Citēts no: "Teiksma par Igora kauju", atdzejojis A.Grigulis, Rīga,
1958
Devītais dziedājums
Dziesminieks atceras pagājušos laikus
Vairs ir Sula
Netek ar sidrabotu straumi
Uz Perejaslavļas pilsētu!
Un Dvina,
No pagānu kliedzieniem sajaukta,
Duļķaini plūst
Uz kādreiz bargo Polocku!
Viens tikai Izjaslavs
Vasiļko dēls
Paskandināja
Ar savu aso šķēpu
Pa lietuviešu bruņu cepurēm
Un aptumšoja
Sava vectēva
Vseslava slavu!
Bet arī pats
Zem purpursarkana vairoga
Asiņainā zālē,
Lietuviešu šķēpu ievainot,
Gados vēl jauns
Atrada sev kapu!..
Un par viņu tad dziedāja Bojans:
"Kņaz,
Družinu tavu
Putni apklāja spārniem,
Bet asinis laizīja zvēri!"
Nebija tur
Ne brālis Brjačeslavs,
Ne otrais brālis Vseslavs.
Kā pērle
Izkrita tava dvēsele vientulīgi
No varonīgās miesas
Caur zelta kakla rotu!..
Apklusa balsu skaļums!
Aptumsa prieks!
Vaid taures Grodņā
Par kritušo...
Ai Jaroslav!
Un visi Vseslava mazdēli!
Nolieciet karogus savus,
Zemē
Iecērtiet šķēpus savus
Apkaunotos!
Jo atstumti jūs
No vectēvu slavas!-
Tie taču bijāt jūs,
Kas ar nemieriem saviem
Izsaucāt pagānu uzbrukumus
Krievzemei,
Vseslava dzimtenei!
Jūsu ķildu dēļ
Sākās polovocu varmācības!
Bij tas taču Bojama gadsimtā,
Kad Vseslavs, kauliņus metot,
Laimēja meiteni mīļoto.
Ar viltu
Vseslavs tomēr ieguva
Kijevas pilsētu;
Ar pīķi pieskārās
Kijevas zelta tornim!
Tad traucās no turienes prom
Kā negants zvērs!
No Belgradas
Pusnaktī
Pacēlās mākoņos zilos,
Rītā jau brāza ar kara āvu
Un sagrāva Novgorodas vārtus,
Satrieca Jaroslava slavu!
Tad, pārvērties pelēkā vilkā,
Metās no Dudutkas
Līdz Ņemigai!
Bet tur,
Pie Ņemigas:
Galvas krauj kaudzēs!
Tērauda ķēdēm kuļ!
Dzīvība straumēm plūst!
Dvēseles atšķir no miesām!
Ņemigas asiņainais krasts
Ne ar dzīvību bija tad apsēts,
Bet gan
Krievu vīru kauliem.
Citēts no: "Pasaules vēsture" A.Grīna redakcijā, I. sējums, Rīga, 1929
"977.gadā viņš [kņazs Vladimirs] paliek par vienīgo Krievijas valdnieku. Arī
viņš ir kareivis - karo ar poļiem, jatvingiem un stepju klejotājiem. Viņš pirmais no
Krievijas valdniekiem piejem kristīgo ticību un padara to par savas valsts reliģiju.
Vecos pagānu dievu tēlus Vladimirs liek iemest Dņepras upē, to skaitā arī no zelta
un sudraba darināto Peruna tēlu, ko pats cēlis pērkona dievam par godu pēc savas
uzvaras pār brāli Jaropolku.
Domājams, kņazu piespiedusi pāriet kristīgā ticībā pārliecība, ka cīņā pret
viņa slaveno tēvu kristīgie svētie ir cīnījušies ķeizara pulku pusē. Ir
uzglabājies arī nostāsts, ka Vladimirs pirms šī soļa mēģināja pārbaudīt
kristīgā Dieva visspēcību, dodams solījumu kristīties, ja iejems Krimas pilsētu
Korsuņu, pret kuru tas patlaban devies karā. Pilsēta kritusi Vladimira rokās un tas
jutās spiests pildīt svinīgi doto solījumu.
Šo valdnieku, kam ir bijušas pirms viņa kristīšanās 800 sievas, pareizticīgo
baznīca ierindojusi savu svēto saimē, blakus Konstantīnam."
"Vladimirs mirst 1015.gadā. Tāpat kā viņa tēvs Svjatoslavs, viņš vēl
negulēdams uz nāves cisām, sadala valsti starp saviem dēliem: Svjatopolkam dod Turovu,
Izjaslavam Polocku, Borisam Rostovu, Gļebam Muromu, Svjatoslavam - Drevļanu zemi un
Mstislavam - Mutarakaņu. Kijevu Vladimirs pagaidām atstāj pats sev un mirst,
nenosacījis, kurš no dēliem lai paliek par Kijevas, un līdz ar to par visas valsts
galveno valdnieku. Tūliņ pēc Vladimira nāves uzliesmo viņa dēlu starpā cīņa
Kijevas troņa dēļ. Svjatopolks liek nogalināt jaunākos brāļus - Borisu, Gļebu un
Svjatoslavu. Pārējie brāļi vāc savas kara draudzes cīņai pret Svjatopolku.
Jaroslavs dodas pirmais cīņa, sakauj Svjatopolku pie Ļubečas un piespiež to bēgt pie
sievas tēva, Polijas valdnieka Boļeslava I. Padzinis vecāko brāli, Jaroslavs
nostiprinās Kijevā un līdz ar to kļūst par galveno Krievijas valdnieku."
"Protams, tāpat kā visās citās zemēs, kur ticības maiņa notikusi uz spiedienu
no augšas, arī austrumslāvi piejem kristīgo ticību tikai ārēji. Kristīgā ticība
Krievijā pamazām piejem īpatnēju veidu, pa daļai piemērodamies vietējiem tautas
ticējumiem.
Piejemdami kristīgo ticību no Bizantijas , austrumslāvi nokļūst zem šīs valsts
garīgā un kulturālā iespaida, paliek par bizantiešu garīgo koloniju. Šim faktam ir
milzīga nozīme visā turpmākajā Krievijas vēsturē."
Citēts no: Lāce R. "Krievu māksla", Rīga, 1962
"Ievērojamākais Kijevas Krievzemes arhitektūras piemineklis, kas saglabājies
līdz mūsdienām (kaut arī ļoti pārveidotā izskatā), ir Sofijas katedrāle Kijevā
(1017 - 1037), ar kuru uz ilgiem laikiem krievu kulta celtniecībā nostiprinās krusta
kupola tipa forma.
Lai gan Kijevas Sofijas katedrāles celšanā neapšaubāmi piedalījušies
Konstantinopoles meistari un arī tās nosaukums atgādina Konstantinopoles Sofijas
katedrāli, tās mākslinieciskajam veidolam piemīt zināma savdabība. Rietumu stūru
torņi, atklātās arku galerijas, bagātīgais kupolu skaits (13) rada gleznainu siluetu,
kas pauž vietējās gaumes un celtniecības tradīciju ietekmi. Šo lielisko ārējo
iespaidu papildina celtniecības materiāla dzīvespriecīgā koloristika (ķieģeļi
mijas ar akmeņu joslām un sastiprinājuma rožaino javu).
Galvenais mākslinieciskais akcents tomēr ir celtnes iekšpusē. Stabi un smagie sānu
piloni, kas balsta korus (tajos dievkalpojuma laikā uzturējās kņazs ar savu svītu,
kā arī tika pieņemti ārzemju sūtņi), piešķir telpai noslēpumainu puskrēslu.
Tieši pretim ieejai mirgo altāra sienas mozaīkas un lielie, uz stabiem uzgleznotie
svēto tēli.
Iekštelpas apdarē saskatāma dekoratīvo elementu pakļautība celtnes arhitektonikai.
Par to liecina centrālās apsīdas mozaīkas. Tās izkārtotas joslveida kompozīcijā,
pie tam figūru izkārtojums ritmiski pasvītro apsīdas sienas plakni un liekumu."
"Izplatīts monumentālās glezniecības veids Kijevas Krievzemes mākslā bija
freskas (gleznojums ar ūdenī šķīdinātām krāsām uz mitras sienas). Sofijas
katedrālē līdzās svēto tēliem uz stabiem bagātīgi sienu gleznojumi saglabājušies
abos rietumu gala stūru torņos. Šeit freskās attēlota plaša laicīgā tematika:
dažādi skati no Kijevas un Konstantinopoles galma dzīves - zirgu skriešanās
sacīkstes, medību un dzīru ainas. Ar sevišķu ekspresiju izceļas muzikantu un
dejojošu skomorohu tēlojums. Baznīcas iekštelpā redzams arī mēģinājums sniegt
portretus (kņazs Jaroslavs Gudrais, kņaziene Irina un viņu trīs meitas)."
"Greznākā Vladimiras kulta celtne ir Dmitrija katedrāle (1194 - 1197), kas
celta kā galma baznīca. Šajā laikā Vladimiras - Suzdaļas kņaziste jau bija
sasniegusi tādu varenību, ka šī laika senkrievu literatūras piemineklī "Teiksma
par Igora karagājienu" par Vladimiras kņazu Vsevolodu teikts, ka ar savu laivu
airiem viņš var Volgu izslacīt, ar savu kareivju bruņu cepurēm - Donu izsmelt.
Priekšstatam par šādu varenību arī atbilda Dmitrija katedrāles greznais ārskats un
ne mazāk spožā iekštelpas apdare, kurā bija ne tikai freskas un ikonas, bet arī
daudz zelta un sudraba trauku, apkalumu, spožu vara plākšņu grīdas utt. Ciļņi sedz
Dmitrija katedrāles fasādes no augšas līdz pusei, tie atgādina krāšņu paklāju.
Vladimiras - Suzdaļas kņazistes mākslas reprezentatīvais raksturs glezniecības laukā
visspilgtāk izpaužas ikonās. Vladimiras ikonas ir neparasti lielas pēc izmēriem. Šo
ikonu zelta foni, figūru svinīgās pozas sauc atmiņā Kijevas mozaīku glezniecību,
kura feodālās sadrumstalotības periodā bija izzudusi un sava dārguma dēļ nebija
pieejama pat Vladimirai. Tāpat kā ciļņu mākslā, arī ikonu glezniecībā Vladimiras
- Suzdaļas kņazistē izpaužas pasaulīgas idejas un svēto tēlu reprezentatīvisms ir
saistīts pirmkārt ar laicīgās varas idejām."
"Novgorodas celtņu ārējais veidols ir daudz vienkāršāks, skarbāks,
radniecisks romāņu stila formām. Visskaidrāk Novgorodas celtniecības īpatnības
izpaužas Glābēja baznīcā Ņeredicā (1998), ārpus pilsētas, Volhovas upes krastā.
Šī mazā baznīca savās formās ir ļoti vienkāršota. No trijām apsīdām tikai
vidējā sasniedz visas celtnes augstumu, bet malējās ir krietni mazākas. Dekoratīvu
rotājumu nav nekādu, ja par tādiem neuzskata nedaudzos logus, kuru šaurās melnās
acis noslēptas dziļi fasādē.
Ņeredicas baznīca bija slavena ar savām 12.gs. freskām. Iekštelpas rietumgalu rotāja
viduslaiku mākslai tipiskais bargās pastarās tiesas tēlojums, kas tika pasniegts visai
drūmās, pelēcīgās krāsās. Bet par šajā didaktiskajā sižetā Novgorodas meistari
atrada iespēju izteikt savus sociālos uzskatus. Tā ievērību pelna freska, kas attēlo
bagātnieka mokas ellē. Daudzajās ainās, kas attēlo Kristus dzīvi, iezīmējas
Novgorodas mākslai īpatnējā tieksme attēlot īstenības novērojumus. Tā Kristus
kristīšanas ainā, kas notēlota pēc visiem kanona priekšrakstiem, kreisajā pusē
ļoti reāli parādīta kāda kristāmo grupa, kas pusizģērbušies, saspiedušies kopā,
salst un drebinās. Turpat kāds cilvēks velk nost kreklu, kāds cits metas upē."