KULTŪRA LATVIJĀ PĒC II PASAULES KARA
Pēc 1945. gada 8. maija visa Latvijas Republikas teritorija atkal tika iekļauta
Padomju Savienības sastāvā. Augstākā likumdošanas un izpildu vara formāli
piederēja Latvijas PSR Augstākajai Padomei un Ministru Padomei, kas pēc PSRS valdības
un komunistiskās partijas norādījuma bija izveidotas jau 1940. gadā un visus kara
gadus uzturējās Maskavā.
Kaut gan Padomju Savienības okupācijas laikā latviešiem nācās piemēroties un
pakļauties jaunajiem dzīves apstākļiem, tomēr latviešu tauta centās saglabāt tās
literatūras, mākslas, mūzikas un teātra dzīves tradīcijas, kas bija veidojušās jau
gadu desmitiem. Tas gan nenācās viegli, jo visu veidu kultūras dzīves norisēs bija
stingri jāievēro gan Staļina, gan Padomju Savienības un tās kompartijas izsludinātie
likumi, visos iespējamos veidos un vietās jāslavina Padomju Savienības vara un
jāapliecina, cik laimīgi mēs, latvieši, jūtamies, nokļuvuši Padomju Savienības
aizgādniecībā. Kas šādai politikai nepakļāvās, to arestēja vai izsūtīja
trimdā.
Izglītība. Vislielāko interesi komunistiskās partijas
ideoloģiskie vadoņi pievērsa izglītības sistēmai, jo tai bija jāveido nākamie
pārliecinātie komunisti. Tādēļ pēckara gados pamazām tika noārdīta neatkarīgās
Latvijas laika izglītības sistēma. Turpmāk skolās galveno uzmanību veltīja
komunistiskā pasaules uzskata veidošanai, mācību procesā apkarojot brīvdomību un
ieaudzinot paļāvību tam, ka augstākstāvošu personu rīkojumi vienmēr ir pareizi un
nav apstrīdami. Padomju valstij nebija vajadzīgas radošas personības, bet gan
paklausīgi pavēļu izpildītāji. Skolās visam mācību procesam, visām mācību
stundām bija jāpauž komunistiskās audzināšanas idejas. Komunistiskajai partijai
jauno paaudzi centās sagatavot Latvijas Ļeņina Komunistiskās Jaunatnes Savienība
(komjaunatne), kuras uzdevumā lielākā daļa Latvijas jauniešu vecumā no 14 - 28
gadiem bija komjaunieši, 9 - 14 gadus veci pusaudži kļuva par pionieriem, bet jaunākie
skolēni bija oktobrēni. Pārsvarā visas mācību grāmatas tika tulkotas no krievu
valodas, jo latviešu autoriem atļāva rakstīt mācību grāmatas tikai pamatskolas
jaunākajām klasēm. Tāpat arī skolās maz uzmanības pievērsa svešvalodu (izņemot,
protams, krievu valodu) un latviešu valodas mācīšanai, jo nākotnē nebija paredzama
to praktiska pielietošana. Toties krievu valodas apguvei paredzēto stundu skaitu ar
katru gadu palielināja. Tā, piemēram, astotajā klasē krievu valodai bija paredzētas
sešas mācību stundas nedēļā, pie tam klasi, ja tajā bija vismaz divdesmit pieci
skolēni, krievu valodas mācību stundā dalīja uz pusēm un tajā strādāja divi
skolotāji. Ar katru mācību gadu centās palielināt tā saukto divu plūsmu skolu
skaitu (latviešu un krievu plūsmas skolas). Šo pasākumu mērķis bija latviešu tautas
pārkrievošana. Tādēļ arī vēstures stundās vislielāko uzmanību veltīja PSRS
pagātnes notikumu apguvei, Latvijas vēsturi apskatot tikai saistībā ar Krievijas un
Padomju Savienības vēsturi.
Ar valdības rīkojumu ieviesa obligātu vidusskolas izglītību, kam bija gan pozitīvas,
gan negatīvas sekas. Negatīvās sekas izpaudās tādējādi, ka daudzus mācīties
nespējīgus vai negribošus skolēnus no pirmās līdz vienpadsmitajai klasei vienkārši
"vilka" līdzi spējīgākajiem. Līdz ar to pazeminājās vidusskolu beidzēju
zināšanu līmenis.
Augstskolu studentiem bija jāapgūst daudzi izvēlētās specialitātes mācību procesā
nevajadzīgi priekšmeti, piemēram, PSKP (Padomju Savienības Komunistiskā partija)
vēsture un komunistiskā filozofija. Latvijas augstskolās uzņēma arī daudzus citu
republiku iedzīvotājus, kas pēc diploma saņemšanas lielākoties palika dzīvot
Latvijā. Tāpat Latvijā atradās arī Civilās aviācijas institūts un Padomju armijas
karaskolas, kurās mācījās tikai nedaudzi latvieši. Savukārt jaunieši no Latvijas
studēja augstskolās Maskavā, Ļeņingradā un citur.
Zinātne. Lai gan daudzi ievērojami latviešu zinātnieki kara
gados pameta tēvzemi, 1946. gadā Latvijā pēc PSRS (Padomju Sociālistisko Republiku
Savienība) parauga izveidoja Padomju Latvijas Zinātņu akadēmiju. Šī pētniecības
iestāde kļuva par galveno zinātnes centru Latvijā. Akadēmijā izdarīja pētījumus
galvenokārt tehniskajās un dabas zinātnēs. Bioloģijā ievērojamus pētījumus veica
Pēteris Rizga, Pauls Galenieks un Rita Kukaine. Fizikā paliekošu ieguldījumu deva
Ilmārs Vītols, matemātikā - Elmārs Grēns, Jānis Bārzdiņš un citi. Latvijas
zinātnieki izdarīja atklājumus biotehnoloģijā [zinātne, kurā pēta un
izstrādā metodes dzīvo šūnu un audu audzēšanai un savairošanai], koksnes
pārstrādē, virusoloģijā [zinātne par vīrusiem], robottehnikā,
skaitļošanas matemātikā, programmēšanā un citās nozarēs, tomēr svarīgākos
zinātniskos atklājumus Padomju valstī reti pielietoja praksē.
Pētniecības darbu valodniecībā turpināja Jānis Endzelīns. No vēsturniekiem darbu
tēvzemē turpināja Marģers Stepermanis un Teodors Zeids, tomēr lielākā daļa
pēckara vēsturnieku nāca no Padomju Krievijas - Jānis Zutis, Vasilijs Dorošenko,
Aleksandrs Drīzulis, Jānis Krastiņš. Pēc valdības iestāžu rīkojuma Latvijas
vēsture, sevišķi jaunāko laiku vēsture, tika sagrozīta. Patiesākus pētījumus
varēja veikt tikai senvēsturē.
Literatūra. Padomju varas laikā literatūra kļuva par galveno
komunistiskās varas ideju paudēju un slavinātāju. To literātu darbus, kuri
nevēlējās slavināt padomju varu, vienkārši nepublicēja, bet tos, kuri bija galīgi
nevēlami padomju valdībai, apcietināja un izsūtīja trimdā, piemēram, Knutu
Skujenieku. Diemžēl jāatzīmē, ka trīsdesmitajos gados populāri kļuvušie dzejnieki
Jānis Sudrabkalns, Mirdza Ķempe, rakstnieks Vilis Lācis un vēl daži paklausīgi
izpildīja partijas un valdības pasūtījumus. Tā tapa daudzi darbi, kuri ne pēc
satura, ne formas nekļuva par mākslas vērtībām. Socreālisma laika (četrdesmitie
gadi līdz piecdesmito gadu vidus) literatūra aiz sevis nav atstājusi neko paliekošu -
aptuveni vesels gadu desmits aizpildīts ar tekstiem, kuriem nav nekādas literāras
vērtības. Desmit gadi - tas mūslaiku literatūrā ir vesels laikmets. Līdz ar to
veidojās plaisa, pati dziļākā un traģiskākā latviešu literatūras vēsturē, kuras
pārvarēšanai bija vajadzīgs ne viens vien gadu desmits. Socreālisma laika
literatūrā nebija nekādu nejaušību vai pārsteigumu, pastāvēja tikai dzelžaina
loģika un komunistiskās partijas noteiktas likumsakarības. Mēs nezinām, kas palika
nesarakstīts četrdesmitajos un piecdesmitajos gados, tāpat nezinām, kas varēja
rasties, ja vien literatūra nebūtu bijusi ideoloģiskā terora varā. Socreālisms
literatūrā bija kā vesela sistēma, kas ietvēra gan tekstus, gan to radīšanas
mehānismu: autoru un bezgala daudzos "līdzautorus" - literatūras
komandēšanas, vadīšanas, apbalvošanas, iebiedēšanas un sodīšanas kompleksu.
Autora personība šajā laikā bija diezgan mazsvarīgs faktors un darba rezultātu
nespēja ietekmēt. Tāpat nekas nepaslīdēja garām cenzūrai, kas gan oficiāli
nedrīkstēja pastāvēt, jo Padomju Latvijas konstitūcijā bija deklarēta vārda
brīvība. Tomēr organizācija, kas itin pieklājīgi saucās par Galveno literatūras
pārvaldi un kas būtībā tā pati cenzūra vien bija, nepieļāva nekādas atkāpes no
socreālisma likuma - ne ideoloģiskā, ne estētiskā ziņā.
Socreālisma dzeja ir nebeidzamas un visai vienveidīgas slavas dziesmas komunistiskajai
partijai un Padomju Savienībai. Ļoti daudz bija kara dzejas, jo sevišķi Luksam un
Grigulim - bieži vien gari, sižetiski dzejojumi. Īpatnēji, ka kara dzejā var atrast
zināmas poētiskas kvalitātes, piemēram, attālas atbalsis no ekspresionisma; turklāt,
ja šo poētisko daudzveidību lietoja kara dzejā, kritika ar to samierinājās. Taču,
kolīdz autori pievērsās tagadnei, radās vienvienīgas himnas un slavinājumi. Bija
vienalga, kam dziedāt himnu: Maskavai, kombainam, Padomju armijai vai ūdenskrānam;
dzejojumu uzbūve neko daudz nemainījās. Tādējādi pat visikdienišķākie priekšmeti
savdabīgā veidā pārtapa par ideoloģiskās valodas sastāvdaļām. Cilvēks šajā
dzejā tikpat kā neeksistēja, tomēr - ar vienu izņēmumu: un tas bija Staļins. Laikam
gan nebija dzejnieku, kuri kaut reizi nebūtu apdziedājuši Staļinu. Dažos dzejoļu
krājumos viņa vārds piesaukts pat līdz trīsdesmit reizēm. Starp citu, vērojama
īpatnēja nianse: socreālisma likumā pastāvēja nerakstīts aizliegums meklēt
Staļina vārdam atskaņas, lai viņš netīšām netiktu saistīts ar kādu viņa
necienīgu objektu!
Līdzīga situācija bija arī prozā: pastāvēja rūpīgi sakārtoti likumi,
lielākoties veidoti no marksisma, ļeņinisma un staļinisma politekonomijas [zinātne
par saimniecības attīstības vispārējām likumsakarībām] tēzēm, ko autoram
nācās apaudzēt ar tekstu. Līdz ar to sižetisko variāciju skaits bija diezgan
ierobežots, un dažkārt radās situācijas, kad vairākos citam no cita neatkarīgi
radušos romānos vērojamas gandrīz pilnīgi vienādas epizodes. Socreālisma laikam
bija raksturīgas epopejas - milzīgi romāni, piesātināti ar bezgala daudzām
personām, notikumiem un paralēlām sižeta līnijām (A. Upīša "Zaļā zeme"
un "Plaisa mākoņos", V. Lāča "Vētra" un "Uz jauno
krastu", A. Sakses "Pret kalnu", I. Lēmaņa "Pa dzīves ceļiem"
u. c.). Šis latviešu prozai neraksturīgais vērienīgums izriet no socreālisma
ideoloģijas: pie pozitīvajām vērtībām pieskaitot kolektīvo un sabiedrisko,
turpretī personiskais un individuālais bija svarīgs vien tiktāl, ciktāl saskārās ar
vispārējo. Līdz ar to socreālistu uzmanības lokā galvenokārt nonāca lieli
vēsturiski notikumi - kari un revolūcijas. Pasaule šajā prozā bija melnbalta un
atainota absolūti labajā un absolūti ļaunajā. Turklāt "labais" un
"ļaunais" nenozīmēja vis ētiskas kategorijas, bet gan sabiedriskas. Tā
personības piederība kādam sociālam slānim noteica viņas ētisko novērtējumu.
Piemēram, rakstot par gadsimtu mijas lauku dzīvi, bagātu zemnieku nekādā gadījumā
nedrīkstēja attēlot kā "pozitīvo varoni" - viņam noteikti bija jābūt vai
nu "darbaļaužu izsūcējam", vai, labākajā gadījumā, reti skopam un
mantrausīgam. Vēl negatīvajā polā ietilpa visu veidu privātīpašnieki, muižnieki,
cariskās Krievijas un neatkarīgās Latvijas ierēdņi, policisti un politiķi,
vācieši, bet pats ļaunuma kalngals bija garīdznieki. Savukārt pozitīvo polu veidoja
trūcīgie zemnieki, pilsētas proletariāts [ļaužu šķira, kuru galvenais iztikas
avots ir algots darbs], bezdarbnieki, revolucionāri, komunisti un komjaunieši.
Raksturīgi, ka gandrīz visiem socreālisma romāniem ir laimīgas beigas - to prasīja
ideoloģija.
Socreālisma laika literatūras principi neizgaisa līdz ar klasiskā socreālisma
iziršanu piecdesmito gadu vidū - tie neizdzēšami ieaudās kultūras atmiņā, jo
kultūra tiecās saglabāt visu, kas ar to noticis. Turklāt socreālisma principi, gan
mazāk dogmatiskā veidā, tika nepārtraukti izcelti arī turpmāk. Visa turpmākā
literatūras attīstība aptuveni trīsdesmit gadu garumā ir dažkārt pat izmisīgi
mēģinājumi atbrīvoties un pārvarēt šo mantojumu.
Piecdesmito gadu vidū klasiskā socreālisma stabilā sistēma sāka brukt. Romāni sāka
atkārtot cits citu, dzejā nemitīgi atkārtojās vieni un tie paši izteiksmes
līdzekļi. 1952. un 1954. gadā neiznāca neviena latviešu autora oriģināldzejas
grāmata! Tas nozīmēja, ka klasiskais socreālisms bija izsmēlis visus savus diezgan
ierobežotos radošās izteiksmes līdzekļus. Tomēr atsacīšanās no stingri noteiktā
literatūras kanona kļuva iespējama tikai pēc Staļina nāves, kad ideoloģijā
iestājās tā saucamais "atkusnis". Literatūra gan guva iespēju atbrīvoties
no staļiniskās ideoloģijas žņaugiem, tomēr tai nācās pakļauties jaunajai
"atkušņa" ideoloģijai: socreālisms pazuda kā kanons (likumu sistēma), bet
turpināja pastāvēt kā ideja. Tomēr dzejā pamazām veidojās atsacīšanās no
"kolektīvās apziņas", aizvien vairāk parādījās dabas un mīlas lirika, no
ideoloģijas izzuda Staļina slavināšana. Jaunie dzejnieki atsacījās no mierīgās
pasaules un mūžīgās kārtības apdziedāšanas. Par to liecina jau piecdesmito gadu
beigu posma dzejoļu krājumu virsraksti: "Visu ziemu šogad pavasaris" (Vizma
Belševica, 1955), "Diena aust" (A. Krūklis, 1955), "Tālu ceļu
vējš" (O. Vācietis, 1956), "Cīruļu putenis" (B. Saulītis, 1956),
"Saule kāpj augstāk" (A. Vējāns, 1957).
Līdzīgas pārmaiņas norisa arī prozā. Aizvien retāk iznāca milzīgās epopejas. Maz
rakstīja pārliecinātie socreālisti - Vilis Lācis, Anna Sakse, Anna Brodele. Sāka
publicēties prozisti, kuriem bija lemts veidot vesela laikmeta literatūru, - Visvaldis
Lāms, Regīna Ezera, Zigmunds Skujiņš, Miervaldis Birze, Ēvalds Vilks u. c. Diemžēl
liela daļa šo rakstnieku darbu netika publicēti vai arī tika pakļauti nesaudzīgai
kritikai kā padomju cilvēkiem sveši un kaitīgi.
Grāmatniecība. Pēckara periodā Latvijā daudz tika
iznīcinātas agrākos gados izdotās grāmatas. Tāpat pilnībā tika iznīcināta 50000
sējumu lielā Aglonas klostera bibliotēka, kurā atradās daudzi viduslaiku izdevumi un
dokumentu krājumi. Okupanti zem savām kājām sabradāja visu, kas vien viņiem nelikās
vērtīgs, un diemžēl šīs sekas ir neatgriezeniskas.
Padomju varas periodā darbojās piecas valsts izdevniecības, kuru darbību ļoti
rūpīgi kontrolēja LKP (Latvijas Komunistiskā partija). Milzīgos metienos joprojām
izdeva K. Marksa, F. Engelsa un Ļeņina darbus, kā arī komunistu partijas kongresu
materiālus un daudzas komunisma ideju izplatīšanas brošūras. Latviešu literatūras
klasiķu kopoto rakstu sērijas iespieda daudz mazākos metienos, ko arī ātri izpirka.
Grāmatnīcu plauktos ilgi neturējās arī cittautu rakstnieku darbi un jauno latviešu
dzejnieku krājumi. Nelielā skaitā izdeva populārzinātniskus rakstus un nopietnus
pētījumus par Latvijas vēsturi. Ļoti daudz dažāda satura grāmatas izdeva krievu
valodā.
Preses izdevumi. Padomju Latvijā arī visi laikraksti un
žurnāli iznāca stingrā Komunistiskās partijas kontrolē. LKP galvenie preses izdevumi
bija avīze "Cīņa" un žurnāls "Padomju Latvijas Komunists".
Komjauniešiem bija paredzēts laikraksts "Padomju Jaunatne", bet pionieriem -
"Pionieris". Šajos un visos citos izdevumos obligāti tika paustas
komunistiskas idejas, tomēr šad un tad kādam žurnālistam izdevās nopublicēt kādu
rakstu, kas nesaskanēja ar KP (Komunistu partija) viedokli. Lasītāji bija iecienījuši
žurnālus "Zvaigzne", "Liesma", "Lauku Dzīve" un
"Padomju Latvijas Sieviete". Humora cienītāji labprāt iegādājās žurnālu
"Dadzis".
Tēlotāja māksla. Diemžēl arī mākslinieki neiztika bez
obligātas Padomju varas slavināšanas. Māksliniekiem vajadzēja iemūžināt
sociālisma sasniegumus un attēlot komunistu valstsvīrus. No pēckara gados radītajiem
Ļeņina portretiem un pieminekļiem vien varētu izveidot iespaidīgu mākslas galeriju.
Lielākie tēlniecības darbi pēc valdības pasūtījuma tika izgatavoti Salaspils
koncentrācijas nometnes memoriālajam ansamblim un sarkanarmiešu brāļu kapiem. Kā
īpatns pieminekļu veids bija vairākās Latvijas vietās uz speciāliem postamentiem
novietotie padomju tanki. Komunistu vara nekad un nekur neļāva aizmirst par savu uzvaru.
Tajā pašā laikā pēc okupācijas varas iestāžu rīkojuma daudzās vietās tika
iznīcināti neatkarīgās Latvijas laika pieminekļi.
No agrāk pazīstamajiem māksliniekiem, kas kara gados nebija pametuši tēvzemi,
Latvijā palika Kārlis Miesnieks, Leo Svemps, Konrāds Ubāns, Uga Skulme, Jūlijs
Madernieks, Emīls Melderis, Kārlis Zemdega, Kārlis Jansons, Teodors Zaļkalns un citi.
Padomju varas pārstāvji vajāja Jāni Plēpi, Hildu Vīku un citus, kas nespēja
pakļauties Padomju varai. Latviešu tēlotāja māksla joprojām balstījās uz
brīvvalsts laika tradīcijām un saglabāja augstu profesionālo līmeni. Mākslas
baudītājus priecēja jauno mākslinieku Džemmas Skulmes, Induļa Zariņa, Miervalža
Poļa, Maijas Tabakas, Kurta Fridrihsona, Ausekļa Baušķenieka, Daces Lielās, Ievas
Iltneres un citu mākslinieku darbi. Ievērojamākos pēckara laika tēlniecības darbus
veidojuši Lūcija Žurgina, Indulis Ranka, Lea Davidova - Medene, Arta Dumpe, Mārtiņš
Zaurs. Tekstilmākslā panākumus guva Rūdolfs Heimrāts un Edīte Vīgnere - Paula,
grafikā - Gunārs Krollis. Ivars Poikāns, Ilze Lībiete, keramikā - Pēteris
Martinsons, plakātu mākslā - Juris Dimiters, medaļu mākslā - Jānis Strupulis,
scenogrāfijā - Ilmārs Blumbergs, fotomākslā - Gunārs Binde, Leons Balodis, Uldis
Briedis.
Arhitektūra. Padomju laika arhitektūrā vērojama liela nosliece
uz vienveidību. Lielā cittautību cilvēku pieplūduma dēļ Latvijas galvaspilsētā,
citās Latvijas pilsētās un pat lauku centros tika uzceltas simtiem vienveidīgas un
nekvalitatīvas daudzdzīvokļu blokmājas. Tajā pašā laikā liels daudzums
arhitektūras pieminekļu vienkārši gāja bojā. Daudzas skaistas muižas tika
pārbūvētas par iebraucēju kopmītnēm, kādreiz tik staltās baznīcas pamazām grima
postā un vientulībā, jo baznīcā iešana tika aizliegta. Daudzi dievnami sagruva vai
arī tika pārvērsti par noliktavām. Arhitektūras pieminekļus no nežēlīgā laika
zoba un vandāļu rīcības sargāja tik vien kā sarūsējušas metāla plāksnītes ar
uzrakstu: "LPSR arhitektūras piemineklis. Atrodas valsts aizsardzībā". Vai
tas nav paradoksāli?
Sekojot Padomju Savienības arhitektūrā valdošajai gigantomānijai, piecdesmitajos
gados Rīgā tika uzcelts milzīgais Kolhoznieku nams (Zinātņu akadēmijas augstceltne)
un VEF Kultūras pils. Gandrīz katrā rajonā tika uzceltas iespaidīgas LKP rajonu
komiteju ēkas, bet Rīgā - Politiskās izglītības nams. Neskatoties uz lielo
darbaspēku, Padomju laika celtniecības objektos darbi ritēja gausi, piemēram,
viesnīcu "Latvija" un Dailes teātri cēla vairāk nekā desmit gadus! No
savdabīgākajām Padomju laika celtnēm minamas TV centrs Zaķusalā, Gaiļezera
slimnīcu komplekss un Vanšu tilts Rīgā.
Teātris. Padomju okupācijas laikā teātriem skatītāju
netrūka, tomēr pēckara periodā likvidēja Daugavpils latviešu teātri, Latgalē vairs
nebija profesionālu dramatisko kolektīvu. No dramaturgiem, pats par sevi saprotams,
prasīja izrādes, kurās tiktu cildināta padomju vara, bet skatītāji labprātāk
apmeklēja latviešu klasiķu (Raiņa un R. Blaumaņa), kā arī cittautu ievērojamāko
dramaturgu (V. Šekspīra, H. Ibsena, A. Čehova u. c.) lugu izrādes. Teātros zāles
vienmēr bija pārpildītas, jo cilvēki meklēja patiesību, ko režisori un aktieri
daudzkārt mēģināja pateikt ar mākslinieciskiem līdzekļiem. Teātris būtībā
audzināja tautu, gatavoja to atmodai un pretestībai pret apspiedēju varu. Latviešu
vidū iemīļoti aktieri bija Ēvalds Valters, Velta Līne, Elza Radziņa, Lidija
Freimane, Dina Kuple, Antra Liedskalniņa, Vija Artmane, Lilita Bērziņa, Lilita
Ozoliņa, Kārlis Sebris, Valentīns Skulme, Uldis Dumpis, Ģirts Jakovļevs, Juris
Strenga, Eduards Pāvuls un daudzi citi. No jauno autoru darbiem atzinību izpelnījās
Gunāra Priedes, Paula Putniņa, Pētera Pētersona lugas. Visapmeklētākie bija Dailes,
Drāmas, Jaunatnes, Valmieras, Liepājas teātru iestudējumi. Skatītāju netrūka arī
Operetes, Operas un baleta teātru izrādēs. Dailes teātrī Eduarda Smiļģa režijā
veidotā Raiņa luga "Spēlēju, dancoju", Arnolda Liniņa iestudētais H.
Ibsena "Brands" tika spēlēts daudzas sezonas pārpildītā zālē. Kā uz
svētkiem Drāmas teātrī (Par Nacionālo teātri to neļāva saukt) vienmēr pulcējās
simtiem ļaužu, lai noskatītos Rūdolfa Bblaumaņa "Skroderdienas Silmačos",
ko tikai negrībīgi atļāva izrādīt komunistiskās partijas ideoloģiskie vadoņi.
Mūzika. Pēckara periodā Latvijā tālāk attīstījās
tradicionālā koru mūzika. Regulāri notika Dziesmu svētki. Ar 1955. gadu Dziesmu
svētki notika speciāli būvētā estrādē Mežaparkā. 1973. gadā plaši atzīmēja
Dziesmu svētku simtgadi. Jubilejas sarīkojumā piedalījās 15000 dziedātāju, 1500
muzikantu un 1200 dejotāju. Obligāta Dziesmu svētku piedeva bija dziesmas ar padomju
varas slavināšanu, tomēr tautas apziņā Dziesmu svētki joprojām palika īsti
latviešu tautas svētki. Šajā laikā pasaulē pazīstams kļuva kamerkoris "Ave
Sol", vīru koris "Dziedonis" un sieviešu koris "Dzintars".
Latvisko pašapziņu kopa folkloras un etnogrāfiskie ansambļi "Skandinieki",
"Suitu sievas", "Iļģi", "Budēļi", "Dandari" un
citi.
Latviešu komponisti sarakstīja daudzus nozīmīgus simfoniskās, instrumentālās un
kamermūzikas darbus. Tauta atzinīgi novērtēja Jāņa Ķepīša un Arvīda Žilinska
operas.
Kopš sešdesmito gadu beigām Latvijā lielu popularitāti ieguva estrādes mūzika.
Popularitāti ieguva komponisti Imants Kalniņš, Zigmārs Liepiņš, Mārtiņš Brauns,
Juris Kulakovs, Ēriks Ķiģelis, bet visatzītākais estrādes mūzikas komponists
septiņdesmitajos gados un astoņdesmito gadu sākumā neapšaubāmi bija Raimonds Pauls.
Tolaik jauniešu vidū populārākie dziedātāji bija Margarita Vilcāne, Ojārs
Grīnbergs, Nora Bumbiere, Viktors Lapčenoks, Aija Kukule, Mirdza Zīvere, Rodrigo Fomins
un grupas "Menuets", "Modo", "Eolika", "Līvi",
"Credo", "Dālderi", "Sīpoli', "Pērkons".
Kino. Karam beidzoties, latviešu kinomāksla turpināja
pilnveidoties un attīstīties, plašu vērienu iegūstot tieši padomju varas
apstākļos. Šajā laikā bez aktierfilmām ļoti daudz uzņēma arī dokumentālās
filmas, kuru galvenā tematika pirmajos pēckara gados bija - jaunās dzīves
apliecinājums (Vēlēšanu diena, Lielais Oktobris), rūpniecības, lauksaimniecības,
zvejniecības un citu tautsaimniecības nozaru panākumu atainošana (Padomju Latvijas
lopkopība, Zvejnieku ciematā, Rīgas zīds u. c.). Dokumentālajā kino spilgti
izcēlās jaunā režisora Jura Podnieka darbi.
Pirmā patstāvīgā Rīgas kinostudijas pēckara gadu aktierfilma bija "Mājup ar
uzvaru" (V. Lāča luga "Uzvara"; lomās - A. Dimiters, L. Špīlberga, V.
Līne, L. Leimanis u. c.). 1950. gadā kopā ar kinostudijas "Mosfiļm"
režisoru J. Raizmanu tapa biogrāfiska filma "Rainis". Par latviešu
kinoklasikas darbu kļuva R. Blaumaņa noveļu ekranizējums "Salna pavasarī".
Piecdesmito gadu vidū Rīgas kinostudijā pēc Vissavienības Valsts Kinematogrāfijas
Institūta beigšanas sāka strādāt absolventi - režisori V. Krūmiņš, A. Neretniece,
operators M. Rudzītis. Sešdesmito gadu sākumā viņiem pievienojās režisori G.
Piesis, I. Krauklītis, operatori M. Zvirbulis, U. Brauns. Ar šo jauno talantīgo
mākslinieku palīdzību piecdesmito gadu beigās un sešdesmito gadu sākumā tika
uzņemtas nu jau klasikā iegājušas filmas: "Zvejnieka dēls" (V. Lāča
romāns, otrais ekranizējums), "Rita", "Atbalss" (pēc J.
Jaunsudrabiņa romāna "Aija"), "Kārkli pelēkie zied". Tāpat kā
literatūrai, arī uzņemtajām filmām bija jāiziet cauri aizdomīgās cenzūras
vērtēšanai. Vairākas uzņemtās kinofilmas varasvīri atzina par kaitīgām, un tās
nerādīja, piemēram, filmu par latviešu leģionāriem "Es visu atceros,
Ričard". Lai filmu varētu ekranizēt, pat tika sagrozīta Latvijas vēsture, kā
tas redzams filmā "Ilgais ceļš kāpās". Sešdesmito gadu beigās un
septiņdesmitajos gados tika uzņemtas nozīmīgas literatūras klasikas filmas:
"Purva bridējs" (pēc R. Blaumaņa darbu motīviem), "Pie bagātās
kundzes" (pēc A. Upīša romāna "Smaidošā lapa"), "Nāves
ēnā" (R. Blaumaņa novele), "Pūt vējiņi" (Raiņa luga),
"Ceplis" (pēc P. Rozīša romāna) u. c. Tika uzņemtas arī filmas kā
veltījums Lielajam Tēvijas karam. Darba un sadzīves tematikas risinājumi, aktuālu
ētikas problēmu izcelšana un raksturu psiholoģiskā analīze vērojama filmās
"Klāvs - Mārtiņa dēls", "Tauriņdeja", "Pirmā vasara",
"Mans draugs - nenopietns cilvēks", "Ezera sonāte" u. c.
Kopš 1966. gada Latvijā attīstījās jauns kinomākslas veids - multiplikācijas
filmas.
Latvijas kinomākslā darbojušies visu Latvijas teātru aktieri. Īpašu popularitāti
guvuši V. Artmane, G. Cilinskis, J. Grantiņš, Ģ. Jakovļevs, H. Liepiņš, J. Osis, E.
Pāvuls, V. Pūcītis, E. Radziņa, K. Sebris, Dz. Ritenberga. Tāpat arī ar Rīgas
kinostudijas redakcijas kolēģiju sadarbojušies daudzi latviešu rakstnieki: A. Bels, V.
Belševica, M. Birze, L. Brīdaka, A. Brodele, G. Cīrulis, A. Dripe, R. Ezera, J. Grants
un daudzi citi.
Sports. Pēckara gados daudzi latviešu sportisti guva labus
panākumus gan PSRS, gan pasaules meistarsacīkstēs. Daudzas olimpisko spēļu medaļas
Padomju Savienībai ieguva Latvijas sportisti. Padomju Savienības mērogā ievērību
izpelnījās Latvijas basketbola, hokeja un rokasbumbas komandas. Augstus apbalvojumus
vispasaules mēroga sacensībās guva šahists Mihails Tāls, šķēpmetēji Inese
Jaunzeme, Jānis Lūsis un Dainis Kūla, kamaniņu braucējas Vera Zozuļa un Ingrīda
Amantova, ātrslidotāja Lāsma Kauniste, basketboliste Uļjana Semjonova un daudzi citi.