ZIEDOJAMAS VIETAS.
      34281. Sveiciemā pie Kuiķeles ir ala, kur Bērtuļa dienā
      ziedojuši naudu, vilnu, lentas, gaļu, kāpostus,
      karašas u. t. t. /L. Sloka. 1739. g. baznīcas
      revīzijas prot. Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./

      34282. Gulbenē pie Drepša un Būmaņu mājām bijušas ziedo-
      jamas vietas. Tur uz pakalniņa zem kokiem bieži
      atrastas olas un peramās slotas. Gulbenes pārvald-
      nieks licis tās vietas izārdīt.
      /L. Sloka. 1739. g. baznīcas revīzijas prot.
      Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./

      34283. Ērģemē mācītājs bieži atradis uz Niklāva kapenēm,
      kā arī Annas kaplicē naudu un olas.
      /L. Sloka. 1739. g. baznīcas revīzijas prot.
      Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./

      34284. Mālpilī pie Vites muižas Kaķenieku Toma mājā esot
      koks, zem kura tas upurējis un turējis savus diev-
      kalpojumus. /L. Sloka. 1739. g. baznīcas revīzijas
      prot. Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./
      34285. Ēvelē pie Ķeišu muižas bijusi liepa, kuru turējuši
      lielā cieņā. Tad vēl Rencēnu muižā pie Spriču
      mājām kāds vītols, kurš bijis pat iežogots. Abus
      šos kokus pavēlējuši nocirst.
      /L. Sloka. 1739. g. baznīcas revīzijas prot.
      Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./
      34286. Liepupes draudzē Dūjes muižā bijis akmens, kur
      slimie izveseļojušies un ziedojuši ikgadus laka-
      tus, lentas un naudu. /L. Sloka. 1739. g. baznīcas
      revīzijas prot. Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./

      34287. Allažos bijusi vieta, kur atradušies trīs viens uz
      otra uzlikti akmeņi, kā arī vieta, kur gulējis
      viens liels akmens. Ļaudis pie viņiem upurējuši.
      /L. Sloka. 1739. g. baznīcas revīzijas prot.
      Latvijas Vēstnesis, 1924, 145./

      34288. Pie Cēsīm kādu alu baltā iezī latvieši sauc par
      dzelzs vārtiem; senāk viņi tur ziedojuši (geopfert)
      un pie zināmām slimībām apmeklē to vēl tagad.
      /A. W. Hupel, Top. Nachrichten, 1777, II, 143./

      34289. Citā vietā [Tirzā] Vidzemē ir avots, ko tur par
      svētu un tā ūdeni par stipru visādu vainu dziedi-
      nāšanā. Veci ļaudis stāsta, ka tas avots nākot no
      vecas baznīcas un kapsētas vietas. Tur Jāņa vakarā
      sanāk kopā pulks ļaužu no tālām malām un no visa
      tā apgabala kā uz tirgu. Ap šo avotu pulcējas visu
      nakti visi tie, kas solījušies kāda sliktuma un
      trūkuma dēļ noiet, kam slikti zirgi un lopi un kam
      pašiem kāda vājība iraid. Nabagi sēd apkārt ap
      avotu pa trim un četrām rindām, jo viņi sanāk kopā
      no visas Vidzemes, no Kurzemes un no leišiem...Tad
      nu vājus lopus un zirgus trīs reizes vadā apkārt
      un aplej tiem muguru un krustus ar ūdeni. Slimnie-
      kus noģērbj plikus, noliek pie zemes un aplej ar
      ūdeni; drēbes atstāj pie avota, lai arī visas sā-
      pes un vājības paliktu. Bet [avota] ūdeni krūzēs
      un pudelēs ielej un aizved līdz uz mājām, lai mā-
      jas būšana un lopu apkopšana labāki laimējas.
      Visupēc avota saimniekam, proti, elka dievam, dod
      dāvanas un upurus, naudu, dzīparus, olas čaumalas
      un ziedus avotā iemezdami. Bet nabagi kaudamies ar
      rokām atkal izņem naudu... Cits vilnas sauju nes
      trīs reizes apkārt, tad met pa sprogai nabagam
      klēpī. Kam citu dāvanu nav, tas izrauj matu čupīti
      no galvas un iemet avotā. Slimnieki tās lupatas,
      ar ko savu vainu mazgājuši, jeb kādu naudu trīs
      reizes ap galvu apgriež un tad iemet "zemes
      dieviem, lai ļaunums atstājas". Beidzot izdala na-
      bagiem maizi, sieru, pienu, vilnu un vēl šo to un
      gaismai austot brauc uz mājām.
      /K. Šilings, 1832. g., Tirza./
      34290. Pie Tirzas baznīcas lejā ir avots, ko jau no vecu
      - veciem tumšiem laikiem par svētu tur, un kur Jā-
      ņa naktī arvien vēl tagad daudz tumšinieki no malu-
      malām sanāk ar vājiem zirgiem un lopiem vai ar ne-
      veseliem cilvēkiem kādu dāvanu upurēt, ko ūdenī
      iemet un ar to ūdeni slimniekus un lopus aplej, un
      tā ar zīlēšanām un buršanām strādā.
      /Latviešu draugs, 1840, 21./

      34291. Pāra simts soļu no Elkšņu muižas, tuvu pie Eiķes
      ezera, ir veca kapu vieta [ar diviem kaltiem kapu
      akmeņiem], kur ļaudis vēl pagānu vīzē meklē palīgu
      un svētību... Pie šiem abiem akmeņiem sanāk pa
      pirmo tirgus dienu cilvēki no malu malām, sevišķi
      no leišu zemes, no Elkšņu muižas pašas, un brīžam
      ir no Zalves puses. Citkārt ir no Neretas daži
      nāca, bet nu jau no tās puses tur vairs neviens
      nerādās. Ļaudis atnes upurus: cimdus, zeķes, vilnu,
      vasku, naudu, maizi u. t. p., uzsvieduši tos akme-
      ņam, iet pātarus skaitīdami trīs reiz apkārt un
      tic, ka tā palikšot veseli vai arī kādu citu svē-
      tību dabūšot. Priekš pāra gadiem slimnieki pēc tam
      mazgājās arī ezerā, bet tagad to vairs nedara.
      Upuri vakarā tiek izdalīti diedelniekiem, kas tur
      satek lielos pulkos.
      /Latviešu ļaužu draugs, 1836, 87./

      34292. Elkšņu muižas laukos, kur 8 dienas pēc Jēkābiem
      tur tirgu, atrodas kapa akmens, kas nolikts vienam
      še paglabātam Plātera kungam par piemiņu. Vecos
      laikos tur stāvējusi baznīca. Daudz tumši ļaudis
      tur šo akmeni par svētu. Tādēļ šai tirgus dienā
      sapulcējas ap to liels pulks ļaužu ar dažādām kai-
      tēm. Viņi iet trīs reizes ap akmeni, jeb ved daž-
      reiz arīdzan ap to savus klibos zirgus. Par to
      viņi upurē naudu un citas dāvanas, kuras vakarā
      dabūs apkārtējie nabagi.
      /Latviešu Avīzes, 1822, 38./

      34293. [Elkšņu draudzes kapu akmeņi esot atlikums no se-
      nās Elkšņu baznīcas altāra]. Priekš vairāk kā 40
      gadiem Saukas mācītājs Hūns gribējis tos akmeņus
      iemest ezerā, bet dievs... gauži apsodījis baznī-
      cas kungu uz pāra gadiem ar slimām acīm.
      /Latviešu ļaužu draugs, 1836, 107./

      34294. Straupes draudzē, necik tālu no Liel-Straupes ir
      ala, kur atrodas dažādi naudas gabaliņi un drēbju
      lupatiņi, ko ļaudis upurēšanas dēļ atnesuši.
      /Mājas Viesis, 1863, 391./

      34295. Vēl priekš kādiem 30 gadiem Straupes draudzē necik
      tālu no Liel-Straupes esmu redzējis alu, kur daž-
      dažādi naudas gabaliņi un drēbju lupatiņas atradās,
      ko ļaudis laikam no tālienes upurēšanas dēļ atne-
      suši. /L. Hērvāgens, Skolas maize, I, 1867./