APGAISMĪBA
Apgaismība ir cīņa pret aizspriedumiem un tumsonību cilvēka gara dzīvē, tā ir
cīņa par labāku sabiedrisko iekārtu, tikumiem, politiku un sadzīvi. Apgaismības
pamatā ir ideālistisks uzskats par apziņas un prāta noteicošo lomu cilvēka dzīvē.
18.gs. filozofijā turpinās 17.gs. ideju pilnveidošanās. Pasaule tiek uztverta kā labi
konstruēta un racionāli organizēta mašīna. Laiks tiek uztverts kā vienaldzīgs
pulkstenis, bet telpa - kā bezgalīga, viendabīga un nepārtraukta substance. Telpa un
laiks ir vienlīdz labi visās vietās. Cilvēka uzdevums ir izdibināt šīs mašīnas
mehānismu, lai veiksmīgi varētu tajā dzīvot un darboties, kā arī apgūt to.
Saprāts kļūst par vienīgo noteicošo kritēriju. Cilvēkam ir arī emocijas, bet tās
bieži vien traucē, tādēļ cilvēks pilnībā nezin savu dabu, lai saprātīgi varētu
virzīt savu dzīvi. Galvenie atzinumi par cilvēka dabu ir: nepieciešama pašapziņa jeb
spēja izzināt sevi, viss tiek skaidrots kā objektīvas nejaušības, ja gadījumā
notiek kas neparedzēts. Augstākais princips - automātisms (tāpēc, ka tajā nekas
nebojājas, un tātad viss ir kārtībā). Viss tiek pielīdzināts mašīnai, - šo domu
līdz galējībai noved Renē Dekarts, kurš uzskata, ka pastāv materiālā un garīgā
substance, kas tiek pielīdzināta subjektīvai parādībai. 18.gs. šo ideju līdz
pilnīgai mašinizācijai noved La Metrs (darbs "Cilvēks - mašīna"). Tāpat
tiek skaidroti pat vēstures notikumi. Parādās jēdziens "saprāta varas
palielināšanās laika vienībā". Ja tur kaut kas neietilpst, tad tas tiek
pasludināts par māņiem. Rodas doma, ka turpmākā vēsture būs progresīva, jo
palielinās saprāta vara. Ja tā nenotiek, tad vainīgs ir cilvēks, nevis šis
mehānisms. Arī valsts pārvalde un ekonomika ir jāveido pēc šiem principiem; Sen
Simons paziņo, ka valsts un sabiedrības ideāls ir - valstij ir jāatdarina rūpnīca.
Par reliģiju Voltērs saka: "Reliģija radās tad, kad satikās muļķis ar
krāpnieku". Reliģija tiek stipri kritizēta un pieskaitīta māņiem, bet tajā
pašā laikā Dievs it kā eksistē, jo tieši Viņš ir radījis šo mašīnu. Dievs tiek
pasludināts par racionāli organizētu dabu - tas ir panteisms.
Tomēr visas šīs idejas izplatās tikai ierobežotā sabiedrībā, jo tauta kopumā
ņemot ir neizglītota. Gala rezultātā izkristalizējas uzskats, ka masas ir
aizspriedumu nesējas savas nezināšanas dēļ. Parādās uzdevums, ka inteliģencei
būtu jāizglīto masas, jānes idejas tiem, kas paši tās nevar sasniegt - tas ir
apgaismības sākotnējais mērķis un arī ideāls. Par sabiedrības sirdsapziņu tiek
pasludināts intelekts; galvenā privilēģija ir domāt par citiem, tomēr tālākā
gaitā šīs idejas piedzīvo galīgu krahu. 18.gs. beigās nāk otrais apgaismības
vilnis, pa vidu ir rokoko, kura attieksme pret apgaismību ir pilnīga vienaldzība
("pēc mums kaut vai grēku plūdi"). Apgaismības praktiskais rezultāts -
franču apgaismotāji rada pasaulē pirmo lielo enciklopēdiju. 18.gs. beigās par otro
apgaismības vilni var teikt, ka tas ir monologa laikmets (gan literatūrā, gan mākslā)
- vienīgi autors zina patiesību, un tāpēc tas ir autora monologs ar pārējiem.
Vienpersonīgi tiek skaidrota visa pasaule un tās būtība.
Apgaismības idejas visātrāk izplatījās Anglijā, tad Francijā un pēc tam tikai
Vācijā. Galvenais jautājums, kas interesēja apgaismotājus, bija zinātnes attiecība
pret ticību, dabaszinātnes attiecība pret pārdabisko. Tika apšaubīti Bībelē
attēlotie pārdabiskie un fantastiskie notikumi, tomēr šajā kritikā bija zināmas
robežas, ko pat visprogresīvākie apgaismotāji neuzdrošinājās pārkāpt. Tā kā
Anglijā bija salīdzinoši radikālāka attieksme pret brīvdomātājiem, tad tur
attīstījās jauna idejiska kustība - deisms. Deisms ir tāda ticības forma, kur
reliģijā tiek atzīts Dievs kā visa pirmcēlonis, bet tiek atmestas visas reliģiskās
dogmas, kuras ir pretrunā ar prātu. Savu augstāko pakāpi deisms sasniedza 18.gs.
pirmajā ceturksnī (pārstāvji - Tolands un Loks, kuri bija arī materiālisti).
Ja salīdzina ar Angliju, tad var teikt, ka Vācija 17.gs. bija atpalikusi zeme. Bija
notikusi politiskā sadrumstalošanās pēc neveiksmīgā Trīsdesmitgadu kara, kas
neveicināja starpvalstiskos sakarus. Tādēļ Vācijā saglabājās reliģiskā
ideoloģija, pret kuru pirmais vērsās Gotfrīds Vilhelms Leibnics.
Francijā 17. un 18.gs. valdīja absolūtisms, bet tomēr sabiedrībā brieda jauna
kapitālistiska iekārta. Notika strauja matemātikas un dabaszinātņu attīstība, kā
arī zinātnes attīstība kopumā, kas, savukārt, veicināja apgaismības attīstību.
Francijā zinātnieki bija arī apgaismotāji un filozofi, tomēr pašu apgaismotāju
starpā nevaldīja vienprātība, jo nodalījās divi virzieni - materiālisms un
ideālisms jeb ateisms un deisms. Franču apgaismības ideju avots bija angļu
apgaismotāju mācības, jo šīm abām valstīm pamatā bija buržuāziskā sabiedrības
kustība. Pirmie franču apgaismotāji bija Voltērs un Monteskjē.
18. gadsimtu Eiropas vēsturē pieņemts dēvēt par saprāta laikmetu, jo prāts tika
pasludināts par galveno cilvēka dzīves noteicēju. Šajā gadsimtā notika lielas
izmaiņas ikvienā Eiropas valstī - notika vairākas revolucionāra rakstura
sacelšanās, kas beidzās ar revolūciju Francijā. Anglija pilnībā pārgāja uz
kapitālismu, izveidoja veiksmīgu ārpolitiku un izvirzījās par vienu no vadošajām
Eiropas valstīm attīstības ziņā. Šajā gadsimtā izvirzījās vēl viena spēcīga
valsts - Prūsija, kurai bija ļoti spēcīga armija, kā arī Krievija palielināja savu
ietekmi Eiropā, ko pierādīja Ziemeļu karš.
Filozofiskajā ziņā pilnībā valdīja apgaismības idejas, šajā gadsimtā dzīvoja
daudzi ļoti gudri un izglītoti cilvēki, kas gribēja šīs zināšanas izplatīt arī
vienkāršās tautas vidū, kādēļ jebkura dzīves sfēra tika iespaidota no
apgaismības idejām. Tas varbūt nedeva gaidītos rezultātus, jo tautas masas, kopumā
ņemot, bija diezgan neizglītotas, tomēr deva nenovērtējamu ieguldījumu kultūras
vēstures attīstībā kopumā. Gan filozofijā, gan mūzikā, mākslā, literatūrā,
teātrī un zinātnē tika izdarīti ļoti daudzi atklājumi un tika radīti darbi, kuriem
ir liela nozīme arī mūsdienās. Slavenākie apgaismotāji ir: Voltērs, Ž. Ž. Ruso,
D. Didro, J. G. Herders, G. E. Lesings, Dž. Loks, D. Hjūms, I. Kants, Monteskjē, J. V.
Gēte, F. Šillers un citi Eiropā, kā arī B. Franklins, T. Peins un T. Džefersons
Amerikā. Šie inteliģentie cilvēki nojauta, ka sekos pavisam jauns laikmets, un tieši
viņi ar saviem atklājumiem un drosmīgajām progresīvajām idejām bruģēja ceļu šim
jaunajam laikmetam.
Runājot par apgaismību nevar aizmirst enciklopēdistus ar Denī Didro priekšgalā, kuri
deva milzīgu ieguldījumu visas sabiedrības attīstības labā. Par
"enciklopēdistiem" sauc cilvēkus, kuri sastādīja "Enciklopēdiju jeb
Zinātņu, mākslu un amatu skaidrojošo vārdnīcu" (1751 - 1780), kurai bija liela
loma Francijas revolūcijas ideoloģiskajā sagatavošanā. Pirmo reizi tika sistemātiski
apkopoti tā laika zinātņu sasniegumi.
VOLTĒRS
Ievērojamākais franču apgaismotājs un idejiskās dzīves ietekmētājs ir Voltērs,
īstajā vārdā Fransuā Marī Aruē (1694. - 1778.). Voltēru sauc gan par rakstnieku,
gan par psihologu, kultūras filozofu un vēsturnieku. Viņš ir arī nepārspējams
polemiķis, satīriķis, pamfletists un publicists. Viņa galvenais uzdevums bija
cīnīties pret baznīcu un klerikālismu, pret vienpersonisku (karaļa) varu un
augstmaņiem. Šo apsvērumu dēļ viņu vajāja pastāvošās varas pārstāvji un trīs
gadus (1726. - 1729.) viņš bija spiests pavadīt Anglijā. Neilgi viņš uzturējās
Berlīnē, bet vēlāk apmetās uz dzīvi savā muižā Ženēvā. Neilgi pirms nāves
Voltērs atgriezās Parīzē, kur viņu sagaidīja ar lielu triumfu.
Lai gan Voltērs nebija filozofs, viņš daudz darīja sabiedrības filozofiskās domas
attīstības labā. Uz atklāsmi dibinātajai reliģijai viņš pretstatīja deistisku
saprāta reliģiju. Voltērs nespēja samierināties ar pastāvošo ļaunumu un nevainīgu
cilvēku ciešanām, tādēļ asi izsmēja visas pastāvošās pozitīvās reliģijas
(īpaši darbā "Kandids"). Voltērs atbalsta uzskatu, ka ļaunuma
pastāvēšana nav cilvēka prātam atrisināma, bet noliedz visus sofismus un Dieva
attaisnošanas teorijas (piemēram, Leibnica teoriju).
Voltēra psiholoģijā stipri manāma Loka ietekme, viņš uzskata, ka mēs neko nezinām
par garīgās substances dabu un dvēseli. Viņš piekrīt uzskatam, ka cilvēki ir
saprātīgi automāti vai dzīvnieki, kuriem ir augstāks intelekts nekā dzīvniekiem,
taču vājāks instinkts. Par cilvēka gribas brīvību Voltērs saka: "Reāls ir
tikai domājošais un gribošais cilvēks, un viņa brīvība ir tikai tur, kur viņš
spēj darīt to, ko viņš grib".
Runājot par dabas filozofiju, Voltērs piekrīt Ņūtona idejām, bet mācībā par
zināšanām viņš cenšas apvienot sensuālistisko empīrismu ar racionālisma
elementiem (tēze - "visas zināšanas cēlušās no sajūtām").
Lai gan Voltērs asi vērsās pret reliģiju un baznīcām, tomēr arī viņš atzina
Dieva kā Augstākās būtnes eksistenci - viņš bija deists. Viņš uzskatīja, ka Dievs
ir radījis pasauli, bet pēc tam vairs neiejaucas tās lietās, Voltērs tomēr
nenoliedza Dieva kā soģa lomu cilvēka dzīvē. Voltēram pieder teiciens: "Ja
Dieva nebūtu, to vajadzētu izdomāt".
Voltērs ir rakstījis arī darbus par vēsturi, kas tā laika Francijā bija izcili un
populāri, viņš centās izveidot zinātnisku pamatu vēstures pētīšanai. Voltēra
pētījumiem par vēsturi bija audzinošs mērķis - viņš uzskatīja, ja cilvēks zina
pagātni, tad var mācīties no tās, un nepieļaut turpmāk tās pašas kļūdas. Par
Voltēra vēsturiskajiem darbiem īpaši sajūsminājās Didro, kurš rakstīja:
"Citi vēsturnieki stāsta par faktiem tikai tādēļ, lai mums parādītu šos
faktus. Jūs - tādēļ, lai mūs līdz dvēseles dziļumiem noskaņotu pret meliem, gara
tumsību, liekulību, māņticību, fanātismu un tirāniju".
Lai gan Voltērs kritizēja klasicisma estētiku, tomēr tieši no turienes ir ņemts
pamats viņa paša estētiskajiem uzskatiem, piemēram, viņš piekrita atziņai, ka
"skaistais ir idealizēta patiesība, kas sniedz mums baudu" un ka
"mākslai jābūt idealizētam dabas atdarinājumam". Voltēra estētiskajiem
uzskatiem salīdzinājumā ar klasicisma estētiku ir daudz revolucionārāks raksturs.
Voltērs uzskata, ka vajag sajūsmināties par klasiski skaistajiem antīkās mākslas
paraugiem, bet nevajag tos akli atdarināt, jo dzīve ir gājusi tālu uz priekšu un
daudz kas ir mainījies. Kā klasicisma pārstāvjus Voltērs augstu vērtēja Korneju un
Rasinu, kā arī sajūsminājās par Šekspīra daiļradi. Pats Voltērs savos
dramaturģijas darbos centās apvienot klasicisma un Šekspīra dramaturģijas elementus
un reizēm pat pieļāva traģiskā un komiskā sajaukumu, kas īpaši raksturīgs
Šekspīra darbiem.
Tā kā Voltērs bija vecākais no franču apgaismotājiem, tad viņš nepārtraukti
mudināja savus jaunākos biedrus nepakļauties valdības spiedienam un turpināt iesākto
darbu ar vēl lielāku cīņas sparu, viņš tiem rakstīja: "Drosmīgais Didro un
bezbailīgais Dalambēr, steidzieties uzbrukt fanātiķiem un neliešiem: atspēkojiet
viņu muļķīgos spriedelējumus, viņu nicināmos sofismus, vēstures melus, pretrunas,
neskaitāmās aplamības; neļaujiet cilvēkiem ar veselu prātu kļūt par vergiem tiem,
kuriem nav prāta; nākamā paaudze būs jums pateicīga par savām tiesībām un savu
brīvību".
ŽANS ŽAKS RUSO
Arī Žans Žaks Ruso (1712. - 1778.) ir viens no ievērojamākajiem franču
apgaismotājiem, lai gan viņa uzskati nesaskan ar Voltēru. Ruso dzimtene ir Ženēva,
kas ir kalvinistiskās morāles centrs. Savu jaunību Ruso pavada trūkumā un klejojumos.
1750.g. viņš debitē ar īsu disertāciju "Pārdomas par zinātnēm un
mākslām", kas bija rakstīta, lai iegūtu Dižonas akadēmijas prēmiju. Šis darbs
viņam atnesa pēkšņu slavu, jo Ruso bija izcils rakstnieks. Ruso filozofisko pārdomu
centrā atrodas personība, tās liktenis sabiedrībā. Tomēr Ruso galvenā vēsturiskā
nozīme ir meklējama nevis viņa filozofiskajās pārdomās, bet socioloģiskajās,
politiskajās, psiholoģiskajās un pedagoģiskajās idejās. Ruso ļoti drosmīgi
kritizē Francijas sabiedrisko iekārtu, pie kam viņš vēršas ne tikai pret pastāvošo
iekārtu, bet arī pret opozīciju. Ruso domāja tālu uz priekšu un aicināja gāzt
pastāvošo sabiedrisko iekārtu, kuras galvenā pretruna bija starp kultūru un dabu,
starp jūtām un racionālo domāšanu. Izeju no visām šīm pretrunām Ruso saskatīja
audzināšanas sistēmas un metožu grozīšanā (darbs "Emīls" -
audzināšana, kas balstīta uz jūtām).
Ruso nekad nav bijis īsti pieskaitāms franču enciklopēdistu pulkam, jo daudzas viņu
idejas un atzinumi bija pretrunīgi (piemēram, enciklopēdistu drosmīgā ateisma
propaganda, pret kuru Ruso asi protestēja).
Ruso ir liela loma franču buržuāziskās revolūcijas ideoloģijas sagatavošanā, lai
gan viņš pats to neapzinājās.
DENĪ DIDRO
Denī Didro (1713. - 1784.) ir viens no izcilākajiem franču filozofiem, rakstniekiem
un kultūras darbiniekiem. Viņa veikums ir nozīmīgs arī mūsdienās, īpaši zinātņu
sistematizācijā, filozofijas metodoloģijas jautājumos, estētikā un literatūrā.
Didro mūža darbs bija Enciklopēdijas sastādīšana, kur vēl jāmin arī Ruso,
Dalambērs un daudzi citi.
Didro vecāki bija viņam paredzējuši garīdznieka amatu, taču viņš pats to
nevēlējās. Liela nozīme viņa karjerā bija Dārkura koledžā (Parīzē) apgūtajai
angļu valodai. Tad, kad Didro vēl nebija slavens un viņam vajadzēja iztikas
līdzekļus, viņš piepelnījās ar tulkošanu.
Gatavojot Enciklopēdiju, Didro cieši sadarbojās ar matemātiķi Dalambēru, vēlāk ar
Holbahu un Ruso, lai gan ar laiku šīs saites pārtrūka. 40-to gadu vidū
nostabilizējās Didro materiālais stāvoklis un viņš varēja pilnībā pievērsties
Enciklopēdijas veidošanai. Tomēr Francijā radās grūtības ar tās izdošanu, kas
tika vairākkārt varmācīgi pārtraukta. Par spīti visam Didro, riskējot pat ar
nokļūšanu cietumā, turpināja rakstīt Enciklopēdiju, nezinādams, vai vispār jebkad
izdosies iespiest šos rakstus. Tieši šajā drūmajā laikā Didro sacer arī savus
visasākos pret feodālo ideoloģiju vērstos darbus - "Mūķeni" un "Ramo
brāļadēlu".
Pēc Enciklopēdijas pabeigšanas Didro sacerēja vēl vairākus darbus, kam ir liela
nozīme arī mūsdienu filozofijas vēsturē un literatūrā: "Dalambēra un Didro
saruna", "Dalambēra sapnis", "Sarunas turpinājums", "Tēva
saruna ar bērniem" un "Žaks Fatālists un viņa saimnieks". Mūža
pēdējos gados Didro pievērsās Senās Romas vēsturei un ateisma problēmām. Pēc
Didro nāves viņa bibliotēka un vairums rokrakstu nosūtīti uz Krieviju (pateicoties
viņa draudzībai ar Katrīnu II), kur to lielākā daļa tagad glabājas
Sanktpēterburgā Saltikova - Ščedrina bibliotēkā.
GOTFRĪDS VILHELMS LEIBNICS
Gotfrīds Vilhelms Leibnics (1646. - 1716.) ir ģeniāls Vācijas zinātnieks un
filozofs. Jau agrā bērnībā viņu interesēja dažādi filozofiski jautājumi;
pabeidzis Leipcigas universitāti, viņš atteicās no profesora karjeras un sāka
strādāt Hanoveres hercoga galmā par diplomātu un vēsturnieku. Šajā laikā viņš
daudz ceļoja un iepazina dažādas filozofiskās mācības un zinātniskus atklājumus.
Viens no Leibnica darbības pamatprincipiem bija apvienot teoriju ar praksi - visās
zinātnēs viņš centās izveidot plašas apkopojošas uzskatu sistēmas. Tas viņu
noveda pie atziņas par visas zinātnes organizāciju. Leibnics izgudroja skaitļojamo
mašīnu, kura derēja operācijām ar lieliem skaitļiem un sakņu izvilkšanai. Leibnics
izgudroja vēl dažādas tehniskas ierīces, piemēram, dzirnavas un sūkņus apakšzemes
ūdens izsūknēšanai. Savam laikam Leibnics bija ļoti zinošs un progresīvs, tomēr
daudzu viņa izgudrojumu nozīmi apkārtējie savas nezināšanas dēļ nespēja
novērtēt.
Viņš pievērsās arī sociālajiem jautājumiem, piemēram, izstrādāja projektu
apdrošināšanas biedrību dibināšanai.
Leibnica mācība par esamību būtībā ir mācība par substanci. Leibnics uzskatīja,
ka no izplatības var tikt atvasinātas tikai to ģeometriskās īpašības, no kā izriet
secinājums, ka substancei piemīt īpašības, no kurām varētu atvasināt ķermeņu
galvenos fizikālos raksturojumus. Leibnics uzskatīja, ka visas lietas ir spēki un
substanču (visas lietas ir substances) skaits ir bezgalīgs. Tālāk Leibnics secināja,
ka katra substance jeb spēks veido monādi, kas ir garīga esamības vienība, pie kam
katra atsevišķa monāde ir gan dvēsele, gan ķermenis vienlaicīgi. Leibnics apgalvoja,
ka skaitlis ir monādes pasivitātes un tās aprobežotības ārējā izteiksme. Leibnics
monādi dēvēja par Visuma "dzīvo spoguli".
Attīstību Leibnics skaidroja ļoti plaši, viņš uzskatīja, ka attīstība ir
sākotnējo formu mainīšanās bezgalīgi mazu pārmaiņu rezultātā, bet lielus
attīstības lēcienus viņš noliedz, tā likdams pamatus metafiziskajai un
ideālistiskajai izpratnei bioloģiskās attīstības jomā. Viņš teica, ka
bioloģiskais indivīds nevis piedzimst, bet izveidojas no jau iepriekš pastāvoša
dīgļa - tā ir performisma teorija. Vēl attīstības teorijā viņš piedāvāja
shēmu, pēc kuras notiek pāreja no neorganiskās un organisko pasauli. Viņa
attīstības teorijas centrālais jēdziens ir jēdziens par "mazām
percepcijām" - bezgalīgi mazām starpībām attīstībā esošās apziņas
pakāpēs. Leibnics izdarīja secinājumu, ka jebkurš pašreizējs monādes stāvoklis
vienmēr slēpj sevī nākotni un ietver visu pagātni.
Izziņas teorijā Leibnics ievieš jēdzienu "refleksija", kas nozīmē pāreju
uz izzināšanu, kas piemīt vienīgi augstākajām monādēm - dvēselēm. Leibnics
apgalvoja, ka prātā nav nekā, kas iepriekš nebūtu bijis sajūtās, izņemot pašu
prātu. Vēl Leibnics izstrādāja teoriju par fakta patiesībām un mūžīgām jeb
metafiziskām patiesībām.
Ētikā Leibnics piedāvāja optimisma teoriju, kas kļuva plaši pazīstama (darbs
"Teodiceja"). Leibnics pieturējās apgalvojumam, ka mēs dzīvojam
"labākajā no iespējamajām pasaulēm".
Par Dievu Leibnics rakstīja, ka "cilvēka un Dieva prāts atšķiras tikai ar
pakāpi... Labākā no iespējamajām pasaulēm nav pasaule, kas satur tikai patiesību
(pretējā gadījumā notiktu Dieva dubultošanās). Ja Dievs vispār rada pasauli, tad
tikai pieļaujot ļaunā pastāvēšanu. Turklāt ir jāatšķir metafiziskais ļaunais
kā nepilnība, kas piemīt visām galīgām būtnēm, fiziskais ļaunums kā ciešanas un
morālais ļaunums kā grēks. Metafiziskais ļaunums ir nenovēršams, jo katrai radībai
esamībā ir ierobežots saturs, ko nosaka Dievs. Tas kā metafiziska labuma trūkums ir
nepieciešams, lai labākajā no pasaulēm būtu iespējams labais. Argumentācija
attiecībā uz fizisko un morālo ļaunumu ir analoģiska: ciktāl ciešanas nav grēka
sekas, Dievs tās neizvēlās kā ļauno, bet pieļauj to, lai palīdzētu eksistēt
lielākam labumam." Leibnics uzskata, ka Dievs, kurš ir izdomājis "labāko no
pasaulēm", ir arī noteicis saviem iedzīvotājiem zināmas uzvedības normas, kuras
ir formulētas desmit baušļu veidā. Pats Dievs ir arī augstākais normatīvais prāts,
bet baušļi - augstākā prāta priekšraksti.
GOTHOLDS EFRAIMS LESINGS
Gotholds Efraims Lesings (1729. - 1781.) ir viens no galvenajiem vācu apgaismības
pārstāvjiem. Lesings dzimis Saksijas pilsētiņā Kamencā mācītāja ģimenē, guvis
ļoti labu izglītību, bet pārsvarā pašmācības ceļā. Pēc skolas Lesings
iestājās Leipcigas universitātē, kur divus gadus neatlaidīgi un dziļi studēja
zinātnes, kas viņu interesēja. Šajā laikā Lesings sāka interesēties par teātri un
iemēģināja spēkus dramaturģijā. Viņa pirmā komēdija "Jaunais
zinātnieks" bija sarakstīta Moljēra garā un guva lielus panākumus.
Viņa darbi iemūžināja Lesinga vārdu un tālu pavirzīja viņa dzimtenes kultūras
dzīvi. Savā darbībā Lesings deva priekšroku neatkarīga literāta statusam. No 1767.
līdz 1769. gadam viņš dzīvoja Hamburgā un aktīvi piedalījās teātra
organizēšanā. Viņa recenzijas vēlāk tika sakopotas grāmatā "Hamburgas
dramaturģija", kas ietilpst teātra mākslai veltītās teorētiskās literatūras
zelta fondā.
Lesinga darbā "Laokoons" izskaidrota atšķirība starp vārda mākslas un
glezniecības izteiksmes līdzekļiem. Lesings atbalstīja tādu vārda mākslu, kas
neatdarina klasicistu glezniecības un tēlniecības statiskos paraugus, bet ar saviem
specifiskiem līdzekļiem ataino cilvēku dzīvi un darbību tajā. Lesings raksta, ka
katrai mākslas sfērai ir sava specifika un likumi, kurus nedrīkst neievērot,
piemēram, glezniecībā galvenais ir telpa, bet dzejā - laiks. Viņš atgādina, ka
vienmēr jāatceras atšķirība starp plastisko un tonisko mākslu. Runājot par dzeju,
Lesings uzstājas pret pasīvu aprakstīšanu, bet atzīst, ka tajā ir jāieliek jūtas
un emocijas. Ar savu darbu "Laokoons" Lesings radīja jaunu dzejas teoriju,
ienesa tajā reālo dzīvi ar visiem tās notikumiem.
Filozofijā Lesings bija pret ortodoksālajiem teologiem, bet pieņēma Dievu kā
"pasaules dvēseli". Tomēr reliģijai, pēc Lesinga domām, ir tikai ētiska
nozīme.
Lesings vācu dramaturģijā radīja drāmas žanru, pie kam viņa pirmā drāma "Mis
Zāra Sampsone" tika sarakstīta vēl pirms Didro lugām (Didro to akceptēja un
augstu novērtēja). Lesinga otra luga ir "Minna fon Barnhelma", kas ir
komēdija. Šajā lugā atspoguļota Vācijas tā laika dzīve un tikumi, pie kam šī
luga atvēra jaunu lappusi Vācijas oriģinālliteratūrā, jo šeit parādījās
nacionālā varoņa tēls, kas vēlāk arī citus rakstniekus iedvesmoja pievērsties šai
tēmai.
Lesinga pēdējais darbs bija drāma "Nātans Gudrais" (1779.g.), kas veltīta
reliģiskām pārdomām. Šis darbs, kur reizēm ir izteikti visai ateistiski uzskati,
ieņem īpašu vietu vācu apgaismības humānismā.
JOHANS GOTFRĪDS HERDERS
Johans Gotfrīds Herders (1744. - 1803.) ir vācu filozofijas apgaismotājs,
rakstnieks, literatūrzinātnieks, filozofs, kritiķis un garīdznieks. Savā laikā
viņš bija ietekmīgs kritiķis un Vētras un dziņu kustības līderis. No 1762. līdz
1764. gadam viņš studēja Kēnigsbergā, kur klausījās Imanuela Kanta lekcijas. Tomēr
Herders nepiekrita Kanta prāta "kritikai", bet izveidoja savu teoriju par
izzināšanas spēju "fizioloģiju" un mācību par valodas primaritāti
attiecībā pret prātu. Telpas un laika jēdzienu Herders atvasināja no pieredzes,
viņš aizstāvēja matērijas un izziņas formas vienotību. Herderu interesēja dažādu
tautu kultūras īpatnības, pie kam īpaši viņš pievērsās dienvidslāvu tautām.
Gētes ietekmē Herders kļuva par tiesas sprediķotāju Veimārā, kur kļuva par galveno
Vācu romantisma teorētiķi un izdeva ārzemju tautas dziesmu antoloģiju "Cilvēku
balsis" (1778/79).
Herders izdarīja filozofijā svarīgu secinājumu, ka cilvēka rīcības subjektīvie
mērķi nesakrīt ar rīcības objektīvo vēsturisko rezultātu. Vēl Herders izveidoja
mācību par progresu vēsturē, par ko sarakstīja grāmatu "Idejas jautājumā par
cilvēces vēstures filozofiju" (1784 - 1791).
HENRIJS FĪLDINGS
Henrijs Fīldings (1707. - 1754.) dzimis Anglijā, trūkumā nonākušu muižnieku
ģimenē, vidējo izglītību ieguvis Ītonas koledžā, kur intensīvi lasījis Rablē,
Servantesa, Moljēra un Šekspīra darbus. 1728. gadā Fīldings iestājās Leidenes
universitātes filoloģijas fakultātē Holandē, bet 1730. gadā atgriezās Anglijā
materiālu apstākļu dēļ. Anglijā desmit gados viņš sarakstīja 25 komēdijas un
farsus. Pie Fīldinga slavenākajiem darbiem jāmin komēdijas "Dons Kihots
Anglijā" un "Paskvins", kurās atspoguļota tā laika Anglijas korupcija.
Tā kā Fīldinga finansiālais stāvoklis neko daudz nebija uzlabojies, viņš nolēma
iegūt juridisko izglītību, un 1740. gadā viņš ieguva advokāta tiesības. Tomēr
arī tas nepalīdzēja uzlabot Fīldinga materiālos apstākļus, jo pēc savas būtības
viņš bija ļoti atvērts cilvēks un pārlieku uzticējās cilvēkiem, ko apkārtējie
arī izmantoja. Tad Fīldinga dzīvē nāca smagākais trieciens - nomira viņa jaunā un
skaistā sieva. Sievas nāvi viņš pārdzīvoja ļoti smagi un ilgi sēroja, pie kam
vairākos viņa darbos parādās mirušās sievas tēls (Amēlija un Sofija Vesterna).
Viens no Fīldinga slavenākajiem darbiem ir romāns "Stāsts par Tomu Džonsu
atradeni", kas guva milzīgu atsaucību jau tā laika lasītājos. Lai cik arī
slavens nebūtu Fīldings, tomēr naudu par šiem viņa panākumiem saņēma vienīgi
izdevēji, un kopš 1748. gada viņš bija spiests strādāt par Vestminsteras
miertiesnesi. Fīldings ievēroja, cik netaisna ir visa valsts nostāja pret
nabadzīgākajiem iedzīvotājiem, un 1751. gadā viņš publicēja "Pētījumu par
laupīšanas pieauguma cēloņiem", kur centās atklāti runāt par sociālo
ļaunumu. Fīldings tomēr norāda, ka arī paši nabadzīgie cilvēki pie daudz kā ir
vainīgi - viņi nododas dzeršanai, zagšanai un izlaidīgam dzīvesveidam.
Fīldinga politiskā nostāja bija vērsta gan pret torijiem, gan pret vigiem, bet īpaši
asi viņš vērsās pret Volpolu, kurš nāca no vigu partijas un bija premjerministrs.
Arī savās komēdijās viņš vērsās ne tikai pret visu pastāvošo iekārtu, bet arī
pret pašu Volpolu. Savus politiskos uzskatus Fīldings vistiešāk izklāsta darbā
"Džonatans Vailds". Savu attieksmi pret valsts politiku Fīldings izsaka arī
savā izcilajā romānā "Stāsts par Tomu Džonsu atradeni", kurš izceļas ar
īpašu sociālo asumu un konkrētību.
Fīldinga ievērojamākais romāns ir "Stāsts par Tomu Džonsu Atradeni"
(1749), kurā viņš turpina polemiku ar Ričardsonu. Romāna sižetam ir plašs sociāls
un vēsturisks fons - darbība norisinās 1745. gadā, kas ir jakobītu sacelšanās gads.
Romānā darbojošās personas runā par šo tēmu, un tas ļauj autoram izteikt savu
viedokli. Fīldings ļoti spilgti parāda, kā konkrēti vēsturiskie notikumi var
iespaidot atsevišķu cilvēku dzīvi, kas varbūt nemaz nav iesaistīti šajos notikumos.
Romāna galvenais tēls ir Toms Džonss ar visiem saviem tikumiem un netikumiem, kura
darbību galvenokārt nosaka jūtas un emocijas. Pretstats Tomam Džonsam ir viņa brālis
Blaifils, kurš ir ļoti cietsirdīgs un egoistisks - ar šo tēlu Fīldings izsaka savu
naidu pret buržuāzisko liekulību. Šajā romānā vispār tiek bargi kritizēta 18.
gadsimta Anglijas sociālā dzīve, pie kam autora naids pārsvarā tiek vērsts pret
bagātniekiem un augstdzimušiem ļaudīm, kas patiesībā ir liekuļi un cietsirdīgi
despoti. Šajā romānā ir vēl viens pozitīvs un pievilcīgs tēls, kuram nav sveša
mīlestība - tā ir Toma Džonsa iemīļotā Sofija Vesterna, kas ir tikumīga un krietna
meitene, bet kurai piemīt arī dzīvesprieks, milzīga iecietība un spēja piedot.
Salīdzinājumā ar Ričardsona varoņiem Fīldinga romāna varoņi ir reāli, dzīvi
cilvēki ar "miesu un asinīm", spējīgi just gan mīlestību, gan kaisli.
BENDŽAMINS FRANKLINS
Bendžamins Franklins (1706. - 1790.) ir viens no izcilākajiem amerikāņu apgaismotājiem, kā arī ir zinātnieks, enciklopēdists, publicists un nacionālās atbrīvošanas kustības ideologs. Franklins aktīvi piedalījās amerikāņu tautas cīņa par neatkarību, kā arī asi nosodīja verdzību un nacionālo minoritāšu apspiešanu. Līdzās tam visam Franklins savā ziņā bija arī filozofs - viņa filozofiskos uzskatus ietekmēja franču apgaismotāji, Loks, Šeftsberijs, Mandevils un Prīstlijs. Franklins cīnījās pret māņticību, tumsonību un teoloģijas iejaukšanos zinātnē. Par sabiedriskā progresa virzītājspēku Franklins uzskata zināšanu izplatību un sirdsapziņas brīvību. Nevarētu teikt, ka Franklins bija deists, tomēr viņš lielā mērā piekrita deistu uzskatiem, tomēr viņš nepiekrita, ka cilvēka morāles uzturēšanai ir vajadzīgas kādas īpašas reliģiskas dogmas vai piespiedu reliģiskās sankcijas. Runājot par ekonomiju, Franklins viens no pirmajiem izteica tēzi, ka "vērtības būtība ir darbs". Pie galvenajiem viņa darbiem ir jāmin "Traktāts par brīvību un nepieciešamību, baudu un ciešanām" un "Ceļš uz pārpilnību".
TOMASS PEINS
Tomass Peins ir dzimis 1737. gadā Tetfordā, Norfolkā Anglijā kvēkera ģimenē,
pēc iegūtās pamatizglītības viņš uzreiz sāka strādāt, bet šajā laikā viņam
dzīvē īpaši neveicās. 1774. gadā Londonā Peins satiek Bendžaminu Franklinu, kurš
viņam piedāvā emigrēt uz Ameriku, iedodams līdzi rekomendācijas vēstules. 1774.
gada 30. novembrī Peins ierodas Filadelfijā, kur kļūst par publicistu un kā pirmo
publicē darbu "Afrikāņu vergi Amerikā". Aptuveni tajā pašā laikā viņš
kļūst par līdzīpašnieku "Pennsylvania Magazine" izdevniecībā.
Atgriežoties atpakaļ Filadelfijā, Peins sastopas ar koloniju iemītnieku rīkotajiem
nemieriem, bet 1775. gada aprīlī jau pieredz īstas kaujas Leksingtonā un Konkordā.
Peins pilnībā atbalsta šos nemierus un atzīst, ka koloniju iemītniekiem ir visas
tiesības cīnīties pret valdību. Peins šo savu nostāju izklāsta publiski - viņš
pasaka, ka nav nekāda iemesla, lai kolonijas piederētu Anglijai un 1776. gadā savas
idejas formulēja pamfletā par Amerikas neatkarību "Kopības izjūta".
"Kopības izjūtā" Peins raksta, ka agri vai vēlu Amerikai pienāks
neatkarības laiks, kad tā būs brīva no Anglijas virskundzības. Par valdību Peins
izsakās kā par nepieciešamu ļaunumu, kurš ir jāpiecieš, bet tam ir jābūt
pārstāvnieciskam un ar biežām vēlēšanām.
Vēl Peins ir slavens ar savu 1776. gada 4. maija "Neatkarības deklarāciju",
kura bija ļoti populāra.
Amerikas Neatkarības kara laikā Tomass Peins darbojās kā brīvprātīgais
Kontinentālajā armijā un sāka rakstīt sešpadsmit "Amerikas krīzes"
dokumentus, kuri tika publicēti no 1776. līdz 1783. gadam. 1777. gadā Peins kļuva par
kongresa Ārlietu komisijas sekretāru, bet jau 1779. gadā viņš bija spiests
atkāpties, jo atklāja kādu slepenu informāciju. Nākamos deviņus gadus viņš
strādāja Pensilvānijas Asamblejā par klerku un izdeva savus darbus.
1787. gadā Peins atgriezās Anglijā, lai piedalītos sevis konstruētā tilta pamatu
likšanas ceremonijā, bet pēc Franču revolūcijas viņš nolēma palikt Anglijā. No
1791. līdz 1792. gadam Peins publicēja vairākus izdevumus "Cilvēku
tiesībām", kurās viņš aizstāvēja Franču revolūciju no Edmunda Burkē
uzbrukumiem, kā arī runāja par vispārējās neapmierinātības cēloņiem Eiropā. Par
šīs grāmatas publicēšanu un balsošanu pret karaļa Luija XVI sodīšanu ar nāvi
Peins nokļuva cietumā 1793. gadā. Pa šo laiku sāka publicēt viņa darbu
"Saprāta gadsimts", kurā bija paustas apgaismības idejas.
Pēc atbrīvošanas no cietuma viņš līdz 1802. gadam uzturējās Francijā, bet pēc
tam pēc Tomasa Džefersona ielūguma atkal devās uz Ameriku. Amerikā viņš atklāja,
ka viņa devums tai ir aizmirsts un viņu pašu te uzskata par lielu bezdievi. Tomass
Peins mirst Ņujorkā 1809. gadā.
TOMASS DŽEFERSONS
Tomass Džefersons dzimis 1743. gadā Albermarlē Virdžīnijā, mantojis no sava tēva
plantatora un mērnieka 5000 akrus zemes. Džefersons studējis Viljama un Marijas
koledžā un pašmācības ceļā apguvis likumus, darbojies Amerikas kongresā, kur bija
pazīstams kā "klusais loceklis". Džefersons nav bijis liels runātājs, bet
popularitāti ieguvis ar sarakstītajiem darbiem, īpaši ar 1776. gadā sarakstīto
"Neatkarības deklarāciju".
1785. gadā Džefersons nomaina Bendžaminu Franklinu un vēlāk strādā par Valsts
sekretāru Vašingtona valdībā, bet 1793. gadā viņš atkāpjas no amata.
Kad sāka veidoties divas partijas - federālisti un demokrātiskie republikāņi -
Džefersons kļuva par republikāņu līderi. Republikāņi atbalstīja Franču
revolūciju.
Lai gan Džefersons bija Adamsa oponents, tomēr viņš tika ievēlēts viņa valdībā
par viceprezidentu. No 1801. līdz 1809. gadam Džefersons pats bija Amerikas prezidents.
Savas valdības laikā viņš samazināja armijas un flotes izdevumus, samazināja
budžetu, likvidēja nodokli viskijam un par trešdaļu samazināja valsts parādu. 1803.
gadā Džefersons no Napoleona atguva Luisiānas teritoriju.
Kā Amerikas apgaismības pārstāvis Džefersons ir pazīstams ar saviem darbiem, īpaši
ar "Neatkarības deklarāciju" un demokrātiskajiem uzskatiem, un
progresīvajām idejām. Sava mūža pēdējos gadus Džefersons pavadīja savā mājā
Monticello, kas tagad ir kļuvusi par muzeju. Viņš mira 1826. gada 4. jūlijā.