KULTŪRA LATVIJĀ PĒC NETAKARĪBAS ATJAUNOŠANAS
Eduards Silkalns, Latvieši trimdā, Rīga, Izglītība.
Indulis Kažociņš, Latviešu karavīri zem svešiem karogiem 1940 - 1945, Rīga, Poligrāfists, 1999.
Avots, 1987.g. janvāris, [41 - 43]:
Gundega Repše
NERVOZA LAIKA KOMENTĀRS
Laikā, kad vakardiena jaunos apveidos piedzimst šodienā, kad veco un esošo pretrunu
divkaujas gūst gandarījumu savā bezpalīdzīgajā niknumā, kad agrāk par meliem
uzdotais reabilitējas patiesībā, bet nesenā likuma patiesība tiek pasludināta par
subjektīva izdevīguma mānu, kad vārdi jau draudīgi kļūst garantija darbā
ieslēptajai jēgai, jauna mākslinieka situācija sabiedrībā ārkārtīgi sarežģās.
Mišels Monteņs rakstīja tā: "Mūsu stāvoklī pats sliktākais, manuprāt, ir
tas, ka mūsu likumi, gluži tāpat kā mūsu apģērbi, nespēj iegūt kādu pabeigtu
formu. Ļoti viegli ir pārmest kādai pārvaldei nepilnības, jo visas mirstīgo lietas
ir pārpilnas ar tām; ļoti viegli ir arī iedvest kādai tautai nicināšanu pret veco
kārtību: jebkurš, kas to pasaka, vienmēr sasniegs savu mērķi, taču ar mēģinājumu
sagrautas iekārtas vietā nodibināt jaunu, turklāt labāku iekārtu, daudzi ir
aplauzuši sev zobus."
Mākslinieka personības attīstībai esošais klimats sabiedrībā ir dažādi
traktējams. Skaļi tiek deklarēts par jaunu pārrakstītais vērtību hierarhijas
alfabēts. Tiek pieprasīta jauna valoda. Daudzi jo daudzi pirmie pamanās būt runas
vīri un demonstrēt jaunapgūto izrunu. Bet reti kurš zina, ko šai valodā sludināt,
jo īsta mākslinieka daba vienmēr ir atbildusi tiem kritērijiem, kurus nu pasludinām
par vienīgajiem. Mākslinieka patiesība garo gadu transformācijās ir deformējusies
nedaudz mazāk kā, piemēram, rakstnieku, vēsturnieku un kritiķu patiesība.
Ir lielas nervozitātes laiks, lai sevī slēptās maksimālisma un jau piedzimšanas
stadijā "norakstītās" patiesības atkal padarītu dzīvas. Sūri un
dramatiski iemācījusies dzīvot dubultdzīvi, personība nu ir aicināta parādīties un
vainagot savu tautu un tās kultūru ar savu kailumu. Mākslas pasaulē tiesas prāvas ir
daudz pazemojošākas un baismīgākas kā citās sfērās, jo šeit spekulēts,
kukuļņemts un spiegots bija ar garu. Ne visām prāvām sabiedrība ir gatava, un ne
visas būs publiskas tiesas. Ir desmitiem, pat simtiem agrāko «notiesāto», kuri
šodien būtu īstenie lēmēji. It kā jau parasta vēstures dialektika. Domāju, ka
viena no satriecošākajām tiesām mūsu mākslas pasaulē bija Jāņa Pauļuka piemiņas
izstāde; kura lika bailēs un sirdsapziņā iedrebēties ne viena vien mākslinieka
dvēselei. Vakardien nepieņemto, neērto un savā veidā pat "izraidīto"
mākslinieku, uz kura rēķina citi kolekcionēja titulus un apauga ar sātīga miera
taukiem (var silti sust, ja pauļuki netiek pie vārda), mēs šodien uzlūkojam kā
jaunatklātu dievu. Un tas ir smacējoši smieklīgi un nožēlojami vienlaikus. Tagad,
kad ir atļauts un gandrīz ar likumu pieprasīts patiesīgums, mēs stumdāmies rindās,
lai aplūkotu tā mākslinieka darbus, kuru tikai nomirušu ielaida Mākslas muzeja
telpās.
Viņš nav vienīgais, kura dzīve un darbi tagad izrādījušies par sava veida ideālu,
kuru mākslinieki aicināti sasniegt. Tad nu vienreiz oficiāli pa īstam, ne slapstoties
un sevī slepeni kultivējot patieso garu. Gadu gaitā daudziem tas īstenais gars un
mugurkauls jau zaudējis formu, un es ar bažām domāju par viņiem - ko nu tagad? Aiz
kā aizslēpsies tagad? Drīz reabilitēsies arī citi "izraidītie"
mākslinieki. Nāks Leonīds Āriņš, Ērika Gulbe, Kurts Fridrihsons, Georgs Šēnbergs,
Auseklis Baušķenieks un Leonīds Mauriņš. Tā būs smaga procesija.
Bet ko tālāk? Kā uz visu šo jucekli raugās jauns mākslinieks, kura personības
tapšana noritējusi neatklāto, bet ļoti tuvu pazīstamo melu buduārā? Viss taču bija
redzams, viss zināms, atšifrēts un klusu ciests, bija izdevīguma frakcija, kurā jau
pirmos soļus spēra tie, kuriem šodien jāsaka savs noteicošais vārds. Protams, šīs
pašcieņas mokas jāiztur būs tai jauno mākslinieku daļai, kuri bija gatavi turpināt
vājāko (!?) ceļus, kuri tika uzskatīti par normāliem un likumsakarīgiem. Lamātie un
paši ar savu "es" un karogu palikušie šoreiz ies godīgi tālāk un skumji
noraudzīsies citu šķīstīšanās ugunīs. Bet varbūt sabiedrība atkal
"normalizēsies", tas ir, - atradīs sev kādu "neo"ērtu eksistences
vilkšanas pozu?
Noteikt mākslinieka personības aksioloģisko potenciālu šobrīd ir ļoti grūti. Viņa
vērtību sistēmu un orientāciju ētikā, estētikā, politikā utt. var censties tulkot
caur demonstrēto darbu atklāsmi, taču te draud uzķeršanās uz saturiskajām
kvalitātēm, kas var būt tukša skaņa (un tādu skaņu mums pietiktu simfonijām).
Sociālās stājas konsekvenci jaunam māksliniekam piedēvēt vai noliegt var vienā
mirklī, jo viņš ir topošs; satura un formas jautājumu pretrunas un mijiedarbība ir
ceļš uz pašas personības struktūras noskaidrošanos.
Vairākus gadus jaunajiem māksliniekiem pārmeta un šķeterēja vienveidīgos ietekmju
avotus, mazliet stilīgo ekstravaganci un emocionālo paviršību; kuras cēloņi bija
drudžainā pašapliecināšanās steiga, uz kuru, savukārt, mudināja sabiedrības
saasinātā interese un alkas pēc pārsteigumiem; pēc jauna izrāviena mūsu
glezniecības attīstībā. Šīs sasvstarpējās mākslinieka un sabiedrības attiecības
bija priekšvēstneši tai situācijai, kurā atrodamies šobrīd. Atšķirība tikai tā,
ka nu ne tikai māksliniekam jārealizē garīgā gaismotāja funkcija, bet arī
sabiedrībai jāstrādā, lai piekļūtu mākslas labumiem proporcionāli atdotajam
uztveres spēkam: Sabiedrībai ir jāatveseļo klimats ap mākslu kņudošajā vidē. Lai
mākslinieks vairs nav vientuļš maksimālists patērēt alkstošā pūļa vidū. Dzīves
un darba kritēriji ir uzstādīti vienlīdzīgi. Protams, tā ir vēlamā izteiksme, ne
tuvu realitāte, tomēr attieksmei pret mākslu, manuprāt, ir būtiski jāmainās.
Jauno mākslinieku bozīgās ērcības vietā šodien redzam lielāku iecietību,
šķietamu nomierināšanos, un tā ir likumsakarīga, ja personība sāk meklēt savu
padziļinājumu, meklēt neapjaustas potences sevī un vienlaikus apkārtējā vidē.
Cīņu par patiesu riktīgumu šodienas jaunie sevī izcīnīja jau līdz ar Akadēmijas
beigšanu, taču tā bija viņu personīgā programma, ne visas sabiedrības, tādēļ
arī viņu māksla nekļuva sevišķi tuva publikai, kura joprojām gaida arhaisku
mīļumu mākslā, kaut paši sen jau karo un plosās reāliju bargumā.
Pašreizējā un dominējošā jauno problēma ir spēja noturēties. Vizītkartes bija
spožas, reizēm pretenciozas un, katrā ziņā - intriģējošas, tāpat viesmīlīgā
omulībā pašu mājās sagaidītas. Bet visu mūžu nevar pasniegt vizītkartes. Nāk
laiks, kad aiz vārda un uzvārda jāatklājas pašai personībai - satvarā ar laiku, ar
tā specifiku un tās individualizētu redzējumu. Pārmaiņas jauno glezniecībā norit
lēni, bet tās ir būtiskas. Aizvien mazāk uzticamies prēmiju un popularitātes
šaltīm, arvien vairāk gribas lūkoties tur - lejā, dziļumā, tai ellē, kur dzimst
mākslas patiesība.
Taču skumji satraucošs fakts ir mākslinieka pasaules ikdienišķošanas straujie tempi,
kas var draudēt pat ar mākslas pārvēršanos rūpnieciskā, ražojošā mehānismā.
Dzīves problēmas un prasības pieaug, jaunie labprātīgās cerībās apaug ar desmitiem
sabiedrisko pienākumu, tā cerot vieglāk izpelnīties atzinību. Tas liek drudžaini
atražot gleznas izstādēm, lai nepaliktu to desmit nezināmo pūlī, kuri nav
pamanījušies paspēt būt visur un par katru cenu. Mums ir simtiem tikko piedzimušu un
jau aizmirstu mākslinieku, kuriem ir mazas izredzes nonākt avanscēnā līdzās tiem,
kas raujas pušu visās aktivitātēs, gūstot gan ievērību ar savu uzvārdu, bet kas
var izspēlēt ļaunus jokus daiļrades laukā, kurā apmāta steiga deģenerē
kvalitāti. Tomēr jācer, ka kaut ko par "nezināmo masu" mēs uzzināsim, jo
pieņemu, ka izmaiņas skars arī žūriju darbību, kuras līdz šim vislabprātāk
vērtēja mākslinieku uzvārdus, sabiedrisko aktivitāti, kā arī veselības un
personiskās dzīves krīzes, kas varēja slikti atsaukties uz izstāžu viengabalaini
jauko kopnoskaņu.
Neskatoties uz to, ka jaunie mākslinieki kopumā nav sevi sakompromitējuši un pagaidām
arī nav neviena gadījuma, kad kāds no viņiem būtu rindojis medaļas kastītē (kaut
asni spraucās braši), var pārmest sociālās stājas kuslumu, pat mīkstumu muguras
izliekumā. Jaunie mēģināja paturēt savu ādas krāsu, kamēr notika sagatavošanās
darbi jau minētajām "melns-balts, balts-melns" šaha partijām. Jāsaka, ka
viņi pat pārlieku neuztraucās par vispārējo puspatiesību gaisotni un bija lojāli
pret "normalitāti". Kaut arī bija jau atraduši savu patiesību un
pārliecību. Bet tā, dīvainā kārtā, nesmacēja, būdama nepateikta. Pietika ar to,
ka atrasta. Varbūt tādēļ, ka baidījās no iespējamā vājuma, ka, aprāti, noklusīs
pavisam?
Mūsu jaunās gleznotājas gan pārliecinoši demonstrēja savu pašizteiksmi, viņas
nevar novirzīt no šī ceļa nekādi argumenti, taču kā sievietes viņas nekaroja un
nesludināja. Acīmredzot te ir dzīva psihofizioloģiskā determinētība, neskatoties uz
vitālajām rezervēm, kuras tik ļoti trūkst vīriešiem gleznotājiem. Pat tiem, kuriem
sociālās stājas noteiktību vismaz saturiskajā ziņā varētu pievilkt aiz matiem.
Pašreizējā, nervozajā situācijā jaunie mākslinieki ir ierāvušies katrs savā
pasaulē, kura ir nogaidītības un aizspriedumu aizslēģota, jo pēkšņi var
izrādīties, ka tava viesistaba ir tikai ķēķis. Tādēļ viņu glezniecības
pārmaiņas nav acīmredzamas. Aktuālāk ir noturēt savu patiesību par kāpņu
laukumiņu. Bet mums labāk patīk sensācijas, tādēļ esošo stāvokli skeptiķis
apzīmēs ar stāvēšanu uz vietas. Tomēr kaut fragmentāri ielūkosimies šais
aizslēģotajās pasaulēs. Mēs redzēsim, ka, pastāvot iespējai saplakt mākslas
mašinērijā, dragāt atrastās un labi sakošļātās formas, viņi strādā.
Aija Zariņa, kuras personālizstāde iegrūda pašu mākslinieci nevajadzīgā sajūsmas,
skandālu, izbrīna un sensacionālu burbuļu zupā, turpina dzirdēt savu balsi
sirdspukstā un aizmirst uznāciena radīto efektu, kurš varēja padarīt neglābjami
slimu tālākai darbībai. Viņas sociālās stājas tiešuma cēlonis ir sevis apoteoze,
ticība savai pārliecībai. Bet ar ko gan citu mākslinieks var nostāvēt pilnā augumā
un paša spēkiem? Atgriežoties vēlreiz pie Jāņa Pauļuka, jāsaka, ka viņa stāja
bija varoņa stāja, bet viņš neklumburoja pa takām, kuras tulkot varētu publicisti un
sociologi. Pati glezniecība, tās vērtības raksturo viņa stāju, un arī jaunajiem nav
jāmeklē sevis kā dzīves vidū esošas personības pierādīšanas ceļš citu mākslu,
sadzīves un politikas atribūtu (ne būtības) tirgū. Tā ir pagājība, lai kā rūktu
iepriekšējo paaudžu "aktīvisti".
Sandra Krastiņa uzsāka savu glezniecības parādi ar silti piezemētiem, zemes
riktīguma nekad nepamestiem darbiem. Varēja pat likties, ka viņa kļūs par
visiemīļotāko "lauku mākslinieci", ja pratīs gudri sabalansēt sūruma,
sentimenta un vitalitātes proporcijas tradicionālajā priekšmetiskuma vidē. Bet
noticis ir citādi. Šodien Sandra Krastiņa ir to vidū, kurus ērtāk nelaist par tuvu.
Skaistā, zemnieciskā un krāsu gaumīgā idille ir sevī ierāvusies - kā ezis ar
adatām uz iekšu, un kļuvusi ievainojama, jūtīga, tāpēc ārēji jo skarbāka.
Māksliniece kļuvusi mazvārdīga, un zināmais teiciens, ka, jo mazāk kāds runā, jo
vairāk dzird tā vārdus, raksturo mākslinieces glezniecisko stāju šodien. Bet
sabiedrībā jau vairāk mīlam runīgos, čalojošos.
Neizprotama ir Daces Lielās popularitāte - kā pilsētā, tā laukos. Aptuveni
orientējoties skatītāju vairākuma garšas izjūtā un mākslinieciskajā gaumē,
mulsina tas, ka visumā konservatīvā latviešu publika mākslinieci tik nedalīti
pieņem. Jeb pieņem automātiski uz oficiālo godalgu rēķina? Daces Lielās pēdējo
gadu darbus pavada kāda izmisīga tendence iet uz noslēpumainību, pat mistiku un
daudznozīmību, kurā patverties ar visiem dzīves un mākslas jautājumiem, lai nebūtu
jābļaustās klajā laukā ar lozungu tipa mākslu. Var jau būt, ka visa sabiedrība ir
izslāpusi pēc šādas atelpas, pēc meditācijas vietas. Bet tā var būt tikai
pieturvieta.
Ieva Iltnere nav pārāk lutināta ar publikas mīlestību. Viņas izsmalcinātā gaume un
operatīvais skolu sakausējums strauji ir izrāvis mākslinieci tai atbrīvotības
stadijā, kad var nebaidīties būt pats un svešas acis tevī vairs nespoguļosies. Ieva
Iltnere pasauli redz vitālu un dramatisku, bet parāda trauslos, vieglos, vienlaikus
stūrainos un mīkstos mikromodeļos. Pasaule jau tās impulsa stadijā viņai ir
asociatīva, tādēļ gleznotājai pieraksta intelektuālismu, taču tas ir kļūdaini un
no šādiem strupi neietilpīgiem apzīmējumiem vajadzētu izvairīties, tulkojot viņas
stāju, kas ir gudra biežāk instinktā, kā aprēķinājumā.
Skaidra un stabila pasaule jau no pirmajām izstādēm atradās Edgara Vērpes gleznās -
demokrātiskās, vienkāršās. Grūti iedomāties, ka šis gleznotājs šaubās par visu
un arī apšaubīt ir gatavs jebko. Arīdzan savu pasaules uztveri. Tas pamanāms
pēdējos darbos, kuros mākslinieks kļuvis iekšēji satrauktāks no neziņas, kurā
vietā nu rakties dziļumā.
Jānis Mitrēvics jau ierasti preses slejās tiek apzīmogots par laimīgi
transformējušos kubistu, taču sen zināmie jēdzieni, attiecināti uz gluži citu
paaudzi un citu laiku, ir ļoti nestabili. No darba darbā mākslinieks "vācas
kopā" - meklējot lielās līnijas sevī un apkārtnē. Grūts publikai, jo nepamet
skatītājam atpazīstamu detaļu, atpazīstamu izjūtiņu, kas aiz rokas vestu tālāk
mākslinieka paša pasaulē. Var pārmest, ka Jānis Mitrēvics savā glezniecībā
lieliski iztiek bez skatītāja emocionālā strāvojuma, bez tā kvadrātcentimetra
audekla, kas paredzēts tieši tam. Tomēr mākslinieks drīkst savu pasaules modeli
mērot un pārbūvēt pats. Arī sagraut. Un šis mākslinieks varbūt savu pasaules
modeli grib novest līdz zināmai konsekvencei un tikai tad to pasludināt par mājokli,
kur patverties, kur domāt un dzīvot.
Juris Utāns, savukārt, visur jūtas kā mājās. No darba darbā viņš atmet bijības
pilnu pieklājību, ar kuru mocītos cits vienaudzis, un dodas plašā sabiedrībā un
arī vēsturē kā savējais, lai izkadrētu sev vajadzīgos mirkļus. Tipisks tematiskais
gleznotājs, kurš pakļauts visām briesmām, kas apstāv šo žanru.
Lai pierādītu brēcošajiem un iztapīgajiem, ka mākslinieka personības suverenitāte
un kaut nepatīkama patība ir ne tikai rožainās nākotnes garantija (vēsture šo to
tomēr māca), bet arī nopietna atbalss šodienas troksnim, es varēju minēt vēl citu
stipro jauno mākslinieku vārdus - Kārli Siliņu, Vilni Heinrihsonu, Albertu Pauliņu,
Ģirtu Muižnieku un Ilzi Avotiņu. Jācer, ka viņi visi būs tie, kas neaplauzīs zobus,
bet radīs jēgu un, pats galvenais, reālu nākamību mirklīgajai satrauktībai un
pārliecīgiem vārdu plūdiem. Viņi tagad ir atbildīgi, lai no haosa neuznirtu
bezzobji, hameleoni un garīgie spiegi. Tādēļ, kaut mugurkauls vēl pamīksts, vēlams
to turēt taisni.
Tāpat kā visos iepriekšējos gadsimtos, arī divdesmitā gadsimta izskaņa, tā
pēdējie gadi nāk ar paātrinātu domu un jūtu apmaiņu, ar iekšēju
sasprindzināšanos, spēku pārgrupēšanos, vispārzināmu jautājumu neatlaidīgu un
atkārtotu vaicājumu. Kas ir māksla? Kāda tā veidosies? Ko tā saglabās un ko jaunu
dos civilizācijai? Kas noteiks mākslas un sabiedrības vārās, neprognozējamās
attiecības? Un kā šajās attiecībās iekļausies, kādu lomu uzņemsies mākslas
izglītības centri, mūžam cildinātās un peltās mākslas akadēmijas? Galu galā -
kāds veidosies pats divdesmitpirmā gadsimta cilvēks, kas radīs viņa iekšējo
satvaru?
Šos un citus tikpat būtiskus jautājumus uzdod mākslinieki, mākslas zinātāji,
mākslas atbalstītāji, filozofi, prese. Jaunas kustības, teorijas, pasauli
visaptverošas akcijas, hektāriem plašas mākslas mesas, intensīva līdz šim nezināmu
tehnoloģiju ieviešana pat tradicionālajos mākslas veidos, pastiprināta vēršanās
pagātnē, izdodot vēl nebijušu grāmatu daudzumu par mākslu un māksliniekiem. Tas
viss mutuļo. pulsē, virmo un pieņemas spēkā jauna gadsimta gaidās.
Tā visā pasaulē. Arī Latvijā.
Iespējams, ka tieši tas bija viens no iemesliem, kas 1993. gadā Latvijas Mākslas
akadēmijas paspārnē lika izveidoties jaunai mākslinieku apvienībai - starptautiskajai
mākslas asociācijai "B-13". Bez skaļiem manifestiem, bet ar rosmes pilnu
darbības gribu triju gadu laikā grupa pierādījusi savas pastāvēšanas iespējas un
nepieciešamību. Regulāra mākslas darbu ekspozīciju veidošana Rīgā, citās Latvijas
pilsētās, ārvalstīs. Tas ir tas klusējoši intensīvais dialogs, kas ļauj noskaidrot
mākslas asociācijas estētiskās koncepcijas. Un to vēriens nav šaurs:
* mākslinieku intelektuālā potenciāla pilnveidošana jaunceļamajā valstī;
* latviskas mākslas principu noskaidrošana un izvērtēšana, tajā pašā laikā
stiprinot kontaktus ar citiem Eiropas māksliniekiem un mākslas augstskolām;
* postsociālisma mākslas iekļaušana kopīgajos mākslas attīstības procesos;
* jaunu talantu iespēju veicināšana.
Tā varētu formulēt vismaz daļu no starptautiskās mākslas asociācijas
"B-13" nolasāmajām līdzšinējās darbošanās galvenajām tendencēm.
Šī ir grupas pirmā gadagrāmata. Tā ļauj nojaust asociācijas biedru
individualitātes, mākslinieciskās domāšanas veidu, talanta pakāpi. Un varbūt tā
dos arī nojausmu, skaidrojumu, atbalstu Raiņa izvirzītajai tēzei - gars laiku lokos
nesīs jaunu gaismu.
Ingrīda BURĀNE
mākslas maģistre
Eduards Silkalns, Latvieši trimdā, Rīga, Izglītība, [50 - 53]:
TRIMDAS BEIGAS
Trimdas beigas jādatē ar 1991. gada 21. augustu, kad Latvija pasludināja neatkarību
no Padomju savienības. (Tā paša gada beigās likvidējās pati Padomju savienība.) Ja
trimda bija bēgšana no komunistu varas un protests pret Latvijas piespiedu iekļaušanu
Padomju savienībā, tad tagad cēlonis turpmākai atbūtnei no Latvijas, kā arī
protesta mērķis bija zaudēts.
Notikumiem Latvijā iepriekšējos četros gados trimdas latvieši sekoja ar aizturētu
elpu kā necerētam brīnumam. Neticami šķita, ka pēc ilgiem aizlieguma gadiem
latvieši Latvijā atkal drīkstēja lietot nacionālos simbolus: atritināt
sarkanbaltsarkano karogu, no paslēptuvēm izcelt un atkal goda vietā likt ģerboni,
dziedāt "Dievs, svētī Latviju!". Lielākos latviešu centros trimdinieki
pulcējās labi apmeklētos videofilmu vakaros, lai lieliskos, pārsteidzošos notikumus
Latvijā redzētu paši savām acīm. No Latvijas sāka braukt ciemos rakstnieki,
mākslinieki, dziesmu un teātru ansambļi. Trimdinieki viņus uzņēma ar lielu
mīlestību un viesmīlību, vairs nebaidīdamies, ka viņi varētu būt padomju spiegi,
kā tas bija ar vienu otru retu apciemotāju komunistu varas ziedu laikos. Arī trimdas
latvieši arvien lielākā skaitā devās viesos uz Latviju, ciemiņu skaitam kulmināciju
sasniedzot 1990. gada Dziesmu svētkos. Var sacīt, ka latviešu tautas t.s. Trešā
atmoda (1987 -1991) trimdu sapurināja, deva ārzemēs dzīvojošajiem tautiešiem jaunu
tautisku sparu un degsmi.
Visus padomju varas gadus trimdiniekus bija uzturējusi doma, ka viņi savās
pašreizējās dzīves vietās mīt tikai pagaidām un ka, tiklīdz Latvija atgūs
brīvību, viņi tur atgriezīsies, jo Latvija taču bija viņu tēvu zeme un viņu
īstās mājas. Saskarsmē ar mītnes zemes pamatiedzīvotājiem viņi arvien uzsvēra, ka
viņi nav nekādi parastie emigranti, kas atbraukuši meklēt ērtāku dzīvi un lielāku
labklājību, bet viņi ir politiskie bēgļi.
Tomēr notika kas neparedzēts: pēc 1991. gada 21. augusta nekādas trimdinieku masas
atceļu uz Latviju neuzsāka, atgriezās tikai atsevišķi indivīdi. Daži teica, ka esot
mazliet jāpagaida. Latvija esot brīva tikai nomināli, t.i., vārda pēc, jo vēl jau
tur uzturoties padomju jeb krievu armija. Bet arī pēc svešās armijas izvākšanās
ārzemju latviešu rīcība nemainījās. Var sacīt, ka trimdinieki nepārtapa par
repatriantiem, viņi pārtapa par emigrantiem, kas ārzemēs turpina uzturēties visādu
citu, tikai ne vairs politisku iemeslu dēļ.
Kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas latvieši Rietumos arvien skaudr?k s?ka sajust,
ka viņu ilggadīgā doma par atgriešanos nav bijusi nekas vairāk kā vien sapnis jeb
ilūzija. Svešatnē pavadītais turpat pusgadsimts izrādījās pārāk ilgs laiks, lai
to var?tu no mūža izsvītrot un lai Latvijā varētu jaunu mūža posmu piekabināt
1944. gadā pārtrauktajam. Kas Latviju atstāja jaunos gados, tagad jau bija kļuvuši
sirmgalvji. Viņi beidzot sāka saprast to, ko ilgajos padomju okupācijas gados nebija
gribējuši aptvert: proti, tagadējās Latvijas teritorijā ieraudzīt 1944. gadā
atstāto Latviju ir tikpat neiespējami, cik atgriezt atpakaļ pašu jaunību.
Kādreizējā svešatne turienes latviešiem gadu desmitu gaitā bija pārvērtusies par
mājām, bet bieži par īstajām mājām dēvētā Latvija bija pārvērtusies vairāk
vai mazāk par svešu vietu. Svešatnē laistās saknes izrādījās pārāk dziļas. Bija
par grūtu atstāt ierastās mājvietas, mīļu tuvinieku kapus, bērnus, kas varbūt bija
apprecējuši cittautiešus, un mazbērnus, kas latviski runāt nebija iemācīti un kurus
nekādas saites ar Latviju tātad nesaistīja. Bija bažas par to, vai, vecumam pieaugot
un dažādām vecuma kaitēm uzmācoties, Latvijā varētu cerēt uz līdzvērtīgu
medicīnisku aprūpi tai, kāda bija pieejama mītnes zemē. Ja pašreizējā dzīves
vieta bija izlutinājusi ar siltu klimatu, mocīja bailes no Latvijas aukstajām ziemām.
Lai atvieglinātu brīžiem slikto sirdsapziņu par neatgriešanos Latvijā, ārzemju
latvieši ķērās pie citādu saišu veidošanas ar Latviju. Viņi sāka uz Latviju
sūtīt t.s. humānās palīdzības jeb humpal sūtījumus. Viņi rīkoja dažādas
ziedojumu vākšanas akcijas Rietumos un līdzekļu sadales akcijas Latvijā materiālās
grūtībās nonākušu cilvēku kategorijām, piemēram, daudzbērnu ģimenēm, kara
invalidiem. Lieli ārzemēs izdotu latviešu grāmatu krājumi, kā arī grāmatas
svešvalodās dažādās specialitātēs tika nosūtīti Latvijas mācību iestādēm un
bibliotēkām. Ārzemju latvieši palīdzēja Latvijas jauniešiem sagādāt
mācīšanās, studēšanas, zināšanu papildināšanas iespējas Rietumu skolās un
universitātēs. Tie ārzemju latvieši, kas 8. nodaļā minēto iemeslu dēļ bija
vairījušies apciemot Latviju okupācijas gados, sāka to apciemot tagad un atjaunoja
sakarus ar ilgus gadus neredzētiem radiem. Speciālisti dažādās nozarēs Rietumos
(ārsti, skolotāji, rakstnieki) uzņēma kontaktu ar tās pašas nozares kolēģiem
Latvijā un sarīkoja kopīgas konferences un citādas tikšanās.
Gan krietni mazāk par pusi visu ārzemju latviešu atjaunoja Latvijas pilsonību jeb
pavalstniecību, kad Latvijas valdība to piedāvāja visiem latviešiem, kas 1940. gada
17. jūnijā bija dzīvojuši Latvijā, un viņu tiešajiem pēcnācējiem neatkarīgi no
viņu pašreizējās dzīves vietas. Tomēr interese par politiskajām norisēm Latvijā
ārzemju latviešos ir liela. Ar īpašu dedzību viņi sekoja 5. un 6. Saeimas
vēlēšanu norisei. Tie, kas vēlēšanās piedalījās, teicās balsis nodot par
partijām, kas pa labi no centra, piemēram, "Tēvzemei un brīvībai". Gan 5.,
gan 6. Saeimas deputāti ir vairāki no trimdas Latvijā atgriezušies tautieši.
Kā Latvijā, tā ārzemēs reizēm runā par to, kā tagad apzīmēt ārzemju latviešu
kopienas, kad trimda beigusies. Paši ārzemju latvieši iebilst pret padomju laikā
bieži lietoto klaida vārdu. Kaut gan, no vienas puses, vārds pareizi norāda uz
latviešu izkliedētību pa visu pasauli, tas, no otras puses, ir tuvs vārdam ar
negatīvu nokrāsu "klaidonis", bet par klaidoņiem ārzemju latvieši sevi
gluži neuzskata. Varbūt ne tik slikts ieteikums bijis ārzemju latviešus īsuma labad
saukt vienā vārdā par ārlatviešiem. Daži saka, ka neko labāku par trimdu
nevarēšot izgudrot, tomēr vārda "trimda" lietošana attiecībā pret
pašreizējo laiku ir problemātiska, jo tā rada iespaidu, ka ārzemju latviešiem ir
iebildumi pret politisko iekārtu arī tagadējā Latvijā, kas taču nav tiesa.
Kāda nākotne sagaida ārlatviešus? Var jau būt, ka, dzīves labklājībai Latvijā
turpmākajos gados uzlabojoties, ceļu uz "īstajām mājām" atradīs vēl
viens otrs ārlatvietis, tomēr liekas, ka arī tad vēl viņu skaitu drīzāk nāksies
lēst simtos nekā tūkstošos. Ārlatvieši turpinās apciemot Latviju, visvairāk
vasarā, pie kam no tuvajām ārzemēm (Zviedrijas, Vācijas) brauks biežāk nekā no
tālajām. Kādreizējo bēgļu mūža gadu skaitam pieaugot, arvien vairāk būs tādu
atlidotāju, kas ieradušies, lai savu dzimto zemi skatītu pēdējo reizi mūžā. Kamēr
vēl ārzemēs turpinās mirt pirmā bēgļu paaudze, Latvijā turpinās ierasties
kremēto mirstīgo atlieku urnas guldīšanai dzimtenes smiltājā. Kad ārzemēs sāks
mirt ārzemēs dzimušo ārlatviešu paaudzes, urnu kustība uz Latviju droši vien
pārtrūks.
Latviešu sabiedriskās un kultūras rosmes lielākos ārlatviešu centros, iespējams,
dažus gadu desmitus vēl turpināsies, kaut to apjoms lēnām samazināsies. Rosmju
saglabāšana līdzšinējā līmenī vai pat to pacelšana līdz 1950. un 1960. gadu
līmenim būtu iespējama vienīgi ar jauniem latviskā dzīvā spēka papildinājumiem no
Latvijas. Tādi būtu iedomājami vienīgi, ja pār Latviju no jauna nāktu jauna
kataklizma, bet kā Latvijas latvieši, tā ārlatvieši taču lūdz Dievu un visus labos
garus, lai Latvija no tādas tiktu pasargāta.
Otrā pasaules kara trimda - gluži kā pats karš, gluži kā deportācijas - latviešu
tautai iezīmēja dziļu traģēdiju, jo tauta zaudēja daudz dzīvā spēka. Ārlatviešu
uzdevums pašreizējā laikā, kad Latvija gan ir politiski brīva, bet saimnieciski vēl
vārga, ir savai tēvu zemei iespēju robežās palīdzēt. Latvijā dzīvojošo latviešu
pienākums savukārt ir censties ārlatviešus, viņu gaitas svešumā, piedzīvojumus,
pārdzīvojumus, mentalitāti un nostāju labāk izprast, lai visi varētu justies kā
vienotas tautas locekļi. Tādas izpratnes veicināšanai - it sevišķi Latvijas
latviešu jaunajā audzē - veltīts šis nelielais izdevums.
TREŠĀ ATMODA LATVIJĀ
Neviena tirānija nav mūžīga. Otrajā pasaules karā ieroču vara sagrāva nacistu
tirāniju. Komunistu tirānija sabruka no iekšienes, jo tā bija celta uz slepkavībām
un balstījās varmācībā un melos. Impērijas republikas atteicās pakļauties
komunistiskās partijas diktatūrai. Kad 1991. gada augustā Padomju Savienības
militāristi mēģināja ar varu gāzt Padomju Savienības prezidentu Gorbačovu, lai
glābtu impēriju, visa Savienība svārstījās pilsoņu kara draudos. Latvijā, Rīgas
tuvumā, bija radīta kara pilsētiņa, kurā Padomju Savienības Aizsardzības
ministrijas spēki slepeni gatavojās gājienam uz Rīgu, lai noslāpētu latviešu tautas
Trešo atmodu.
Domātais apvērsums Maskavā neizdevās, bet, kamēr Latvijā tas vēl nebija zināms,
Baltijas kara apgabala un no Maskavas ar speciālu uzdevumu atsūtītie krievu
ģenerāļi, izpildot Maskavas pavēli, uzsāka militāru akciju pret Latvijas Republikas
valdību un iestādēm Rīgā. 19. augustā armija sāka savu uzbrukumu ar ceļu un tiltu
bloķēšanu. Okupēja televīzijas kompleksu Zaķusalā. Rīgas ielās iebrauca bruņu
transportieri ar karavīriem un smagajiem ieročiem. Vēlāk, vakarā, desantnieki
okupēja Iekšlietu ministrijas ēku un Tautas frontes mītni. Naktī desantnieki sagrāba
radiofonu. Ap pusnakti Rīgā iebrauca liela tanku kolonna. Tallinas ostu bloķēja
padomju karakuģi.
20. augustā desantnieki ieņēma telefona un telegrāfa centrāli. Sāka raidīt armijas
radioraidītājs, paziņojot Ārkārtējās komitejas rīkojumus. Uz visiem rajoniem tika
izsūtītas telegrammas ar paziņojumu, ka atjaunota Padomju Savienība un ka Latvijas
Republikas Augstākās Padomes lēmumi vairs nav spēkā. Tam atbildēja Latvijas
Augstākā Padome un Ministru Padome, aicinot tautu uz ģenerālstreiku un nevardarbīgu
pretestību. Visas pasaules ziņu dienesti uzmanīgi vēroja, kas notiek Latvijā.
21. augustā desantnieki bruņu transportieros iebrauca Vecrīgā un mēģināja
virzīties uz parlamenta ēkas pusi. Viņu kustību traucēja šaurās ielas un tautas
ierīkotie aizsprosti. Desantnieki dusmās sāka vajāt cilvēkus un šaudīties.
Parlamentā notika Augstākās Padomes sēde, kurā drosmīgi un ar lielu balsu vairākumu
pieņēma Konstitucionālo likumu, kuram ir četri panti:
1. Noteikt, ka Latvija ir neatkarīga, demokrātiska republika, kurā Latvijas valsts
suverēnā vara pieder Latvijas tautai un kuras starptautisko tiesību statusu nosaka
Latvijas Republikas 1922. gada 15. februāra Satversme.
2. Atzīt par spēku zaudējušu 1990. gada 4. maija deklarācijas "Par Latvijas
Republikas neatkarības atjaunošanu" 5. punktu, kas noteica pārejas periodu
Latvijas Republikas valsts varas atjaunošanai de facto.
3. Līdz okupācijas un aneksijas likvidēšanai un Saeimas sasaukšanai valsts varu
Latvijas Republikā pilnībā realizē Latvijas Republikas Augstākā Padome. Latvijas
Republikas teritorijā ir spēkā tikai tās augstāko valsts varas un pārvaldes
institūciju likumi un lēmumi.
4. Konstitucionālais likums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Šo lēmumu parakstīja Anatolijs Gorbunovs un Imants Daudišs.
Piepeši, pulksten 14.00, bruņu transportieri no Vecrīgas aizbrauca. No Maskavas bija
saņemta ziņa, ka apvērsums ir izgāzies, tā barveži bēg. Vakarā Baltijas Kara
apgabala pavēlnieks pavēlēja desantniekiem atstāt okupētās ēkas. Maskavā tika
apcietināti apvērsuma barveži. Rīgā apcietināja Alfrēdu Rubiku, kas bija apvērsuma
organizētājs Latvijā.
Latviešu tautas nevardarbīgā barikāžu akcija un dziesmotā revolūcija uzvarēja.
Tauta stājās pie savas satriektās dzīves atjaunošanas. Atjaunoti tika arī Latvijas
Bruņotie spēki, kas apliecināja, ka ir gods kalpot Latvijai. Vēl paies savs laiks,
kamēr Latvijas sargi kļūs tikpat iecienīti un iemīļoti, kādi tie bija 1940. gadā,
bet tas notiks. Nāks jauna, lepna un patriotiska paaudze. Tad Latvijas aizsardzības
spēku karavīri atkal drosmīgi stāvēs savās sargu vietās - savam godam, latvju
slavai, tēvzemei un brīvībai.