INDIJAS TRADIOCIONĀLĀ KULTŪRA
IEVADS SENĀS INDIJAS KULTŪRĀ
Savdabīga un interesanta ir Senās Indijas kultūra, kas mūs arvien nebeidz
pārsteigt ar savu krāšņumu, neparastumu un greznumu, kā arī attieksmi pret cilvēku,
reliģiju, senatni. (Vārds 'Indija' ir cēlies no varenās Indas upes vārda, kaut gan
paši indieši kādreiz šo upi dēvējuši par 'Sindhu'.) Indija vienmēr ir bijusi viena
no lielākajām pasaules zemēm ar neskaitāmiem miljoniem iedzīvotāju, kaut gan tās
teritorija nebūt nav tik liela, un tai ir bijusi arvien svarīga nozīme cilvēces
vēsturē.
Neparastais godbijīgs izskan visā: gan rituālos, gan atskatā uz senatni, gan arī
reliģiskajā dzīvē, jo, neskatoties uz eiropeiskās elpas ienākšanu Indijā un
modernizāciju, indieši saglabā savus rituālus, kurus veikuši jau gadsimtiem ilgi,
iespējams nemaz neatcerēdamies kāpēc.
Seno Austrumu kultūras dzīve rit lēni un nesteidzīgi, un tā nav piedzīvojusi krasas
pārmaiņas kā Eiropas civilizācija. Neskatoties uz daudzajiem iebrucējiem, Senās
Indijas kultūra ir spējusi sevi saglabāt gandrīz nemainīgu gadsimtiem ilgi.
Iebrucēji ne tikai nav sagrāvuši seno kultūru, bet arī daudz ko pārņēmuši no
tās.
Indijā ir sastopami daudzi kultūras līmeņi, valodas (pārstāvētas apmēram piecas
valodu saimes), tautības, tomēr reliģijas ir bijis vienojošais spēks Indijas
kultūrā. 7. - 6. gs. p.m.ē. sākās svarīgas pārmaiņas Indijas kultūrā, jo tajā
laikā veidojās reliģiski filozofiskās sistēmas, kas noteica tālāko Āzijas
civilizāciju attīstību. Austrumu reliģijas ir noteikušas cilvēka uzvedību,
domāšanas veidu, paražas, darbību, tradīcijas, kā arī ikdienu. Tās ir populāras
arī mūsdienās un ne tikai Āzijas valstīs, jo daudz kas ir atnācis arī uz Eiropu,
Ameriku. Joga, ar kuru nodarbojas daudz cilvēku pasaulē, tās filozofija; meditācija;
senās Austrumu gudrības, kuras gan pilnīgi izprast iespējams tikai uzturoties tajā
vidē; medicīnas noslēpumi, akupunktūra, kā arī mūsdienās tik ikdienišķā un
nepieciešamā tēja ir nākusi no Austrumiem.
Senā filozofija, mūžības jautājumi, ceļš uz to vienmēr indieti ir interesējis
vairāk nekā pats cilvēks, tā laicīgā dzīve. Visas mākslas - reliģijas, filozofija
kultūra, māksla, literatūra un citas - mēģina kopš senseniem laikiem atrisināt šo
mūžseno jautājumu par cilvēka esību, tā uzdevumiem, savienošanos ar Visumu.
Indijas kultūru un vēsturi izzināt nav viegli, jo vēsturisko dokumentu par to ir maz.
Senie iedzīvotāji neuzskatījuši par vajadzību atstāt rakstiskas liecības par
izcilām personībām, to dzīvi un darbību, kā arī senajām kultūrām. Joprojām
daudzi notikumi ir vēstures miglā tīti.
INDAS IELEJAS SENĀS KULTŪRAS
Arheoloģiskie izrakumi Indijā aizsākās relatīvi nesen. Tikai mūsu gadsimta 20.
gados atklāja augsti attīstītos kultūras centrus Indas ielejā, tādējādi mainot
iepriekšējos valdošos uzskatus par Senās Indijas pamatnācijām un kultūrām. (Līdz
20. gs. vidum pastāvēja uzskats, ka Senās Indijas kultūra sākās ar āriešu cilšu
iekarojumu un "Rigvēdu" - izcilu reliģiski literāru sacerējumu, kura senāko
himnu rašanās laiks datējams pirms trīsarpus tūkstošiem gadu.)
~ 3000. g.p.m.ē. līdz ~ 1600. g.p.m.ē. pastāvēja Senās Indas upes civilizācija. Tā
bija sena un dižena civilizācija, kas tik daudzus gadus bija nogrimusi aizmirstībā.
Pastāvēja daudzas teorijas par šīs kultūras pirmsākumiem un īstenajiem tās
pārstāvjiem, tomēr arheoloģiskie izrakumi apliecināja, ka Indas ielejas kultūra
bijusi vietējas izcelsmes, kuras pamatus likuši vietējie iedzīvotāji. Mohendžodaro
un Harapas pilsētas (pilsētas nosauktas izrakumiem blakus atrodošos vietu vārdos;
senās kultūras apzīmēšanai bieži vien izmanto iepriekšminēto pilsētu nosaukumus)
tika sāktas celt ap 2500. g.p.m.ē. Iespaidīga ir arī teritoriālā platība Indas upes
baseinā - apmēram 1600 km rietumaustrumu virzienā un 1100 km ziemeļdienvidu virzienā.
Domājams, ka tajās dzīvojuši ap 40 000 cilvēku. Galvenā iedzīvotāju
pamatnodarbošanās bija lauksaimniecība, tomēr, neraugoties uz to, pilsēta pārsteidz
ar savu modernumu, pārdomāto plānojumu, tiekšanos pēc komforta tajā laikā. Nevienai
senajai kultūrai nebija tik labs pilsētu plānojums kanalizācijas, atkritumu
izvadīšanas un ūdensapgādes ziņā; arī ielas tika izbūvētas pēc noteikta plāna
(galvenie satiksmes ceļi iet no dienvidiem uz ziemeļiem, bet galvenās iela bija
apmēram 800 metru gara un ap 9 metrus plata, kas līdzinājās īstai maģistrālei,
toties sekundāras nozīmes ieliņas bija par ceturto daļu šaurākas); pilsētas centrā
atradās galvenā ēka un citas, administratīvās celtnes, atradās tās tuvumā, kas
bieži vien sastāvēja tikai no vienas istabas. Pilsētā atradās arī daudzas citas
ievērojamas celtnes - lielā pirts ar baseinu, kur domājams notikuši dažādi rituāli;
noliktavas; iespējams skola; klēts; virtuves. Senās civilizācijas iedzīvotāju mājas
bija plašas, ar daudzām telpām, parasti divstāvīgas. Tās tika celtas no ceplī
apdedzinātiem ķieģeļiem; mājām nebija logu, toties bija attīstīta ventilācijas
sistēma. Pārsteidzoši interesants ir seno vannasistabu iekārtojums - tīrais ūdens
tika pievadīts pa caurulēm, bet netīrais aizvadīts pa citām caurulēm ārpus
pilsētas, bet pati vanna bija izgatavota no ķieģeļiem. Katrai mājai bija sava aka,
kā arī bija vietas, kur visi varēja ņemt ūdeni.
Iedzīvotāji nodarbojās arī ar tekstilizstrādājumiem, amatniecību, rotkalšanu.
Pārsteidzošs bija arheologu atrastais bronzas daudzums, kuru senie iedzīvotāji pat
eksportēja.
Indas ielejas kultūrā bija attīstīta māksla. Tēlniecība - ir atrastas dažas
akmenī izcirstas skulptūras, ar kurām iespējams aizsākušās Indijas tēlniecības
paražas. Populāra bija trauku izgatavošana, kurai izmantoja podnieku ripu, bet pašus
traukus krāšņi apgleznoja. Apgleznošanai parasti lietoja melnu krāsu, izmantojot
dzīvnieku stilizētus attēlus , augu vai ģeometriskos ornamentus. Attīstīta bija arī
zīmogu izgatavošana; domājams, ka katrai zīmei varētu atbilst alfabēta burts.
Zīmogi bija kvadrātveida (apmēram 4x4 centimetri) ar dzīvnieku, dievību, augu un
citiem attēliem. Senās rakstības zīmes vēl nav atšifrētas.
Indas ielejas civilizācija pastāvējusi līdz 1700. g.p.m.ē., vēlāk tā nezināmu
iemeslu dēļ gāja bojā. Pastāv dažādi uzskati, kāpēc senā civilizācija aizgāja
bojā: vieni uzskata, ka tos iekaroja ārieši, bet savukārt citi - , ka tam par iemeslu
bija ilgstoši plūdi un zemestrīces. Tā vēl joprojām ir mīkla zinātnei un
zinātniekiem.
VĒDISKĀ LITERATŪRA
Viens no nākamajiem nozīmīgākajiem periodiem Senās Indijas vēsturē ir vēdiskais
periods. Vēdiskais periods ienāca līdz ar āriešiem. Arī par šo periodu ir maz
faktoloģiskā materiāla, izņemot vēdiskās kultūras pieminekļus. Vēdas ir
vissenākā indiešu literatūra, vissvētākie hinduisma raksti, kuras sarakstītas
sanskritā un kuras arī dēvē par himnām dieviem, jo bez tām nenotiek neviena
hinduistu reliģijas ceremonija. Par vēdām sauc hinduisma reliģijas svētās grāmatas,
kuras līdzīgi citu reliģiju svētajiem rakstiem tapušas dievišķas atklāsmes ceļā,
kaut gan pierakstītas daudz vēlākā laika posmā,. jo ārieši bijuši analfabēti.
Vēdas ir arī labs Senās Indijas vēstures avots, jo citu rakstisku liecību par to
laikmetu nav. Vēdas ir sarakstītas sanskritā, kas ir viena no senākajām
indoeiropiešu valodām. Vēdiskā literatūra sastāv no prozas un dzejas, dziedājumiem,
leģendām un rituālu skaidrojumiem, filozofiskiem dialogiem, himnām, spriedumiem un
cita, tātad tas ir dažādu tekstu apvienojums, kas palīdz izprast Senās Indijas
filozofiskās skolas. Ir četri galvenie vēdu apkopojumi:
1. Rigvēdas - dievībām veltītās himnas un poēmas, vissenākās no
vēdām, kuras iepazīstina klausītāju ar Senās Indijas dieviem, to uzdevumiem,
funkcijām un vietu dievu panteonā; pavisam kopā ir 1028 rigvēdas;
2. Samavēdas - melodiju vēdas ('sāman' - melodija);
3. Jadžūrvēdas - rituālie teksti ('jadžus - upuris);
4. Atharvēdas - maģisma vēdas.
Samhiti (krājumi) - šo četru vēdu apvienojums. Laika gaitā vēdām
tika pievienoti arī skaidrojumi, komentāri, piezīmes: brahmanas - priesteru komentāri,
rituāla izskaidrojumi prozā; aranjanas - vientuļnieku skaidrojumi, kā arī upanišadas
- senindiešu gudro filozofiski traktāti, izskaidrojumi prozā un dzejā.
Iepriekšminētās vēdas pieņem kā garīgo atklāsmi, dogmu - tātad kā absolūtu
patiesību - neapšaubāmu un patiesu.
Jau vēdiskajā literatūrā varam atrast informāciju par varnām - sociālajām grupām
Indijā, no kurām savukārt radušās kastas, kas vēl pastāv mūsdienu Indijā. Varnas
cieši saistās ar reinkarnāciju (mācību par atdzimšanu).
Lasot tikai visus četrus vēdu veidus, ir grūti izprast to nozīmi, tāpēc skaidrojošo
funkciju veic upanišadas.
Seno vēdisko gudrību pauž senie indiešu eposi, senā vēdiskā literatūra, kas
radusies daudzus tūkstošus gadu atpakaļ. Vēdiskā literatūra ir hinduisma svētie
raksti, kas sarakstīta sanskritā.
Vieni no ievērojamākajiem darbiem indiešu kultūrā ir eposi "Rāmajāna" un
"Mahābhārata", kuri radās agrāk par Homēra slavenajiem eposiem.
"Mahābhārata" ir viens no garākajiem episkajiem dziedājumiem pasaulē, kuru
var pielīdzināt Homēra izcilajiem darbiem gan tā apjoma ziņā, gan sižeta ziņā.
Pastāv uzskats, ka to sacerējis Vjāsu, tomēr arī par to īstas pārliecības nav, jo,
kā zināms, agrākajos laikos eposs izplatījās mutvārdu ceļā un otrais, kas rada
šaubas, ir tā grandiozais apjoms, ko diez vai varēja sacerēt viens autors.
"Mahābhāratā" ir stāstīts par asiņainajām kaujām un valdnieka gaitām;
galveno uzsvaru liekot liktenim un tā bezgalīgajai ietekmei uz cilvēku, izskan arī
uzskats par dharmu (pienākumu). "Bhagavatgīta" "Rāmajāna" ir
spilgtāks un interesantāks eposs mākslinieciskajā ziņā, kura centrālā persona ir
Rāma un tā gaitas, piedzīvojumi, atbrīvojot savu mīļoto no gūsta. Abi eposi ir
spilgti dokumenti par Senās Indijas vēsturi, dabu, tradīcijām., no tiem var spriest
par cilvēku dzīvi, paražām, jo citā veidā senie indieši nedokumentēja savus
notikumus, uzskatot, ka tas nav nepieciešams, pat noliedzot to.
RELIĢIJAS INDIJĀ
Indijā ir pārstāvētas daudzas tautības, valodas un arī reliģijas: džainisms,
hinduisms, budisms, sikhisms un citas.
Budisms - viena no lielākajām pasaules reliģijām, kas pirms
apmēram 500. gadiem pirms mūsu ēras ir radusies Indijā un eksistē arī mūsu dienās.
Budismu ir radījis Buda (sanskritā 'apskaidrotais'), kas ir bijusi reāla persona un kas
savā dzīves laikā meklēja dzīves jēgu no greznības līdz askētismam, kļūdams par
jaunas mācības pamatlicēju, kura sludina vidusceļu - meditāciju. Buda atklāj četras
dzīves patiesības:
1) dzīve ir ciešanas,
2) ciešanām ir cēlonis (iegribas, kaislības, vēlmes),
3) no ciešanām ir iespējams atbrīvoties,
4) ciešanas ir iespējams izbeigt izejot astoņposmu ceļu, kuram beidzoties cilvēks
nonāk līdz nirvānai - visu ciešanu izbeigšanai, kā rezultātā cilvēks ir arī
atbrīvojies no reinkarnācijas (mūžīgās pārdzimšanas).
Budisms ir atteikšanās no pasaulīgajiem labumiem, cieši saistīts ar askētismu un
dzīvošanu klosteros, kā arī mūkiem. Augstākais mērķis budismā ir nirvāna
(stāvoklis, kad ciešanas, ar kurām ir pilna dzīve, ir izbeigtas), kā to sludina
budisma svētie raksti (Tipitaka).
Budisma galvenie virzieni ir: dzenbudisms, theravāda, mahājāna, lamaisms.
Džainisms - mainoties situācijai Indijā, apmēram 6. gs.p.m.ē
izveidojās arī jauna reliģija.. Džainisms bija viens no pirmajiem, kas grāva vēdu
autoritāti, sludinot savu patiesību - dzīvu būtņu neiznīcināšanu (ahimsu).
Džainismam ir apmēram 3 miljoni sekotāju, kas galvenokārt dzīvo Indijā. Džainisma
dibinātājs Mahāvīra Vardhamāna esot dzīvojis Ziemeļindijā, kaut gan iespējams
viņš esot bijis tikai šīs kustības reformators. Sludinot dzīvības
neiznīcināšanu, reliģijas sekotāji atsakās no ērtībām, ko sniedz modernizācija.
Sikhisms - viena no reliģijām Indijā, kas plaši izplatīta pa visu
pasauli. Reliģijas aizsākumi meklējami ap 1469. gadu, kurā ir dzimis tās radītājs
Nanaku un kurš kļūdams par klaiņojošu askētu, smēlās pieredzi un savā reliģijā
izmantoja citu reliģiju elementus: izmantojot Ziemeļindijas svēto tradīciju,
oranžsarkano tērpu, musulmaņu turbānu un lūgšanas krelles. Nanakas idejas
saistījās ar pestīšanu, kas veicama caur dievu. Dievs ir viens, un Viņš ir persona,
kas visur ir līdzās. Pestīšana nevar notikt ar ārišķīgiem rituāliem un
lūgšanām, kā tas notiek citās reliģijās. Pestīšanai ir vajadzīgs guru jeb
dievišķais skolotājs, kas ir dieva balss. Pamodinot dievišķo, apgaismotā persona
skatās sevī un arī apkārt, saskatot harmoniju jeb dievišķo kārtību. Tikai
meditējot par dievišķā vārdu, var notikt pestīšana.
Hinduisms - "mūžīgā reliģija", kas veidojusies 1. gadu
tūkstotī p.m.ē. uz Vēdu reliģijas pamata, sludinot vēdu mitoloģiju. Hinduismu nav
viegli izskaidrot, tam arī nav viena, īpaša pamatlicēja, kā arī mācības. Atbildi
uz šo jautājumu varam meklēt Rigvēdā, hinduisma svētajos rakstos, kā saprast šo
reliģiju kopumā. Brahma jeb Brahmans tiek uzskatīts par visa pirmradītāju un veidojas
trijāde - Brahma, Višnu (pasaules kārtības uzturētājs) un Šiva (iznīcinošais
spēks). Balstoties uz šo trijādi, iepriekšminētie dievi tiek pasludināta par vienas
būtības trijām dažādām izpausmēm. Vēdās tiek dotas atbildes uz vitāli svarīgiem
jautājumiem cilvēka dzīve: kas ir cilvēks šajā pasaulē? Kas ir visa būtība, kā
arī līdzīgi jautājumi, kas arī izskaidro šīs reliģijas popularitāti, jo tai ir
vairāk nekā 700 miljoni sekotāju. Hinduisms ir dzīvesveids, kas ir pienākumu ceļš,
kurā jāievēro sabiedrībā iedibinātā dievišķā kārtība. Sabiedrības pamatā ir
ģimene.
Hinduisms sludina reinkarnāciju (pārdzimšanu). Cilvēks pieķeras iznīkstošām un
iluzorām lietām, tādējādi atgriežas pie tām pārdzimstot. Tikai mainot savus
uzskatus un domāšanu, atklājot savu esību un patieso būtību un atbrīvojoties,
cilvēks vairs nepārdzimst. Darot sliktas lietas, notiek pārdzimšana zemākos
līmeņos, piemēram, dzīvnieka, bet, darot labas lietas, notiek pārdzimšana augstākos
līmeņos, piemēram, priestera līmenī. Cilvēka likteni nosaka karma, jo cilvēka
daudzās dzīves ir saistītas, kaut arī katrreiz citā ķermenī, citā veidolā un
citā vidē. Cilvēks nedrīkst pārkāpt pasaules kārtību, jo, neievērojot to,
cilvēks tiek sodīts; cilvēka rīcību nosaka dharma - mūžīgais pienākums.
Hinduisms mainās un attīstās laika gaitā, piedzīvo pārmaiņas, ietekmē citas
reliģijas (džainismu, budismu) un ir aktuāls arī mūsdienās, ko pierāda daudzie
piekritēji reliģijai, kā arī izveidojušies reliģiskie centri ārpus Indijas. Viena
no tādām aktivitātēm ir Krišnas apziņas kustība, kas ir pazīstama arī Latvijā.
INDIJAS MĀKSLA UN ARHITEKTŪRA
Indijas māksla un arhitektūra ir savdabīga un interesanta, kas veidojusies laika
gaitā, daudz kā iespaidota, toties krāšņa un neparasta. To iespaidojuši gan daudzie
reliģiskie uzskati, gan indiešu mitoloģija, kā arī daudz kas cits. Sen radušie
mākslas un arhitektūras darbi, tradīcijas ir apliecinājušas sevi, ietekmējot gan
Indijas kultūru, gan arī citu zemju kultūru līdz pat mūsdienām. Mitoloģiskie
priekšstati, tēli, dievības, literārie varoņi, mīti - tie visi ir atspoguļoti
Indijas mākslā un arhitektūrā.
Budisma izplatība Indijā veicināja daudzu kulta pieminekļu celtniecību. Stūpas
(budisma relikvāriji, kurās tika uzglabāti Budas un tā mācekļu pelni), piemiņas
stabi (stambhas) un klinšu tempļi (čaitijas) tika veidoti no akmens.
Stūpām ir puslodes forma, kam ir simbolisks raksturs: sfēriskā forma simbolizē
debesis; trīs apaļās plāksnes virsotnē simbolizē budistu trīs pasaules, bet stūpas
centrālā ass - pasaules koku, kas savieno debesis un zemi. Visievērojamākā ir Sanči
stūpa (250. g. p. m. ē.), kuras augstums ir 16, 5 metri, bet pamata diametrs ir 36, 5
metri. Stūpai ir puslodes formā, un tai apkārt ir mūra sēta ar četriem vārtiem -
toranām. Stūpas iekšpusē atrodas telpa, kurā glabājas dažādas relikvijas un urna
ar pelniem. Virs puslodes centra atrodas tornītis ar vairākām ripām, kuras atgādina
saulessargu un kas simbolizē izziņas pakāpes ceļā uz nirvānu.
Vēl viena tik pat arhitektoniski ievērojama celtne ir Ašokas stambha - stambhas ir
monolīti stabi, kuru galā atradās kāda dzīvnieka figūra un kuru garums sasniedz pat
10 metrus; tās pavēlēja celt valdnieks Ašoka, liekot tajās iekalt valdnieka
rīkojumus un budisma tekstus, kā arī ētiskos principus -, kuras augstums ir 15 metri.
To rotā otrādi apgriezta lotoszieda formas kapitelis, bet virs kapiteļa atrodas lauvas
figūra, kas simbolizē pasaules ziemeļu robežas apzīmējumu.
Ašokas valdnieka laikā aizsākās arī klinšu tempļu un klosteru kompleksu būve, kas
turpinājās līdz pat mūsu ēras 8. gadsimtam. Tempļa telpa (čaitijas) atradās dziļi
klints iekšienē, kas pārsteidz ar saviem izmēriem, piemēram, Karli tempļa čaitijas
garums ir 41 metrs, kā arī ar perfekto celtniecību, ja ņem vērā, ka tajos laikos
nebija pieejamas stalažas un citas palīgiekārtas celtniecībā. Kompleksi tika
izveidoti interesantā manierē, kuros netrūka arī mūku mītņu - vihāru. Klinšu
tempļos daļēji atdarinātas koka arhitektūras formas.
Adžantas komplekss ir viens no iespaidīgākajiem un vislabāk saglabājušajiem. Tas
sastāv no 29 alām - 5 čaitijām un 24 vihārām - Vaghoras upes krastu klintīs.
Īpaši ievērojami ir šī kompleksa sienu gleznojumi, kas zīmēti uz mitra apmetuma un
attiecas uz Guptu dinastijas valdīšanas laiku, kad bija apvienoti ziemeļi un daļa
Vidusindijas. Zīmējumi ir redzami gan uz sienām, kolonnām, tā arī griestiem.
Gleznojumiem ir augsta mākslinieciska un izzinoša vērtība.
Guptu impērijas laikā bija vērojams ievērojams uzplaukums mākslas, arhitektūras,
kultūras un citās jomās.
Savdabīgi un interesanti, krāšņi ir arī virszemē būvētie tempļi. Pārsvarā
veidojot ēkas no koka, meistariem izdevās radīt neatkārtojamas daudzstāvu celtnes,
kas bija ievērojamas ne tikai ar savu īpatnējo arhitektonisko veidojumu, bet arī ar
rotājumu, dekoratīvo noformējumu, gleznojumiem. Iespaidīgās celtnes tapa pat
vairākus gadu desmitus. Mūsdienās mums nav iespējas redzēt šīs unikālās celtnes,
jo tās nav saglabājušās.
Krāšņums ar nebijušu sparu sāka dominēt 7. - 8. gadsimtā Indijas arhitektūrā,
piemēram, Mahābalipuras un Rathas tempļi un citi. Vēlākajos gadsimtos sāka
attīstīties citas tehnikas un iespējas, kas redzams viduslaiku tempļu kompleksos ar
saviem iespaidīgajiem un krāšņajiem torņiem jeb gopurām. Izmantots plašs rotājums,
kurā galvenokārt dominē mitoloģiskie motīvi. 12. - 13. gadsimtā, nonākuši
musulmaņu jūgā, celtnieki sāk izmantot vairāk dekoratīvi lietišķās mākslas
elementus, jo iekarotāji aizliedz attēlot dzīvas būtnes, kā arī seko citi
aizliegumi. Stilā sāk dominēt Tuvo un Vidējo Austrumu tradīcija, kas ienes jaunas
formas un vēsmas indiešu arhitektūrā. Viena no iespaidīgākajām celtnēm ir Tādž
Mahals.
INDIJAS TĒLNIECĪBA
Spilgta un interesanta ir arī Indijas tēlniecība. Senie tēlnieki strādāja ciešā
kontaktā ar arhitektu, paļaujoties uz viņa iecerēm. Skulptūrā valdīja daudzpusība;
parasti tika attēloti dievi, dabas spēku pavēlnieku un citas pārdabiskas būtnes.
Īpaša vieta indiešu tēlniecībā ir Budas skulptūrālajam tēlam, kurš gan
reliģijas tapšanas sākumposmā netika attēlots, toties vēlākajā laikā tas ieņem
ievērojamu vietu. Kušanu dinastijas valdīšanas laikā tas parādās pirmo reizi; Budas
atveidojumi attēlo idealizētu skaistu un harmonisku cilvēku, radot miera un
nesteidzības noskaņu. Parasti Budas tēls atradās tempļos.
Mitoloģija un eposi ieņem nozīmīgu vietu Indijas kultūrā un arī Indijas
tēlniecībā. Reta parādība bija skulpturālais portrets.
INDIEŠU DEJAS MĀKSLA UN MŪZIKA
Mūzika Indijā ir neatņemama dzīves sastāvdaļa, bez kuras nenotiek neviena
reliģiskā ceremonija; tā ir arī svarīga teātros, dejas mākslā un citur.
Jau no senākajiem laikiem, sākot ar vēdām, aizsākās mūzikas tradīcijas Indijā.
Sākotnēji tā bija deklamācija, stingri ievērojot noteiktus uzsvarus, pauzes un citus
ritma nosacījumus. Iespējams pateicoties šādam ritmam un pusdziedāšanai,
puslasīšanai, vēdas ir saglabājušās līdz mūsu dienām, kā arī tās ir viegli
iemācīties no galvas.
Budistu tempļos vairāk ir izplatīta mantru dziedāšana, kas bieži izpaužas vienas
frāzes vai skaņas ilgstošā atkārtošanā, tādējādi cilvēki cenšas novest sevi
transa stāvoklī, lai sasniegtu augstāko skaidrību. Mūsdienās ir populāri šādi
skaņu ieraksti zināmu klausītāju vidū.
Paralēli iepriekšminētajiem mūzikas veidiem pastāv arī tā saucamā klasiskā
mūzika, kas ir laika gaitā teorētiski izstrādāta, izsmalcināta. Tas ir elitārs
mūzikas veids, kuru praktiski neklausās vienkāršie, tam iepriekš nesagatavotie
indieši. Klasiskajai mūzikai ir vairāki tās žanri: populārākais un svarīgākais no
tiem ir rāga. Rāgai var vilkt paralēles ar eiropiešu simfoniskajiem skaņdarbiem
nozīmības un uztveres ziņā; tikai simfonija ir pabeigts skaņdarbs, bet rāga katru
reizi ir improvizācija, ko mūziķis rada izpildījuma laikā. Rāga nekad netiek
spēlēta divas reizes vienādi. Savdabīgi, ka ir dažādas rāgas dažādiem
gadījumiem, piemēram, rīta un vakara rāgas vai ziemas, rudens vai pavasara rāgas.
Tās tiek izpildītas tikai tajos noteiktajos brīžos.
Interesanti ir indiešu mūzikas instrumenti; neatkārtojami formā, uzbūvē. Piemēram,
mūzikas instruments vina ir pagatavots no diviem kopā sastiprinātiem izžāvētiem
ķirbjiem un bambusa niedras caurules, tad ir vēl tabla (bungas) un citi savdabīgi
mūzikas instrumenti.
Mūzika nenoliedzami ir saistīta ar deju, un deja indiešiem ir ļoti svarīga dzīves
sastāvdaļa. Deja indiešiem ir ļoti izsmalcināta, baudāma; katrs tās elements ir
savdabīgs un izstrādāts, vēstot par kaut ko. Katrs žests ir ar savu nozīmi, ko
dejotājs izpilda dejas laikā. Lai precīzi izpildītu deju, ir ilgstoši jāmācās,
apgūstot dejas mākslu sākot no pamatiem. Mitoloģija un senais ir arī ievīti dejās,
tāpēc nereti dejotāji ietērpjas savdabīgos, mistiskos tērpos, kā arī lieto
speciālu grimu, lai labāk izteiktu dejas domu un attēlotu mitoloģiskos tēlus. Daži
to mēdz uzskatīt par piekto vēdu vai pat par jogas elementu.
Slavena ir dejojošā Šivas skulptūra.
INDIEŠU SASNIEGUMI ZINĀTNĒ
Ievērojami ir arī indiešu sasniegumi dažādās zinātnes nozarēs: matemātikā,
eksaktajās zinībās, medicīnā.
Jau pirmie norādījumi par ārstniecību ir sastopami "Rigvēdā" un
"Atharvavēdā", senajos laikos mijoties uzskatiem par medicīnu, maģiju un
pūšļošanu, bet laika gaitā pūšļotājs pārvērtās par ārstētāju.
Nedaudzas zināšanas senajiem indiešiem bija arī astronomijā: indieši diezgan
precīzi aprēķināja gada garumu, sākotnēji gan kļūdoties par sešām dienām, kā
arī tika apstiprināts fakts, ka zeme ir lodveidīga un rotē ap savu asi; pastāvēja
uzskats, ka mēness savu gaismu iegūst no saules.