LITERATŪRA UN TEĀTRIS 18. GADSIMTĀ
Literatūra
18. gadsimts literatūrā ienāca ar jaunām atklāsmēm, pārmaiņām. Jaunie autori
ievieš daudz jauninājumu literatūrā gan formas, gan žanra ziņā, gan arī satura
ziņā. Jauno laiku literatūra nesa sevī jauno laiku sabiedrības idejas. Šajā
aspektā 18. gadsimta literatūra kardināli atšķīrās no 17. gadsimta literatūras, jo
tagadējās literatūras pārstāvji ir arī sabiedriskās domas virzītāji.
Dažādi rakstnieki pauda atšķirīgas domas literatūrā, tomēr gandrīz visu autoru
darbos saglabājās kopīga pamatievirze - klaji negatīva attieksme pret
iesīkstējušām baznīcu dogmām un morāli, pret feodālismu. Galvenais uzsvars tika
likts un dabu un prātu, to atklāsme.
Literatūrā turpinās apgaismības idejas, kas turpināsies arī nākamajā, 19.
gadsimtā. Apgaismība nav literatūras virziens, bet gan sava veida filozofija,
koncepcija, kas savu atbalsi rada gan literatūrā, gan arī citur. Katrā Eiropas valstī
apgaismības idejas izpaudās nedaudz savādāk; tas bija atkarīgs no valsts ekonomiskā,
politiskā un sociālā stāvokļa. Gandrīz visā Eiropas literatūrā atklājās
jēdziens "pasaules pilsonis", ko noteica prāta un dabas kopīgi balstītā
pārliecība.
18. gadsimtā bija vērojams estētiskās domas uzplaukums. Paralēli Didro un citu viņa
kolēģu izdotajai enciklopēdijai tika izdotas daudzas brošūras un izdevumi, kas
veicināja enciklopēdistu idejas, jo pašu enciklopēdiju iegādāties varēja tikai
turīgi ļaudis. 18. gadsimts arī atteicās no latīņu valodas kā zinātnes valodas un
deva priekšroku nacionālajām valodām.
Populārākie žanri 18. gadsimtā bija memuāru literatūra (Kazanovas, Goldoni un citi
memuāri), kā arī epistulārā literatūra [literatūra vēstuļu formā].
Tajā laikā populāras bija atklātās vēstules dažāda veida preses izdevumiem.
Populāri bija arī ceļojuma apraksti, jo 17. gadsimts bija populārs ar daudzajiem
atklājumiem un ekspedīcijām apkārt pasaulei.
Literatūra tika pārstāvēta ar daudziem žanriem, tomēr tie neattīstījās
vienmērīgi: proza tomēr bija populārākā. Prozā varēja vislabāk izteikt
apgaismības idejas un literatūra bija tā, kas apsteidza apgaismības filozofijas
teorētisko domu, izklāstīdama tos uzskatus daudz plašāk un saprotamāk. Romāna
žanrs no prozas bija vispopulārākais, jo tajā varēja atklāt tā laika ētiskos
ideālus mijiedarbībā ar dažādu sabiedrības slāņu pārstāvjiem. Dzejas
nepopularitāti veicināja tā laika racionālistiskie uzskati, kā arī doma par
folkloras nevajadzību vispārīgi un tikai 18. gadsimta beigās Herders sāka
popularizēt un publicēt tautasdziesmas, kā arī pievērsties tautiskuma problēmai.
Svarīgs bija audzinošais un izglītojošais aspekts, ko lieliski pasniedza 18. gadsimta
dramaturgi savās lugās. Lugu varoņi kļuva arī par apgaismības ideju izplatītājiem.
Iepriekšējā gadsimta rokoko ieguva jaunu veidolu savdabīgi transformējot baroka
formas, tomēr rokoko nebija vienots virziens un no tā iespaidojās pat 18. gadsimta
slavenākie dzejnieki un ne tikai viņi.
Jauno laiku literatūra nāca ar savām niansēm un ir vērojamas arī izmaiņas
daiļdarbu uzbūves principos. Korneija un Rasina ieviestā tēlu sistēma tika mainīta,
jo apgaismības ideju iespaidā, piemēram, Voltērs tik daudz necentrējās ap vienu
personību, bet gan pievērsa uzmanību sabiedrībai, kas veidoja cilvēkus.
Jauno laiku ideju, kā arī racionālisma šauro ideju iespaidā radās pilnīgi jauns
virziens literatūrā - sentimentālisms. Sentimentālisms tāpat kā citi 18. gadsimta
estētiskie virzieni atklāj apgaismības idejas, tomēr tas atsakās no vēsā prāta.
Plašu atsaucību guva arī reālisms. Paplašinās arī literatūras tematika, kā
iespaidā radās jauns - trešās šķiras pārstāvis.
Džonatans Svifts (1667 - 1745)
Svifts ir spilgts Anglijas sabiedriski politiskās attīstības, sadzīves un tikumu
atklājējs savās daiļradē; rakstnieka daiļrade ir arī spožs Anglijas vēstures
avots. Izcilākais satīras meistars 18. gadsimtā angļu literatūrā.
Autora pamatžanrs bija alegoriskais pamflets. Ievērību guva jau pirmie Svifts pamfleti:
"Grāmatu kauja" un "Mucas pasaka" (abi, 1704). Savos pamfletos Svifts
ir dzēlīgs pret vispārējām parādībām angļu sabiedrībā, angļu literatūru,
baznīcu. Svifta dzēlīgā politiskā satīra kļuva bīstama angļu ierēdņiem un
rakstnieks tiek ievēlēts par Dublinas Sv. Patrika katedrāles dekānu, kas faktiski bija
izraidīšana no valsts. Svifta tālākā darbība bija veltīta īru tautas tiesību
aizstāvēšanai, kā arī pret Lielbritānijas kolonizācijas politiku tika vērsta
īpaša pamfletu sērija "Vadmalnieka vēstules" (1724), arī "Kautrīgs
priekšlikums par īru nabadzīgo ļaužu bērniem" (1729).
Viens no izcilākajiem Džonatana Svifta satīriskajiem sacerējumiem ir romāns
"Lemjuela Gulivera, sākumā ķirurga, vēlāk vairāku kuģu kapteiņa ceļojumi pie
dažām tālām pasaules tautām." (1 - 4, 1726), kurā tika parodēta tik tolaik
populārā ceļojumu aprakstu forma, aplūkojot Anglijas sabiedrību, monarhiju, zinātni,
baznīcu, partiju nesaskaņas un citu caur satīrisku prizmu. Autors spilgti vispārina
tā laika parādības, veidojot romānu vairākos līmeņos. Darba pirmā un otrā
grāmata ir kļuvusi par populārāko grāmatu bērniem pasaules literatūrā.
Sviftam piemita asa satīru, kurā nebija ne mazākās cieņas pret baznīcu un reliģiju.
Viņa satīru var salīdzināt ar seno autoru veikumu (Rablē, Roterdamas Erasmu u.c.).
Džonatans Svifts savos darbos nekad neatklājās, publicēdamies zem sveša vārda vai
arī anonīmi. Autora neizsmeļamā fantāzija un nereti pat pārāk dzēlīgā satīra
radīja ticamības iespaidu un guva plašu atsaucību sabiedrībā.
"Commedie Francaise"
"Commedie Francaise" (fr. val. - franču komēdija) - franču
drāmas teātris, kura dibinātājs ir Ludviķis XIV 1680. gadā, Parīzē.
Teātrī tika izrādīti dažādu dramaturgu (Korneija, Moljēra, Voltēra) darbi, bet
pašā teātrī darbojās 27 aktieri (Barons, Rozimons, Bežāra un citi).
Lielās Franču revolūcijas laikā, saasinoties pretrunām teātrī, tas sašķēlās,
lai daļa no aktieriem nodibinātu "Republikas teātri", bet jau 1799. gadā
teātris atkal apvienojās.
19. gadsimta sākumā tas kļuva par vēlā klasicisma balstu.
1830. gadā teātrī iestudēja Viktora Igo lugas.
Nākamajā periodā tika iestudētas tādas lugas, kurās romantiskajai heroikai
pretstatīts valdošās kārtas morāles cildinājums.
Moljērs (īstajā vārdā Žans Batists Poklēns, 1622 - 1673)
Franču dramaturgs, klasicisma komēdijas izveidotājs, arī reālisma aizsācējs
franču dramaturģijā, viens no izcilākajiem komēdiju autoriem pasaules literatūrā.
Moljērs pats visu mūžu bija aktieris, vadīja trupu (1645 - 1658), kā arī tās
vajadzībām rakstīja lugas, izmantojot franču farsa un delartiskās komēdijas
tradīcijas.
1659. gadā iznāk Moljēra pirmā patstāvīgā komēdija "Smieklīgās
daiļavas", kas gūst plašu popularitāti un nodrošina Luija XIV labvēlību.
Karalis Moljēru ieceļ par karaliskās teātra trupas vadītāju. Arī nākamās
situāciju komēdijas gūst plašu atzinību: "Sganarels" (1660), "Vīru
skola" (1661), "Sievu skola" (1662).
Nākamajās lugās ("Tartifs" (1664. gadā, bet iestudējums tika tūlīt
aizliegts, otrreiz teātrī 1669. gadā), "Dons Žuans" (1665),
"Mizantrops" (1666), "Skopulis" (1668), "Skapēna nedarbi"
(1671)) dramaturgs padziļina tēlu sociālos raksturojumus, kā arī personāžu
psiholoģisko atveidi.
Sabiedrībā populāras tolaik bija lugas: "Žoržs Dandēns" (1668),
"Ārsts pret paša gribu" (1668), "Pilsonis muižniekos" (1670),
"Iedomu slimnieks" (1673).
Moljēra savās lugās pārsvarā reālistiski tēloja tā laika dzīvi un tipus,
kritizēja garīdzniecības, muižniecības un citu netikumus, bet uzsvēra zemāko kārtu
gudrību, veiklību.
Moljēra dramaturģiju ieņem paliekošu vietu pasaules literatūrā un uz teātru
skatuvēm vēl līdz mūsu dienām.
Pjērs Ogistēns Karons de Bomaršē (1732 - 1799)
Izcilais franču dramaturgs, arī politiskais darbinieks un diplomāts, kura paša
dzīve bija kā dēku romāns. Bomaršē bija uzņēmīgs, enerģisks, kā arī viņam
piemita izcila politiskā domāšana. Liels mūzikas mīļotājs, pats prata spēlēt
dažus mūzikas instrumentus: flautu un arfu, kā arī skaisti dziedāt.
Rakstnieka talants atklājās vairākos žanros. Kā spilgts publicistikas paraugs bija
Bomaršē "Memuāri" (1773 - 1774), kas noliedza absolūtismu, kura nozīme jau
tāpat bija zudusi tajā laikā. "Memuāri" ir svarīgi ne tikai ar savu
dokumentalitāti, bet arī ar prasmīgi izvērsto polemiku ar tieslietu demokrātiju.
Tomēr visspilgtāk Bomaršē atklājās dramaturģijā. Jau pirmā drāma
"Eiženija", kas iznāca 1767. gadā un ko ievadīja teorētiskais raksts
"Eseja par nopietnas drāmas žanru". Franču autors bija pirmais, kas savu lugu
nosauca par drāmu, tādējādi noliegdams antīko un klasicisma traģēdiju, kā arī
komēdiju tīrā veidā, iesakot jaunu lugas veidu - drāmu, kurā var dzīvi attēlot
tādu, kāda tā ir, nevis ko samākslot.
Bomaršē turpina Moljēra aizsākto satīriskās komēdijas tradīciju franču
dramaturģijās. Viņa lugas "Seviļas bārddzinis" (1775) un "Figaro
kāzas" tam ir spilgts paraugs. Bomaršē lugās spilgti attēlojot laikmetu, asus
raksturus, kā arī veikli risina intrigu. Figaro bija vienkāršs bārddzinis, kas asi
jokoja par pastāvošo sabiedrību, kārtu aizspriedumiem, par muižnieku cēlajām
runām, kā arī kritizēja pastāvošo iekārtu. Lugā "Trakā dzīve jeb Figaro
kāzas" bārddzinis Figaro kļūst par autora ideju izteicēju, veidojot opozīciju:
vienā pusē ir veiklais, vienkāršais bārddzinis Figaro, bet citā pusē - grāfs
Almavirs ar savu kūtrumu.
Johans Volfgangs Gēte (1749 - 1832)
Gēte ir jaunlaiku vācu literatūras pamatlicējs un viens no ievērojamākajiem
pasaules literatūras pārstāvjiem, ģeniāls domātājs, ievērojams zinātnieks.
Gēte ir Frankfurtē pie Mainas, Vācijā; viņa tēvs ir jurists, turīgs cilvēks, kas
var veltīt daudz laika savu bērnu izglītošanai. 16 gadu vecumā Gēte iestājas
Leipcigas universitātes juridiskajā fakultātē. Tajā pašā laikā Gēte daudz
interesējas par mākslu un pats mēģina rakstīt. Gēte saslimst un atgriežas mājās,
bet pēc pusotra gada viņš atsāk studijas, bet jau Strasburgā, Francijā, kur
iepazīstas ar "vētras un dziņas" strāvas ierosinātāju, vācu literātu
Herderu, kas augstu vērtē folkloru un īstie dzejoļi ir tautas radītie, nevis tie,
kurus rada izglītoti cilvēki. Gēte iesaistās šajā kustībā, pats sāk vākt
folkloru, kā ietekmē rodas arī slavenais dzejolis "Mežrozīte". Gēte pēc
universitātes beigšanas saraksta vēsturisko lugu 'Gecs fon Berlihingens" (1773),
kā arī dzejojumus "Prometejs" (1773) un "Muhameds" (1773), kuros
atspoguļo tā laika dumpīgo garu, cīņu par indivīda brīvību un protestu pret
despotismu. Arī darbi "Jaunā Vertera ciešanas" (1774), "Klavido"
(1774), "Stella" (1775) ir rakstīti "vētras un dziņas" strāvojuma
garā, kurā izpaužas varoņa jūtu dzīve visā tās pilnībā.
1775. gadā Veimāras hercogs Gēti aicina pie sevis, uzdodams organizēt dažādas galma
izpriecas. Veimāras hercogs vēlāk Gēti ieceļ par ministru un galma teātra direktoru,
kā arī piešķir viņam muižnieka titulu. Veimāra ir vieta, kur Gēte pavada savu
atlikušo dzīves daļu, atskaitot 1786. līdz 1788. gadam, kad Gēte atrodas Itālijā.
No 1776. līdz 1786. gadam Gētes sarakstīja daudz ievērojamu dzejoļu
("Dievišķais", "Minjona" un citus), kā arī ievērojamās balādes
("Zvejnieks", "Meža tēvs"), bet pēc Itālijas perioda beigām, kas
iezīmējas ar drāmu "Egmonts" (1787) Gētes daiļradē sākas viņa t.s.
Veimāras klasicisma periods.
Gētes lirika ir savdabīga ar skaisto valodu, dzimtenes skaistuma attēlojumu, novedot to
līdz pilnībai. Gētes dzeja ir optimistiska un dzīvespriecīgam, kas perfekti atklāj
cilvēka un dabas skaistumu. Dzejā jūtami arī autobiogrāfiskie motīvi, kas ienes
dzejā daudz īstu, patiesu jūtu un emociju.
Gētes romāni "Vilhelma Meistara mācību gadi" un "Vilhelma Meistara
klejojuma gadi" ir autobiogrāfiskie darbi, kas atklāj Gētes personības
veidošanos.
Viens no svarīgākajiem darbiem Gētes daiļradē ir "Fausts", kas tika
rakstīts apmēram 60 gadu garumā. Pirmā daļa pirmo reizi tika publicēta 1790. gadā,
kaut arī tās pirmuzmetumi radās jau septiņdesmito gadu vidū. Pirmās daļas galīgais
variants parādījās 1808. gadā. Otro daļu Gēte rakstīja no 1825. līdz 1831. gadam,
kuru publicēja 1833. gadā. Gēte piesātināja seno leģendu par doktoru Faustu ar
jaunām, filozofiskām atziņām ar dzīves jēgu un patiesību.
"Vētras dziņu" strāvojums nebija ilgs, tomēr tas izveidoja pilnīgi jaunu
ēru literatūrā, īpaši kritikā.
Gēte ir atstājis spilgtu literāro mantojumu, kas izsauc plašu rezonansi vēl mūsu
dienās.
Frīdrihs Šillers (1759 - 1805)
Viens no izcilākajiem vācu rakstniekiem. Bija gan lielisks liriķis, viens no
jaunlaiku vācu literatūras pamatlicējiem, arī izcils dramaturgs, kas ietekmējis
Eiropas dramaturģijas izveidi 19. gadsimta otrajā pusē un 20. gadsimtā.
Šillers ir dzimis mazā Vācijas pilsētiņā Mārbahā. Rakstnieka tēvs ir Virtembergas
hercoga armijas virsnieks. Pēc despotiskā hercoga rīkojuma Šillers Štutgartē studē
kara akadēmijā medicīnu un kļūst par pulka ārstu, tomēr mīlestība pret
literatūru ir spēcīgāka.
1781. gadā Šillers sacer savu pirmo lugu "Laupītāji", kas saceļ lielu
rezonansi visā Vācijā. Hercogs autoram aizliedz nodarboties ar rakstniecību, bet
Šillers no Virtembergas aizbēg, kā rezultātā iegūst brīvību, bet nonāk
materiālajās problēmās.
Neilgu laiku Šillers strādā Manheimas teātrī, kur tiek izrādītas viņa nākamās
lugas "Fiesko sazvērestība Dženovā" (1782), "Mīla un viltus"
(1784), kas apkopoja visu tajā laikā vācu literatūrā notiekošo un izsauca plašu
rezonansi. Šillers pieder pie "vētru un dziņu" strāvas pārstāvjiem, ar
saviem darbiem paplašinot iepriekšminētās strāvas idejiski tēlaino sistēmu. («Vētras
un dziņu» idejiskā programma bija rakstu krājums «Par vācu raksturu un mākslu»
(1773), kurā bija Gētes raksts «Par vācu arhitektūru» un divi Herdera raksti:
«Izvilkums no saraksta par Oslānu un seno tautu dziesmām» un «Šekspīrs». Krājuma
autoru uzmanības centrā bija kultūras vēsture, griba izprast pagātnes mantojumu un
vācu nacionālās kultūras savdabību. Kustība uzplauka dažādos Vācijas novados, bet
autorus vadīja viens mērķis - viņi vēlējās atjaunot vācu literatūru. Stratbūra
bija kustības centrs, kur satikās Gēte, Lencs, Herders; izveidojās arī Švābijas un
Getnegenes grupas. Autori protestēja pret valdošajās aprindās pastāvošajām
netaisnībām.) Šillera sākotnējos darbus ļoti ietekmēja franču domātājs
Ruso.
Teātris bija īstā vieta, kur Šilleram paust savas apgaismības idejas, cīnīties par
jauno. No 1783. - 1787. gada dramaturgs saraksta "Donu Karlosu". Šajā laikā
mainījās Šillera pasaules uzskats un radošā metode - viņš pāriet no raupjas prozas
formas uz klasicistisko dzeju un "Dons Karloss" ir lielisks pierādījums, kas
apliecina Šillera dzejnieka talantu.
Mūža pēdējā posmā Frīdrihs Šillers dzīvo Jēnā, kur viņš kādu laiku ir
vēstures profesors, vēlāk rakstnieks pārceļas uz Veimāru, kur sadraudzējas ar Gēti
un šī draudzība veicina abu dižgaru daiļradi.
Veimārā rakstnieks tulko grieķu autorus, kā arī nododas estētikas un filozofijas
studijām un sacer daudz dzejoļu un balāžu, arī dažas lugas "Marija
Stjuarte" (1800), "Orleānas jaunava" (1801), "Vilhelms Tells"
(1804), kas ir vienas no labākajām traģēdijām daiļradē. Tajās Šillers pirmo reizi
izmanto nacionālās vēstures materiālus, pievēršoties arī citu tautu vēsturiskajiem
varoņiem un personībām, kā arī notikumiem.
Šillers bija spilgts dramaturgs, tomēr svarīgu viņa literārā mantojuma daļu
sastāda lirika un tikai pēdējie 10 viņa daiļrades gadi (1795 - 1805) Šilleram
nodrošināja paliekošu vietu literatūras vēsturē kā izcilam dzejniekam, jo viņa
agrīnā dzeja nebija oriģināla. Tikai dzejnieka daiļrades pēdējos gados notika
krasas izmaiņas: tika paplašināts tematiskais loks, dzeja kļuva daudzveidīgāka, bet
izteiksme kļuva daudz krāšņāka.
Ievērojamas ir arī Šillera balādes "Kauss", "Cimds" un
"Polikrata gredzens", kas tika sarakstītas 1797. un 1798. gadā. Tās saista ar
vienkāršo, skanīgo valodu, spilgto mākslinieciskumu. Balādes ir tās, kas pilnībā
atklāj Šillera dzejnieka un dramaturga talantu, veidojot spilgtas gleznas, dinamiskus
sižetus un spēcīgus, interesantus varoņus.
Šillers iedibina jaunas dramaturģijas tradīcijas: lugu idejiskā pārbagātība, sava
laika atziņu atklāsme ar vēsturisko notikumu un varoņu palīdzību, kas būtiski
ietekmē nākamos Vācijas un visas pasaules dramaturgus.