Citēts no: Cielava Sk. Vispārīgā mākslas vēsture. 2. daļa. R.: Zvaigzne ABC, 1999.
Romānika Itālijā
Oriģinālās formās ieturēts un iespaidīgs ir Toskānas novada pilsētā Pizā uzceltais ansamblis, ko veido katedrāle, zvanu tornis, baptistērijs un kapsēta
(Campo Santo). Tas sākts celt 11. gs. vidū un pabeigts tikai 14. gs. Lai gan katru ansambļa objektu cēluši citi meistari, taču ansambļa kopiecere saglabāta un vispārējais iespaids ir saskanīgs un monolīts. Pēc apjoma grandioza, ieturēta līdzsvarotā būvmasu kārtojumā, ir ansambļa pati pirmā celtne piecjomu bazilika. To 1063. g. sācis celt meistars Busketo, pēc 1118. g. pabeidzis Rainaldo. Tās vidusjomu sedz lēzens jumts, bet sānjomus - krusta velves. Galvenā joma segumu iekšpusē balsta varenas kolonnas, kuru kapiteļos izmantotas korintiešu ordera un kompozītordera formas. Visus piecus garenjomus šķērso plats šķērsjoms. Krustojuma centrā paceļas eliptiska plāna kupols. No ārpuses bazilikas ēka apšūta ar baltām kaļķakmens plātnēm. No iekšpuses bazilikas sienas noklātas ar balta marmora plāksnēm, kurās inkrustēti sarkani un zaļi marmora ielaidumi. Tādā pašā stingrā formu kārtojumā un monumentalitātē ieturēts arī slavenais šķībais 54,5 m augstais zvanu tornis (1174.-1372. g.) un katedrāles priekšā esošais baptistērijs (1153. g.-14. gs.). Arī šīs celtnes apšūtas ar balta kaļķakmens plātnēm. Visas trīs tās vieno arī kopīga fasāžu apdare -vairākās rindās cita virs citas izvietotas arkāžu joslas, kas balstās uz graciozām kolonniņām. Bazilikas fasādē šīs arkādes kārtotas četrās joslās, bet zvanu torni no visām pusēm apjož pat sešas arkāžu joslas. Līdz ar to šajās celtnēs zudusi romānikas stilam raksturīgā smagnējība. Grandiozā apjoma būvmasas rada vieglu un svētsvinīgu noskaņu.
Citēts no: Blūma D. Kultūras vēsture vārdos, jēdzienos un nosaukumos. R.: RaKa, 2000.
Pizas (Pisa) katedrāles laukuma ansamblis
atrodas Pizas pilsētā, Itālijas centrālajā daļā, Arno krastos, Toskānā. Ansamblī iekļaujas katedrāle (1063 1160), kampanile jeb t.s. Pizas tornis (1174 1372, augstums 54,5 m), baptistērijs (celtniecība sākta 1153; tēlnieks N. Pizāno).
Pizāno
(Pisano), Nikolo (ap 1220 starp 1278 un 1284) itāļu tēlnieks. Viens no protorenesanses pamatlicējiem, itāļu nacionālās tēlniecības stila aizsācējs. Ievērojamākais darbs Pizas baptiztērija kancele (1260), kurā reliģiskos motīvus traktējis reālistiski, izceļot tēlu plastisku. Pirmais itāļu tēlniecībā pievērsies kailfigūras attēlojumam.
Citēts no: Stīvensons N. Arhitektūra. - R.: Zvaigzne ABC, 1999.
Par romānikas laikmeta kristietības centru bagātību un slavu liecināja arvien pieaugošā dievnamu celtniecība. Tās vērienīgums atspoguļojās arī pasaulslavenajā Pizas katedrāles ansamblī. Akmens velvju attīstība un arkāžu izmantojums ārsienu biezuma samazi
nāšanai palīdzēja iepazīt tās dekoratīvās izteiksmes iespējas un gaismas efektus, kas vēlāk tika pilnveidoti gotikas arhitektūrā. Senās Romas celtņu drupas Itālijā bija ne tikai būvmateriālu, bet arī stilistisku ierosmju avots. Kopā ar bizantiskajām ietekmēm šīs ierosmes viduslaiku pasaulē nodrošināja antīkās kultūras pēctecību. Seno kristiešu 4. gs. celtās vienkāršās taisnstūra plānojuma bazilikas ar vidusjomu un sānjomiem vēlāk tika piemērotas liturģiskai darbībai, kas prasīja šķērsjomu izbūvi, radot krustveida konstrukciju.
BAPTISTĒRIJS
Pizas baptistēriju (1153-1265) projektējis Djoti Salvi. Ribotā kupola neparastā forma radusies uzbūves īpatnību dēļ. Ārējais kupols sedz visu apaļā baptistērija telpu, bet tās vidū uz īpašas kolonādes paceļas arī augsts iekšējais konuss.
MARMORA PLĀKSNĪTES
Savdabīgo fasādes rotājumu veido daudzkrāsainu marmora plāksnīšu apšuvums. Korintiešu kapiteļu u.c. ordera elementu lietojumā apvienojas nevērība pret detaļu precizitāti un tieksme pēc greznības.
ARKĀDE
Itāļu romānikai raksturīgs izsmalcināts un skaidrs arkādes risinājums, kāds vērojams galvenās fasādes augšējos stāvos.
GALVENĀ FASĀDE
Fasādes arkāžu ritmika kopā ar krāsainā marmora apšuvuma rakstu katedrāles tēlam piešķir neatkārtojamu savdabību.
ROMĀNISKĀS VELVES
Akme
ns velvju konstrukciju attīstība bagātināja dievnamu telpisko struktūru, ļaujot atteikties no bazilikālo celtņu četrstūra plānojuma lineārās stingrības. Vidusjoms Pizas katedrālei ir samērā šaurs, jo pusloka arkas konstrukcija vēl neļāva sasniegt vēlāko smailloka ribu velvju daudzveidību un vērienu. Vidusjoma un šķērsjoma krustojums savu dominējošo nozīmi ieguva tikai renesanses laika centriskajās celtnēs.
ARKĀDE
Ārējās arkādes formas romānikas būvmākslā attīstījās kā klasiskās fasādes elementu dekoratīva interpretācija.
KARKASS
Arkādes motīvs eksterjera risinājumā parādās kā vienkārša un skaidri nolasāma struktūrvienība, kuras atkārtojums mazina nesošo sienu vienveidību un iezīmē attīstību gotikai raksturīgo mūra karkasa konstrukciju virzienā.
KUPOLS
Ķieģeļu un akmens mūra kupols (1090) ir Florences baptistērija vienaudzis. Kupola arkādes izveide tika pabeigta 1383. gadā.
CENTRĀLAIS KRUSTOJUMS
Baznīcas garenjomu un šķērsjomu krustojumā sākotnēji, iespējams, pacēlās slēgts tornis, kas vēlāk tika nojaukts, lai atbilstoši 14. gs. Florencē radītās Toskānas sakrālās arhitektūras modes vēsmām atklātu skatienam mūra kupolu.
MARMORA JOSLAS
Katedrāli rotā horizontālu krāsaina marmora joslu raksts. Tas ir Vidusitālijas arhitektūrā izplatīts dekoratīvs paņēmiens.
Daudzas no granīta kolonnām darinātas jau Senās Romas laikos. Antīko celtņu detaļas bieži tika izmantotas jaunajās būvēs.
SLĪPAIS TORNIS
Pizas torņa (1174-1271) nobīde no vertikālās ass jau sasniedz 4,2 m, un celtne joprojām turpina svērties par 1,1 minūti dekādē, radot reālas sagāšanās briesmas.
TORŅA NOSĒŠANĀS
Torņa tendence svērties sāņus un nosēsties kļuva redzama jau celtniecības gaitā. Cenšoties līdzsvarot pieaugošo slīpumu, diviem augšējiem stāviem pat tika piešķirta ķīļveida forma.
TORŅA PAMATI
T
orņa ievērojamā augstuma dēļ tā pamatiem vajadzēja būt apjomīgākiem, tāpēc tiem jāuzņem lielāka slodze, nekā būvniecības praksē tas pieļaujams. Torņa rotējošo nosēšanos izraisījusi nevienmērīgā grunts struktūra.