BIZANTIJAS KULTŪRA

SV. SOFIJAS BAZNĪCA KONSTANTINOPOLĒ

Citēts no: Kačalova T. Mākslas vēstures pamati, I daļa. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1995.

Visiespaidīgākais un visgrandiozākais Bizantijas dievnams ir Sofijas katedrāle Konstantinopolē, celta imperatora Justiniāna I valdīšanas un slavas kulminācijas laikā VI gs. 30. gados (532 - 537). Katedrāle atradās Konstantinopoles galvenajā laukumā blakus imperatora pilij, kur saplūda ielas no dažādiem pilsētas vārtiem. Dievnama celtniecības laikā sāka veidoties grieķu kristīgās baznīcas hierarhisko dievkalpojumu tradīcijas, kas arī bija pārņemtas no Mazāzijas un Sīrijas. Ceremonijas norisinājās galvenokārt dievnama vidū uz paaugstinājuma (katedras), tās raksturoja svinīgums un zināma teatralitāte. Lai kāpinātu dievkalpojuma efektu, celtnieki virs katedras izveidoja kupolu, tādējādi radot kupola baziliku.

Taču šāda rakstura celtnes Mazāzijā bija samērā nelielas. Tāpēc impērijas galvenās baznīcas kupola bazilikas celtniekiem Mīlētas Isidoram un Trallu Antēmijam (abi – VI gs. pirmajā pusē) nācās risināt visai novatorisku uzdevumu. Šim nolūkam viņi pētījuši slavenākās Romas celtnes - IV gadsimtā celto Maksentija baziliku (kas bija viscaur velvēta) un Panteonu. Tomēr viņu radītā Sofijas katedrāle ir pilnīgs pretstats Panteonam. Tur apmeklētājs jūtas kā ieslodzīts: no visām pusēm viņu apņem tikai mūri, bez logiem. Turpretim Sofijas katedrāles iekštelpa izraisa apmeklētājā dzīvi apliecinošas, trauksmainas izjūtas un, liekas, paver ceļu uz Visumu.

Sofijas katedrāles konstruktīvais risinājums, tāpat kā Romas termās, dibināts uz atsevišķu daļu savstarpējas līdzsvarošanas (t.i., cikloīdas statikas) principa. Līdzsvaru panāca, kupola spiedienu sadalot starp dažāda augstuma velvēm. Tomēr Sofijas katedrāles celtniecībā tas veikts ar plašāku vērienu nekā termās. Celtnes velvēto daļu savstarpējais līdzsvars te īstenots ar neparastu mērķtiecību. Galvenā kupola sānspiedienu austrumu un rietumu virzienā uztver divi puskupoli altāra un priekštelpas virzienā. Ziemeļu un dienvidu pusē šis sānspiediens ar četru varenu balstu palīdzību virzīts uz sānjomu velvēm un sienām. Pēc tam kad 588. gadā galvenais kupols zemestrīcē bija sagāzies un tika atjaunots, šīs sānsienas ārpusi nostiprināja ar četriem kontrforsiem. Divi lielie puskupoli tika savukārt atbalstīti - pirmais ar trim mazākiem puskupoliem, no kuriem vidējais vainagoja altāra apsīdu, otrais (priekštelpas virzienā) ar diviem puskupoliem, kuru starpā tika izveidota velve virs ieejas durvīm. Šī astoņu puskupolu sistēma (skaitlis 8 pēc austrumnieku ticējumiem simbolizēja Sofiju kā augstāko gudrību), kas ārpusē gandrīz nav pamanāma, ir ārkārtīgi iespaidīga iekštelpā, kura uztverama kā nedalāma vienība. Kupola loku un dažādu izmēru cikloīdu ritmi savā pretskaņā un saskaņā izraisa nepārtrauktas kustības, līdzsvarotas dinamikas sajūtu. Panteona vienīgās atveres vietā Sofijas katedrāles kupolu (31,5 m) apņem 40 logu vainags. Arī apsīdā un sānjomos ir daudz logu.

Justiniāna laikabiedrs vēsturnieks Prokopijs no Kesarijas rakstīja: «Visa celtne pilna gaismas un saules. Varētu pat teikt, ka nevis saule to apgaismo, bet tajā dzimst pats spožums.»

Bizantijas Sofijas katedrāle ir arhitektūras sasniegums, kam nebija precedenta grandiozitātes, celtniecības meistarības, dekorējuma bagātības un iekštelpas izteiksmības ziņā. Sofijas katedrālei ir nozīme ne tikai kā unikālam šedevram, bet arī kā vienam no izejpunktiem krusta kupola dievnama attīstībā.

 

 

Citēts no: Cielava Sk. Vispārīgā mākslas vēsture, II daļa. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.

Izcilākais Bizantijas sakrālās arhitektūras piemineklis ir Sv. Sofijas baznīca Konstantinopolē (Hagia Sophia), kas celta 532. - 537. gadā. Tā bija lielākā un iespaidīgākā kristiešu baznīca visā Austrumu pasaulē. Baznīcu cēluši Mazāzijas celtnieki - Milētas Isidors un Trallu Antēmijs, izmantojot pieredzi, kas pirms tam bija gūta Romas Panteona un Romas Maksencija bazilikas1 celtniecībā.

1 Maksencija bazilika tika uzcelta 306. – 312. g. un kļuva par visu vēlāko kristīgo baziliku prototipu. Tajā jau bija īstenoti tie ēkas velvju pārseguma principi, kuri attīstījās tālāk viduslaikos arī visā Rietumeiropā. Maksencija bazilika bija sadalīta trīs jomos. Plato vidējo jomu sedza trīs krusta velves, kuras turēja astoņi spēcīgi stabi un atbalstīja kontrforsi, ko viduslaikos plaši izmantoja gotikā.

Sv. Sofijas baznīca ir trīsjomu bazilika ar kupola segumu. Šaurākie sānu jomi sadalīti divos stāvos, bet vidējais jeb centrālais joms ir plašs un augsts. Virs 77 m garā centrālā joma vidusdaļas paceļas milzīgs kupols, kura diametrs ir 31,5 m, bet augstums - 55 m. Ceļot Sv. Sofijas baznīcu, arhitektiem bija jādomā, kā četrstūra plānojuma telpu pārsegt ar apaļu kupolu. Šis uzdevums risināts novatoriski: kupolu balsta četri stabi kopā ar buru velvju2 konstrukciju.

2 Buru velves – īpatnējas trīsstūrveida ieliektas velves, kas atgādina piepūstas buras.

No rietumu un austrumu puses kupolu vēl balsta arī divi puskupoli. Ārēji baznīcas ēka ar savām biezajām, gludajām sienām izskatās masīva, varena un reizē harmoniska.3

3 Tagad Sv. Sofijas baznīcas ārējais izskats ir izkropļots, jo turki pēc Konstantinopoles ieņemšanas 1453. gadā tur ierīkoja savu galveno mošeju un uzcēla ap to minaretus un dažādus paviljonus. Mūsdienās bijušajā Sv. Sofijas baznīcā iekārtots muzejs.

Laikabiedri par Sv. Sofijas baznīcu teikuši, ka tā paceļas pār Konstantinopoles pilsētu kā kuģis virs ūdeņiem.

Viss Sv. Sofijas baznīcas ārējais un iekšējais veidojums kopumā simbolizēja priekšstatu par Dieva radītās pasaules neaptveramo plašumu un harmoniju. Šis efekts panākts ar ēkas spēcīgā būvķermeņa ārējo stabilo vienkāršību un kupola īpatnējo izvietojumu un izveidi. Saulei spīdot, baznīcas iekštelpās izskatās tā, it kā kupols saplūstu ar ārējo mirdzošo gaisu un peldētu debesu sfērā. Šāds iespaids rodas tādēļ, ka kupolu pie tā pamatnes šķeļ 40 logailas, kas rada ap to spēcīgu gaismas loku, savukārt no ārpuses ieplūstošā gaisma vizuāli dzēš spraišļu un balstu konstrukcijas esamību.

Baznīcas iekštelpu sienas klāj pulētas sārta un zilganzaļa marmora plāksnes. To viļņveidā grieztais dekoratīvais rotājums piešķir visai telpas arhitektoniskajai uzbūvei īpašu vieglumu. Tāpat ar mozaīkveidā izliktām krāsainām plāksnēm segta arī grīda. Zaļā malahīta un sārtā porfīra kolonnas bija atvestas no Mazāzijas, Grieķijas un Ēģiptes, un to kapiteļus rotāja filigrāns, no krāsaina marmora izlikts ornaments. Iespaidu vēl kāpināja mozaīkas un freskas.

* * *

9. – 13. gs. tika pabeigti arī Konstantinopoles Sv. Sofijas baznīcas iekštelpu gleznojumi. Sākotnēji (6. gs.) baznīcas velves greznoja tikai dažādi mozaīkas tehnikā darināti krusti, bet sienu virsmas virs arkādēm, kā arī kolonnu kapiteļus klāja smalks, filigrāns ornaments. Laikā no 9. līdz 13. gs. baznīcas iekšpusi izgreznoja ar mozaīkām, kurās bija attēloti skati no Bībeles, kā arī imperatoru un viņu ģimenes locekļu portreti.1

1 Kad 1453. g. Konstantinopoli ieņēma turki, visas Sv. Sofijas baznīcas mozaīkas aizkrāsoja. Sākot ar mūsu gadsimta 30. gadiem, tās tiek atsegtas un restaurētas.

Stilistiski un izteiksmes ziņā mozaīkas nav vienveidīgas: 9. gadsimtā darinātajās, kas atrodas altāra daļā (erceņģelis Gabriels, Dievmāte ar Kristusbērnu), saglabātas hellēnisma tradīcijas, un tās atgādina Nīkajas baznīcas mozaīkas.

9. – 11. gs. Konstantinopoles skolas monumentālās glezniecības darbi kļuva vairāk abstrahēti un eksaltēta garīguma piesātināti, ieguva uzsvērtu svinīgumu un skarbumu. Sv. Sofijas baznīcas narteksu grezno mozaīka (ap 886. – 912. g.), kurā attēlots Kristus sēžam savā tronī, bet viņam labajā pusē pie kājām zemē nometies imperators Leons VI Gudrais. Kristus figūra novietota kompozīcijas centrā pilnīgi frontāli, nekustīgi. Viņam abās pusēs medaljonos abstrahēti iekomponēti Sv. Dievmātes un erceņģeļa tēli. Kompozīcijā valda kāpināts svinīgums, figūras it kā sastingušas. Skarbie sejas vaibsti iezīmēti lineāriem vilcieniem. Ikvienu figūru ietver no smaltas gabaliņiem izliktas kontūrlīnijas. Te nav nekādu emociju. Mozaīka ir kļuvusi vienīgi par imperatora varas dievišķā spēka simbolu.

Viena no apgarotākajām Sv. Sofijas baznīcas 12. gs. mozaīkām ir Kristus, Sv. Marijas un Jāņa Kristītāja deīses tipa kompozīcija, kas atrodas dievnama dienvidu puses galerijā. Mozaīkas izpildījums virtuozs, smaltas gabaliņu salikums tik smalks, ka atgādina otas triepienus. Šis paņēmiens ļauj brīvi traktēt formas, atsakoties no asām līnijām. Valda mierīgas pozas. Zaļgano un sārto toņu pārejas rūpīgi izstrādātas, niansētas, kas palīdz darbam izstarot cildenu garīgumu.

Baznīcas dienvidu pusē atsegta arī vesela jau minētā 11. – 12. gs. darinātā Bizantijas imperatora portretu galerija. Portretos tēlu tvērums nosacīts, kaut gan tiek saglabāts zināms portretiskums. Liela uzmanība veltīta grezno, daudzkrāsaino tērpu atveidojumam.

 

 

Citēts no: Universāls palīgs skolēniem – Valoda. Literatūra. Māksla/Red. Dz. Dāvidsone; māksl. red. V. Lapiņš; tehn. red. V. Vasiļjeva; korekt. B. Jēgere. – Rīga: Juventa, 1997.

Bizantijas mākslas uzplaukums sākās 6. gadsimtā. Tās galvaspilsētā Konstantinopolē parādījās krāšņas celtnes, tādas kā Hipodroms, Lielā pils un visā pasaulē slavenā Sv. Sofijas katedrāle, jeb, kā to vēl mēdza dēvēt, Gudrības templis. Laikā no 532. līdz 537. gadam to uzcēla arhitekti Trallu Antēmijs un Milētas Isidors.

Templi cēla kā baziliku – taisnstūra celtni, ko iekštelpā ar kolonnām sadalīja vairākos jomos. Pāri pacēlās kupols, kura diametrs – 31,5 metri. Sienas klāja krāsainu marmora plākšņu apšuvums.

 

 

Citēts no: Berns Makneils E., Lerners R., Mičems St., Ralfs Lī F. Pasaules civilizācijas., to vēsture un kultūra, II sējums. Viduslaiki. – R.: RaKa, 1999.

Labāk mums pazīstami bizantiešu sasniegumi arhitektūras un mākslas jomā. Lieliskākais bizantiešu arhitektūras paraugs bija Svētās Sofijas (Svētās Gudrības) katedrāle, kura uzbūvēta sestajā gadsimtā. Līdzekļi celtniecībai netika žēloti. Neraugoties uz to, ka katedrāles būvdarbi tika pabeigti vēl pirms laika, ko esam pieņēmuši par Bizantijas vēstures aizsākumu, tā uzskatāma par specifiski bizantisku gan stila, gan vēlākās ietekmes ziņā. Celtnes projekta autori bija izglītojušies hellēniskās tradīcijas ietvaros, tomēr no grieķu tempļa katedrāle krasi atšķīrās. Tai pienācās nevis slavināt ar lepnību pārņemta indivīda varenību, bet gan simbolizēt kristīgās ticības garīgo raksturu un vērstību uz iekšējo pasauli. Tieši tālab ēkas ārējais izskats projektētājiem rūpēja maz. Vienkāršās mūra ārsienas klāja tikai apmetuma kārta, nebija ne marmora apšuvuma, ne graciozu kolonnu, ne skulptūrām rotātu antablementu. Toties iekštelpas greznoja daudzkrāsainas mozaīkas, zeltījums, krāsaina marmora kolonnas un krāsaina stikla gabaliņi, kuri atstaroja saules gaismu līdzīgi slīpētiem dārgakmeņiem. Lai vairotu brīnuma klātbūtnes izjūtu, ēka projektēta tā, ka gaisma, šķiet, plūst nevis no ārpuses, bet rodas turpat baznīcā.

Arī Svētās Sofijas katedrāles strukturālais plānojums bija pavisam kas jauns. Tā raksturīgākā iezīme bija kupola principa piemērošana kvadrātveida ēkai. Sākotnēji katedrāle bija iecerēta kā krustveida ēka un ar kupolu bija paredzēts pārjumt tās centru, tādējādi vainagojot visu celtni. Visgrūtāk bija izplānot, kā ar apaļu kupolu iespējams pārklāt kvadrātveida pamatu. Problēmas risinājums izrādījās četras grandiozas arkas, kas izaug no pīlāriem centrālā laukuma četros stūros. Tādējādi kupola apmale balstās uz arku virsotnēm, bet izliekto trijstūrveida plakni starp arkām aizpilda mūris. Gala rezultāts bija brīnum masīva arhitektoniska forma, kura vienlaikus radīja majestātiskas grandiozitātes iespaidu un ļāva likt lietā arī smalkākas apdares paņēmienus. Svētās Sofijas katedrāles lielā kupola diametrs ir 32 m, un tā centrs virs grīdas paceļas teju 54 m augstumā. Kupola apmalē ierīkoti tik daudzi logi, ka tas, šķiet, nebalstās ne uz ko un karājas gaisā.

 

 

Citēts no: Spārītis O. Bizantijas kultūra. - Rīga, 1989.

No Tudelas Benjamina ceļojuma piezīmēm 1171.gadā

Konstantinopole - tā ir visu grieķu zemju galvaspilsēta. Tās apkārtmērs vienāds ar 18 jūdzēm. Pusi pilsētas ieskauj jūra, otru pusi - sauszeme. Tur atrodas Sv. Sofijas templis un tur dzīvo grieķu pāvests tāpēc, ka viņš nepakļaujas Romas pāvestam. Šajā baznīcā tik altāru, cik gadā dienu. Tās bagātības ir neskaitāmas. Tempļa iekšienē kolonas un lampas no zelta un sudraba tādā daudzumā, ka ne saskaitīt.

 

 

Citēts no: Egle R., Upīts A. Pasaules rakstniecības vēsture, I sējums. - Rīga, 1930.

"Mināms Pauls Silenciārijs, augsts ierēdnis Justiniāna galmā. Zināma viņa dzeja Sofijas baznīcas iesvētīšanā, lasīta Bizantijas ķeizara, patriarhu un visas augstās aristokrātijas auditorijai:
"Negribu dziedāt par vairogu skaņu, kas dziesmām dod spārnus,
ne ar par uzvarām Rietumos, Lībijas tuksnešu klajā,
ne ar par man
tām, kas gūtas, kad tirāni zemē bij' gāzti,
arī par meiešiem, kurus mēs satriecām, šodien nav vēstāms.
Svētības atnesējs, miers tu un pasaules pilsētu glābējs,
Vairāk tu kārots un ilgots kā uzvaras spožajās bruņās -
tevi lai sveicam, tu vienīgais laimi un
labklāji nesi!
Šodien lai dziedam tam jaunajam nama, kas uguņos staro
līdzīgi saulei pār debesu plašajiem zvaigznājiem pāri,
ēnā kur pamests tiek, cilvēka roka ko līdz šim te cēla.
Krāšņajā Roma, sniedz vaiņagu glābējam varenam savam,
himnas un slava kam ķ
eizara godu steidz pasaulei izpaust.
Tikai ne tāpēc, ka tautām visapkārt viņš zemoties licis,
robežas valstij ka pletis viņš plašajai pasaulei pāri,
meži kur drūmi šalc, okeāns krastus kur bezgalē stiepis -
tāpēc, ka templi viņš milzīgu Bizantē uzbūvēt lic
is,
apēnot nolemts tam visus, kas celti, kur Tibra sen pludo.
Kapitol Romā, pie malas tu virzies ar savējo slavu!
Tici, mans ķeizars ir pārkāpis tevi un visus tik tālu,
pagānu dieviem cik pāri Dievs vienīgais kristītiem stādāms.
Tāpēc es vēlētos šodien, la
i velves kur zeltotas slejas,
atbalso slavu, kas vareni izpausta manējā dziesmā."

 

 

Citēts no: Averincevs S. Cilvēks un vārds. - Rīga, 1998.

Protams, gan Justiniāns, gan viņa priekšteči un pēcteči labi zināja, ko dara, kad pieļāva un pat veicināja poēziju, kas bija sveša kristīgajiem ideāliem, spēlējās ar grāmatu mitoloģiju un grāmatu erotiku. Nav jāaizmirst, ka agrīnās Bizantijas imperators pretendēja ne vien uz "dievu mīlošā" un "Kristu mīlošā" baznīcas aizbildņa, tās "ārlietu bīskapa" titulu, bet arī uz seno pagānisko cēzaru likumīgā mantinieka rangu. Attiecīgi arī viņa galma dzejniekam vajadzēja būt ne tikai paklausīgam baznīcas dēlam (sadzīvē), bet arī seno pagānisko dzejnieku likumīgam mantiniekam (pie savas rakstāmpults). Visam atvēlēja savu vietu: kristīgajām autoritātēm - baznīcas dzīvi, grāmatu pagānismam - skolu un literatūras pasaulīti. Ne velti Justiniāns lika apdziedāt tikko uzcelto Sv. Sofijas katedrāli nevis kādam no baznīcas "dzejdariem" un "salddziežiem" kā Romanam vai Anastasijam, ne klēriķim un ne mūkam, bet gan galma augstmanim un erotisku epigrammu autoram Paulam Silenciārijam, kurš gandrīz vai vislabāko savas heksametriskās poēmas daļu - kupola nakts iluminācijas aprakstu - sāk ar mitoloģisko Hēlija - Saules dēla Faetonta tēlu:

Ir visa elpā rozes zieds, tu brīnīsies ne mazums;
Te vārds ir bezspēcīgs, tas nespēj teikt, ar kādu mirdzu
Ir naktī dieva templis gaisi apstarots. Tu sacīsi:
Te būs kāds pusnakts Faetonts pār svētumu šo spozmi lējis!..."

Citēts no: Rubenis A. Bizantijas kultūra. - Rīga, 1994.

Kontrasts šaurajām ielām bija publiskās celtnes, ko uzturēja pilsēta, it īpaši Lielā pils, Patriarha pils, kā arī baznīcas - Hagia Sophia [Sv. Sofijas katedrāle], Svēto Apustuļu Bazilika, jaunā Bazilika, kurām līdzās bija ap simts mazāku svētnīcu. Daudz bija klosteru, slimnīcu, bāreņu patvertņu. Jāmin vēl universitātes celtne, bibliotēka, akvedukti, publiskās pirtis un lielais hipodroms. Afrodītes statuja apzīmēja vienīgo publisko namu pilsētā, kas atradās pie Zelta Raga. Galvenā iela, laukumi, hipodroms bija kā muzeji, kur izstādīja mākslas paraugus ( vienīgais īstais muzejs nodega 476.g.). Statujas uz ielām stāvēja gadsimtiem, līdz tās iznīcināja krusta karu dalībnieki.

Pils bija Konstantinopoles centrālais punkts. No turienes pārvaldīja visu valsti. Kas valdīja pilī, tas arī valstī. Tas bija arī bagātākais tirdzniecības nams impērijā. Zīda tirdzniecība bija imperatora monopols. Līdzās oficiālajām telpām pilī bija arī imperatora laulātās draudzenes telpas, kur pat imperators bez atļaujas nedrīkstēja ieiet. Līdzās imperatora pilij divi galvenie centri pilsētā bija Sv. Sofijas katedrāle, kā arī cirks vai hipodroms.

 

 

Citēts no: Universāls palīgs skolēniem – Vēsture. Reliģija / Red. L. Kainaize, I. Vaitmane; māksl. red. V. Lapiņš; korekt. I. Sakse; tehn. red. V. Vasiļjeva. – R.: Juventa, 1998.

Kā beidza pastāvēt Bizantija?

XV gadsimta vidū Bizantija bija sadrumstalota valsts ar vāju imperatora varu. Notika nemitīgi iekšējie kari un cīņa par troni, tauta grima nabadzībā, centrālā vara kļuva vājāka. Tas viss iedragāja savulaik spēcīgās impērijas iekšējo stāvokli.

Krasi pasliktinājās arī ārpolitiskā situācija. Turku iekarojumu rezultātā bija zaudēta daļa Bizantijas īpašumu. XIV gadsimta beigās Bizantijas teritorija aprobežojās tikai ar Konstantinopoli un dažām pilsētām.

Osmaņu feodāļi jau sen vēlējās iegūt Konstantinopoli. Sultāns Mehmeds II sapulcināja milzīgu karaspēku (ap 100 tūkstošiem vīru) un no sauszemes aplenca Bizantijas galvaspilsētu. Marmora jūrā turki ieveda savus kuģus.

Bet Bizantijai vairs nebija līdzekļu, lai varētu uzturēt lielu algotņu armiju. Pilsētas aizstāvēšanai valdība spēja norīkot ne vairāk kā 10 tūkstošus cilvēku.

Osmaņiem bija tolaik Eiropā pati spēcīgākā artilērija. Ar lielgabaliem viņi dienu un nakti apšaudīja laika zoba sagrauztos pilsētas mūrus. Kad aizstāvji pirmo nikno uzbrukuma atsita, turki sāka rakt eju zem pilsētas vārtiem. Bet ielenktie to pamanīja un eju uzspridzināja.

Neveiksmes satracinātais Mehmeds II pavēlēja ievest kuģus Konstantinopoles iekšējā Zelta Raga ostā, lai aplenktu pilsētu no vāji aizsargātās ziemeļu puses. Ieeju ostā aizšķērsoja masīva ķēde, kurai garām nespēja tikt neviens kuģis. Tad turki, uzbūvējuši koka paaugstinājumu un biezā kārtā to nozieduši ar taukiem, kuģus aizvilka pa sauszemi. Tādējādi viņi pilsētu aplenca no visām pusēm.

Sākās uzbrukums. Turki ieņēma daļu mūru un izlauzās cauri vārtiem. Smagajā sadursmē gāja bojā pēdējais Bizantijas imperators. Taču tikai 53. aplenkuma dienā turki ieņēma Konstantinopoli.

Tā 1453. gadā Bizantijas impērija beidza pastāvēt. Trīs dienas turkiem bija atļauts laupīt, aizstāvji bija iznīcināti, 60 tūkstošus iedzīvotāju pārdeva verdzībā. Konstantinopoli pārdēvēja par Stambulu, un tā kļuva par Osmaņu valsts galvaspilsētu.

Citēts no: Misāns I. Baznīca un krusta kari 12. un 13. gadsimtā. 1. nodaļa. Hrestomātija. – R.: Zvaigzne ABC, 1999.

Konstantinopoles izlaupīšana

Viens no ievērojamākajiem bizantiešu vēsturniekiem Nikota Honiatess cēlies no bagātas ģimenes un bija augsts valsts ierēdnis. Viņa nozīmīgākajā darbā "Vēsture" ir stāstīts par notikumiem no 1180. gada līdz 1206. gadam, kurus autors pieredzēja kā laikabiedrs. Būdams augstā amatā, Nikota Honiatess bija labi informēts par politiskajām norisēm Bizantijā. Viņš bija arī Konstantinopoles izlaupīšanas aculiecinieks.

Nikota Honiatess par Konstantinopoles izlaupīšanu 1204. gadā

Viņi alkatīgi metās laupīt (..) ne tikai pilsētnieku mantu, bet arī to, kas bija veltīts Dievam. Tai nekaunībai, ko viņi pieļāva Lielajā Baznīcā, ir grūti noticēt. Neparasti skaisto altāri, kas bija veidots no dārgiem materiāliem (..) un izraisīja visu tautu apbrīnu, laupītāji sadauzīja un sadalīja vairākās daļās. Tas pats notika ar visām daudzajām un neaprakstāmi skaistajām baznīcas dārglietām. Lai izvestu svētītos traukus un neparasti smalkos, no retiem materiāliem izgatavotos baznīcas piederumus un altāra režģi, kas bija izgatavots no apzeltīta tīra sudraba, (..) viņi svētajā templī ieveda mūļus un jūga lopus. Tā kā daži dzīvnieki slīdēja un nevarēja noturēties kājās uz spīdīgi nopulētajiem akmeņiem, latīņi tos nodūra ar zobeniem, kā rezultātā dievišķā grīda tika apgānīta ne tikai ar izkārnījumiem , bet arī ar dzīvnieku asinīm (..).

Dienā, kad pilsēta tika ieņemta, laupītāji ielauzās ikvienā namā, izlaupīja visu, ko iekšpusē varēja atrast, un pieprasīja saimniekiem atdot paslēpto. Dažus viņi sita, daudzus pierunāja ar labu, bet draudēts tika visiem (..).

Caurām dienām latīņi dzīroja un žūpoja, vieni metās virsū izsmalcinātiem ēdieniem, citi pavēlēja celt galdā tēvu barību, kas sastāvēja no katlos vārītas vēršu muguru gaļas [un] sālītas cūkgaļas gabaliem, kas bija savārīti kopā ar miltainām pupām un ķiploku piedevām ar asām mērcēm.

Kad viņi dalīja mantu, viņi nešķiroja laicīgo iedzīvi no svētajiem traukiem - visu izmantoja savām miesiskajām vajadzībām, nedomājot ne par Dievu, ne par likumu. Pat dievišķās Kristus un svēto gleznas viņi izmantoja kā sēdekļus un kājsoliņus.