RAGANA.

    25285. Par latviešu sievām stāsta, ka viņas zinot tādu
    mākslu, ka varot naktī ar uguni apkārt laisties.
    /P. Einhorns, 1649./

    25286. Es pieminos redzējis sievu, katra ik augstos
    svētkos pie Dieva galda gāja... Viņa priekš tiesu
    tapa apsūdzēta burvības dēļ, pati izsacījās ragana
    esoti, un ka viņa, pie Dieva galda bijusi, darījusi
    jir, tas neklājas man ikkatram šinī vietā sacīt.
    /J. Mancelis, 1654. II, 154./

    25287. Tagad ļaudis vairs nezina starpību starp raganām,
    laumām un spīganām. Vienā vietā tās sauc par
    raganām, otrā par laumām, trešā par spīganām.
    Tādas ļaunas sievietes stāvot sakarā ar velnu,
    apmeklējot otra lopus un pieburot no tiem visu
    labumu sev. Viņas nevien atņemot otra pienu, bet
    arī maitājot pašus lopus.
    Tam nolūkam viņas atstājot ciemā mājā visādas
    nešļavas, kā: olas, kaulus, gaļas gabalus un par
    visām lietām tā sauktos "raganas vēmeklus".
    Uz piestas uzsēdušās, viņas varot laisties pa gaisu.
    Viņas pārvēršoties arī par žagatām, kukaiņiem,
    mušām un bitēm. Pret viņām varot cīnīties tikai ar
    burvības palīdzību.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 163 un 164./

    25288. Raganas ir tādas sievietes, kuru dvēseles varot
    atšķirties no miesas, apmeklēt kaimiņus, atņemt
    tiem pienu un maitāt lopus. Kad raganas dvēsele
    aizlaidusies un ka kad kāds viņas miesu apgriežot
    uz otru pusi, tad dvēsele vairs nevarot miesā ieiet
    un ragana ar to nobeidzoties.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 202./

    25289. Kas grib palikt par spīganu, tai vajagot Vasaras
    svētku sestdienā pirtī nopērties, tad ietīties
    baltā palagā un uz mutes nogulties krūmos. Tad
    atnākšot velns bites izskatā, dūkšot kādu laiku ap
    to apkārt un pēdīgi ielīdīšot tai pakaļā. Pēc tam
    šī sieva jau esot īsta spīgana un piederot velnam.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 202./

    25290. Citi stāsta, ka spīgana esot kā degoša slota, jeb
    kā siena guba, degoša ar zilu uguni.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 202./

    25291. Burvjus un raganas var saukt par amata brāļiem un
    māsām. Tāpat kā burvji tīko savam tuvākam ļaunu
    darīt, tāpat arī raganas... Raganas varot atņemt
    otra lopam pienu, un pašas saviem jeb arī kāda
    cita lopiem to atkal pieburt, vai arī cita lopu
    pienu samaitāt, tā ka tas stiepjoties un ar asinīm
    esot sajaukts. Kad ragana gribot kādas saimnieces
    lopiem pienu atņemt, tad viņa ejot uz tās ganībām
    un salasot vecus lopu mēslus. Turklāt arī jāzinot,
    kurus der ņemt un kurus nē. Sameklētos lopu mēslus
    ragana papriekšu sakaltējot, samaļot smalkus,
    apvārdojot un iedodot ar barību tām govīm, kurām
    gribot pievest svešo pienu.
    Kad ragana gribot otra lopiem tikai pienu samaitāt,
    tad viņa rītā priekš saules lēkšanas ejot pa
    ganībām krustām un šķērsām un taisot rasā sliedes.
    Kura govs nu ēdīšot zāli uz raganas sliedēm, tās
    pienam tāds sliktums klāt, kādu ragana novēlē.
    Raganas varot nevien lopiem kaitēt, bet arī saimei,
    maziem bērniem, ēkām, saimniecībai, tīrumiem u. t.
    t. Daudzreiz atrod tīrumā sapītus rudzus, kviešus
    jeb citu labību, kas esot raganu darbs; caur to
    viņas gribot atņemt tīrumam auglību un labībai
    briedumu. Par raganām tiek arvien turētas vecas,
    nesmukas, salīkušas vecenītes. Visas raganas arī
    neesot vienādas, bet viena par otru stiprāka un
    gudrāka. Viena ragana varot arī strādāt pretī otras
    raganas darbiem. Tāpat arī citiem cilvēkiem, kas
    zinot īstos līdzekļus, esot iespējams padarīt
    raganas darbus nekaitīgus. /Balss, 1878, 23./

    25292. Lielā piektā jeb arī Jāņa dienā raganas staigā ar
    vaļējiem matiem un slaucenēm rokā pa ganībām un
    salasa sakaltušus govju mēslus, ar ko varot sev
    pieburt svešu govju pienu. Ja tai laikā redz savu
    lopu tuvumā sievieti ar baltu slauceni, tad vajaga
    to panākt un noņemt viņai slauceni. Viņa tad ļoti
    žēlīgi lūgsies, lai atdod slauceni, bet to nevajaga
    darīt, jo citādi būs pašam nāve klāt. Ja ragana
    slauceni nedabūs, tad viņai būs jāmirst. Ragana ir
    tik stipra, ka visstiprākais vīrietis to nevar
    pārspēt. Tik tad to var uzvarēt, ja ķer starp
    kājām. /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 203./

    25293. Raganas darot krusu un vētru un plēšot sauli un
    mēnesi. /G. F. Stenders, Kurzeme./

    25294. Raganas skrienot uz kruķiem jeb uz slotām pa
    gaisu. /G. F. Stenders, Kurzeme./

    25295. Raganas jājot pa gaisu uz slotas kāta, vai arī uz
    bluķa. /V. Pilipjonoks, Asūne./

    25296. 1808. g. lūdz viena saimniece Grobiņas mācītāju
    aizlūgt par viņu Dievu, jo ļauni ļaudis esot
    izrunājuši, ka viņa esot ragana un nojemot svešiem
    lopiem pienu un sviestu.
    /Kurzemes draudžu chronikas II, 96./

    25297. Kad govis nav pienīgas, tad raganas, ganiem
    neredzot, esot gājušas, slaukdamas no pakaļas.
    /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    25298. Tauta tic raganām, kas pārvēršoties par kaķiem un
    žagatām un uz āža pa gaisu jājot.
    /B. Bergmanis, Magazin, 18838, VI, 151./

    25299. Ļauni runova, ka ragaņas var skrīt vai uz
    luopstas, vai uz slūtas, aba uz pīstas pa augši tai
    kai putni. Juos skraidjēja naktīs uz taida a taida
    kolna, kur ar valnim dancova un dasalaidja vysaidu
    nagūdjeigu un bezkauņeigu dorbu. Spāku un gudreibu
    juos aptur nu valna.
    /J. Macilewiez, Pawujciejszona, Viļņa, 1850, 213./

    25300. Raganas un laumas pārvēršot cilvēkus par zirgiem
    un jājot ar tiem par nakti. No rīta tādi cilvēki
    jūtoties ļoti nomocīti.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 153./

    25301. Kas par raganu jeb vilkaci grib pārvērsties, tam
    jāuzmeklē liepa jeb ozols, pie kura baroti veļi,
    jāatrok vaļā tā koka saknes, jāizģērbjas gluži
    plikam un jāizlien caur atraktu sakņu starpu.
    /J. Jansons, Plāņi./

    25302. Kas par raganu gribējis palikt, tam caur zirga
    sakām vajadzējis izlīst. /K. Jansons, Plāņi./

    25303. Ja kas grib palikt par raganu, tad tam jāiet Jāņa
    naktī uz mežu tik tālu, kur nedzird ne suņa
    riešanas, ne gaiļa dziedāšanas, tur tad viņu velns
    iemāca raganas amatā. /A. Smagars, Ludza./

    25304. Reiz dzīvojusi kāda paregone, ko kāds lielskungs
    Rīgā caur stojām dzinis par to, ka viņa teikusi,
    ka viņu velns jau dzīvu kā savu zirgu braucot.
    /K. Jansons, Plāņi./

    25305. Šī meita paregone pasacījusi, kad būs sausie gadi,
    slapjas vasaras un ārstējusi arī dažādas slimības.
    Priekš paregošanas tai notrūkusi valoda: tā
    rādījusi rokām visādas māžīgas kustības un zīmes.
    Pēcāk, kad viņa varējusi runāt, tā visu
    izskaidrojusi. Rīga tanī laikā vēl bijusi tik maza,
    ka šai meitai sadevuši rokā visas Rīgas atslēgas,
    lai tā viņas izdala, kam katra ir piederīga, ko
    meita arī uz mata izdarījusi. /K. Jansons, Plāņi./

    25306. Kā jau zināms, raganas reizām ir neredzamas. Ganos,
    kad govis stāv, var tik vien dzirdēt, kad kāda no
    stāvošām govīm sāk žēli dīkt, to nu ragana katrā
    ziņā slauc. Tad tik vajaga pieskriet klāt, iesist
    govij un to patrenkāt, lai izjauktu raganas ļauno
    darbu. Lai nu varētu viņu redzēt, tad vajaga
    vispirms nosist čūsku. Kad čūska nosista, tad
    tūlīt to vajaga aizgādāt drošā vietā un viņas mutē
    ielikt zirni. Tikmēr jāpagaida, kamēr zirnis uzaug
    un sāk ziedēt. Tad nu tas zieds jānorauj un
    piespraudušam pie cepures jāiet ar to baznīcā. Jau
    tūlīt baznīcā varētu raganu redzēt, ja tik tā tur
    būtu ienākusi. Visu laiku šādā vīzē iegūtu zirņa
    ziedu pie cepures nēsājot, var dabūt redzēt raganu.
    Un kad nu to ierauga pie govju slaukšanas, tad,
    zināms, cita nekā nevajaga, kā to tikai kantēt un
    īsteni iešaustīt. Daudzreiz jau ar gani pēc govs
    dīkšanas sākuši to dzenāt, bet tik vien dzirdējuši,
    ka aizgājusi pa mežu, šņākdama vien un kokus
    lauzīdama, bet redzēt jau nevarējuši. Bet ja nu
    izdara augšā minētās lietas, tad esot dažam
    izdevies to redzēt. /K. Bika, Gaujiena./

    25307. Raganas varot pārvērsties par čūsku, rupuci,
    vaboli, mušu un citiem kustoņiem.
    /G. Pols, Vecgulbene./

    25308. Raganas varot pārvērsties par visu visādiem
    kustoņiem, pat par mušu un krupi. Par krupi tā
    ierodoties allaž citu saimnieču kūtī un izzīžot
    govīm pienu. /V. Runtulis, Vilce. Jrn., V, 147./

    25309. Raganas, laumas, mēdzot nereti žagatas izskatā
    apkārt blandīties, tikai šīm žagatām neesot astes.
    Tādas bezastes varot vienīgi ar skaidru sudrabu
    nošaut. /L.-P. V, 1894, 1. J. Lēmanis, Liediķi./

    25310. Raganām ir bijuši sūtņi lietuvēni, vardes un
    rupuči; lai tos atturētu no ielaušanās kūtīs un
    citās telpās, tad vajadzēja uzvilkt krustu uz
    durvīm. /G. Pols, Vecgulbene./

    25311. Ja pirtī raganai uzlej aukstu ūdeni, tad viņa
    izšauj asti. [Sal vilkatis.]
    /L. Lupiķis, Dzelzava./

    25312. Kas gavēņa pirmo piektdienu iet pie otra dzert, tā
    esot ragana. /J. Daizis, Nīca./

    25313. Raganas vēlējušas svētdienās pa dienas vidu purvu
    malās. /K. Jansons, Plāņi./

    25314. Jāņa naktī raganas jājot uz krāsns slaukāmās slotas
    ap kūtīm un beidzot pārskrienot šķērsu par kūts
    jumtu. Govis tad esot apburtas, nedodot vairs piena
    un cilvēki sakot: "Ragana apjājusi."
    /K. Skujiņš, Smiltene./

    25315. Raganai ne uz kādu jautājumu nedrīkst atbildēt,
    pavisam nebūs sacīt, ka tas tā ir, kā prasa.
    /C. Fuchss, Zane, 1852, 7./

    25316. Lai atsvabinātos no raganām jeb spīganām, vajaga
    salasīt viņu mēslus un nolikt tādā vietā, kur tos
    var atrast. Pusdienā jāiet uz to pusi, kā neviens
    neredz, un jāskaita tēva reize, bet: "Izpestī mūs
    no ļauna", vietā jāsaka: "Neizpestī mūs no ļauna!"
    Tad jāizurbj rijas ziemeļa puses sienā caurums,
    jāiebāž tur tie mēsli un caurums jāaizsit ar
    sērmūkšļa vadzi. Bet to nedrīkst neviens ne redzēt,
    ne zināt. /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 203./

    25317. Kad govis nedod piena, jeb kad piens ir zilgans,
    bez krējuma un drusku pastāvējis velkas, tad govis
    ir apburtas. Lai uzmeklētu vainīgo, jāņem slota un
    no visiem kaktiem jāsaslauka mēsli istabas vidū.
    Tad jāņem sievietes krekls, jānoberž ar to kāda
    govs no galvas līdz kājām, jāieber tur saslaucītie
    mēsli, jāsasien kreklam abi gali ar auklu, tad
    jāliek krekls uz sliekšņa un jāsāk sist. Nevajaga
    tomēr sist pa saites vietu, jo tad ragana būs
    beigta. Drīz vien atskries ragana un lūgsies
    piedošanas. Ja ragana jeb burvis neatnāks, tad no
    kaimiņiem dabūs dzirdēt, kas pa zemi vāļādamies ir
    tai laikā kliedzis, kad krekls tika sists. Tas ir
    tas vainīgais. Ja tā māja nav tālu, kur ragana jeb
    burvis dzīvo, tad sitējs pats dzirdēs kliegšanu.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 203./

    25318. Ja ierauga raganu, kas kā sarkana svītra laižas
    pār debesīm, tad jāņem zilas vilnas dzija un ar
    diviem pirmiem pirkstiem jāiesien tur 9 mezgli.
    Tad ragana būs piesieta un drīz vien nāks prasīt
    dzert. Ja viņa dabūs dzert, tad tā būs brīva; bet
    ja tas neizdosies, tad tai jāmirst.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 203./

    25319. No spīganām jeb laumēm var šā izglābties. Jāuzņem
    viņu vēmekli jeb nešļava, jāieliek govs kreisajā
    ragā un jāaizsit caurums cieti. Uz aiztaisāmā koka
    jāizzīmē 9 krusti un rags jāaizliek aiz devītā
    sētas mieta, kas stāv sētas ziemeļa pusē. Kas ragu
    noliek, tam nebūs nekādas nelaimes, bet spīganas
    vairs tai mājā nenāks lopus maitāt.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 203./

    25320. Lai uzzinātu, kura ragana, tad vajaga ņemt vēmekļus
    un cepurē pakārt skurstenī. Otrā dienā ragana nāks
    dzert prasīt. Ja dzert nedos, tad ragana nomirs.
    /P. Āboliņa, Jelgava./

    25321. Jāuzmeklē spīganas mēsli un jāiemūrē krāsnī. Trešā
    dienā atnāks spīgana un lūgs dzert jeb pīpi
    iepīpēt. Bet nevajaga nekā dot, jo citādi tā būs
    kā zivs ūdenī. /F. Brīvzemnieks, 1881. Vi, 203./

    25322. Plintē jāielādē dzīvsudrabs un jānoskatās, kad
    spīgana sāks maitāt lopus. Spīgana gan jau laikā
    sargu pamanīs, pacelsies un gribēs aizlaisties,
    bet ja sargs tūliņ šaus un trāpīs sirdī, tad
    spīgana mirs. /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 203./

    25323. Ja kādā mājā raganas pa nakti govis slauc, tad zem
    sliekšņa jāpaliek govju nagi un spalva; tad raganas
    netiek iekšā. /H. Kreicberga, Lestene./

    25324. Viena skrīveriešu saimniece, Siksnēnu Trīne, senāk
    agri Jāņu rītā salikusi rupučus vīzē un ačgārni
    vilkusi pa savu un kaimiņu olnīcu. Kurš rupucis
    izlēcis, to sapērusi un iedzinusi atpakaļ vīzē
    teikdama: "Pikim kamim manā ķērnē, kaimiņ', mātei
    šķīstumiņš." Pati bijusi plika un mati vaļā. Tad
    atkal agri no rīta skrējusi ap kaimiņu rudzu lauku
    un sējusi rudzus pušķīšos, lai viņai būtu vairāk
    svētības kā citiem. Vēl ļaudis smējušies, ka viņa
    no kapiem cēlusies un jājusi uz slotas kāta. [Sal.
    labība, rudzi, Jāņa diena, Krustdiena.]
    /A. Lomane, Aizkraukle./

    25325. Kad raganas gribējušas iedzīvoties daudz pienā un
    krējumā, tad tās vilkušas saiti pa kaimiņu ganībām
    un teikušas: "Pikiem māliem manā ķērnē, citām mātēm
    klajas sulas!" Pēc tam saiti ieliek piena kambarī
    kublā, lai tur satek. /G. Pols, Vecgulbene./

    25326. Kad ragana uziet pulka piena, tad nobur un saka:
    "Maniem bērniem pieniņš, sviestiņš, citiem bērniem
    sūkaliņas." /R. Bērziņš, Džūkste./

    25327. Lai izburtu otram pienu, tad raganas iebāž mutē
    vilnas kamolu un tur, kamēr tas paliek slapjš. Tad
    ņem ārā un velk pa kaimiņa ganībām līdz savai
    mājai, nevienam neredzot. /G. Pols, Bauska./

    25328. Ja raganas grib kaimiņam ielaist viņa mājā peles,
    tad tās pulksten divpadsmitos naktī sasien peles
    kopā un iemet kaimiņa sētā. Bet ja kaimiņš zina
    pretlīdzekli, tad tas, iedzīdams mietu zemē,
    iztaisa caurumu, tur ieliek peles un uzdzen mietu
    virsū. Tad nāks raganas un prasīs dzert, ja dod,
    tad ļaunums paliek, bet ja nedod, tad raganām
    jāmirst. /G. Pols, Baldone./

    25329. Kāds saimnieks reiz redzējis pulksten divpadsmitos
    dienā pie augsta kalna, uz kā atrodas ganības,
    staigājot sievieti ar slauceni rokā. Viņa laikam
    bijusi ragana un meklējusi govju pēdas, uz kurieni
    viņas aizdzītas. (Govis tad par pusdienu bijušas
    mājā.) Pati bijusi baltās drēbēs ģērbusies un ar
    baltu villaini (sedzeni) apsegusies. Saimnieks
    skrējis uz māju pēc plintes, ar ko šaut, tik vien
    sievietes neesot ļāvušas šaut, lai pats sevis
    nenošautu, jo tādos gadījumos šāviens lec pašam
    atpakaļ. /K. Bika, Gaujiena./

    25330. Pēc citām ziņām ragana jau pati aŗ nemaz neejot
    slaukt, bet viņas gars, kas pieņēmis kādu citu
    izskatu. Pati ragana tik guļot mājā, un ja nu kāds
    viņu aiztiekot, tad viņas darbā aizsūtītam garam
    izjaucot viņa lomu. /K. Bika, Gaujiena./

    25331. Kad pautnese ragana, gavēnī kādā mājā nolikusi
    aitas kājas vai vecu olu, tad tā gājusi otrā dienā
    uz turieni un lūgusi, lai viņai ieverot adatā
    vedienu. [Sal. gavēnis.] /K. Jansons, Vijciems./

    25332. Lai raganu padarītu sev un saviem lopiem nekaitīgu,
    tad jāsadedzina šīs raganas kaut kāda drēbe:
    lakatiņš, zeķe, cimds, priekšauts vai arī kāds
    lielāks drēbju gabals, tā kā viņa varētu dabūt
    nolādēties. /K. Šuberts, Bramberģe./

    25333. Aizsardzībai no raganām klusajā nedēļā jāvij
    pātadziņa. Priekš Jāņiem jāiet cirst pīlādzis.
    Nocirstais pīlādzis aiz galotnes jāvelk uz mājām.
    Šādos gadījumos parasti uzbrūk raganas, no kurām
    var atgaiņāties ar klusajā nedēļā vīto pātadziņu.
    /Skolnieku pulciņš, Jēkabpils./

    25334. Kas raganu gribējis novaktēt, redzēt, noķert, tam
    pirmā gavēņa piektdienas rītā kaut kur priekš
    saules no mājas jāiziet un pēc saules jānāk mājā,
    par ko neviens no mājiniekiem nekā nedrīkst zināt.
    /K. Jansons, Plāņi./

    25335. Ja grib redzēt raganu, tad vajaga Lielajā
    piektdienā aiziet baznīcā un skatīties caur zirņa
    ziedu, tad, kurai slaucene rokā, būs ragana.
    /L. Andersone, Jelgava./

    25336. Raganu sviestu tā varot pazīt: lai kalējs par trīs
    gavēņu piektdienām pēc pulksten divpadsmitiem naktī
    tīri pliks, kails nokaļ dunci. Kad ar tādu dunci
    raganu sviestā krustiņu iegriež, tad tūdaliņ asinis
    tecot ārā. /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    25337. Raganas sviestu varot pazīt. Īpaši Rīgas tirgotāji,
    sviesta kupči, tādēļ griežot lūkodami ar sidraba
    nazi: kurš nu esot raganās savākts sviests, no tā
    griežot izlecot asins lāse. /K. Bika, Gaujiena./

    25338. Ja ar sidraba nazi pārvelk par raganas sviestu,
    tad griezums paliek asiņains. /P. Š., Rauna./

    25339. Ja briesmīgs negaiss plosās, tad saka, ka kāda
    ragana mirusi. /H. Siliņa, Dobele./

    25340. Ja gribi zināt, kura ragana tavas govis slauc, tad
    Vasaras svētkos no kādas zāles, esot jāsāk brilles
    vīt pamazām arvien tā, ka Jāņa vakarā beidz. Tad
    tai Jāņa dienā iet uz baznīcu un uzliek šo brilli,
    tad visas raganas pazīšot ar piena spainīti pie
    rokas. /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    25341. Ja grib zināt, kas ir ragana un burvis, tad jādara
    tā. Gavēņa laikā jāsaķer melnā čūska un jāuzliek
    uz staba gala, lai to appūstu visi vēji. Čūskas
    galvā jāieliek zirnis un jāiestāda zemē.
    Kad zirnis izaudzis, tad ar zirņa ziedu jāiet Jāņa
    dienā baznīcā. Tur tad nu varēs redzēt, kas ir
    ragana un kas burvis.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 202./

    25342. Jādabū tāds veca zārka dēļa gabals, kam ir zara
    caurums. Ar to tad jāiet uz baznīcu un jāskatās pa
    to caurumu uz ļaudīm. Tur tad dabūs redzēt ka
    raganām ir rokā vara slaucene un galvā vara
    kausiņš. Var pieiet raganai klāt, noņemt tās lietas
    un parādīt visiem ļaudīm.
    /F. Brīvzemnieks, 1881. VI, 202./

    25343. Ja baznīcā sprediķa laikā skatās caur 9 graudu
    zirņu pāksti, tad redz, kas no baznīcēniem ir
    raganas. /V. Līce, Līgatne./