VĀRDOTĀJS.

    31979. Ja bērns rodas, kamēr iepriekšējais ir vēl zīdāms,
    tad viņš var būt par labu pūšļotāju.
    /P. Š., Ropaži./

    31980. Dažs, kad viņam pašam jeb viņa lopam kāda kaite
    piesitas, tek pie pūšļotājiem jeb apvārdotājiem,
    kas lielās slimības aprunāt.
    /W. Maczewski, Sprediķu grāmata, 1793, 697./

    31981. Kad pie burvjiem iet, tad šie veras brandvīnā, pūš
    sālī un tabakā, lej savā kausā brandvīnu, met ar
    roku savā priekšā un uz biķera krustu, tad liek uz
    tā roku un brandvīnu stipri sakrata. Nu skatās
    apdomīgi uz brandvīna pērlēm un runā lēni, it kā
    stāstītu, no kā tā vaina cēlusies... Tad saka,
    valodu vilkdami un arvienu vērdamies: "Tā kā no
    naida, tā kā prasīts, tā kā nedots", un tā vēl
    vairāk, kamēr no otra visu noprot, kas vajadzīgs.
    Visupēc saka, kāda vaina esot un māca, kas jādara.
    /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    31982. Slimnieka dziedēšanai vārdotājs jeb vārdotāja
    ielej kādā traukā ūdeni, brandvīnu jeb citu kādu
    šķidrumu un aiziet kādā klusas istabas, klēts jeb
    rijas kaktā. Tur viņš pūš, vārdo, glābj jeb aprunā
    to šķidrumu ar slimībai vajadzīgiem vārdiem,
    kreisā rokā turēdams trauku, labā kādu īpašu
    kauliņu jeb nazi, ar kuru beidzot taisa trīs
    krustus un vēl nočukst: "Dievs Tēvs, Dievs Dēls,
    Dievs Sv. Gars" un tāpat vēl noskaita tēva reizi.
    Kāda vārdotāja teikusi par vārdojamo kauliņu: "Tas
    ir ņemts no suņa, kas godīgi nosprādzis."
    /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 113./

    31983. Vārdotājiem mēdz būt divējādi vārdi: senlaiku un
    kristīgu laiku vārdi. Pirmos tur allaž par
    stiprākiem. /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 113./

    31984. Kad slimība ir ārīga (augons, roze, izmežģījums u.
    t. pr.) tad vārdotājs dažreiz tikai pārdomā vārdus
    jeb nočukst tos par slimo vietu un uzspļauj tai
    trīs reizes. /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 114./

    31985. Pie lopu slimībām slaveni vārdotāji nemaz negājuši
    lopu apskatīt, paprasījuši tik, kāda lopam ir
    spalva, un tad nokaitījuši savus vārdus.
    /P. Š., Rauna./

    31986. Par riebšanu vārdotājam visādā ziņā ir jādod kāds
    zieds. Pēc tautas domām tāds zieds nav alga, bet
    tik aizsargu līdzeklis, lai vārdotājs nezaudētu
    savu spēku un svētību. Ja vārdotājs nedabū ziedu,
    tad viņš vēl var pielikt piepūšamos vārdus, ar
    kuriem nevien dziedējamais spēks tiek atņemts,
    bet slimajam tiek pieburts vēl lielāks ļaunums.
    /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 114./

    31987. Ja kādam vārdotājam, pūšļotājam jeb citam
    labdarim, kas pats naudas neprasa, dod ziedam
    naudu, tad kapara naudā nevar dot tādu maksu, ko
    var sadalīt trīs līdzīgās daļās.
    /E. Zommere, Rauna./

    31988. Riebējam paldies nesaka. /K. Jansons, Plāņi./

    31989. Tie vārdi, ar ko zīlnieki apvārdo vājības un
    visādas vainas, pavisam nepazūd starp tumšiem
    ļaudīm jo viņiem ir tāda ticība, ka neviens tos
    vārdus, ko viņš no cita dabūjis, nedrīkst ņemt
    kapā līdz, bet uz miršanas gultas tie atstājami
    kādam citam. Ja nu kam, uz miršanas gultas guļot,
    nebūtu neviena, kam tos vārdus atstāt, tad viņš
    ņem skalu, izsaka tos vārdus pēc kārtas, uzvelk ar
    ogli pie ikkatra vārda izteikšanas vienu strīpi uz
    skala. Kad ir nobeidzis, tad iemet skalu ugunī,
    lai sadeg, un nu viņš ir svabads un var mirt.
    /K. Šilings, 1832.g., Tirza./

    31990. Kas par apriebēju grib palikt, tam gavēnī jānosit
    čūska, kurai jānogriež galva, kas jāizkaltē un
    jāiešuj zili sarkanā mazā, mazā spilventiņā. Ar to
    tad varot aizdedzināt visas vainas, ja slimās
    vietas apspaidot ar šo spilventiņu un piesaucot
    Jēzus Kristus vārdu beigās. /J. Jansons, Plāņi./

    31991. Kad viens māk pūst, un ka pateicot otram tos
    pūšamos vārdus, un tas teicot, ka nelīdzot, tad
    vajagot pirmai sestdienas vakarā noiet pirtī,
    uzmest garu un saukt: "Mans gars stiprāks kā
    tavs", tad arī pūšamie vārdi atkal līdzot.
    /J. Daizis, Nīca./

    31992. Burvības vārdus nevarot stāstīt jaunākam, jo tad
    tie pārejot uz jaunāko un stāstītāja vārdiem
    neesot spēka. /H. Skujiņš, Smiltene./

    31993. Mirstot vārdotājs jeb vārdotāja nodod slepeni
    savus vārdus kādam no saviem tuviniekiem, kuram
    tad arī pāriet pirmā vārdotāja spēks. Ja vārdus
    izstāsta citam, tad arī viss spēks pāriet pie tā,
    un pats stāstītājs vairs nevar ar saviem vārdiem
    dziedēt. /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 113./

    31994. Vecāki atstāj vārdus vecākajam jeb jaunākajam
    bērnam, vidējiem bērniem atstātie vārdi neesot
    vairs tik spēcīgi. /A. Bīlenšteina rokraksts./

    31995. Kad pūšļotājs izstāsta otram savus vārdus, tad
    viņš pats vairs nevar pūšļot. Bet priekš nāves
    vārdi ir citam jānodod, citādi pūšļotājam ir grūta
    miršana. Vīrietis savus vārdus mēdz atstāt sievie-
    tei, sieviete atkal vīrietim.
    /A. Bīlenšteina, rokraksts./

    31996. Burvības ir visādā ziņā jāatstāj slepeni citam, jo
    citādi burvību zinātājs nevar mierīgi nomirt. Tauta
    zina daudz pasaku, kur burvis jeb ragana, juzdami
    savu galu, lūkojuši uzspiest savu noslēpumu citiem,
    bet, nevarēdami to izdarīt, miruši briesmīgās
    mokās. /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 113./

    31997. Kad pūšļotājs izstāsta savus vārdus citam, tad
    viņš pats vairs nevar slimību dziedināt.
    /P. Š., Rauna. K. Pavasare, Drabeši./

    31998. Kādam bijusi ļoti laba māksla zobu sāpju remdinā-
    šanā. Kurš tikai aizgājis pie viņa pēc palīdzības,
    viņš izrakstījis tam kādu zīmīti, licis to uz
    slimā zoba saēst un tūliņ zobs vesels. Kāds viņam
    reiz visus noslēpumus nozadzis, kuri pie ārstēša-
    nas vajadzīgi, un no tā brīža viņš vairs nespējis
    nevienu zobu sāpi glābt, bet arī zaglis ne.
    /T. Dzintarkalns, Talsi./

    31999. Kad riebējs pāriet uz citu māju dzīvot, tad viņš
    pajem kādu sauju skudru un uzsviež tās uz jaunās
    mājas sliekšņa; tad pie viņa nākšot slimnieki kā
    skudras no visām pusēm un nesīšot labu ziedu.
    /F. Brīvzemnieks, 1881, VI, 207./