Latvijas kultūra 19. gs. 1. pusē - 20. gs. sākumā
Jaunlatviešu kustība
19. gadsimta vidū, pateicoties ekonomiskajām pārmaiņām un dzimtbūšanas
atcelšanai, notika straujāka izglītības un kultūras attīstība. Tika atvērtas
vairākas pagastskolas un arī draudzes skolas.
Jaunlatviešu kustība radās un pastāvēja 19. gadsimta 50. - 60. gados. Tā bija
latviešu progresīvās inteliģences kustība, kura galvenokārt cīnījās par latviešu
nacionālās identitātes apzināšanu un saglabāšanu.
1856. gadā, vienīgajā Baltijas guberņas augstskolā Tērbatā, mācījās deviņi
latviešu studenti, tajā skaitā - K. Valdemārs, K. Barons, J. Alunāns. Ap viņiem tad
arī veidojās šī kustība, kura lielu ieguldījumu deva latviešu nacionālās
pašapziņas veidošanā. Jaunlatvieši rūpējās par tautas izglītību, kultūru un
latviešu valodas attīstību.
Reālajā dzīvē jaunlatvieši centās atrisināt galveno visas tautas kopīgo problēmu
- atbrīvoties no vācu virskundzības. Lai to paveiktu bija jāveic trīs galvenie
uzdevumi: jāizveido sava kultūra, kura būtu brīva no vācu muižnieku un garīdznieku
ietekmes, saimnieciski jākļūst neatkarīgiem un jāiegūst juridiskā līdztiesība.
Tika uzsvērts, ka latviešiem ir jāmācās. Saistībā ar izglītību jāatzīmē K.
Valdemāra nopelns, dibinot Ainažu jūras skolu.
Būtiskākais jaunlatviešu ieguldījums bija kultūras jomā - literatūrā
valodniecībā, teātra un tēlotāja mākslā, folkloristikā un mūzikā.
Jaunlatviešu idejas tautā nestas ar tā laika preses izdevumiem - ,,Mājas Viesi",
,,Sētu, Dabu, Pasauli" un ar laikraksta ,,Pēterburgas Avīzes" starpniecību.
Nosaukumu - jaunlatvieši - pirmo reizi lieto vācu mācītājs G. Braše, kurš izlasot
Jura Alunāna dzejoļu krājumu ,,Dziesmiņas", saskata tā antifeodālo raksturu un
autoram piedēvē jaunlatvieša vārdu ar to domājot nemiernieku, dumpinieku.
Dārzu, parku, kapu arhitektūra
Kanālmala Kanālmalas apstādījumi veidojās 1650 gadā, pēc Rīgas cietokšņu
vaļņu nojaukšanas. Gar grāvja malām tika izveidoti vairāki nocietināti bastioni ar
lielgabaliem. Vēlākā periodā viena bastiona vietā uzcēla Nacionālo operu, bet uz
otra izveidoja Bastejkalnu. Līdz ar vaļņu nojaukšanu pāri kanālam tika uzcelti
pirmie patstāvīgie tilti pāri kanālam: Nikolaja (tagad Kr. Valdemāra iela),
Aleksandra (Brīvības) un Suvorova (K. Barona) ielās. Tiltus izbūvēja izmantojot
nocietinājuma vaļņu materiālus un tie tika pabeigti 1858. gadā. Pirmos apstādījumus
no K. Valdemāra ielas līdz K. Barona ielai ierīkoja pēc kāda Lībekas inženiera
skicēm. 1859. gadā Bastejkalnā ierīkoja pirmos apstādījumus, bet pēc gada uzcēla
paviljonu. 1887. gadā apstādījumu ierīkošana tika pabeigta un kalna galā tika
uzbūvēta Vīnes kafejnīca.
1881. gadā apstādījumus ierīko pie Nacionālās operas, kura uzcelta 1863. gadā. Pēc
gada operā izceļas ugunsgrēks, un apstādījumi aiziet bojā, bet jau 1888. gadā
Kufalta vadībā apstādījumi tika atjaunoti. 1887. gadā uzstādīja strūklaku, kura
pēc 1986. gada atjaunošanas lieliski rotā kanālmalas apstādījumus. 1898. gadā pēc
Kufalta projekta ierīkoja akmens krāvumus, ar nelielām kaskādēm un ūdenskritumiem
rotātus strautiņus.
Kronvalda parks ir kanālmalas apstādījumu sastāvdaļa, kas norobežo Elizabetes un K. Valdemāra ielu, kā arī Kronvalda un Kalpaka bulvāri. Kanāls parku sadala divās daļās, un katrai no tām ir savādāka attīstība. Kanāla labajā pusē pēc vaļņu norakšanas slēgtu biedrību izveido Rīgas vācu strēlnieku apvienība, 1860. gadā tur atklāja biedrības namu, kurš nodega 1873. gadā. 1883. gadā pie Bastejkalna uzbūvēja koka tiltu, bet 1892.gadā to nomainīja pret mūra tiltu.
Vērmanes dārzs atrodas starp Merķeļa, Tērbatas, Elizabetes un K.
Barona ielu. Pēc Rīgas priekšpilsētu nodegšanas tika nolemts, un 1815. gadā
apstiprinātajā plānā paredzēts ierīkot augļu dārzu. Katrs pilsētas iedzīvotājs,
kurš Priekšpilsētas apstādījumu komitejas kasē iemaksāja 1 rubli, varēja
iestādīt vienu kociņu.
1817. gada 8. jūnijā dārzu svinīgi atklāj un nodod tautas lietošanā, lielu
ieguldījumu deva Anna Ģertrūde Vērmane, kuras vārdā tad dārzs tika arī nosaukts.
Parkā tika būvētas dažādas ēkas, kuras paredzētas apmeklētāju izklaidēšanai.
1835. gadā uzcelta minerālūdens dziednīca; 1872. gadā atvēra restorānu, bet 1878.
gadā jaunu mūzikas halli, kur praktiski karu dienu spēlēja militārā kapela; 1869.
gadā uzstāda strūklaku; 1867. gadā ticis uzstādīts gāzes apgaismojums un
kroņlukturi.
Žogi ap dārzu ir gan celti, gan jaukti nost. Pie ieejām uzbūvēti augļu kioski. Šis
dārzs visos laikos ir pamatoti uzskatīts par skaistāko un sakoptāko Rīgas parku.
Esplanāde 1812. gadā Esplanādes teritoriju nodeva karaspēka
apmācības vajadzībām. Šeit notika arī tautas svētki - umurkumurs. Sakarā ar
Pareizticīgo katedrāles celtniecību tiek pārtraukta gan pilsētnieku svētku
svinēšana, gan militārās apmācības. Esplanāde tiek izmantota tikai lielu svētku
rīkošanai. 1888. gadā šeit notika dziesmu svētki.
1902. gadā tika dota atļauja blakus Pareizticīgo katedrālei celt Mākslas akadēmiju
un Mākslas muzeju.
1913. gadā atklāja pieminekli Krievijas armijas virspavēlniekam Mihailam Barklajam de
Tolli. Sākoties I Pasaules karam, šis piemineklis tika evakuēts un tā atrašanās
vieta nav zināma.
1919. gada 14. janvārī Esplanādes laukumā guldīja 27 komunārus, kuri bija krituši
par Padomju varu, bet tā paša gada 2. februārī Esplanāde iegūst jaunu nosaukumu -
Komunāru laukums.
Parkam nav vienota kompozicionāla risinājuma.
Meža kapi Jau 1904. gadā Rīgas Domē tiek iesniegta prasība, lai izdalītu teritoriju jaunu kapu ierīkošanai. 1910. gada 29. jūlijā sēdes protokolā izdarīts ieraksts, ka Rīgas jaunās Meža kapsētas ierīkošanai atvēlēti 85,5 hektāri zemes no Mīlgrāvja dzelzceļa līdz Ķīšezeram. 1913. gada 19. jūnijā kapsētu svinīgi iesvēta. Tiek izveidotas un apstādītās centrālās alejas, iekārtotas pāris ģimeņu kapuvietas. Pēc arhitekta Neimaņa projekta uzcēla kapu pārvaldes ēku.
Eklektisms un jūgendstils Rīgas arhitektūrā
Eklektisms Arhitektūras virziens attīstās 19. gs. beigās. Tajā laikā visvairāk
cēla mācību iestādes, kā tipiskākais piemērs jāatzīmē tagadējā Latvijas
Universitātes ēka Raiņa bulvārī un tagadējā Rīgas 2. vidusskolas ēka.
Šim stilam raksturīgi ir tas, ka fasādēs tiek variēta renesanses tēma, izmantotas
arī klasicisma un romānikas formas.
Jūgendstils Šis arhitektūras virziens rodas un piedzīvo savu
uzplaukumu Eiropā 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā. Stils ievieš brīvu un
funkcionāli pamatotu celtņu plānojumu. Būtiska nianse ir tā, ka tiek ieviesti un
izmantoti jauni būvmateriāli. Vienlaicīgi tiek izmantoti gan metāls, gan stikls, gan
dzelzsbetons.
Rīgā vispirms parādās jūgendstila dekoratīvās izpausmes. Veidojot fasādes, tika
iekļauti samāksloti balkonu metāla režģi, izmantoja bagātīgas logailu apdares, ēku
apšuvumiem izmantoja krāsaino stiklu un glazēto keramiku. Viena no pirmajām
jūgendstila ēkām Rīgā ir dzīvojamais nams Audēju ielā 7/9, šeit pirmo reizi
parādījās dekors - cilnī veidoti sugu motīvi, gan īrisu, gan vilkvāļu
stilizējumi.
Kā viens no spilgtākajiem un tipiskākajiem šī stila pārstāvjiem jāatzīmē Mihails
Eizenšteins; viņš projektējis ēkas Rīgā Alberta ielā 2, 2a, 4, 6, 8, Elizabetes
ielā 10a, 10b, 33 un Strēlnieku ielā 4a.
20. gadsimta sākumā dominējošās kļūst pašas celtnes, to apjomu kārtojumi,
tonālie risinājumi. Apakšējo stāvu izbūvē ieviesa karkasa sistēmas un
konstrukcijas, kuras ļāva veikala un biroja telpām izmantot plašus un vienlaidu logu
stiklojumus.
E. Laubes nacionālais romantisms
Nacionālais romantisms ir virziens, ar kura palīdzību latviešu arhitekti centās
veidot savu, tikai Latvijai raksturīgu arhitektūru.
Eižens Laube (1880 - 1967) ir viens no pirmajiem un ievērojamākajiem nacionālā
romantisma pārstāvjiem arhitektūrā. 1906. gadā beidzis Rīgas Politehnisko
institūtu, kurā iegūstot inženiera arhitekta izglītību. E. Laube ātri uztver
jaunās noskaņas Eiropas arhitektūrā. Jūgendstila principi rada interesi par
būvmateriālu pielietojamību un dažādu krāsu izmantošanu būvniecībā. Savām
celtnēm E. Laube paredz izmantot tikai dabiskus būvmateriālus: ķieģeļus, akmeņus,
metālu, koku. Rotājumam tika izmantoti ziedu un abstraktu līniju motīvi. Visai bieži
ēku silueti asociējas ar senlatviešu pils tēlu. Cokola stāvi bieži tiek segti ar
raupjiem, skaldītiem kaļķakmeņiem vai granīta apšuvumu. Atsevišķos gadījumos
smilšu ķieģeļu neapmestajā virsmā iekalti ciļņi ar simbolisku nozīmi. E. Laube
savās projektētajās ēkās visai daudzveidīgi izvirza jumta plaknes. Sevišķi
akcentēts tiek tas, lai ēkas siluetam piešķirtu augšuptiecošo raksturu. Logailas
tiek izbūvētas dažādās konfigurācijās, kuras augšdaļā parasti tiek aizpildītas
ar sīkrūšu dalījumu. Ar 1910.- 1912. gadu E. Laubes projektēto ēku arhitektoniskās
formas ieguva eiropeisku raksturu, dominēja vertikālisma tendences.
Nami: Rīgā, Tērbatas ielā 15/17, 33/35, Brīvības ielā 47, 62, Alberta ielā 11, K.
Valdemāra ielā 67, 75.
Latviešu nacionālās mākslas skolas veidošanās 19. gs. vidū
Ā. Alksnis (1864.) 1883. gadā iestājas Pēterburgas Mākslas akadēmijā brīvklausītāju nodaļā. Materiālie apstākļi ir visai slikti, tāpēc studijas bieži tiek pārtrauktas, un galvenais, ko iegūst, ir augstas profesionālās iemaņas. Ādams Alksnis ir viens no pirmajiem gleznotājiem, kurš nopietni pievērsies latviešu zemnieku dzīves un darba atspoguļojumam. Viņa daiļrades mantojuma pamatā ir zīmējumi un akvareļi, aptuveni 15 gleznas. Alksnis ir arī viens no pirmajiem, kurš aizsāk latviešu mitoloģijas tēlu vizuālo attēlošanu.
K. Hūns (1830.) Kārlis Jēkabs Vilhelms Hūns dzimis Madlienā.
1850. gadā viņš devās uz Pēterburgu, lai iestātos Mākslas akadēmijā, taču viņam
pietrūka līdzekļu. Lai tos iegūtu, Hūns iestājās darbā Zinātņu akadēmijā par
dabas zinātņu tabulu zīmētāju. Uzkrājot līdzekļus, iestājās Mākslas
akadēmijā, kurā studējis no 1854. gada līdz 1861. gadam. Mācoties Pēterburgā, tiek
apceļota Krievija, gleznoti pasūtījuma darbi baznīcām un tiek arī pievērsa
uzmanību vienkāršo iedzīvotāju dzīvei. Pēc diviem gadiem K. Hūns dodas Akadēmijas
piešķirtajā ārzemju ceļojumā nevis uz Romu, kā tajā laikā bija pieņemts, bet gan
uz Parīzi. Parīzē, pēc laikabiedru izteicieniem, viņš kļūst par krievu
mākslinieku ārzemju grupas dvēseli. Strādājot Parīzē, tika iecerēta vēsturiska
žanra gleznu sērija, kurā attēlotu jaunā cīņu ar veco, progresīvā sadursmi ar
reakcionāro. Savos darbos reālistiski attēlo vienkāršo ļaužu dzīvesveidu,
uzskatus, viņu priekus un bēdas.
1870. gada rudenī par ,,Bērtuļu nakts epizodi" un ,,Itālieti" Hūnam
piešķir augstāko atzinību - profesūru.
Darbi: ,,No Kaukāza dzīves", ,,Bērtuļa nakts priekšvakarā", ,,Kārļa IX
apmeklējums pie Koliņji", ,,Bērni ar kaķēniem", ,,Kūlīšu vešana no
labības lauka".
J. Feders (1838.) Dzimis Koknesē, viesnīcnieku ģimenē Koknesē.
1857. gadā iestājās Pēterburgas Mākslas akadēmijā, kur uztur labas attiecības ar
izcilo krievu gleznotāju Šiškinu, ar viņu kopā dodas gleznot dabas skatus. Slikto
materiālo apstākļu dēļ studijas ir spiests pārtraukt un doties mājup. Latvijā
strādā Jelgavas reālskolā, kur skolēniem māca zīmēšanu un rasēšanu. Strādājot
Jelgavā, regulāri savus darbus nosūtīja uz Pēterburgas Mākslas akadēmijas
izstādēm. 1863. gadā akadēmijas padome Jūlijam Federam par labām zināšanām ainavu
glezniecībā piešķīra brīvmākslinieka grādu.
Mākslinieks regulāri piedalās izstādēs, kurās tiek atzinīgi novērtēts.
Jāatzīmē 1874.gads, kad Feders debitē vispasaules mākslas izstādē ar darbu
,,Viesulis", par kuru saņem medaļu. Pēc gada dodas uz Diseldorfu, pēc kuras tiek
pavērts ceļš uz liela stila ainavu glezniecību.
1880. gadā par sasniegumiem mākslā un teicamām zināšanām glezniecībā Pēterburgas
Mākslas akadēmija Federam piešķir akadēmiķa grādu.
Darbi: ,,Kokneses pilsdrupas", ,,Strauts", ,,Meža ainava Vidzemē",
,,Zvejnieka ligzda", ,,Kapsēta", ,,Ogļu noliktavas".
J. Rozentāls (1866.) Dzimis un bērnību pavadījis Kurzemes vidienē
Saldus pagastā. 14 gadu vecumā dodas uz Rīgu lai sāktu patstāvīgas darba gaitas,
taču, nepieradis pie regulāras strādāšanas , ilgi nespēja atrasties vienā vietā.
Ar 1885. gadu uzsāk mācības Vācu amatnieku skolā. Mācoties Rozentāls daudz zīmē,
un viņa darbus sūta uz Pēterburgas akadēmiju, no kuras 1888. gadā par ģipša galvas
zīmējumu, piešķirta sudraba medaļa. Šajā pašā gadā nākamais gleznotājs
Pēterburgas Mākslas akadēmijai iesniedz lūgumu, ka viņš vēlas iestāties par
brīvklausītāju glezniecības nodaļā. 1893. gada 3. martā beidz mācības dabas
studiju gleznošanas un dabas zīmēšanas klasi ar divām lielajām sudraba medaļām.
Augstskolas beigšanas darbs ir glezna ,,No baznīcas", kurš ir pirmais latviešu
mākslinieka diplomdarbs par nacionālu tēmu.
Par redzamāko sava laika gleznotāju J. Rozentāls kļūst 1894. gadā, kad viņa darbs
,,Pēc dievkalpojuma" tika novērtēts ar pirmās šķiras mākslinieka pakāpi.
No 1906. gada līdz 1913. gadam mākslinieks ir portretu klases pedagogs Rīgas pilsētas
Mākslas skolā.
Tad, kad 1915. gadā fronte tuvojās Rīgai un nav iespēju turpināt darbu, Rozentāls
gatavojas ceļam uz Somiju. Laikā, kad Rīgas tuvumā Latviešu strēlnieki cīnījās
slavenajās Ziemassvētku kaujās, Rozentāls Somijā mirst. Pēc kara, 1920. gadā,
mākslinieka pīšļus pārved uz dzimteni un 10. novembrī gulda Rīgas Meža kapos.
Autors gleznās galvenokārt attēlo latviešu zemniekus, bet portretos par tēliem
izmanto inteliģences pārstāvjus, kultūras darbiniekus. Sižeti ir vienkārši, bet
tajos tiek parāda dzīves patiesība un skaistums.
Darbi: ,,Ainava", ,,No baznīcas", ,,Pašportrets", ,,Ganu meita",
,,Pie strauta", ,,Sieviete baltā", ,,Māte ar bērnu".
V. Purvītis (1872.) 1897. gadā beidzis Pēterburgas mākslas
akadēmiju, ietekmējies no krievu ainavu gleznotāju tradīcijām. Mākslinieks ir
pirmais, kurš savu mākslu veltījis tikai Latvijas dabas attēlošanai. Galvenokārt
darbos dominē agra pavasara motīvs - bērzu birzis, palu ūdeņi, kūstoša sniega
klajumi.
Darbi: ,,Pavasara ūdeņi", ,,Kad silava mostās", ,,Pēdējais sniegs".
J. Valters (1869 - 1932) Dzimis Jelgavā, rātskunga ģimenē.
Materiālie apstākļi bija visai spiedīgi, tādēļ Jāņa Valtera vecāki saviem
pieciem bērniem cenšas iedot pēc iespējas labāku izglītību. 1888. gadā Jānis
pabeidz Jelgavas reālskolu un pēc gada iestājās Pēterburgas Mākslas akadēmijā. J.
Valters ietekmējas no biedrības ,,Rūķis" idejām un tāpēc intensīvi
pievēršas sava novada dzīves ainu attēlojumam. Deviņdesmito gadu beigās tiek ļoti
daudz gleznota daba, uzmanību pievēršot ne tikai zemnieku tēliem, bet arī mazpilsētu
amatnieku dzīves un darba atveidojumam.
1898. gadā Valters pārcēlās atpakaļ uz dzīvi Jelgavā un izveidoja savu darbnīcu,
kurā intensīvi strādāja, ne tikai gleznoja ainavas, portretus, bet arī atvēra savu
studiju, kurā mācīja zīmēšanas un gleznošanas pamatus. Tika rīkotas arī
izstādes, tomēr tās lielus panākumus neguva.
Valtera personība bija ļoti daudzpusīga, viņš ne tikai gleznoja un veidoja, bet arī
labi spēlēja vijoli un interesējās par literatūru.
1905. gadā, revolūcijas laikā, mākslinieks nespēdams izprast tās jēgu dodas prom no
dzimtenes. 1906. gadā aizbrauc uz Vāciju, dzīvo Drēzdenē, pēc tam Berlīnē, no
kuras mājup neatgriežas.
Drēzdenē un Berlīnē ap Valteru pulcējās skolēni, jo viņam piemita izcils pedagoga
talants. Vācijā mākslinieks ierodas laikā, kad sāk veidoties ekspresionisms, un pēc
dabas būdams meklētājs un jaunu ideju pārbaudītājs mākslā, Valters aizraujas ar
šo jauno ideju, viņa darbi kļūst krāsaināki, saulaināki, gaišāki. Laikā, kad
dzīvo Drēzdenē, sākumā iztiku pelna ar to, ka spēlē vijoli vietējās operas
orķestrī. Šajā laikā darbos parādās jauna tematika - teātra interjeri, ainas no
aktieru un mūziķu dzīves, tomēr turpina gleznot arī dabas ainavas.
Jānis Valters sarakstījis vairākus rakstus par glezniecības struktūru, gaismas telpu,
krāsu raksturu. Tas ticis apkopots grāmatā ,,Iemācītais glezniecībā", kura tā
arī netiek publicēta.
Mirst 1932. gada 19. decembrī.
Darbi: ,,Iebraucamā vieta", ,,Pie ostas", ,,Makšķernieki", ,,Jelgavas
tirgus skats", ,,Virvju vijējs", ,,Bārenīte", ,,Divas sievietes pie
lampas", ,,Peldētāji zēni", ,,Vērpēja"
Pulciņa ,,Rūķis" loma latviešu mākslas skolas radīšanā
,,Rūķis" ir Pēterburgas Mākslas akadēmijas un Štiglica zīmēšanas skolas
latviešu audzēkņu biedrība. Tā radusies un veidojusies 19. gadsimta 80. un 90. gados.
,,Rūķa" dibinātājs ir Ādams Alksnis, viņš ir arī jauno biedru audzinātājs
un skolotājs. Ap šo biedrību pulcējas arī konservatorijas audzēkņi. Kā
ievērojamākie Mākslas akadēmijas pārstāvji jāatzīmē V. Purvītis, J. Valters, P.
Balodis, no Štiglica skolas - R. Zariņš, T. Zaļkalns, J. Madernieks. Šie mākslinieki
uzskata, ka autoram jāievēro trīs galvenie pamatprincipi - katram māksliniekam ir
jābūt savas dzimtenes dēlam, ir jābūt arī laikmetīgam un, protams, ka profesionāli
ļoti labi sagatavotam. Daudz darbu šīs biedrības biedri velta tautas dzīves
attēlošanai, vēsturei un Latvijas dabas skaistumam. Lai labāk saprastu, kas notiek
dzimtenē, tika rīkoti priekšlasījumi par šiem jautājumiem.
Par biedrības ,,Rūķi,, idejisko mērķi kļūst patstāvīgas latviešu nacionālas
mākslas radīšana. Lai šo virzienu attīstītu, akcentēja mūsu tautas dzīvi, tās
tradīcijas, sadzīves īpatnības un dabas skaistumu. Biedrības dibinātājs Ā. Alksnis
nepārtraukti aicina uz dzīves un dabas novērošanas un izzināšanas nepieciešamību,
tās nemākslotu attēlošanu. Alksnis atzīst, ka jāattēlo Latvijas daba, jārāda
latviešu zemnieka patiesā seja.
Savā darbībā ,,Rūķa,, biedri paveica daudz, viņi nostiprināja latviešu tēlotāja
mākslā tautiskuma un demokrātijas principus, pacēla latviešu mākslu līdz krievu un
citu Eiropas valstu līmenim.
19. gadsimta 90 gados biedrības darbība apsīkst, jo viena daļa jauno mākslinieku
pārceļas uz dzīvi Latvijā, formāli biedrība savu darbību beidz 1910. gadā.
Profesionālās tēlniecības sākumi
G. Šķilters (1874.) Dzimis Rencēnu pagastā muižas kalēja
ģimenē. Pēc Salacgrīvas draudzes skolas un Limbažu pilsētas skolas beigšanas dodas
mācības turpināt uz Pēterburgu, kur sākumā studē skolotāju seminārā, bet pēc
tam iestājās Štiglica zīmēšanas skolā, kuru beidz 1899. gadā. Pēc šīs skolas
beigšanas saņem stipendiju ārzemju studijām.
1899. gada līdz 1904. gadam dzīvo, strādā un mācās Parīzē. Apmeklē O. Rodēna
studiju, kā brīvklausītājs piedalās Mākslas Akadēmijas kursos, un, lai papildinātu
zināšanas tēlniecībā, iestājās G. Žermēna darbnīcā. Dzīvojot Parīzē,
Šķilters daudz strādāja un sūtīja darbus uz Štiglica skolas skatēm un izstādēm,
tāpēc uzturēšanās laiks Parīzē tiek pagarināts. Tiek apceļotas arī kaimiņu
valstis: Spānija, Maroka, Holande, Šveice, Vācija un Itālija, kur apgūst bronzas
liešanas tehniku.
Gustavs Šķilters ir vispusējs mākslinieks, kas darbojas ne tikai stājtēlniecībā,
bet arī dekoratīvās un memoriālās tēlniecības jomā. Mākslinieks veidojis
Latviešu kultūras darbinieku portretus, arī strādājis pie savu kolēģu - cittautu
mākslinieku portretēšanas. Portretos tiek akcentēta cilvēka būtība. Darbos
vērojama gan dzīvesprieka apliecinājumi, gan arī tikai autoram raksturīgais skumju un
sāpīgu pārdzīvojumu iezīmes. Šķilters uzmanību pievērš cilvēka fiziskā vecuma
attēlojumam, galvenokārt pievēršoties bērnu galvu attēlošanai.
Pēc atgriešanās Pēterburgā, no 1905. g.- 1918. g., Šķilters strādā Pēterburgā,
Štiglica skolā par plastikas veidošanas pedagogu. Papildus šim darbam strādā pie
žurnālu un grāmatu grafikas. Publicē arī apcerējumus par mākslas jautājumiem.
Darbi: ,,Rakstnieka R. Kaudzītes portrets", ,,Vecā vīra galva",
,,Vējā".
T. Zaļkalns (1876.) Dzimis Allažu pagasta ,,Zaļajā kalnā".
Bērnībā daudz laika pavadījis Siguldā, kur ietekmējās no dabas skaistuma.
1888. gadā pabeidzis Allažu draudzes skolu un devās mācīties uz Rīgas reālskolu.
Brīvajos brīžos daudz glezno. Pēc sastapšanās ar bērnības draugu Žani Gailiņu,
kurš studē Pēterburgas Štiglica Mākslas skolā, Teodors Zaļkalns nolemj lūgt
vecāku atbalstu studijām Pēterburgas Mākslas akadēmijā. 1893. gadā kopā ar tēvu
dodas uz Pēterburgu, lai uzsāktu mācības. Ceļā uz skolu sastop G. Šķilteru, kurš
Štiglica Mākslas skolā studēja tēlniecību; šajā skolā pēc eksāmenu
nokārtošanas iestājas arī T. Zaļkalns. Skola nespēj apmierināt jaunā censoņa
zināšanu alkas, un viņš iesaistās biedrībā ,,Rūķis". Šajā biedrībā
Zaļkalnu savā aizbildniecībā ņem Valters, kurš māca pieeju dabai māca kā gleznot,
iepazīstina ar elementāro gleznošanas tehnoloģiju, arī māca kā pareizi lietot
krāsas un kā tās sajaukt.
1899. gadā, Štiglica skolā, izturot konkursu saņem stipendiju viena gada studijām
ārzemēs. Vispirms viņš apmeklē Minheni, taču tās apkārtne mākslinieku nesaista.
Tad dodas uz Parīzi, kur aizbraucis viņa draugs G. Šķilters. Sākumā T. Zaļkalns
grib iet Purvīša un Zaļkalna pēdās, gleznojot dabu un ainavas, bet pēc sastapšanās
ar slaveno Ogistu Rodēnu savas domas maina.
1901. gadā uz neilgu laiku atgriežas Latvijā, bet tad atkal dodas uz Pēterburgu, kur
strādā juveliera Faberžē darbnīcā (tajā tiek no vaska veidotas dažādas sīkas
greznumlietiņas). Šajā laikā pievēršas mākslas kritikai un raksta mākslas
recenzijas ar pseidonīmu Kriša Mednieks.
No 1903. gadam līdz 1907. gadam Teodors Zaļkalns strādāja Jekaterinburgas Lietišķās
mākslas skolā, kur vadīja tēlniecības un kompozīcijas klases, mācīja tēlotāju
ģeometriju un zīmēšanu. Pēc tam dodas studēt uz Florenci, jo interesējās par
renesanses laika darbiem. 1908. gadā Itālijā top arī T. Zaļkalna darbs- meitenes
galva ,,Adelīna".
Atgriežoties no Itālijas, Latvijā tēlnieks aktīvi piedalās sabiedriskajā dzīvē,
organizē izstādes. 1910. gadā organizē I Latviešu tēlotājas mākslas izstādi.
Strādā arī pie kapu pieminekļu izgatavošanas. 1910. gadā realizē pirmo darbu
veltītu zemkopim Jānim Gaujam, bet 1913. gadā tika atklāts piemineklis viņa draugam
Emīlam Dārziņam. 1922. gadā Zaļkalnam uzticēja veidot pieminekli R. Blaumanim.
Zaļkalns piedalās arī konkursā par Brīvības pieminekļa celtniecību, taču iegūst
tikai otro vietu.
Visu savu tēlnieka mūžu Zaļkalns vadās no principa: studēt dabu, ņemt to par pamatu
un radīt patstāvīgus darbus. Skulptūrās atveidotajos tēlos saskatāma katra
konkrētā cilvēka būtība, dvēseles pārdzīvojumi.
Teodoram Zaļkalnam piemīt ne tikai tēlnieka talants, bet arī literārās dotības.
Viņš rakstījis dzeju, kritiku, vēstules, teorētiskos apcerējumus.
Darbi: ,,Cilnis", ,,Ārsta Vīzengberga ģīmetne", ,,Akadēmiķis Fricis
Blumbahs", ,,Vera Arnoldova".
Vispārīgie latviešu dziesmu svētki
Sākot ar 1834. gadu, Cimzes seminārs sagatavoja labi apmācītus skolotājus, kuri,
sekojot sava skolotāja piemēram aktīvi dibināja korus. Atsevišķos novados radās
doma par kopīgiem koru dziedāšanas svētkiem. Pirmais lielais un kopīgais koru
koncerts notika 1864. gadā Dikļos (organizētājs Juris Neikens). Piedalījās pieci
kori ar 80 dziedātājiem. Nākošais koru sarīkojums notika 1870. gadā Dobelē.
Līdz ar Dziesmu svētkiem latviešu arhitektūras vēsturē aizsākas jauna tipa un veida
ēku celtniecība: - estrāde vai slēgtā ēka lielam dziedātāju skaitam.
I. 1873, Rīga. Pirmo Dziesmu svētku notikumu vieta līdz mūsdienām
jau trīs reizes mainījusi nosaukumu. 1873 gadā to dēvēja par Ķeizara dārzu, pēc
tam par Viestura dārzu, bet tagad jau par Dziesmu svētku simtgades parku. I Vispārējo
Dziesmu svētku priekšnesumi notika gan toreizējā Ķeizara dārzā, gan arī
Arhibīskapa katedrālē Doma baznīcā. Svētku estrāde un speciālās luktas Doma
baznīcā tika darinātas pēc arhitekta J. F. Baumaņa skicēm. Dziedātājiem tika celta
speciāla tribīne ar jumtu, bet klausītājiem tika novietotas garu solu rindas.
Piedalījās 55 kori ar 1003 dziedātājiem. Virsdiriģenti bija Jānis Bētiņš un
Indriķis Zīle. Programmā bijušas 16 dziesmas, šeit pirmo reizi tika atskaņota
Baumaņu Kārļa ,,Dievs svētī, Latviju".
II. 1880, Rīga. Ar šiem Dziesmu svētkiem estrādes būvniecībā
tiek ieviesta jauna tipa celtne - noslēgta celtne. Šāda tipa estrādes dominē līdz
1926. gadam, kad arhitekts P. Kundziņš atkal izprojektēja atsevišķu estrādi
dziedātājiem un klausītāju daļu ar soliem.
II Dziesmu svētku būve ir gara telts veida celtne. Tā atradās Vecrīgā, tagadējās
Valsts Bankas vietā. Noslēgtajā telpā vienlaicīgi varēja uzturēties aptuveni 2000
koristu, kā arī bija 1200 sēdvietu un 300 stāvvietu. Svētkos piedalījās 69 kori ar
1624 dziedātājiem, no kuriem lielākais skaits, tas ir 1155 bija vīrieši.
Ēkas galveno fasādi rotāja uzraksts ,,Dziesmu gars lai līgo, kamēr tauta
dzīvo".
Ar šiem svētkiem aizsākās mūsu tautas dziesmu atdzimšana. Klāt nākuši jauni
autori - Jurjānu Andrejs un Oskars Šepskis.
III.1888., Rīga Atrašanās vietu III Dziesmu svētku estrādei
arhitekts J. F. Baumanis atrod tagadējās Valsts Mākslas akadēmijas vietā. Pats
arhitekts izstrādā arī jaunās ēkas projektu. Speciāli šiem Dziesmu svētkiem tiek
izveidota ,,izpušķošanas un apgaismošanas komisija". Ēku ceļ būvmeistars
Kārkliņš un tajā ir paredzētas vietas 7670 sēdvietām un 9000 stāvvietām. Šajos
Dziesmu svētkos pirmo reizi piedalās arī orķestris, tāpēc estrādes pašā
priekšā, it kā dziedātājiem pie kājām veidots padziļinājums, kurā tam būs
jāatrodas. Orķestris izpildīja Jurjānu Andreja ,,Svētku maršu", ,,Tūdaliņ,
tāgadiņ", arī kantāti ,,Tēvijai".
Šie dziesmu svētki tika sagatavoti daudz rūpīgāk kā iepriekšējie. Tika rīkoti
kursi un Vīgneru Ernests pat izdeva atsevišķu brošūru.
IV. 1895, Jelgava. IV Dziesmu svētki ieviesa vairākus jauninājumus
salīdzinājumā ar iepriekšējiem svētkiem. Mainījās būves autors, šoreiz tas bija
arhitekts Konstantīns Pēkšēns (1859. - 1928.). Par godu šiem svētkiem tika
projektēta un celta ēka 5000 dziedātājiem un 25000 klausītājiem. Svētki notika
nevis Rīgā kā līdz šim, bet gan Jelgavā. Lai varētu vieglāk iegūt atļauju
svētku organizēšanai tiek uzrādīts formāls iemesls - par godu 100 gadiem, kopš
Kurzeme ir pievienota Krievijai. Pēc sava veidola ēka līdzinājās bazilikai un tā
laika presē parādās ziņa, ka tā varētu būt viena no lielākajām koka konstrukcijas
celtnēm pasaulē.
Svētkus rīkoja Jelgavas Latviešu biedrība ar J. Čaksti priekšgalā. Piedalījās 103
koru. Virsdiriģents bija Jurjānu Andrejs, pieaicināti tika arī J. Vītols, J.
Jurjāns, E. Vīgners, J. Kade. Koncertos tika izpildītas J. un D. Cimzes, K. Baumaņa,
A. Jurjāna, J. Vītola, E. Vīgnera dziesmas.
V. 1910. Rīga. Kopš iepriekšējiem svētkiem pagājuši 15 gadu un
svētki atgriežas Rīgā. Lielais laika atstatums skaidrojams ir dažādi, bet kā
galvenais iemesls būtu jāatzīmē Krievijas nestabilais politiskais stāvoklis. Atkal,
lai iegūtu atļauju svētku svinēšanai, Krievijas valdībai tiek minēts formāls
iemesls - 200 gadu atcere par godu Vidzemes pievienošanai Krievijai.
Pirmo reizi svētku vēsturē tiek rīkots projektu konkurss, kura trīs labākos darbus
apbalvos. Jaunajai Dziesmu svētku būvei pilsēta bija atvēlējusi 10,5 pūrvietas
zemes, tagadējā ,,Dinamo" stadiona vietā. Vispārējai apskatei tiek iesūtīti
pieci darbi. Pirmo godalgu iegūst Ernests Polis, otro - arheoloģijas students E.
Auniņš, bet trešā vieta netiek piešķirta. Salīdzinājumā ar Jelgavas būvi, šī
ir daudz mazāka - tā ir paredzēta 2300 dziedātājiem un 10230 klausītājiem. Kopumā
šajos svētkos piedalās 82 kori ar 2303 dziedātājiem. Daļa sabiedrības šos svētkus
vispār neatzina par vispārējiem.
Koncertu programmā ienāca A. Kalniņa, E. Melngaiļa un E. Dārziņa dziesmas.
Pirmie latviešu mūziķi
Jānis Cimze (1814.) Izglītību iegūst Raunas draudzes skolā, vēlāk mācās Veisenfelsas seminārā, pēc tam izglītību papildināja Berlīnē. 1839. gadā, atgriežoties dzimtenē, uzņēmās direktora pienākumu pildīšanu Valmieras skolotāju seminārā, vēlāk Valkas skolotāju seminārā. Ar Cimzes darbību aizsākās kora dziedāšanas attīstība. Lielākais ieguldījums ir ,,Dziesmu rota", kurā pirmo reizi tika apkopotas tautas dziesmas. Līdz pat mūsdienām kori dzied Jāņa Cimzes apdarinātās tautas dziesmas: ,,Kur tu augi daiļā meita", ,,Saulīt vēlu vakarāi". Vīru korim paredzētā ,,Tūdaliņ, tāgadiņ" ir pirmā dziesma, kura paredzēta a capella izpildījumam.
Baumaņu Kārlis (1835. g.) Studējis Cimzes vadītajā Valkas
skolotāju seminārā, pēc tam izglītību iegūst Pēterpilī, kur apgūst
mājskolotāja un ģimnāzijas skolotāja tiesības, šeit arī papildina izglītību
mūzikas jomā, apgūstot klavierspēli pie slavenā profesora Černi. Mūzikas
izglītība tomēr nav visai pilnīga, tāpēc Baumaņu Kārļa daiļrade neraksturojas ar
lielu kvalitāti.
Lielāko slavu sasniedz ar mūsu valsts himnu ,,Dievs, svētī Latviju"
Kompozīcijām izmanto galvenokārt Ausekļa un savus tekstus. Par Baumaņu Kārļa
dzejnieka talantu tiek izteikti visai pretrunīgi viedokļi, bet nenoliedzami, ka dzejas
saturā redzam patiesu un kaislīgu patriotu, kurš cīnās par tautas tiesībām.
Baumaņu Kārlis aktīvi piedalās I un II Vispārējo dziesmu svētku organizēšanā.
No 1882. gada līdz mūža beigām dzīvo Limbažos un iesaistās dažādu biedrību
saviesīgajos pasākumos. Pēc viņa nāves Limbažu saviesīgā biedrība uzceļ
pieminekli, kuru darinājis tēlnieks Gustavs Šķilters.
Vīgneru Ernests (1850. g.) Mūziku studējis Maskavas
konservatorijā. Radošajā darbībā daudz paliekošu darbu nav atstājis. Kompozīciju
skaits ir neliels, un līdz mūsdienām saglabājušās tikai populārākie darbi: ,,Kā
Daugava vaida" un tautasdziesmu apdares: ,,Strauja upe" un Līgo dziesmas.
Vislielāko un paliekošāko ieguldījumu devis kordziedāšanas veicināšanā un
kordiriģēšanas jomā. Vīgners ir vadījis savu kori un bijis Vispārīgo dziesmu
svētku virsdiriģents
Ar 1918. gadu, kad tika nodibināts Fonoloģijas institūts, visu uzmanību veltīja
absolūtās dzirdes izkopšanas problēmu pētīšanai.
Jurjānu Andrejs (1856. g.). Mācījies Ērgļu draudzes skolā, pēc
tam Piebalgā. Pirmos spilgtākos mūzikas iespaidus guva tikai I Vispārīgajos dziesmu
svētkos, pēc kuriem tad arī pievēršas mūzikas studijām. 1875. gadā dodas uz
Pēterpils konservatoriju. Klavieru un vijoles apguves laiks jau bija garām, tāpēc
iestājās ērģeļu klasē. Jurjānu Andrejs, beidzot šo mācību iestādi, ieguva
trīs: ērģelnieka, kompozīcijas teorijas un mežraga virtuoza diplomus. Pēc
augstskolas beigšanas turpat vai 35 gadus strādājis nelielā Krievijas provinces
pilsētiņā Harkovā, tur vadījis gan mežraga klasi, gan arī mācījis mūzikas
teoriju. Jurjāna vadībā Harkovā tika nodibināts latviešu koris, tika arī
ierosināts dievkalpojumus noturēt latviešu valodā. 1916. gadā veselības dēļ
(strauji pasliktinās dzirde) ir jāatstāj darbs Harkovas konservatorijā, līdz ar to
paliekot bez eksistences līdzekļiem.
Vasaras Jurjānu Andrejs pavadījis klejojot pa Vidzemi un Kurzemi, meklējot un krājot
tautasdziesmas. Savu darbu viņš apkopojis izdevumā ,,Latvju tautas mūzikas
materiāli". Viņa mūzikai pamatā ir likta tautas mūzika. Ar Jurjānu Andreju
sākās mūsu tautasdziesmas atdzimšana
Tika izdotas četras grāmatas: pirmā veltīta Līgotnēm, kur apkopotas 74 melodijas,
otrā Laikmetu dziesmām kur tika apkopotas 260 dziesmas ziemai, rudenim un pavasarim, bet
trešajā - 190 apdziedāšanās un citu dzīru un svētku dziesmas, ceturtā daļa -
Rotaļu un dziedamo deju melodijas.
Kā slavenākie darbi jāatzīmē kantāte ,,Tēvijai", ,,Dievs, dod mūsu tēvu
zemei", ,,Nevis slinkojot un pūstot", ,,Laivinieku dziesmas".
Jāzeps Vītols (1863. g.) Tēvs ir bijis skolotājs Jēkabpilī, tur
arī mazais Jāzeps ieguva pirmo izglītību. Jau 5 gadu vecumā māsa mācījusi spēlēt
klavieres. Vēlākā periodā ģimene pārcēlās dzīvot uz Jelgavu, kur uzsācis
vijoļspēles un klavierspēles studijas, slepus arī komponē.
1880. gadā, 17 gadu vecumā, Jāzeps Vītols devās papildināt savas mūzikas
zināšanas uz Pēterpils konservatoriju, kurā brīvas vietas bija tikai alta klasē, tur
arī 1,5 gadus studēja. Pateicoties izcilajām zināšanām kompozīcijā un teorijas
jautājumos tika pārcelts studēt harmonijas klasē. Konservatoriju beidza 1886. gadā,
iegūstot Zelta medaļu. Ar Pēterburgu Vītolam saistījās garākais darba mūžs, kur
dzīvojis līdz 1918. gadam. Šajā laikā tika sarakstīta skaņdarbu ievērojamākā
daļa. Paralēli komponēšanai, strādājis par pedagogu, pildījis mūzikas kritiķa
pienākumus, piedalījies Pēterburgas latviešu sabiedriskajā dzīvē un vadījis kori.
Komponēšanai laiks palicis tikai vasarās, kuras pavadījis vai nu Latvijā, vai arī
Krievijas nomalēs, kur viņu neviens netraucētu.
Latviešu auditorijas priekšā pirmo reizi nostājās 1888. gadā, kad notika III
Vispārējie dziesmu svētki. Pēc tam sākās visai aktīva sadarbība ar latviešu
mūzikas veidotājiem - Baumaņu Kārli, Vīgneru Ernestu, Jurjānu Andreju.
1918. gada vasarā bija radusies doma - dibināt Rīgā latviešu operu. Lai to veiksmīgi
paveiktu, bija nepieciešami mūziķi, diriģenti, dziedātāji, kuri dzīvoja un
strādāja Krievijā. Tika nolemts šo darbu uzticēt visu cienītajam profesoram Jāzepam
Vītolam. Pirmā opera, kuru sāk sagatavot ir ,,Klīstošais holandietis", tomēr
1919. gadā darbs bija jāpārtrauc, jo Rīga tika okupēta.
Sastopoties ar problēmu, ka mūsu jauniešiem nav kur studēt mūziku, un radās doma par
konservatorijas dibināšanu, tajā darbs tiek uzsākts 1919. gada rudenī. Pirmā rektora
pienākumus līdz pat 1935. gadam pats arī veic.
Komponējis kora dziesmas, pievērsies lirikai, nedaudz arī patriotiska rakstura dziesmu
radīšanai, arī solo dziesmu radīšanai, piemēram - ,,Mana kokle", ,,Mirdzas
dziesma", ,,Klausies spulgacīt", ,,Zvejnieces dziesma". J. Vītolam pieder
arī pirmā latviešu simfonija, kuru atskaņo III Dziesmu svētkos. No ievērojamākajiem
vokāli instrumentālajiem darbiem ir ,,Beverīnas dziedonis",
,,Ziemeļblāzma". J. Vītols mūziku komponējis simfoniskajam orķestrim, arī
pūtēju orķestrim. Kā viens no autora slavenākajiem opusiem jāatzīmē variācijas
par ,,Ej saulīte drīz pie dieva".
Alfrēds Kalniņš (1879.) Dzimis Cēsīs, kur tēvs bijis muižnieku
kluba ekonoms, vēlāk pārcēlušies uz dzīvi Siguldā, jo tēvs nopircis vasarnīcas.
Skolā sāka iet Cēsīs, tur apmeklēja Mīlmaņa privātskolu, vēlāk Bērzaines
ģimnāziju un tad K. Millera reālskolu. Paralēli vispārīgajai izglītībai, Alfrēds
apguva mūziku, spēlēja gan klavieres, gan arī ērģeles. 1897. gadā iestājās
Pēterpils konservatorijā, kur apguva ērģeļspēli, klavieru spēli, mācījās
kompozīciju, teoriju un harmoniju. Ar studēšanu neveicās tik labi, cik vēlētos,
tāpēc pēc četru gadu mācīšanās konservatoriju pameta un brauca atpakaļ uz Rīgu,
kur strādāja par mūzikas skolotāju un nodarbojās ar komponēšanu.
1902. gadā tika izdotas Kalniņa dziesmu burtnīcas, kas ieguva visai lielu popularitāti
(piemēram dziesmas: ,,Marijai", ,,Verdzenes dziesma", ,,Bez ceļa", ,,Vēl
tu nezini").
Neraugoties uz pirmajiem panākumiem kompozīcijā, A. Kalniņš finansiālu apsvērumu
dēļ bija spiests no Rīgas aiziet. Viņš piekrita pieņemt ērģelnieka vietu Pērnavas
vācu draudzē. 1911. gadā pārgāja dzīvot uz Liepāju, kur veica ne tikai ērģelnieka
pienākumus, bet arī vadīja kori, komponēja, izdeva savas dziesmu burtnīcas.
1913. gadā sāka komponēt savu pirmo operu ,,Indulis un Ārija". Darbu pārtrauca
karš, jo nevarēja sazināties ar teksta autoru Raini. Karam sākoties, emigrē uz
Tērbatu, kur aktīvi koncertē un regulāri dodas koncertu izbraukumos uz Maskavu,
Pēterpili.
1919. gada rudenī Alfrēds Kalniņš atgriezās Rīgā, kur aktīvi iesaistījās
sabiedriskajā dzīvē, ir bijis mākslas departamenta mūzikas nodaļas vadītājs, arī
pildījis ērģelnieka pienākumus Jēkaba baznīcas Miera draudzē.
Savā daiļradē galvenokārt pievērš uzmanību solo dziesmu komponēšanai, nedrīkst
aizmirst arī faktu, ka ar Kalniņa ,,Baņutu" sākas latviešu operas vēsture.
Jāzeps Mediņš (1877.) Dzimis Kauņā, kur Jāzepa tēvs pildījis
obligāto karaklausību kā kara orķestra klarnetists. Pēc tēva dienesta beigām
ģimene atgriezusies Rīgā. Jāzepa muzikālās dotības izpaudušās jau agrā
bērnībā un 12 gadu vecumā viņš tika uzņemts Zīgerta mūzikas institūta vijoles
klasē, paralēli apgūstot klavieru un čella spēli.
1891. gadā Rīgā ieradās simfoniskais orķestris no Vācijas. Koncertturnejas laikā
saslima viens čellists un šajā vietā, uzvarot konkursā, tiek pieņemts Jāzeps
Mediņš, kuram tajā laikā bija tikai 14 gadu. Koncertējot ar orķestri tika apgūta
visu stīgu instrumentu - vijoles, alta, čella, kontrabasa un pūšamo mūzikas
instrumentu: obojas, klarnetes, mežraga spēlētprasme.
No 1896. gada līdz 1901. gadam ir bijis pedagogs Zīgerta institūtā, pēc kura nāves
institūta vadīšanu pārņem savās rokās.
Ar 1906. gadu Mediņš uzsāka darba gaitas Rīgas latviešu biedrības teātrī, kur
pildījis kapelmeistara pienākumus. Šajā laikā komponēta mūzika teātra izrādēm,
bet diemžēl notis kara laikā ir gājušas bojā. 1915. gadā emigrējis uz Maskavu, kur
strādājis par ceļojošās operas diriģentu. Atšķirtībā no dzimtenes radusies doma
par operas ,,Vaidelote" komponēšanu. Līdz pat 1922. gadam strādājis Baku operā
par kormeistaru un diriģentu. Šeit tikušas sarakstītas dziesmas, līdz Rīgai
nonākušas tikai trīs. Atgriežoties Rīgā, pēc 2 gadu nostrādāšanas Nacionālajā
operā, J. Mediņš ļoti smagi saslimis. Izveseļojies un varējis atsākt strādāt ir
tikai pēc 8 gadu ilgas ārstēšanās.
Daiļradē būtiska nozīme ir simfoniskajai mūzikai (,,D - dūra simfonija",
,,Simfoniskā skice", ,,Latvju zeme", ,,Armēņu melodijas"). 1927. gada
18. novembrī, par godu valsts svētkiem notika operas ,,Vaidelote" pirmuzvedums.
Komponists rakstījis, protams, arī solo un kora dziesmas.
Jānis Mediņš (1890.) Dzimis Bronkas pagastā, Kurzemē. Pirmo
muzikālo izglītību iegūst Zīgerta mūzikas institūtā, kura vadītājs tajā laikā
bija viņa brālis Jāzeps Mediņš. 1912. gadā tika atskaņotas viņa pirmās divas
dziesmas jauktajiem koriem. Šajā pašā gadā Nacionālajā operā tika uzvesta ,,Uguns
un nakts" pirmā daļa. Sākoties karam, iestājās Latviešu strēlnieku pulkā,
Rīgā atgriezies tikai 1920. gadā.
Komponējis operas ,,Dievi un cilvēki", ,,Sprīdītis". Mediņš ir autors arī
pirmajai latviešu baleta partitūrai ,,Mīlas uzvara".
Rakstījis mūziku arī simfoniskajam orķestrim ,,Zilais kalns", ,,Imanta".
Sarakstīti ir atsevišķi koncerti čellam, vijolei, trio klavierēm, improvizāciju
stīgu kvartetam.
Emīls Dārziņš (1875. g.) Dzimis un audzis Piebalgā, skolotāju
ģimenē. Jau agrā bērnībā ir parādījušās izcilas spējas vairākās jomās. Ļoti
agri iemācās lasīt, šī nodarbe patīk, tāpēc daudz lasa un iemanto tuvredzību. 6
gadu vecumā iepazina notis un sāka apgūt klavierspēli. 14 gados nejauši Emīla rokās
nokļuva Mocarta klavieru sonetu sējums, šīs mūzikas ietekmē izlēma savu mūžu
veltīt mūzikai.
Mūziku varēja mācīties tikai Rīgā, tādēļ pierunā vecākus, lai sūtītu viņu uz
turieni mācīties. 18 gadu vecumā sarakstīja savu pirmo dziesmu ,,Jūs kalni un jūs
lejas".
Bijusi doma doties mūzikas studijās uz Maskavu, taču Emīls saslimst un brauciens
jāatliek. Gadu vēlāk, tomēr devās studēt uz Pēterpili, kur apguva kompozīciju un
ērģeļspēli. Līdzekļu trūkuma dēļ mācīties varēja tikai trīs gadus, pēc tam
bija jāatgriežas Rīgā. Lai arī Pēterburgas periods ir bijis ļoti smags, pats Emīls
Dārziņš atzinis, ka tas ir bijis viņa dzīves laimīgākais periods. Rīgā
iedzīvoties ir bijis ļoti grūti, viņu neviens nav pazinis, sākumā pat draugu nav
bijuši. Idejas ir bijušas lielas, bet Rīgas mietpilsoniskā sabiedrība tās nav
atbalstījusi.
1903. gadā Dārziņš apprecējās, trīs gadus vēlāk piedzimst dēls. Materiālie
apstākļi atkal sarežģījās, finansu nelaimēm klāt vēl nāc mātes un sievas
saslimšana ar tīfu. Viss kopā komponistam radīja depresiju.
1910. gada 17. augustā Emīlu Dārziņu pie Zasulauka stacijas notrieca vilciens.
Autors ir 19 solo dziesmas autors (piemēram ,,Mātes dziesma", ,,Teici to stundu, to
brīdi"), 16 kora dziesmas (,,Lauztās priedes", ,,Mūžam zili",
,,Kapsētas klusums"). Rakstījis darbus arī orķestriem (,,Liriska
fantāzija", ,,Melanholiskais valsis", ,,Vientuļā priede" un ,,Mazā
svīta").
Emīls Dārziņš ir bijis ne tikai komponists, bet arī viens no pirmajiem mūzikas
kritiķiem. Rakstījis apcerējumus par Jāzepu Vītolu, Alfrēdu Kalniņu, par operas
rašanos un citiem mūzikas jautājumiem.
R. Vāgners (1813.) Dzimis Leipcigā. Agrā jaunībā nodarbojies ar
drāmu rakstīšanu, sarakstījis pat lielu traģēdiju, kurā darbības laikā mirušas
visas 42 darbojošās personas. Interese par mūziku radās tikai pēc Vēbera un
Bēthovena darbu noklausīšanās. Pēc koncerta, atgriežoties mājās, īsti nepazīstot
notis, sāk spēlēt operas uvertīru. Saprotot, ka no komponēšana bez zināšanām
neizdosies, nolēma mācīties.
20 gadu vecumā Vāgners pilnībā pievērsās operteātra skatuvei. 1833. gadā
uzrakstīja savu pirmo operu ,,Frejas".
1837. gadā ieradās Rīgā, lai uzņemtos diriģenta darbu vācu teātrī. Šeit
nodzīvoja divus gadus. Viņa vadītajā teātrī visi aktieri bija no Vācijas un
galvenokārt tika izrādītas Mocarta operas. Vāgners teātrī daudz strādāja, to pašu
prasīdams no visa teātra personāla. Drīz vien radās pirmie konflikti, kam sekoja
atlaišana no darba.
Vāgnera lielākais darbs Rīgā bija tas, ka tika sākta komponēt opera ,,Rienci".
Tās libretu izstrādāja Jelgavā, Rīgā komponēja pirmos divus cēlienus, bet pabeidza
Francijā.
Kādā 1839. gada rudens naktī, parādu apkrautais Vāgners, kopā ar savu sievu Minnu,
bēg pāri Krievijas - Vācijas robežai, lai dotos uz sapņu zemi - Franciju.
Rīgas Latviešu biedrības teātris (1868 - 1908) 19. gadsimta vidū
arvien vairāk latvieši pārcēlās dzīvot uz Rīgu. Šī gadsimta 60. gados pilsētā
to jau ir ap 20 tūkstoši, tomēr viņiem nebija nevienas organizācijas, kas tos
apvienotu. Pie biedrības dibināšanas pirmie klāt ķērās skolotāji Juris Caunītis,
Kaspars Biezbārdis un ierēdnis Bernhards Dīriķis. 1860. gadā viņiem atteica
apvienības dibināšanu, bija jāgaida labvēlīgāki apstākļi, tādi izveidojās 1868.
gadā, kad Baltiju bija piemeklējusi neraža un sākās ziedojumu vākšana trūkumā
nokļuvušajiem. Lai darbi ātrāk veiktos, tika nodibināta komiteja ,,Latviska
palīdzības biedrība priekš trūkumu ciezdamiem igauņiem". Jāatzīst, ka jau no
paša sākuma biedrība gūst slavu. Martā notikuši pirmie latviešu priekšlasījumi un
koncerti. Tomēr vislielāko popularitāti ieguva teātra pirmizrāde 1868. gada 2.
jūnijā, šo datumu var arī uzskatīt par latviešu teātra sākumu. Tika parādīta
komēdija ,,Žūpu Bērtulis".
1868. gada rudenī tika saņemta iekšlietu ministra atļauja dibināt pašiem savu
biedrību. Jau paša darbības sākumā nodibināja īpašu teātra komisiju, kurai
uzdevums bija nodibināt pastāvīgu teātri. Uzreiz sāka domāt par telpām, kur
teātrim būtu jāatrodas.
1870. gada 19. februārī iesvētīja tikko uzcelto Rīgas Latviešu biedrības namu, un
nākošajā dienā, tur jau notika teātra izrāde. Kā pirmo izrāžu dalībnieki
jāatzīmē Bergs, Mihelsons, Laka un Šlise. Pirmais režisors ir bijis Rihards Tomsons.
1869. gadā tika izsludināts pirmais latviešu lugu konkursu. Iesniegts bijis tikai viens
darbs, kurš atzinību nav ieguvis. Par latviešu oriģināldramaturģijas pirmo darbu var
uzskatīt Alunāna 1869. gadā sarakstīto lugu ,,Paša audzināts".
Lugas teātrim galvenokārt tika tulkotas no vācu valodas. Uzvedumus izrādīja ne tikai
Rīgā, bet arī Jelgavā.
Teātra attīstība bija cieši saistīta ar nacionālās literatūras un preses
veidošanos. Ar teātra palīdzību centās celt nacionālo pašapziņu. 70. gados viens
no galvenajiem sižetiem ir cīņa pret kārkluvācietību. Pozitīvais varonis lugās
parasti bija izglītots jaunietis, kurš uzsver savu piederību pie ,,zemes kārtas"
(piemēram Ērglis Bojenieka lugā ,,Nedz pa labo, nedz pa kreiso").
Vienlaicīgi tika veidota arī teātra terminoloģija. Vārdu ,,luga" izveidoja 1869.
gadā, aizstājot iepriekšējo nosaukumu ,,stiķis". Vācisko ,,bīni"
pārmainīja pret latvisko ,,skatuvi", bet ,,rolli" pret ,,lomu"
1870. gados teātris sastapās ar dažādām problēmām. Teātra vadītājs Alunāns ar
finansiālajām problēmām spiests cīnīties viens pats. 1874. gadā viņš atteicās no
teātra vadīšanas. 1876. gadā viņu atkārtoti aicināja uzņemties šo pienākumu.
1876. gadā tika pieņemti teātra komisijas likumi un ,,Latviešu teātra izrādītāju
sabiedrības likumi".
1878. gadā pirmo reizi tika publicēts Rīgas Latviešu teātra personāla saraksts
(Hofman kundze, Zvaigznīša kundze, Ā. Alunāns, Krastiņš, Švarcs).
1885. gadā nesaskaņu dēļ no teātra aizgāja Ādolfs Alunāns.
No 1888 - 1900 gadam uz latviešu skatuvēm tika izrādītas vairāk nekā 60
oriģināldarbu. Blakus Alunāna darbiem parādījās jauno autoru Aspazijas un Blaumaņa
darbi.
19. gadsimta 90. gados tika izrādīti klasiķu darbi. Latviešu skatītāji varēja
izvērtēt Šekspīra, Šillera, Balzaka, Ibsena darbus. Savukārt raizes radīja
oriģinālā repertuāra jautājums. Teātris neizrādīja vairs nevienu no Ādolfa
Alunāna laikā uzvestajām lugām. 1888. gadā tika izsludināts lugu konkurss.
Iesūtītas tika 8 lugas, bet nevienu neatzina par pietiekami labu izrādīšanai.
1894/95. gadā teātra trupā bija 13 aktieru un 8 aktrises. Izrādēs piedalījās arī
teātra koristi (kādu laiku kā koriste darbojās arī Aspazija), tika noorganizēta arī
dejotāju grupa, kuras apmācīja profesionāla baletdejotāja. Regulāri, ne tikai
izrāžu laikā, bet arī starpbrīžos teātrī spēlēja orķestris. Šajā laikā
slavenākie aktieri bija Dace Akmentiņa, Anna Brigadere; Maija, Berta Rūmniece, Jūlija
Skaidrīte, Jēkabs Duburs, Pēteris Ozoliņš, Aleksis Mieralauks.
Šajā laikā lugas teātrim rakstīja Rūdolfs Blaumanis (,,Pazudušais dēls",
,,Trīnes grēki"), Aspazija (,,Vaidelote", ,,Zaudētās tiesības")
20. gadsimta sākumā teātri atkal piemeklēja krīze, strauji samazinājās skatītāju
skaits. Tika nomainīta visa teātra vadība. Iztrūkst arī vienprātības teātra
organizatoriskajos jautājumos.
1908. gada 19. jūnijā nodega Rīgas Latviešu biedrības nams. Sadega arī viss teātra
inventārs. Aktieriem tika uzteikts darbs.
Jaunais latviešu teātris (1902. - 1905.) 1902. gadā Rīga ieguva
savu otro profesionālo teātri. Tas tika izveidots jaunuzceltajā Amatnieku palīdzības
biedrības namā Romānova ielā 25 (tagadējā Lāčplēša iela).Biedrība pati sev
paturēja pāris telpas, bet atlikušās izdeva jaunajai Rīgas Latviešu sabiedrībai,
kas noorganizēja teātri un nosauca to par Jauno latviešu teātri.
1902. gada 10. novembrī notika teātra atklāšana ar vācu komponista Konradīna
Kreicera operu ,,Naktsmājas Granādā". Divas nedēļas pēc operas skatītājiem
tika stādīta priekšā dramatiskā trupa, tā uzveda Ibsena lugu ,,Sabiedrības
pilārs".
Teātris sadarbojās arī ar Ādolfu Alunānu, tika uzvestas viņa lugas.
Otrajā sezonā teātris lielāku uzmanību pievērsa operām un operetēm.
Teātra vadībai nebija nekādu jaunrades plānu, pārspēt veco Rīgas Latviešu teātri
repertuāra un spēles stila ziņā arī nebija iespējams, tādēļ sabiedrība sāka
izteikt neapmierinātību ar teātra darbību. Tikai savā pēdējā darbības gadā
teātris varēja sevi apliecināt. 1905. gada 28. aprīlī notika pēdējā operas izrāde
,,Karmena".
Jaunās idejas teātrī ienāca ar Aspazijas ,,Sidraba šķidrautu", kura pirmizrāde
notika 1905. gada 27 janvārī un Ā. Alunāna darbu ,,Mūsu senči". Aspazijas darbs
ciešā mērā sasaucās ar tajā laikā notiekošajiem sabiedriskajiem un politiskajiem
procesiem. Visas 1905. gadā notikušās 25 izrādes ir bijušas izpārdotas, tāds
gadījums līdz tam laikam nav bijis pieredzēts nevienā no Rīgas teātriem.
1905. gada 8. decembrī tika parādīta pēdējā pirmizrāde - Hermaņa Heijermansa luga
,,Cerības grimšana". Dažas dienas pēc pirmizrādes Rīgā notika vispārējais
streiks, Jaunā latviešu teātra telpas kļuva par vienu no revolucionāro notikumu
centru. Zāle tika izmantota kā telpa masu mītiņiem. Kāda mītiņa laikā ēku aplenca
karaspēks, ielauzās tajā, pārtrauca sanākšanu un izdarīja kratīšanu. Telpas
pārmeklēja un izdemolēja. Teātri aizslēdza un aizzīmogoja, izrādes vairs netika
atļautas.
Ā. Alunāns (1848 - 1912) Bērnībā saņēmis vācisku audzināšanu
un izglītību jo māte ir bijusi vāciete. Liela ietekme Ādolfa izglītošanā ir bijusi
tēva brālim Jurim Alunānam, kurš vasaras brīvlaikos uzturējies pie brāļa un
nodarbojies ar zēna izglītošanu tautiskā garā.
Pirmos teātra iespaidus guvis Jelgavas vācu teātrī, un 1866. gadā pēc Jelgavas
ģimnāzijas beigšanas, nolēma kļūt par aktieri. Tajā pašā laikā iesaistījās
Tērbatas, bet vēlāk Pēterburgas vācu galma teātra trupās.
1868. gadā uzzinājis par pirmo teātra izrādi Rīgā, modās liela interese par
latviešu teātra likteni un tā tālāko nākotni. 1869. gadā notika Alunāna
viencēliena ,,Paša audzināts" pirmizrāde, kurā pats spēlēja arī galveno lomu.
1870. gadā Alunānu uzaicināja kļūt par Rīgas Latviešu teātra vadītāju, šo amatu
pildīja līdz pat 1885. gadam. Vienlaicīgi ir bijis gan dramaturgs, gan režisors, gan
aktieris un reizēm arī administrators.
Aizejot no teātra, atgriezās savā dzimtajā pilsētā Jelgavā. Tur nodibināja savu
ceļojošo teātra trupu ar kuru apbraukāja turpat vai visus Latvijas novadus.
Ādolfs Alunāns ir ne tikai darbojies teātra jomā, viņš ir arī rakstījis recenzijas
laikrakstos par teātra aktualitātēm. 1869. gada aprīlī ,,Baltijas Vēstnesī"
publicēja rakstu ,,Kāds vārds par teāteri". Šis apraksts bija pirmais
teorētiskais apcerējums par teātri latviešu presē.