ZĀRKS.

    34103. Kad viņi savus mirušos grib apglabāt zemē, tie sa-
    sēžas mironam apkārt, iesāk dzert, dod no dzēriena
    arī mironam, lejot viņa daļu tam virsū. Kad viņi
    to liek kapā, viņi dod tam līdz koka cirvi, ēdienu,
    dzērienu un drusku tēriņa naudas un teic, lai tas
    ar visu šo dodoties uz citu pasauli, kur viņš par
    vāciešiem būšot kungs un pavēlnieks, tāpat kā tie
    par viņiem bijuši šai pasaulē.
    /S. Mūnsters, 1550./

    34104. Zārku izcērt no koka, kur ieliek maizi, sieru,
    diegus un citas lietas. Dod arī naudu mironam
    līdz, ko atdot sv. Pēterim, lai ielaiž debesīs.
    /Berckenmeyeŗs Curieuser Antiquarius, 1711./

    34105. Zārks bija siles veidā no resnas priedes izcirsts
    jeb izdubts un zārka vāks gludi notēsts dēlis, ko
    ar koka tapām piestiprināja, bet tā, ka tas viegli
    noņemams. /P. Lodziņš, Sēļpils./

    34106. Zārks senāk nebija taisīts no dēļiem, kā tagad,
    bet siles veidā izdubts resns koks.
    /M. Dandēns, Gatarta./

    34107. Senāk zārkus taisīja no priežu bluķiem abras vei-
    dā; viena bluķu puse bijusi par vāku, otra par gu-
    ļas vietu. /G. Pols, Beļava./

    34108. Dēļu zārka senāk visiem nav bijis, citi mironi
    likti no resna koka izcirstā zārkā, kuru mirējs,
    dzīvs būdams, nereti pats pataisījis.
    /J. Rubenis, Ērgļi./

    34109. Ja, zārku taisot, kādai dēļu atliekai izsprāgst
    zars, tad to vajaga paņemt līdz uz kapiem un, kad
    līķi ved uz kapiem, caur to skatīties cauri; tad
    redzēs, kā citi miroņi viņu sagaida.
    /J. Banazis, Nīca./

    34110. "Sepeliendis quidem mortuis panem alterum suppo-
    nunt capiti, futurae famis remedium; alterum manui
    imponunt, quem Cerbero offerat ante paradisum
    alligato, addentes duos solidos, solvendos ei, qui
    illos per fluvium transvehat." Aprokot, viņi liek
    mironiem vienu maizi apakš galvas par līdzekli
    pret nākošo badu; otru viņi dod tam rokā, ko dot
    priekš paradīzes piesietajam Cerberam; viņi vēl
    pieliek divus šķiliņus par maksu tam, kas viņus
    pārceļ par upi.
    /Rīgas jezuitu ziņojums par Latgali, 1606.g./

    34111. Kad kāds mira, tad piederīgie nelaiķi nomazgāja un
    ietērpa labākās svētku drēbēs un guldīja silē, ku-
    ras iekšpuse bija izklāta paparžu lapām. Silē lika
    arī līdz visādus darba ieročus, kādus nelaiķis
    dzīvodams bija lietojis, kā arī pārtiku. Ja to ne-
    darīja, tad nelaiķa gars viņiem nedeva tik ilgi
    miera, kamēr bija savu pienākumu izpildījuši. Šī
    ieraša pie Inflantijas latviešiem vēl šo baltu
    dienu tiek piekopta. Bet tagad ieroču vietā liek
    naudu zārkā, domādami, ka par naudu arī viņā saulē
    visu varot dabūt. Bez tam vēl šos laikos inflan-
    tieši liek zārkā brandesniņa pudeli, kura gandrīz
    katram inflantietim ļoti mīļa.
    /J. Krēsliņš, Maliena./

    34112. Ja kas pārskatīdamies ieiet zārku pārdotavā, tad
    mirs viņa draugs. /V. Pilipjonoks, Asūne./

    34113. Ja zārks izdodas garāks par mironu, tad jāmirst
    kādam no tuviniekiem. /M. Koškina, Elēja./

    34114. Juo šķiersts nabašnīkam izataisa garuoks, tad
    nuokūšais nabašnīks tymā muojā byus lels, juo mo-
    zuoks - mozs. /T. Beča, Preiļi./

    34115. Ka taisa nabašnīkam šķiersti un nūjam māru un kod
    atnas jau likt nabašnīku šķierstī, tys byus par
    lelu, itei pīzīmēj, ka nu tuos ustobys dreiži byus
    vēl nabašnīks. /V. Podis, Rēzekne./

    34116. Senāk mūsu apgabalā zilā zārka krāsa bijusi bagā-
    tības zīme, bet dzeltenā nabadzības.
    /K. Jansons, Plāņi./

    34117. Zārka skaidas jāieliek zārkā, un dēļu gabali, kas
    pāri palikuši, jāsadedzina. /K. Jansons, Plāņi./

    34118. Vecajam Andrejam zārks tika taisīts no neēvelētiem
    galdiem.
    /Rig. Almanach, 1864, Des alten Andreas Tod, 51./

    34119. Glabāšanas dienā atnesa zārku priekšnamā un nolika
    uz diviem krāģiem. Pār zārku uzklāja uz četriem
    stabiņiem palagus, tas bija "līķa nams."
    /Fr. Reķis, Renda./

    34120. Kad mironi liek zārkā un ja zārks brikš, tad vēl
    kāds mirs. /E. Bukava, Rīga./

    34121. Senie latvieši liekas būt ticējuši, ka mirušais ar
    to pašu miesu, kuru aprok zemē, aizejot pie saviem
    tēviem. Viņi to pilnīgi apģērba, deva tam vēl ada-
    tu un diegu zārkā līdz, ko drēbes salāpīt, kad tās
    saplīstu, tāpat arī ēdienu un dzērienu.
    /Gelehrte Beytrāge zu den Rigischen Anzeigen,
    1764, II, 14. J. Harder./

    34122. Mironam tie [latvieši] deva līdz zārkā dažādas
    lietas, ar ko iesākt citu dzīvi. Šis ieradums
    diemžēl pie ļaudīm vēl nav beidzies. Vēl ir, kas
    mironiem naudu, susekli un peramu slotu dod zārkā
    līdz.
    /Latviešu ļaužu draugs, 1833, 171. J. Harders./

    34123. To kreklu, ko mirušais mirdams nēsājis, un naudu
    ieliek zārkā un virsū uz zārka, lai nu pirk zir-
    gus, ormaņus un lai nerādās vairs ne murgos, ne
    sapņos. /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    34124. Mironam zārkā iedod skalu rokā, lai viņam gaišums
    tiek tumšā nāves naktī.
    /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    34125. Citi uzber trīs reiz atsprākliski smiltis uz miro-
    na zārka. /K. Šilings, 1832. g., Tirza./

    34126. Ja mirons bija vēlējies ko un to nevarēja izpil-
    dīt, tad zārkā ielika naudu, lai tādēļ nevienam
    nekāds ļaunums nepiemestos.
    /H. Skujiņš, Aumeisteri./

    34127. Mironam zārkā liek naudu, lai viņš varētu zirgu un
    ratus pirkt un lai nerādītos vairs zemes virsū.
    /Inland, 1850, 313./

    34128. Kad kāds nomirst, tad tam mironim zārkā liek klāt
    naudu, ziepes, susekli vai ķemmi.
    /No Kolkas jūrmalas. "Ziņas un stāsti par Dieva
    valstības lietām." 1852, IV. Aizliegts izd./

    34129. Mironam ieliek zārkā naudu, susekli un slotiņu,
    lai tam arī viņā saulē būtu ko rīkoties.
    /Austrums, 1889. J. Ceplenieks, Māņticība./

    34130. Kad apbedīja vīrieti, tad tam lika zārkā brandvī-
    nu, šķiltavas un citas lietas, bet sievietēm sak-
    tas, vainagus, seģenes u. c. l.
    /G. Pols, Baldone./

    34131. Mirušus apglabāja ar katra ikdienišķām drēbēm;
    smēķētājam lika klāt zārkā pīpi un tabaku, dzērā-
    jam brandvīna pudeli, šņaucējam tabakas ragu u. t.
    pr. /G. Pols, Baldone./

    34132. Sievām lika zārkā lāpāmo adatu un dzijas, lai vi-
    ņas varētu savas drēbes salāpīt.
    /Inland, 1855, 313./

    34133. Mironam dod zārkā skalu līdz, lai viņam nāves nak-
    tī gaisma būtu. /Inland, 1855, 313./

    34134. Vēl tagad atrodas tādi ļaudis, kas saviem miroņiem
    naudu, susekli un peramo slotu dod līdz zārkā.
    /Latv. ļaužu draugs, 1833, 171./

    34135. Zārkā ieliek mirušā kreklu, bārdas nazi un susek-
    li. Ja cits ar mirušā susekli sukātu galvu, tad
    tam visi mati izkristu.
    /Rusvurms, Inland, 1855, 20 (312)./

    34136. Zārkā neviens neliek cita cilvēka apvalkātas drē-
    bes, jo tad tam pašam būtu jāmirst.
    /Rusvurms, Inland, 1855, 20 (312)./

    34137. Zārkā lika arī ēdienu, dzērienu, gredzenus un kādu
    naudas gabalu, ar ko ceļam zirgu un ratus pirkt.
    /Rusvurms, Inland, 1855, 20 (313)./

    34138. Mironam zārkā devuši skalu rokā, lai tam būtu
    gaisma. Vēlāku skala vietā lika skalu krustu uz
    mirona krūtīm. /Rusvurms, Inland, 1855, 20 (313)./

    34138a. Arī Raunā lika skalu krustu uz mirona krūtīm.
    /P. Š./

    34139. Agrākos laikos mironam likuši zārkā klāt peramo
    slotu, ar kuru viņš ticis mazgāts, ziepju gabaliņu,
    kādu vecu suseklīti un kājgalā drusku naudu. Ēve-
    les kapsētā arī uzrakti veci zārki, kuros atraduši
    pa pudelei brandiņa.
    /Etn. IV, 172. J. Ansbergs, Ēvele./

    34140. Mironi zārkā guldot, tam līdzi jāliek nauda,
    maize, kārta tīras veļas un peramā slota, lai viņ-
    pasaulē aizgājējam nekas netrūktu.
    /A. Dragone, Palsmane./

    34141. Vecos laikos mironam esot devuši līdzi zārkā pera-
    mo slotu, ziepes, dvieli, susekli, pīpi un šnabi
    aŗ. Visas tās lietas jau tad salikuši zārkā, ka
    mironu iezārkojuši. Slotu likuši pagalvī un citas
    mantas sānos. /H. Skujiņš, Aumeisteri./

    34142. Vecos laikos mironam esot devuši līdza zārkā pera-
    mo slotu, ziepes, dvieli, susekli, pīpi un šnabi.
    Visas tās lietas jau tad salikuši zārkā, ka mironu
    iezārkojuši. Slotu likuši pagalvī un citas mantas
    sānos. /H. Skujiņš, Smiltene./

    34143. Ja mironam ieliek naudu zārkā, tad tas viegli tiek
    debesīs. /A. L.-Puškaitis./

    34144. Ja mironim ieliek naudu zārkā, tad mirējam viegla
    tikšana debesīs. /B. Daņilovs, Kacēni./

    34145. Līķim zārkā palaga stūrus nesien kopā, lai tas pa
    vaļām varētu svabadi iet uz strautu mazgāties. Ja
    mazus bērnus drēbēs ietītus liekot zārkā, tad
    tiem pa veļām riteniski jāveļoties uz strautu.
    /P. Rozens, Garoza./

    34146. Mājā neviens nedrīkst iet zārkam riņķī apkārt. Ja
    kāds to nejauši darījis, tam nekavējoties jāiet pa
    to pašu ceļu atpakaļ. [Sal. mirons.]
    /J. Dāvids, Bikseri./

    34147. Istabā ap miroņa šķirstu nedrīkst iet apkārt, tad
    mirušā dvēseli ieslēdzot pie ļaunajiem gariem.
    /A. Dragone, Palsmane./

    34148. [Latvieši dod mironiem zārkā līdz] naudu, gredze-
    nus, adatas, sudrabu, rotas un citas tādas lietas,
    lai tie citā dzīvē varētu pieklājīgi uzturēties...
    Kad priekš kādiem gadiem taisījās aprakt kādu sie-
    vu un nesēji jau gribēja to projām nest, pienāca
    viens viņas dēls un lūdza pagaidīt, jo esot kas
    aizmirsts. Tad viņš piegāja pie zārka un, visiem
    redzot, pabāza zem vāka naudu. Kad viņam par to
    prasīja, tad viņš atbildēja, ka viņiem esot tāds
    ieradums, viņš to neesot iesācis un negribot arī
    beigt. /P. Einhorns, 1636./

    34149. Iezārkojot lika mironim pagalvī dziesmu grāmatu un
    pielika viņam klāt drusku naudas un viņa mīļākās
    lietas: pīpi, tabaku etc.
    /K. Treuers, Sarkanmuiža./

    34150. Zārka galvgalī lika pirts slotu, divus kreklus,
    vīrietim biksas, sievietei brunčus, zeķes, cimdus,
    cepuri, pīpētājiem arī pīpi, kramu, šķiltavas un
    tabakas repi. Rokās mironim apmauca smalkus cimdus,
    salika tās krustiski uz krūtīm, jeb arī tikai kopā,
    un ielika tajās mutautiņu. /P. Lodziņš, Sēļpils./

    34151. Pēc ziedošanas (skat. bēres) ieliek zārkā kādus
    gabalus naudas, ko nelaiķim viņā saulē pirkt zirgu
    vai govi; pārējo naudu izdala līķa nesējiem un mā-
    cītājam. Zārkā ieliek vēl pudeli alus vai branda-
    vīna, lai aizgājējam būtu ko slāpes dzesēt.
    /J. Dāvids, Bikseri./

    34152. Mironam deva līdz zārkā dažas lietas, kas vajadzī-
    gas viņas pasaules dzīvē, kā: susekli, ko galvu
    sukāt, pirts slotu, ko pērties, adatu un diegu, ko
    drēbes lāpīt, un naudu, ko mazā krodziņā (skat.
    dvēsele) nodzerties. /J. Upīte, Gatarta./

    34153. Radi zārkā lika naudas gabaliņus, ziepes, pirts
    slotu un apakš galvas palika maizes drupatiņas,
    mālu gabaliņus un sāli. /Z.Lancmanis, Lejasciems./

    34154. Senāk mirušam lika līdz zārkā vienu naudas gabalu,
    pirts slotu, ko pērties, un ziepju gabaliņu, ko
    mazgāties, lai tas debesīs varētu tīrs dzīvot.
    /Sams, Lejasciems./

    34155. Mironu iezārkojot, lika zārkā nereti peramo slotu
    un kreklu pagalvī, lai viņā saulē varētu pirtī
    iet. /J. Rubenis, Ērgļi./

    34156. Mironim liek pagalvī pirts slotu un ziepes, lai
    nelaiķim būtu veļu laikā ko pērties.
    /P. Rozens, Garoza./

    34157. Daži deva nelaiķim līdz zārkā susekli, pīpi, taba-
    ku, šķiltavas un dažas citas lietas.
    /M. Dandēns, Gatarta./

    34158. Mironam zārka pagalvinī likta sidraba nauda un lī-
    dzās šķiltavas, susekli vai šņabi.
    /K. Jansons, Plāņi./

    34159. Agrāk likuši nelaiķim zārkā līdz naudu, brandavīnu
    un susekli. /Radagaiss, Vidriži./

    34160. Ieradums ceļa naudu likt uz zārka pie izvadīšanas
    pastāv vēl līdz šim (uzrakstīts 1909. gadā). Tāpat
    pa naudas gabalam ieliek zārkā.
    /J. Rubenis, Bērzaune./

    34161. Mironam jāielaiž zārka galā lielā adata bez acs,
    tad nespokojas. /Z. Prauliņš, Aumeisteri./

    34162. Pie zārka atstāja par nakti uguni, lai nomirušā
    dvēsele varētu redzēt aiziet un nemaldītos. Vēlāku
    stāstīja, ka uguni atstājot tādēļ, lai žurkas ne-
    ietu klāt. /H. Skujiņš, Smiltene./

    34163. Ap zārku salika degošas sveces, vai nu četras, vai
    sešas, vai arī divpadsmit. /H. Skujiņš, Smiltene./

    34164. Līķi no mājas izvedot un kapsētas vārtos vēl aplū-
    kojot, klātesošie liek naudas gabalus uz zārka
    aizgājējam par ceļa naudu.
    /Balss, 1879, 3. Prātkopis, Vietalva./

    34165. Zlēciniekos agrāk bijis paradums likt mironim bēru
    naktī zem zārka podiņu ar biezputru, pudelīti
    brandavīna un pakavas naglu. Kad mironi aizveduši
    uz kapsētu, tad biezputru izgāzuši zemē, brandavī-
    na pudelīti sasituši, bet naglu iesituši istabas
    slieksnī. /M. Zemesarāja, Talsi./

    34166. Vietu, kur zārks ziedojot (skat. bēres) stāvējis,
    aplaista ar brandavīnu vai alu un uzkur tur zemē
    uguni. Šās uguns dūmos mātes kvēpina savus bērnus.
    [Sal. bēres.] /J. Dāvids, Bikseri./

    34167. Kad līķi aizved, tad tā vieta, kur zārks stāvējis,
    labi jāizārda un jāaizmet krusts priekšā, lai no-
    mirējs vairs neatgrieztos.
    /T. Dzintarkalns, Talsi./

    34168. Mironi uz kapiem vedot, zārka vienā galā jāieliek
    dziesmu grāmata, tad vedot mironis nekratās.
    /L. Pogule, Gatarta./

    34169. Kad mironim zārku ved, tad tam, kas pirmais viņu
    ierauga, pirmam jāmirst. /A. Užāne, Skujene./

    34170. Kod nas nabašnīku uz kopiem globuot un škiersts
    čeikst, tod tys pīzīmēj, ka nu tuos pats ustobys,
    kur iznesja tū nabašnīku, vēl byus ti nabašnīks.
    /V. Podis, Rēzekne./

    34171. Bērni nedrīkst uz tēva jeb mātes zārka smiltis
    mest, jo tās guļ grūti uz līķa.
    /A. Bīlenšteina man., Rīga./

    34172. Ja par kādu mironu domāja, ka tas nāks pa naktīm
    un vārdzinās sapnī pakaļpalicējus, tam nostiprinā-
    ja zārku šādā kārtā. No jauniem ozola zariem sa-
    grieza važu veidā rīkstes un ar tām sagrieza zārku
    cieti ar sprūdzeņiem, lai mirons no zārka netiek
    ārā. /J. Dāvids, Bikseri./

    34173. Ja lācis uzbrūkot, tad jātaisot gulta, bet ja
    briedis, tad zārks. [Sal. čūsku kodieni.]
    /P. Š. jun., Bilska./

    Zārks sapnī.

    34174. Ja sapnī redz zārku, tad jāmirst.
    /K. Lielozols, Nīca./

    34175. Jo sapynā īrauga škierstu, tad radinīks miers.
    /V. Pilipjonoks, Asūne./