SENĀS JAPĀNAS KULTŪRA
Japāna ir viena no Austrumāzijas zemēm Klusā okeāna Rietumu malā. To veido
apmēram 3000 salas, no kurām apdzīvotas ir tikai kādas 600, un lielākā daļa
iedzīvotāju koncentrēta uz četrām lielākajām. Lielākā ir Honsju sala, kur mīt
apmēram puse Japānas iedzīvotāju. Japāņi ļoti daudz ko aizguvuši no citām
Austrumu tautām, īpaši Ķīnas (budisma un konfūcisma reliģijas, rakstību,
arhitektūras pamatprincipus, tējas ceremoniju, zīda ražošanu u.c.) un pielāgojuši
to savām vajadzībām ar vienīgi japāņu mentalitātei raksturīgo savdabību.
Sabiedrības struktūras pamatvienība bija klans - vairākas dzimtas, kuru locekļi sevi
uzskatīja par asinsradiniekiem. Līdz 7. gs. Japānai nebija savas galvaspilsētas. Tikai
710. gadā par tādu kļuva Nara.
Daudzas japāņu tradicionālajai kultūrai raksturīgas parādības radušās Ķīnā,
Indijā un Dienvidaustrumu Āzijas valstīs. Taču vēlāk tieši Japānā tās uzplaukst,
sasniedzot augstu attīstības līmeni, un nu jau tiek uztvertas kā tieši Japānai
raksturīgas. Te jāmin dzejas un glezniecības paņēmieni, arhitektūra, tējas
ceremonija, kā arī reliģiskās tradīcijas. Japāņu raksturu atklāj viena no tās
dominantēm - sumo cīņas. Arī samuraju un ņindzja dzimtene ir Japāna.
Pārskats par Japānas vēsturisko hronoloģiju
Periodi:
Jajoji
(5. gs. p.m.ē. - 4. gs. p.m.ē.)
Jajoji cilšu, tagadējo japāņu priekšteču, ienākšana Honsju un Kjusju salās.
Jamato
(4. - 6. gs. sāk.)
Jamato - pirmais valstiskais veidojums Honsju salā,
Asukas
(6. - 7. gs. sāk.)
Reizē ar budismu no Ķīnas pārņemta likumdošana, rakstība.
Naras
(7. - 8. gs.)
Tiek nodibināta centralizēta valsts.
Heianas
(9. - 12. gs.)
Centralizētās varas vājināšanās, zemes īpašumu pāriešana ietekmīgu feodāļu
rokās. Fudzivaru dzimtas ietekme. Galvaspilsētas pārcelšana uz Heianu.
Kamakuras
(12. - 14. gs.)
Politisko varu iegūst samuraju kārta, augstākā militārā valdība - sjogunāts.
Muromači
(14. - 16. gs.)
Politiskā nestabilitāte, savstarpējo feodālo karu periods.
Momojamas
(16. - 17. gs.)
Pāreja uz miera periodu, centralizētas varas nostiprināšanās.
Edo
(17. gs. beigas - 19. gs.)
Tokugavu dinastijas valdīšanas laiks. Sakaru pārtraukšana ar ārvalstīm. Tirgotāju
un amatnieku autoritātes pieaugums.
Filozofija
Japānas filozofijā populāra bija Ču-si mācība (no 14. gs.), kuras pamatā ir
konfūcisma un budisma reliģija. Ču-si mācības pamatlicēji uzskatīja, ka galvenais
uzdevums ir cilvēka tikumiskā rakstura izveidošana. Par tikumības galvenajiem
elementiem tika minēta godbijība, taisnība, sirdsšķīstība un mīlestība.
Savukārt Jamaga Soko (no 17. gs.) gribēja atjaunot pirmatnējo konfūcisma mācību, jo
iepriekšējās mācības to sagrozījušas. Pēc Soko uzskatiem pasaulē ir divi
pamatprincipi Iņ un Jaņ - negatīvā un pozitīvā enerģija. Pasauli virza mūžīgā
radīšana un attīstība. Valdošais, aktīvais princips ir jaņ. Tas ir vīrišķais,
gaišais, sausais elements, kas parasti sasitās ar debesīm. Iņ ir pasīvais,
sievišķais, tumšais, mitrais, vēsais elements, un tas atbilst zemei. Iņ un jaņ
savstarpēji cīnās, taču netiecas viens otru iznīcināt. Iņ un jaņ simbols ir aplis,
iekšpusē iezīmētas divas stilizētas zivis. Viena melna ar baltu aci, otra balta ar
melnu aci.
Japāņu vissvarīgākais morāles pienākums ir vecāku godāšana. Uzticība, kuras
pamatā ir pienākums izturēties ar cieņu, japāņu uztverē ir tikumības pamats.
Tieši estētiskās normas daudzējādi nosaka japāņu tautas dzīves filozofiju.
Japāņiem ir četri daiļuma kritēriji sabi, vabi, sibui, kas sakņojas sinto
reliģijā, bet ceturtais jūgen saistīts ar budisma filozofiju. Sabi burtiskā
tulkojumā nozīmē rūsa. Laika atstātajās pēdās japāņi saskata īpašu
pievilcību. Viņus valdzina veca koka nomelnējusī krāsa, nosūnojis akmens dārzā,
tātad sabi ir senatnes smarža, laika zīmogs. Daiļums un dabiskums japāņiem ir viens
jēdziens. Savukārt termins vabi japāņu izpratnē noliedz visu samāksloto,
demonstratīvo, uzkrītošo. Vabi ir vienkāršības skaistums, atturība un ikdienišķā
pievilcīgums. Japāņi saskata skaistumu un prot to novērtēt visā, kas ir ap cilvēku
viņa ikdienā. Trešais vārds sibui ir vienkāršības skaistums un dabiskuma skaistums.
Siubi tādējādi dod galīgo spriedumu skaistuma novērtēšanā. Tase ir laba, ja no
tās ērti un patīkami dzert tēju un ja māls, izgājis caur podnieka rokām, turklāt
saglabājis savu pirmatnējo pievilcību.
Lai nodrošinātu savu attīstību, īpašu vērību japāņi pievērš izglītībai un
audzināšanai. Japāņiem, tāpat kā citām Austrumāzijas tautām, raksturīga
"kauna" kultūra. Tas nozīmē, ka, audzinot jauno japāni, par morālei
nepieņemamu rīcību kaunina. Kā tikumības mērs tiek uzskatīts sabiedrības
viedoklis. Lai izvairītos no apkaunojošās sajūtas, ja valdnieka vai karavadoņa
uzdevums nav godam izpildīts, japāņu samurajs tiek apmācīts izdarīt pašnāvību
(harakiri). Pašnāvība ir visai izplatīts veids, kā japānis izvairās no samilzušām
problēmām.
Reliģija
Reliģisko tradīciju daudzveidība un sarežģītība noteikti ir saistīta ar Japānas kultūras aizgūšanas un asimilēšanas tendenci. Japānā reliģijas ir savijušās un ietekmējušās viena no otras. Trīs galvenās reliģijas ir budisms, konfūcisms un sintoisms.
Sintoisms
Japāņi savai ticībai piešķīra vārdu "sinto" (dievu ceļš) tikai
tāpēc, lai norobežotu seno reliģiju no jaunās - budisma. Sintoismā pielūgsmes
objekti tika dēvēti par kami, kas tiek attiecināts gandrīz uz visu - dabas
parādībām, dzīvniekiem, putniem, augiem un arī senčiem. Japāņiem bija vairākas
dižās dievības, priekšstats par kurām saistījās ar sauli, mēnesi, zemi, ražu un
vētru, tomēr tās nebija apveltītas ar izteiktu personību un netika uztvertas kā
tēli. Sintoismā pastāv vairāk nekā astoņi miljoni kami. Galvenais ir Saules kami -
Amaterasu-omikami. Tautas sintoismā dabas godināšana ir saistīta ar senajiem zemkopju
auglības rituāliem. Ārkārtīgi miglains bija priekšstats par pēcnāves dzīvi, un
reliģijai nebija gandrīz nekāda ētiska satura. Lai pielabinātu dievus, notika
godbijīga lūgšana un ziedošana. Sākotnējos ziedojumus (ēdienus un dzērienus)
pamazām aizvietoja simboliski priekšmeti, kas darināti no māla, koka un vienkārša
papīra.
Sintoisma reliģijai nav apkopotu Svēto rakstu, bet ir divas svētās grāmatas Kodziki
un Nihohgi, kas sarakstītas 8. gs. sākumā. Tās glabā daudzas senas leģendas un
mītus.
Sintoisms, kas ļoti ietekmējis gan japāņu sadzīvi, gan pasaules uzskatu, ir dzīva
reliģija Japānā arī šodien.
Sinto uzskatāms gandrīz par japāņu tradicionālo dzīves veidu.
Budisms
5. - 6. gs. Japānā izplatījās budisma mācība. Jaunās vēsts sludinātāji
ieradās no Korejas, Ķīnas un Indijas. Viņi pārliecināja imperatorus, ka budisms
spēj nodrošināt valsts labklājību. Lielu atsaucību budisms ieguva Japānas
aristokrātiskajās aprindās, jo bija kas jauns. Lielā mērā šo ietekmi nodrošina
rakstītā vārda spēks. Budistu rakstos bija atrodami jautājumi, par kuriem pirms tam
japāņi, šķiet, netika aizdomājušies: par dvēseli, pēcnāves sodu un atalgojumu, un
ar apskaužamu daiļrunību tika iztirzātas arī atbildes.
Praktiski nebija domstarpību starp sintoismu un budismu. Varētu sagaidīt konkurences
cīņu šo divu reliģiju starpā, bet apbrīnojamā kārtā tādas nav. Budisms Japānā
pamazām savijās ar nacionālajām tradīcijām un pakāpeniski notiek pat tāda kā
sadale: ar bērēm, mirušo piemiņu saistītie rituāli un citi skumjie brīži cilvēka
dzīvē tiek veikti saskaņā ar budisma kanoniem, bet sintoismam paliek priecīgie
cilvēka dzīves notikumi. Arī budisma un sintoisma tempļi bieži vien atrodas līdzās.
Konfūcisms
Konfūcija mācība Japānā ienāk reizē ar budismu, bet kā valsts reliģija pārņemta tika 17. gs. sākumā. Tieši kopš tā laika budisma ietekme Japānā sāka mazināties. Konfūcija mācību par galveno ideoloģisko balstu, stiprinot valstisko vienotību. Galvenā ideja bija sabiedrības harmonizēšana, veidojot tādas cilvēku attiecības, kādas parasti pastāv japāņu ģimenē: savstarpējo cieņu, uzticību, mīlestību, tradīciju godāšanu, pakļaušanos ģimenes galvas neapstrīdamajai autoritātei. Valstiskā mērogā tas nozīmēja zemākstāvošā pakļautību augstākstāvošajam. Pēc Konfūcija mācības cilvēkam jācenšas būt labam savas valsts pilsonim un jāpilda savi pienākumi. Šīs attiecības prasīja bezierunu pakļaušanos vispārīgajām interesēm, jo tas esot noteikts ar debesu likumu.
Dzenbudisms
12. gs. nogalē Japānā nodibinājās viena no ietekmīgākajām sektām dzen (no
ķīniešu čaņ), kas guva plašu piekrišanu samuraju vidū. Dzenbudisms mācīja, ka
apskaidrību cilvēks var gūt nevis mācīdamies, bet gan piepešā atklāsmē, ar kādu
vainagojas pilnīga saplūsme ar dabu. Dzenbudisti lielu uzmanību pievērsa ķermeņa
pārvaldīšanai, paškontrolei un praktiskai meditācijai, nevis tās formālām
studijām, tālab dzen kļuva par samuraju - japāņu bruņinieku - dzīves filozofiju.
Samuraji - japāņu karotāji. Samuraju vidū valdīja brālība, un viņi ievēroja
uzvedības kodeksu. Svarīgākā vieta tika ierādīta drošībai, uzticībai. Samuraja
galvenais pienākums bija apsargāt, aizstāvēt un atriebt savu pavēlnieku, un tā dēļ
būt gatavam upurēt ne tikai paša, bet arī visu savu piederīgo dzīvības.
Literatūra un valoda
Japānā līdz 7. gs. izplatīta bija folklora - dziesmas, dzeja un mitoloģija.
Līdz brīdim, kamēr netika nodibināti sakari ar Ķīnu, japāņiem nebija savas
rakstības. 6. gs. kopā ar budismu Japānā tika ieviesta ķīniešu rakstības sistēma.
Sākumā japāņi izmantoja ķīniešu hieroglifus. Tomēr izrādījās, ka fonētiski
japāņu valoda diezgan ievērojami atšķiras no tās, kādā runā ķīnieši. Tādēļ
8. gs. japāņi sākotnējās ķīniešu zīmes ievērojami vienkāršoja un aizguva
diezgan daudz vārdu, tādējādi bagātinādami savu vārdu un jēdzienu krājumu.
Rakstības izveidošanās lika pamatus klasiskās literatūras radīšanai. Aptuveni 9. -
12. gs. izveidojas jauni literārie žanri. Rodas ar dzeju piesātināta proza, no kuras
vēlāk izaug dzejas klasiskā forma tanka.
Sākot ar 16. gs., populārs un savdabīgs kļūst japāņu dzejas žanrs haiku. Uzbūves
ziņā līdzinās japāņu piecrindei - tankai, tikai bez divām pēdējām rindām. Haiku
ir lakoniskas trīsrindes ar zilbju skaitu 5, 7, 5, tātad kopā 17 zilbes. Tajās parasti
izteiktas filozofiskas pārdomas. Gadalaiks ir galvenais haiku tēls, iesaistot cilvēka
dzīves norises, pārdzīvojumus un dvēseles izjūtas. Katram gadalaikam ir savs,
noteikts sezonas vārds, kas ir kā saikne starp cilvēku un dabu caur pavasara, vasaras,
rudens un ziemas maiņu. Haiku dzejā priekšroka tiek dota pēc iespējas vienkāršiem
vārdiem, kas precīzi, skaidri un viennozīmīgi atklāj vārda nozīmi. Viena no haiku
īpatnībām, kas radusies budisma ietekmē - aizliegums pievērsties mīlas tēmai.
Ievērojamākie haiku dzejnieki Japānā ir Basjo, Busons, Isa.
Basjo Macuo (1644-1694) pamatoja estētiskās kategorijas un izveidoja haiku par nopietnas
poēzijas žanru. Savā dzejā Basjo tiecās parādīt, ka katram dzīves brīdim ir
vērtība un nozīmība - mazajā dzīvē ir arī lielās dzīves elpa.
Busons Josa (1716-1783) atzina Basjo par vislielāko haiku dzejnieku, tomēr abi dzejnieki
bija pilnīgi atšķirīgi. Busona dzejā nav Basjo dziļuma. Busona haiku galvenokārt
raksturo maksimāls poētiskā tēla piesātinājums, detaļu precizitāte, stilistiska
daudzveidība, tēlojuma dinamisms un krāšņa izteiksme.
Isa Kobujasi (1762-1827) dzeja ir ļoti sirsnīga. Isa daiļradei raksturīgs lirikas
apvienojums ar ironiju, humoru, tīšs dažādu stilu sajaukums.
Māksla
Tieksme pēc harmonijas ar dabu ir japāņu mākslas galvenā iezīme. Japāņu
arhitekti savas celtnes būvē tā, lai tās saplūstu ar apkārtējo vidi, lai apkārtne
tās izceltu. Japāņa dārznieka mērķis ir reproducēt dabu miniatūrā. Amatnieks
cenšas parādīt materiāla faktūru, pavārs - saglabāt produkta garšu un izskatu.
Japāņu mākslas princips - "Neradi pats, bet atrod un atklāj!"
Lielā mērā Japānas glezniecība attīstījusies Ķīnas ietekmē, tomēr tā
neaizēnoja Japānas radošās tieksmes. Sākotnēji attīstījās sienu glezniecība. No
7. gs. saglabājušies paraugi Horjūdzi templī Naras pilsētā.
Tradicionālajā japāņu glezniecībā galvenokārt izmanto melnu vai krāsainu tušu uz
papīra un zīda. 9. - 12. gs. rodas pirmā nacionālā Jamatu skola, kur apgūst
glezniecības mākslu. Līdzīgi Ķīnai japāņu glezniecība izveidojas no raksta.
Populāras kļūst papīra un zīda tīstokļu gleznas. Izšķir divas tīstokļu formas :
* kakemono (stāvo, kuru piekar pie sienas);
* makemono (guliskā, ko skata tikai rokās).
Gandrīz katrs gleznotājs ir arī dzejnieks, jo pati glezna ir stāsts bez vārdiem par
dzīvi. Sākotnēji izmantota reliģiska vai filozofiska tematika, vēlāk sadzīves un
darba ainas. Makemono tīstokli skatoties, to atritina un saritina. Tīstokļu gleznas
galvenā vērtība ir kultūrvēsturiskā.
Kā portretu māksla attīstījās Japānas koka tēlniecības maskas. Šīs maskas
bijušas ne vien traģiskas, bet arī komiskas. Lielas izmaiņas notikušas ap 14. gs.,
kad sāk darboties aristokrātiskais No teātris. Tad maskas iegūst lielu reālas
plastikas izteiksmes spēku. Japāņu teātra maskas pielīdzina mākslas darbiem, ko
uzglabāja kā dārgas relikvijas.
Japāņu tēlniecība saistīta ar pēcnāves kultu un budisma reliģiju. Monumentālās
tēlniecības darinājumi bija Budas statujas no bronzas vai koka. Ievērojamākā no tām
ir Lielais Buda Kamakurā, kas darināta 1252. gadā. Lielais Buda ir bronzas lējums un
tā augstums ir 12 m. Budas figūra pauž budisma ideju - dvēseles mieru un pašapceri.
Ap 17gs. Japānā izplatījās un kļuva populāra sīkplastika, ko japāņi sauca par
"netcke" - cilvēku un dzīvnieku figūriņas, rotaļlietas no māla,
miniatūras grieztas skulptūras, piekariņi, kas tiek karināti pie kimono jostām, tā
rotājot japāņu tautas tērpu. Šādus piekariņus izgatavo no ziloņkaula, koka,
porcelāna. Sīkplastika pauž japāņu tautas garu, tās attieksmi pret dzīvi un
optimismu.
16. gs beigās, kad tēja kļuva par nacionālo dzērienu, attīstījās keramika, kas
nebija rotāta, bet tikai noklāta ar melnā, sarkanā, zaļganā, baltzilā un gaiši
brūnā krāsā.
Visu mākslas veidu attīstība uzplauka periodā, kad sāka būvēt pirmo pilsētu Naru.
Ksilogrāfija
18. gs. japāņu mākslā ienāk ksilogrāfija. Mākslas pamatā ir gravējumi kokā, kam tiek uzklāta krāsa un izdarīts novilkums. Parasti kopā strādāja trīs cilvēki: mākslinieks, kas darināja zīmējumu, meistars, kas grieza zīmējumu kokā, un iespiedējs. Par autoru tika uzskatīts tikai mākslinieks, kas arī kokgriezumu parakstīja. Sākotnēji nospiedumi bija melnbalti, vēlāk arī daudzkrāsaini. Tā kā šis mākslas veids ir salīdzinoši lēts, tas bija pieejams plašam vidēji turīgo iedzīvotāju slānim. Grafiskajā mākslā tiek attēlota pilsētas dzīves ainas, teātra žanrs, skaistules, dabas ainas u.c. Ievērojamākie grafiskās mākslas mākslinieki - Kitagava Utamaro, Hokusai Kacusika, Hirosige Ando.
Japānas arhitektūra
Japāņu pirmās celtnes apmēram 1.gs. p.m.ē. bija mazas, no koka celtas svētnīcas.
Šo svētnīcu nosaukums miya nozīmē "nemirstīgo dvēseļu nams", tās
parasti celtas uz pakalniem, un tās veido galvenā kapella un daudz pārnesamu mazu
kapellu (mikosi). Dievības tēls svētnīcās ir metāla spogulis, kas simbolizē
dievības visu redzētāju aci. Svētnīcas laukumu ieslēdz žogs ar bagāti veidotiem
vārtiem, kuru tuvumā atrodas ūdens tvertne jeb šķīstīšanās aka un šķirsts
dievībai ziedojamām veltēm. Svētais koks vai vesela birzs papildina šinto svētnīcas
kopainu. Apmēram 6.gs. p.m.ē daudz greznāki par šinto svētnīcām bija budistu
veidotie tempļi. Pāļu pamatu vietā ceļ mūra pasieni, jumta segumam salmu, niedru vai
hiaoki krijas vietā lieto kārniņus vai vara plātnes, uz sienām taisa apmetumu, sienas
izgrezno ar nišām un plastikas darinājumiem. Tempļa iekšienē vienmēr atrodas Budas
tēls (vara vai koka), kas parasti ir liela apjoma. Japānas tempļu arhitektūrā nekad
nav saskatāma vēlēšanās apvienot vairākas telpas, tāpēc svētnīcas parasti bija
no daudzām atsevišķām celtnēm (kondo jeb "zelta halles", kodo jeb sprediķa
halles, zvanu vai bungu torņa u.c.). Liela vērība tika veltīta vārtiem torii , kurus
novieto dienvidu vai austrumu virzienā no tempļiem. Torri uzskata par Japānas
nacionālo simbolu, jo tas ir viens no nedaudzajiem īsti japāniskās celtniecības
paraugiem, kas pastāvējis bez svešzemju ietekmes. Tempļus bieži apvieno ar klostera
būvēm, tuvāko apkārtni izdaiļo ar kokiem un krūmiem. Konstruktīvā ziņā japāņu
tempļu, piļu vai dzīvojamo ēku būves ir raksturīgas iedaļu celtnes, kas taisītas
no koka apbrīnojami rūpīgā darbā. Arhitektūrā nozīmīgu vietu ieņēma vārti, ar
ko noslēdzas gandrīz vai katra ieliņa, kas rada tīkamus arhitektoniskus akcentus uz
lielo piļu vārtu fona.
8. gs. vienotas valsts izveide saistīta ar pirmās pilsētas Naras būvniecību. Šī
pilsēta projektēta pēc Ķīnas arhitektūras parauga - platas ielas, rūpīgi sarindoti
laukumi u.c. Lai akcentētu valsts nozīmību, pieauga ēku apjomi. Spilgts piemērs bija
imperatora pils komplekss, kā arī 50 metrus augstais Todaidži templis. Templis bija
uzbūvēts tā, lai tajā varētu ievietot milzīgo 16 m augsto bronzā izlieto Budas
skulptūru.
Nedaudz vēlāk, ap 9. - 12. gs., kultūrā zūd tieksme uz monumentalitāti, tā vietā
daudz lielāka nozīme tiek pievērsta dzīvajai dabai, kas mākslinieciski papildina
arhitektūru. Liela daļa tempļu tiek būvēta kalnainās vietās. Tiek veidoti
apzaļumoti kuģojamie kanāli, gleznaini ainavu dārzi ar mākslīgi uzbērtiem
uzkalniem, dīķiem un tiltiņiem.
Ar 13. gs. arhitektūras mākslas formas spēcīgi ietekmē dzenbudisma filozofiskie un
estētiskie principi. Kulta kompleksa ēku interjers kļūst pieticīgāks,
vienkāršāks.
14. - 16. gs. pārmaiņas arhitektūrā ir cieši saistītas ar izmaiņām cilvēku
attieksmē pret reliģiju. Izveidojas jaunas, īpašas arhitektoniskās konstrukcijas, kas
sienas padara pārbīdāmas un atbīdāmas. Pastāvīgu šķērsienu mājas iekšpusē
nav, tās aizstāj pārvietojamas sienas - sjodzi. Pārvietojamo šķērsienu dēļ
japāņi var veidot istabu lielumu pēc patikas, pārvēršot mazas istabas par lielām.
Japāņu dzīvojamās mājas ir ļoti pievilcīgas un brīvas no ķīniešu ietekmes.
Visas istabas sedz mašas paklāji. Mēbeles japāņu dzīvojamās mītnēs tiek lietotas
ļoti maz. Interjera rotājums ļoti lakonisks, to veido koka režģi, ornamentāli
griezumi uz horizontālajiem baļķiem un tokonama - niša, kas ir viena mašas paklāja
lielumā un atrodas viesistabā. Nišas padziļinājumā karājas tīstoklis ar ainavas
attēlojumiem.
Japāņu sadzīves kultūra
Ikebana - ziedu kārtošanas māksla, radusies 15. gs. kā tējas dzeršanas sastāvdaļa. Ikebanu veido no dabas materiāliem- koka zariem, ziediem, lapām. Cilvēka uzdevums ir "palīdzēt ziediem izteikt sevi". Kompozīciju pamatā ir doma par trim elementiem - debesīm, zemi un cilvēku, kas, saplūstot vienā trīsstūrī, simbolizē dabas harmoniju un līdzsvaru. Ikebanas māksla ir ar īpašu estētismu, simbolismu, tehniku un filosofiju, kas māca redzēt un saprast skaistumu. Ikebana ir sievietes obligāta audzināšanas un skološanas sastāvdaļa. Senatnē ikebanas mākslu uzskatīja par obligātu tikumu, kas katrai meitenei jāapgūst vēl pirms precībām.
Viens no dzen rituāliem ir tējas dzeršanas ceremonija, kuras nolūks ir veicināt cilvēka garīgo pašattīrīšanos. Jāpiebilst, ka arī šī tradīcija ir pārņemta no Ķīnas ap 16. gs., bet tā kļuvusi par Japāņu kultūras neatņemamu sastāvdaļu. Tolaik tēja bija viena no dārgākajām precēm, ko ieveda no Ķīnas un tējas ceremonijā izmantota augstākā labuma tējas. Tējas ceremonijas istaba tiek iekārtota izmeklēti vienkārši, tā iemiesojot japāņu klasisko priekšstatu par daiļumu. Šī rituāla būtiski pamatnosacījumi ir harmonija, tīrība, godbijība un klusums. Galvenā nozīme nav pašai tējas dzeršanai, bet gan pasniedzēja kustībām, tēju gatavojot, kā arī telpas iekārtojumam, dārzam, traukiem un ceremonijā nepieciešamajiem rīkiem. Tējas ceremonijai ar tās stingri noteikto kārtību ir jārada dvēseles miers un jāieved cilvēks īpašā noskaņojumā. Tā ir savdabīga meditācija.
Japānas parki un dārzi
Japāņu dārzi ir savdabīgs un sarežģīts mākslas veids, kur dabas daudzveidība
tiek atveidota miniatūrā veidā. Japāņu dārza būtība sakņojas filozofiskā
uztverē. Dārzu veidolā atklājas japāņu tautas savdabīgais filozofiskais pasaules
skatījums. Ainavu dārzi ir izmeklēti vienkārši, kas ietver sevī Visuma modeli.
Dārzos veido sausās ainavas, kuru iekārtošanā izmanto netradicionālus materiālus:
akmeņus, oļus, smiltis, šķembas, sūnas. Neatņemama šo dārzu sastāvdaļa ir
klusums, un tos sauc arī par meditāciju dārziem.
Viens no dzen šedevriem ir dārzs - koāns japāņu pilsētā Kioto. Neliels sakopts
smilšu laukumiņš (31 x 15 m) simbolizē pasaules okeānu, mūžību. Piecpadsmit
akmeņi - apdzīvotās pasaules, sūnas - augu un dzīvnieku valsti, dzīvību. Akmeņi
izvietoti tā, lai, raugoties no jebkura skatu punkta, tie visi 15 nekad nebūtu redzami -
viens no tiem vienmēr būs aizsegts. Šāds izkārtojums norāda uz neesošo, ko aizsedz
esošais.
Japāņu senais teātris
No teātris izveidojies 14. gs. un attīstījās dramaturga Kannami un viņa dēla
Zeami vadībā. No bija "liriska drāma" vai "drāma dejā". No
teātris atspoguļo elitāru, seno laiku bruņinieku un garīdznieku domāšanu, ideālus
un dzīves uztveri. No drāmas sižeta līnijas ir ļoti vienkāršas un apmēram
vienādas. Izrādes ir reliģiski mistiskas ar dialogiem, mūziku un deju. Aktieru skaits
parasti aprobežojas ar 2 - 5 cilvēkiem un kori. Aktieri ir tikai vīrieši ar
krāšņiem tērpiem un maskās.
17. gs. radās jauna teātra forma Kabuki, kuru nodibimāja sieviete Okuni, kas ieviesa
unikāli dzīvo dejas stilu. Kabuki simbols ir šī deja. Kabuki pauda vidusšķiras
(tirgotāju) intereses, kā arī attēloja vēsturiskos notikumus. Satura ziņā izrādēs
tiek risinātas sadzīviskās un morāli ētiskās problēmas. Kabuki saglabāja daudzus
No elementus, visas lomas tāpat spēlē vīrieši maskās (kaut gan dibinājusi
sieviete), un izrādēs apvienojas dziesmas, dejas un vēstījums. Vīrietis, kas tēlo
sievieti, dēvē par "onnagata".
Abi šie teātra žanri līdztekus modernajam 20. gs. teātrim turpina pastāvēt arī
šodien.
JĒDZIENI:
panteisms - filozofijā mācība, ka Dievs mīt katrā mazākajā
pasaules sastāvdaļā, Visums un Dievs nav šķirami
ikebana - ziedu kārtošanas māksla, tējas dzeršanas rituāla
sastāvdaļa
interjers - arhitektoniski un mākslinieciski izveidota ēkas iekšējā
telpa
iņ - jan - mācība Ķīnā, kuras pamatā ir pārliecība par pasaulē
eksistējošu universālu enerģiju sistēmu. Valdošais, aktīvais princips ir jaņ. Tas
ir vīrišķais, gaišais, sausais elements, kas parasti sasitās ar debesīm. Iņ ir
pasīvais, sievišķais, tumšais, mitrais, vēsais elements, un tas atbilst zemei. Iņ un
jaņ savstarpēji cīnās, taču netiecas viens otru iznīcināt
kokgriezums - ciklveidīgi ilustrētas grāmatas
maša - paklājs
pagoda - budistu templis; sakrālo celtņu tips
paviljons - neliela vieglas konstrukcijas celtne, kas parasti domāta
atpūtai dārzos, parkos, pludmalē
sintoisms - japāņu reliģija (radusies pirmatnējās kopienas
iekārtā), kuras pamatā ir dabas un senču kults