SUMPURŅI.

    28985. Latvieši ticējuši, ka sumpurņi esot izsūkuši
    cilvēku asinis.
    /A. Bīlenšteina rokraksts, Lielvārde./

    28986. Sumpurņu zemē dzīvojot cilvēki, kuriem ģīmja vietā
    esot suņa purns. Šai pašā zemē dzīvojot arī tādi
    cilvēki, kam esot tik viena acs, viena auss, viena
    roka un viena kāja. Kad šie cilvēki saķeroties
    divatā, tad viņi varot skriet tik ātri kā vējš.
    Gan runājot kā cilvēki, gan rejot kā suņi. Viņi
    esot ļoti nikni, sadusmoti citus cilvēkus saplēšot
    un apēdot. Viņi dzīvojot mežos, ģērbjoties ar koku
    lapām, guļot kā cūkas: kur vienam galva, tur otram
    kāja. Par Dievu viņi nekā nezinot.
    /J. Karps, Kuldīga. Jkr. IV, 53./

    28987. Pasaulē ir tādi ērmi: galva pēc suņa ar vienu aci,
    rumpis pēc cilvēka.
    /L. P., Kroņa Talsi. L. P. VII, I, 994./

    28988. Sumpurņi bijuši cilvēku izskatā, bet galvas vietā
    tiem bijusi kaut kāda kustoņa galva, bez tam vēl
    lopu aste. Viņi dzēruši cilvēku asinis, ēduši
    cilvēku miesas.
    /J. Banga, Gulbene. LP VII, I, 994-5./

    28989. Sumpurņi bijuši tādi cilvēki ar lieliem deguniem
    un atpakaļ stāvošu pieri. Tie cita nekā nedarījuši,
    kā tikai zaguši cilvēkus un izceouši.
    /E. Šteins, Gulbene. LP VII, I, 994-5./

    28990. Sumpurņam bijis garš snuķis, viņš gājis cilvēkiem
    asinis izsūkdams.
    /J. Upīte, Gatarta. LP VII, I, 994-5./

    28991. Sumpurņi bijuši cilvēki, kas ēduši citus cilvēkus.
    /J. Rubenis, Gulbene. LP VII, I, 995./

    28992. Sumpurņi ķēruši cilvēkus, sasējuši un saistītus
    turējuši pie sevis līdz ēdamam brīdim.
    /P. Liepiņa, Gulbene, LP VII, I, 995./

    28993. Sumpurņi esot divējādi, vieni esot ar suņu galvām,
    kas izskatoties itin dabiskas. Otri esot ar putnu
    galvām, kuras arī esot līdzīgas putnu galvām. Bet
    īstie sumpurņi esot tie ar suņu galvām; tie ar
    putnu galvām esot sumpurņu tuvākie radinieki.
    Izņemot galvas, visi sumpurņi izskatoties līdzīgi
    cilvēkam. Sumpurņi dzīvojot kādā svešā salā, ko
    neviens nevarot atrast; tikai retu reizi vētras
    dzītiem kuģiem gadoties tur atmesties. Otri
    sumpurņi ar putnu galvām dzīvojot atkal netālu uz
    otras salas. Suņa galvu sumpurņi esot daudz
    sirdīgāki par putna galvu sumpurņiem. Ja abu salu
    sumpurņi sanākot naidā, tad tikmēr karojot, kamēr
    vieni otrus uzvārot. Uzvārētiem jāatrodot savs kara
    vadons, ja tas neesot karā kritis, uzvārētāju
    gūstā. Sumpurņi esot arī dažreiz skaisti, sevišķi
    sieviešu kārtas. Garas astes esot sumpurņu goda
    zīme, un tādas mēdzot būt viņu valdniekiem. Ja
    īstajiem sumpurņiem nomirstot sieva, tad vīram
    jāejot līdz kapā un tāpat arī otrādi. Dzīvajam,
    kam jāiet kapā līdz, dodot līdz kulīti maizes un
    krūzi ūdens. Sumpurņi nerokot vis savus līķus zemē,
    bet tur esot viens augsts kalns, pie kā esot
    pielikti plati, glumji galdi. Pār šiem slidenajiem
    dēļiem nu sumpurņi noslidinot savus līķus lejup,
    kur esot dziļš bezdibenis. Tāpat darot arī putna
    galvu sumpurņi. Suņa galvu sumpurņi labprāt ēdot
    cilvēka gaļu. Ja gadoties kādam šejienes cilvēkam
    tur nokļūt, tie to ņemot un uzbarojot ar riekstiem
    un saldumiem treknu un tad nokaujot ēšanai. Tā kā
    tur maz šejienes cilvēku uzklīst, tad zemās kārtas
    sumpurņi maz dabūnot cilvēka gaļu ēst. Bet sumpurņu
    ķēniņš esot pavēlējis, ka viņa apakšniekiem vajagot
    viņam gādāt katru dienu svaigu cilvēku gaļu, lai
    ņemot kur ņemdami. Apakšniekiem nu cits nekas
    neatliekot, kā jātaisot cilvēku medības. Viņi
    izbraucot jūrā, sagūstot kādu kuģi un velkot to pie
    savas salas krasta. Cilvēki viņiem noderot barībai
    un viņu preces citām vajadzībām. Suņa galvu
    sumpurņi ēdot arī otras slakas sumpurņus ar putnu
    galvām. Pēdējie sumpurņi gan arī neieredzot
    cilvēkus, bet neēdot viņu gaļas.
    /Etn. 1893, III, 127-8. Priedes Jēkabs, Dole./