KULTŪRA 17. GADSIMTĀ
Citēts no: Kūle M., Kūlis R., Filosofija. - R., Burtnieks, 1996
10. Jaunlaiku filosofija
10.1. Dabaszinātņu attīstība un Jaunlaiku filosofijas rašanās
Kristietībai paliks tikai morāles sfēra, jo tā neizprot
fizikālos procesus.
Dž. Bruno
Pārmaiņas garīgajā dzīvē, ko dēvē par Jaunajiem laikiem, sākās 17. gadsimtā.
Tas bija gadsimts, kas būtiski izmainīja Filosofiju un pasaules ainu. Tika teiktas
ardievas viduslaiku pārliecībai par filosofisko un kristīgo principu nesaraujamo
saistību. Šis process pirmām kārtām norisinājās dabaszinātņu sfērā.
Visstraujāk Jaunajos laikos uzplauka astronomija un fizika. Tās neattīstījās kā
izolētas teorētiskas zinātnes, bet balstījās uz filosofiskām pārdomām un centās
risināt praktiskus jautājumus. Viens no praktisko uzdevumu piemēriem: Eiropā bija
nobriedusi nepieciešamība pēc labāka kalendāra. To vēlējās Baznīca, kurai kā tā
laika garīgās dzīves noteicējai vajadzēja precizēt administratīvo un liturģisko
darbību. Lai iegūtu precīzāku kalendāru, vajadzēja pilnveidot astronomiju. Bet ne
jau tikai kalendārs bija iegansts, lai sāktu attīstīties dabaszinātnes. Pašā
astronomijā bija atklājušās neizskaidrojamas parādības, kas jau gadsimtiem ilgi
nodarbināja pētnieku prātus.
Tā laika astronomija balstījās uz sengrieķu astronoma, matemātiķa un ģeogrāfa Ptolemaja
(ap 90.- ap 168. g. pēc Kr.) mācību par pasaules sistēmu. Viņš uzskatīja,
ka Zeme ir nekustīgs centrs, ap kuru griežas Saule un planētas. Šāda veida mācību
sauc par ģeocentrisko modeli. Aristoteļa filosofijas iespaidā Ptolemajs ticēja, ka
griešanās notiek vienmērīgi un pa riņķi. Tad, kad novērojumi rādīja, ka
griešanās nav pilnīgi vienmērīga un arī planētu orbītas neveido precīzu riņķi,
astronomi mēģināja glābt situāciju, ieviešot arvien sarežģītākus skaidrojumus,
lielāku un mazāku savstarpēji saistītu riņķu teorijas, kamēr padarīja astronomiju
par vienu no grūtāk saprotamajām zinātnēm.
17. gadsimta sākumā tāda situācija astronomijā vairs nebija pieņemama. Viens no
galvenajiem neapmierinātības cēloņiem bija pretruna ar kultūras dziļāko - paradigmātisko
līmeni. Paradigmātiskajā līmenī pastāvēja pārliecība par to, ka patiesam
skaidrojumam jābūt vienkāršam, elegantam un matemātiski precīzam. Tam
principā jābūt skaistam, jo kosmoss savā harmoniskajā uzbūvē ir
skaists. Astronomija ar visiem papildinājumiem, precizējumiem un grozījumiem, kas
radās pēc novērojumiem uz Zemes, vairs nelikās ne precīza, ne skaista. Kādreiz
Ptolemaja ģeofiziskais modelis patiešām šķita vienkāršs un pareizs. Bet, gadsimtu
gaitā "aplipināts" ar papildu skaidrojumiem un labojumiem, tas bija zaudējis
eleganci. Tas nozīmēja, ka astronomijas teorijā bija jāmeklē kļūdas.
Aizdomas par kļūdām dabas skaidrojumā uzplauka jau 16. gadsimtā. Franču filosofs Mišels
de Monteņs (1533-1592) rakstīja: "Vai gan mēs nerīkojamies
smieklīgi, piedēvēdami lietām, kuras, pēc mūsu atzinuma, zinātne nespēj izprast,
citu ķermeni un pašu izdomātu, neīstu formu: mēs rīkojamies šādi, skaidrodami
debess ķermeņu kustību; tā kā mūsu prāts nespēj nedz izprast, nedz iedomāties to
dabiskos procesus, mēs tiem aizdodam savas materiālos, rupjos un fiziskos procesus.
/.../
Izskatās, it kā mums būtu savi kučieri, namdari un krāsotāji, kurus mēs būtu
nosūtījuši uz debesīm, lai viņi tur uzbūvētu dažādus mehānismus, kas kustas
katrs citādi un izraisa debesu ķermeņu krāsainu spīdēšanu un rotēšanu ap Platona
noteikto nepieciešamības asi.
Tie ir sapņi un neprātīgas iedomas. Ja dabai kādu dienu labpatiktu mums atklāt savus
noslēpumus un likt mums pašu acīm redzēt, ar kādiem līdzekļiem tā izraisa un vada
šīs kustības, - ak, dievs! - kādas aplamības un kļūdas mēs tad atklātu mūsu
nabaga zinātnē! Esmu pārliecināts, ka neatrastos nevienas lietas, kuras ziņā tā
nebūtu kļūdījusies; tādēļ es varu droši teikt tikai to, ka esmu nepraša itin
visās lietās.
Vai gan Platons nav teicis šos dievišķos vārdus, ka daba nav nekas cits kā
noslēpumaina dzeja? Tā līdzinās aizsegtai un neredzamai gleznai, kas mirgo bezgalīgā
neīstu krāsu dažādībā, bet mēs tās priekšā nopūlamies ar minējumiem. "
(Monteņs de M. Esejas. 3.sēj. - R., 1984. - 110.-111.lpp.)
Minējumi radīja jaunus minējumus. Ļoti grūti bija pieņemt, ka kļūda varētu būt
pašā pamatnostādnē par Zemi kā nekustīgu centru. Tāpat neiespējami likās
noraidīt teoriju par riņķi, jo riņķis jau kopš sengrieķu filosofijas laikiem tika
atzīts par ideālu figūru. Ja planētām jau kopš sengrieķu
kosmoloģijas cauri Viduslaikiem tika piedēvētas ideālas īpašības (tās savā ziņā
bija dievišķas), tad kā gan citādi tām kustēties kā pa riņķi? Citādi kustēties
būtu planētu necienīgi. Tāpat nebija pieņemams, ka planētas varētu kustēties
nevienmērīgi. Tas taču atkal neatbilstu priekšstatam, kā "jāuzvedas"
ideālam debesu ķermenim, kas pārstāv Dievišķo pasauli! Nevienmērīgi var kustēties
tikai tie, kam nav nekāda sakara ar Dievišķo!
To laiku astronomija pilnībā ticēja, ka debesu ķermeņi pārstāv Dievišķo pasauli,
kas atšķiras no Zemes pasaules. Kā teikts Vecajā Derībā: "Dievs lika tos
debess izplatījumā, lai tie spīdētu pār Zemi un valdītu pār dienu un nakti, un lai
šķirtu gaismu no tumsas." ( 1. Moz. 1,17.-18.) Tātad arī spīdekļiem bija
kāds uzdevums attiecībā pret Zemi, un tie "piedalījās" Zemes dzīvē ar
savu jēgu, šķirot gaismu no tumsas vai, citiem vārdiem runājot šķirot labo no
ļaunā, patieso no meliem, būtisko no šķietamā utt. Šī pārliecība sakņojās
kristietībā (kā arī tajā sengrieķu filosofijas daļā, no kuras izauga
kristietība). Palūkosimies, ar kādu domu sākas Bībele. Pirmajā Mozus grāmatā
rakstīts: "Iesākumā Dievs radīja debesis un zemi." (l.Moz. 1, 1.)
Šis vēstījums jau pašos pamatos ir paradigmātisks. Tas nozīmē, ka principā tiek
šķirta Debesu un Zemes pasaule. Tām abām ir atšķirīgas likumsakarības: tas, kas
raksturīgs Dievišķajai pasaulei, nav raksturīgs Zemes pasaulei, jo radīts nav viens
vienots pasaules kopums, bet gan divējādība - Debess un Zeme. Dievišķā pasaule
salīdzinājumā ar Zemes pasauli ir ideāla un harmoniska. Astronomiskā teorija
atspoguļoja šo nostādni, piedēvējot debesu ķermeņus Dievišķajai pasaulei un
prasot atzīt to kustību par ideālu.
Lai izmainītu zinātnes pašus dziļākos pamatus un kultūras paradigmu, ir jārodas
kādam patiešām ģeniālam cilvēkam. Tāds arī radās Polijā 16. gadsimtā. Viņa
vārds ir Nikolajs Koperniks (1473-1543). Šis zinātnieks ieviesa
radikālas pārmaiņas domāšanas ievirzē un sagrāva agrāko pasaules ainu, radot
heliocentrisko sistēmu (latīņu val. helio - saule). Kā bieži mēdz būt, viņa
pamatatziņa sava ģenialitātē bija pavisam vienkārša: Zeme nav nekustīgs
Visuma centrs, bet gan griežas ap Sauli.
Doma, ka Zeme nav centrs un turklāt vēl kustas, izrādījās satriecoša. Pamazām
cilvēki sāka aptvert, ka jaunās atziņas, ko sludina dabaszinātnes, nekādi nesaskan
ar kristietības mācību, kurā Zeme ir jēgpilns centrs. Tieši Zeme kristietiskajā
pasaules ainā veido attiecības ar Debesīm, no Zemes cilvēks tiecas uz Dievišķo
pasauli. Visuma aina, kurā Zemei vairs nebija noteicošā vieta, šķita baiga. Mišels
de Monteņs saka, ka "nekas nevar mūs tā pazemot un dot tik jūtamu triecienu
cilvēka prāta lepnumam kā bezkaislīgs skats uz visumu. Lai cilvēks ar prāta
palīdzību pierāda, kur slēpjas tās milzīgās priekšrocības, kuras viņš pats sev
piedēvē." Kas cilvēkam licis domāt, ka tā apbrīnojamā debesu kustība,
mūžīgā gaisma, kas lejas no debesu spīdekļiem, spīd tikai viņam? Monteņs raksta,
ka cilvēki nav prātīgāki par zoslēniem. Kādēļ lai zoslēns neteiktu par sevi, ka
visas Visuma daļas noraugās uz viņu, Zeme noder staigāšanai, Saule dod gaismu, bet
zvaigznes pastāv, lai iedarbotos uz mums? No vējiem ir viens labums, no ūdeņiem -
cits. Zoslēnam var likties, ka Debesu velve nevienu neuzlūko ar tādu labvēlību kā
viņu. Es esmu dabas mīlulis, domā zoslēns. Vai gan cilvēks mani nekopj, nedod man
mitekli un nepakalpo man? Manis dēļ viņš sēj un maļ graudus. Ja viņš mani -
zoslēnu - apēd, tad to pašu viņš dara arī ar sev līdzīgiem. Turklāt es, zoslēns,
ēdu tārpus, kas savukārt ēd viņu - cilvēku.
Zoslēna filosofija nav jāuztver kā joks. Tajā ir dzija filosofiska doma, kas brieda
vairākus gadsimtus, līdz tika apzināta un izteikta. Ja Zeme zaudē savu
jēgpilno vietu Visumā, tad arī cilvēka vieta pasaulē mainās. Tad cilvēks,
kas uztver sevi kā Visuma centru, līdzinās muļķa zoslēnam. Bet mēs taču tādi
esam, saka Monteņs: "Tieši tādā pašā veidā mēs apgalvojam, ka viss
darināts mums, ka visa pasaule pastāv mūsu dēļ; ka mūsu dēļ pastāv gaisma, ka
mūsu dēļ dārdina pērkons; un pat radītājs un visas radības pastāv mūsu dēļ.
Mēs esam visu lietu atskaites punkts. Palūkojieties hronikās, kurās vairāk nekā
divus tūkstošus gadu filozofi aprakstījuši debesu lietas: dievi rīkojušies un
runājuši, domādami vienīgi par cilvēkiem: viņiem nav bijis citu nodomu un
rūpju." (Monteņs de M. Esejas. 3. sēj. - R., 1984. - 107.lpp.)
Līdz ar Kopernika heliocentriskās sistēmas atzīšanu satraukums radās ne tik daudz
par to, kā mainīsies Visuma fiziskā aina, bet gan par tām vērtību un pasaules
izpratnes izmaiņām, kuras nāktos pieredzēt, ja Zeme zaudētu savu jēgpilno vietu
Visumā.
Cilvēki jau galu galā daudz mazāk satraucas par dabaszinātnisko teoriju maiņām
(vairākums savā mūžā tās nekad pilnībā nesaprot un neapgūst) nekā par sevi,
savām pašizjūtām un sekām, kuras pasaules izpratnes ainā rada šādu
dabaszinātnisku koncepciju pieņemšana paradigmātiskā (t.i., kultūras ievirzes)
dziļākajā līmenī.
Kultūras un filosofiskās domāšanas ievirze 17. gadsimtā likās nobriedusi, lai
pamazām sāktu ticēt Kopernikam. Bet kas notiks, ja viņam būs taisnība? Kā dzīvot
tālāk? Ko teiks kristietība, kas pilnībā valdīja pār vairākuma prātiem?
Kopernika iztēlotajā pasaules ainā cilvēkam neapšaubāmi bija jāsāk justies
citādi. Zaudēt centra ideju nozīmē nonākt pretrunā ar kristīgi kosmoloģisko
pasaules izpratni. Taču jāatzīst, ka Kopernika pasaules sistēmā centra ideja pavisam
nezuda, jo Koperniks savā dziļākajā būtībā bija patiess kristietis. Pasaules
jēgpilnais centrs tikai pārvietojās tālāk no Zemes - uz Sauli. Koperniks palika
pitagoriešu mācības iespaidā, atzīstot, ka griešanās ideālā forma ir riņķis un
tās ideālais veids - vienmērība. Viņā dziji bija iespiedusies pārliecība par
pasaules skaistumu, tātad par tās estētisko, ideālo formu pastāvēšanu.
Kopernika zinātnieka drosme uzsākt pārveidojumus izpaudās vēl kādā nozīmīgā
aspektā: veidojot heliocentrisko sistēmu, viņš darīja zināmu, ka atziņas,
kurām ticēja kopš seniem laikiem, var būt aplamas. Principā nostāties pret
senču gudrību tolaik bija vēl lielāka varonība nekā astronomijā atklāt to, ka Zeme
griežas ap Sauli. Iespēja noliegt senču gudrību nozīmēja paradigmātiskas izmaiņas
laikmeta domāšanā. Raksturīgi, ka Jaunie laiki kultūras vēsturē ienāca tieši ar
kritisko skatījumu, uzdrošināšanos pārvērtēt uzskatus daudzās dzīves jomās un
atteikties no aizspriedumiem.
Tomēr filosofija, kas virzīja Kopernika domu, lielā mērā bija saistīta ar
atgriešanos pie pagātnes domāšanas tradīcijām. Koperniku aizrāva neoplatoniķu
idejas par Saules nozīmīgumu pasaules ainā. Neoplatoniķu filosofijas vērienīgums,
dziļums, estētiskais skaistums likās pievilcīgs. Koperniks vērīgi ieklausījās arī
argumentos, kad Eiropas universitāšu profesori kritizēja Aristoteli. Bet uz Aristoteli
taču balstījās Ptolemaja sistēma par Zemi kā pasaules centru (ģeocentriskā
sistēma). Tātad, ja vairs neder Aristotelis; tad jāpievēršas kādai citai
filosofiskajai skolai. Tie izrādījās neoplatoniķi, kas sākotnēji palīdzēja mainīt
astronomijas nostādnes un deva iespēju rasties Jaunlaiku domāšanas paradigmai.
Jaunlaiku kultūrā valdīja bezgalīga cieņa pret matemātisko pieeju. Tieši pret
pieeju, ne tikai pret pašu matemātiku kā labāko, precīzāko un drošticamāko
zinātni. Matemātiskās atziņas tika uztvertas ar vislielāko godbijību. Mēdza teikt,
ka pat Dievs neko nespēj izdarīt, lai divreiz desmit nebūtu divdesmit. Cieņa pret
matemātiku pastāvēja jau no sengrieķu filosofijas laikiem. Pitagoru un viņa mācību,
kā redzams, neaizmirsa. Pitagorieši uzskatīja, ka dabu var izprast vienkāršos un
harmoniskos matemātiskos terminos.
Ja Dievs ir radījis šo Visumu, tad tam ir jābūt matemātiski skaistam, vienkāršam un
elegantam. Skaitļu, matemātisko vienādojumu un simbolu kārtībai jāizsaka Visuma
kārtība.
Kopernika heliocentriskajai sistēmai patiešām izdevās labāk izskaidrot dažas
astronomiskās parādības un Visuma kārtību: zvaigžņu kustību, to spilgtuma
izmaiņas. Kā raksta angļu fīlosofs Bertrans Rasels, no mūsdienu fizikas viedokļa,
kas atzīst kustības relativitāti, Kopernika un Ptolemaja koncepciju attiecībām nav
būtiskas nozīmes. Ja kustība ir relatīva - kā to 20. gs. atzīst Einšteina
relativitātes teorija - un ārpus tās nepastāv nekāds atskaites punkts, pret kuru to
samērot (piemēram, Dievs, nekustīga Visuma velve utt.), tad plašā nozīmē nav
iespējams pateikt, kas attiecībā pret ko kustas.
Tomēr jāatzīst, ka Einšteina relativitātes teorija nav iegājusi 20. gadsimta
kultūras paradigmas dziļākajā līmenī. Tā tiek pieņemta un atzīta teorētiskās
zinātnes līmenī, taču cilvēciskās izpratnes un pasaulizjūtas līmenī mēs
dzīvojam galvenokārt heliocentriskās sistēmas ietvaros, tajā pasaules ainā, kura
tika iedibināta Jaunajos laikos. Kurš gan kā cilvēciska būtne spēj savā
pasaulizjūtā pieņemt un saprast Einšteina teorijas skaidrojumu, piemēram, izmantojot
dvīņu paradoksu? Dzīvo dvīņi. Viens no tiem ar raketi aizlido Kosmosā. Raķetes
ātrums tuvojas gaismas ātrumam (mūsdienu tehnikai tas nav sasniedzams lielums, tāpēc
teoriju nevar pārbaudīt ar eksperimentu). Saskaņā ar Einšteina relativitātes
teoriju, ja kustības ātrums palielinās, laiks sāk ritēt lēnāk. Otrs dvīnis paliek
uz Zemes un dzīvo parastajā ritmā. Laiks viņam rit ātrāk, jo kustības ātrums ir
lēnāks. Kad abi dvīņi atkal satiekas, lidotājs ir daudz jaunāks, jo viņam viss
notikušais ir bijis tikai viens mirklis. Teorētiskā pasaules aina to pieļauj,
praktiskā dzīves izjūta - mulst, jo pārkāptas tiek cilvēka izpratnes robežas.
Modernā zinātne arvien vairāk atraujas no cilvēka iespējām to saprast, balstoties uz
savu dzīves pieredzi.
Kāpēc mūsdienās priekšroka tiek dota Kopernika modelim attiecībā pret Ptolemaju, ja
pastāv atziņas par kustības relativitāti? Te jāņem vērā kāds īpatnējs
zinātnisko teoriju un hipotēžu vērtēšanas princips, kas vēl arvien ir spēkā. Šis
princips lielā mērā sakņojas sengrieķu pasaules estētiskajā uztverē, kas mācīja
dot priekšroku skaidrākajam, vienkāršākajam, skaistākajam. Kad nākas izšķirties
starp diviem vai vairākiem skaidrojumiem, bieži vien priekšroka tiek dota tam, kurš ir
īsāks, precīzāks, "ekonomiskāks" (prasa mazāku spēku un līdzekļu
patēriņu, lai tiktu līdz būtībai).
Kopernika modelis par Zemes apgriešanos diennaktī ap savu asi nepārprotami ir
"ekonomiskāks" (t.i., īsāks, skaidrāks, racionālāks) nekā Ptolemaja
modelis par visu debess sfēru riņķveida griešanos. Koperniks sakārtoja pasaules
astronomisko ainu un parādīja, kā planētas izkārtotas attiecībā pret Sauli.
Planētu kārtība ir šāda: Merkurs, Venēra, Zeme un Mēness, Marss, Jupiters, Saturns.
Ar šā sakārtojuma palīdzību izdevās no astronomijas viedokļa saprast dažas
planētu atrašanās un griešanās īpatnības. Heliocentriskā sistēma patiešām
kalpoja labāk nekā Ptolemaja ģeocentriskā sistēma, tāpēc astronomu aprindās tā
tika pieņemta.
Interesanti, ka sākotnēji katoļu baznīca nevērsās pret Kopernika nostādnēm. Kad
16.gadsimta sākumā Koperniks iesniedza Romas pāvestam savu traktātu, kurā tika
izskaidrota heliocentriskā sistēma, pāvests to atzinīgi pieņēma. Kopernika atziņas
piedāvāja publicēt, taču viņš vilcinājās. Kādēļ? Vai tās bija bailes no
reakcijas pret šo atklājumu? Iespējams, ka bailes no nokļūšanas aizliegto darbu
sarakstā patiešām pastāvēja. Tomēr, ja iedziļināmies to laiku garīgajā
situācijā, tad jāatzīst, ka diezin vai bailes bija noteicošais faktors, jo Koperniks
pats nemaz līdz galam neapjauta, cik lielā mērā viņa nostādne maina laikmeta
domāšanas pamatnostādnes. Iespējams, ka viņu no savu atziņu publicēšanas un
popularizēšanas (kas liktos tik svarīga mūsdienās!) atturēja uzticība pitagoriešu
pieejai, ka dabas noslēpumi ir tik mistiski, ka tos nevar un nevajag darīt zināmus
visiem.
Kā redzams, publiskuma, masu kultūras un vispārējo atziņu pavairošanas laikmets vēl
nebija sācies. Tomēr tas strauji tuvojās. Sāka attīstīties grāmatu iespiešanas
tehnika. Kopernika māceklis saņēma atļauju aizvest viņa pamatdarba "De
Revolutionibus" manuskriptu no Polijas uz Vāciju un tur publicēt. Sava mūža
pēdējās dienās ( 1543) Koperniks saņēma grāmatas autoreksemplāru. Līdz ar to
viņa atziņas tika darītas zināmas visiem, kas par to interesējās.
Kāds bija Kopernika atklājuma liktenis, kad to darīja publiski zināmu?
Liktenis bija ļoti sarežģīts, jo astronomija bija nonākusi tādā sfērā, kur tās
kompetence beidzās: sākās laikmeta paradigmās izmaiņas, kas vienmēr ir mokošas un
grūti saprotamas tiem, kuri dzīvo šo paradigmu ietvaros.
Kā jau teikts, sākotnēji katoļu baznīca neko neiebilda pret astronomijas atklājumiem
un sāka mācīt Kopernika sistēmu savās universitātēs. Tas kultūras vēsturē ir
interesants fakts, jo būtībā laikmeta paradigmu sadursmi veidoja kristietība ar tai
atbilstošajiem filosofiskajiem uzskatiem un dabaszinātņu attīstība ar tās radīto
fīlosofiju. Šī sadursme principā bija neizbēgama. Taču tā nāca mazliet vēlāk.
Iespējams, ka katolicisms sākotnēji nereaģēja asā un uzbrūkošā formā tādēļ,
ka ņēma virsroku tam piemītošā tieksme uz intelektuālām pārdomām (Kopernika
atklājumus tieši par tādiem uzskatīja!). Katoļu baznīca vēl nesaskatīja briesmas,
kas draudēja teoloģiskajām dogmām un kristietības tradicionālajām vērtībām.
Protestantisms, kas tajā laikā nostiprinājās garīgajā dzīvē, reaģēja asāk.
Luters saukāja Koperniku par "iznireli astrologu". Kurš spēj uzdrošināties
nostādīt Koperniku kā autoritāti augstāk par Svēto garu, jautāja Luters. Parādiet
tādu! Protestantisms uzsvēra Svētos Rakstus kā neapšaubāmu patiesības avotu. Bija
redzams, ka Kopernika mācība neglābjami saduras ar Svēto Rakstu burtu un garu.
Attieksme pret Kopernika heliocentrisko sistēmu pamazām pasliktinājās. Lielu lomu
tajā spēlēja Džordāno Bruno (1548-1600) liktenis. Mēdz uzskatīt,
ka katoļu inkvizīcija Dž. Bruno sadedzināja sārtā par viņa heliocentriskajiem
uzskatiem. Taču tas nav īsti precīzi. Dž.Bruno pieņēma Kopernika astronomisko
mācību, tomēr tā veidoja tikai nelielu daļu no viņa ķecerībām un mistiskās
filosofijas. Dž.Bruno, tāpat kā Koperniks, atzina neoplatonismu un centās attīstīt
šo mācību. Taču no neopiatoniķu mācības viņš attīstīja nevis Saules
ideju, bet gan domu par bezgalību.
Doma par bezgalību bija vēl graujošāka nekā ideja par Sauli kā centru. Kopernika
mācības gadījumā ideja par centru vēl bija spēkā. Tas nozīmēja, ka pasaules aina
principā saglabāja savu harmoniju un hierarhiju. (sengrieķu val. hieros -
svēts, archē - vara). Hierarhija ir svētā vara. Tā nozīmē secīgu dažāda
līmeņa pakāpju izvietojumu padotības kārtībā no zemākā līdz augstākajam.
Jāsaprot, ka Dievs kristīgajā pasaules ainā ir iespējams tikai tad, jā tiek atzīts
hierarhijas princips. Dievs ir visaugstākais. Ja tā nav un Dievs "nolaižas"
savā pastāvēšanā līdz viszemākajiem līmeņiem, identificējas ar tiem, būtiski
mainās visa pasaules izpratnes aina. Tad Dievs ir daba, Dievs ir visā, kas pastāv, utt.
No kristietības viedokļa tās ir panteistiskas (sengrieķu val. pan - viss, theos
- dievs) ķecerības, kas grauj Baznīcas autoritāti.
Tieši ar šāda veida panteistisku ķecerību Eiropas gara dzīvē sešpadsmitā un
septiņpadsmitā gadsimta robežā ienāca Džordāno Bruno. Jāpiebilst, ka panteistisko
pasaules ainu jau tika kopusi Renesanses kultūra un filosofija (skat. nodaļu
"Renesanse"). Uz to virzījās Jaunlaiku zinātnes. Dž.Bruno apgalvoja, ka
Bībelē vairāk ir jāmeklē morālā mācība nekā astronomiskā, kura viņam
izraisīja dziļas šaubas. Inkvizīcija ar lielu uzmanību ieklausījās šajās runās
un gatavojās pasākumiem, kas pārtrauktu šīs ķecerības. Bet Dž.Bruno bija negants
raksturs, un viņš neapklusa.
Teorētiskā ziņā liela nozīme bija tam, ka dabaszinātnieki pievērsās bezgalības
izpratnei. Tieši Dž.Bruno filosofijā būtiski tika izmainīta bezgalības izpratne. Ja
sengrieķu filosofija bezgalību saprata galvenokārt kā negatīvu jēdzienu, tad
Dž.Bruno mācībā tā vairs nenozīmēja noliegumu vai ierobežojumu, bet gan pozitīvu
raksturojumu.
Ko nozīmē bezgalību uztvert kā negatīvu vai pozitīvu jēdzienu?
Jēdziens negatīvā ziņā tiek raksturots ar to, kā tam trūkst: ar noliegumu, ar
īpašību trūkumu. Pēc sengrieķu filosofu domām, bezgalībai trūkst formas un
robežu (bet forma sengrieķu izpratnē ir viens no svarīgākajiem rādītājiem, lai
esamībai būtu būtība), tā ir nenoteikta un nepieejama cilvēka prātam, jo prāts
apjēdz tikai formas, noformēto būtību. Tātad bezgalība vispār nav svarīgs
jēdziens pasaules ainas skaidrojumā.
Dž.Bruno uz bezgalību paskatījās citādi. Pasaule, pēc viņa domām, principā ir
bezgalīga. Bezgalība ir pasaules svarīgākais raksturojums. Tāpat kā pasaule,
cilvēka prāts ir bezgalīgs tieksmē to izzināt. Cilvēks nedzīvo noslēgta Visuma
ietvaros, bet gan ir brīvs izziņā un rīcībā. Cilvēka prāts apzinās bezgalību,
sevi samērojot ar Visumu.
Padomāsim, kādas pārmaiņas kultūras paradigmā ienes jaunais bezgalības
raksturojums. Vispirms - tas ir pats svarīgākais - tiek zaudēta ideja par centru. Ja
Visums ir bezga1īgs, tad arī telpa no filosofiskā viedokļa ir bezgalīga. Kā
bezgalīgā telpā atrast centru? Kā šo telpu sakārtot hierarhiski? Kur bezgalīgajā
telpā būs vieta Dievam kā hierarhijas virsotnei un jēgpilnajam centram?
Centru, vadoties no domāšanas jaunās nostādnes, vairs nevar atrast. Ja nevar atrast
centru, tad ir grūti pamatot hierarhiju. Arī šis princips sāk zaudēt -savu
nozīmīgumu. Bet, ja zūd hierarhija, tad jau pavisam apdraudētas kļūst Dieva
pozīcijas, viņa nozīmīgums pasaulē.
Līdz ar bezgalības ideju noslēgtās Debesu pasaules velves tiek atrautas vaļā.
Bezgalīgajā pasaulē ir jāmeklē citas likumsakarības. Kādas tās būs? Kur tagad ir
cilvēka vieta pasaulē? Kristietiskā paradigma brūk ar neredzētu spēku. To sāk
aizstāt modernais pasaules redzējums, kas balstās uz dabaszinātniskām teorijām.
Inkvizīcija pūlas šo procesu apturēt, taču filosofiskās un dabaszinātniskās domas
attīstība jau ir aizgājusi citā virzienā.
N.Kopernika un Dž.Bruno mācības tālāk attīsta daži ievērojami 17. gadsimta
dabaszinātnieki. No viņiem jāmin J. Keplers (1571-1630). Keplers
atzina Kopernika heliocentrisko sistēmu un centās izskaidrot planētu kustības
likumsakarības: Astronomijā pazīstami trīs Keplera likumi. Pirmais likums: planētas
griežas pa elipsēm, kuru vienā fokusā atrodas Saule. Otrais likums: līnija, kas
savieno planētu ar Sauli, apraksta vienādā laika sprīdī vienādus laukumus. Trešais
likums: planētu griešanās laika kvadrāti ir proporcionāli to vidējā attāluma no
Saules kubiem.
Keplers izstrādā sarežģītu matemātisko aparātu, lai pierādītu savus likumus.
Pirmos divus likumus viņam vislabāk izdodas pierādīt, aprakstot Marsa kustību. Taču
izskaidrot, kā viņš savus likumus pierāda matemātiskā un astronomiskā ziņā, ir
dabaszinātņu uzdevums. Filosofiskā aspektā Keplera mācībā svarīgi saskatīt ko
citu: planētas kustas pa elipsi. Šī atziņa nozīmē, ka astronomiski filosofiskajā
teorijā ir noticis lūzums. Zinātnieki ir atteikušies no pārliecības, ka riņķis ir
vienīgā ideālā figūra, lai attēlotu debesu ķermeņu kustību. Keplers pierāda, ka
planētu kustību apraksta figūra, kas netika uzskatīta par ideālu. Līdz ar to
filosofiskā ziņā rodas aizdomas: bet varbūt planētas pašas par sevi nemaz nav Debesu
pasaules daļa, bet gan parasti fiziski objekti? Savā būtībā tādi paši, kāda ir
Zemes pasaule. Bet tad taču tiek sagrauta vēl viena kristīgās paradigmas tēze, ka
Debesu un Zemes pasaules atšķiras!
Keplers ir dabaszinātnieks daudz lielākā mērā nekā filosofs. Taču viņa likumi dod
būtisku impulsu filosofiskajām pārdomām. Otrais Keplera likums māca par planētu
kustības ātrumiem dažādos to orbītu punktos. Ātrumi ir nevienādi! Jo planēta ir
tuvāk Saulei, jo tā kustas ātrāk. Jo vairāk planēta attālinās no Saules, jo tā
kustas lēnāk.
Līdz ar Keplera mācību sabrūk viena no pēdējām pārliecībām par planētu ideālo
dabu - pārliecība par debesu ķermeņu vienmērīgu kustību. Keplers
pierāda, ka planētas nekustas vienmērīgi. Tātad tās patiešām nav ideālas un
nepārstāv Dievišķo pasauli. Bet ko gan tad tās pārstāv? Acīmredzot fizisko
pasauli, kuras likumi ir vienlīdzīgi tiem, kas vērojami uz Zemes.
Trešais Keplera likums attīsta mācību, ka pievilkšanās spēks ir apgriezti
proporcionāls attāluma kvadrātam starp ķermeņiem. Šo domu vēlāk pamatīgi
izstrādā Ņūtons. Arī šī teorija kristietiskajā paradigmā liek ieskanēties
"aizdomīgām" notīm. Kā debesu ķermeņi var savstarpēji pievilkties ar kaut
kādu fizikālu spēku, ja pēc savas būtības tiem vajag griezties saskaņā ar savu
iekšējo dievišķo mērķi un formu?
Kopernika, Džordāno Bruno un Keplera dabaszinātniskās atziņas tālāk izvērš Galileo
Galilejs (1564-1642).
No filosofiskā viedokļa viena no svarīgākajām viņa atziņām ir mācība par
paātrinājumu. Galilejs pierāda, ka tad, kad ķermenis krīt brīvi, tā krišanas
paātrinājums ir vienmērīgs, neņemot vērā gaisa pretestību. Paātrinājums ir viens
un tas pats gan smagiem, gan viegliem, gan lieliem, gan maziem ķermeņiem. Spalviņa
krīt ar tādu pašu paātrinājumu kā liels svina gabals. Eksperimentējot viņš atrod
paātrinājuma konstanti - 9,8 m/s2, kas vienāda visiem ķermeņiem, kuri brīvi krīt
vakuumā. No fizikas viedokļa svarīga viga matemātiski aprēķinātā konstante un
mācība par kustības paātrinājumu, taču no filosofijas viedokļa uzmanību vajadzētu
pievērst citam aspektam. Galilejs saka: visi ķermeņi brīvā krišanā iegūst vienādu
paātrinājumu. Pievērsīsim uzmanību vārdam "visi". Tātad tas var
attiekties arī uz tiem ķermeņiem, kuri iekļāvās Dievišķajā pasaulē. Līdz ar to
arī uz planētām. Pasaule ar šādu domāšanu tiek vienādota un visa kopā pakļauta
fizikālajām likumsakarībām.
Bet kur tad paliek hierarhijas princips, ja brīvās krišanas likumam Galilejs grib
pakļaut visu pasauli? Kur ir Dievišķās un Zemes pasaules likumsakarību atšķirības?
Šie jautājumi ir atskaņas no kristietiskās paradigmas, kas ir nonākusi galīgā
pretrunā ar moderno pasaules ainu.
Kā redzams, planētu kustības izskaidrojums arvien vairāk tuvojas to procesu analīzei,
kuri vērojami uz Zemes. Ne velti Dž.Bruno teicis, ka kristietībai paliks tikai morāles
sfēra, jo fizikālos procesus tā neizprot.
Galilejs izstrādā vēl vienu svarīgu pasaules fiziskās ainas principu. Ja vairāki
spēki darbojas vienlaikus, tad kustība ir tāda, it kā katrs spēks darbotos pēc
kārtas un tie tiktu summēti, piemēram, kad mēs atrodamies uz kuģa klāja un pa to
staigājam, bet kuģis tajā laikā brauc uz priekšu, mūsu kustības ātrums attiecībā
pret Zemi veidojas, summējot kuģa kustības ātrumu un mūsu pārvietošanās ātrumu.
Šie ātrumi ir saskaitāmi. Pasaulē daudzas kustības veidojas saliktu spēku
iedarbības rezultātā. Galileja metode paver plašas iespējas dinamikas attīstībai.
Taču no kristietiskās paradigmas viedokļa iedarbības spēku saskaitīšana nebūt nav
tik pieņemama, kā tas šķiet pašam Galilejam. Dievu un viņa darbību taču nevar
saskaitīt ne ar ko citu!
Dinamika ir perspektīva kā dabaszinātniska teorija, taču tā, tāpat kā mācība par
paātrinājumu, vienādo pasaulē esošos spēkus un kustības, atjauj tās summēt. Atkal
ir zudusi hierarhija, kas uzsver, ka pastāv dievišķie, ideālie spēki, ķermeņu
iekšējie mērķtiecības spēki. Pasaules aina kļūst arvien mehāniskāka,
fizikālāka, matemātiskāka. Arvien vairāk zūd Aristoteļa principi par dvēseliski
dzīvo pasauli, kurā mehāniskie likumi nebūt nav noteicošie.
Galilejs skatās uz Visumu ar teleskopu. Tagad viņš pavisam skaidri redz, ka zvaigznes
nav dievišķās gaismas punkti, bet gan konkrētas fizikālas parādības. Galilejs redz
vēl neaptveramākas lietas: Mēness virspuse līdzinās Zemei, Saulei ir plankumi.
Iedomājieties vien, ko tas nozīmēja 17. gadsimta sākumā: atzīt, ka Saule nav
absolūta pilnība! Pat Koperniks, kas ticēja Saules vienreizējībai un krāšņumam,
nepieļāva tik "neglītus" secinājumus.
Inkvizīcija uzmanīja Galileju. Pirmoreiz viņa mācību slepeni nosodīja 1616. gadā.
Taču tas nelīdzēja. Publisks nosodījums notika 1633. gadā. Galilejs, kā zināms,
atteicās no savām teorijām un apsolīja nekad mūžā vairs neteikt, ka Zeme griežas
ap Sauli vai ap savu asi.
Īzaks Ņūtons (1642-1727) apkopoja visus pirms viņa veiktos
sasniegumus astronomijā un fizikā. Viņa mācībā tika attīstīti Kopernika, Keplera
un Galileja uzskati. Viņš parādīja, kā uz planētu kustību attiecas paātrinājuma
likums. Tas tikai vēlreiz apstiprināja jau izteikto domu, ka Debesu pasaule nav
atšķirīga no Zemes pasaules, ka abās darbojas vienādi fizikālie likumi. Planētas
virza mehāniski spēki, nevis ģeometriska kustība, kā tas tika atzīts saskaņā ar
Aristoteļa un Ptolemaja mācību. Līdz ar Ņūtona fizikas attīstību nostiprinājās
matemātiskā pieeja dabas parādībām un mehāniskā pasaules aina. Jau Galilejs atzina,
ka zinātniekiem ir jābalstās uz kvantitatīviem (skaitliski nosakāmiem), objektīviem
(no cilvēka sajūtām neatkarīgiem) raksturotājlielumiem - tādiem kā lielums, skaits,
svars, kustība u.c. Tie jāatšķir no raksturotājlielumiem, kas saistīti ar cilvēka
sajūtām - tādiem kā krāsa, skaņa, smarža u.c. Dabaszinātnes uz precīzu pasaules
aprakstu var cerēt tikai tad, kad tās ņems vērā kvantitatīvos rādītājus. Cilvēks
ar viņa sajūtu pasauli un iekšējo pieredzi tika "atbīdīts nost" no
dabaszinātniskiem secinājumiem. Triumfēja matemātiskā pieeja. Mēdza teikt, ka dabas
grāmata ir uzrakstīta ar matemātiskiem burtiem. At1iek tikai šo valodu iemācīties un
to izlasīt. Jaunlaiku dabaszinātnes centās to izdarīt. Tāpēc Ņūtons uzsvēra, ka
viņš nevis sacer hipotēzes, bet gan cenšas pašā dabā rast tās skaidrojumu
teorijas.
Līdz ar dabaszinātņu jaunajām teorijām izmainījās arī priekšstati par pasaulē
valdošajiem spēkiem. Ņūtons atklāja, kā darbojas gravitācijas spēks. Tas principā
ir vienāds attiecībā uz planētu kustībām un uz Zemi krītošiem ķermeņiem. Tātad
nav šaubu, ka dalījums Dievišķajā un Zemes pasaulē ir zaudējis sākotnējo jēgu.
Ņūtons savā mācībā saistīja divas nozīmīgas 17. gadsimta tēmas: mehānisko
pasaules ainu un pitagoriešu tradīciju. Ņūtona mācība par Visumu nostiprināja jauna
- moderna, uz dabaszinātnēm balstīta pasauluzskata pamatus. 18. gadsimta sākumā
cilvēki jau bija pieņēmuši galvenās iepriekšējā gadsimta pamatpatiesības. Atlika
tās tikai pilnveidot un nostiprināt pastāvošajā vērtību sistēmā, cilvēku dzīves
izjūtā un zinātniskajās teorijās.
17. gadsimts astronomijā un fizikā bija radījis atziņas, kas pārveidoja pasaules
izpratnes ainu. To tagad raksturoja pārliecība, ka Dievs ir radījis Visumu kā
sarežģītu mehānisku sistēmu, kas sastāv no materiālām daļiņām, kuras kustas
bezgalīgā telpā saskaņā ar gravitācijas un inerces likumu. Šos likumus un dabas
parādības var matemātiski izprast. Zeme kustas ap Sauli, kas ir tikai viena zvaigzne
starp miljoniem citu. Tāpat Zeme ir tikai viena planēta starp citām un tai nav nekāda
izcila vieta Visumā. Ne Zeme, ne Saule nav Visuma centrs. Iespējams, ka centru nemaz
nevar atrast. Nepastāv nekādas hierarhijas attiecības starp Dievišķo pasauli; kurai,
pēc agrāko laiku domām, piederēja planētas, un Zemes pasauli. Abās valda vienādas
fizikālas likumsakarības.
Dieva loma šādā pasaules ainā samazinājās. Pēc pasaules radīšanas viņš to lika
mierā un neiesaistījās dabā notiekošajos procesos, kās paši noritēja saskaņā ar
stingriem likumiem. Dievs līdzinājās pasaules arhitektam, gudram matemātiķim.
Cilvēka loma savukārt bija pēc iespējas precīzāk un labāk izzināt dabas likumus un
gūt no tiem praktisku labumu savai darbībai. Cilvēks vairs nelīdzinājās radības
kronim. Viņam ar paša spēkiem un uzņēmību bija jāpanāk savas nozīmes atjaunošana
pasaules ainā.
REZUMĒJUMS
Jaunlaiku pasaules ainas pamatus 17. gadsimtā izveidoja dabaszinātnieki ar
filosofīsku ievirzi: Koperniks, Dž.Bruno, Keplers, Galilejs un Ņūtons. Viņu teorijas
pamatos izmainīja kristietisko paradigmu, kas dibinājās uz pārliecību, ka pastāv
divas atšķirīgas pasaules: Dievišķā un Zemes pasaule. Saskaņā ar šo paradigmu
debesu ķermeņi pieder pie Dievišķās pasaules; tie kustas pa riņķi un vienmērīgi,
jo ideāliem ķermeņiem (dievišķās gaismas punktiem) atbilst ideālas kustības
figūras.
Kristietiskās paradigmas izmaiņā pirmo soli spēra Koperniks, paziņojot, ka Zeme
kustas ap Sauli un līdz ar to apstrīdot Aristoteļa un Ptolemaja ģeocentrisko pasaules
modeli, kurš par pasaules centru atzina Zemi. Nākamo soli spēra Keplers, izstrādājot
mācību par to, ka planētas nekustas pa riņķi, bet gan pa elipsi. Keplers pierādīja,
ka planētu kustība nav vienmērīga. Tas nozīmēja, ka planētas nepieder Dievišķajai
pasaulei, kas savukārt bija pretrunā ar Svētajiem Rakstiem un kristīgo pasaules
izpratni. Dž.Bruno attīstīja bezgalības jēdzienu, kas ieguva svarīgu nozīmi
vēlākajās matemātiskajās, fizikālajās un filosofiskajās teorijās. Ja Visumu
atzina par bezgalīgu, tad vairs nevarēja runāt par tā centru. Bet, ja nebija centra,
zuda kristīgā pārliecība par hierarhiju un Dievu kā hierarhijas virsotni.
Galilejs parādīja, ka fizikālie likumi par brīvo krišanu, paātrinājumu vienādi
attiecas uz visiem fizikālajiem ķermeņiem. Ņūtons vēl vairāk nostiprināja
mehānisko pasaules ainu, kurā pasaule tiek izskaidrota saskaņā ar fizikas likumiem.
Cilvēka vieta šādā pasaules ainā būtiski mainījās. Viņš vairs netika atzīts par
radības kroni tāpēc vien, ka viņu ir radījis Dievs. Pašam cilvēkam bija jāattīsta
savs prāts un jāiegūst zināšanas par pasauli, lai varētu realizēt savus mērķus.