VADĀTĀJS.

    31470. Par vadātāju ierauga tādu cilvēka garu, kas
    bezlaikā nelaimīgi nomiris. Viņa gars tamēr
    netiekot uzņemts debesīs, kamēr tas laiks pienākot
    kad viņam ir nolikts mirt. Līdz tam laikam nelaiķa
    garam esot jāmaldās pa zemes virsu, tāpēc tad viņš
    parādoties cilvēka miesās un piesoloties tādam par
    ceļa biedru, kas naktī viens pats kaut kur patālu
    ejot. Vadāšana notiekot visvairāk naktī, bet daž-
    reiz arī dienā. Citureiz viņš pats nemaz neesot
    redzams, bet viņš gājējam jeb arī braucējam tikai
    acis apmānot, ka tas vairs nezina, kur iet. Dažreiz
    atkal tikai viņa balss esot dzirdama un tā esot
    tāda, kā viņš kliedzis vai nu slīkdams, vai
    kārdamies, vai slepkavas nonāvējams. Bieži vien
    viņš parādoties arī kāda kustoņa izskatā. Vadātāja
    griba esot arī citus cilvēkus tāpat sliktā nāvē
    iegrūst, kādā viņš pats miris. Daudzreiz vadātājs
    cilvēku pievedot pie pašas nelaimes malas; pie
    ezera, pie dziļas upes krasta, bet gluži iekšā
    iegrūst jeb ievilkt gan nepaspējot, jo tad acis
    atveroties, kad nāvei jau zobos varot skatīties.
    Tāda vadāšana varot notikt pat pie pašu mājas.
    Ja vadājamais esot braukšus, tad esot vislabāki,
    ka laižot zirgam savu vaļu; tad tas atrodot īsto
    ceļu, jo pie zirga vadātājs neķeroties.
    /Balss, 1878,22./

    31471. Veci ļaudis stāsta, ka šur tur uz krustceļiem,
    mežos un purvos dzīvojot ļauni gari, kas maldinot
    cilvēkus, kamēr tie beidzot galu dabūjot. Dažiem
    gan vēl pusdzīviem izdodoties pārnākt mājā. Šie
    vadātāji neesot nekas cits, kā nomocītas dvēseles,
    kas parādoties dažādos veidos, gan kā cilvēki, gan
    kā dažādi kustoņi. Viņi skraidot apkārt, gribēdami
    atriebties un agrāki nerimstot, kamēr neesot
    ieguvuši savu skaitu cilvēku, kas viņu mieram esot
    vajadzīgi. Vadātāji mituši tik tādās vietās, kur
    kāds nokauts, noslīcis jeb pats nogalinājies. Gar
    šādām vietām tad arī ļaudis baidījušies garām
    staigāt, īpaši pusdienās un pusnaktīs, bet labāk
    gājuši ar riņķi apkārt.
    /Balss, 1891, 36. Silamalas Vaivariņš./

    31472. Vadātāji esot nomocītu cilvēku dvēseles, kuras tik
    ilgi pasaulē apkārt dauzoties un meklējot
    atriebties, kamēr iegūstot vajadzīgo skaitu upuru.
    Viņi nākuši arī uz krustceļiem, upmalām, purviem
    un tiltu apakšām. Vadātāji bieži vien ievedot
    cilvēku kādā meža biezumā un apmulsinājot prātus,
    tā ka vairs neatģiedot laukā tikt un tur bieži
    dabūjot galu, vai atkal ievilinājot ūdenī, kur
    cilvēks noslīkst, jo izglābties neesot iespējams.
    /V. Siliņš, Inčukalns./

    31473. Par māņiem, vadātājiem jeb maldinātājiem sauc tos
    garus, kuri vientuļus gājējus vai nu nakts vai
    dienas laikā vadā un maldina, ka nespēj atsniegt
    to vietu, kurp tie nodomājuši iet. Šie pa lielākai
    daļai bijuši tādu cilvēku gari, kuri savu mantu
    priekš nāves apglabājuši, vai arī tādi, kas
    nelaikā dabūjuši vai padarījušies sev galu. Šie
    parādoties cilvēkam vai nu redzamā veidā, vai arī
    rīkojoties neredzami.
    /Etn. 1894. IV, 86. J. Siķēns, Vecumnieki./

    31474. Vadātājs nākot dažreiz par melnu debesi virsū,
    griežoties apkārt un apmaldinot cilvēku.
    /E. Zommere, Rauna./

    31475. Vadātājs esot liels, pelēks vīrs, kas ģērbies
    mākoņu mētelī. Viņš piemājojis Burtnieku ezera
    krasta priedēs un nodevies cilvēku maldināšanai.
    Apmulsinātais cilvēks varot vadātāju redzēt, kad
    saliekot roku īkšķus krustiski un caur tiem
    skatoties. /Brīvā Zeme, 1929. I, 7./

    31476. Neviens nedrīkstējis lielīties ar savu neticību, ka
    tādu maldinātāju nav, jo tad tūliņ ticis
    maldināts. /J. Zaļokalns, Rāmuļi./

    31477. Vietas kurās maldina, ir pa lielākai daļai
    uzkalnīši vai purvi, dažreiz arī tādas, kur senāk
    stāvējušas ēkas, bet ir šīs vietas neatrodas tālu
    no purva vai kalna.
    /Etn. 1894. IV, 87. J. Siķēns, Vecumnieki./

    31478. Ja mežā apmaldās, tad vajaga pāraut kājas no labās
    uz kreiso kāju, lai vadātājs atstājas.
    /A. Vikmane, Liepupe./