Citēts no: Zitāne L., "Kultūras vēsture", 1.gr. skolotājiem,
"RaKa", 1997., [96]:
Pārskats par senebreju kultūras nozīmīgākajiem periodiem
p.m.ē. Sentēvu laikmets
___________
l8.gs. 1750.g.(?) - senebreju ciltstēva Abrāama iziešana no Vecbabilonijas Ūras
pilsētas.
l6.gs. 17.-14.gs. - senebreju apmešanās un dzīve Ēģiptē.
l4.gs. 1308.-1290.g. (?) - Mozus vadītā iziešana no Ēģiptes, ebreju tautas reliģiski nacionālās veidošanās sākumi.
13.gs 14.-13.gs. - senebreju (ibru) cilšu pakāpeniska iespiešanās Kanaānā.
l2.gs. Soģu laikmets
Cilšu savstarpējo cīņu laiks. Soģi - dievu izraudzītie karavadoņi. Pārorientācija no lopkopības uz zemkopību.
11.gs. Ķēniņu laikmets
Apvienotās ķēniņvalsts izveidošana: Sauls (1020.-1000.), Dāvids (1000.-961.)
l0.gs. Jeruzalemes pasludināšana par galvaspilsētu, Zālamans (961.-922.)
Jeruzalemes tempļa celtniecība. Dalītās ķēniņvalsts izveidošanās (Izraēla
ziemeļos, Jūdeja dienvidos).
9.gs.
8.gs. 721.g. - asīrieši iznīcināja Izraēlas valsti. Pirmās deportācijas.
Praviešu laikmets
7.gs. 621.g. - Josijas reliģiskā reforma.
587.g.- jaunbabilonieši Nebukadnecara vadībā iznīcināja Jūdas valsti. Jeruzalemes
tempļa nopostīšana. Deportācija.
6.gs. Pēctrimdas laikmets
539.g. - Persijas valdnieka Kīra II dekrēts par Jaunbabilonijas trimdinieku
atgriešanos Jūdejā. Jeruzalemes tempļa atjaunošana (515.g.). Nehemijas reformas (ap
445. un 432.g.).
5.gs. No 333.g.- grieķu - maķedoniešu impērija, un ebreji Sīrijas maķedoniešu dinastijas pakļautībā.
3.gs. 167.-142. - tautas sacelšanās pret grieķiem, neatkarīgas ebreju valsts
izveidošanās.
2.gs.
______________
1.gs. 63.g. - romieši iekaroja Jeruzalemi.
1.gs.m.ē. 70.g. - ebreju valsts sagraušana, Jeruzalemes tempļa nopostīšana, ebreju
izvešana trimdā.
Citēts no: Raits K., "Ceļvedis Bībelē", Latvijas baptistu draudžu savienība, 1997., [12]:
VECĀS DERĪBAS GRĀMATAS BĪBELĒ
Likumu grāmatas,
pazīstamas arī kā Pentateihs jeb piecas grāmatas:
1. Mozus grāmata. 2. Mozus grāmata.
3. Mozus grāmata. 4. Mozus grāmata. 5. Mozus grāmata.
Vēstures grāmatas:
Jozuas. Soģu.
Rutes. 1. un 2. Samuēla.
1. un 2. Ķēniņu. 1. un 2. Laiku.
Ezras. Nehemijas. Esteres
Dzeju un gudrības grāmatas:
Ījaba. Psalmi.
Salamana pamācības. Salamans mācītājs.
Augstā dziesma.
Lielo praviešu grāmatas:
Jesajas. Jeremijas.
Raudu dziesmas. Ecehiēla.
Daniēla.
Mazo praviešu grāmatas:
Hozejas. Joela.
Amosa. Obadjas.
Jonas. Mihas.
Nahuma. Habakuka.
Cefanjas. Hagaja.
Cakarijas. Maleahija.
Citēts no: Mitoloģijas enciklopēdija I, Rīga, "Latvijas enciklopēdija", 1993., [88,89]:
Godkārīgais un gudrais, neatlaidīgais, savos tikumos un arī netikumos pievilcīgais
Dāvids (1004-965 p.m.ē.) apvienoja senebreju ciltis, uzvarēja filistiešus, pakļāva
savai varai vēl neatkarīgos kanaāniešus un radīja spēcīgu, vienotu Izraēlas -
Jūdejas valsti ar galvaspilsētu Jeruzalemi. Dāvida iesākto turpināja viņa dēls
Zālamans (Šelomo, 965.-928. p.m.ē.), kas organizēja centralizētu pārvaldi, izvērsa
plašu celtniecību, it īpaši Jeruzalemē, kur tika uzbūvēts dieva Jahves templis kā
vienotās valsts galvenā svētnīca un grezna valdnieku pils, kuras galmā valdīja
izsmalcināta kosmopolītiska apgaismības atmosfēra. Dāvida un Zālamana valdīšana
ebreju tautas atmiņā palika kā "zelta laikmets", bet abi valdnieki kļuva
iemīļoti vēlākās mitogrāfijas varoņi.
Centralizētais valsts aparāts, plašā ierēdniecība, greznais galms, izvērstā
celtniecība un algotņu armija prasīja lielas nodevas un klaušas, kas kopā ar cilšu
patstāvības ierobežošanu izraisīja ziemeļu cilšu neapmierinātību un centrbēdzes
tendences. Pēc Zālamana nāves vienotā Izraēlas - Jūdejas valsts saira un sadalījās
divās nelielās valstiņās - Jūdeja dienvidos ar galvaspilsētu Jeruzalemi un Izraēla
ziemeļos ar galvaspilsētu Samāriju (Šomronu). Kaut arī notika šī valstiskā
sašķelšanās, I. gt. l. puse p.m.ē. bija augšupejas un uzplaukuma laikmets visās
dzīves jomās. Abās senebreju valstīs attīstījās zemkopība un amatniecība, aktīvi
tirdzniecības sakari saistīja Palestīnu ar Feniķiju, Sīriju, Ēģipti, Mezopotāmiju,
pat ar tālo Dienvidarābiju un Egejas jūras baseina tautām, notika iepazīšanās ar
citzemju atzinumiem un priekšstatiem, arī reliģijā un mitoloģijā. šajā laikā
Palestīna bija stipri urbanizēta. Raksturīgākās senebreju mentalitātes īpatnības
bija dinamisms un mobilitāte, psiholoģiska sliecība uz jauno, intelektualitāte;
lielākā daļa ebreju jau prata lasīt un rakstīt. Tā laika senebreju sabiedrībā
līdzās kārtu un šķiru struktūrai, kurā brīvie cilvēki tika iedalīti "zemes
tautā" (am hāārec) - sīkos un vidējos zemniekos, kam bija zemes gabals un
pilsoņa tiesības, un "spēka vīros" (gibbōr) - bagātos un ietekmīgos
aristokrātos, pastāvēja arī ģintis un ciltis, pie kurām viņi visi obligāti
piederēja. Tas mazināja sociālo pretrunu asumu, sekmēja demokrātisko līdzsvaru
sabiedrībā un pavēra labvēlīgas iespējas cilvēka individualizācijai, viņa
tapšanai par personību un individualitāti.
Šis gaišais ebreju tautas vēstures periods, kas lielā mērā ietekmēja ebreju
mentalitātes visumā optimistisko, dzīvi apliecinošo orientāciju, beidzās traģiski:
722. g. p.m.ē. Asīrijas valdnieks Sargons II iekaroja Izraēlas valsti, deportēja daļu
tās iedzīvotāju, bet 586. g. p.m.ē. Babilonijas valdnieks Nebukadnecars II iekaroja
Jūdejas valsti, nopostīja Jeruzalemi un Jahves templi, deportēja iedzīvotāju eliti,
radot būtisku pagriezienu tautas liktenī. Līdz tam ebreji kompakti dzīvoja savā
zemē, kur veidoja valdošo, pilntiesīgo vairākumu, bet pēc notikumiem 722. un 586. g.
p.m.ē. viņi tika sašķelti trijās daļās, no kurām divas bija spiestas dzīvot
Mezopotāmijā un Ēģiptē, svešās zemēs, kur deportētie ebreji veidoja
nepilntiesīgu mazākumu, un, lai gan trešās daļas dzīvesvieta joprojām bija
Palestīna, tomēr ebreji tur vairs nebija brīvi un pilntiesīgi. Vēl sāpīgāka par
neatkarības zaudēšanu un piespiedu eksistenci diasporā bija gadsimtos iesakņotās
pārliecības un uzskatu sagrāve: Jahve bija solījis savai tautai mūžīgu
pastāvēšanu savā zemē, bet tā tika padzīta no šās zemes; Jahve bija solījis
Jeruzalemes tempļa neaizskaramību, bet tas tika nopostīts; Jahve bija solījis Dāvida
pēctečiem mūžīgu valdīšanu, bet valsts tika sagrauta. Radās labvēlīga augsne
pretējiem viedokļiem un noskaņojumiem - no reliģiskā skepticisma līdz eksaltētai
ortodoksijai, no gatavības atteikties no savas patības līdz vēlmei noslēgties savā
čaulā.
Persijas lielvalsts dibinātāja Kīra II dekrēts 539. g. p.m.ē., kas atļāva
Mezopotāmijā dzīvojošajiem ebrejiem atgriezties Palestīnā un atjaunot Jeruzalemes
templi, sekmēja Jeruzalemes pilsoņu un tempļa draudzes izveidi. Tā pastāvēja 6.-2.
gs. p.m.ē. un bija savdabīgs sociāli politisks organisms, kas ap Jahves templi
apvienoja priesterus un pilsoņu saimi, repatriantus no Mezopotāmijas un Palestīnas
vietējos iedzīvotājus; šai draudzei Persijas valsts ietvaros bija autonomija, bet ne
valstiska neatkarība. Dzīve diasporā gan pilsoņu, gan tempļa draudzē izraisīja
dziļas pārmaiņas senebreju mentalitātē - gatavību un spēju jūdaisma ietvaros
pieļaut atšķirīgu, pat pretēju uzskatu pastāvēšanu, būt iecietīgiem pret citādi
domājošiem, ja tas neapdraud "mēs" vienotību. Tieši šīs senebreju
mentalitātes jaunās iezīmes kļuva it sevišķi svarīgas, kad 332.g. p.m.ē.
Jeruzalemes pilsoņu un tempļa draudze nonāca Maķedonijas Aleksandra kundzībā, pēc
tam līdz pat 2. gs. vidum p.m.ē. Senās Ēģiptes un Seleikīdu valsts valdnieku varā,
kad Palestīnā ieplūda daudz grieķu, izplatījās grieķu valoda un grieķu
dzīvesveids. Ebreju kultūra varēja vai nu saglabāt savu identitāti, patību,
pastiprinot savu noslēgtību pret ārpasauli, vai arī pieņemt hellēnismu, kas varētu
novest pie savas identitātes zaudēšanas. "Atbilžu" meklējumi norisēja
asās sociāli politiskās, kā arī ideoloģiskās cīnās, kuru kulminācija bija
Hasmoneju sacelšanās (167- 142 p.m.ē.). Tās uzvara un neatkarīgas valsts atjaunošana
( 142-63 p.m.ē.) modināja tautā lielas cerības, bet tās nomainīja izmisums, kad
Jūdeja un ebreji nonāca romiešu virskundzībā. Romiešu leģionāru un vietvalžu
brutālā cietsirdība un nicīgā attieksme pret tautas tradīcijām izraisīja ebreju
sacelšanos, t.s. Jūdejas karu (66- 73 m.ē.), kas beidzās ar sagrāvi, ar Jeruzalemes
un Jahves tempļa nopostīšanu, simtiem tūkstošu ebreju izsūtīšanu. Palestīnā
palika tikai neliela ebreju draudze, un tautas turpmākā vēsture norisēja diasporā.
Palestīna palika atmiņu, cerību un ilgu zeme, ar kuru jo cieši saistīts Jahves kults
un jūdaisms.
Jāpiekrīt tiem pētniekiem (B.Ufēnheimeram, M.Veinfeldam u.c.), kas norāda, ka
galvenais cēlonis ebreju mitoloģijas nemitoloģiskajai būtībai ir jūdaisma
monoteisms, kurš nav savienojams ar mītu. Monoteistiskais jūdaisms radies ilgstošos
meklējumos. Savas vēstures rītausmā - patriarhu laikmetā senie ebreji pielūdza daudz
dažādu dievu, t.s. senču dievus, piem., "Abraāma, tava tēva dievu",
"Jēkaba vareno", atsevišķu ģinšu vai cilšu dievības, dažādās dieva
Ēla hipostāzes. Dievs Ēls, kura vārds kā sugas vārds nozīmēja "dievs
vispār", ietvēra sevī universālas iespējas, kas sāka realizēties 2. un. 1. gt.
mijā p.m.ē., kad, jādomā, Jeruzalemē vietējais Ēleljons ("Ēls
Visaugstākais") saplūda ar Jūdas cilts bargo dienvidu tuksnešu valdnieku dievu
Jahvi. Sākās ilgstošs ceļš uz viendievību, kurā lielākais šķērslis bija tas, ka
sastopami apmēram 20 Jahves apzīmējumi, kas liecina par atšķirībām un niansēm šā
dieva uztverē, par to, ka Jahvem blakus ir arī "Elohima dēli" (I. Moz.
6:2,4), bet divos senebreju uzrakstos (ap 800 p.m.ē.) minēts "Jahve mūsu sargs
(vai Šomronas Jahve) un viņa Ašera", t.i., Jahvem ir sieva - dieviete Ašera.
Cīņā par un pret monoteistisko jūdaismu pagriezienu izraisīja ebreju valstu
iekarošana 722. un 586. g. p.m.ē. un dzīve diasporā: vienus traģiskie notikumi
pārliecināja par Jahves nespēju un (vai) negribēšanu palīdzēt savai tautai,
pamudināja pievērsties citiem, it īpaši uzvarētāju tautu dieviem; par to spilgti
liecina ebreju antroponīmi Babilonijā, kuros ietverti vietējo dievu nosaukumi,
piemēram, Ardigula ("(Dievietes Gulas vergs"), Belabuusurs ("Dievs Bels
sargā tēvu"), citus rosināja secināt, ka cēlonis visām nelaimēm bija tas, ka
netika ievērota vai netika pietiekami stingri ievērota Desmit baušļos formulētā
normatīvā prasība: "Es esmu Jahve, tavs Dievs, kas tevi (tautu) izvedis no
Ēģiptes zemes, no vergu nama. Tev nebūs citus dievus turēt manā priekšā. Tev nebūs
sev darīt elku un jebkādu veidolu... Tev nebūs klanīties to priekšā, nedz kalpot
tiem, jo Es esmu Jahve, tavs Dievs." (2. Moz. 20: 2-5; šeit un turpmāk J. Veinberga
tulkojums). Lai gan šī kategoriskā prasība atzīt Jahvi par vienu vienīgo dievu,
pieņemt šo Dievu bez tā elka jūdaismā ne vienmēr tika ievērota visā pilnībā, 1.
gt. 2. pusē p.m.ē. jūdaisms izveidojās par monoteistisku reliģiju.
Jahve tiek atzīts par visa esošā, arī cilvēka radītāju un valdītāju, "tālo
dievu" un "tuvo dievu". Dieva galvenais izpausmes veids ir viņa
parādīšanās cilvēkam (teofānija), verbāli vizuālais kontakts ar cilvēkiem -
sākotnēji tā bija gandrīz vai ikdienišķa parādība, bet ar laiku ieguva elitāru
raksturu kā Dieva sevišķas labvēlības izpausme pret izredzētajiem, piemēram,
praviešiem. Laika gaitā teofānija arvien vairāk zaudēja savu vizuālo veidu,
priekšplānā izvirzījās verbālie kontakti, kuros dievišķā partnera ķermeniskums
nebija obligāts. Teofānijā realizējas galvenokārt dieva saskarsme ar cilvēkiem, bet
galvenais līdzeklis cilvēka kontaktam ar dievu ir rituāls, kurā upurēšana laika
gaitā tika aizstāta ar daudz abstraktāko lūgšanu.
Dihotomija "dievišķā iepriekšnolemtība (liktenis) - cilvēka gribas
brīvība" jūdaismā izpaužas visai savdabīgi. Jahvem, kura visvarenība ir
neierobežota un visaptveroša, nav vajadzīgs īpašs spēks savu lēmumu un nodomu
īstenošanai. Jahve cilvēkam iezīmē tikai ceļus - pareizo, taisno "Jahves
ceļu" un nepareizo, netaisno "savas sirds ceļu". Katram cilvēkam pašam
jāizraugās ceļš, kuru iet. Tā ir ļoti augsta cilvēka gribas brīvības pakāpe, kas
sekmēja ne vien personības veidošanos, bet arī paša jūdaisma etizāciju, jo
"Jahves ceļš" prasīja ne tik daudz precīzu rituāla izpildi kā galvenokārt
morālo vērtību un normu ievērošanu.
Jūdaisms piešķīra cilvēkam diezgan lielu izvēles brīvību vitālos viņa esamības
jautājumos, izņemot vienu - cilvēkam nav dots lemt par savu nāvi. Tāpēc senais
ebrejs nāvi uzņem mierīgi kā neizbēgamu nepieciešamību, lai gan tā ir cilvēka
absolūtais gals: "Mirt taču mums visiem ir jāmirst: (mēs esam) kā zemē izliets
ūdens, ko nav vairs iespējams sasmelt" (Sam. 14:14). Jūdaismam nav raksturīga
pievērstība viņpasaulei (šeōl), pastāvošā orientācija ir vērsta uz šo pasauli,
lai gan 1. gt. 2. pusē p.m.ē., kad dzīve šajā pasaulē kļuva arvien drūmāka,
bezcerīgāka, modās alkas un ilgas pēc dzīves, kas būtu labāka, laimīgāka par
reālo dzīvi. Jūdaismā veidojās priekšstati par atlīdzību pēc nāves, par mirušo
augšāmcelšanos, kas kļuva par svarīgu tēmu sekundārajā mitogrāfijā, kur daudz
uzmanības pievērsts arī derības idejai.
Priekšstats par derību - līgums starp dievu (dieviem) un cilvēku (cilvēkiem) - bija
izplatīts senajos Tuvajos Austrumos, bet nevienā citā reliģijā tam nebija tādas
nozīmes kā jūdaismā un kristietībā. Derība (berīt) ietver noteikumus, ko vecākais
partneris Jahve uzliek jaunākajam - cilvēkam, tautai: "Ņem to vērā, ko Es
(Jahve) tev šodien pavēlu..." (2.Moz. 34:11) - bet vienlaikus Jahve uzņemas arī
saistības attiecībā pret cilvēku tautu: "Viņš (Jahve) ir tas, kas dod tev
spēku diženo veikt, lai uzturētu spēkā savu derību, ko Viņš zvērējis taviem
tēviem..." (5.Moz. 8:18). Derības koncepcijas svarīgā nozīme jūdaismā nosaka
arī to, ka atšķirībā no citiem Tuvo Austrumu dieviem, kam galvenā darbības sfēra
ir kosmoss, Jahves varenība atklājas galvenokārt vēsturē, it īpaši viņa
izredzētās tautas vēsturē, kas arī veido Vecās Derības pamatsaturu.
Citēts no: Mitoloģijas enciklopēdija, Rīga, "Latvijas enciklopēdija", 1993., [94-96]:
Ābels un Kains, H e v e ls u n K a j i n s (akad. aplu "dēls", ticamāk
aram. abal vai akadēmiski ibilu "kamielis"; tautas etimoloģijā no senebreju
saknes knj "iegūt", "pirkt", kajin "kalējs"), ebreju
mitoloģijā pirmcilvēku Ādama un Ievas dēli. Tradicionālā etimoloģijā Kaina vārda
skaidrojumu rod teicienā "Es (Ieva) esmu guvusi (kānītī) vīrieti no Jahves"
(1. Moz. 4:1). Vecākais dēls Kains bija zemes kopējs, bet jaunākais brālis Ābels
bija avju gans. Reiz (I. Moz. 4:3 - 7) abi brāļi upurēja Dievam - Kains zemes augļus,
bet Ābels avju pirmdzimtos. No Ābela Dievs pieņēma upuri, bet no Kaina - noraidīja.
Kains dusmās nogalināja savu jaunāko brāli. Par pirmo slepkavību vēsturē Kains tika
bargi sodīts: "Un tagad esi nolādēts no zemes, kas savu muti tagad atplētusi, lai
tava brāļa asinis saņemtu no tavām rokām. Kad apstrādāsi zemi, tā vairs nedos tev
savu spēku, klejotājs un bēglis tu būsi virs zemes" (1. Moz. 4:1 I - 12.). Kains
pazemīgi pieņēma Dieva spriedumu, tikai norādīja, ka viņu kā klejotāju un bēgli
jebkurš var nogalināt, un tāpēc Dievs "uzspieda Kainam zīmi, lai viņu nenokautu
katrs, kas viņu sastop" ( 1. Moz. 4: I 5 - I 6). Tālāk minēta Kaina pēcteču
ģenealoģija, kurā nosaukti vairāki kultūrvaroņi - Enohs, Jabals, kas "bija visu
koklētāju un stabulnieku tēvs" un Tubals-Kains, kas "bija visādu vara un
dzelzs rīku kalējs". Noslēdzas šī ģenealoģija ar Ādama dēlu Sīfu un viņa
dēlu Enošu, kura laikā "sāka piesaukt Jahves vārdu" (I. Moz. 4:17-26).
Stāstījumā par Ābelu un Kainu atspoguļojas arhaiskas mitologēmas - par zemi kā
dzīvu būtni, ko apgāna noslepkavotā asinis, par slepkavu kā cilvēkiem bīstamu
ļaunuma nesēju, par brāļiem sāncenšiem (sal. Ozīriss un Sels ēģiptiešu
mitoloģijā u.c.). Taču Vecajā Derībā šīs mitologēmas gūst savdabīgu
demitoloģizētu interpretāciju, kurā galvenās ir reliģiski ētiskas pārdomas par
cilvēku atbildību ar savu rīcību u.c.
Tālākajā Ābela un Kaina mīta evolūcijā sevišķa uzmanība pievērsta jautājumam
par brāļu konflikta cēloņiem: jūdaistiskā tradīcija Talmudā konfliktu padara
cilvēciskāku, stāstot, ka cēlonis tam bijis strīds starp brāļiem jautājumā, kura
no viņu māsām skaistāka, bet kristīgā tradīcija piešķir konfliktam globālu,
vispārcilvēcisku vērienīgumu, mācot, ka Ieva ieņēmusi Kainu no Sātana, ka Ābels
esot pirmais nevainīgais moceklis un tāpēc esot Jēzus Kristus priekštecis (Lk.
11:51). Reliģiski ētisko problēmu dziļums, kaislību spriegums nosacījis Ābela un
Kaina sižeta popularitāti Rietumeiropas mākslā (A.Dīrers, Ticiāns, Rembrants u.c.)
un literatūrā (Dž.G-Bairons, Š.Bodlērs u.c.).
Abraāms un Zāra, Ā b r a m s u n Zāra, Abrahams un Sara (no senebr. āb
"tēvs" un hāmtin "daudz" vai no āb "tēvs" un saknes rhm
"mīlēt", kas tādējādi nozīmē "tēva (Dieva) mīlēts"; no sarra
"dižciltīga sieviete, valdnieka sieva", forma šarratu var tikt lietota par
dievietes epiletu), ebreju mitoloģijā vecākais no patriarhiem un viņa sieva, kurus
tradīcija atzīst par ebreju un tiem radniecīgu etnosu ciltstēvu un ciltsmāti.
Tradicionālā etimoloģija saista vārdu "Abraāms" ar Dieva solījumu
piešķirt viņam daudz pēcnācēju, un tāpēc "nebūs tavs vārds vairāk saukts
Ābrams (divās zilbēs), un būs tavs vārds Abrahams (trīs zilbēs), jo par tēvu (āb)
daudzām (hāmon) tautām Esmu tevi nolicis" (I- Moz. 17:5). Īpašvārds
"a-bu-ra-mu" sastopams ķīļu rakstu tekstos no Eblas (Ziemeļsīrijā) un
Mezopotāmijas 3. gt. p.m.ē. Iespējams, ka Abraāms bija eponīms kādai 3.-2. gt.
p.m.ē. Sīrijas un Mezopotāmijas areālā mītošai pusnometnieku un pusklejotāju
lopkopju amoriešu-sutiju ģintij vai ciltij, kas jau sāka atdalīties vai jau bija
atdalījusies no šās etniskās kopības. Šā pieņēmuma ticamību apstiprina fakti, ka
Abraāma ģenealoģijā minēti vairāki vārdi, kas ir Sīrijas ziemeļos un
Mezopotāmijas ziemeļrietumos esošo pilsētu nosaukumi, piem., Serega (Saruga), Nahora
(Nahura) u.c., kā arī Ebera ("pāreja"), no kā atvasināts etnonīms ibri
("cilvēks no Aizupes", t.i., no zemēm uz austrumiem no Jordānas upes), un
Abraāms pirmais Vecajā derībā nosaukts "ebrejs Abraāms" (I. Moz. 14:13).
Stāstījums par Abraāmu (I. Moz. I 1:26-25:9) ir teiksmu cikls, kas sākas ar
konstatāciju, ka Abraāms sākotnēji dzīvojis Haldeju Ūrā (Mezopotāmijas dienvidos),
no kurienes viņš pārcēlies uz Harānu (Mezopotāmijas ziemeļrietumos). Tad Dievs
pavēlēja Abraāmam ar sievu Zāru un brāļadēlu Lotu pārcelties uz Kanaānu. Kad
Kanaānā sākās bads, Abraāms devās uz Ēģipti, kur faraons paņēma skaisto Zāru
savā harēmā; par to "Jahve mocīja faraonu ar lielām mocībām" (I. Moz.
12:17), līdz kamēr Zāra tika atbrīvota. Pēc atgriešanās Kanaānā Abraāmam bija
jācīnās ar svešzemju valdniekiem, kas bija saņēmuši gūstā Lotu. Šo valdnieku
vidū bija Amrafels no Sinearas (varbūt Senbabilonijas valdnieks Hammurapi 18. gs.
p.m.ē.), "tautu valdnieks" Tidals (varbūt hetu ķēniņš Tuthalijass) u.c.
Kad Abraāms bija atbrīvojis Lotu, viņu sveica Melhisedeks, Salemas (Jeruzalemes)
valdnieks, un svētīja Ēla Visaugstākā (Ēleljona) vārdā (1. Moz. 14:18). Abraāms
bija bagāts un varens, bet viņam nebija pilntiesīga dēla, jo vienīgo dēlu Izmaēlu
(jišmāēl) bija dzemdējusi verdzene Agare, ko Zāra bija pati izraudzījusi par
piegulētāju savam vīram, sacīdama Abraāmam: "Lūk, Jahve man liedzis dzemdēt,
ej pie manas verdzenes, varbūt no viņas man tiks dots dēls." ( 1. Moz. 16:2.)
Taču, kad Abraāms un Zāra jau bija krietni gados, Dievs viņiem solīja dēlu, kas arī
piedzima un ko nosauca par Īzāku , un Zāra domāja: "Dievs man sagādājis
izsmieklu, ikviens, kas par to dzirdēs (ka šādā vecumā dzemdējusi dēlu), smiesies
par mani (jichāk)" ( I. Moz. 21:6.).
Lai pārbaudītu Abraāma dievbijību un paklausību, Dievs prasīja upurēt viņam savu
vienīgo dēlu Īzāku, ko viņš mīlēja. Abraāms bija gatavs to darīt, bet pēdējā
brīdī Dievs aizstāja Īzāku ar upurējamo aunu un svētīja Abraāmu: "Tāpēc,
ka esi to darījis un savu dēlu, savu vienīgo neesi saudzējis. Es tevi svētīdams
svētīšu un vairodams vairošu tavu dzimumu kā zvaigznes debesīs un smiltis jūras
krastā" (1. Moz. 22:16-17). 127 g. vecumā nomira Zāra, un Abraāms apglabāja
viņu Makpelas alā pie Hebronas (Kanaānas dienvidos); tur tika apbedīts arī Abraāms,
pēc tam kad 175 g. vecumā viņš nomira (1. Moz. 25:7-9), atstājis ne tikai dēlu
Īzāku - nākamās ebreju tautas ciltstēvu, bet arī dēlus Izmaēlu u.c., kuri kļuva
par ciltstēviem daudzām ciltīm un tautām. Teiksmu ciklu par Abraāmu raksturo satura
daudzveidība un notikumu dažādība, taču tā kodols ir Dieva labestības un
labdarības apliecinājums, kas atklājas Dieva atkārtoti dotajā un derībā
nostiprinātajā solījumā: "Un Es tevi (Abraāmu) darīšu par lielu tautu un tevi
svētīšu, un darīšu tavu vārdu diženu, un tu būsi par svētību" ( I . Moz.
12:2.).
Vēlākajā jūdaisma tradīcijā Abraāms tika atzīts par savas tautas aizlūdzēju un
pravieti, par īstās ticības paraugu. Ebreju sekundārajā mitoloģijā daudz uzmanības
tika pievērsts jautājumam, kādam dievam ticējis Abraāms: apokrifos un Talmuda
hagadistiskajā tradīcijā stāstīts, ka Abraāms sākumā pielūdzis sauli un debesis,
bet, pārliecinājies par to ierobežoto varenību, atzinis Jahvi par vienīgo dievu,
mēģinājis pievērst savai ticībai tēvu, brāli un saimi, taču tie atteikušies
pielūgt Jahvi, bet Abraāmu viņa ticības dēļ vajājis Nimrods. Arī kristīgajā
mitoloģijā Abraāms ir īstenās dievbijības paraugs un tāpēc uzskatāms par Jēzus
Kristus senci.
Abraāma gatavošanās upurēt Īzāku, Agares padzīšana, Abraāms un Melhisedeks,
eņģeļu viesošanās Abraāma teltī u.c, motīvi teiksmā par Abraāmu gadsimtu gaitā
iedvesmojuši daudzus māksliniekus, gan anonīmos fresku veidotājus Dūras-Eiropas
(m.ē. 3, gs. vidū) un Beitalfas (m.ē. 6. gs. sākumā) sinagogās, gan renesanses
laikmeta lielmeistarus - Rafaēlu, Tintoreto, Rembrantu u.c.
Ādams un Ieva, Ā d a m s u n H a v a (senebreju ādām, adāmā "zeme,
augsne", "iestrādāts lauks", "zemes īpašums" vai ādom
"brūns", "sarkanbrūns"; hajjā "dzīve",
"dzīvais", "dzīvesvieta", "dzīvnieks", "meža
zvērs", "nezvērs" vai havvā, hāvvūt "telšu iemītniece"),
antropogoniskajos ebreju, kristietības un islama mītos pirmcilvēki. Vārds
"ādām" Vecajā derībā tiek lietots gan par sugas vārdu ar nozīmēm
"cilvēks vispār" un "cilvēce", gan arī par īpašvārdu dieva
radītā pirmcilvēka apzīmēšanai. Kā īpašvārds tas sastopams jau babiloniešu
ģenealoģijās 2. gt. sāk. p.m.ē. Tikpat senas saknes ir arī vārdam "Ieva".
Antropogoniskais ebreju mīts Vecajā Derībā saglabājies divos atšķirīgos variantos.
Senākajā variantā (Jahvista-Elohista sacerējumā, 9.-8. gs. p.m.ē.) pēc
kosmogoniskā mīta par pasaules radīšanu, ievadā mītam par Ēdenes dārzu teikts:
"Un radīja Jahve Elohims cilvēku (ādām) no zemes pīšļiem un iepūta viņa
nāsīs dzīvības dvašu, un kļuva cilvēks (ādām) par dzīvu dvēseli" (I. Moz.
2:7) - bet vēlāk Ēdenes dārzā, pārliecinājies, ka "nav labi cilvēkam
(Ādamam) vienam būt", dievs radīja no viņa ribas sievieti un "nosauca viņu
vīrene (iššā), jo no vīra (īš) ir ņemta" (1. Moz. 2:18, 23). Jaunākajā
variantā (Priesteru kodeksā, 6. gs. p.m.ē.) teikts, ka sestajā, beidzamajā Visuma
radīšanas dienā, kad Dievs jau bija radījis visus zemes dzīvniekus, viņš sacīja:
"Darīsim cilvēku (ādām) pēc mūsu veidola un mūsu līdzības, lai tas valda
pār zivīm jūrā un pār putniem apakš debess, un pār lopiem, un pār visu zemi, un
pār visiem tārpiem, kas lien virs zemes. Un radīja Elohims cilvēku... un radīja to
vīrieti un sievieti" (1. Moz. 1:26-27.). Senākajā variantā cilvēka radīšana
notiek ārpus kosmogonijas un pēc tās, bet vēlākajā variantā cilvēka radīšana ir
kosmogonijas noslēgums. Jaunākajā variantā akcentēta cilvēka līdzība dievam
nenorādot, no kā viņš radīts, bet senākajā variantā uzsvērta cilvēka necilā
izcelsme "no zemes pelniem", kas izslēdz jebkuru viņa līdzību dievam.
Antropogoniskā ebreju mīta vēlākais variants ir ne vien vairāk demitoloģizēts par
senāko, bet tajā arī spilgtāk izskan antropocentriskā ievirze. Kopīgs abiem
variantiem ir atzinums, ka Ādams un Ieva pēc savas radīšanas, kamēr viņi atrodas
Ēdenes dārzā, ir tikai pirmcilvēki, kas par īsteniem cilvēkiem kļūst tikai tad,
kad iepazīst kaunu, darbu, ciešanas un nāvi.
Divu antropogoniskā mīta variantu pastāvēšana, tajos attēloto notikumu
paradigmatiskā ievirze visai cilvēcei pavēra plašas iespējas vēlākai mīta un tā
personāžu interpretēšanai un papildināšanai, piemēram, m.ē. 1. gs. apokrifā
"Ādama un Ievas dzīve" stāstīts par Ādama un Ievas dzīvi pēc padzīšanas
no Ēdenes dārza, par viņu ciešanām. Toties Talmudā rakstīts, ka eņģeļu padome
debesīs nebūt nav bijusi vienprātīga jautājumā par cilvēka radīšanas
lietderīgumu, šo lēmumu pieņēmis Dievs viens pats. Ādams bija prātnieks un
gaišreģis, kas runāja 70 valodās un spēja veikt to, kas nebija pa spēkam pat
Sātanam, - dot nosaukumu visiem dzīvniekiem. Šie priekšstati veidoja kabalas mācību
par Sākotnējo Ādamu (ādām kadmōn). Viņu iedomājās kā augstāku garīgu būtni,
kura pastāvēja jau pirms ķermeniskā Ādama un pēc kuras veidola Ādams tika radīts.
Kabalisti uzskatīja Sākotnējo Ādamu par gaismas iemiesojumu un antipodu tumsas
iemiesojumam Sātanam. Kristīgajā mitogrāfijā Ādamam ir liela nozīme: Jēzus Kristus
sevi dēvē par Cilvēka dēlu, līdz ar to akcentējot viņam, tāpat kā Ādamam,
piemītošo divdabību, kas apvieno dievišķo un cilvēcisko esamību; Jēzum Kristum,
tāpat kā Ādamam, jāpacieš kārdinājums, bet atšķirībā no Ādama, kas aizsācis
cilvēku grēcīgumu, Jēzus Kristus atbrīvo cilvēkus no tās.
Vecās Derības antropogoniskais mīts gandrīz nemainīts atkārtojas Korānā, tikai tur
kārdinātāja lomā ir Sātans, Ādams un Ieva mīt Arābijā, Ādamam no debesīm tiek
dots svētais melnais akmens.
Ādams un Ieva, viņu grēkā krišana, padzīšana no paradīzes u.c. antropogoniskā
mīta sižeti bijuši ļoti populāri Rietumeiropas literatūrā (Dž. Miltona
"Zaudētā paradīze", F.G.KIopštoka drāma "Ādama nāve" u.c.),
mūzikā (J.Haidna oratorija "Pasaules radīšana", A.Rubinšteina opera
"Zaudētā paradīze" u.c.). bet it īpaši tēlotājā mākslā - gan agrās
kristietības freskas katakombās, gan Mikelandželo feskas Siksta kapellā un daudzas
citas gleznas.
Citēts no: Lapiņa M u.c., "Seno un viduslaiku kultūras vēsture vidusskolām", [69-71]:
Zālamana spožais valdniecības laiks
Pēc ķēniņa Dāvida nāves troni mantoja viņa dēls Zālamans. Viņam bija lemts
būt par apvienotās ķēniņvalsts trešo un pēdējo valdnieku. Leģendas saglabājušas
vēstis par viņa gudrību. Populārākā vēstī par to, cik prasmīgi viņš izšķīris
strīdu starp godīgo un negodīgo sievu. Otrā mēģinājusi piesavināties pirmās
bērnu, jo pašas mazulis nomiris. Kad Zālamans ierosinājis sadalīt dzīvo bērnu
divās daļās, tā piekritusi šai neprātīgajai domai atriebīgā vēlmē - netiek
pašai, lai netiek nevienai. Tikmēr īstā māte cīnījusies par bērna dzīvību,
vēlēdama to neskartu atdot bezgodei. Īstās mātes nesavtība arī noteikusi valdnieka
galīgo lēmumu.
Bībele stāsta, ka pēc paša Zālamana lūguma sapnī redzētais Jahve tam devis gaišu
sirdsprātu kā pamata balstu prasmīgai valdīšanai pār savu tautu. Gudrības
kvintesence izskan Zālamana pamācībās. Tās pauž tālo gadsimtu sabiedrības
sadzīves morāli, nodala labo no
ļaunā, māca dzīvot godīgu, darbīgu, sirdsskaidru dzīvi paļāvībā uz Dievu. Lūk
dažas no tām:
" Īstenās atziņas sākums ir tā Kunga bijāšana, un svētuma jēdziena pareiza
izpratne ir dziļa prāta darbība."(9:10.)
"Netaisna manta neko nepalīdz, bet taisnīgums glābj no nāves."(10:2.)
"Gausas rokas dara nabagu, bet čaklas rokas dara bagātu."(10:4.)
"Kur daudz vārdu, tur neiztiek bez grēka, bet, kas savu muti savalda, ir
gudrs."(10:19.)
"Gudrība ir dzīvības avots tam, kam tā ir, bet vientiesīgu nejēgu gara pamats
ir un paliek neizpratne: viņi jau no dabas ir sodīti ar savu muļķīgumu."(16:22.)
"Manta sagādā daudz draugu, bet nabagu viņa draugi atstāj."(19:4.)
"Zagta maize cilvēkam gan labi garšo, bet pēc tam tās ēdējam mute ir pilna
zvirgzdu."(20:17.)
"Pret to Kungu nepalīdz nekāda dziļāka gudrība, nekāds saprāts, nekāds
padoms."(21:30.)
· "Vārds, kas teikts īstā laikā, ir kā zelta āboli greznos sudraba
traukos."(25:11.)
· "Dzelzs tiek ar dzelzi uzasināta, un vīrs trin vīru."(27:17.)
Redzam, ka gudrības vārdos ietvertās ētiskās normas savu aktualitāti nav
zaudējušas arī šodien.
Zālamana laikā Jeruzalemē tika uzcelts Jahves templis, jo līdz tam svētais derības
šķirsts glabājas izjaucamā un pārnēsājamā teltī "tabernākulā". Tas
prasīja lielu darbaspēka un materiālo resursu sakoncentrēšanu vienuviet. Tā kā
Kanaānas zemē nepietika koku būvmateriāliem, par to piegādi vajadzēja slēgt līgumu
ar feniķiešu Tīras valdnieku Hīrāmu par būvkoku piegādi, nodrošinot arī
darbaspēku mežu ciršanai un būvmateriālu transportēšanai. No Feniķijas tika
sūtīti arī zinoši celtniecības darbu vadītāji, kā arī izcili zelta, sudraba un
bronzas liešanas meistari, kam vajadzēja vadīt tempļa izdaiļošanas darbus. Apmēram
septiņus gadus ilga tempļa būve. Pirmās Ķēniņu grāmatas sestajā un septītajā
nodaļā tiek aprakstīta tempļa būve un tā izskats. Lai arī pats dievnams nebija
visai liels (31 x 10,5 m), plašā teritorijā to ietvēra ar akmens mūri norobežots
iekšējais un ārējais pagalms. Arējā pagalmā pulcējās svētceļnieki no Kanaānas
malu malām, bet iekšējā notika upurēšanas un citas reliģiskās ceremonijas. Īsts
meistardarbs bija bronzas liešanas meistara Hīrāma izveidotais baseins upurējamo
dzīvnieku apmazgāšanai. Tas balstījās uz divpadsmit bronzas vēršiem, kas bija
izkārtoti pret visām debess pusēm.
Pašu templi veidoja trīsdaļīga taisnstūra celtne ar priekšnamu, reliģisko
ceremoniju zāli un svētnīcu, kurā glabājās derības šķirsts. Templi rotāja
augstas bronzas kolonnas ar grezniem grieztiem kapiteļiem, griesti un sienas bija
apšūti ar ciedru koku, bet grīdas
darinātas no cipreškoka. Greznojumam tika izmantoti zeltu pārklāti plakanciļņi ar
palmu lapu un ziedu rakstiem. Nereti tos rotāja Jahves pavadoņu ķerubu tēli. Tās bija
spārnotas garīgas būtnes puscilvēku, pusdzīvnieku izskatā.
Jeruzalemes templis uz laiku laikiem kļuva par ebreju reliģijas vienojošo centru. Tā
bija vienīgā centrālā svētnīca, kurā darbojās priesteri un varēja norisināties
Jahvem veltītie upurēšanas rituāli. Tādēļ šis templis kļuva par svētceļojumu
vietu un visas ebreju valsts apvienošanas simbolu.
Valdnieka miteklis parasti reprezentēja arī attiecīgās valsts varenumu, spēku un
krāšņumu, tādēļ tūlīt pēc tempļa uzcelšanas Zālamans ķērās pie pils
kompleksa pārbūves, trīspadsmit gadu laikā padarot to par vispārējas apbrīnas
objektu. Pārmērīgā greznības tieksme atstāja aizvien nomācošāku iespaidu uz
nodokļu maksātājiem. No citām zemēm tika ievesti ne tikai būvmateriāli, bet arī
zelts un sudrabs, smaržīgais sandalkoks, ziloņkauls, kā arī eksotiski dzīvnieki pils
dārzu izdaiļošanai. Lielu uzmanību viņš pievērsa arī militārās varenības
nostiprināšanai, veidojot aizsargmūrus un nocietinātas pilsētas, ieviesa kaujas
ratus, floti un modernāku apbruņojumu. Tas viss paaugstināja viņa un visas senebreju
valsts prestižu apkārtējo zemju vidū, kā liecība tam - radniecības saišu
nostiprināšana ar varenās Ēģiptes faraonu, apprecot viņa meitu. Lai segtu aizvien
pieaugošos izdevumus, valdniekam vajadzēja ieķīlāt ap divdesmit no savām pilsētām.
Tas, protams, nevarēja neatstāt nomācošu iespaidu uz visas tautas noskaņojumu un pēc
Zālamana nāves, politiskajām un reliģiskajām domstarpībām vēl vairāk saasinoties,
beidzās ar vienotās ķēniņvalsts sašķelšanos divās atsevišķās savstarpēji
karojošās valstiņās - Izraēlas valstī ziemeļos ar galvaspilsētu Samariju un
Jūdejas valstī dienvidos ar galvaspilsētu Jeruzalemi.
Citēts no: Lapiņa M. u.c., "Seno laiku un viduslaiku kultūras vēsture
vidusskolām", [71,72]:
Trimdas laikmets
Savstarpējās cīņās novājinātas, tās kļuva par vieglu ieguvumu svešzemju
iekarotājiem. 8. gadsimta beigās ziemeļu valsti Izraēlu pakļāva Asīrijas valdnieks
Sargons II, pēc divupiešu tradīcijas aizvedot sev līdzi trimdā daudzus tūkstošus
iedzīvotāju. 6. gadsimta sākumā tāds pats liktenis sagaidīja Jūdejas valsti. To
pēc Asīrijas lielvalsts sagrāves izdarīja Jaunbabilonijas valdnieks Nebukadnecars II.
Līdz pamatiem tika nopostīts Zālamana laikā celtais Jahves templis Jeruzalemē -
ebreju tautas vienotājs. Pēc tā sagraušanas bojā gāja arī daļa no Svēto Rakstu,
kas glabājās templī. Jūdejas gūstekņus gaidīja grūtais un tālais trimdas ceļš
uz Divupes zemēm. Cilvēks bieži aprod ar visu, arī ar dzīvi svešatnē. Daļa
izsūtīto pat iedzīvojās mantā un kļuva turīgi, taču dzimtenes zaudējuma izjūta
nomāca. Spilgti tas attēlots Raudu dziesmas 5. nodaļā, kā arī vairākos psalmos.
Jūdu raudu dziesma pie Bābeles upēm.
1. Pie Bābeles upēm - tur mēs sēdējām un raudājām, kad pieminējām Ciānu.
2. Savas kokles mēs tur pakārām vītolos,
3. Jo mūsu gūsta uzraugi tur prasīja no mums dziesmas un mūsu nomācēji - līksmību:
"Dziediet mums kādu no savām Ciānas dziesmām!"
4. Kā lai mēs dziedam tā Kunga dziesmas svešā zemē?
5. Ja es tevi aizmirstu, Jeruzaleme, tad lai nokalst man mana labā roka!
6. Mana mēle lai pielīp pie augslējām, ja es tevi nepieminētu, ja es neatzītu
Jeruzalemi par savu augstāko prieku!
7. Piemini, Kungs, Ēdoma bērniem Jeruzalemes nelaimes dienu, kad viņi teica:
"Noārdiet, noārdiet to līdz pamatiem!" (137.psalms.)
Citēts no: Mūrnieks A., "Ieskats kultūras un reliģiju vēsturē I", "RaKa", 1998., [185-187]:
Rietumsemītu reliģiskie priekšstati
Neraugoties uz rietumsemītu sasniegumiem, tautas, kas dzīvoja kaimiņos, pret viņiem
izturējās diezgan naidīgi. Ar feniķiešiem uz jūras nepārtraukti cīnījās grieķi
un romieši par pozīcijām Vidusjūras piekrastē. Sevišķi ebreji neieredzēja tiem
blakus dzīvojošos Palestīnas kanaāniešus un nosodīja viņu reliģiju, lai gan
vēstures gaitā senie ebreji vairāk cieta tieši no ēģiptiešiem un divupiešu
iebrukumiem. Kāpēc šāda attieksme pret radniecīgu kaimiņu tautu? Varētu domāt, ka
monoteistiem ebrejiem nebija pieņemama Kanaānas tautu daudzdievība. Taču kanaāniešu
reliģijā viendievības uzskatu iedīgļi bija pat spēcīgāk izteikti nekā, piemēram,
Divupē. Pastāvēja uzskats par galveno Dievu radītāju Baalu Šamenu ("Debesu
kungs"). Dažviet lietots arī vārds - Balu, Baals, vēlāk Kartāgā sastopams kā
Baals Hammons.
Rietumsemītiem nebija sarežģītas dievu hierarhijas kā Divupē, kur katram dievam
uzticēta sava joma. Blakus Baalam nav tādu dievību kā Enki vai Enlils, kas Divupē
dala varu ar Anu. Dievības apzīmēšanai tika lietots arī vārds Ilu jeb Els, kas
tulkojumā varētu nozīmēt - spēcīgs, varens, arī valdnieks, kungs. Augstākā Dieva
vārdu bija noliegts izrunāt, tāpēc to aizstāja ar citiem vārdiem, kas raksturoja tā
ipašības, izpausmes.
Kanaāniešu reliģiskie uzskati visumā līdzinās Divupē pazīstamajiem. Līdzīgi
divupiešu Ištarai jeb Inannai pielūgta auglības dieviete Astarte. Mītos minēts arī
nāves dievs Mots (Muts). Sevišķi populārs bija Adonisa kults, kas bija līdzīgs
Tammuza jeb Dumuzi kultam Divupē. Dažādās vietās šis mirstošā un atdzimstošā
dieva vārds bijis citāds, piemēram, Ešmuns, Atiss. Iespējams, ka feniķiešu dieva
Melkarta kults ir cieši saistīts ar šiem priekšstatiem. Melkarts tulkojumā nozīmē -
Pilsētas kungs. Viņa simbols bija Saule. Senie grieķi Melkartā saskatīja līdzību ar
savu mītisko varoni Hēraklu. Šo dievu dēvēja arī par Molohu. Melkarta vārds,
iespējams, cēlies tieši no Tīras pilsētas un vēlāk izplatījies visās feniķiešu
kolonijās, it sevišķi Kartāgā.
Tātad ne jau reliģisku priekšstatu dēļ kanaānieši atšķīrās no citām līdzās
dzīvojošām tautām, bet gan ar rituāliem, kā arī ar to, kā viņi izprata savas
attiecības ar dievību.
Upurēšanas rituāls
Divupei raksturīgs veids, kā tuvoties, kā īpašā veidā vienoties, salīdzināties
ar dievību, bija upurēšana un rituālā laulība. Šādas paražas izplatītas arī
rietumsemītu tautās, taču šeit pirmajā vietā tomēr izvirzījās upurēšana.
Saskaņā ar kanaāniešu uzskatiem ir jāupurē kaut ko savu, kas simboliski nomirst
līdz ar Adonisu. Tādējādi cilvēks var pielīdzināties mirstošajam dievam un cerēt
uz atdzimšanu līdz ar viņu. Rietumsemīti pazina dažādus aizvietojošos upurus,
piemēram, putnu, jēru ziedošanu.
Visizplatītākie bijuši tieši asiņainie upuri. Arī paši priesteri, lai panāktu
dievu labvēlību, esot sevi pat ievainojuši, lai asinis pastiprinātu lūgumu
nozīmīgumu. Taču tas licies vēl par maz. Radusies ideja upurēt kaut ko personīgu,
kaut ko tādu, kas būtu cilvēka daļa. Kā upuris tika nogriezti mati. Taču vajadzība
pēc pilnīga upura neaprobežojās ar matiem. Parādās uzskats, ka vispilnīgākais
cilvēka izpaudums ir viņa pēcnācējs - visdārgākā vērtība, it kā daļa no sevis.
Tātad, ja cilvēks grib upurēt visdŗgāko un pie tam palikt pats dzīvs, tad kas var
būt labāks par paša cilvēka bērnu?
Šī briesmīgā loģika noveda pie dzīvu bērnu upurēšanas, sadedzinot rituālajā
ugunī. Feniķieši šo upurēēsanu izpildīja ar milzīgu Melkarta (Moloha) tēlu
palīdzību, kas ar sarežģītu mehānismu palīdzību kustināja rokas. Šajās rokās
ievietoja upuri, kas tika pacelts un iemests elku tēla iekšpusē iekurinātā sārtā.
Tika ziedoti arī vergi un karagūstekņi.
Upurēšana notikusi, gan dodoties kara gaitās, liekot jaunas pilsētas pamatus, lai
izvairītos no slimības, epidēmijas, gan citos gadījumos. Jo lielākas briesmas
draudējušas, jo lielāks grēks ir bijis jādzēš, jo lielāku, dārgāku,
personīgāku upuri jāziedo dieviem. Pēc laimīgas uzvaras upurēja skaistākos
gūstekņus. Briesmu gadījumā, kas draudēja visai pilsētai, cienījamākiem un
dižciltīgākiem aristokrātiem bija jāziedo savas atvases. Upuri tika izraudzīti ar
lozes palīdzību.
Kanaāniešu reliģijas pretdabīgums bija tieši šajā paražā - mēģinājumā ar cita
dzīvību samaksāt par savējo. Nevis sevi ziedot sabiedrības labā, nevis dievbijībā
atdot visus spēkus un pat dzīvību kalpošanā citiem, bet gan citu cilvēku upurēt,
atņemt tam dzīvību savas labklājības un laimes dēļ.
Šī šausmīgā paraža, liekas, tad arī bija viens no iemesliem, kādēļ kā
romiešiem, tā ebrejiem kanaāniešu kultūra bija nepieņemama.
Zinot kanaāniešu upurēšanas paradumus, kļūst skaidrāks Vecajā Deribā
aprakstītais stāsts par Ābrāma gatavību ziedot savu dēlu Īzaku Dievam. Tas beidzās
ar to, ka dēla upuris tika noraidīts un tā vietā Abrāmam pavēlēts upurēt
dzīvnieku. Tātad neparasts šeit ir nevis pats paradums upurēt bērnu, kas
apkārtējās palestīniešu ciltīs, liekas, bijis visai pazīstams, bet gan tas, ka
cilvēka upuris netiek pieņemts. Kaut arī Bībelē augstu novērtēta Ābrāma padevība
un gatavība upurim, turpmāk no cilvēka netiek prasīts dēla upuris, bet notiek gluži
pretējais. Vēlāk kristietībā Jaunajā Derībā uzsvērts, ka Kristus atnākšana un
krusta nāve ir paša Dieva upuris par cilvēkiem, viņu grēkiem, kas atceļ jebkura cita
veida upurēšanu.