Citēts no: Ligita Zitāne. Kultūras vēsture. Senie laiki. (Antīkā kultūra un agrīnā kristietība) 3. grāmata. Raka, 1998.
10. nodaļa
SENGRIEĶU KULTŪRA
Sengrieķu kultūras avoti
Ievads
No trešā gadu tūkstoša pirms mūsu ēras un vēl senākiem laikiem saglabājušās
liecības par nozīmīgu kultūras centru pastāvēšanu Egejas jūras baseinā. Tomēr
savu spēcīgāko uzplaukuma periodu tie sasniedza 2. gt. p.m.ē. Leģendārā Troja
Mazāzijas pussalā, Knosa, Fiesta Krētas salā, Mikēnas, Tirinta, Pila Balkānu
pussalas dienvidu daļā ir pazīstamākie no tiem, par kuru aizgājušās godības
laikiem bagātīgas ziņas sniedz arheoloģiskais materiāls. Ar attīstītu kultūru
lepojušās daudzas Egejas jūras salas - Dēla, Para, Mēla u.c. Bronzas apstrādes
tehnika, rakstības pastāvēšana, ar podnieku ripas palīdzību darinātā keramika,
arhitektūras sasniegumi, attīstītā tēlotājmāksla, kuģu būvniecības iemaņas
ļauj izteikt apgalvojumu, ka Eiropas kultūras sākumi atrodami tieši šajā reģionā
un tās ietekme jūtama arī vēlākajā grieķu civilizācijā. Tālākajā apskatā
pakavēsimies pie divām no tām, kas veidojās Krētas salā un Mikēnās.
Krētas un Mikēnu kultūras hronoloģija
23. -15. gs. - Krētas kultūra
15. -12 gs. - Mikēnu kultūra
Krētas kultūra
Arheoloģiskie izrakumi angļu arheologa Artūra Evansa vadībā 20. gs.1. pusē (1899-1930) snieguši uzskatāmus pierādījumus patiesi augstas kultūras pastāvēšanai Krētas salā jau trešā gadu tūkstoša pirms mūsu ēras otrajā pusē, bet par tās ziedu laikiem tiek uzskatīts periods no 17. -15. gs. p.m.ē. Cilvēku labklājību nodrošinājusi zemes auglība, sulīgās ganības, krāšņā augu valsts un olīvu birzis, kā arī izdevīgais ģeogrāfiskais novietojums - Krētas sala atrodas Vidusjūras ūdensceļu krustpunktā, un īpaši nozīmīgi tās tirdznieciskie un kultūras sakari ar Senās Ēģiptes valsti. Varas centralizācija Krētas salā gan notikusi ap 16. gs. p.m.ē., kad pārējās valstis nonāk mītiskā Knosas valdnieka Minoja pakļautībā, bet iepriekš to starpā pastāvējusi savstarpēja uzticēšanās un sadarbība, tā ka Tuvajos Austrumos un kontinentālajā Grieķijā tik ierastie aizsargmūri pilsētu nodrošināšanai pret iebrucējiem esot bijuši lieki. Vislielākos uztraukumus krētiešiem sagādājuši vulkāniskie izvirdumi, un, kā liecina izrakumi, pēc šādiem dabas kataklizmu nodarītajiem postījumiem 16. gs. arī sācies Krētas kultūras noriets, kad tā pakāpeniski nonākusi mikēniešu pakļautībā.
Sasniegumi arhitektūrā. Par tiem liecina krāšņās un varenās
valdnieku pilis ne tikai Knosā, bet arī Fiestā, Mallojā un citur, tādēļ, lai
pakavējamies pie visvairāk izpētītās valdnieka Minoja rezidences Knosā, kas
atradusies Krētas salas ziemeļu piekrastē.
Slavenā Knosas pils, saukta par Labirintu, bijusi varen iespaidīga jau ar saviem
apjomiem. 16 tūkstošus kvadrātmetru lielu platību aizņēma divos trijos stāvos
izvietotās zāles, gaiteņi, kāpnes, pārejas, saimniecības telpas un pagrabi. To
plānojums bijis tik sarežģīts un haotisks, ka nezinātājam tajā gandrīz
neiespējami bijis orientēties. Negaidīti pagriezieni, telpu apgaismojuma dažādā
intensitāte, ar pārejām saistītie kāpumi un kritumi, kas telpu izvietojuma līmeņus
sadalīja ne pa stāviem, bet pusstāviem un pat ceturtdaļstāviem. Par balsta elementiem
izmantotas trīsmetrīgas koka kolonnas, savdabīgas ar to, ka sašaurinātas ne
augšdaļā, bet lejasdaļā. Tās pretstatā gigantiskajām Ēģiptes tempļu kolonnām
(atcerēsimies, ka uz vienas šādas kolonnas kapiteļa, kura diametrs ap seši metri,
varējuši nostāties gandrīz simts cilvēki) bijušas nelielas un samērotas ar cilvēka
augumu.
Mīts vēsta, ka šo pili būvējis leģendārais Atēnu mākslinieks, tēlnieks un
celtnieks Dedals
(viņam piedēvē cirvja un urbja izgudrošanu), kurš pēc pārsteidzīgas slepkavības
bijis spiests bēgt uz Krētu un lūgt patvērumu dievu dēlam valdniekam Minojam,
kļūstot par tā gūstekni. Šī pati leģenda saistās ar nostāstu par briesmīgo
Mīnotauru, valdnieka sievas Pasifajas dēlu, kurš pēc viņas sakara ar vērsi piedzimis
pa pusei dzīvnieka, pa pusei cilvēka izskatā. Tādēļ pils tālākajā nostūri Dedals
izbūvējis īpašas telpas sarežģīta labirinta veidā ar nolūku, lai neviens, kam
gadījumā izdotos ieraudzīt valdnieces grēcīgā sakara atbaidošo augli, nespētu
izkļūt no labirinta un šo negodu pavēstīt pasaulei.
Interesanti tajā bijusi risināta gaismas un gaisa piekļuves problēma. To
nodrošinājušas visiem stāviem caurejošas gaismas akas, ap kurām grupējušās
lielākas un mazākas telpas, kuru radīto noskaņojumu lielā mērā noteikusi dažādā
apgaismojuma intensitāte. Vēl par seno arhitektu prasmēm liecina ūdens piegādes un
kanalizācijas sistēma: iekštelpās bijuši baseini un vannas istabas, kā arī pirmais
zināmais ūdens klozets.
Māksla. Sasniegumi mākslas jomā ir tie, kas Krētas kultūru ļauj
ierindot dižāko senatnes kultūru skaitā. Freskas un apgleznoti bareljefi uz Knosas
pils sienām liecina gan par seno krētiešu pasaules izjūtu, gan viņu māksliniecisko
varēšanu, gan arī sniedz informāciju par tā laika ieražām, tradīcijām, sadzīvi
un cilvēka darinātajām lietām, kā arī par dabas ietekmi uz māksliniecisko
domāšanu. Gleznojumi vairāk vērsti uz cilvēku un viņa pasauli, ne saprātam pāri
stāvošo dievu pasauli, kā tas bija vērojams citu seno kultūru mākslā.
Pils telpu greznošanai bieži izmantoti dabas motīvi un ornamentālās joslas. Te varam
sastapt gan jūras dzīvnieku atveidu, gan dažādu ziedu vai spirāļu veidotos rakstus.
Pārsteidzoša ir mākslinieku prasme tēlos ielikt plastiku un kustības dinamismu, likt
runāt apjomiem, krāsām un līniju smalkumam.
Cilvēku tēlu atveidojumā redzam nepārprotamu līdzību ar ēģiptiešu mākslas
kanoniem, arī krētieši cilvēka galvu un kājas mēdza tēlot profilā, bet plecu un
acu izteiksmīgumu akcentēt ar to frontālo novietojumu, taču šie tēli ir vairāk
piesātināti ar dzīvīgumu, dabiskumu, ārējām formām cauri jaušas katras
personības savdabīgās iezīmes.
Krētas mākslinieku skulpturālie veidojumi savu apjomu ziņā ir pavisam nelieli, taču
apbrīnojami plastiski un izteiksmīgi, liecina par māksliniecisko gaumi un prasmi
pārvarēt materiāla pretestību.
Krētas keramika. Krētas keramikas attīstību sekmē tas, ka jau 3.
gt. p.m.ē. viņi pazīst un savu darinājumu veidošanai izmanto podnieka ripu. Tas ir
viens no iemesliem, kādēļ krētiešu māla trauki un vāzēs var lepoties ar savu
plastiskumu. Apbrīnojamā viņu prasme mālam piešķirt trauslu smalkumu un eleganci.
Sieniņu biezums bieži vien atgādina olas čaumalu.
Savu formu ziņā darinājumi ir visdažādākie, bet mākslinieciskajā apdarē
vērojamas dažas kopīgas iezīmes. Vispirms tas jūtams dekoratīvo elementu izvēlē:
augi, ziedi, putni, jūras zem ūdens pasaule, bet gandrīz nekad pats cilvēks. Visi šie
elementi parasti tiek saskaņoti ar trauka plastisko formu. Spilgts piemērs tam ir vāze
ar astoņkāja atveidojumu - šķiet, ka tas patiešām būtu ievietots gandrīz
lodveidīgajā traukā un pakļāvies tā formai, vijīgos lokos izliecot savus daudzos
taustekļus. Kāda cita vāze ar savu īpatno, netradicionālo
ārējo veidojumu atgādina jūras zirdziņa ragainos izaugumus.
Dekoratīvie elementi parasti izkārtoti asimetriski, jo pati daba, tāda būdama,
piedāvā šīs attiecības. To raksturs liecina, ka cilvēks ir dziļi izjutis dabas
nianses, priecājies par tās neatkārtojamību un uztvēris tai raksturīgo mainību un
dinamiku. Tādēļ nekas krētiešu mākslā neatgādina sastingumu, bet gan kustībā
tvertu dzīvi, lai vienu tās acumirkli fiksētu rakstos uz māla traukiem. Laika plūdums
un nemiers jūtams pat ornamentālajās joslās, kur visbiežāk izmantotais motīvs ir
spirāle, kas atgādina jūras viļņu nebeidzamās, ritmiskās kustības.
Krētas meistaru tradīciju pēctecība jūtama arī vēlākajā grieķu keramikā.
Krētas reliģija. Saglabājušies pierādījumi nesniedz drošas un
izsmeļošas liecības par šajā salā pastāvējušajām reliģiskajām tradīcijām.
Daudzus minējumus šodien varam izteikt vienīgi iespējamas varbūtības līmenī, kas
izriet no Knosas pils fresku zīmējumiem un arheoloģiskajos izrakumos atrastajiem
skulpturālajiem veidojumiem.
Krētā, iespējams, pielūgtas sieviešu kārtas dievības, kas saistītas ar zemes un
dabas auglības spēkiem, dažādām stihijām un maiņām kā dabas dzīvības un
attīstības izteicējām. Šķiet, ka arī reliģiskās dzīves vadīšana bijusi
sieviešu - priesterieņu rokās. To apliecina tā saucamās "Čūsku
priesterienes" figūriņa. Čūska un vērsis bijuši viņas svētie dzīvnieki.
Knosas pils telpas rotā freskas, kurās attēlotas rituālās cīņas ar vērsi.
Izteiktas hipotēzes, ka vīriešu kārtas dievības parādījušās tikai pašā Krētas
kultūras norieta periodā.
To, ka sporta spēles bijušas lielā cieņā, apliecina ne tikai šis, bet arī vairāki
citi zīmējumi. Vienā no tiem attēlota divu jaunekļu dūru cīņa.
Krētā bijušas arī īpaši būvētas teātra celtnes rituālo procesiju vērošanai.
Mikēnu kultūra
Sākot ar 15. gs. p.m.ē., ietekme Egejas jūras baseinā pārgāja mikēniešu rokās.
Tiesa, tas nebija uz ilgu laiku, jo jau 12. gs. p.m.ē. viņus pakļāva mazāk
attīstītās doriešu ciltis, aizsākot šī reģiona vēsturē tā saucamos tumšos
gadsimtus, kas ilga līdz pat 8. gs. p.m.ē.
Mikēnu kultūras atklāšanas gods pieder vācietim H.Šlīmanim. Nebūdams profesionāls
arhitekts, pēc paša iniciatīvas viņš vadīja arheoloģiskos izrakumus leģendārajā
Trojas pilsētā, vēlāk arī "zeltu bagātajās Mikēnās", kā tās tēlaini
apzīmējis sengrieķu dzejnieks aklais Homērs savā eposā Iliāda. Viņš pats arī šo
pasākumu finansēja. Šlīmaņa nopelns ir tas, ka viņš pārvērta leģendu par desmit
gadus ilgo Trojas karu vēsturiskā patiesībā, līdz ar to paverot vēl nebijušas
iespējas 19. gs. pasaulei savām acīm skatīt no aizmirstības dzīlēm izceltās lietas
un priekšmetus, uzsākot dialogu ar leģendām apvītā Mikēnu laikmeta kultūru.
Salīdzinot Šlīmaņa atklājumus ar tikko aplūkoto Krētas kultūru, var secināt par
to abu radniecību, tomēr nevar apgalvot, ka mikēniešu radītā būtu vienīgi savu
priekšteču atstātā mantojuma vāja atblāzma. Tiesa, tā ir robustāka, piezemētāka,
savās formās ne tik izsmalcināta, nebeidzamo savstarpējo karu ietekmēta, taču
pietiekami iespaidīga un oriģinālām izpausmēm bagāta.
Arhitektūra. Mikēnas šajā periodā nav vienīgā nozīmīgā
pilsēta Balkānu pussalas dienvidos. Līdzīgas kultūras izpausmes vērojamas arī
Tīrintā un Pilā. Arheoloģiskie izrakumi liecina, ka cietzemes grieķi, pretēji
Krētas valdniekiem, savas pilsētas nocietinājuši ar bieziem un stipriem mūriem. To
augstums sasniedzis pat astoņpadsmit metrus, bet biezums - desmit metrus. Tās būvētas
grūti pieejamās vietās, cenšoties padarīt par neieņemamiem cietokšņiem. To
acīmredzot diktējusi savstarpējos karos nokaitētā atmosfēra.
Pilsētas centru veidojusi nocietināta akropole (kalna pilsēta), aiz kuras biezajiem
mūriem kara gadījumā varējuši paslēpties un atvairīt ienaidnieka uzbrukumu visi
vietējā valdnieka pakļautībā esošie ļaudis. Apbrīnas vērtas ir šis tā saucamās
ciklopiskās celtnes, kas veidotas no milzīgu akmeņu krāvumiem (pēc leģendas šādu
smagumu pārvietot spējuši vienīgi gigantiskie milži ciklopi - tādēļ, arī šāds
nosaukums). Milzīgie bluķi turējušies kopā bez saistvielām, tik labi bijuši
pieslīpēti viens otram.
Par to, ka vieta izvēlēta pārdomāti un ar lielu rūpību, liecina kaut vai Mikēnu
akropoles atrašanās vieta. Tā celta augstā uzkalnā, lai viegli būtu pārskatīt
tuvējo apkārtni un rīkoties ienaidnieka draudu gadījumā. Dziļa dabiska aiza
pasargājusi pilsētas vienu pusi, bet otru pieseguši biezie un augstie mūri. Lai
nokļūtu līdz pilsētas vārtiem (sk. "Lauvu vārti"), ienaidniekam vajadzētu
pakļaut sevi pilsētas aizsargu iznicinošajam triecienam no nocietinājumu augšas.
Atšķirībā no Krētas piļu asimetriskā plānojuma mikēnieši savējās
projektējuši ap kopīgu centru - megaronu, no kurienes varējuši nokļūt pārējās
dzīvojamajās un saimniecības telpās.
Par Mikēnu valdnieku dižmanību liecina arī reprezentablās šahtu un kupolveida
kapenes. Pēc savām formām pēdējās atgādina iespaidīgas akmens krāvuma apaļas
šahtas, kas dziļi ietiecas zemē. Augšpusē, laižot katru nākamo akmens krāvuma
kārtu pāri iepriekšējai, panākts kupolveida noslēgums, kas no ārpuses apbērts ar
zemi, veidojot kurgānveida uzbērumu. Uz ieeju kapenē vedis trīsdesmit sešus metrus
garš un sešus metrus plats koridors.
Māksla. Veicot arheoloģiskos izrakumus valdnieku kapenēs, tika
atrasti daudzi sadzīves priekšmeti: maskas, kausi, keramikas trauki, dunči, kam
nepārprotami piemīt arī mākslinieciska vērtība. Salīdzinājumā ar Krētas
darinājumiem šie ir raupjāki, masīvāki, bez dienvidu kaimiņiem piemītošās
elegances, to var teikt īpaši par sienu gleznojumiem. Valdošā tajos ir cīņas tēma.
Daudzās freskās jūtama Krētas mākslinieku ietekme, tomēr Mikēnu mākslinieku darbos
trūkst tās atbrīvotibas, dinamikas un viegluma, kas piemita Krētas meistaru darbiem.
Tas pats sakāms arī par Mikēnās sastopamajām sīkplastikas figūrām. Atšķirīgi,
ka Mikēnās Lauvu vārtu akmens reljefā sastopam arī monumentālo skulptūru. Masīvo
akmens vārtu augšdaļā var redzēt divus lauvas, kas ar priekšķepām atbalstījušies
uz postamenta, no kura izaug Krētas kultūrai raksturīgā apvērstā kolonna, ar to
satapāmies jau Knosas pils arhitektūras apskatā.
Stipri atšķirīga no Krētas darinājumiem ir arī Mikēnu keramika. Masīvākas trauku
formas, arī dekoratīvo elementu izkārtojums un veids pavisam atšķirīgs. Te vairāk
izplatīts ģeometrizētais joslu raksts, kurā ritmiski atkārtojas stilizēti cilvēku,
dzīvnieku tēli un ornamentālie elementi. Tāpat kā Krētā arī Mikēnās keramikas
rotājumu sižetos izmantoti jūras dzīvnieku motīvi. Ja salīdzina attēlā redzamo
astoņkāji uz Mikēnu vāzes ar tā "radinieku" Krētas keramikā, tad redzam,
ka mikēniešu mākslinieku darinājumam vairāk piemīt ornamentāli dekoratīvs
raksturs, jo zudis krētiešiem raksturīgais plastiskums, dzīvīgums, realitāte.
Mikēnu mākslinieki bijuši prasmīgi sudraba un zelta apstrādātāji. Kapenēs atrasts
liels daudzums zelta, sudraba un alabastra kausu, kuri ne īpaši izceļas ar formu
plastiku, drīzāk ar lakonismu un atturību, tomēr tajos var apjaust māksliniecisko
mērķtiecību un domas skaidrību. Tajos darinātie ciļņi ar dinamiskiem cilvēku un
dzīvnieku atveidojumiem šķiet īpaši meistarīgi. Ciļņos atveidotajās
kompozīcijās bieži sastopams cilvēka tēls, kas Krētas keramikā pilnīgi izpalika.
Parasti šie sižeti ataino kara notikumus.
Mākslinieciskās tendences redzamas arī zelta rotaslietās un maskās, ko saskaņā ar
tradīciju lika mirušajam uz sejas. Pāragri būtu runāt par reālistiskā portreta
aizsākumiem tajos, bet salīdzinot var redzēt, ka katrai no tām ir savas individuālas
iezīmes. Šodien pazīstamākā ir tā saucamā Agamemnona maska, lai gan būtībā tās
radīšanas laiks ietiecas dziļākā senatnē, nekā dzīvojis leģendārais valdnieks.
Vēl gribas pieminēt Mikēnu meistaru virtuozi darinātos dunčus ar inkrustāciju
rotājumiem. Šajos miniatūrajos veidojumos redzam medību ainas, lēcienā izstiepušos
lauvas vai citus dzīvniekus, ar kuriem viltībā un veiklībā mērojas cilvēks. Ir
patiesi apbrīnojama mākslinieka meistarība šaurā dunča asmens strēlē ielikt
nevainojamu sižetisku kompozīciju, neradot saspiestības iespaidu. To pašu var apgalvot
par viņu prasmi inkrustācijā izmantot dažādas nokrāsas zelta sakausējumus.
Reliģija. Mikēnu reliģija pazīst arī vīriešu kārtas dievības.
Vairākas no tām, kā Zevu, Hermeju, Poseidonu, vēlāk pārņēma grieķi, nedaudz
pārveidojot to funkcijas.
Krētas un Mikēnu kultūras nozīme
Egejas baseina senajās civilizācijās meklējami eiropeiskās kultūras sākumi.
Krētas un Mikēnu kultūras radījušas paliekošas mākslinieciskas vērtības, kas savu
nozīmi nav zaudējušas vēl šodien.
Samērā daudz no abu kultūru elementiem savā mantojumā pārņēmusi Senā Grieķija:
- vairākas no seno mikēniešu dievibām;
- kaislību pret teātri un sporta spēlēm;
- atsevišķus arhitektūras elementus;
- ģeometrisko rakstu keramikas rotājumos;
- orientāciju uz laicīgo dzīvi šajā pasaulē, cilvēku un apkārtējās dabas
izzināšanu, domājot par pilnasinīgu un reizē komfortablu dzīvi.