TĒLOTĀJMĀKSLA RIETUMEIROPĀ 18. GADSIMTĀ
* 18.gadsimta vadošo stilu īss raksturojums
* Tēlotājmāksla Francijā
* Tēlotājmāksla Itālijā
* Tēlotājmāksla Anglijā
18.gadsimta vadošo stilu īss raksturojums
Divi galvenie mākslas virzieni, kas 18.gadsimtā attīstījās Rietumeiropā, bija
rokoko (rokoko tiek uzskatīts gan par vēlīnā baroka noslēguma posmu, gan par
patstāvīgu virzienu) un klasicisms (saukts arī par 18.gadsimta klasicismu jeb
neoklasicismu). Radās arī mazāk izplatīti, lokāli virzieni, piemēram, romantisma
priekštecis - sentimentālisms. Kopumā 18. gadsimta tēlotājmāksla un kultūra
liecināja par iepriekšējos divos gadsimtos valdošo stilu (klasicisms, baroks,
manierisms) un uzskatu krīzi. Dzima aizdomas un ironiski kritiska attieksme pret
sakāpinātām emocijām, "augsto", patētisko, svinīgo mākslu, kas radīta
izredzētajiem. Mākslinieki kļuva brīvāki un dabiskāki, viņu darbi - smalkāki un
intīmāki. Līdz ar Apgaismības filozofijas attīstību radās pirmie mākslas kritikas
aizmetņi, jēdziens "tēlotājmāksla".
Rokoko (no franču val. vārda rocaille - gliemežnīca, kas bija viens no stila
galvenajiem ornamentiem) radās Francijā 18.gadsimta sākumā. Vairums mākslas
vēsturnieku šo virzienu uzskata par ārēji visdekoratīvāko un "vieglāko"
Eiropas mākslas vēsturē. Gadsimta vidū, jo īpaši Francijā, rokoko kļuva ļoti
populārs un pārņēma visas mākslas, kultūras un pat sadzīves jomas -
tēlotājmākslu, lietišķi dekoratīvo mākslu, arhitektūru, modi, interjera, mēbeļu,
visdažādāko ikdienas priekšmetu dizainu.
Pretstatā monumentālajam, spēka, ciešanu un pretrunu pilnajam barokam rokoko ir
laicīgāks, liriskāks. Stilam raksturīgi gaiši, smalki un gaisīgi toņi, dekoratīva
pārbagātība, izsmalcinātas, vijīgas formas, ornamentu daudzveidība, asimetrija.
Rokoko mākslinieki apdzied mūžīgu jaunību un skaistumu, baudu un bezrūpību. Ļoti
iecienīti kļuva mitoloģiskie tēli, austrumnieciski motīvi. Kad rokoko attīstība
sasniedza kulmināciju, tā estētika kļuva pārblīvēta, nesaprātīga un nedabiska.
Paralēli šim izteikti dekoratīvajam atzaram rokoko ietvaros attīstījās arī
reālisms, kas dokumentēja vienkāršos cilvēkus un mājas dzīves ainiņas. Tās bija
pareizas un glītas gleznas, krāsas atbilda rokoko vēsi gaistošajai paletei.
Sentimentālisms bija Apgaismības filozofijas vizuālā izpausme, ilustrācija
(uzplaukums galvenokārt Francijā, 18. gadsimta 60. - 80. gados). Virziens slavināja
cilvēka dabisko stāvokli, kamēr to nav skārusi dzīves realitāte, svešas kaislības,
aicināja atgriezties pie dabas. Sentimentālisti neizstrādāja īpašu stilistisko
formu, jo būtībā gribēja attēlot nevis ārējo, bet iekšējo estētisku. Viņu
mākslas darbiem raksturīgs īpašs jūtīgums, pārspīlēta sirsnība, labo tikumu
slavināšana, didaktiska nokrāsa.
Klasicisms (fr. calssicisme, lat. classicus - "parauga",
"pirmšķirīgs") atdzima Francijā, 18. gadsimta beigās, kad paši
mākslinieki sāka noliegt rokoko kā pārmērību mākslu, pārmeta tai novēršanos no
dabas, samākslotību. Salīdzinājumā ar 17.gadsimta klasicismu (Pusēns), 18.gadsimta
klasicisms bija brīvs no baroka ietekmes, lakoniskāks un tīrāks. Klasicisma
pārstāvju daiļrades avoti bija grieķu un romiešu mitoloģija, Apgaismības idejas un
gadsimta beigu sabiedriskās norises. Paši mākslinieki aizrāvās ar teoriju - radīja
ar prātu, pēc likuma. Līdz ar to darbu idejiskā vērtība bieži vien pārspēja
māksliniecisko. Tiem raksturīga stingra, simetriska, bieži daudzfigūru kompozīcija,
izteiktas kontūras, droša līnija, noteiktība un pārliecība par attēlotā
svarīgumu. Tikpat kā neradās darbi sadzīves žanrā.
Tēlotājmāksla Francijā
1715.gadā (dažos avotos 1714.gadā) mira Absolūtisma tēvs, Francijas karalis Luijs
XIV, kura laikā franču valoda, Parīzes aristokrātu stils un etiķete kļuva par modes
lietu visā Eiropā. Līdz 18. gadsimta 20. gadiem Francijā valdīja reģents Orleānas
hercogs, kura laikā mākslā parādījās pirmās rokoko iezīmes. 1723.gadā, sasniedzis
pilngadību, pie varas nāca Luijs IV - rokoko karalis. Ja Luijs XIV teica: "Valsts -
tas esmu es", tad Luijam XV pieder teiciens "Pēc mums kaut ūdens plūdi",
kas samērā trāpīgi raksturo attiecīgā laika aristokrātiju un dzīvesveidu.
Ļoti būtiska figūra, kas zināmā mērā kļuva par rokoko stila un manieru noteicēju,
bija karaļa favorīte Pompidūras marķīze (viņu portretējuši gandrīz visi
mākslinieki - marķīzes laikabiedri).
Francijā darbojās vairāki izcili rokoko gleznotāji. Tomēr, ja salīdzina viņu
darbus, vērojama stipri liela žanriskā un stilistiskā daudzveidība. Tas saistīts ar
to, ka mākslinieku daiļrade vairs tādā mērā nebija pakļauta no augšas liktiem
modeļiem un prasībām, viņi savās radošajās izpausmēs bija brīvāki un
patstāvīgāki.
Žans Antuāns Vato (1684 - 1721) bija viens no vispusīgākajiem gleznotājiem,
īpatnējs agrīnā rokoko pārstāvis. Savas neilgās dzīves laikā Vato izmēģināja
gandrīz visas zināmās tehniskās un žanriskās iespējas (viņš gleznoja kara ainas,
pastorāles, sadzīves un lauku ainas, dekoratīvus panno, mitoloģiskus un reliģiskus
sižetus, skumjas groteskas no teātra dzīves), uzgleznoja neskaitāmus audeklus, radīja
savu īpašu stilu un vairākus izcilus mākslas darbus. Šī daudzveidība un straujā
mākslinieciskā izaugsme zināmā mērā bija iespējama pateicoties tam, ka Vato
nepakļāvās savu pasūtītāju prasībām, netīksminājās pār ātrajiem panākumiem,
bet ar vislielāko aizrautību nodevās darbam, pie kam bija ļoti paškritisks.
Vato sāka gleznot ainiņas, kas būtiski atšķīrās no viņa priekšteču - baroka un
klasicisma pārstāvju darbiem. Tām tika dots īpašs nosaukums - "galantie
svētki" ("Sabiedrība parkā", 1718, "Svētceļojums uz Kitēras
salu", 1717, "Mīlestības svētki"). Svētku "dalībnieki" ir
trauslas dāmas un viņu kavalieri, kas pastaigājas teiksmainos parkos, tērzē
dīvainās pils verandās, dejo un muzicē brīvā dabā. Gleznām raksturīga poētiska
un nedaudz mistiska noskaņa, pilnīga bezrūpība, fantastiska, brīžiem mežonīga
ainava, kas nemaz nelīdzinās tā laika simetriski plānotajiem un perfekti apcirptajiem
dārziem. Šīm liriskajām idillēm nav nekā kopīga ar reālo dzīvi un cilvēkiem,
varbūt vienīgi viņu ilgām un sapņiem. Pēc simts gadiem franču reālists Milē
"galanto svētku" tēlus nosauca par skumjām marionetēm.
Tikpat dīvaina un nepareiza ir "galanto svētku" kompozīcija - tēli klīst
neierobežotā telpā, viņu sapņainie skatieni vērsti kaut kur, ārpus audekla
robežām. Šie darbi ir mirdzoši un viegli, gaisma - trīsuļojoša un caurspīdīga,
kustība - sapņaina un nenoteikta.
Vato ļoti mīlēja gleznot groteskas teātra ainas un skumīgus aktieru portretus
("Comedi de Frances teātra aktieri", "Pjero jeb Žils",
"Mezetīns" u.c.), bieži pievērsās arī reālistiskam sadzīves žanram.
Viņš bija cēlies no Holandes pierobežas un labi pazina holandiešu reālistu darbus.
To raksturīgās iezīmes - līdzsvarots triepiens, mierīgas krāsas un kompozīcija,
pārsteidzoša vienkāršība un dabiskums, reāla ainava un īsti cilvēki atspoguļojas
Vato reālistiskā perioda darbos ("Zēns ar murkšķi"). Vato nebija tiešu
sekotāju vai skolnieku, jo viņa māksla bija pārāk subjektīva.
Izcilākajam 18.gadsimta franču kluso dabu meistaram Žanam Batistam Simeonam Šardēnam
(1699 - 1779) piemita savdabīga glezniecības maniere un tieksme meklēt oriģinālus
risinājumus. Šardēns tiek uzskatīts par vienu no lielākajiem gadsimta novatoriem.
Viņa darbos atspoguļojās paša cilvēciskās īpašības - skaidrs un mierīgs skats uz
dzīvi, iedzimts profesionālisms un atbildības izjūta, prakticisms, darba mīlestība,
kā arī Apgaismības domātāju atziņas. Šardēns nemainīja savus ētiskos un
estētiskos ideālus. Līdz pat 40 gadu vecumam viņš galvenokārt gleznoja klusās dabas
un kļuva par izcilu priekšmetu materiāla un faktūru meistaru (viņa gleznotais stikls,
bronza, kažokādas, augļi un medījums izskatījās kā īsti).
Šardēns līdz ar Vato bija izcils kolorists. Lai iegūtu vajadzīgo toni, viņš
neradīja to mehāniski, sajaucot krāsas, bet klāja līdzās dažādu pigmentu
triepienus, kas, vērojot gleznu no attāluma, saplūda. Tā bija optiska krāsu
sajaukšanās, kā rezultātā radās iecerētais tonis. Pie tam šis paņēmiens
bagātināja darbu ar dzīvu vibrāciju un ritmu, kas kļuva par ļoti svarīgu momentu,
kad Šardēns pievērsās cilvēku figūrām un gleznās ienāca kustība, žesti un
mīmika.
Iespējams, ka tik pašaizliedzīga darbošanās vienā žanrā bija saistīta ar
konkrētiem iemesliem - mākslas vēsturnieki ir novērojuši kādu likumsakarību -
laikā, kad jaunradi uzrauga oficiālā gaume un kritēriji, jaunievedumi rodas nevis
"augstajos" žanros, kuriem jāatbilst oficiālajām normām, bet gan žanros,
kam netiek pievērsta īpaša uzmanība. Tāpēc Šardēns gleznoja klusās dabas, Vato -
"galantos svētkus".
Šardēns gleznoja vienkāršus cilvēkus, kas ir dabiski, iegrimuši savos ikdienas
darbos, ikdienišķas sadzīves ainas ("Aklais", 1753, "Rīta
lūgšana", 1744, "Rīta tualete", 1740). Gleznotājs mīlēja
nepārblīvētu kompozīciju, brīvu telpu, mierīgu, pat nedaudz lēnīgu ritmu un
kustību, atturību un harmoniju. Šardēna reālismā rokoko izpaudās caur intimitāti,
lirismu un izsmalcinātību.
Vadošie dekoratīvā rokoko pārstāvji Francijā ir Fransuā Bušē un Žans Onorē
Fragonārs (vēlīnais rokoko). Bušē (1703 - 1770) bija galma mākslinieks, kurš
mākslu un glezniecību uzskatīja par greznumlietu, dzīves rotājumu. Bušē darināja
visdažādākos pasūtījumus - kartonus gobelēniem, zīmējumus vēdekļiem, gleznas -
un visos primārā bija dekoratīvā funkcija. Bušē gleznoja sentimentālas pastorāles,
idilliskas ainas ar ganiņiem, frivolas mitoloģiskas kompozīcijas, radīja desmitiem
Venēru, Diānu, amoru, iemīlējušos dievību. Protams, ka Bušē darbu kolekcijā ir
arī vairāki Pompidūras marķīzes portreti.
Sākotnēji Bušē audekliem piemita vieglums, elegance, efektīga grācija un lieliska
krāsu izjūta. Tomēr pakāpeniski, arī pilnībā pakļaujoties pasūtītāju vēlmēm,
Bušē gleznas sāka līdzināties apdrukātiem audumiem, zaudēja plānojumu un jelkādu
dabiskumu ("Venēras triumfs", "Venēras tualete), kompozīcijas
viengabalainību, smalkās toņu pārejas. Blīvās kompozīcijas ierāmēja ziedu
vītnes, eņģeļu bari, drapērijas, dūjas, zeltīti trauki utt. Viņa gleznas kļuva
par salona dekoru, kam kā spilgtam, krāsainam laukuma labi jāiederas interjerā.
Runājot par krāsām, interesanti, ka rokoko uzplaukuma laikā tām tika izgudroti
īpaši nosaukumi: baloža kakla krāsas tonis, rīvētas zemenes ar pienu, ņipras ganes
gurna tonis, u.c.
Bušē skolnieks Fragonārs (1732-1806) bija talantīgāks, temperamentīgāks un
emocionālāks mākslinieks. Viņu viegli ietekmēja dominējošie virzieni un vēlmes,
tādēļ viņa daiļradē jaušams gan rokoko, gan sentimentālisma un pat neoklasicisma
iezīmju sajaukums. Fragonārs varēja būt gan liriķis un koķets rokoko meistars,
smalks ainavists un romantiķis, gan vēsturiskā stila pārstāvis, aizrautīgas
improvizētājs. Pirmās vēsturiskās gleznas lika domāt, ka to autors atdzīvinās
panīkušo vēsturisko glezniecību, tomēr Fragonārs aizrāvās ar rokoko un kļuva par
spožu, asprātīgu žanrisko ainiņu meistaru ("Šūpoles", "Nozagtais
skūpsts", "Bulta"), kurās rādīja vieglprātīgu, bezrūpīgu un
dzīvespriecīgu pasauli. Tām raksturīgs plūstošs triepiens, vieglas formas, mirdzoši
rozā, gaiši zili, pasteļtoņi. Parīzē viņa gleznas dēvēja par "frago".
Septiņdesmitajos gados Fragonārs sāka gleznot sentimentālas ģimenes dzīves ainas,
kurās samanāmas personiskas vēlmes un intonācijas. Pretēji Šardēna pieticīgajai un
tikumiskajai ģimenei Fragonārs gleznoja jautru, dzīvespriecīgu haosu un skaļu
ģimeni, kurā saimniece ir ziedoša skaistule krāsainā, modernā tērpā un smalku
frizūru, bet bērni - enerģijas pārpilni palaidņi ("Jaunā guvernante").
Gadsimta vidū ļoti strauji attīstījās portretu glezniecība (Žans Marks Natjē (1685
- 1766), Luijs Tokē (1696 - 1772), Žans Batists Perono (1715 - 1783)). Viens no
izcilākajiem portretistiem bija Moriss Kantēns Latūrs (1704 - 1788), kurš izcēlās ar
īpatnēju, laikmetam neraksturīgu darba stilu, brīvdomību, spītību un neatkarību.
Viņš pieprasīja, lai mākslinieku cienītu un viņa darbu novērtētu. Tomēr,
neskatoties uz šīm īpašībām, Latūrs bija augstākajās aprindās ļoti pieprasīts
portretists. Viņš gleznoja visdažādākos cilvēkus - zinātniekus, kareivjus,
aristokrātus, baņķierus, aktrises, ierēdņus, karaļus, rakstniekus, garīdzniekus,
radīdams pilnīgu Parīzes sabiedrības portretu. Latūrs darināja gan lielus portretus
pilnā augumā ("Pompidūras marķīze", 1755), gan pusfigūras un ģīmetnes,
galvenokārt pasteļa tehnikā.
Vieni no labākajiem Latūra portretiem ir dziedātājas Felas jaunkundzes ģīmetne un
mākslinieka pašportrets - vieni no nedaudzajiem tā laika portretiem, kuros vērojamas
psiholoģisma iezīmes. Kopumā Latūra darbi bija daudz smalkāki, inteliģentāki,
dzīvīgāki un patiesāki par priekšteču darinātajām vienveidīgajām un
garlaicīgajām ģīmetnēm.
18.gs. otrā pusē portreta žanrā strādāja divas sievietes - Elizabete Vižē Lebrēna
(1755 - 1842) un Adelaida Gijāra (1749 - 1803) - augstākajās aprindās ļoti
iecienītas un ražīgas mākslinieces.
Līdzās šim žanram gadsimta vidū strauji attīstījās arī ainavu glezniecība. Klods
Žozefs Vernē (1711 - 1789) ar savām ainavām ienesa glezniecībā romantisma tendences
(viņš pārsvarā gleznoja debesis un jūru, darbu sēriju ar Francijas ostām). Ļoti
populāras kļuva nelielas kamertipa ainavas, kuru kolorīts un noskaņa liecināja par
rokoko ietekmi.
Franču sentimentālisma pārstāvis Žans Batists Grēzs (1725 - 1805) savos darbos
apdziedāja un slavināja patriarhālas idilles, ģimeniskumu. Viņa daiļrades primārais
uzdevums bija moralizējošā funkcija, kas bieži vien izpaudās jau darba nosaukumā,
piemēram, "Paralītiķis, kuru apkopj viņa bērni jeb labas audzināšanas
augļi", "Izlutinātais bērns", "Nepateicīgā dēla sods" u.c..
Žaks Luijs Davids (1748 - 1825) ir ievērojamākais franču mākslinieks
pirmsrevolūcijas un revolūcijas laikā, revolucionārā klasicisma aizsācējs. Viņš
propagandēja jaunu vēsturiskās glezniecības manieri, radīja jaunu varoņa tipu,
kļuva par lielisku portretistu. Davidam izdevās apvienot antīko estētisko tradīciju
ar gadsimta beigu revolucionārajām idejām.
Viens no būtiskākajiem Davida daiļrades mērķiem bija jauna varoņa radīšana. Viņš
nepievērsa īpašu uzmanību novatoriskiem tehniskajiem risinājumiem vai jauniem
glezniecības paņēmieniem. Runājot par Davida daiļrades māksliniecisko pusi,
augstvērtīgākie ir viņa portreti, kas izcēlās ar plašu tēlu un emocionālo
noskaņu diapazonu ("Grāfa S.K.Potocka portrets" (monumentālais heroisms),
"Ārsta Leruā portrets" (mierīgs, ļoti inteliģents un gudrs portrets),
"Luīzes Trudēnas portrets" (lirisks un intīms portrets)). "Rekamjē
kundzes portretā" (1800) Davids iemūžināja tā laika stilu un manieres, kas
atspoguļojas interjerā, kundzes apģērbā, pozā, grimasē.
Savu jauno, atdarināšanas cienīgo ideālu Davids radīja un iemiesoja klasicisma darbu
varoņos - īstos savas valsts pilsoņos, kas pilsonisko godu un pienākumu vērtē
augstāk par personīgo ("Horāciju zvērests", "Likori atnes Brutam ar
nāvi sodīto dēlu līķus"). Davida glezniecība pamazām kļuva noteikta,
askētiska un sausa. Kompozīcija zaudēja dziļumu, zemtekstus, niansētas noskaņas.
Savu jauno ideju revolucionārais gleznotājs pauda tieši, mākslinieciskos izteiksmes
līdzekļus atvirzot otrā plānā. Tomēr šo idejisko darbu vidū ir tādi, kas
padarījuši Davidu un viņa mākslu par nemirstīgu ("Zvērests tenisa spēles
laukumā", 1780 "Marata nāve", 1793). "Marata nāvi" Davids
veltīja vienam no aktīvākajiem revolucionāriem Maratam, kuru nogalināja viņa
pretinieki. Davidam, kas redzēja Maratu pavisam neilgi pēc slepkavības, izdevies
uzgleznot patiesu un objektīvu ainu. Šinī lakoniskajā darbā ar tīrām krāsām un
klasiskām formām izceļas ļoti reālā, sāpju sašķobītā Marata seja.
18.gs. tēlniecībā parādījās vēlme atbrīvoties no parādes darbu rakstura,
ļaujoties mājīgākai, intīmai atmosfērai. Tas bija saistīts ar rokoko stila rašanos
un triumfu. Tēlnieki vai nu pakļāvās jaunajām vēsmām un pievērsās neliela mēroga
kamermākslai vai turpināja darboties iepriekšējo gadsimtu tradīcijās -
monumentālās tēlniecības jomā.
Gadsimta vidū kļuva populāra tipiska rokoko stila tēlniecība - neliela izmēra
idealizētas eņģelīšu un pliku bērneļu skulptūriņas, dekoratīvas mitoloģisko
tēlu statuetes (Ž.B.Lemuāns, O.Pažū u.c.).
Nozīmīgākie gadsimta tēlnieki bija monumentālās tēlniecības pārstāvis Gijoms
Kustū (1678 -1746) (baroka stilā veidota zirgu savaldītāju grupa, kas rotā ieeju
Elizejas laukos Parīzē), liriskais un gleznieciskais skulptors, portretists Žans
Pigals, kurš pārstāvēja kamertēlniecību (Merkūrijs, Didro bronzas krūšu tēls,
Pulkveža Sakšu Morica kapenes), Etjēns Moriss Falkonē (1716 - 1791), kurš strādāja
dažādās jomās - no nelielām, liriskām, dzīvespriecīgām, humora pilnām bērnu un
amoru skulptūriņām līdz monumentālām formām, kurās jaušamas klasicisma iezīmes.
Klasicisma periodu vainago Falkonē veidotais piemineklis A.Puškinam "Vara
jātnieks" Pēterburgā. Tipisks klasicisma pārstāvis bija tēlnieks Žans Antuāns
Gudons (1741 - 1828). Viņš galvenokārt veidoja savu laikabiedru, inteliģences
pārstāvju portretus un krūšutēlus (Gluks, Didro, Ruso, izcilā Voltēra statuja
(1781)).
Tēlotājmāksla Itālijā
Salīdzinājumā ar kaimiņzemi Franciju, itāļu tēlotājmākslā 18. gadsimtā
pārsvarā saglabājās iepriekšējā gadsimta klasicisma un baroka tendences. Tomēr
katoļu baznīcu un piļu oficiālais, pompozais baroks pamazām zaudēja savu nozīmi.
Aizvien populārāka kļuva stājglezniecība, neoficiālie žanri un mākslinieku
individuālie meklējumi, kuros sava loma bija arī Rietumeiropā tik populārajam rokoko.
18. gadsimtā, it īpaši tā pirmajā pusē, Itālijā valdošais stils bija vēlīnais
baroks. Tas atspoguļojās gan tēlniecībā un arhitektūrā, gan altārgleznās, fresku
un stājglezniecībā. Dekoratīvās un fresku glezniecības attīstībā liela nozīme
bija kvadratūrismam. Šī skola atbrīvoja glezniecību no perspektīvas kā telpas
uzbūves pamatprincipa. Vairāku mākslinieku darbos perspektīva vairs neatklāja telpas
dziļumu un tie sāka atgādināt apgleznotus priekškarus (Tjepolo, Boloņas skolas
pārstāvis Džuzepe Marija Krespi (1665 - 1747)).
18.gadsimtā aktīva mākslas dzīve koncentrējās galvenokārt Venēcijā, kas līdz pat
gadsimta beigām bija neatkarīga republika. Roma pēc klasiskās un baroka mākslas
uzplaukuma (Mikelandželo, Rubenss, Karavadžo u.c.) bija kļuvusi par izcilu mākslas
darbu krātuvi. Šo kultūras vērtību ieskauti, jaunie mākslinieki vairāk vai mazāk
apzināti turpināja strādāt dižo pagātnes meistaru tradīcijās.
Venēciešu glezniecības skolai raksturīgs īpašs ainavu glezniecības vaids - veduta,
kas attīstījās divos virzienos - ainaviskā jeb fantastiskā veduta un reālistiskā
veduta. Pirmais veids visbiežāk tika izmantots vēsturisku un mitoloģisku kompozīciju
fonu glezniecībā, tā uzdevums bija izcelt cilvēku un dievu figūras. Reālistiskā
veduta, savukārt, uzsvēra cilvēka un dabas vienotību. Pat ja mākslas darbā bija
ietvertas cilvēku figūras, tām tika pievērsta tāda pati vērība, kā jebkurai citai
ainavas sastāvdaļai - tiltiņam vai mājas skurstenim. Šīs skolas ietvaros
18.gadsimtā izveidojās tik reālistiska ainavu glezniecība, ka darbi precizitātes
ziņā sāka atgādināt fotogrāfijas.
Reālistiskās vedutas skolu pārstāv venēcietis Kanaleto (1697 - 1768). Kanaleto
tehnikai raksturīgas noteiktas līnijas, mazītiņi triepieniņi un caurspīdīgas,
tīras krāsas. Brieduma darbi ir ļoti daudzkrāsaini un dokumentāli perfekti. Kanaleto
izstrādāja savu metodi perspektīvas gleznošanā, kas balstījās uz zinātniski
tehniskiem mērījumiem. Kā lielākā daļa vedutas meistaru, arī Kanaleto galvenokārt
gleznoja Venēcijas skatus, tās pilis un kanālus.
Frančesko Gvardi (1712 - 1793) atgriezās pie izmeklētas un smalkas ainavu
glezniecības, ko tik krasi bija mainījusi Kanaleto zinātniskā pieeja. Sākumā Gvardi
gleznoja "fantāzijas", kas nedaudz atgādina Vato "galantos
svētkus", vēlāk - reālus Venēcijas skatus, kas bija gan plaši un atklāti, gan
kamertipa darbus, kuros no pavisam neliela attāluma attēlotas noteiktas arhitektoniskas
detaļas vai pilsētas nostūri. Gleznotājs mīlēja cilvēku pūļus, svētkus, regates
Venēcijas kanālos, ko vēro skaļi un krāsaini līdzjutēji, ūdeni. Viņš gleznoja
arī žanriskus darbus un figurālas kompozīcijas (venēciešu balles, koncerti,
reliģiskās ceremonijas Svētā Marka katedrālē.). Gvardi gleznošanas tehnika ir
savdabīga un atpazīstama, iemīļotākie toņi - zils, pelēks, okers. Lietojot šo
tehniku, Gvardi panāca impresionistisku gaisa un gaismas vibrāciju, dīvainu mirdzumu,
ūdens ņirbu, caurspīdīgumu. Māksliniekam patika gleznot ainavas, kas saistītas ar
noteiktu vietu, konkrētu laiku un nosakņojumu. Vēlāk tā ir ļoti būtiska romantisma
iezīme.
Visatklātāk rokoko ietekme parādās izcilākā 18. gadsimta itāļu gleznotāja
venēcieša Džovanni Batista Tjepolo (1696 - 1770) glezniecībā. Tjepolo tiek uzskatīts
par vēlīnā baroka pārstāvi. Viņš galvenokārt nodarbojās ar villu, piļu un
baznīcu sienu un griestu apgleznošanu, fresku glezniecību. Tjepolo darbos trūkst to
dramatisko kontrastu, traģisma un ciešanu, kas bija nepieciešamas 17.gadsimta. barokam.
Priekš rokoko, savukārt, tie ir pārāk vērienīgi un monumentāli. Tomēr gaišās,
priecīgās krāsas, kompozicionālā un dekoratīvā pārblīvētība un ironiskais
dzīvesprieks liecina par rokoko klātbūtni.
Viens no Tjepolo šedevriem ir gleznojumi kņaza - bīskapa rezidencē Vurcburgā. Pils
kāpņu dekorējumu (1750 - 1753) uzskata par lielāko fresku pasaulē. Mākslinieks
mīlēja gleznot reliģiskus sižetus, mitoloģiskus tēlus, eņģeļus, dievības.
Lielās apgleznojamās platības ļāva viņam sacerēt neskaitāmu, plīvojošās
drānās tērptu figūru kompozīcijas, kas it kā peldēja uz debesu un mākoņu fona.
Tjepolo izmantoja daudzveidīgu krāsu paleti, spilgtus, sulīgus toņus un krāsu
pārejas.
Tomēr gleznotājs paša izvēlētos sižetus neuztvēra pārāk nopietni, viņa
mitoloģiskajās un reliģiskajās kompozīcijās jaušama ironija, teatrālisms,
speciāli pārspīlējumi. Māksliniekam bija izdevīgi izmantot reliģiskus un
mitoloģiskus sižetus, jo tajos parasti darbojas neskaitāmas personas. Tas ļāva ne
vien veiksmīgi piepildīt plaknes grandiozos izmērus, bet arī izmēģināt dažādus
tehniskos paņēmienus perspektīvas, krāsu un kustības risinājumā. Otrs savdabīgs
moments Tjepolo glezniecībā ir dīvaina stihiska iedvesma un sajūsma, kas saistīta ar
iespēju atbrīvoties no aizliegumiem, cenzūras un noteikumiem, aizrautīga
improvizācija un vērienīgums. Šajā ziņā Tjepolo itāļu mākslinieku vidū nebija
līdzinieku.
Runājot par tēlniecību, jāpiemin 18. gadsimta klasiskās skulptūras meistars Antonio
Kanova (1757 - 1822). Kanova ļoti rūpīgi un pašaizliedzīgi apguva antīko mākslu,
kas ieguva noteicošo lomu visā tēlnieka daiļradē. Pienākumu Kanova vērtēja
augstāk par emocijām, tādēļ daudzi mākslas vēsturnieki uzskata, ka viņa darbi ir
auksti, samocīti un ar prātu veidoti. Kanovas ideāli ir daba un dabiska miesa, darbu
galvenie varoņi - antīkās dievības un sižeti.
Tēlotājmāksla Anglijā
18.gadsimtā Anglijā sākās straujš kultūras un mākslas uzplaukuma, angļu
nacionālās glezniecības skolas veidošanās. Gadsimta otrajā pusē Anglija līdz ar
Franciju pat kļuva par vadošo stilu un modes noteicēju. Tēlotājmāksla attīstījās
haotiski, radās un līdztekus pastāvēja vairāki virzieni un tendences. Glezniecības
attīstībā ļoti būtiskas bija Apgaismības idejas un humānisms, kas sludināja
ticību cilvēka prātam, mudināja aktīvi iejaukties sabiedriskajā dzīvē un
pārveidot to ar izglītības un apgaismības palīdzību. Iespējams, tieši tādēļ
līdz vēl nebijušai kvalitātei attīstījās portreta un ainavu glezniecība, radās
satīriskais žanrs, kas veicināja "iesīkstējušās" sabiedrības kritiku un
aicināja to mainīties. Mākslinieku uzmanības centrā bija cilvēka tikums un ikdienas
dzīve. Anglijā neuzplauka klasicisma tradīcija, tai raksturīgie sižeti un estētiskie
ideāli. Arī rokoko izsmalcinātā stilistika šajā zemē parādījās salīdzinoši
vēlu, galvenokārt arhitektūrā, mēbeļu un sadzīves priekšmetu dizainā.
Pirmais nacionālās skolas pārstāvis Anglijā ir Viljams Hogārts (1697 - 1764) -
drosmīgs, progresīvs un demokrātisks mākslinieks. Hogārta daiļrades loma un mērs
bija derīgums sabiedrībai, morālā funkcija, apgaismības un humānisma ideju paušana.
Viņa daiļradei raksturīgas asu, satīrisku darbu sērijas, kas tika būvētas līdzīgi
dramaturģiskam sacerējumam. Tajās atradās vieta gan Lordu palātas pārstāvjiem, gan
ielasmeitām. Interesanti, ka Hogārts nodarbojās ar savu ciklu izplatīšanu. Ar eļļu
gleznotie darbi tika reproducēti gravīrās. Šim mērķim gleznotājs izmantoja lētus
un ne pārāk kvalitatīvus līdzekļus, jo ofortu sēriju mērķis bija idejisks, nevis
māksliniecisks. Par sensacionāliem kļuva cikli ar visai tiešiem un atklātiem
nosaukumiem ("Maskarādes un operas", "Ielasmeitas karjera",
"Modīgās laulības" u.c.). Savos darbos Hogārts ieviesa vienu no tipiskiem
rokoko elementiem - tā saukto "skaistuma līniju" (šo manieri viņš apraksta
darbā "Skaistuma analīze", 1753), kas izvijas un atgādina izstieptu
"S" burtu.
Atšķirīgi bija darbi, kuros Hogarts gleznoja pozitīvos varoņus ("Meitene ar
krevetēm", "Kapteiņa Korema portrets", "Soltēras kundze").
Tiem raksturīga izteiksmīga kustība, impresionistisks triepiens, pieticīgāka ir
dekoratīvisma nozīme.
Gadsimta sākumā Anglijā parādījās jauns pasūtītājs - vidusšķira. Kļuva
populāri grupas portreti, kuros attēlota visu ģimene, ieskaitot kalpotājus un
iemīļotākos mājdzīvniekus (Filips Mersjē (1689 - 1760), Frensiss Heimens (1708 -
1776), Arturs Deiviss (1711 - 1781)).
Attīstījās "topogrāfiskās" ainavas žanrs - precīzs, dokumentāls dabas
fiksējums. Tas kļuva īpaši populārs pēc tam, kad uz Angliju atbrauca itāļu vedutas
meistars Kanaleto. Anglijā viņš iemantoja slavu, daudz skolnieku un sekotāju.
Arī gadsimta otrajā pusē savas pozīcijas saglabāja portreta glezniecība. Viens no
vadošajiem tā laika portretistiem bija Sers Džošuā Reinolds (1723 - 1792) - tipisks
angļu džentlmenis, politisks darbinieks, mākslas zinātnieks, akadēmiķis. Tik pat
korekts un akurāts, cik dzīvē, viņš bija arī savās radošajās izpausmēs. Reinolds
radīja savu glezniecības teoriju, ko izklāsta traktātā "Runas". Viņš
aizstāv klasicisma estētiku un uzskata, ka daba ir nepilnvērtīga, tādēļ par paraugu
jāņem antīkā māksla. Reinolds mēģināja Anglijā iedzīvināt vēsturisko,
"augsto" stilu, kas domāts "zinošajiem". Tomēr paša Reinolda darbi
ne vienmēr atbilda šai teorijai - viņš ir radījis pavisam nedaudz vēsturisku gleznu
(vienu no tām - "Herkuless ar čūsku" - pēc Katrīnas II pasūtījuma).
Reinolds gleznoja ļoti apzinīgi, jau iepriekš izskaitļodams darba glezniecisko efektu.
Viņš mīlēja siltus toņus un enerģisku darba modelējumu. Savu laikabiedru portretus
Reinolds centās padarīt par vēsturiskām gleznām, sacerēdams senatnīgus fonus vai
likdams modeļiem ieņemt heroiskas, mākslotas pozas (aktrises Sāras Sidonsas portrets).
Nereti darbi tika pārblīvēti ar portretējamā profesiju raksturojošiem atribūtiem.
Reinolds bija talantīgs, bet ļoti racionāls mākslinieks.
Liela daļa viņa laikabiedru bija emocionālāki (Džordžs Romnī (1734 - 1802), Henrijs
Rebērns (1756 - 1823), Tomass Lorenss (1758 - 1810)). Pie tādiem pieder arī
spilgtākais rokoko pārstāvis Anglijā Tomass Geinsboro (1727 - 1788), ko šī un citu
iemeslu dēļ bieži pretstata Reinoldam. Geinsboro nesekoja teorijām, bet savai
intuīcijai, izjūtām un dabai. Iespējams, tas saistīts ar to, ka viņš tikpat kā
netika mācījies akadēmisko glezniecību. Mākslinieka darbi ir dabiskāki, klusināti,
intuitīvi un vienkārši. Geinsboro daiļradē galvenā vieta ierādīta portretam un
ainavai, kas sākumā bija izdomāta un nosacīta, bet vēlāk kļuva ļoti reālistiska,
zaudēja rokoko dekoratīvo garu un ieguva sentimentālismam raksturīgu noskaņu. Bieži
šādas gaišas, reālistiskas un savā starpā nedaudz līdzīgas ainavas kļuva par
portretu foniem ("Endrjū kungs ar kundzi", 1750). Gleznojot cilvēkus,
Geinsboro vairījās no pārāk sarežģītām kustībām un foniem un lūdza tos ieņemt
dabiskas pozas ("Aktrises Sāras Sidonsas portrets"). Mākslinieks mīlēja
vēso toņu paleti, it īpaši gaiši zilo un zilo krāsu ("Zilais zēns",
"Dāma zilajā tērpā"). Rokoko stilistika atspoguļojās arī Geinsboro
portretējamo frizūru un tērpu gleznieciskajā risinājumā, vēsajās un
izskaistinātajās sejās.