KULTŪRA 17. GADSIMTĀ
17. gadsimts bija liels pārmaiņu laiks. Tas nesa pārmaiņas ne tikai zinātnē un kultūrā, bet arī cilvēka izpratnē par dzīvi, reliģiju, notikumiem, kas norisinās tajā. Viduslaiku valsts pakļāvās baznīcas ietekmei, tomēr, nākot jaunajiem laikiem, tās ietekmes sfēra zūd. Valsts sāk pārvaldīt baznīcu, ko uzskata par vienu no saviem resoriem. 17. gadsimts būtiski izmainīja filozofiju un pasaules ainu. Zuda pārliecība, ka filozofija un kristietība ir nesaraujami saistīta. Dabas zinātņu sfēras bija pirmās, kurās notika domāšanas "apvērsums".
Dabaszinātņu attīstība un jaunlaiku filozofija
17. gadsimta pasaules ainu veidoja dabaszinātnieki ar filozofisku ievirzi. Jauno
zinātnieku (Kopernika, Bruno, Keplera, Galileja, Ņūtona) teorijas pamatos izmainīja
kristīgo paradigmu, jaunās teorijas sašķobīja un mainīja vecos, kristīgos
priekšstatus par pasaules uzbūvi, jo līdz šim valdīja uzskats, ka pastāv divas
pilnīgi dažādas pasaules: Dievišķā un Zemes pasaule. Saskaņā ar šo teoriju debesu
ķermeņi pieder pie augstākās tātad Dievišķās pasaules, kas kustas pa riņķi
vienmērīgi, tādējādi apstiprinot teoriju, ka ideāliem ķermeņiem atbilst ideālas
kustību formas. Tomēr laika gaitā zinātniekiem nepietika tikai ar tādu izskaidrojumu.
Astronomijā atklājās arvien vairāk un vairāk neizskaidrojamu parādību, kas
nodarbināja pētnieku prātus.
Visi tā laika uzskati balstījās un sengrieķu zinātnieka Ptolemaja skaidrojumiem
par pasaules sistēmu. Viņaprāt, zeme ir nekustīgs centrs, ap kuru riņķo gan Saule,
gan arī planētas. Tātad veidojas ģeocentriskais modelis. Ptolemajs ietekmējās no
Aristoteļa mācības, ka griešanās notiek vienmērīgi un pa apli. Vēlāk atklājās,
ka griešanās nav pilnīgi vienmērīgi, ko mēģināja dažādi izskaidrot, kā
rezultātā astronomija kļuva par vienu no neizprotamākajām zinātnēm.
17. gadsimts pieprasīja vienkāršus un saprotamus, bet galvenais matemātiski precīzus
skaidrojumus. Radās daudz visādu teoriju un izskaidrojumu, bet joprojām tās nevarēja
droši izklāstīt sabiedrībai, jo reliģiskajai varai bija liela ietekme.
Nikolajs Koperniks (1473 - 1543) ieviesa radikālas pārmaiņas
domāšanas ievirzē, sagraujot agrāko pasaules ainu un radot heliocentrisko (Mācība,
ka pasaules centrs ir Saule) pasaules ainu. Kopernika atziņa ir vienkārša, bet
ģeniāla: Zeme nav nekustīgs Visuma centrs, bet gan griežas ap Sauli. Jaunā apziņa
bija lielā mērā šokējoša tā laika cilvēkiem, jo nesaskanēja ar reliģisko
mācību, ka Zeme ir visa centrs. Un ja Zeme zaudēs savu ievērojamo nozīmi Visumā, tad
arī cilvēka vieta pasaulē mainās.
Kopernika atklājums neradīja satraukumu par to, ka mainīsies Visuma modelis, bet gan
par to, ka mainīsies vērtību un pasaules izpratne, arī izpratne par pašu cilvēku.
Cilvēkus nesatrauca jaunais uzbūves modelis, jo vairums no tiem nespēja līdz galam to
izprast. Satraukumu radīja doma, ka tas, kam tik ilgi bija ticēts, nav patiess. Tātad
varbūt arī viss pārējais tikai maldina?
17. gadsimtā jau cilvēki bija nobrieduši tiktāl, ka vairāk sāka ticēt Kopernikam
nekā baznīcai, kaut gan baznīcas pārstāvji ļoti asi vērsās pret zinātnieku. Kas
notiks ar kristietību, ja Kopernikam izrādīsies taisnība?
Pats zinātnieks dziļākajā būtībā ir reliģiozs cilvēks. Centra ideja ir svarīga,
tomēr Kopernika mācībā tā neizzūd, tā tikai transformējas no Zemes uz Sauli.
Griešanās saglabā ideālo riņķa formu ar ideālo veidu - vienmērību.
Pašā sākumā baznīca nevērsās pret Kopernika jaunatklājumu, ko var izskaidrot
dažādi: varbūt, ka tās bija bailes no cilvēku reakcijas, kaut gan tagad nav
iespējams precīzi noteikt, kas vadīja pāvestu pat akceptēt jaunatklājumu. Koperniks
savu traktātu iesniedza pāvestam un tikai tad pāvests izlēma vai to nodot
atklātībai. Traktāts nonāca atklātībā, jauno teoriju sāka arī mācīt
universitātēs, tomēr laika paradigmas sadursme ar kristīgo mācību bija
nenovēršama. Vēlākajā laikā attieksme pret Koperniku arvien pasliktinājās, kam par
iemeslu bija arī citu zinātnieku atklājumi. Džordano Bruno (1548 -
1600) atklājums par bezgalību bija graujošs kristietībai. Ja Luters Koperniku saukāja
par "iznireli astrologu", tad Bruno inkvizīcija sadedzināja uz sārta, jo doma
par bezgalīgu absolūti neiederējās kristīgajā teorijā. Kopernika atklājums
joprojām bija spēkā un tātad centra ideja tika saglabāta, kas nozīmēja, ka pasaules
ainā valda hierarhija un harmonija. Hierarhija tolaik bija svarīgākais pasaules
uztverē, jo Dievs ir iespējams tikai tad, ja tiek atzīts hierarhijas princips. Ideja
par bezgalību jau no sengrieķu domātāju laikiem bija vairāk negatīva, bet Bruno
laikā tika krasi izmainīta attieksme par to, kas vairs nenozīmēja noliegumu vai
ierobežojumu. Pati doma par bezgalību bija pozitīva, tomēr tā izjauca centra ideju,
jo bez centra nav hierarhijas, bet bez hierarhijas nav Dieva un to nevarēja pieļaut.
Tādējādi mainās ideja par noslēgtību, bet kur tādā gadījumā būs cilvēka vieta
un kādas būs jaunās likumsakarības? Pasaules kārtība un strikta, ko nedrīkst
izjaukt, bet jaunie zinātniskie atklājumi radīja draudus ierastajai pasaules
kārtībai. Inkvizīcija pūlas apturēt jauno procesu un domāšanu, tomēr zinātne
attīstās tālāk.
Iepriekšminētās mācības attīsta jaunas teorijas. Viens no zinātniekiem ir J.
Keplers (1571 - 1630). Balstoties uz Kopernika mācību, viņš centās
izskaidrot planētu kustības likumsakarības. Astronomijā pazīst trīs Keplera Saules
sistēmas planētu kustības likumus. Pirmais likums: planētas griežas pa elipsēm, kuru
vienā fokusā atrodas Saule. Otrais likums: līnija, kas savieno planētu ar Sauli,
apraksta vienādā laika sprīdī vienādus laukumus. Trešais likums: planētu
griešanās laika kvadrāti ir proporcionāli to vidējā attāluma no Saules kubiem.
Radās atziņa, ka planētas kustas pa elipsi, tātad riņķis ir vienīgā ideālā
figūra, ar kuru attēlot debesu ķermeņu kustību, kaut gan agrāk pastāvēja uzskats,
ka riņķis nav ideāla figūra. Likums to pierādīja kā figūru, ar kuru ir iespējams
aprakstīt likumu. Keplers ar saviem jaunatklājumiem sagrauj pēdējo pārliecību par
planētu ideālo dabu, pārliecību par debesu ķermeņu vienmērīgo kustību, kas
valdīja kristīgajos uzskatos.
Galileo Galilejs (1564 - 1642) ir nākamais zinātnieks, kas turpina
iepriekšējos atklājumus. Viņš bija fiziķis, astronoms, mehāniķis, kā arī viens
no dabaszinātņu pamatlicējiem, eksperimentālās fizikas un modernās mehānikas
aizsācējiem. Zinātnieks izgudroja daudzus priekšmetus, kurus mēs vēl lietojam
mūsdienās, piemēram, termometru (1597), svārsta pulksteni (1592), kā arī uzbūvēja
pirmo teleskopu (1609), ar kura palīdzību veica virkni atklājumu (zvaigznes vairs nav
dievišķās gaismas punkti, bet konkrētas fizikālās parādības; saulei ir plankumi,
bet Mēness virsma līdzinās Zemei), ko publicēja savā traktātā "Zvaigžņu
vēstnesis" (1610). Tā bija liela uzdrošināšanās atzīt, ka Saule nav pati
pilnība.
Svarīgākais viņa atklājums ir par paātrinājumu, kas attiecas uz visiem ķermeņiem.
Paātrinājums ir viens un tas pats gan viegliem, gan smagiem, gan lieliem, gan maziem
priekšmetiem. Jebkurš priekšmets krīt vienādā ātrumā, bet šis apgalvojums izjauc
kristīgajā ticībā valdošo uzskatu hierarhiju. Tādā veidā pasaule tiek vienādota,
un tas izjauc hierarhiju. Kristīgā paradigma nonāk galīgā pretrunā ar moderno
pasaules redzējumu. Vēl vairāk Galilejs ne tikai pierāda brīvās krišanas likumu,.
bet arī skaidro pasauli ar fizikas likumiem, ar kuru palīdzību paver plašas iespējas
dinamikas attīstībai.
1633. gadā inkvizīcija zinātnieku piespieda atteikties no viņa radītās mācības,
taču Galilejs savu darbību nepārtrauca, izdodot 1638. gadā savu pētījumu apkopojumu
"Sarunas un matemātiskie pierādījumi, kas attiecas uz divām jaunām
zinātnēm".
Kembridžas profesors Īzaks Ņūtons (1642 - 1727) apkopoja visus
iepriekš veiktos sasniegumus astronomijā un fizikā, viens no fizikas pamatlicējiem.
Ņūtons pierādīja, ka fizikālie likumi darbojas gan uz Zemes, gan arī uz planētām,
apstiprinot domu, ka Debesu pasaule neatšķiras no Zemes pasaules.
Ņūtona t.s. mehānikas likumi: likums par inerci, likums par kustības paātrinājuma
atbilstību iedarbības spēkam, likums par darbību un pretdarbību. Ņūtons arī
atklāja gaismas dispersiju, t.s. Ņūtona gredzenus (gredzenveida interferences joslas),
kā arī uzkonstruēja pirmo spoguļteleskopu un atklāja gravitācijas likumu.
Ievērojami atklājumi tika veikti arī matemātikā: Ņūtona binoms, Nūtona metode.
Tika izdarīti vēl citi atklājumi, kas nostiprināja fiziku un astronomiju kā
zinātnes. Tika veikti atklājumi arī mikroskopijā, izgatavojot lēcas, kas ļāva
iegūt apmēram 300 reižu lielāku palielinājumu un ar kuru palīdzību tika novērotas
dažāda veida šūnas; arī ķīmija nostiprinājās kā nopietna zinātne, nevis tikai
kā alķīmija viduslaikos.
17. gadsimta otrajā pusē tika atklātas elektrības parādības, ko gan tikai
pilnveidoja līdz galam nākamajā gadsimtā.
Visi šie atklājumi mainīja arī priekšstatus par pasauli. Ne visu vada Dievs un
kristīgās pasaules noteiktie likumi, bet gan visu var skaidrot ar zinātnes palīdzību,
reliģiju nodalot no zinātnes sfēras.