KRISTIETĪBA
Kristietība ir varens spēks, tai ir apmēram 1,7 miljardi sekotāju, tomēr tā ir
viena no jaunākajām ticībām. Kristietības pamatlicējs ir Jēzus no Nācaretes
(darbojies 1.gs. pirmajos 30 gados). Kristietība ir zināms Vecās Derības turpinājums,
bet Jaunās Derības teksti datējami ar 120. gadu. Kristietības attīstība ir cieši
saistīta ar baznīcas likteņiem. Kristietības Svētie Raksti ir Bībele. Sengrieķu
valodā Biblion nozīmē "grāmata". Bībele ir viena no vairāk tulkotajām
grāmatām pasaulē - 303 valodās tā ir iztulkota pilnīgi, bet 1581 daļēji. Latviešu
valodā Bībeli iztulkoja Ernests Gliks 1689. gadā.
Kristiešu dzīvesveids un idejas pastāvēja jau pirms Kristus nākšanas pasaulē.
Apmēram 200 gadus pirms Kristus radās garīgs novirziens esseni - tā bija okulta
kopiena, sauca sevi arī par terapeitiem, gaismas, patiesības kokiem, parasti valkāja
baltas drānas, viņiem bija izkopts tīrības rituāls, jaunus dalībniekus uzņēma pēc
ļoti stingras pārbaudes, kā arī viņiem bija klusēšanas zvērests. Šie cilvēki
sagatavoja sevi augstākai pasaulei. Vēl bija zevoti - kopiena, kas ar ieročiem
vēlējās atbrīvoties no romiešiem. Pastāvēja arī farizeji (tulk. - nošķirtie),
kas bija tā laika ideologi un priesteri, kas nošķīrās no tautas, uzskatīdami sevi
par augstākiem. Vēl bija saduceji - bagātnieki, kas neticēja dvēseles nemirstībai,
noraidīja tradīcijas, vērsās pret kristietību. Tautā dzīvoja mesijas atnākšanas
ideja. Tā realizējās Jēzus Kristus tēlā.
Jēzus ir dzimis Hēroda valdīšanas laikā 6. vai 4. gadā p.m.ē. (pēc jaunākajiem
pētījumiem). Jēzus vecāki sākotnēji piederēja essenu kopienai. Jēzus māte ir
Marija, kuras amats bijis matu pinēja, bet tēvs Jāzeps bijis galdnieks. Jēzus ģimene
ir cēlusies no seno izraēļu Benjamiņu cilts. Par Kristus bērnību ir zināms ļoti
maz. 12 gadu vecumā viņš kopā ar vecākiem ir nonācis Jeruzalemē, kur izrādījis
ļoti lielu interesi par svētajiem Rakstiem, kā arī bijis izglītots šajos
jautājumos; 30 gadu vecumā sastopas ar Jāni Kristītāju. Jēzus kristīšanas akts ir
pārvērtis visu viņa turpmāko dzīvi. Pēc šī notikuma Jēzus uz 40 dienām devies
tuksnesī, bet pēc tam pats sācis sludināt. Jēzum bija 12 mācekļi. Vārds
"Jēzus" nāk no Jošua, kas aptuveni nozīmē "Jahves palīgs", bet
"Hristos" ir tituls, kas nozīmē "mesija", "glābējs",
"pestītājs", "svaidītais" utt. Jēzus sekotāji ir vienkāršās
tautas pārstāvji, kuru vidū viņš bijis populārs arī kā dziednieks, tomēr Jēzum
ir arī pretinieki, kuri nevar samierināties ar viņa pieaugošo popularitāti. Pēc
viena gada sludināšanas Jēzus dodas uz Jeruzalemi (aptuveni 30.gada pavasarī), lai tur
svinētu Lieldienas. Jēzu sveic no visām pusēm, tomēr starp Jēzus sekotājiem ir
atradies nodevējs Jūdass (tagad jau šis vārds kļuvis par sugas vārdu, kas nozīmē
"nodevējs"), kas apsūdz Jēzu varas iestādēm. Pēc pāris dienu
sludināšanas Jēzu apcietina, viņu nodod Poncijam Pilātam. Īstenībā arī paši
ebreji nav gaidījuši tāda veida mesiju, tādēļ tieši viņi ir tie, kas prasa Jēzus
nāvi. Jēzus aizstāvības runa bija īsa, viņš sacīja: "Mana valstība nav no
šīs pasaules". Tikai vienu teikumu. 30.gada aprīlī (daži autori min 7.aprīli)
pēc fiziskām mokām Jēzu sit krustā Golgātas kalnā, tad viņš tiek apbedīts
Jeruzalemē kādā kalnā. Jēzus mācekļi trešajā dienā liecina, ka viņš
augšāmcēlies, ko apliecina tukšais kaps. Mācekļi šo augšāmcelšanos uzskata par
galveno Jēzus dzīvē. Apustulis Pāvils 50.gadā ir uzrakstījis vēstuli korintiešiem,
kas ir agrākais dokuments par šo notikumu. Pēc mācekļu liecībām, Jēzus viņu vidū
pavadījis vēl 40 dienas, tad viņš ticis uzņemts debesīs, kur līdz šim sēž pie
Dieva labās rokas. Jēzus savus mācekļus ir izsūtījis uz visām pasaules malām, lai
tie mācītu un sludinātu kristietību.
Jēzus darbības sākotnējais mērķis bija palīdzēt savas tautas pārstāvjiem
staigāt dievišķā gaismā. Dieva vārdus Kristus pirmkārt ņēmis no Vecās Derības,
viņš pats uzsvēris, ka turpina Mozus un praviešu darbību. Mācības centrā ir doma
par Dieva Valstību, kas nav no šīs pasaules, tā nav cilvēku izgudrojums. Viss, ko ir
teicis Jēzus, ir atstāstījuma formā. Par Dieva Valstību ir runājuši arī Vecās
Derības pravieši, bet tagad tā tiek pasniegta kā Dieva gribas ienākšana šai
pasaulē. Šī valstība prasa sagatavošanos - dzīvošanu saskaņā ar savu
sirdsapziņu. Apustuļi uzskatīja par savu pienākumu visur sludināt - tagad jau Jēzu
apliecināja kā Kristu, kā mesiju, Jaunās Derības nesēju, kā Dieva Vienpiedzimušo
Dēlu, kas tagad valda Visumā. Jēzus ir atvēris cilvēkiem Debesu Valstības durvis,
pārvarējis grēku un nāvi. Vienīgā cilvēku cerība uz glābšanu - izlīdzinājums
ar Dievu. Jaunās Derības Dievs salīdzinājumā ar Jahvi ir žēlsirdīgs. Šis Dievs
tik stipri mīlēja cilvēci, ka upurēja tai savu vienīgo dēlu. Šajā sakarībā Jēzu
sauc arī par Dieva Jēru (Agnus Dei), jo Jeruzalemes templī parasti upurē jērus.
Jēzus ir upurējies cilvēces pestīšanas labā. Augšāmcelšanās ir kā simbols starp
cilvēces un Dieva izlīgumu.
Pēc Kristus nāves sākās pirmo kristīgo draudžu vajāšana, aktīvākie kristieši
tika sodīti. Sākotnēji sludinātāji darbojās starp ebrejiem, taču šī vēsts ātri
izplatījās. Radās atbalsta kopas Sīrijā, Ēģiptē un citur. Ļoti liela nozīme ir
apustulim Pāvilam (sākotnēji Zauls), kas savā jaunībā bijis spēcīgs kristietības
pretinieks. Ceļā uz Antinoheju viņam parādījusies kosmiskā atklāsme, pēc kuras
35.gadā viņš kļuva par aktīvu kristietības sludinātāju. 63.gadā Nerona
vajāšanas dēļ sists krustā ar galvu uz leju. Apustulis Pāvils aicinājis daudzas
nejūdu tautas (pagānus) pievērsties kristietībai. Pāvila misijas ceļojumi - Eiropā,
Grieķijā, Romā, Spānijā, Āzijā, Ziemeļāfrikā, Turcijā. Viņš ir arī viens no
aktīvākajiem Jaunās Derības autoriem (13 vienības no 27). Pāvils atklāti un dziļi
stāsta par saviem uzskatiem un pieredzi, bet sevišķi daudz par Kristu, par viņa
darbību, par to, ka Jēzus ir atpestījis visus cilvēkus ("Viņš nācis kā Kungs,
bet darbojies kā Kalps"; "Ar pirmo cilvēku pasaulē ir ienācis grēks, bet ar
Kristu - pestīšana"). Pāvils uzsver, ka kristietība ir universāla mācība un ka
tā ir tikai nejaušība, ka ebrejiem šī ziņa ir paziņota pirmajiem. Uz šī fona
radās nepieciešamība pēc baznīcas, pēc Jaunās Derības kanona, pēc ticības
apliecināšanas norisēm, pēc teoloģijas.
Kristietība izceļas ar savu kosmopolītismu, tā ir tautas reliģija, kas māca cienīt
zemu dzimumu, mīlēt nabadzību, ciešanas. Kristietības izplatību veicina arī tās
demokrātisms. Lielāku piekrišanu tā gūst sieviešu vidū. Pirmajos trijos gadsimtos
kristiešu darbi sakrīt ar viņu darbiem. Pirmās kristiešu draudzes organizē plašu
palīdzību "saviem tuvākajiem", viņu darbības lauks tālu pārsniedz tā
laika slimo kašu darbību. Galvenais bauslis: "Kristus ir mīlestība". 3.gs.
Romas impērijā strauji krītas labklājības līmenis, uzplaukst māņticība. Arī
kristieši ir māņticīgi - saviešas daudz praviešu un misionāru, kas redz dažādas
vīzijas un parādības. Dievkalpojumos gandrīz visi nonāk līdz ekstāzei, tas izsauc
pārlieku fanātismu. Šādas masu psihozes neko labu nesola - rodas vajadzība pēc
garīgās vadības. Šo lomu uzņemas bīskapi, ko ātri spēj novērtēt Romas augstākie
birokrāti. Svētais Augustīns ir katoliciskā dogmatisma pamatlicējs, viņš noraida
prāta un zinātnes nozīmi - galvenais ir dogma (atsacīšanās no prāta kritikas, viss
ir akla pakļaušanās augstākam likumam). Augot ticīgo skaitam, aug arī viņu
fanātisms un neiecietība pret oficiālo reliģiju; izveidojas bīskapu konfederācija.
Pirmais ir imperators Dioklicāns, kas mēģina ar šiem fanātiem cīnīties, bet 313.
gadā izdotais tolerances edikts ir loģiskas sekas viņa rīcībai. 313. gadā
kristietība tiek atļauta kā oficiālā reliģija, pateicoties imperatoram Konstantīnam
Lielajam, kurš pats pieslienas kristiešiem. 395. gadā Roma sadalās Austrumromā ar
galvaspilsētu Konstantinopoli un Rietumromā ar galvaspilsētu Romu. Šādos apstākļos
arī kristietība nevar noturēties vienota, tā saplūst ar valsts varu. 395. gadā
kristietība tiek pasludināta par vienīgo atļauto, oficiālo reliģiju. Tam sekas ir
visādas jukas, pie kam galvenie grautiņu rīkotāji ir paši kristieši. Visilgāk vecā
reliģija saglabājas Grieķijā, tomēr 393. gadā tiek slēgtas skolas un aizliegtas
Olimpiskās spēles, 529. gadā tiek slēgta Platona akadēmija. Fanātisms visvairāk
skāra tieši izglītotos cilvēkus, kristieši ļoti ātri ir aizmirsuši savus cēlos
mērķus. 6.gs. maz kas no īstās kristietības ir palicis pāri, paši kristieši
kļūst par vajātājiem.
Kā sekas Romas sabrukumam ir baznīcas šķelšanās. Uz austrumiem izplātās
ortodoksālā jeb pareizā mācība, bet uz rietumiem - katoliskā mācība. 1054. gadā
notiek galīgā šķelšanās starp austrumu un rietumu baznīcu. Rietumos strauji pieaug
pāvesta vara. Bizantijas patriarhs nolād pāvestu, bet pāvests izslēdz Bizantijas
patriarhu no kristīgās baznīcas uz mūžīgiem laikiem.
Kristietībā Dieva eksistence ir nepieciešama, jo pretējā gadījumā pasaule kļūs
par Neko, tāpēc ir nepieciešama nemitīga komunikācija ar Dievu (galvenokārt
lūgšanu formā). Dievu raksturo trīs spējas:
1. Dievs ir visu zinošs;
2. Dievs ir visu varošs;
3. Dievs ir absolūti labs.
Dievs ir arī visa radītājs, visa sargātājs un visa izrīkotājs. Viss sliktais nāk
no paša cilvēka. Lepnība noved pie visatļautības, viszinības, pašpārliecinātības
un gribas neatkarības. Te parādās grēks, kurš pasaulē ienāk, tikai pateicoties
cilvēkam. Grēkošana noved pie ļaunuma parādīšanās. Grēks nav ķermeniska, bet
garīga parādība, nemateriāla kategorija. Ķermenis pats par sevi nevar būt grēcīgs,
jo viss, ko Dievs radījis, ir absolūti labs.
Kristietības piekritējiem ir jāsamierinās ar dažādām dogmām (lēmums vai mācība,
kurai ir rīkojuma spēks), kas jāpieņem kā absolūta patiesība uz ticības pamata.
Dogmas tiek noformulētas baznīcas tēvu mācībās. Esamības izskaidrojums ar
radīšanas dogmu vēl saucas kreacionisms. Ticību nevar apšaubīt - tā vai nu ir, vai
tās nav, ar prātu to nevar uzkonstruēt; mēģinājumi pierādīt Dieva eksistenci ir
šaubas par Dieva esamību. Šī visa lieta radikāli maina attieksmi pret pagātni.
Cilvēks pats nevar attālināties no savas pagātnes, viņš var vienīgi cerēt uz Dieva
žēlastību. Tāpēc Dievs sūta savu dēlu, kurš izpērk cilvēku grēkus un paver
ceļu uz glābšanu tiem, kuri notic šim izpirkšanas aktam. Arī šī ir jaunradīšana
no nekā, jo Dievs - tā ir mīlestība. Gratia - žēlsirdība vai žēlastība ir tas,
ko tu saņem par velti - jau pati ticība ir žēlastības akts. Tiek propagandēta
tuvākā mīlestība, pie kam te domāta arī mīlestība pret ienaidniekiem. Tā izsaka
nevis rakstura stingrību, bet gribas un lepnības pārvarēšanu.
Arī šodien ļoti daudzi cilvēki ir kristieši un seko Bībelei, tomēr tikai neliela
daļa no tiem ir īsteni kristieši savā sirdī. Tagad ir tik daudz Bībeles
interpretētāju, ka reizēm tas viss aiziet galējībās. Sevišķi daudzi cilvēki
komentē un interpretē Jāņa Atklāsmes grāmatu, kur rakstīts par Augšāmcelšanos.
Daudzi protestē pret dogmām (sākotnēji to izdarīja Mārtiņš Luters 1517. gadā,
izveidojot luterticību). Izplatītākās ir dogmas par Marijas bezgrēcīgo ieņemšanu,
par dzīvi pēc nāves, arī Kristus augšāmcelšanās ideja un pāvesta neapgrēcības
dogma. Jo vairāk cilvēks domā, jo grūtāk viņam pieņemt jebkuru dogmu. Arī par
Dieva visvarenību daudzi izsaka šaubas. Kā piemēru minēšu Epikūra pierādījumu,
kurš ir samērā slavens: "Dievs vai nu grib novērst ļaunumu un nevar, vai var,
bet negrib. Ja viņš grib, bet nevar - viņš ir bezspēcīgs, bet tāds Dievs nevar
būt. Ja var, bet negrib, tad viņš ir nenovīdīgs, kas arī ir sveši dievībai. Ja
negrib un nevar - viņš ir bezspēcīgs un nenovīdīgs, no kā izriet, ka viņš nav
Dievs. Ja tomēr viņš var un grib, kas vienīgais piedienētu Dievam, tad - no kurienes
radies ļaunums? Vai arī - kāpēc Dievs to nenovērš?"
JAUNĀ DERĪBA
Jaunā Derība sastāv no 27 kanoniskām grāmatām, tā ir zināma atlase no
kristīgās literatūras. Jaunā Derība ir uzrakstīta grieķu valodā. Līdz mūsdienām
neviens Jaunās Derības oriģināls nav saglabājies; kā vissenākā tās daļa tiek
minētas Pāvila vēstules galatiešiem un tesaloniķiešiem, tās rakstītas 115. gadā.
Jēzus Kristus pats neko nav rakstījis vai arī speciāli diktējis, visa Jaunā Derība
ir atstāstījuma formā, ko stāsta apustuļi. Ar laiku radās nepieciešamība apvienot
kristiešu rakstus, radīt kanonu, kuru vairs nevarētu mainīt, jo daudzo gadu laikā
Jaunās Derības raksti tika mainīti, tajos izdarīja aizvien jaunus iespraudumus. No
2.gs. vidus līdz 3.gs. tika diskutēts par Jaunās Derības raksturu, tikai 367. gadā
bīskaps Atanāsijs Lieldienu vēstulē pasludina rakstu sarakstu, kurš pilnībā atbilst
mūsdienu Jaunās Derības saturam. Pantu numerācija ir ieviesta daudz vēlāk.
Jaunajā Derībā no sākuma atrodas četri evaņģēliji: Mateja, Marka, Lūkas un
Jāņa; tad seko Apustuļu Darbu grāmata, tad 21 grāmata ar Apustuļu Vēstulēm, bet
noslēgumā - Jāņa Atklāsmes Grāmata jeb Apokalipse. Vēl eksistē apokrifiskās
grāmatas, kuras nav iekļautas Jaunajā Derībā, tomēr daudzas baznīcas tās atzīst.
Vārds "evaņģēlijs" cēlies no grieķu valodas, kas sākotnēji nozīmēja
atalgojumu, kas pienācās labas vēsts pienesējam, bet vēlāk - pateicības aktu,
upurēšanu dieviem, pateicoties par priecīgu vēsti. Grieķu tautas valodā
"koinē" tas varēja nozīmēt vai nu vispār jebkuru labu vēsti, vai arī
paziņojumu par kādas ievērojamas personas ierašanos. Vārdkopa "Jēzus Kristus
evaņģēlijs" imigrācijā esošajiem kristiešiem nozīmēja "mesijas Jēzus
atnākšana", t.i., viņa atgriešanās zemes virsū, lai valdītu taisnīgi
tūkstoš gadus.
Pirmos trīs evaņģēlijus sauc par sinoptiskajiem, jo tajos būtībā nav pretrunu, bet
pēdējais - Jāņa evaņģēlijs tomēr ir nedaudz savādāks, tas atšķiras ar
teoloģisku ticības mācības izstrādi. Evaņģēlijos ir aprakstīta Jēzus Kristus
dzīve no laika, pirms viņš tika atzīsts par mesiju, līdz viņa nāvei un
augšāmcelšanās brīdim. No visiem evaņģēlijiem vienīgi Lūkas mēģina sniegt
dažas ziņas par Kristus sludinātāja darbības sākumu, saistot to ar Jāni
Kristītāju: "Bet ķeizara Tibērija piecpadsmitajā valdības gadā, kad Poncijs
Pilāts bija zemes valdītājs Jūdejā un Hērods valdnieks Galilejā un Filips, viņa
brālis, valdnieks Iturejā un Trahonijā un Lisānijas valdnieks Abilenē, augsto
priesteru Annas un Kajafas laikā, dieva vārds nāca pār Jāni, Cakarija dēlu,
tuksnesī" (Lūka, III : 1,2). Pastāv vēl samērā daudz pretrunu starp šiem
evaņģēlijiem, piemēram, pirmajos trīs evaņģēlijos teikts, ka Jēzus gājis no
Galilejas uz Jeruzalemi tikai vienu reizi, Jāņa evaņģēlijā šādi gājieni bijuši
trīs, ja ne vairāk utt. Tas var liecināt tikai par to, ka šie evaņģēliji ir
rakstīti daudzus gadus pēc Jēzus nāves, kā arī tie var būt rakstīti diasporā.
Jaunā Derība Jēzus apcietināšanu un sodīšanu saista ar vēsti par
"valstību", kam pašai par sevi vajadzēja iedvest šausmas priviliģēto
kārtu pārstāvjiem un romiešiem. Ticīgie nešaubījās, ka "dieva valstība"
jeb pēc ebreju tradīcijas "debesu valstība" (lai nebūtu jānosauc Jahves
vārds) iestāsies zemes virsū kā brīnuma rezultāts. Ņemot vērā toreizējos
apstākļus, tas nevarēja notikt citādi kā vienīgi pārdabiskā veidā, kaut vai pēc
tūkstoš gadiem, kā lasāms Jāņa Atklāsmes grāmatas 20. nodaļā. Lūgšana, kas
kristietismā kļuva pazīstama kā "Tēvreize", tika orientēta speciāli uz
šī rezultāta gaidām:
Matejs, VI : 9-13:
"Tāpēc jums būs tā lūgt: Mūsu Tēvs debesīs! Svētīts lai top tavs vārds.
Lai nāk tava valstība. Tavs prāts lai notiek kā debesīs, tā arī virs zemes. Mūsu
dienišķo maizi dod mums šodien. Un piedod mums mūsu parādus, kā arī mēs piedodam
saviem parādniekiem. Un neieved mūs kārdināšanā, bet atpestī mūs no ļauna. Jo tev
pieder valstība. spēks un gods mūžīgi. Āmen."
Apustuļu Darbi nav izolēti no citiem Jaunās Derības dokumentiem. Tie ir daļa no
veselas literatūras, kas radusies ap dažiem viscienījamākiem seno baznīcas nostāstu
personāžiem. Tas ir stāsts ar izteiktām didaktiskām un misionāriskām nostādnēm.
Apustuļu darbos ir nodaļas, kurās aprakstītas Palestīnas kopienas, kā arī citas, ko
sarakstījusi cita roka un kas satur atmiņas vai norādījumus par senākiem notikumiem.
Tās ir tā saucamās atkāpes, kur autors izmanto daudzskaitļa trešo personu, lai
pastāstītu par notikumiem, kuros viņš piedalījies, sekodams Pāvilam. Darbība aptver
Palestīnas ziemeļu daļu, tad pāriet uz Mazāziju, Trāķiju un atkal atgriežas
Jūdejas zemē. Viss cikls apraujas ar epizodi, kurā Pāvilu apcietina Romas varas
orgāni. Rodas iespaids, ka Apustuļu darbu pēdējā daļa tikusi sastādīta ilgu laiku
pēc tiem notikumiem, par kuriem tā vēstī, pamatojoties uz Pāvila rakstiem, un tas
noticis 2.gs. pirmajā pusē.
No 21 Apustuļu Vēstules 13 tiek piedēvētas Pāvilam: romiešiem; divas korintiešiem;
galatiešiem; efesiešiem; filitiešiem; kolosiešiem; divas tesaloniķiešiem; divas
Timotejam; Titam un Filemonam. Pārējās Apustuļu Vēstules ir: vēstule ebrejiem;
Jēkaba vēstule; divas Pētera vēstules; trīs Jāņa vēstules un Jūdas (ne Iskariota)
vēstule.
Pāvilam Kristus dzīve virs zemes nelikās interesanta, jo no viņa viedokļa nav
svarīgs mesija "pēc miesas", bet gan mesija, kas pārvērsts pestīšanas
mistērijā. Pāvils ir apustulis, tāpēc ka viņš skatījis Kristu gara acīm dažus
gadus pēc tā "parādīšanās" citiem piekritējiem. Saskaņā ar nostāstu,
Pāvils dzimis stingrā jūdaiskā ticībā: viņš apgraizīts astotajā dienā, cēlies
"no Izraēla tautas, Benjamīna cilts, ebrejs no ebrejiem, bauslības lietās
farizejs" (Vēstule filipiešiem, III : 5). Tomēr visas viņa vēstules adresētas
imigrantu kopienām; arī viņa ģimene cēlusies no imigrantu vides: no Kilikijas
galvaspilsētas Tarsas. Izcilu rabīnu māceklis, pirmo Palestīnas kristiešu apvienību
vadītājs Pāvils, saskaņā ar nostāstu, sācis ticēt "jaunajai atklāsmei"
un ļoti drīz kļuvis par vienu no šīs ticības viskvēlākajiem sludinātājiem pēc
tam, kad viņam parādījusies dievišķa vīzija. Viņa mācība nenāk no cilvēciska
avota, bet gan tieši no dievišķas iedvesmas, kurā viņš smeļas spēkus, lai
pārvarētu viņam lemtās grūtības.
Epistorālajā ciklā, kas saistīts ar Pāvilu, pārsteidz tas, ka tajā izvērsti daži
doktrīnas nolikumi, kas nebija noteikti iepriekš - runa ir par dogmatiskiem un
rituāliem noteikumiem, kuri tikuši izstrādāti pēc vajadzības. Saprotams, ka šeit
saduramies ar reālu pieredzi. Šajās vēstulēs sastopamies ar dažām pretrunām, kur
saskatāma lavierēšana starp "Dievam tīkamu" dzīvi un reālo dzīvi. Kā
piemēru var minēt celibātu - pilnīgu atturēšanos no dzimumattiecībām, tai skaitā
arī laulībā, saskaņā ar šīm normām, tas tika atzīts par visatbilstošāko
pilnības sasniegšanai. Pāvila epistorālā cikla centrālajā daļā šis jautājums
tiek pasniegts savādāk. Tā kā laika vairs nav daudz, "jo šīs pasaules iekārta
beidzas" (1.vēstule korintiešiem, VII : 31), pārbaudījumu gaidās vēlams, lai
visi būtu brīvi no ģimenes saitēm, taču "tur man nav mūsu Kunga pavēles"
(VII : 25). Ja kādam ir sieva, tad "viņam to nebūs atstumt", ja kādam tās
nav - tad "ir labi, ja tie paliek tādi kā es", sekojot apustuļa paraugam. Ne
mazāk zīmīgas ir atbildes uz citām laikabiedru prasībām. Vai iespējams griezties
valsts tiesās? Vai var piedot baznīcas loceklim, kurš aptraipījis sevi ar sevišķi
neglītu rīcību? Un vai ticīgajam vai ticīgajam, ko pametusi sieva vai vīrs,
jāatturas no stāšanās jaunā laulībā? Uz visiem šiem jautājumiem apustuļa
atbildes ir noraidošas. Daudzi Mozus likumi tika atzīti par kristietībai liekiem, kā
piemēram, apgraizīšanas paraža, ko Pāvils kategoriski noliedz, un starp ebrejiem un
neebrejiem noslēgtās jauktās laulības, kuras pēc rabīnu morāles tika uzskatītas
par šķīstības pārkāpšanas aktu.
Būtībā Pāvila vēstules ir bezpersoniskas - tās satur tikai vispārīgus
norādījumus par draudžu vadību un brīdinājumus pret "viltus praviešiem",
korupciju, reliģisko un sabiedrisko nepaklausību. Līdzīga tipa vēstules, bet jau
tādas, kas atspoguļo vēl vēlāku attīstības stadiju, tika nosauktas par
"katoliskām", universālām, kas domātas visiem diasporas ticīgajiem. Tās ir
pārējās Apustuļu vēstules, kuras ir audzinošas un pamācošas, kā arī atspoguļo
dažādus uzskatus. Daudz tiek runāts par bagātniekiem, kuri tiek aicināti sadalīt
savu bagātību visas draudzes starpā. "Jūsu zelts un sudrabs ir sarūsējis, un
viņu rūsa būs jums par liecību un saēdīs jūsu miesas kā uguns" (Jēkaba
vēstule, V : 3). Šajos vēstījumos ir teikts, ka "nedzīva ir ticība bez
darbiem", tāpat kā "miesa bez gara ir nedzīva" (Jēkaba vēstule, II :
26).
Domājams, ka vislielāko polemiku visos laikos ir izraisījusi Jāņa atklāsmes grāmata
jeb Apokalipse. Šeit tiek stāstīts par pasaules galu, visu miroņu augšāmcelšanos un
stāšanos Dieva priekšā, par pastaro tiesu. Jāņa atklāsmes grāmatas mērķis ir
atklāt, ka Dievs patiešām pārvalda notikumus pasaulē un ka reiz viņš atbrīvos
savus ļaudis no visām ciešanām un pārestībām. Šīs vēsts galvenā tēma ir:
Jēzus atgriezīsies, lai tiesātu un valdītu, un kristiešiem vienmēr ir jābūt
gataviem šim notikumam. Jēzus ieradīsies kā redzams cilvēks. Jēzus otro atnākšanu
redzēs visi cilvēki. Jēzus brīdināja, ka viņa atnākšana būs pēkšņa kā zibens
uzliesmojums un negaidīta kā zagļa nākšana naktī. Kristus skaidroja, ka noteikto
dienu pat viņš nezina, to zina vienīgi Dievs Tēvs. Tādēļ cilvēkiem ir jābūt
gataviem uz to jebkurā laikā. Otrā Jēzus atnākšana būs krāšņs un karalisks
notikums, kad Debesu pulki kalpos Jēzum kā ķēniņam. Tad viņš uz mūžīgiem laikiem
nodibinās savu valstību, un ikviens Jēzu atzīs par Kungu. Jēzus nenāks kā pirmo
reizi, lai cilvēki viņu tiesātu, bet gan lai pats spriestu tiesu pār mums.
Dievs radīs jaunu pasauli, kurā dzīvos kopā ar saviem ļaudīm. Kristieši nedzīvos
debesīs tikai kā dvēseles - tiem būs atjaunots ķermenis dzīvei kopā ar Jēzu Kristu
Dieva jaunradītajā pasaulē.
Tā kā Apokalipsē nekāds konkrēts pasaules gala datums nav minēts, tad šeit paveras
plaša teritorija dažādām interpretācijām, kas sevišķi uzplaukst pirms jaunas
tūkstošgades iestāšanās. Tas notiek arī pašlaik, kad tiek noteikti aizvien jauni
datumi pasaules gala notikumu sākumam.
Nedrīkst aizmirst, ka Jāņa atklāsmes grāmata sarakstīta dīvainā, ar simboliem
pārpilnā valodā, kur viens skaidrojums nemaz nav iespējams, tas jāizvēlas katram
pašam, saskaņā ar savu būtību, tomēr jebkuram un jebkurā laikā jābūt gatavam
stāties taisnās tiesas priekšā, kas nenozīmē neko citu, kā vien - dzīvot saskaņā
ar savu sirdsapziņu.
Altāris - (lat. altare, alta ara, augsts ziedoklis), paaugstinājums reliģiska kulta vietās. Senebrejiem altāris bija kaujamo ziedokļa dzīvnieku vieta: akmeņu kaudze apaļā vai četrstūrainā formā; vēlāk taisīja dedzināmo altāri galda plāksnes veidā. Kristiešiem altāri nevajadzēja, jo viņi pielūdza Dievu garā un patiesībā. Tikai 2. - 3.gs. vakarēdiena galds kļūst par altāri un 5.gs. to iesvētī. Grieķu katoļu baznīca uz altāra-galda lika evaņģēliju, krustu, sakramenta traukus un arī relikvijas. Vēlāk altāri veidoja kā šķirstu un tur glabāja svēto kaulus un relikvijas. Romiešu katoļiem uz altāra vēl stāv krucifikss un degoši lukturi. Luters neatzina altāri kā kulta priekšmetu.
Apokalipse - (gr. apokalyptein, atsegt, atklāt), apokaliptisks sacerējums; parasti par apokalipsi sauc Jāņa atklāsmes grāmatu. Apokalipse ir vēstījums par pasaules galu, miroņu augšāmcelšanos - Pastaro tiesu.
Apustulis - (gr. apostolos, sūtnis), ievērojams kristīgās ticības izplatītājs, piemēram, Bonifācijs, Ansgars; 12 Jēzus mācekļi, kuriem pēc Jūdas nāves pievieno Mateju un vēlāk Pāvilu, arī ir apustuļi. Sākotnējā šī vārda nozīme - Jūdejas draudžu sūtnis, kas nodeva Jeruzalemes dievnamam nodevas un draudžu ziedojumus.
Arhibīskaps - vecākais bīskaps (persona, kas saņēmusi priesterības pilnību), goda tituls galvenajās bīskapijās.
Baptistērijs - (gr. baptisterion), vieta, kur notiek kristīšana - kristāmā baznīca, kapella. Pirmie baptistēriji bija klona padziļinājumi katakombās, kas tapuši pirmo kristīgo vajāšanu laikos un paredzēti kristāmā ūdens ieliešanai. Konstantīna Lielā laikā, kad kristīgo ticību izsludināja par Romas valsts ticību, sāka celt pirmos atklātos baptistērijus. Tā kā kristīšana bija bīskapu pārraudzībā, parasti baptistēriji atradās vai nu baznīcu tuvumā, vai arī bija apvienoti tieši ar baznīcas ēku. Atklāts baptistērijs ir ūdens baseins, ko ieskauj koncentrisku kolonnu rinda. 9.gs. ieviešot kristāmo bļodu, rietumu arhitektūrā baptistēriju celtniecība sāka izbeigties. Skaisti baptistēriju paraugi ir Romā, Ravennā, Florencē un Pizā.
Baznīca - (no kr. ???????, Pleskavas tekstos ???????; gr. ekklesia), kristīgo sapulce, sapulces vieta, vēlāk draudze. Pirmie kristīgie sevi sauca par Dieva eklēziju. Pāvils ar šo vārdu saprot kā individuālo draudzi, tā kristīgo kopību vispār; tas ir arī baznīcas sakramentālais jēdziens: mistiska vienība ar Kristu. Vēlāk nodibinās viena svētā, katoliskā, mūžīgā baznīca.
Bīskaps - (gr. episkopos, uzraugs, sen. vācu piscof), ordinēts garīdznieks, kas ir saņēmis priesterības pilnību. Pirmkristiešu laikā bīskaps ir atsevišķas draudzes priekšnieks; vēlāk augstākais baznīcas priekšnieks, kas zināmā novadā (diacēzē) izpilda priestera, mācītāja un draudzes gana amatus. Bīskapa cieņas ārējās pazīmes: dārgakmeņiem rotāts gredzens, draudzes gana zizlis, zelta krusts uz krūtīm, īpašs bīskapa tērps, virspriestera cepure (mitra), tronis ar baldahīnu baznīcas korī. Bīskapa iecelšanu amatā sauc par investitūru. Ja bīskaps ir pakārtots kādam virsbīskapam, tad to sauc par sufragānu. Bīskapu kopiena ar pāvestu - svētā Pētera pēcteci - priekšgalā ir atbildīga par visu Baznīcu.
Celle - (lat. cella), mūka vai mūķenes istabiņa klosterī.
Celibāts - (lat. celibatus), bezlaulības dzīve. Celibātu noteikti prasa no katoļu garīdzniekiem, kam pamatā uzskats, ka dzimumdzīve laulībā un ārpus tās padara cilvēku kultiski nešķīstu. Katoļu baznīcā pilnīgu celibātu ieveda pāvests Gregorijs VII 11.gs. otrā pusē.
Evaņģēlijs - (gr. euangelion, laba vēsts), kristīgās ticības centrālā satura (apustuļa Pāvila rakstos), vēlāk - jauna, citur nesastopama literatūras veida apzīmējums.
Katakombas - (lat. catacumbae, no gr. kata-, lejup, kymbe, dobums), sākumā paleja pie Romas sv. Sebastiāna baznīcas, zem kuras ierīkotās kapu vietas sauca in catacumbas; vēlāk vispār kristīgo apakšzemes kapenes.
Katehisms - (no gr. katechein, atskanēt, mācīt), katķisms, vispirms mācība jautājumos un atbildēs, kas sākumā notika mutiski: kristījot garīdznieks jautāja, kristījamais atbildēja. Kad sāka kristīt mazus bērnus, garīdznieks sarunājās ar kūmām (krustvecākiem). 8. un 9.gs. klosteros šīs sarunas pierakstīja. Bohēmijas brāļi mācība nosaukumu pārnesa uz grāmatu, kurā tā bija uzrakstīta. Luterticībā katehisms ir ticības mācības grāmata.
Konsistorija - (jaunlat. consistorium, sapulce, no consistere, nostāties, apmesties): 1. Romā ķeizaru laikā valsts padomes sapulcēšanās vieta, no Konstantīna Lielā laika pati šī sapulce (sacrum consistorium); 2. katoļu baznīcā kardinālu sapulce pāvesta vadībā apspriedei vai svarīgu baznīcas pārvaldes lietu formālam noslēgumam; 3. evaņģēliski luteriskajā baznīcā centralizētas pārvaldes, iestādes, nodibinātas reformācijas laikā bīskapa amata un tam piederīgo pārvaldes orgānu vietā.
Korālis - (lat. cantus choralis, cantus planus, fr. plainchant, angl. plainsong), katoļu un luterticīgo baznīcas dziedājums. Pāvests Gregorijs I lika lietpratējiem savākt pirmo kristiešu dziedājumus; to tika savākts ap 600 un tie kļuva par katoļu korāļu pamatu.
Kristietība - lielākā reliģija pasaulē; tai ir aptuveni 1,7 miljardi sekotāju. Kristietības pamatlicējs ir Jēzus Kristus.
Kristus - kristietības pamatlicējs, jaunavas Marijas un Dieva dēls, kurš nācis, lai glābtu cilvēci, lai izpirktu tās grēkus.
Krusts - viens no kristietības simboliem; krustā vertikāle apzīmē garu, bet horizontāle - laicīgo pasauli.
Ķesteris - (no lejasvācu koster, kas savukārt no viduslat. custor, baznīcas mantas sargs), baznīcas kalpotājs, kas glabā baznīcas lietas; palīdz mācītājam viņa amata gaitā; gādā par kārtību dievkalpojuma laikā; mācītāja prombūtnē baznīcā vada dziedāšanu un nolasa svētdienas sprediķi.
Mozus - (ebr. Moše), pēc Vecās Derības tradīcijas izraēliešu vadonis tuksnesī. Ar viņa starpniecību izraēlieši pieņēmuši Jahves reliģiju un slēguši derību ar Jahvi.
Mozus grāmatas - arī pentateihs (1.Genesis, 2.Exodus, 3.Leviticus, 4.Numeri, 5.Deuteronomium), Vecās Derības kanona pirmā daļa. Šīs daļas ebrejiskais nosaukums ir tora, t.i., likums.
Sakraments - (lat. sacramentum, zvērests, dienesta noslēpums), kristīgās baznīcas žēlastības līdzeklis, īpašs Kristus iestādījums, kas ārēji iezīmē iekšēju svētīšanu. Katoļu baznīcas 7 sakramenti: kristība (baptismus); Firmācija jeb iestiprināšana (confirmatio); eiharistija - vissvētākais jeb komūnija; grēku nožēla jeb grēku vaidēšana (poenitensia); pēdējā svaidīšana jeb pastarā svētība (extrema unctio); ordinācija jeb iesvētīšana (ordo); laulība (matrimorium). Visus 7 sakramentus atzīst par Jēzus Kristus ieviestiem un uzskata tos par svētu lietu simboliem un neredzamas žēlastības redzamo veidu.
Tēvreize - arī Mūsu Tēvs (lat. Pater Noster), kristīgās baznīcas
klasiskā lūgšana, ko lieto visas kristīgās konfesijas dievkalpojumos, kazuālijās un
privātā praksē. Romas katoļu baznīcas praksē tēvreize sastopama arī kā rožu
kroņa sastāvdaļa (blakus Ave Maria).
Tēvreize: "Mūsu Tēvs debesīs! Svētīts lai top tavs vārds. Lai nāk tava
valstība. Tavs prāts lai notiek kā debesīs, tā arī virs zemes. Mūsu dienišķo
maizi dod mums šodien. Un piedod mums mūsu parādus, kā arī mēs piedodam saviem
parādniekiem. Un neieved mūs kārdināšanā, bet atpestī mūs no ļauna. Jo tev pieder
valstība. spēks un gods mūžīgi. Āmen."