Kapela Tempietto (1502-1510) uzskatāma par visspilgtāko un pilnīgāko arhitekta Donato Bramantes radīto dižrenesanses laika arhitektūras pieminekli, kura pieticīgajās formās ideāli iemiesojusies renesanses tieksme pēc antīkās harmonijas un garīga līdzsvara.
Arhitekts Donato Bramante (1444-1514) sava skolotāja A. Mantenjas ietekmē aizrāvies ar antīkā mantojuma pētīšanu un kļuvis slavens ar perspektīvas (plaknē tēloto objektu šķietamās lielumu, kontūru un krāsu izmaiņas atbilstoši attālumam no skatījuma punkta) studijām. 1499. gadā Bramante apmeties Romā, kur, pateicoties viņa perspektīvas studijām un pāvesta Jūlija II atbalstam, arhitektam kopā ar tādiem slaveniem meistariem kā Rafaēls, Mikelandželo un Dž. L. Bernīni tika uzticēta Sv. Pētera katedrāles projektēšana.
Darbs pie katedrāles celtniecības turpinājās ļoti ilgi un ar pārtraukumiem, bet no 1502. 1510. gadam radītā kapela Tempietto Sv. Pētera klostera pagalmā radīja gluži vai apvērsumu visas pasaules arhitektūrā.
Tempietto atrodas
vietā, kur pēc leģendas, krustā sists Sv. Pēteris viens no Kristus divpadsmit apustuļiem. Savukārt zem celtnes slēpjas kripta (apakðzemes eja), kurā iezīmēts Pētera krusta bedres dziļums. Var ticēt leģendām vai neticēt, bet pastāv arī uzskats, ka Ferdinands II (1452-1516) un Spānijas Izabella (1451-1504) bijuši Sv. Pētera klostera aizgādņi, un viņus uzskata arī par Tempietto pasūtītājiem.
Klostera pagalma vidū uzceltais Tempietto ir veidots tā, lai perspektīvā (plaknē tēloto objektu šķietamās lielumu, kontūru un krāsu izmaiņas atbilstoši attālumam no skatījuma punkta) radītu savam nelielajam apjomam neatbilstoši monumentālu iespaidu. Tāpat kā antīkie tempļi, tas jāaplūko no noteiktiem skatpunktiem.
Tempietto atrodas Sv. Pētera klostera iekšpagalmā. Klosteris plešas Jānikula pakalna nogāzē, no kuras paveras skats uz pilsētu. Bramante bija iecerējis saskaņot visa pagalma veidojumu ar mazās svētnīcas ģeometriski skaidrajām proporcijām - pārvērst šo celtni par apaļa, kolonnām apņemta pagalma centru, t.i
., iekļaut ansamblī, kur pagalms būtu templis zem klajas debess, bet Tempietto tā altāris. Taču nodoms netika īstenots un par tā ideju var spriest tikai pēc 16. gadsimta arhitekta un teorētiķa S. Serlio gravīrām (augstspieduma un dobspieduma grafika).
Dievnams izveidots par rotondas tipa (apaļu) celtni ar puslodei līdzīgu kupolu, kas kļuva par prototipu Romas Sv. Pētera katedrāles vainagojumam. Vienkāršā kupola vainagoto centrālo cilindru jeb celli, kurā atrodas pati svētnīca, apņem balkons ar balustrādi (balkona malas nožogojums, kas sastāv no balustriem un horizontālas margas), ko nes sešpadsmit toskāniskā ordera (nesošo un balstošo elementu kārtojums noteiktā mākslinieciskā sistēmā; toskāniskais orderis senajā Romā radies klasiskais orderis, kam raksturīga bāze, gluds kolonnas stāvs un divdaļīgs profilēts kapitelis kolonnu vainagojošā daļa) kolonnu vainags peristils. Celles augstums ir vienāds ar peristila rādiusu (kolonnu augstums ir puse no visas celtnes augstuma), bet iekšējais diametrs ir tikai 4,5 m. Toskāniešu ordera kolonnu granīta stāvi, kas atvesti no kāda antīka tempļa drupām, tika papildināti ar marmora bāzēm (kolonnas apakšējā daļa) un kapiteļiem (kolonnu vainagojošā, rotātā daļa, kas balsta pārsegumu).
Savukārt dievnama antablementa
(ordera vainagojošā horizontālā daļa, ko balsta kolonnas vai pilastri) frīze (ornamentāli dekoratīva josla, klasiskā ordera antablementā atrodas vidusdaļā) veidota klasiskās doriešu ordera formās, saskaņojot triglifu (taisnstūrveida akmens plātne ar vertikāliem iegriezumiem; mijoties ar metopām, triglifi veido doriešu ordera frīzi) un metopu (doriskajā orderī vieta, kas mijas ar triglifiem, parasti aizpildīta ar skulpturāliem veidojumiem) ritmu ar kolonnu izvietojumu. Veidojot frīzes skulpturālo rotājumu, kurā attēlotas Sv. Pētera ciešanas, kā arī dažādi kristīgās liturģijas (dievkalpojuma rituāls kristīgajā baznīcā) elementi, Bramante ir ietekmējies no antīko tempļu dekoru heroiskajiem (heroisks varonīgs) tēliem. Svētnīcas cilindra sienas virsmu bagātina nišas gan apakšējā stāvā zem balkona, gan augšējā virs balkona, radot smalku gaismēnu rotaļu. Cilindra augšdaļā izveidotās nišas ir saistītas ar klasisko tradīciju papildināt būvdarbu dekoru ar skulpturāliem darbiem.
Kaut Tempietto ir samērā maza celtne, tā tomēr veido plastiski iespaidīgu formu kopumu un uzrunā tās aplūkotāju ar savu izsmalcināto proporciju un ritmu skanējumu. Laikabiedru acīs Tempietto kļuva par renesanses ideālu visaugstāko piepildījumu.