Citēts no: Ojārs Spārītis "Bizantijas kultūra", Rīga, 1989
No Tudelas Benjamina ceļojuma piezīmēm 1171.gadā
Konstntinopole - tā ir visu grieķu zemju galvaspilsēta. Tās apkārtmērs vienāds
ar 18 jūdzēm. Pusi pilsētas ieskauj jūra, otru pusi - sauszeme. Tur atrodas Sv.Sofijas
templis un tur dzīvo grieķu pāvests tāpēc, ka viņš nepakļaujas Romas pāvestam.
Šajā baznīcā tik altāru, cik gadā dienu. Tās bagātības ir neskaitāmas. Tempļa
iekšienē kolonas un lampas no zelta un sudraba tādā daudzumā, ka ne saskaitīt.
Pilij blakus atrodas valdnieka izpriecu būve, ko sauc par hipodromu. Katru gadu Kristus
dzimšanas dienā valdniek tur rīko lieliskas izrādes. Imperatora un imperatrises
klātbūtnē tiek rādīti priekšnesumi gan ar burvestībām, gan bez tām, tiek rādīti
gan cilvēki, gan lauvas, leopardi, lāči, ēzeļi un putni jāšus viens uz otra un
nevienā zemē nevar redzēt līdzīgas izpriecas.
Valdnieks Manuils uzcēlis jūras krastā savai rezidencei milzīgu pili. Sienas un
kolonas viņš pārklāja ar zeltu un sudrabu, attēlojot tur gan senus notikumus, gan
tās cīņas, kurās piedalījies pats imperators. Viņš ierīkojis sev zelta troni un
licis to izrotāt ar dārgakmeņiem. Virs troņa zelta ķēdē karājas zelta kronis,
kurā pērles vien tik dārgas, ka to cenu cilvēks nevar noteikt. Šo pērļu gaišums
tik spilgts, ka nav nepieciešams pat nakts apgaismojums. Neviens nevar saskaitīt ēkas,
kas saistītas ar pili. No visām grieķu zemēm tiek nestas nodevas, torņi pildās ar
zeltu, zīda un purpura audumiem. Šī zeme ir plaša un dažādu augļu pārpilna.
Netrūkst arī maizes, gaļas un vīna, tā kā neviena cita zeme nevar ar to mēroties
bagātībā. Iedzīvotāji zina visu grieķu literatūru, dzīvo mierīgi un laimīgi.
Lai karotu ar turku sultānu, viņi algo dažādu tautu karavīrus, jo viņiem pašiem
trūkst karam nepieciešamās vīrišķības. Viņi līdzīgi sievietēm, kurām nav
spēka militārai pretestībai.
Itāļu karaļa Berengera sūtņa Liutpranda pieņemšana Konstantinopolē
Galma ceremoniāls 949.gadā.
Imperatora pilij Konstantinopolē cieši piekļaujas pārsteidzoša skaistuma zāle, ko
grieķi sauca par Magnauru vai Zelta zāli. Imperators Konstantīns pavēlēja to
sakārtot vienlaicīgi ar mani ieradušos spāņu kalifa sūtņa un Liutfreda - bagāta
tirgotāja no Maincas, kas savukārt bija vācu imperatora sūtnis - vajadzībām.
Imperatora troņa priekšā stāvēja apzeltīta vara koks, kura zaros sēdēja dažādi
putni no bronzas un arī zeltīti. Putni atskaņoja katrs savu īpašu melodiju, bet
imperatora sēdeklis bija ierīkots tik gudri, ka no sākuma tas šķita zems, gandrīz
līdz zemei, tad nedaudz augstāks un beidzot - pacēlies gaisā. Kolosālo troni
līdzīgi sargiem ietvēra vara vai koka, bet visādā ziņā zeltīti lauvas, kuri ar
astēm kūla zemi, atplēta rīkles, kustināja mēli un izdvesa skaļus rēcienus. Es
atbalstījos uz divu einuhu pleciem un tādā veidā tiku aizvests viņa imperatoriskās
augstības priekšā. Man parādoties ierēcās lauvas un putni iedziedājās katrs savā
balsī.
Pēc tam, kad pēc tradīcijas trešo reizi paklanījos valdniekam sveicinādams, pacēlis
galvu, es viņu ieraudzīju pavisam citās drēbēs augstu pie zāles griestiem, lai gan
tikko biju redzējis viņu pavisam tuvu tronī sēdošu. Nevarēju saprast, kā tas
iespējams: varbūt valdnieks bija pacelts augšā ar kādas mašīnas palīdzību. Viņš
nerunāja ne vārda, bet ja arī gribētu ko sacīt, tad tāds ceremonijas traucējums
tiktu uzskatīts par augstākā mērā nepieklājīgu.
Citēts no: R.Egle, A.Upīts "Pasaules rakstniecības vēsture", I sēj., Rīga, 1930
" Mināms Pauls Silenciārijs, augsts ierēdnis Justiniāna galmā. Zināma viņa
dzeja Sofijas baznīcas iesvētīšanā, lasīta Bizantijas ķeizara, patriarhu un visas
augstās aristokrātijas auditorijai:
"Negribu dziedāt par vairogu skaņu, kas dziesmām dod spārnus,
ne ar par uzvarām Rietumos, Lībijas tuksnešu klajā,
ne ar par mantām, kas gūtas, kad tirāni zemē bij' gāzti,
arī par meiešiem, kurus mēs satriecām, šodien nav vēstāms.
Svētības atnesējs, miers tu un pasaules pilsētu glābējs,
Vairāk tu kārots un ilgots kā uzvaras spožajās bruņās -
tevi lai sveicam, tu vienīgais laimi un labklāji nesi!
Šodien lai dziedam tam jaunajam nama, kas uguņos staro
līdzīgi saulei pār debesu plašajiem zvaigznājiem pāri,
ēnā kur pamests tiek, cilvēka roka ko līdz šim te cēla.
Krāšņajā Roma, sniedz vaiņagu glābējam varenam savam,
himnas un slava kam ķeizara godu steidz pasaulei izpaust.
Tikai ne tāpēc, ka tautām visapkārt viņš zemoties licis,
robežas valstij ka pletis viņš plašajai pasaulei pāri,
meži kur drūmi šalc, okeāns krastus kur bezgalē stiepis -
tāpēc, ka templi viņš milzīgu Bizantē uzbūvēt licis,
apēnot nolemts tam visus, kas celti, kur Tibra sen pludo.
Kapitol Romā, pie malas tu virzies ar savējo slavu!
Tici, mans ķeizars ir pārkāpis tevi un visus tik tālu,
pagānu dieviem cik pāri Dievs vienīgais kristītiem stādāms.
Tāpēc es vēlētos šodien, lai velves kur zeltotas slejas,
atbalso slavu, kas vareni izpausta manējā dziesmā."
"Turpretī pilnīgi katoļu meses veidā un garā sarakstīta viena no
viskuriozākajām bizantiešu parodijām (laikam 14.gs.) - satīra par bezbārdi.
Sacerējums sastāv no veselas virknes bieži atkārtotu lādēšanās formulu, kas stipri
atgādina papirusa dokumentos sastopamos grieķu burvju vārdus. Pāris paraugu no tiem:
"Ak, kāds neredzēts brīnums! Kad tu sastopi kādu bezbārdi, kam bārda svīst,
tad apsveicini viņu šādi: Tu, bezmiesi, kas vardei līdzīgs, un kuprainis, kā veca
sieva! Nelieša bezbārdi, taisies prom, tu ķēms, un Dievs lai samin Tevi!
Šodien bezbārdis velkas prom, it kā meklētu savas skaistās bārdas galu; šodien
līksmo visas vardes un bruņu rupuči dzied, tāpēc ka dabūjuši redzēt pretdabīgo
brīnumu; jūra to bij' ieraudzījusi un aizbēga prom, bet mēness apslēpa savu gaismu.
Bezbārdis nelietis - sāksim lādēt viņu!"
Citēts no: Sergejs Averincevs "Cilvēks un vārds", Rīga, 1998
" Kā estētika var attīstīties askētisku noskaņu ietvaros, ja pats tās
nosaukums saistīts ar juteklību? Kā lai izprot askētiskās estētikas paradoksu - to,
ka tā vērsta pati pret sevi?
Kā labi zināms, kristietība sāka ar vēlā antīkā estētisma bargu kritiku. Šajā
jautājumā jaunā ticība nebūt nebija grieķu un romiešu kultūrai ārējs, nez no
kurienes radies graujošs spēks; nepavisam ne: kristietība tikai loģiski noslēdza
senseno estētisma filozofisko kritiku, ko aizsāka jau Platons, kurš izdzina dzejniekus
no savas ideālās valsts.
Jaunums, tiesa ne mazsvarīgs bija tikai tas, ka kristīgie domātāji prasīja pāriet no
vārdiem pie darbiem: "Un tomēr filozofi, daiļrunīgi aicinot mūs nicināt zemes
priekus un raudzīties debesīs, paši nebūt nevairās no sabiedriskajām izrādēm,
gūst tajās baudu un labprāt tajās piedalās - bet mums tajā laikā no šīm izrādēm
jāvairās, jo tās sēj netikumus un ļaunāko dvēseles izvirtību." Kristietība
it kā turēja pagānisko pasauli pie vārda, pieprasot, lai vārds kļūtu darbs.
Būtiskā atšķirība starp estētisma filozofisko un patristisko kritiku meklējama ne
tik daudz argumentācijas veidā, cik sociāli praktiskās konkrētības līmenī. Kad
antīkie filozofi aicināja atteikties no izrādēm un izpriecām, viņi jau iepriekš
zināja, ka viņus var paklausīt atsevišķi mācekļi, bet nekad nepaklausīs visa
sabiedrība. Pretstatā tam baznīcas darbinieki juta savās rokās pilnīgi reālu varu
pār sabiedrību, un turklāt tās apmēri sākotnēji vispār nebija noskaidroti.
Antīkās sabiedrības sabrukums izraisīja tādu krīzi, kuras apstākļos varēja
likties, ka nu ir īstais laiks īstenot utopijas. Tādēļ mākslinieciskās kultūras
kristīgā kritika nebija tik bezspēcīga, bet nebija arī tik "nevainīga" kā
filozofiskie uzbrukumi estētismam; šoreiz runa bija ne vairs par tīru teoretizēšanu,
ne par akadēmiskām diskusijām bez jebkādām sekām, bet gan par kultūras politiku
ļoti spēcīgā sociālā organizācijā, kas nevairītos arī no bargām sankcijām.
Bizantiskajos Austrumos kultūras pēctecības patoss pārāk cieši saistījās ar
valstiskuma pēctecības patosu; pasaulīgās hellēņu izsmalcinātības spožums bija it
kā viena no romeju monarhijas reliģijām. Tas pats Justiniāns I, kurš 259.gadā slēdz
Atēnu pagāniski Akadēmiju un daudzkārt represēja pagānus, kas vēl arvien bija
sastopami augstākajā administrācijā, poēzijā veicināja tēlu un metaforu valodas
attīstību, kam nav nekā kopīga ar kristietību. Šī dievu slavinošā imperatora
galma epigrammu meistari izkopa savas spējas un asināja stilu tēmās, kuras, šķiet
labākajā gadījumā, bija nesavlaicīgas: "Veltījums Afrodītei",
"Veltījums Dionīsam", bukoliski āžkāja Pāna un nimfu slavinājumi; bet,
kad viņi ķeras pie kristīgas tēmas, tad visbiežāk pārvērš to skaistā prāta
spēlē. Laikā, kad baznīcas un laicīgās varas iestādes pielika visus spēkus, lai
izdeldētu no tautas apziņas paradumu svinēt pagāniskos svētkus, Joanns Gramatiķis
skoloto lasītāju vajadzībām apdziedāja vienus no tādiem svētkiem - rozes svētkus,
kas veltīti Afrodītei:
Sniedziet man Kitairas ziedu,
Bites, jūs dziedones gudrās;
Es slavēšu dziesmā rozi:
Jel uzsmaidi man, Kiprida!
Protams, gan Justiniāns, gan viņa priekšteči un pēcteči labi zināja, ko dara,
kad pieļāva un pat veicināja poēziju, kas bija sveša kristīgajiem ideāliem,
spēlējās ar grāmatu mitoloģiju un grāmatu erotiku. Nav jāaizmirst, ka agrīnās
Bizantijas imperators pretendēja ne vien uz "dievu mīlošā" un "Kristu
mīlošā" baznīcas aizbildņa, tās "ārlietu bīskapa" titulu, bet arī
uz seno pagānisko cēzaru likumīgā mantinieka rangu. Attiecīgi arī viņa galma
dzejniekam vajadzēja būt ne tikai paklausīgam baznīcas dēlam (sadzīvē), bet arī
seno pagānisko dzejnieku likumīgam mantiniekam (pie savas rakstāmpults). Visam
atvēlēja savu vietu: kristīgajām autoritātēm - baznīcas dzīvi, grāmatu
pagānismam - skolu un literatūras pasaulīti. Ne velti Justinians lika apdziedāt tikko
uzcelto Sv.Sofijas katedrāli nevis kādam no baznīcas "dzejdariem" un
"salddziežiem" kā Romanam vai Anastasijam, ne klēriķim un ne mūkam, bet gan
galma augstmanim un erotisku epigrammu autoram Paulam Silenciārijam, kurš gandrīz vai
vislabāko savas heksametriskās poēmas daļu - kupola nakts iluminācijas aprakstu -
sāk ar mitoloģisko Hēlija - Saules dēla Faetonta tēlu:
Ir visa elpā rozes zieds, tu brīnīsies ne mazums;
Te vārds ir bezspēcīgs, tas nespēj teikt, ar kādu mirdzu
Ir naktī dieva templis gaisi apstarots. Tu sacīsi:
Te būs kāds pusnakts Faetonts pār svētumu šo spozmi lējis!..."
"Šeit būtu vietā atcerēties klusēšanas idejas lomu visdažādākajās
doktrīnās tajā laikmetā, kurš iezīmē antīkās pasaules beigas un viduslaiku
sākumu. Pieminēsim Klusēšanu kā Dziļuma pirmo domu gnostiķa Valentīna aionu
sistēmā; Plotīna Dabas vārdus: "Nevis iztaujāt mani vajag, bet apjēgt pašam
klusējot, tāpat kā es klusēju un nemēdzu runāt"; kāda sinkrētiska teksta
formulu: "Klusēšana ir dzīvā Dieva simbols"; jaunplatoniķa Prokla
izteikumu: "Pirms logosa ir jābūt klusēšanai, kurā tas sakņojas": un,
beidzot, kristīgās askēzes izstrādāto mācību par "isihasmu", kā arī
"klusēšanas" askētisko praksi visburtiskākajā nozīmē. Nazianzes Gregorijs
vēlējās godināt Dievu kā absolūto esamību ar "klusējošu slavinājumu".
Mūsu priekšā ir pirmšķirīgs kultūrvēsturisks simbols.
"Klusēšanas" klātbūtnē runai pieklājas godbijīgi atkāpties. "Mēs
gremdējamies tumsā, kas ir augstāka par prātu," saka Preudo-Areopagīts, "un
tur gūstam ne vairs atturību vārdos, bet absolūtu bezvārdību...". Tas, protams,
nav jāsaprot pārāk burtiski; viduslaiku kultūra, tāpat kā citas kultūras, nekļuva
un nevarēja kļūt "bezvārdiska"; tās filozofi, dzejnieki un zinību vīri
gan daudzināja savu vārdu satura "neizsakāmību" un
"neizpaužamību", tomēr nepārtrauca atkal un atkal "izteikt" un
"izpaust" šo saturu. Visi tie agrīnās Bizantijas un viduslaiku autori, kas
rakstīja uzteikšanas un slavas dziesmas dažādām svētām personām un priekšmetiem,
vienmēr sāk savus darbus ar dramatisku dilemmu: no vienas puses rakstnieks apzinās, ka
nav ne cienīgs, ne spējīgs izteikt savu tēmu vārdos, ka viņš var godāt to tikai
klusējot; no otras puses, viņš jūt pienākumu tomēr izmantot vārdus.
Šīs dilemmas klasisks formulējums rodams vienā no Damaskas Joanna sprediķiem sakarā
ar Dievmātes debesīs uzņemšanas svētkiem: "To, kurā mums dāvāta spēja Kunga
slavu skaidri skatīt, ne cilvēku valoda, ne pārpasaulīgo eņģeļu prāts pienācīgi
slavināt nespēs. Ko tad? Vai klusēsim, baiļu mākti, ja pienācīgi slavēt nespējam?
Nepavisam. Vai arī liksim droši soļus un nevērosim mums atvēlētās robežas, un
neatturami skarsim neaizskaramo, laužot bikluma važas? Nepavisam. Tad, kliedējot bailes
mīlestībā un abas vienā vainagā vijot, ar svētu biklumu un trīsošu roku, ar mūsu
nodoma dēļ drebošu dvēseli mazu velti ikkatras dabas Valdniecei, Mātei, Labdarei kā
mūsu pateicības pienākumu ziedosim."
Jā, viduslaiku kultūra vispār un sevišķi bizantiskā kultūra nepārtrauca lolot
vārdu, turklāt izrotātu, retorisku vārdu, kas nepavisam nav teikts
"vienkāršībā", dažkārt tas ir pat uzkrītošāk, nekā mums patiktu. Bet
pašam "vārdiskajam" šajā kultūras pasaulē ir īpaša uzbūve, tas tuvinās
ārpusvārda semiotisko līdzekļu izteiksmīgumam - piemēram, ceremoniālo žestu
nozīmīgumam vai insigniju blīvajai materialitātei. Tāpat arī eidosu saskatīšana
gūst citu modu esamības vērojuma priekšā. Šā esamības vērojuma rūpīgi koptais
primāts ir viens no viduslaiku kultūras savdabības svarīgākajiem faktoriem."
"Viduslaiku apziņa pārņēma lietu visaptverošas un saprātīgas sakārtotības
ideju un izjuta to vēl asāk nekā senatnē, ja vien kaut kas tāds ir iespējams. Bet
kristietība šo ideju pārveidoja. Tagad kārtību nosaka absolūti transcendents,
absolūti pārpasaulīgs Dievs, kas atrodas gan viņpus kosma materiālajām, gan
ideālajām robežām. Pret šo personisko Dievu kosmam var būt tikai personiska
attieksme - proti, padevības attieksme. Pasaules procesu atbilstība likumiem tiek
izprasta kā debess sfēru un četru stihiju paklausība, kā mūku pazemība,
atteikšanās no patvaļas, to askētisms.
Lūk, kā agrās kristietības autors apraksta pasauli, kas pakļaujas Dievam:
"Viņš valda debesis, un tās iet viņa pēdās ar mieru. Dienu un nakti tās veic
viņa paredzēto ceļu un nekavē cita citu. Saule un Mēness, un visi zvaigžņu pulki
pēc viņa gribas saskaņā griežas pa apli - bez novirzīšanās un noteiktā
kārtībā. Pēc viņa prāta Zeme nes barību savā klēpī un savā laikā dala to
papilnam - ļaudīm un zvēriem, un visām radībām, kas mājo uz tās, - tā neiebilst
un nenovēršas no tai noliktā. Vien viņa prāts uztur bezdibeņu neizpētāmos
dziļumus un dzīļu neizskaidrojamās strāvas. Bezgala jūra it visā savā telpā, pēc
viņa prāta kopā savākt, neiet pāri pār viņa vēlēto, bet, kā viņš ir licis, tā
dara, jo viņš teica: "Tiktāl nāc, bet tālāk ne, te slej savus aušīgos
viļņus." Valdnieks valda pār Okeānu, ko cilvēks nevar šķērsot, un pasaules ap
Okeānu esošas tāpat viņam pakļaujas. Cits aiz cita pasaulē nāk pavasaris un vasara,
rudens un ziema, un vēju brāzmas veic savu darbu vienmēr ikkatra savā laikā.
Mūžīgie dzīvības avoti, dziedināt visus kas radīti, savas neizsīkstošās krūtis
cilvēku dzīvībai sniedz. Visniecīgākās radības kārto savas lietas mierā un
vienprātībā. Dižais Radītājs un visa Valdnieks tam visam licis šādi notikt -
mierā un vienprātība, visiem labu darot..."
Saule vairs nav pagānu dievs Hēlijs, bet tas nepavisam nenozīmē, kā šķiet Origenam,
ka tā ir "nekas" vai - pēc Anaksagora - nedzīvs un bezdvēselisks "uguns
pikucis", nē, visi debess spīdekļi ir Dieva kalpi, kas spēj viņu lūgt un
saprātīgi pakļauties. Tie nebūt nekustas akli, tomēr ne arī pēc savas gribas, ne no
sevis un ne sev, bet gan Dievam. Nazianzes Gregorijs vienā no saviem dzejoļiem vēršas
pie Kristus:
Tevis dēļ ātrgaitas Titāns ar mirdzumu savu
Zvaigznājus aizsedz, kur rit viņu uguns loks.
Tevis dēļ Mēnas acis pusnaktī kvēlo.
Te satumst, te atkal deg pilnslavas staros...
Tātad debess ķermeņu kustība, mirdzums un pati to esamība ir mūku paklausība,
kas ar skumjām, bet arī ar pateicību pieņemta no Dieva cilvēka labā. Tie vēlētos
"atraisīties un būt kopā ar Kristu", nometot "niecības" jūgu -
"neatbrīvotas" radības kosmiskās mokas; tomēr tie izvēlas sava darba
piepūli, nevis savas garīgās tieksmes.
Šai izpratnē kosmoloģiskais princips kļūst par baznīcas disciplīnas analogu, bet
baznīca - par sava veida kosma modeli jeb "kosam kosmu"...
Agrīnās Bizantijas ideoloģijā šī interese [par kosma kārtību] gūst jaunas
nokrāsas sakarā ar tā bojāeju, kas vēl bija atlicis no polisu kārtības. Zemes
kārtības "izteiktais nepastāvīgums" kļuva vēl acīm redzamāks, debess
likumu negrozāmība - vēl ilgotāka. Cilvēkiem jāmācās paklausīt, kā zvaigznes
paklausa, - tāda ir evaņģēliskās lūgsnas "tavs prāts lai notiek kā debesīs,
tā arī virs zemes" agrīni biznatiskā transkripcija. Kosmoloģisko motīvu
sabalsotība ar sociālajām problēmām jūtama Nazianzes Gregorija vārdos: "Lai
netiek pārkāpts pakļautības likums, uz kā balstās zeme un debesis, ka nenoved
daudzsākumība pie bezsākumības." Katrs vārds par pasaules kārtības reālumu
vēršas līdzībā un alegorijā par cilvēku sabiedriskās kārtības vēlamību,
turklāt sabiedriskā kārtība tiek domāta kā hierarhizēta ("pakļautības
likums" - autoritārs princips). Agrīnās Bizantijas impēriskās mākslas tēlu
nepielūdzamā, stingrā simetrija, kas pakļaujas galma ceremoniāla un militārās
parādes estētikai, ir šāds kosmoloģijas vizuālā atbilstība. Platons varēja tikai
sapņot par tik augstu formalizācijas līmeni nesaraujamai saistībai starp mākslas
kanonu un valsts iekārtu; šeit tas zināmā mērā kļuvis par realitāti."
"Nepietiek tikai konstatēt, ka agrīnajam bizantiešu pasaules skatījumam
raksturīga mistiskā vēsturisma un eshatoloģisma dinamikas pieklusinātība. Pat tas
intereses minimums par "svētās vēstures" kustību, kas agrās Bizantijas
kultūras sastāvā ietilpst, gadsimtu gaitā samazinās. Uzskatāms piemērs, baznīcas
poēzijas žanru evolūcija. Šo evolūciju aizsāk tā saucamā kondaka uzplaukums. Runa
ir par poēmu, kas ietver vēstošas un dramatizētas, dialoģizētas daļas, tās
personāžs apmainās ar replikām, atklāj savu dvēseles stāvokli patētiskos
monologos, spriež vai strīdas. Tādas poēzijas slavens meistars ir Romans Melods.
Viņš "svētajai vēsturei" piešķir tādas drāmas iezīmes, kas it kā tiek
spēlēta pēc gatava teksta, kurš pastāvējis jau pirms laiku sākuma; un tomēr tā ir
drāma, un to vismaz patiešām izspēlē. Notikums gūst rituālas "darbības",
savdabīgas mistērijas nokrāsu, bet to attēlo tieši kā notikumu. Tam ir sava
noskaņa, sava emocionālā atmosfēra, kas izteikta personāža runās vai autora
starpsaucienos, to izpušķo ar apokrifiskiem uzskatāmiem sīkumiem, un vajadzīgais
pamācošais moments it kā atbilst notikumu konkrētībai. Sīrijā dzimušais Romans to
aizguva no sīriešu dzejniekiem, kas izveidoja formu tā dēvētajai sugitai -
bībeliskas vai svēto dzīves epizodes dalībnieku patētiskam dialogam. Pēcteči pret
Romana mantojumu izturējās savdabīgi. Viņi to kanonizēja un deva viņam pagodinošu
iesauku "Melods" (Salddziedis vai Dziedonis), sacerēja par viņu leģendas;
taču baznīcas rituālos viņi nesaglabāja nevienu viņa poēmu. Tur, kur Romans iesāka
stāstu ar meditāciju par tā jēgu, viņi atmeta stāstu un atstāja meditāciju.
Dramatizētu vēstījumu un ainu laiks bija pagājis; sākās pārdomu un slavinājumu
laikmets. Kondaku kā žanra formu izspieda kanons kā žanra forma. Tās klasiķis bija
Krētas Andrejs. Viņš uzrakstīja "Lielo kanonu", kur nebeidzamā virknē
mijas Vecās un Jaunās derības tēli, kas reducējami uz vienkāršām jēdzieniskām
shēmām. Piemēram, Ieva - tā vairs nav Ieva; tā ir sievišķīgas viltības sākums
katra cilvēka dvēselē:
"Ne miesīgā, bet domu Ieva manī valda.
Un manā miesā kaislīgs nodoms zeļ..."
Īstenībā tā varēja teikt arī Romans, bet viņam tā būtu fabuliska
"morāle" vēstījums pielikumā. Krētas Andreju neinteresē vēstījums, viņu
interesē "morāle". Viss "Lielais kanons" ir kā morāļu sakopojums
pie desmitiem tur iztrūkstošu "fabulu".
Turpmāko gadsimtu baznīcas dzejnieki Damaskas Joanns un Maiumas Kosms, Josifs Himnografs
un Teofans Grapts un vēl daudzi citi - tie nav Romana mantinieki; tie ir Andreja
tradīcijas turpinātāji. Kanona struktūra prasa, lai katra no deviņām
"dziesmām" pēc sava vārdiski tēlainā sastāva atbilstu kādam no Bībeles
momentiem (pirmā - Sarkanās jūras šķērsošanai, otrā - Mozus bargajam sprediķim
tuksnesī, trešā - Annas, Samuēla mātes pateicībai, ceturtā - Habakuka pravietojumam
un tā tālāk bez izņēmuma). Tas nozīmē, ka Ziemassvētku kanonā pirmā dziesma
risina Ziemassvētku tēmu, tā sakot, Sarkanās jūras šķērsošanas modā:
Reiz senatnē Tu savu tautu glābi, Kungs,
Tu nāci brīnumpilnu roku viļņus šķirt;
Nu sauc pie sevis, glābējceļu vaļā ver,
No Jaunavas šai saulē lemts Tev bija dzimt,
Kur cilvēks pilnībā, Tu tomēr patiess Dievs.
Notikums pārstāj būt notikums un pārvēršas par vienas un tās pašas jēgas modu uz visiem laikiem. Kanona uzvara pār kondaku - tā ir "aleksandriskās" tendences uzvara pār "antiohisko".
"Taču, vai runājam par pasauli telpā vai par pasauli laikā, šīs pasaules
tēlam bizantiskajā apziņā piemīt dažas nepieciešamas īpašības. Ja atstājam aiz
iekavām visu, kas netika uzskatīts par sākotnēji piemītošu Dieva radošajam nodomam
- kritušu eņģeļu un cilvēku gribas nepareizo izvēli, šīs izvēles radīto pekli,
vispār morālo un fizisko ļaunumu -, tad pasaules pilnība kopumā tiek vērtēta kā
kaut kas "labs", kā kaut kas "sakārtots", kaut kas likumsakarīgs un
jēzieniski saskaņots, t.i. atbilstošs eshatoloģiskajam izdevumam un simboliskajam
saturam.
Viduslaiku domai, kā vispār arī antīkajai domai "labais" - tas ir
izveidotais un noapaļotais, pilnīgais un pabeigtais un tādēļ nepieciešami galīgais
telpā un laikā.
Sakārtotais - tas ir sadalītais, "artikulētais". Pasaule ir
"artikulēta", kā artikulēts ir "Vārds", kas izraisījis tās
eksistenci. Bībelē pasaules radīšana aprakstīta kā dažādu lietu
"nošķiršanas" aktu virkne ("...un Dievs atšķīra gaismu no
tumsas", "...un Dievs izveidoja izplatījumu, lai tas šķirtu... ūdeņus no
ūdeņiem..."); un tā prasa no cilvēka "izšķirt svētu no nesvēta un
nešķīstu no šķīsta". Dievs "atšķīra" - un arī cilvēkam
"jāizšķir".
Viduslaiku pasaules tēls laikā un telpā dalās divās daļās, un šīs daļas pēc
savas vērtības nav vienādas; to attiecības ir hierarhiskas.
Laikam ir divi stāvi: "šis laiks" un "nākotnes laiks", kas
pārspēj pirmo.
Telpai arī ir divi stāvi: "laicīgā pasaule" un par to vērtīgākā
"debesu pasaule".
"Klasiskie tēli derēja nosacītiem režīma slavinājumiem; kad vajadzēja
nopietni atrast kaut kādu jēgu cilvēka dzīvei šajā režīmā, tie darbojās slikti.
No Konstantīna līdz Justiniānam galma klasicisma intelektuālais un artistiskai
spožums bija it kā šaura varavīksnes lentīte pār tumšu, tomēr auglīgu dzelmi.
Taču dzīlēs jau pirms vairākiem gadsimtiem sākās, bet tagad ar visu dzīves
iekārtojumu tika stimulēta Tuvajos Austrumos atklāto radošo iespēju apgūšana.
Ceļš, ko nogājis Romans Melods, kurš ieradās galvaspilsētā pie Bospora (Bosfora) no
Berītas (Beirutas), ir ietilpīgs simbols. Agrīnās Bizantijas literatūra pārņēma
daudzus svarīgus aspektus no tradicionālās Tuvo Austrumu pieejas cilvēka tēlam viņa
"kaunā" un viņa "godā", "pamācošajam" vārdam, grafiski
realizētam tekstam. Iezīmējas viens un tas pats vienveidīgais maršruts: senebreju
literatūra, kas ietvēra Ēģiptes, Divupes, Ugaritas pieredzi, - Efream Sīrieša laiku
sīriešu literatūra - biznatiskā sintēze. Sīrija ir nepieciešams posms starp
"bībeliskajām" tūkstošgadēm un grieķiski pagāniskajiem viduslaikiem; ne
velti pati valoda, kurā rakstīja sīriešu autori, nav nekas cits kā aramiešu valodas
vēlīna fāze. Kristietība izrādījās noslēgusi savienību ar laika garu un uz īsu,
bet nozīmīgu vēsturisku brīdi piešķīra sīriešiem autoritatīvu skolotāju
stāvokli. Agrīnās Bizantijas kultūras pētnieks neko nespēs saprast, ja pastāvīgi
neskatīsies uz Nisibiju un Edesu.
Sīrija balstījās ne tikai uz palestīniešu-aramiešu tradīciju, tā balstījās arī
uz Irānu, Sīriešu kultūra attīstījās galvenokārt Sasanidu valsts teritorijā;
Afraatu bija iesaukuši par "persiešu gudro", bet Īzāks Sīrieties darbojās
klosterī Huzistānas kalnu vidū. Irāna, kurā uz zaratustrisma pamata bija izstrādāta
sakrālās lielvalsts un reliģiskā kara ideoloģija, deva svarīgas
"paradigmas" ne tikai bizantiskajai, bet arī viduslaiku civilizācijai kopumā.
Šaha Hosrova II Parviza karagājiens uz Jeruzalemi (614.g.) bija attāls Krusta karu
prototips, tika tas bija karagājiens pret "Krustu". Imperators Hēraklijs
karoja, lai aizstāvētu "Krustu", taču viņš domāja tajās pašās
kategorijās, kādās domāja viņa Austrumu antagonists. Kultūras vēsturnieki daudz ko
var pastāstīt par to, kā Romas noriets un agrīnās Bizantijas valstiskums no
Diokleciāna līdz Justiniānam apguva Sasanidu galma rituālu stilu; mākslas
vēsturnieki var vēl vairāk pastāstīt par irāņu ietekmi uz parādes un sakrālās
glezniecības un plastikas ikonogrāfiju un stilistiku, uz dekoratīvajiem motīviem.
Jā, agrīnās Bizantijas kultūra plaši aizguva austrumnieciskās formas. Taču par
literāro jaunradi var ar vēl lielākām tiesībām teikt to, ko O.Demī teicis par
Bizantijas mākslu: "Šo austrumniecisko formu pārstrāde norisinājās stingras
atlases apstākļos, izvēloties to, ko varēja savienot ar antīko tradīciju".
"Ja mēs nosauksim agrīno Bizantiju par "robežparādību", tad tas
būs pareizi gan attiecībā pret robežu telpā, kura atdala Rietumus (Balkānus un
Itāliju) no Austrumiem (Anatolija un Levante), gan attiecība pret laika robežu, kura
atdala antīko pasauli no viduslaikiem. Bizantija īstenoja sevi kā daļēju abu robežu
atcelšanu; tā bija Grieķijas un Āzijas pāreja no vienas otrā, kuru apgrūtināja
klasiskās pēctecības un jauninājumu sajaukšanās."
"Kultūras un tikumu vēsture", A.Grīna redakcijā, Rīga, 1931
"Bizantijas visos kvartālos var atrast tā sauktos "kaupo", kaut ko līdzīgu mūsdienu trešās šķiras restorāniem. Šīs iestādes celtas zvejnieku, ostas strādnieku, matrožu un kalpotāju vajadzībām un viņu apmeklēšana skaitās piedauzīga lieta, tāpat kā Senajā Romā. Visai bieži šo iestāžu viesi ir karavīri un viņās var dabūt ne vien ēdienus un dzērienus, bet arī mīlas priekus. Labākās sabiedrības ļaudis šos lokālus neapmeklē, bet sastopas viesībās, kuras šis sabiedrībā notiek ļoti bieži. Savās pilīs bieži rīko lielus mielastus arī ķeizari, sevišķi lielajās svētku dienās, kuru bizantiešiem nav trūkums, tāpat kā mūsdienu pareizticīgajiem."
"Citas dabas izpriecas, tās, ko bizantieši bauda, apmeklējot ceļojošo artistu izrādes. Šie artisti parasti nāk no Āzijas un līdzinās mūsu cirka māksliniekiem. Viņu starpā ir akrobāti, ģimnisti, voltižieri un virvju dejotāji. Tautas vidū šo artistu izrādes ir ļoti iecienītas. Paši veiklākie artisti nākuši no Arābijas."
"Divu pasaules daļu un divu jūru produkti ir šīs pilsētas [Konstantinopoles] apgādātāju rīcībā. Viņas tirgos dabūjama visu mājas un medījamo dzīvnieku gaļa, visādi putni, zivis, ēdami gliemeži, visas labības sugas, labākie kviešu milti, cildenākie dienvidu augļi, kurus sūta Mazāzija un Sīrija un dažādi dārzāji. Pārpilnībā dabūjamas arī sālītas zivis, žāvēta cūkgaļa un garšīgi aitu sieri, kas nāk no Arkādijas un Maķedonijas. Sevišķi bagātas ar produktiem ir Mazāzijas Ziemeļu piekrastes zemes."
"Ķeizaru kronēšana lielajā Sofijas katedrālē saistīta ar grandiozām
svinībām: kronē pats patriarhs. Arī rezidences iedzīvotājiem tad rīko svētkus, jo
tauta parasti gaida no jaunā valdnieka labākus laikus un liek uz to jaukas cerības.
Svarīgākais ķeizara tērpa piederums, ko tas nēsā ik dienas, ar to atšķirdamies no
augstākiem ierēdņiem, ir sarkani zābaki; tos citam nevienam nav atļauts nēsāt...
Ar pārējām ķeizara insignijām, diadēmu, purpura mēteli un scepteri ķeizars
rotājies tikai lielās svinībās vai arī nosēžoties tronī, lai pieņemti audiencē
sūtņus vai uzvarām bagātus karavadoņus. Svinīgos izjājienos ķeizara zirgu rotā
dārgām zeltaustām, pērlēm un dārgakmeņiem izšūtām segām."
"Acu izduršana ir viens no Bizantijā parastākajiem sodiem, kas ķer gan augstus, gan zemus. 1000 gadus ilgajā Bizantijas pastāvēšanas laikā šis sods droši vien ķēris vairākus tūkstošus gluži nevainīgu cilvēku. Šī soda galvenais mērķis ir padarīt nosodīto nekaitīgu."
"Mozaīkas rotā nevien baznīcas, bet arī ķeizara pils istabas un zāles; sevišķi krāšņi bijusi tanī izrotāta ķeizara Bazilija guļamistaba. Viņas mozaīkas grīdā bijis redzams pāvs ar garu raibkrāsaino astes vēdekli. Ap lepno putnu bijis aptaisīts marmora loks, un ap to atkal otrs, lielāks. Ārpus šī divkārtējā riņķa bijuši redzami četri no zaļa Tesālijas marmora veidoti strauti, kas plūdušu katrs uz savu istabas stūri. Četros šo strautu ietvertos laukumos bijuši izveidoti četri ērgļi, tik dabīgi, ka licies , viņi tūliņ celsies lidojumam. Istabas sienas bijušas izliktas ar krāsotu stiklu uz kura ziedējušas mākslīgas puķes. Starp tām bijuši redzami ķeizara un ķeizarienes attēli, ar kroņiem galvās un ķeizara nama prinči. Istabas griesti bijuši no zelta plāksnēm, bet pašā vidū no stikla un smaragdiem izveidots zaļš pestītāja krusts, ap to mirdzējušas safīra zvaigznes kā nakts spīdekļi pie debesīm."
Citēts no: "Pasaules civilizācijas, to vēsture un kultūra", Rīga, 1998
"Viens no Justiniāna iespaidīgākajiem un noturīgākajiem sasniegumiem bija
romiešu likumu kodifikācija. Šis projekts bija iecerēts kā mēģinājums akcentēt
saistību ar bijušo Romas impēriju un kā līdzeklis imperatora prestiža un absolūtās
varas nostiprināšanai. Nepieciešamību pēc likumu kodifikācijas noteica fakts, ka
laikā starp trešo un sesto gadsimtu likumdošanas aktu skaits bija turpinājis augt, un
to vidū bija atrodami gan gluži pretrunīgi, gan pagalam novecojuši dekrēti. Vēl
vairāk: austrumnieciskās despotijas nodibināšanās un kristietības atzīšanas par
oficiālo ticību dēļ apstākļi bija mainījusies tik spēji, ka daudzi no vecajiem
likumdošanas principiem vairs nebija pielietojami. Kad 527.gadā tronī sēdās
Justiniāns, viņš pastāvošo likumdošanu nekavējoties nosprieda pārskatīt un
kodificēt, lai saskaņotu to ar jauno situāciju un ieliktu savai varai autoritatīvu
pamatu. Darba īstenošanai imperators iecēla juristu komisiju, ko uzraudzīja viņa
ministrs Triboniāns. Pēc diviem gadiem komisijas darbs bija vainagojies ar pirmajiem
rezultātiem - Kodeksu, kurā sistemātiski bija sakārtoti visi dekrēti, kas laisti
klajā no Adriāna līdz pat Justiniāna laikam. Vēlāk kā kodeksa pielikums tika
izstrādāts Papildinājums, kurā ietverti Justiniāna un viņa pēcteču laikā izdotie
likumi. 532.gadā komisija pabeidza darbu pie Digestiem, visu dižāko juristu darbu
kopsavilkuma. Pēdējās revīzijas darba auglis bija Likumu krājums - mācību grāmata,
kurā iekļauti juridiskie principi, kas atspoguļoti gan Digestos, gan Kodeksā. Visi
četri revīzijas programmas ietvaros izstrādātie darbi sastāda Corpus Iuris Civilis
jeb Justiniāna civillikumu krājumu.
Justiniāna likumu krājums bija spožs sasniegums ne tikai sava laika ietvaros: jau
Digesti vien tikuši godam dēvēti par "izcilāko un nozīmīgāko jurisprudences
darbu, kādu pasaule jebkad redzējusi". Turklāt Justiniāna likumi ārkārtīgi
spēcīgi ietekmējuši visu turpmāko likumdošanas un pārvaldes vēsturi. Sākot ar
vienpadsmito gadsimtu, Justiniāna krājums Rietumeiropā ticis lasīts un studēts
aizvien no jauna, tā ka kalpojis kā likumdošanas un jurisprudences pamats visās
Eiropas valstīs, izņemot Angliju, kura ievēroja pašas "ierastos likumus".
Pat deviņpadsmitā gadsimta Napoleona kodekss, kurš iestrādāts gan mūsdienu Eiropas,
gan Latīņamerikas valstu pamatlikumos, nav nekas vairāk kā cita laika prasībām
pielāgots Justiniāna "Likumu krājums".
Šeit varam minēt tikai dažas no tām ietekmēm, kādas vēsturē atstājis Justiniāna
veikums likumdošanas jomā. Vispirms jāpaskaidro, ka attieksmē pret pārvaldes
jautājumiem Justiniāns bijis nepiekāpīgs absolūtisma aizstāvis. No maksimas
"likuma spēks ir visam, ko grib princis" izriet imperatora varas
neierobežotība, un tālab Justiniāna likumus dedzīgi atbalstīja visi vēlākie
Eiropas monarhi un patvaldnieki. Tomēr te iestrādāts arī zināms atbalsts
konstitucionālismam, jo lasām, ka sākotnēji valdniekam varu piešķīris nevis Dievs,
bet gan tauta. Ja jau vara nākusi no tautas, to teorētiski iespējams atdod tai
atpakaļ. Nozīmīgākais un ietekmīgākais no visiem, iespējams, ir Justiniāna likumos
paustais viedoklis par valsti kā abstraktu un pasaulīgu sabiedrības kopumu. Viduslaikos
nereti pārsvaru guva ieskats, ka valsts ir valdnieka privātīpašums vai arī ka tā ir
pārdabisks veidojums, kas radīta, lai savaldītu grēku.
Citēts no: A.Rubenis "Viduslaiku dzīve un kultūra Eiropā", Rīga, 1997
"Mūku kustība radās Austrumos un izpaudās divās formās: eremītu, kas
tiecās, atsakoties no pasaules, dzīvot vienatnē un nošķirtībā, un koinolītu
(vispirms Pahomija variantā) kustībā, kas propogandēja reliģisko dzīvi kopienā un
kļuva par ietekmīgāko novirzienu Rietumos: tās galvenā iezīme ir vita communis.
Eremīti parādījās jau 1.gs. un izpelnījās cieņu no baznīcas puses. Šīs kustības
šūpulis ir Ēģiptes tuksnesis, uz kuru devās anahorēti, kuru lielākā daļa mira
pilnīgā vientulībā. Viņi dzīvoja līdzās ūdens avotiem, pie dateļpalmām, alās
vai pamestos kapos, kā arī zem klajas debess nožēlojamās teltīs. Eksistences
līdzekļus viņi sev sagādāja, tuvējos ciematos iemainot pašu pītus grozus pret
ēdienu, vācot dabas veltes. Vieni pilnīgi pārtrauca jebkādus sakarus ar pasauli, citi
sevi iemūrēja uz mūžu un saņēma ēdienu pa nelielām atverēm. Trešie sasēja sevi
ar ķēdēm un varēja staigāt tikai saliekušies. 5.gs. Sīrijā radās īpaša
vientuļnieku dzīves forma - dzīve uz kolonnas. Daudzi askēti no pasaulīgās dzīves
tā nenorobežojās, dzīvoja pilsētās vai to tuvumā pa vairākiem kopā.
Eremīts apzināti demonstrē ekstremālo situāciju: viņš dzīvo mežonīgos
apstākļos, neviens nerūpējas par viņa ēdienu, apģērbu, par dzīves nosacījumiem
(piemēram, aukstums, slapjums). Tas, kas iestājās klosterī, pievienojās stingri
reglamentētai kopīgai dzīves formai, kas deva viņiem drošību. Benedikts norāda, ka
eremīts ved "atsevišķu cīņu" pretstatā "brālībai kaujas
ierindā". Viņš visu liek uz vienas kārts, jo askēta svētuma pamats - ārēja
nedrošība, ekstremāla bēgšana no pasaules, absolūta vientulība. Jānorāda, ka
dažkārt klosterī bargs sods bija neilga vientulība: ilgstoša vientulība šā
laikmeta cilvēkam diezin vai bija panesama. Ne vienmēr partneris bija Dievs, bieži tie
bija dēmoni vai pats velns, ar ko bija jāstājas cīņā. Nav brīnums, ka svētie
procentuāli vairāk nāca no eremītu, nevis no mūku vidus. Garīgie vientuļnieki bija
dižciltīgo dzīves veida pretmets, konsekvents tā noliegums, un tomēr to dzīves veids
paredzēja specifisku elitāru apziņu.
Eremītu apvienības (bīstamās stundās viņi aicināja cits citu palīgā, kopīgi
lūdz Dievu, deva padomus cits citam, taču pretstatīja sevi klosteriem) savos pamatos
bija "brīvas no kundzības", t.i. nebija neviena abata ar pavēlnieka
tiesībām; labākajā gadījumā bija tikai garīgie padomdevēji. Viņi neveica arī
nekādu darbu. Katrs eremīts paēdināja sevi, lasot kastaņus, ķerot strautos ar rokām
zivis, utt.
Laikabiedru attieksme pret eremītiem bija dažāda: tā svārstījās no godbijības
līdz prasībai nepieskarties tiem ar rokām. Askētus to neierastā dzīves stila dēļ
uzskatīja par varonīgiem cīnītājiem pret ļauno. Eremītiem un mūkiem kopīga bija
tieksme pārvarēt "veco Ādamu", atcelt cilvēka egoistisko būtību un par
savas dzīves centru padarīt Dievu. Šo jauno cilvēciskumu vajadzēja uzvilkt kā
apģērbu. Mūki to darīja soli pa solim. Eremītiem tas viss bija svešs, viņi cerēja
sasniegt savu mērķi ātri un kaislību pilni. Ilgu laiku tika propagandēts mocekļa
ideāls, kas sevi upurēja ticībai. Eremītu kustība bija pilnīga sevis upurēšanas
gatavības pārstāve. Lielākā daļa svēto bija eremīti, tādi bija arī daži
bīskapi, taču starp tiem bija relatīvi maz mūku un pavisam maz laju.
Tāpēc pāreja no tīra anahorēmisma uz mūku kopdzīves formām ir nemanāma,
pakāpeniska. Nostāsti saista pirmās anahorētu apvienības ar Antoniju Lieko no
Ēģiptes (Antonius, ap 251 - 356). Antonijs ir pirmais un arī pazīstamākais
vientuļnieks, kuram bija daudzi sekotāji. Viņa popularitāti veicināja 360.g.
latīniski pārtulkotā Atanasija (Atahanasius, ap 296 - 373) "Vita", kurā
parakstīta Antonija dzīve. Vēlāk aktīvi šai virzienā darbojās, piemēram, sv.
Hieronīms (Hieronimus, ap 342 - 420), kas 382.gadā no Austrumiem ieradās Romā.
Antonija mācekļi un sekotāji turpināja viņa darbu, radot eremītu kolonijas, kurās
cilvēki dzīvoja un strādāja, lai iegūtu sev pārtiku un apģērbu. No plkst. 9 rītā
viņi savās cellēs sāka dziedāt psalmus. 4.gs. eremītu skaits sasniedza 5000
cilvēku; Antonijam esot bijis 6000 skolnieku.
Pahomijs, kas pirms tam bija karavīrs, par askētu kļuva vēl pirms kristietības
pieņemšanas. Viņš dzīvoja tuksnesī Nīlas krastā. Pieņēmis kristietību, Pahomijs
nonāca pie domas par mūku kopdzīves izveidošanu, kurā kopā dzīvojošos mūkus
apvienotu ne tikai kopdzīves fakts, bet arī kopīga kalpošana Dievam. Ar skolnieku
palīdzību Pahomijs uzbūvēja dažas celtnes mūku vajadzībām, kuru centrā atradās
baznīca. Tā ap 328.gadu radās pirmais klosteris Tabennīzē. Vēlāk izveidojās vēl
deviņi klosteri, vēl vēlāk Pahomijs nodibināja arī divus sieviešu klosterus."
Citēts no: A.Rubenis "Bizantijas kultūra", Rīga, 1994
" 11 gadsimtu laikā ievērojami izmainījās ārējie dzīves apstākļi.
Bizantijas pilsoņi - vieni no sava laika kulturālākajiem cilvēces pārstāvjiem, kas
savienoja sevī romiešu un grieķu mantojumu, ko pārstrādāja ortodoksijas garā. Taču
4.gs. gludi skūtos, krokainās togās tērptos, skanīgā latīņu valodā runājošos
priekštečus vairs neatzina 15.gs. mantinieki, kas nēsāja bārdas, turbānus, tērpās
stīvos brokāta mēteļos un runāja grieķu valodā, kuras patskaņiem bija zudusi
daudzveidība.
Sākotnēji Bizantijas valsts bija, kā izteicās grieķi, kosmopolītiski ekumeniska un
ietvēra sevī visu civilizēto pasauli. Nācijas, nacionalitātes jēdzieni tur bija
sveši. Jaunā impērija 5.gs. balstījās nevis uz nāciju, bet uz ortodoksiju un no
7.gs. - uz grieķu valodu. Tā etniski palika daudzveidīga, un "tīro" grieķu
iedzīvotāju procents bija neievērojams. Bizantijā rasistisku aizspriedumu bija maz.
Katru cilvēku akceptēja kā pilsoni, ja tas piederēja ortodoksijai vai runāja
grieķiski. Viņi uzmanīgi izturējās pret tiem, kas bija ķeceri vai barbari, kuri
nepazina impērijas kultūru. Ārzemnieks bez bažām, ja tikai tas bija kristietis,
varēja stāties laulībā ar bizantieti. Vienīgā tauta impērijā, kas, reliģisku
apsvērumu vadīta, nesajaucās ar citām, bija jūdi, kaut arī tie dzīvoja visās
Bizantijas pilsētās. Īpaši liels tautu sajaukums bija Konstantinopolē, kur jau 5.gs.
dzīvoja apmēram 1 miljons cilvēku (neņemot vērā priekšpilsētas).
Konstantinopole pēc sava plānojuma bija trīsstūris, kura pamatne bija 7-8 km gara.
Mūra iekšienē bija it kā mazītiņas pilsētiņas un ciemi, ko augļu dārzi un parki
nodalīja citu no cita. Arī Jaunā Roma slavēja savus septiņus pakalnus.
Gar centrālo pakalnu rindu, sākot ar ieeju pilsētā, rietumu virzienā divu jūdžu
garumā, izstiepās Mesē ("Vidējā") - plata iela ar arkādēm abās pusēs,
kas divas reizes paplašinājās līdz forumam, lieliem statujām greznotiem laukumiem 0
tuvāk pilij bija Konstantīna forums, tālāk - Teodosija, pēc tam iela sadalījās
divās. Zem arkādēm atradās lieli veikali, no sākuma zeltkaļu, tad sudrabkaļu,
vadmalu tirgotāju, galdnieku utt. Vistuvāk pilij atradās visbagātākais
Konstantinopoles zīda magazīns vai bazārs, ko dēvēja par gaismas namu, jo tā logus
naktī apgaismoja.
Priviliģēto rajonu nebija. Pilis, nabadzīgo ļaužu mitekļi un dzīvojamās mājas
atradās cieši viena pie otras. Bagāto mājas bija celtas romiešu stilā, tās no
ārpuses izgreznotas nebija. Dzīve tajās koncentrējās ap iekšējo pagalmu, kas
dažkārt tika pārsegts. Tur bieži bija akas. Ielas un dzīvojamās mājas ierīkoja
privātā kārtā. Zenons centās ieviest celtniecības kārtību. Ielām vajadzēja būt
3-7 m platām, balkoniem - 4.6 m virs zemes, un tie nedrīkstēja pietuvoties pretējai
mājai tuvāk par 3 m. Ārējās trepes aizliedza. Tur, kur ielas bija šaurākas par 6, 7
m, nedrīkstēja būt logi, pa kuriem skatīties, bet tikai režģi vēdināšanai. Šie
likumi bija bizantiešu pilsētu plānošanas pamatā. Stingri likumi bija kanalizācijai;
visus kanalizācijas ūdeņus pa kanāliem ievadīja jūrā. Pilsētas iekšienē nevienu
neapglabāja. Amatpersonas rūpīgi uzmanīja higiēnas noteikumus.
Higiēnas normām raksturīgi, ka iedzīvotāji atbilstoši gadalaikam trīs līdz
astoņas reizes mēnesī devās uz pirti. Mazgāties tur biežāk vērtēja kā izlaidību
un veselībai kaitīgu ieradumu. Nodalīts bija vīriešu un sieviešu pirts laiks.
Antīkā pirts tradīcija saglabājās, tajā ietilpa masāžas, nelielas uzkodas,
tērzēšana atdzišanas laikā utt.
Kontrasts šaurajām ielām bija publiskās celtnes, ko uzturēja pilsēta, it īpaši
Lielā pils, Patriarha pils, kā arī baznīcas - Hagia Sophia [Sv. Sofijas katedrāle],
Svēto Apustuļu Bazileja, jaunā Bazilika, kurām līdzās bija ap simts mazāku
svētnīcu. Daudz bija klosteru, slimnīcu, bāreņu patvertņu. Jāmin vēl
universitātes celtne, bibliotēka, akvedukti, publiskās pirtis un lielais hipodroms.
Afrodītes statuja apzīmēaj vienīgo publisko namu pilsētā, kas atradās pie Zelta
Raga. Galvenā iela, laukumi, hipodroms bija kā muzeji, kur izstādīja mākslas paraugus
( vienīgais īstais muzejs nodega 476.g.). Statujas uz ielām stāvēja gadsimtiem, līdz
tās iznīcināja krusta karu dalībnieki.
Pils bija Konstantinopoles centrālais punkts. No turienes pārvaldīja visu valsti. Kas
valdīja pilī, tas arī valstī. Tas bija arī bagātākais tirdzniecības nams
impērijā. Zīda tirdzniecība bija imperatora monopols. Līdzās oficiālajām telpām
pilī bija arī imperatora laulātās draudzenes telpas, kur pat imperators bez atļaujas
nedrīkstēja ieiet.
Līdzās imperatora pilij divi galvenie centri pilsētā bija Sv. Sofijas katedrāle, kā
arī cirks vai hipodroms.
Hipodromā bija 40 000 sēdvietu; tam līdzās atradās staļļi zvēriem, kas bija
paredzēti gladiatoru cīņām, un piebūves neskaitāmiem kalpotājiem. Cirkus izrādēs
ieeja bija par velti, tās finansēja valsts. Cīņas ar plēsīgiem zvēriem un pajūgu
sacīkstes bija galvenais tautas izklaidēšanās veids. Sacensības starp galvenajām
cirkus partijām - zilajiem un zaļajiem - tā sakarsēja prātus, ka radās pat politiski
sarežģījumi. Arī imperators bieži noskatījās izrādēs; ieeja imperatora ložā
bija tieši no pils."
" Visiem dižciltīgajiem Konstantinopolē bija dzīvojamās mājas. Tas, kurš
bija spiests ilgi dzīvot laukos, šādu dzīvi vērtēja kā kaunu un trimdu. Vīriešiem
galmā parasti bija kāds amats un tie bija nodarbināti. Katrs, cik vien iespējams,
centās pielīdzināt savas pilis imperatora pilij, pieaicināt tajās svētos vīrus,
dzejniekus utt.
Zīmīgi, ka bizantiešu aristokrātija līdz par pašām beigām bija naudas
aristokrātija. Katrs, kam bija pietiekami daudz naudas, varēja nodibināt dižciltīgo
dinastiju, nopērkot titulu. Viņa bērni skaitījās senatoru kārtas pārstāvji.
Līdzīgi imperatora pilij, arī dižciltīgo mājokļi bija sadalīti sieviešu un
vīriešu daļās un sievas ņēma aktīvu dalību vīru lietās.
Nabadzīgo ļaužu dzīve ir daudzmaz līdzīga visos laikos, bet Konstantinopolē tiem
bija viena privilēģija, proti, cirks. Tas bija par brīvu, tā bija vienīgā atpūta
tautai. Pilsētā bija aizliegts ierasties tam, kas nebija nodrošināts ar darbu. Nabago
bērniem bija bāreņu nami, kuru vadītājs kļuva par svarīgu personu valsts
hierarhijā, jo viņš varēja izrīkoties ar milzīgām summām.
Badu cieta tikai nedaudzi. Līdzās brīvajiem cilvēkiem bija arī vergi, bet to skaits
nav zināms. Ātri noskaidrojās, ka kristieti padarīt par vergu ir netaisnīgi. Vergi
galvenokārt nāca no pagāniem vai islama piekritējiem. Verdzība mazinājās, tomēr
pastāvēja līdz pat 14.gs.
Lai nodrošinātu bērniem panākumiem bagātu karjeru, tos bieži vien lika kastrēt, jo
Bizantija bija einuhu paradīze. Einuhs nevarēja turpināt dzimtu un ieņemt troni, bet
toties visi pārējie amati bija tam pieejami. Arī daudzi patriarhi bija einuhi. Titula
īpašniekam kastrātam bija priekšrocības, salīdzinot ar nekastrēto, un daudzi no
amatiem vispār bija paredzēti tikai einuhiem. Pat armiju un floti bieži komandēja
kastrāti. Tikai tad, kad bruņinieku dzīves un erotikas izpratne sāka izplatīties
Bizantijā, sabiedriskā doma uzlika einuhiem kauna zīmi. Einuhi bieži bija ārsti, jo
pretējā gadījumā sieviešu klosteri un slimnīcas tiem bija slēgtas."
"Arī Bizantijas sabiedrības pamatšūniņa bija ģimene, kuras tiesiskais pamats
nedaudz mainījās kristietības ietekmē. Saderināšanos svētīja priesteri, un tās
saraušanu kāda no partnera vainas dēļ sodīja ar naudas sodu vai baznīcas sodiem.
Baznīca noteica, ka par septiņiem gadiem jaunākus bērnus nevarēja saderināt.
Meitenes parasti stājās laulībā 12 gadu vecumā, zēni - 14, kas tā laika
apstākļiem nebija kas pārmērīgi agrs.
Laulību ceremoniju atbilstoši senām paražām svinēja baltās drēbēs. Laulību
rītā līgavainis muzikantu pavadībā ieradās oficiāli iepazīties ar savu līgavu.
Tā sava tēva mājās devās tam pretī bagātīgi izgreznojusies un ar aizklātu seju.
Līgavainis pacēla līgavai plīvuru un faktiski pirmo reizi ( bieži tā bija fikcija,
bet paraža saglabājās) to ieraudzīja. Tad sākās laulību ceremonija. Līgava
vecāku, piederīgo, draugu pavadībā devās uz baznīcu. Baznīcas ceremonijā laulātie
apmainījās ar gredzeniem. Pēc tam visi devās uz vīra māju, kur kā neatņemama
svētku sastāvdaļa notika maltīte (vīrieši bija nodalīti no sievietēm). Svētkus
svinēja līdz pat naktij. Tad līgavu un līgavaini pavadīja gulēt un no rīta ar
dziesmām modināja. Baznīca centās aizliegt vecās laulību dziesmas, bet tai tas
neizdevās. Īpašu pretestību baznīcā izraisīja pēdējā daļa, kurā tika
apspēlētas un dziedātas frivolas, paražai atbilstošas dziesmas, taču šīs no
antīkās pasaules nākošās paražas saglabājās visā Bizantijas vēsturē."