PRECĪBAS.

    24456. Uz precībām jāiet tikai
    svētdienā un ceturtdienā.
    /Latv. Avīzes, 1824, 32./

    24457. Precinieki brauca ceturt-
    dienās, un kad brūte apsolījās, tad
    jāja brūtgāns piektdienā.
    /G. Pols, Bauska./

    24458. Precības dzēra ceturt-
    dienā, pie mācītāja brauca sest-
    dienā un laulāja svētdienā.
    /G. Pols, Vecgulbene./

    24459. Precinieki jājuši jāšus,
    brūte bēgusi un precinieki meklē-
    juši, jautādami, kur viņu telīte
    pazudusi.
    /J. Rubenis, Bērzaune./

    24460. Precības ir jādzer pilnā
    mēnesī, lai jaunajam pāram būtu
    bagāta un laimīga dzīve. [Sal. kā-
    zas.]
    /L. Daugaviete, Smiltene./

    24461. Vecā mēnesī saderinā-
    jušies ir nelaimīgi.
    /J. Jakāns, Bebrene./

    24462. Jaunā vai pilnā mēnesī
    jābrauc precībās, tad labi izdodas,
    vecā - iznīkst.
    /V. Miķelāns, Rubeņi./

    24463. Braucot precībās, no pa-
    kaļas jāmet ar sprunguli, lai lai-
    mīgi sasniegtu mērķi.
    /J. Jakāns, Bebrene./

    24464. Kad svuotūs brauc, juo-
    kar pynaklys koklā, tad meita sa-
    zapyn.
    /A. Borozinska, Barkava./

    24465. Uz precībām tiek nosū-
    tīts kāds precinieks ar kādu sievu,
    un pretī viņiem nāk kāds māji-
    nieks par brūtes vedēju un runā-
    tāju. Precinieks stāsta, ka viņš
    kādas pēdas dzīdams esot nonācis
    šai mājā. Mājinieks prasa, ko tad
    viņš meklējot. Šis atbild, ka mek-
    lējot kādu, kas drēbes mazgā, ze-
    ķes ada u. t. pr. Mājinieks saka:
    "Izmeklējies pats, še jau ir meitu
    diezgan!" Precinieks atteic: "Nē,
    dod tu man pats!" Tad mājinieks
    ved brūti šurpu kopā ar citām
    meitām. Brūtei priekšā tiek nestas
    divi aizdegtas sveces un tāpat arī
    pakaļā divi sveces. Galvā viņai ir
    spožs smags vaiņags ar glāzes iz-
    greznojumiem, kas maksā kādi
    četri dalderi. Tad mājinieks no-
    prasa, vai brūte tiks godīgi un
    kārtīgi mīlēta un uzturēta. Kad
    nu precinieks to apsola, tad abi
    sadodas rokās un kāds trešais tās
    izšķir. Tad brūti nosēdina aiz
    galda. Divas sievas, viena no preci-
    nieka un otra no brūtes puses,
    ņem alus kannu un dod dzert brū-
    tei, vedējam, preciniekam un pē-
    dīgi visiem mājas ļaudīm. Tad visi
    apklāj rokas ar mutslaučiem
    un tā sadodas cits citam rokas.
    Pēdīgi izved brūti pa otru galda
    pusi, noņem tai vaiņagu, apsien
    lentu ap galvu, aizved atkal pie
    galda un tad sāk visi ēst.
    /A. W. Hupel, Topographi-
    sche Nachrichten, 1777, II,
    191./

    24466. Precinieks stāsta, ka
    viņš meklējot savam draugam
    jaunu, godīgu un strādīgu meitu,
    kas vērpj, auž, ada, šuv, mazgā,
    slauka un slauc govis. Nekur viņš
    neesot īsto atradis un domājot, ka
    tāda esot šai daudzinātā un cieni-
    tā mājā. Runātājs no brūtes puses
    pateicas par parādīto godu, saaici-
    na mājas meitas un saka: "Še ir
    diezgan meitu, izvēlies un ņem
    kādu!" Tomēr īstās tur vēl parasti
    nav. Precinieks uzslavē arī tās,
    bet saka, ka viņš esot dzirdējis,
    ka še vēl esot viena zeltenīte, mī-
    ļa balodīte, tā būšot tā īstā. Pēc
    garākām runām pēdīgi atved arī
    pašu brūti. Divi sveces viņai nes
    pa priekšu, divi no pakaļas. Kad
    nu pēc ilgākas kaunēšanās viņa
    beidzot apsolās, tad precinieks un
    brūtes vedējs sadodas rokās, pēc
    kam tad tiek derības dzertas.
    /J. G. Kohl, Ostseeprovinzen,
    1841, II, 83./

    24467. Bija kāds puisis sev mei-
    tu pēc prāta izredzējis, tad nede-
    vās viņš vis viens turpu, bet kāda
    vecāka drauga pavadīts, kam va-
    loda labi vedās un ko par preci-
    nieku sauca. Šī pirmā aplenkšana
    notika sestdienās jāšus, bet arī
    kājām, ja nebija tālu ko iet. Cie-
    miņi iesākumā teicās par linu
    kupčiem, citām reizām par kādas
    pazudušas gotiņas, aitiņas, vai
    stirniņas meklētājiem. Lai nu gan
    mājas cilvēki daudzreiz nomanī-
    ja, ka tie precinieki, tomēr neli-
    kās ne zinīt un mēdza teikt, ka
    še gan visādas esot, bet tādas ne-
    esot, kādas meklējot. Kad nu jau
    daudz, daudz bija teikts, un mei-
    tas vecāki un pati meita bija mie-
    rā ar precinieku, tad tika nodzer-
    tas precības un norunātas kāzas.
    /Dundurs Pats, 1878. 82./

    24468. Precības dzēra piektdie-
    nas vakaros. Tas notika brūtes
    mājā un uz precību dzeršanu
    brauca vedēja tēvs, vedēja māte,
    kas bija brūtgāna māte, un pats
    brūtgāns. Vedēja tēvs ņēma līdza
    šņabi, vedēja māte kulītē baltmai-
    zi un sieru.
    /H. Skujiņš, Smiltene./

    24469. Kad brauca uz precī-
    bām, tad iztaisīja šādu precību
    būri. Pajūgam gar malām ap-
    sprauda meijas un galus augšā
    sasēja kopā. Loku un zirga lietas
    izpušķoja ar zaļumiem, pa kuru
    starpu piesēja krāsainu papīru
    pušķus un lentas. Būrī iekāpa pa-
    priekšu vedēja tēvs, kas turēja
    grožas, tad vedēja māte un pēdīgi
    brūtgāns. Pa ceļu brauca dziedā-
    dami.
    /H. Skujiņš, Smiltene./

    24470. Vecos laikos precinieki
    jāšus jājuši precības dzert. Kad nu
    dajājuši pie brūtes klētiņas, tad
    pieklaudzinājuši. Ja nu brūte ilgi
    tūļājusies un negribējusi iekšā
    laist, tad brūtgāns sacījis :"Trīs
    reizas apjāšu ap klēti un ja tad
    durvis nebūs vaļā, nagu vairs ne-
    likšu klāt."
    /H. Skujiņš, Smiltene./

    24471. Precinieki, brūtes mājā
    nonākuši, prasīja mājas ļaudīm,
    vai viņu mājā neesot laba gosni-
    ņa vai aitiņa pārdodama. Tad vie-
    na vecāka mājas sieviete veda pa
    pāram vien visas mājas sievietes
    priekšā un ņēmās tās visādi iesla-
    vēt. Pašu beidzamo ieveda brūti,
    ko nu brūtgāns atzina par īsto.
    Vedēju māte to nomutēja un uz-
    klāja tai uz pleciem snātni. Tad
    brūte deva roku vedēja tēvam un
    brūtgānam.
    /H. Skujiņš, Smiltene./

    24472. Brūte un brūtgāns snie-
    dzas viens otram rokas par maizes
    kukuli, pēc kam katrs vienu ga-
    balu no tā apēd. Kas pirmais savu
    maizi apēd, tas būšot labāks mai-
    zes pelnītājs.
    /G. Merķelis, Die Letten, 1797, 54./

    24473. Precību maltītē pirmā
    ēdienā deva ceptu vai vārītu gaļu
    un otrā ēdienā rudzu miltu putru
    ar dzērveņu sulu. Kad bija paēdu-
    ši, tad brūte apveltīja vedēja tēvu
    un vedēja māti.
    /H. Skujiņš, Smiltene./

    24474. Precībās bijusi arī runa
    par brūtes izpirkšanu. Brūtes
    tēvs teicis vedēja tēvam, ka savādi
    brūtes neizdos, kamēr izpirks. Nu
    brūtes tēvs licis naudas zuti gal-
    dā un sacījis, lai vedēja tēvs lie-
    kot tikpat naudas pretī. Kad nu
    vedēja tēvs varējis naudu uzlikt
    pretī, tad veda brūti iekšā, kas
    bijusi kaut kur ārā paslēpusies.
    /H. Skujiņš, Smiltene./

    24475. Preciniekos gājušas ve-
    cenītes, brūtgāna mātes, ar kukuli
    (sieru, plāceni) un kājām. Iegāju-
    šas stāstījušas, no kurienes esot,
    un dažas sacījušas, lai kukuļam
    neaiztiekot, ja jāvārda nedodot.
    Dažas gan ļāvušas kukuļam aiz-
    tikt, bet atsakot par to prasījušas
    maksu.
    /P. Augstkalniņs, Vecpiebalga./

    24476. Kad aplinkus izdabū, ka
    vecāki gatavi atdot savu meitu,
    tad velk pudeli laukā, un ja at-
    braukuši negaidīti, tad arī savu
    uzkožamo.
    /S. Novickis, Ilūkste, RKr. 11./

    24477. Ja brūtes vecāki pazīst
    brūtgānu, tad derības tiek tūlīt
    nodzertas un viss par kāzām no-
    runāts, citādi brūtes vecāki brauc
    vēl vietu raudzīt, kur meitiņu aiz-
    vedīs. Pēdējā ieraža pastāv vēl ta-
    gad.
    /S. Novickis, Ilūkste, RKr. 11./

    24478. Par zīmi, ka viss sade-
    rēts, brūte sūtīja brūtgānam kā
    dāvanu cimdus, tēvam kreklus,
    mātei garās zeķes un preciniekam
    arī cimdus, bet vienkāršākus, lai
    būtu ar ko rādīties mājās.
    /S. Novickis, Ilūkste, RKr.11./

    24479. Kad vīra māte brauca
    pie vedeklas, tad tai vajadzēja tai-
    sīt kuli, kur bija jāsaliek pārtika
    uzturam; bet kad kule bija tukša,
    tad vedeklas mātei vajadzēja ie-
    likt kulē kreklu, znota mātei par
    dāvanu.
    /G. Pols, Vecgulbene./

    24480. Precības notiek brūtes
    mājā, kur dod viesiem brandvīnu,
    kviešu maizi un sieru. Brūte tur
    pati nerādās, bet tiek beidzot ar
    varu atvesta. Tad abi jaunie pār-
    maina gredzenus.
    /Wo'chentliche Unterhaltun-
    gen, Mitau, 1806./

    24481. Pēc aizdzeršanas un ap-
    dzirām, nedēļā priekš kāzām,
    otrdien vai ceturtdien, jauniķis
    brauc pie jaunives ar lielo alu,
    vecāku un svātu pavadībā, ņemot
    līdzi alu, degvīnu, pīrāgus un jau-
    nivei baltu kleitu un kurpes. Pie
    jaunives arī mielasts sataisīts un
    viesi salūgti. Priekš projām
    braukšanas jaunive apveltī jauni-
    ķa radus ar cimdiem vai zeķēm,
    jauniķa zirgu apklāj ar skaistu
    puķēm izrakstītu segu un pašam
    iedod izrakstītus cimdus, lai rokas
    nesalst.
    /Latvis, 1925, Nr. 1072, Asūne./

    24482. Kad brauc pie mācītāja,
    ļaudis aiztaisa vārtus ciet. Ja grib,
    lai attaisa, vajag dot dāvanas. Ja
    negrib dot, taisi pats.
    /M. Kalniņa, Vandzene./

    24483. Pie laulībām ejot, jāmet
    divas rožu lapas ūdenī; ja viņas
    turas kopā, tad var iet pie mācī-
    tāja, ja neturas - tad nevar.
    /M. Drūģe, Iecava./

    24484. Brūtes pārim, rādīties
    braucot, jāpiesien zirgam cimdu
    pāris, lai pie mācītāja laba laime.
    /A. L.-Puškaitis./

    24485. Ja brauc rādīties, jāpie-
    sien pie zirga cimdu pāris, tad pie
    mācītāja laimēsies.
    /J. A. Jansons./

    24486. Ja brūtes pāris, rādīties
    braucot, satiek tukšus ratus vien,
    tad drīzi vienam no viņiem jā-
    mirst.
    /A. L. Puškaitis./

    24487. Kod pi saimineika ir
    meitys un pi vīnys juo meitys at-
    brauc svotūs puiss ar svuotu, un
    kod svuots ar jauniču brauc prū-
    jam un vīna nu meitu salosa va-
    cus slūtus cik pi juos ir muosu, un
    kab naradzeitu svuots, īlīk jam
    rotūs, itys pīzīmēj, ka nu tuos
    ustobys vysi meitys izīs pi veira
    dreižā laikā.
    /V. Podis, Rēzekne./

    24488. Kuli vīra māte taisīja
    tad, kad gāja pātaros (derībās).
    /G. Pols, Vecgulbene./

    24489. Pēc pirmajām precinie-
    ka derībām nāk arī pats brūtgāns
    derības apstiprināt. Tas nenāk ne-
    kad citādi kā tikai jāšus. Savu
    zirgu viņš liek tā apkalt, ka pa-
    kavi skan, no kā tūliņ var pazīt
    brūtgānu. Līdza viņam jāj kāds
    precinieks un abiem ir izpušķoti
    zirgi. Kad brūte preciniekus pie-
    ņem, tad abiem viņu zirgiem tiek
    uzsietas astes. Redzot jātniekus ar
    uzsietām astēm, sievietes ceļmalā
    mēdz tos saņemt ar dziesmām.
    /J. G. Ostseeprovinzen,
    1841, II, 85./

    24490. Pēc precībām brūti aiz-
    ved uz brūtgāna māju, nesdami pa
    priekšu kādu kārti, kur ir piesie-
    ta sarkana un zila drēbe. Tur vi-
    ņus ieslēdz kādā klētī. Pēc div
    stundām nāk radinieki ar nūjām
    rokā un nu brūtgānam ir ar veik-
    lu lēcienu jāizmūk, jo citādi viņš
    dabū pērienu. Nu tiek brūte izpra-
    sīta, vai viņa ir ar brūtgānu mierā.
    Ja viņa nav mierā, tad brūtgānu
    aplej ar patakām un aizdzen pro-
    jām... Bet ja viss ir bijis labi,
    tad uz mājas jumta uzliek zaļu
    koku un nu sāk ēst un dzert. Pēc
    ēšanas sievas un meitas sasēst uz
    gara beņķa, visādi kustas un gro-
    zās, ko sauc par deju, lai gan ne-
    viena nekustas no vietas. Tāpat arī
    vīrieši dzied un lēkā, palikdami
    tomēr katrs savā vietā.
    /J. A. fon Brands, 1673. g.,
    Kurzeme./

    24491. Tas nejauks ieradums
    sāka zust, kas diemžēl vēl tagadin
    citās draudzēs iraid, proti ka to
    brūtgānu pēc precībām pie
    brūtes ved mājās jeb to brūti pie
    brūtgāna.
    /G. S. Brāže. Paleijas Jānis,
    1844, 13./