Citēts no: J. Juškevičs. Kurzemes hercogi un viņu laikmets. 1993. g.
MĀKSLA UN IZGLĪTĪBA
Kurzemē kā neapvienojami pretstati viena blakus otrai pastāvēja divas kultūras
strāvas: ievestā Rietumeiropas kultūra ar visām tās labajām un ļaunajām pusēm un
šejienes latviešu un lībiešu tautas kultūra ar pagānisma uzskatiem un tradīcijām.
Eiropas kultūra hercogistē bija noteicošā, un tā sastāvēja no vācu, holandiešu,
franču, poļu, angļu, skandināvu elementiem.
Bīronu laikos Kurzemē ieviesās vēl trešā - austrumu kultūra, kas noveda pie
hercogistes patstāvības izbeigšanās. Kurzemes vācieši un sveštautieši
interesējās vienīgi par Eiropas un austrumu kultūru un gandrīz neko nezināja par
latviešiem, to kultūru un centieniem. Vācu elements valdīja skolā, mākslā,
zinātnē, amatniecībā un bija atzīts par valsts vadošo kultūras elementu.
Turpretim īpatnējā latviešu kultūra bija viengabalaināka un dažādos apgabalos
radīja tikai kopējās kultūras variantus. Lībiešu kultūra, kas vēl ieņēma plašu
apgabalu līdz Talsiem un Abavas iztekām, ar 1709./10, gadu gandrīz izbeidzās un visur
pieslējās iekšēji stiprākai latviešu kultūrai.
Kultūrā varēja izšķirt kultūras garīgo pusi ar tās izpausmēm mākslā un
zinātnē un materiālo pusi ar visu zināšanu izlietošanu cilvēka dzīves ērtību
radīšanai. Kultūru nesējas bija vācu un latviešu sabiedrības. Vācu sabiedrība
bija koncentrēta pilsētās, pilis un muižās. Sabiedrība saviem locekļiem uzlika par
pienākumu nedzīvot pēc personīgajiem uzskatiem, bet padoties bez ierunām vairākuma
prasībām, uzskatiem, tradīcijām un ierašām. Citas, sevišķi latviešu kultūras
atzīšana varēja novest pie izstumšanas no vācu sabiedrības, pie boikota. No šāda
likteņa atsvabināja tikai mācītājus vai literātus, kas par latviešiem interesējās
vienīgi no zinātnes viedokļa. Sabiedrība savus locekļus pulcēja svētkos, kuros
izpaudās kultūras garīgie pamati. Pie tādiem svētkiem piederēja kristības,
laulības, bēres, sabiedrisko ēku iesvētīšana, sabiedrisko darbinieku (mācītāju,
skolotāju) ievešana amatā, 1. maijs, ziemsvētki, lieldienas, vasarsvētki, Māras
diena, gavēņu sākums.
Latviešiem bez šiem svētkiem, ko viņi piespiedu kārtā svinēja 1idzi, pastāvēja
vēl Jāņi, veļu laiks un bluķu vakars. Šo svētku cienīgai izvirzīšanai starp
citām dienām izlietoja visus spēkus un bagātības.
Savu mērķu sasniegšanai vācu sabiedrība izlietoja jaunatnes audzināšanu, kas bija
nodota sabiedrisko darbinieku rokās. Latvieši to panāca savās mājās, kur mutvārdos
uzglabāja savus ticējumus un mācības, visvairāk dainu, mīklu, pasaku un teiku
veidā.
Vācu sabiedrība audzināšanai uzturēja skolas, kurās mācījās tikai tādu vecāku
bērni, kas spēja samaksāt vismaz par bērnu uzturu, jo valdīja uzskats, ka nabagu
bērnu skološana novedot pie kārtu sairšanas, neapmierinātības un izglītoto
pārprodukcijas. Protams, arī par pašu izglītības jēdzienu bija dažādi uzskati,
taču izglītošanu nekādā gadījumā neuzskatīja par zināšanu krāšanu visām
varbūtībām un vajadzībām.
Sakarā ar zinātnes nenoteikto stāvokli un skolu reliģisko ievirzi skolotāji savās
stundās turējās vairāk pie savas un sava mācītāja prātošanas nekā pie grāmatām
un zinātnieku atzinumiem. Tāpēc mācības notika galvenokārt lekciju veidā, un tikai
ar "Academia Petrina" nodibināšanu skolas grāmatas nāca godā. Skolu
inventāra sarakstos varēja gan atrast dažas grāmatas, tomēr notis bija pārsvarā un
skolēnu korim bieži tika ziedots vairāk laika nekā visām lekcijām kopā. Tāpēc
Kurzemes skolu līmeni nekad nevarēja salīdzināt ar citu valstu skolu līmeni.
Kam bija pietiekoši daudz līdzekļu, tas savus bērnus sūtīja uz lielām un labāk
nostādītām skolām, uz Rīgu, Vāciju vai Poliju. Jezuītu vadītās katoļu skolas
zinībām un dzīves mākslai piegrieza vairāk vērības, tāpēc arī nekatoļi labprāt
nodeva savus bērnus jezuītiem audzināšanā.
Muižnieku bērni jau agri tika nodoti audzinātājiem un daudzus gadus pavadīja
Vācijā, Holandē, Parīzē vai Ženēvā.
Tautas izglītības jautājums tanīs laikos nebija vēl pat akadēmisko sarunu temats, un
par to interesējās galvenokārt visādu sektu - menonitu, brāļu draudzes, kvēkeru,
unitāriešu - locekļi, kuru skaits Kurzemē nekad nebija lie1s un kuru ietekme
nesniedzās līdz valdības aprindām.
Jāsaka, ka Kurzemē 17. gadsimtā izglītības augļi nebija diez cik saskatāmi. Kas
savu dzīvi negribēja veltīt zinātnei, tās pamati savas izglītošanās tieksmes
apmierināja kādā lasīšanas un rēķināšanas skolā un praktiskās zināšanas
piesavinājās savā nākamajā darba laukā. Garīgais apvārsnis nesniedzās tālāk par
tuvākās apkārtnes robežām. Prese, kas bija atkarīga no izglītības līmeņa,
Kurzemē parādījās tikai kalendāru un pasts ziņu lapu veidā, jo citiem izdevumiem
trūka pircēju. Tikai 18. gadsimta otrā pusē franču enciklopēdistu ietekme
pārvarēja uzskatu par tautas izglītības nevēlamību un kaitīgumu.
Kas attiecas uz m ā k s l u , tad sabiedrībā valdīja uzskats, ka tikai tā ir māksla,
kas dod darba augļus, un sakarā ar to mākslas nozares tika uzskatītas par
amatniecības darba augstāko šķiru. Tādēļ nav ko brīnīties, ka gleznotāji bija
vienā organizācijā ar krāsotājiem, koktēlnieki - ar virpotājiem, mākslinieki
lējēji- ar attiecīgo metālu apstrādāšanas darbiniekiem, arhitekti- ar namdariem,
tēlnieki - ar mūrniekiem utt. Tikai Bīronu laikā māksla sāka raisīties vaļā no
cunftēm, tomēr šis process nebija beidzies pat 18. gadsimta beigās.
Gleznotājiem 17. un 18. gadsimtā nekad nepietrūka darba, jo portretus pasūtīja ne
tikai hercogs un tā ģimenes locekļi, bet arī muižnieki un namnieki. Pētera laikā
starp zemniekiem vietām izplatījās silueta portreti.
Nevar jau apgalvot, ka toreiz Kurzemē dzīvoja daudz gleznotāju mākslinieku, tomēr
neapšaubāmi pastāvēja zināmas mākslinieku grupas, kas dziļi ietekmēja hercogistes
iedzīvotāju skaistuma izjūtu. Pilīs, muižās, arī pilsētās istabas bija pilnas
portretiem, kluso dabu, skatiem, reliģisko motīvu un žanra gleznām, tāpat
ģerboņiem.
Hercogs Ferdinands savā laikā izveda no hercoga pilīm visas mākslas vērtības un tās
pārdeva.
Mūziku piekopa visā Kurzemē, orķestros, koros un mājās. Līdz 17. gadsimta vidum
dziesmas dziedāja vienbalsīgi; vairākbalsu dziesmas dziedāja vienīgi baznīcās.
Fridriha Kazimira operas trupa pieradināja arī plašākas aprindas pie vairākbalsu kora
dziesmām. Opera pārveidoja arī deju, ko līdz tam pavadīja vienīgi ar dziesmām;
sāka pāriet uz deju instrumentālās mūzikas pavadībā.
Kurzemes latviešu starpā visu zinātņu pamati pastāvēja tikai mutvārdos. Bija
zināmas rakstu zīmes, māju zīmes, 'burtkoki'; bet "lielā mērī" aizgāja
bojā daudz tradīciju un katra paaudze nemanot pārveidoja valodu un sentēvu garīgo
mantojumu, tā ka starp 18. un 17. gadsimta latviešu tradīcijām radās dziļš robs,
kas vēl tagad neļauj šo tradīciju vecāko daļu atšķirt no jaunākās. Ja runā par
mākslu, tad latvieši nekādu vērību nepiegrieza glezniecībai, bet metālus
apstrādāja vienīgi ar veseri un kaltu. Sevišķi skaistus darbus varēja sastapt starp
ikdienišķajām vajadzībām domātajām mantām un audumiem.
Kalējs, audējs un kokgriezējs bija latviešu mākslas pārstāvji. Viņu darba rakstus,
sevišķi hercoga Jēkaba un Fridriha Kazimira laikā, ietekmēja rūpniecībā izlietotie
holandiešu, beļģu, franču un angļu rakstu paraugi, ko latvieši latviskoja un tādā
veidā piemēroja savas tautiskās kultūras prasībām.
Tikai 18. gadsimtā, kad Kurzemē ieplūda austrumu kultūras strāva, notika zināma
rietumu un latviešu kultūras savstarpēja iepazīšanās un izlīdzināšanās.
Citēts no: Gotika. Mazā mākslas enciklopēdija. 1995. g.
Ar vārdu "gotika" apzīmē attīstīto un vēlo viduslaiku mākslu un
arhitektūru Eiropā. Jēdziens atvasināts no itāļu renesanses teorētiķu (to vidū
arī Džordžo Vazāri) maldīgā uzskata, ka goti, kas tautu staigāšanas laikā
piedalījušies antīkās kultūras izpostīšanā, ir vaininieki barbariskās (kā toreiz
uzskatīja) viduslaiku kultūras radīšanā. Nievājošais spriedums mainījās tikai 18.
un 19. gadsimta mijā, kad angļu, vācu un franču pilsoniskās aprindas sāka meklēt
savas nacionālās pašapziņas iedīgļus lokālajā senatnē.
Jaunajai tendencei vislabāk atbilda tieši gotika, kuras reminiscence ienāca arī
tālaika aktuālajā mākslā un arhitektūrā (neogotikā). Par stila apzīmējumu vārdu
"gotika" sāka lietot ap 1800. gadu, Eiropas mākslas attīstībā nošķirot
veselu periodu starp romāniku un renesansi.
Sākotnēji viengabalainais gotikas jēdziens laika gaitā tika pakļauts dažādām
evolucionārām pārmaiņām: tā tika sadalīta agrajā, attīstītajā un vēlajā
gotikā, piemērota dažādu valstu lokālām izpausmēm, piemēram, angļu
perpendikulārā gotika, un, visbeidzot, pat noraidīta kā stila apzīmējums. Tomēr
nevar noliegt, ka katram laikmetam piemīt zināma vienotība, kaut arī tā raksturojumos
var trūkt vienprātības. Tāpēc vārdu "gotika" var pieņemt kā vispārējā
leksikā aprobētu jēdzienu, bez kura grūti iztikt, runājot par Eiropas vēlo
viduslaiku mākslu, kas savu uzplaukumu sasniedza 13. un 14. gadsimtā, Itālijā.
Saglabājušies tikai nedaudzu katedrāļu būvprojekti, kā arī uz atsevišķu celtņu
sienām saskatāmas kādreizējā marķējuma pēdas. Iespējams, ka tas ir viens no
cēloņiem, kāpēc mēdz runāt par viduslaiku arhitektu būvprasmes profesionālajiem
noslēpumiem. Kaut kādā mērā jāpiekrīt tam, ka bija vajadzīga milzīga pieredze un
meistarība, lai spētu galvā izplānot un pēc tam uzbūvēt liela mēroga celtni,
izmantojot tik sarežģītu konstruktīvo sistēmu.
Īpaši izcēlās greznās sabiedriskās ēkas, kas bieži grupējās ap pilsētas
centrālo laukumu (rātsnami, ģildes, tirdzniecības halles u.c.) un līdztekus
katedrālei un draudzes baznīcām kļuva par pilsētnieku varas apliecinājumu.
Ciešā saistībā ar arhitektūru attīstījās gotiskā tēlniecība. Pilnīgi
atsvešinoties no vēl romānikā dzīvās antīkās tradīcijas klātbūtnes, dzima un
uzplauka tieši Rietumeiropai raksturīgā mākslinieciskā izteiksme.
Kristietības nostiprināšanās periodā dominēja reliģiskā tematika. Atveidotajiem
tēliem ne mazāk svarīga par rotājošo estētisko funkciju bija izglītojošā un
moralizējošā puse, kas pauda didaktiskas ievirzes sholastiskās teoloģijas uzskatus un
bija domāta daudzajiem lasītnepratējiem.
Tikai vēlīnā posma māksla nonāca līdz tā saucamajam gotiskajam naturālismam.
Domājams, ka viens no galvenajiem indivīda brīvas fantāzijas (kas tomēr nebija
pilnīgi izskaužama) apspiešanas cēloņiem palika iespējamie draudi oficiālajai
dogmai. Mākslas darbu formālo uzbūvi vēl ilgi reglamentēja dievišķā un laicīgā
hierarhija, kas saskatāma tematiskajā sadalījumā joslās un figūru izmēru
subordinācijā. Tikai pamazām Kristus - pasaules valdnieks un skarbais soģis -
pārvērtās par skaisto, labo Dievu. Akvīnas Toma estētikas ietekmē izveidojās dabai
tuvāks skaistuma ideāls, bet Kristus arvien biežāk tika traktēts kā cilvēku grēku
izpircējs.
Īsumā jāpakavējas arī pie gotikas izpausmēm mums tuvākajās kaimiņzemēs Baltijā.
Lietuvas arhitektūrā, tēlotājā un lietišķajā mākslā gotikas sākumi attiecināmi
uz 14. gadsimta vidu. Šajā laikā izplatījās radiālais pilsētu plānojums (Kauņa,
Viļņa, Ukmerģe). Viena no aktīvākajām viduslaiku arhitektūras jomām ir piļu
celtniecība - (Traķos, Kauņā).
Baznīcu arhitektūrā ienāca ķieģeļu gotika- Sv. Miķeļa baznīca (ap 1387) un Sv.
Annas baznīca (ap 1500;), kas ir viens no izcilākajiem vēlās gotikas pieminekļiem
Baltijā.
Nozīmīgs laicīgās arhitektūras paraugs ir Perkūna nams Kaupā (16. gs.), kura
dekorā izmantoti profilēti un melni glazēti ķieģeļi. Pavisam maz Lietuvā
saglabājusies gotiskā tēlniecība un glezniecība. Minami tikai daži piemēri:
"Veliuonos madona"(15. gs.), ar roku rakstītie Mstiža (14. gs,) un Sapiegas
(15, gs.) evaņģēliji ar miniatūrām.
Igaunijas viduslaiku arhitektūrā var izšķirt divus periodus: gotika (13. gs.-15. gs.
sākums) un vēlā gotika (15. gs. sākums-16. gs. sākums). Tomēr jēdzienu
"gotika" attiecināt uz Igaunijas arhitektūru var tikai nosacīti, jo
Rietumeiropai raksturīgā karkasu sistēma šeit nav sastopama. Par celtniecības
materiālu Ziemeļigaunijā izmantoti skaldīti akmeņi un laukakmeņi, Dienvidigaunijā -
ķieģeļi un laukakmeņi.
Viduslaiku arhitektūras attīstības pirmajā posmā svarīga nozīme bija ietekmēm no
Piereinas apgabala un Vestfālenes, ziemeļos- sakariem ar Zviedriju un Gotlandi. Pirmie
akmens arhitektūras pieminekļi bija pilis - Tallinā (13.-16. gs.), Hāpsalu (13.-15.
gs.), Kuresārē (15, gs.). Sakrālās arhitektūras nozīmīgākie paraugi ir Tartu doms
(13.-15. gs.) vienīgā divtorņu katedrāle Livonijā - un Tartu Jāņa baznīca (14. gs.
vidus).
Latvijā gotika sāka izplatīties 13. gadsimta vidū līdz ar smailarkas un krusta velves
ieviešanos. Nozīmīgākie viduslaiku pilsētbūvniecības centri bija Rīga, Cēsis,
Valmiera, Limbaži, Ventspils, Kuldīga, Aizpute. Ap pirmajām nocietinātajām mūra
pilīm un baznīcām veidojās plānota pilsētvide, ko apjoza aizsargmūri. Aizsargbūvju
uzplaukuma laiks attiecināms uz 14. un 15. gadsimtu.
Latvija ietilpst ķieģeļu gotikas reģionā, visi nozīmīgākie pieminekļi realizēti
šajā materiālā. Viens no agrākajiem pieminekļiem ar gotiskiem elementiem ir Rīgas
Doms ar klosteri (pamatakmens likts 1211). Galvenais pilsētas draudzes nams, kura pamati
likti 1209. gadā, ir Sv. Pētera baznīca. Gotisko karkasa konstrukcijas sistēmu
pārstāv 15. gadsimta sākumā piebūvētais koris ar apeju un kontrforu sistēmu, kas,
pārņemot sānspiedienu slodzi, piešķīra telpai plašumu un augstumu, deva iespēju
izveidot lielas logailas. Ar vēlo gotiku saistāmas arī sānjoma zvaigžņu velves.
Viens no izteiksmīgākajiem Rīgas gotikas zelmiņiem ir Sv. Jāņa baznīcai, turklāt
tā var lepoties ar savām skaistajām tīkla velvēm.
Viduslaiku piļu arhitektūrā īpaši izceļams 16. gadsimtā sagrautais Cēsu pils
ansamblis.
16. gadsimta sākuma baznīcu grautiņos gandrīz pilnīgi iznīcināta Latvijas gotiskā
tēlniecība. Ar Lībekas koktēlniecības uzplaukuma laiku saistāms cilnis "Marijas
nāve" (15. gs. 60. gadi, Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejs).
Iespējams, ka par vietējās kokgriezuma mākslas iezīmēm var runāt, raksturojot
tādus darbus kā Rīgas Jēkaba baznīcas triumfa krusts (1380) un Sāpju Dievmātes
baznīcas "Apraudāšana" (14. gs. beigas, abi atrodas Latvijas Vēstures
muzejā).
Gandrīz nekas nav palicis pāri no gotiskās glezniecības Latvijā, šobrīd gandrīz
pilnīgi izdzisusi Marijas kronēšanas kompozīcija (14. gs. sākums) virs Rīgas Doma
ziemeļu portāla.
Citēts no: J. Juškēvičš. Kurzemes hercogi un viņu laikmets. 1993.g
HERCOGS JĒKABS (1642-1681)
Kurzemes lielais hercogs Jēkabs piedzima 1610. gadā Kuldīgā; pāris nedēļas vecam
viņam nomira māte. Hercoga Frīdriha laulātā draudzene viņam atvietoja māti, un
tēva Vilhelma nemierīgā dzīve piespieda viņu bieži pierast pie jauniem dzīves
apstākļiem un citu cilvēku gribas un domām.
Neviens Jēkabu nelutināja, tāpēc viņš vēlāk nebija iedomīgs, jūtelīgs vai
atriebīgs, bet pastāvīgi veidoja savu raksturu. Līdz 14. dzīves gadam viņš dzīvoja
pēc kārtas Karaļauču (Kēnigsbergas) un Berlines galmā, Rostokā un Leipcigā, kur
cītīgi nodevās studijām. Kā izņēmums valdošo personu starpā viņš ļoti agri
prata iztikt ar samērā nelielu uzturu personīgām vajadzībām.
Kara laikā viņš atgriezās Kurzemē un ar savu izturēšanos panāca to, ka tieši
Vilhelma ienaidnieki labprāt gādāja par Vilhelma dēla mantošanas tiesību
atjaunošanu. Pēc tam Jēkabs saņēma tēva muižas un 1633./34. gadā piedalījās
Krievijas cara armijas sakaušanā Smoļenskā un Vjazmas miera sarunās. Pirms
atgriešanās Jelgavā viņš trīs gadus ceļoja pa ārzemēm, apmeklējot radus un
valdnieku galmus; Jēkabs iepazinās ar jaunām strāvām kultūras laukā un lielo
Eiropas politiku. Viņš apmeklēja arī tēvu, un Vilhelms saprata, ka šī sava dēla
priekšā viņam jāatsakās no katras aktīvas darbības politikā. Jēkabs iepazinās ar
tālaika noteicošām personām, ieguva daudzus draugus un uzticīgus līdzstrādniekus.
Atbraucis Kurzemē, viņš palīdzēja hercogam Fridriham valsts darbā un drīz, 1638.
gadā, kļuva par pavaldoni. Jēkabs sāka staigāt tēva pēdās: Ventspilī viņš
izbūvēja ostu un kuģu būvētavu, kurā katru gadu uzbūvēja vismaz pa vienam kuģim.
Ar šiem kuģiem hercogs-pavaldonis izveda uz ārzemēm paša muižās ražoto labību,
mežu materiālus un atjaunotā Turlavas dzelzscepļa ražojumus, par ko Holandē un
citās zemēs saņēma siltzemju preces vai skaidru naudu. Kad 1642. Gadā nomira hercogs
Frīdrihs, poļu karaļa komisija nodeva varu Jēkabam, likvidējot dažas muižniecības
prasības.
Savā iekšpolitikā hercogs Jēkabs bija uzmanīgs un prata nogaidīt, bet viņa mērķis
palika tas pats viņa tēva mērķis - patstāvība un patvaldība. Patstāvību hercogs
gribēja sasniegt 1) ar bagātību, 2) ar saimniecisku neatkarību, 3) ar radniecības
saitēm Eiropas valdnieku ģimenēs un ar politiskās konjunktūras izmantošanu.
Hercoga varu viņš gribēja paplašināt ar 1) pastāvīga karaspēka palielināšanu, 2)
muižniecības piesaistīšanu pie savas personas un 3) izmantojot atšķirības starp
poļu un Kurzemes interesēm.
Saimniecisku neatkarību hercogs Jēkabs ieguva, turoties pie tālaika populārā
saimnieciskās politikas virziena - m e r k a n t i l i s m a -, kurš uzskatīja
tirdzniecību par valsts saimniecības pamatu. Pēc šis sistēmas valsts iedzīvotājiem
bija jāstrādā galvenokārt eksportam, ražojot eksporta preces tādā apmērā, lai
zeme ne tikai dabūtu pretī visas vajadzīgās importa preces, bet saņemtu virs tām
vienmēr vēl skaidru naudu. Tāda sistēma bija iespējama tikai tik ilgi, kamēr
pastāvēja valstis, kas nevarēja piedalīties šai virspeļņas dalīšanā, vai
valstis, kas karoja un tādā veidā radīja iztrūkumus jēlvielu un preču izdalīšanas
lokā.
Jēkabs ne tikai radīja spēcīgu rūpniecību un stipru floti, bet arī ieguva
kolonijas, kur plīvoja Kurzemes karogs un vietām tika nometināti zemnieki- kolonisti.
Viņš gatavojās pat uz lielām ekspedīcijām Klusā okeāna ūdeņos,
Zemniekiem pieauga klaušas, bet viņi saprata, ka ar darbu rūpniecībā iegūst
zināšanas, pārticību, dažkārt arī brīvību. Rūpniecība aptvēra visas tālaika
darba nozares, kur varēja strādāt vairumā: kuģu būvi, metālu un koku
apstrādāšanu, tekstilrūpniecību, ķīmisko rūpniecību, mehānikas rūpniecību un
audzētavas. Pastāvēja 3 kuģu būvētavas (Ventspilī no 1638. gada līdz 1718. gadam,
Kuldīgā no 1638. gada līdz 1702. gadam, Liepājā no 1677. gada līdz 1702. gadam), 17
dzelzscepļi, 11 enkuru kaltuves, 12 naglu kaltuves, 10 lielgabalu lietuves, 4 šauteņu
darbnīcas, 2 tērauda cepļi, 3 zvanu lietuves, 7 metālu virpotavas, 8 vara cepļi, 1
naudas kaltuve, 18 zāģu gateri, 8 mucinieku darbnīcas, 3 koka virpotavas, 10 vadmalas
austuves, 3 tapešu darbnīcas, 1 brokāta darbnīca, 1 gobelēnu darbnīca, 3 buru
austuves, 6 vadmalas veltuves, 85 linu austuves, 3 aukļu darbnīcas, 6 etiķa un degvīna
vārītavas, 14 salpetra vārītavas, 13 kālija sārma vārītavas, 85 darvas cepļi, 10
stikla cepļi, 30 kaļķu cepļi, 20 ķieģeļu cepļi un dakstiņu darbnīcas, 5 pulvera
dzirnavas. Visās šinīs iestādēs bija nodarbināti apmēram 400 ārzemju un apmēram
600 latviešu meistaru un zeļļu un apmēram 4000 klaušu strādnieku. Klaušas bija
ļoti smagas, un rūpniecības strādniekam bieži bija jāmēro 20-80 kilometru garš
ceļš līdz darbavietai. Toties viņš strādāja tikai pārmaiņus vienu nedēļu,
vienā laidā. Nebija nevienas nozares, kurā latviešu amatnieki un strādnieki nebūtu
strādājuši; viņi atradās darbā pat hercoga rūpniecības kolonijā
Dienvidnorvēģijā. Ārzemniekus hercogs uzskatīja par kurzemnieku instruktoriem, bet
pastāvēja arī nozares, kur latvieši bija pārspējuši savus skolotājus, piemēram,
kokrūpniecībā, aitu un zirgu audzētavās, pulvera, ķieģeļu un dakstiņu, kaļķu
izgatavošanā, ādu mīšanā, krāsošanā, salpetra un kālija sārma izgatavošanā,
dažās metālrūpniecības nozarēs, aušanā. Hercogs Jēkabs centās ārzemniekus
atvietot ar paša pavalstniekiem un šim nolūkam blakus pilsētu cunftēm, kurās
vairākums meistaru bieži bija ārzemnieki, nodibināja brīvmeistaru kārtu, kurā
viņš pats iecēla mācītus latviešus un vāciešus-kurzemniekus. Šie brīvmeistari
tad sagatavoja rūpniecības tehniskos spēkus, neprasot ne pēc tautības, ne pēc
izcelšanās kārtas, bet tikai pēc attiecīga cilvēka darba prasmes.
Kurzeme toreiz bija tikusi pie lielas flotes, kas pārspēja daudzu citu valstu jūras
spēkus un kļuva par ievērojamu faktoru Baltijas jūras politisko spēku samērā.
Caurmērā 17. gs. piecdesmitajos gados Kurzemes flotē bija 30-40 kuģu (ar 840
lielgabaliem). No tiem tikai piektā daļa bija neapbruņota, pārējos kuģos bija pa
15-72, dažos pat 80-100 lielgabaliem. Pavisam hercogam Jēkabam piederēja 64 apbruņoti
(ar 2130 lielgabaliem) un 36 neapbruņoti kara kuģi un 65 tirdzniecības un piekrastes
kuģi, uz kuriem strādāja daļa jūrmalas zvejnieku. Ar šiem kuģiem hercogs praktiski
pilnīgi atvietoja svešzemju kuģus, jo ne tikai aizveda savas zemes eksportu līdz
patērētājam, bet atveda arī importu no ražošanas vietām. Visā Baltijas jūras
apgabalā un tālāk, Krievijā un Polijā, bija liels pieprasījums pēc siltzemju
precēm un ražojumiem, piemēram, pēc krāskokiem, tabakas, cukura, garšvielām,
ādām, indigo, augļiem, ziloņkaula, pērlēm, zelta, sudraba.
1651. gada oktobri Jēkaba pilnvarotais Denigers noslēdza līgumu ar Ga m b i j a s Kumbo
valsts valdnieku un nopirka s v . A n d r e j a s a l u Gambijas upē, kur uzcēla Jēkaba
fortu. Drīz gar visu upes krastu pacēlās 8 nocietinātas tirdzniecības nometnes un
ostas; kurās saplūda apkārtnes tirgoņi un tauta, lai apmainītu savus ražojumus pret
Kurzemes precēm un Jēkaba sudraba dālderiem.
Taču, ja materiālā kultūrā kurzemnieki bija pilntiesīgi Eiropas tautu saimes
locekļi, tad garīgā kultūrā viņi bija palikuši iepakaļ. Bet tur nebija vainojams
hercogs, kurš ļoti labi saprata, ka izglītots pavalstnieks ir labāks valdnieka
atbalsts nekā neizglītots. Kurzemē viena blakus otrai pastāvēja divas garīgas
kultūras: no rietumiem ievestā un vietējā latviešu - pirmā ar kungu tiesībām,
otrā ne labprāt ciesta, neatzīta. Pirmā, kuru ieveda kristīgās ticības piekritēji
un kurai pamazām pievienojās latviešu pilsētnieki un vasaļi (vismaz ārēji); otrā,
kuru izveidoja latviešu tautciltis kā savu tautisku garīgu ieroci tajā laikmetā, kad
kristīgās ticības laicīgā vara nodarbojās ar visu latviešu tautisko elementu
iznīcināšanu. Nesaprazdams jaunās ticības pamatus, redzot viņas aklo naidu pret
sentēvu paradumiem un tradīcijām, latvietis gan prata ārēji locīties svešas
reliģijas emblēmu priekšā, bet savā sirdi nešķirās no Pērkona, Laimas un Ūsiņa.
Hercogs Jēkabs bija pārliecināts kristīgās ticības piekritējs un, tāpat kā visi
Kurzemes vācieši, vajāja latviešu pagānismu. Bet viņš arī ierosināja mācītājus
izpētīt latviešu tradīcijas un viņas publicēt. Tādā veidā radās E i n h o r n a
"Latvju vēsture" vācu valodā ar pielikumiem par latviešu dieviem un
dievticību.
Hercogs lika latviešus pārliecināt par kristības pārākumu, bet mācītāji viņu
saprata tā, ka slinki baznīcas apmeklētāji izperami baznīcas priekšā un ar varas
līdzekļiem iznīcināma latviešu dievu piemiņa. Šādi soļi panāca pretējo, -
stiprākam spiedienam atbildēja stiprāka pretestība.
Latviešiem svešo kultūru izplatīja skolās, kurās mācīja latīņu un vācu valodā.
Šādu skolu nebija daudz, un pēc hercoga Fridriha nāves viņu skaits auga ļoti gausi -
muižnieki visiem līdzekļiem pretojās, viņi neļāva atvērt latviešu zemniekam
zinātnes avotus. Pavisam hercoga Jēkaba laikā pastāvēja kādas piecpadsmit latīņu
skolas (t. i., vidusskolas) ar 25 skolotājiem un apmēram 700 skolēniem, 6 rakstu un
rēķinu skolas (t. i., pamatskolas) ar 10 skolotājiem un apmēram 300 skolēniem. Ir
ziņas, ka arī pie baznīcas draudzēm jau no 17. gadsimta sākuma esot pastāvējušas
lauku skolas (tā, piemēram, 1623. gadā Nigrandē, 1620. gadā Embūtē), bet jādomā,
ka tās pastāvēja tikai vietām un zināmos laika sprīžos, citiem vārdiem sakot,
viņu eksistence katru acumirkli bija atkarīga no vietējā mācītāja labas gribas un
1aika. Vismaz valsts apjomā hercogs nevarēja realizēt it nekādu izglītības politiku,
tā bija atstāta privāto vai baznīcas pārstāvju iniciatīvai un izpratnei.
Jau 1678.-1679. gada ziemā hercogs saslima ar zobu sakņu sastrutojumu un elpceļu
kataru, kas pamazām pārņēma visu elpošanas orgānu sistēmu. Hercoga darba istaba
bija mitra, un vilnas tapetes gar sienām bija sākušas trūdēt, atdalot sīkas
daļiņas, kas piepildīja gaisu un iekļuva Jēkaba plaušās. Neviens to nemanīja, un
viņam noteica daždažādas diagnozes un ārstēja pēc daždažādām receptēm. Bet
hercoga stāvoklis kļuva ļaunāks, un beigās viņš sāka izklepot plaušu daļas.
Tagad sāka rasties aizdomas par valdnieka apburšanu, un galma kamarilja norādīja uz
Vecmuižas domēņu iecirkņa pārzini Magnusu Luftu (arī Luhtu), vienu no hercoga
uzticīgākiem ierēdņiem, kurš ar savu nelokāmību un godīgo raksturu bija ieguvis
daudzus ienaidniekus. Šo nelaimīgo cilvēku arestēja, pratināja, spīdzināja un
Bauskā sadedzināja uz sārta. Tikai 1681. gada vēlā rudeni hercoga galma ārsts
Harders uzgāja īsto slimības cēloni un lika pārvietot slimnieku kādā saulainā
sausā istabā, bet ar to izraisīja stipru reakciju hercoga ķermeni. Vēl gandrīz līdz
ziemsvētkiem možais Jēkaba gars cīnījās ar novājināto miesu un dzīvoja līdzi
savai zemei, savam darbam. Tad iestājās agonija, un 1682. gada Jaungada naktī hercogs
slēdza acis uz mūžu.
Jēkabs juta, ka dēls viņu neatvietos un ies maldu ceļus kā kultūras, tā politikas
laukā. Tāpēc viņš nelabprāt tam uzticēja savu darbu, un vēl gandrīz līdz
pēdējai dienai nāves ēnā esošais valdnieks parakstīja rakstus, deva pavēles,
ierosināja darbus un izlēma daudzas lietas. Ar hercoga Jēkaba aiziešanu mūžībā
apstājās arī viņa darbs, jo nebija vairs neviena darba darītāja. Ketleru dzimtas
garīgās spējas, hercogā Jēkabā it kā sasniegušas savus kalngalus, viņa
pēcnācējos vairs neizpaudās tik intensīvi un tā ievadīja dinastijas un ar to arī
hercogistes izbeigšanos. Var teikt, ka vienīgi hercoga Jēkaba laika sasniegumi
uzturēja hercogisti un viņas īpatnējo kultūru vēl 114 gadus. Visi viņa
pēcnācēji, arī Bīroni, neko neražoja un dzīvoja vienīgi no lielā hercoga
kultūras darba kapitāla atliekām. Hercogs Jēkabs bija pratis sasprindzināt savas
zemes kulturālos spēkus ražīgam darbam tik sekmīgi kā rets Eiropas valdnieks pirms
un pēc viņa.