ZIEDOŠANA.


      34296. "In quorum [deorum] sacrificia offerre solent in
      certis lucis, aliis magnum panem paulo minorem,
      formam canis aut porci referentem, aliis duo ova,
      quae certis temporibus quercui supponunt, Butyrum
      aliis lac, caseum aut adipem in rogo cremantes,
      aliis bovem aut gallinam aut porcellum aut hircum,
      singula nigri coloris. Sacrificulos habent aliquos
      senes, quorum primas oblaturus aliquam praedicto-
      rum hostiarum, adjunctis sibi duobus senioribus,
      conceptis verbis submisso voce murmurando sub
      aliqua sanctorum arborum oblationes offert; quo
      facto occurrunt aliquot, qui cum praefatis arrep-
      tum vas cerevisiae in altum elevant; in quam demum
      fronde tiliae intincta, populum aspergit; tum
      variis ignibus accensis adipeque singulis injecto
      crematoque (sine quae caeremonia nullam hostiam
      faciunt) per gyrum sanctorum arborum choreas
      ducendo et concinendo ad ebrietatem bestialem
      (sine qua nefas est oblationem consummare) cerevi-
      siam haurientes gratissimum talibus diis obsequium
      praestant."
      Dieviem par upuri viņi mēdz zināmās birzīs
      ziedot vieniem lielu kukuli maizes čūskas izskatā
      ar atplēstu muti un paceltu asti; otriem drusku
      mazāku kukuli suņa jeb cūkas izskatā; citiem atkal
      div olas, kas zināmos laikos tiek noliktas zem
      ozola; citiem sviestu, pienu, sieru jeb taukus, ko
      uz sārta sadedzina; citiem vērsi jeb vistu, sivēnu
      jeb āzi, bet visus melnā krāsā. Par priesteriem
      viņiem ir daži sirmgalvji, kuru vecākais kādu no
      minētiem lopiem ziedojot, ņem sev div vecākus vī-
      rus par palīgiem un neskaidri norunādams zināmus
      vārdus noliek zem kāda svēta koka pasniedzamās
      dāvanas. Tad pieskrien šiem trim vēl daži klāt,
      paņem vienu trauku ar olu un paceļ to gaisā; pēdī-
      gi viņš tur iebāž vienu liepas zaru un apspricē
      ļaudis ar ūdeni. Tad tiek aizdedzinātas dažādas
      ugunis, kur iemet taukus, bez kādas ceremonijas
      neizdara nekādu ziedojumu. Tad viņi dejo ap svēta-
      jiem kokiem, dziedādami un dzerdami alu līdz
      lopiskam reibonim, bez kā nedrīkst tikt izdarīts
      neviens ziedojums, un tā izdara šādiem dieviem ļo-
      ti patīkamu elku kalpojumu.
      /Rīgas jezuitu ziņojums par Latgali, 1606. g./

      34297. Veļiem nešļavas liktas akmins krāšmetās, uz veciem
      lieliem celmiem, rijās krāsns priekšā, un ja ne-
      vienas citas vietas nav bijis, kur nolikt, tad ie-
      metuši turpat kumosu pavardē, kur vāra.
      /J. Jansons, Smiltene./