kājām
    gaisā turēdama, pēra par gurniem,
    lai neplēšot drēbju, par ģīmi, lai
    aplam nerunājot u. t. pr., pie tam
    vēl sacīdama: "Ēd oglis, pelnus,
    nes zeltu, sudrabu, nesvied meitu
    ūdenī, necērt cirvi akmenī, svied
    meitu gultā, cērt cirvi ozolā!" (Sal.
    bērns, pirts.)
    /J. Rubenis, Ērgļi./

    24065. Pa nedēļu pēc dzemdē-
    šanas tura piertīžas. Bātenes pa-
    vadīta, māte iet pirtī sevi un bēr-
    niņu nomazgāt. Kājas noaudama,
    atsperas triju baļķu augstumā no
    zemes, lai pa trim gadiem būtu at-
    kal bērns. Pirtī ieejot uzsviež uz
    krāsni ziedam kādu naudu un pa-
    kar kārtiņa prievītu (zeķi, cimdu
    pāri). Jau kāzās, pūru dalot, dzie-
    dātājas atgādināja, ka piertīžās
    ziedi dodami.
    /K. Pētersons, Raņķi. Ser-
    mule, Līvbērze./


    24066. Uz krāsni uzmeta trīs pa-
    pirkšņi sāls, lai bērns būtu vesels,
    lai viņam nekas nesistos klāt.
    /A. Rozenšteine, Saldus./


    24067. Pirtī maziņo uzjem lāvā
    un tam trīs reizas ar slotu vēdina
    pa mutīti, lai būtu klusīgs, nepļā-
    pātu niekus un būtu vecākiem pā-
    zemīgs; tad nomazgā un dod aiz-
    nest uz istabu. Kreklīti pie tam
    nedrīkst pirtī pamest: to piesprau-
    da klāt, lai bērns augdams vāktu
    savas drānas, jo ko sešās iegrozot,
    tas esot.
    /K. Pētersons, Raņķi./


    24068. Kur pirmo reizi maza-
    jam uzsit, tanī vietā, bērnam au-
    got, visvairāk plīst drānas, tālab
    pirmā uzsišana (ar pirts slotu) no'
    tiek uz lieliņiem.
    /K. Pētersons, Raņķi. Birk-
    valde, Lielsatiķi./


    24069. Bātene māti izbrauka,
    nomazgā un apvelk kreklu;
    pašai neļauj vilkt, lai nesacilātu
    rokas, Bērniņu tikai vienreiz at-
    nesa pirtī bet mātei bija jāiet trīs
    svētvakarus no vietas un jāperas
    ar to pašu slotu. Ja bērns bija
    meitene, slotā ielika liepu zaru un
    piesēja pie kāta dzīparus, ja zēns
    tad ozola zaru. Citiem pērties slo-
    tu nedeva, to nesa paglabāt kam-
    barī; bet pēc trešās reizes izārdīja
    un zarus izkaisīja meitenei aitu
    stallī, puišelim zirgu stallī. Rau-
    goties uz tam, vai puišelis vai mei-
    tene, piertīžām pirti kurinot, uz-
    bāza malkai virsū ozola vai liepas
    zariņus, lai aug vīrs kā ozols, mei-
    ta kā liepa. Slotā liekamos liepas
    un ozola zarus jau turēja gatavus.
    Pirti nekurināja ar egles malku:
    tā daudz sprēgā, un bērns tad iz-
    aug kašķīgs, nesaticīgs.
    /K. Pētersons, Raņķi. Birk-
    valde, Līvbērze./


    24070. Pirti kurināja ar ozola
    malku, kad bērns puisēns, ar liepas
    (priedes), kad meitene. Iekšpusē
    apakš (-pie) sliekšņa, pa kuru mā-
    tei ar bērniņu pirtī ieejot jākāpj
    pāri, noliek Jāņu puceņu krusti-
    ņu. Slotai jābūt sasietai no visā-
    dukoku zariņiem. Kurinātājai at-
    stāj pāri cimdu, bērnam uz lopu
    laimi. Bērnu perot saka: "Lai tev
    labi zirgi, labas aitas, lai tev ne-
    trūkst sāls, ūdens u. t. p."
    Dzert pirtī nav jādzer ne mātei,
    ne bērnam, lai šis neaugtu dzērājs.
    Lāvu atstāj skaidri nomazgātu.
    Slotu izmazgā, izrisina un izkaisa
    palāvē, Svētajām meitām ko pēr-
    ties. Slotas zari stāv palāvē, līdz
    turpat sapūst. Ja to nedara, Svētās
    meitas iet pakaļ, metas acīs.
    /Kuplais, Kuldīga./


    24071. Piertīžās izvāra visiem
    mājiniekiem gaļu un apdod visiem
    brandvīnu. Ja maziņais ir puiše-
    lis, vecmāte kauj gaili, ja meitene
    - vistu; bet šito gaļu ēd tikai mā-
    te, kamēr citi dabon teļa vai ai-
    tas gaļu. Gaili (vistu) kāva tai
    vietā, kur bērns piedzimis, vietu
    notecinot ar asinīm. Teicēja re-
    dzējusi, ka nokautā putna galva
    parakta ar lāpstiņu kambara plā-
    nā. Biezputru piertīžās nevārīja,
    lai bērns pulka nerunātu ("verd
    kā biezputra"); arī cūkas gaļu tai
    reizai nevāra, lai bērns augot ne-
    svīstu.
    /K. Pētersons, Raņki./


    24072. Kas daudz vārās (runā).
    tam saka: "Tev biezputra vārīta
    piertīžās." Kam daudz svīst, tā-
    dam mēdz sacīt: "Tev piertīžās
    vārīta cūkas gaļa"; pulka runātā-
    jam vēl saka: "Tev piertīžās lini
    mīstīti."
    /K. Pētersons, Raņķi./