PĀRMAIŅAS PASAULES UZSKATĀ XX GADSIMTĀ

 

 

Citēts no: Rēpers Viljams un Smite Linda. Ievads ideju vēsturē. R: Zveigzne ABC, 1997.

Bezapziņa

Zigmunds Freids

Prāta dzīļu pētnieks

Zigmunds Freids (1856—1939) dzimis Morāvijā (tagad Čehijas apgabals), bet no četru līdz astoņdesmit divu gadu vecumam dzīvojis Vīnē. 1881. gadā viņš kļuva par ārstu, taču, nejuzdams aicinājumu pievērsties praktiskam darbam, turpināja nodarboties ar pētījumiem. No 1882. gada Freids strādāja Vīnes Vispārējā slimnīcā, galvenokārt neiropatoloģijas (smadzeņu darbības traucējumu) jomā. Tikai pēc tam, kad 1885. gadā Freids aizbrauca uz Parīzi, viņš sāka pētīt histērijas un neirozes.

Turpmākajos desmit gados, strādājot Vīnes klīnikā, viņš attīstīja psihoanalīzi kā ārstniecības metodi. Vispirms Freids sāka interesēties par neirotiskajiem simptomiem, tad pievērsās cilvēka apziņai kopumā un pētīja ar to saistītus plašākus kultūras jautājumus. Laimīgas bijušas Freida laulības ar Marīju Bernaisu, negatīvas emocijas izraisījusi reliģija un Amerika. 1938. gadā nacisti iebruka Austrijā, un Freids bija spiests emigrēt uz Londonu. Tur viņš 1939. gadā lielās sāpēs nomira no mutes vēža, ar ko slimoja jau piecpadsmit gadus.

* * *

Freids strādāja gan praktiski, gan teorētiski: viņš praktizēja klīnikā un rakstīja visu savu darbīgo mūžu. Freidam patika salīdzināt savu darbu ar arheologa darbu, jo viņš uzrokot cilvēka prātā lietas, kas ilgi gulējušas tā dzīlēs.

Divi galvenie Freida atklājumi bija

• Bezapziņa.

• Oidipa komplekss.

Freids uzskatīja, ka, pateicoties šiem atklājumiem, viņam izdevies nonākt pie dziļas cilvēka prāta un seksualitātes izpratnes.

* * *

Sapņu interpretācija ir galvenais ceļš, kā izzināt prāta neapzināto darbību

* * *

Bezapziņa

Pagrieziena punkts Freida karjerā bija brauciens uz Parīzi 1885.—1886. Gada ziemā, kurp viņš devās, lai redzētu, kā ar histērijas slimniekiem strādā Šarko, kurš bija atklājis, ka, pateicoties hipnozei, pacientiem slimības simptomi izzūd. Tāpat hipnozes rezultātā veseli cilvēki varēja kļūt histēriski. Kļuva skaidrs, ka šo pacientu problēmu cēlonis (reizēm tas izraisīja pat tik galēju izpausmi kā paralīzi) nav fiziskas dabas.

Kopš tā laika Freids sev izvirzīja uzdevumu pētīt cilvēku, lai mainītos ļaužu priekšstati pašiem par sevi. Viņa darbs līdzinājās sava veida izmeklēšanai, un gadu gaitā viņa idejas mainījās.

Freids atteicās no hipnozes kā metodes un ļāva saviem pacientiem vienkārši runāt. Viņš attīstīja "brīvo asociāciju" metodi, ar kuras palīdzību pacientu problēmas bija iespējams atklāt, spriežot pēc tā, kā viņi lietoja vārdus. Vārdu sasaiste parādīja, kā darbojas pacienta prāts, un sniedza informāciju par viņa problēmu.

Sākumā Freids domāja, ka neirotiskos simptomus izraisa nomāktas nevēlamās atmiņas, bet vēlāk viņš nonāca pie uzskata, ka histērija un tās simptomi rodas traumu vai emocionāla šoka rezultātā, kas iegūti bērnībā. Pacients šoku ir apspiedis vai aizmirsis, bet tas nav izzudis. Tā rezultāti vērojami neapzinātos slimīgos paradumos vai fiziskos simptomos.

Ar psihoanalīzes palīdzību šīs traumas iespējams atklāt un ārstēt. Terapijas mērķis, pēc Freida domām, ir atbrīvot pacientu, lai tas atkal spētu mīlēt un strādāt.

Freids uzskatīja, ka neapzinātais izpaužas jokos, kļūdās, valodas misēkļos, bet it sevišķi sapņos: "Sapņu interpretācija ir galvenais ceļš, kā izzināt prāta neapzināto darbību."

Pēc Freida domām, "sapnis ir (apspiestas vai nomāktas) vēlmes (apslēpts) piepildījums". Citiem vārdiem, sapņi ir sava veida šifrs. Ja iespējams šo šifru atklāt, tad iespējams noskaidrot, kāda problēma ir slimības pamatā, un sākt to ārstēt. Freids uzskatīja, ka sapņi ir ''dienas pārpalikumu" (notikušā) un apspiesto vēlmju (neapzināto iekāru) kombinācija.

Freids sāka saskatīt cilvēka psihi kā sastāvošu no

• Ego, apzinātās patības: acīmredzamā, ikdienišķā persona.

• Id, neapzinātās patības: apspiestās vēlmes un atmiņas.

• Superego, kas ir personai uzspiestā sabiedrības morāle vai standarti, pēc kuriem tā dzīvo.

Freids uzskatīja, ka, personai attīstoties, no id rodas ego. Viņš nonāca arī pie atziņas, ka cilvēkus vada divas sākotnējas dziņas — mīlestība un nāve, kas visdziļākajā līmenī nosaka cilvēka izturēšanos.

Freids savu darbu veica slaveno "slimības gadījumu izpētes" formā, ilgstoši pierakstot slimības simptomus un vēsturi. Viens no Freida atklājumiem liecina, ka bērnības traumas bieži vien pēc savas dabas ir seksuālas. Sākotnēji viņš izvirzīja "pavešanas teoriju", saskaņā ar kuru bērni ļoti agrā vecumā guvuši seksuālo pieredzi. Vēlāk viņš nonāca pie secinājuma, ka bērniem piemīt seksualitāte ilgi pirms tam, kad pieaugušajiem par to rodas kādas aizdomas. Viņa viedokli asi apstrīdēja, jo ļaudīm gribējās ticēt, ka bērni pēc dabas ir “nevainīgi” un neseksuāli.

Seksualitāte ir personības pamatā. Freids ar seksualitāti izprata pieķeršanos, mīlestību un jutekliskumu visplašākajā nozīmē. Seksuālo tieksmi viņš nosauca par “libido”. Freida teoriju pamatā ir arī viņa ģimenes pieredze. Pēc tēva nāves viņš sāka saprast parādību, ko nosauca par “Oidipa kompleksu”.

Oidipa komplekss

Oidips ir varonis grieķu mitoloģijā, kurš, pats to neapzinoties, nogalināja savu tēvu un apprecēja savu māti.

Freids uzskatīja, ka zēni bērnībā visvairāk ir pieķērušies mātēm un tēvos saskata sāncenšus mātes mīlestībai. Vēlāk viņš mēģināja atrast “Elektras kompleksu” meitenēm, taču šis uzskats netika pilnībā attīstīts. Zēna baiļu un greizsirdības jūtas pret tēvu mijas ar vainas apziņu, jo bērnam piemīt arī zināmas mīlestības jūtas pret tēvu. Šīs agrīnās pieredzes rezultātā bērna seksuālās jūtas tiek apspiestas līdz pat pubertātes vecumam, kad tās aktualizējas sakarā ar ķermeņa fiziskajām izmaiņām.

Freids apgalvoja, ka cilvēka mērķis dzīvē ir

“Šie uzdevumi,” rakstīja Freids, “izvirzās ikvienam, un zīmīgi, ka ļoti reti kādam izdodas tos ideāli atrisināt.”

Freids parādīja, kā seksualitāte nosaka personības veidolu un kā personības attīstībā var rasties problēmas aizmirstas, nelaimīgas pieredzes rezultātā.

1905. gadā Freids savus secinājumus par cilvēka seksualitāti rezumēja darbā "Trīs esejas par seksuālā teoriju". Šo darbu un "Sapņa interpretāciju" (1900) viņš uzskatīja par savām nozīmīgākajām grāmatām.

Freids un reliģija

Freids sāka attiecināt psihoanalīzes metodi uz literatūru, mitoloģiju, izglītību un reliģiju. Viņš bija ateists, kurš publiski pauda savu nepatiku pret reliģiskajiem rituāliem. Savā galvenajā darbā, kas veltīts reliģijas kritikai, —Kādas ilūzijas nākotne (1927), Freids secina, ka reliģija ir "vēlmes piepildījums", jo reliģijā piepildās bezpalīdzīgu būtņu vēlme pēc aizstāvības atsvešinātajā pasaulē, pēc taisnīguma netaisnīgajā sabiedrībā, pēc pēcnāves dzīves un pēc zināšanām par pasaules sākotni un jēgu.

Viņš uzskatīja, ka reliģija ir "universālas apsēstības neiroze", kuras izcelsme meklējama "tabu" jēdzienā ("tabu" ir polinēziešu izcelsmes vārds, kas nozīmē "izslēgts" vai "aizliegts"). Savos pirmsākumos reliģiskie rituāli līdzinās neirotiskām, apsēstības iezīmētām darbībām. Rituālajā totēmiskā dzīvnieka nokaušanā un apēšanā slēpjas Oidipa vēlēšanās nogalināt un iznicināt savu tēvu.

Tādējādi, pēc Freida ieskatiem, reliģija ir cilvēces Oidipa komplekss.

Viņš uzskatīja, ka vēsturiskā attīstība norisinās, sākot ar

• Animismu (piešķirot objektiem vai dzīvniekiem reliģiska rakstura īpašības) caur politeismu un no tā uz monoteismu.

• Maģiju caur reliģiju uz zinātni.

Mūsdienās Freida ideju patiesums par kultūras izcelsmi un reliģijas attīstību tiek ļoti apšaubīts.

Viņš neticēja reliģijai, taču ticēja zinātnei, domājot, ka reliģija izzudīs, bet zinātne un racionālā domāšana izveidos labāku sabiedrību.

Daudzas Freida idejas sakņojās Feierbaha atziņās, taču spēku tām piešķīra jaunā psihoanalīzes metode. Tomēr Freida priekšstatos vērojami vairāki vāji punkti. Patiesais Dievs var atbilst vēlmei pēc šāda Dieva. Lai arī reliģijas rašanās pamatā var būt ilūzija vai neiroze, taču tas nav obligāts nosacījums. Lai arī bērna attieksme pret tēvu var ietekmēt viņa attieksmi pret Dievu, šis apstāklis nebūt nenozīmē, ka Dieva nav.

Līdzīgi Feierbaham, Freids bija ateists, pirms sāka par to filozofēt, un viņa radītai psihoanalīzes metodei nav jāved pie ateisma.

Freida veikums joprojām ir diskutējams, taču tas vienlaicīgi ir monumentāls. Viņš uzskatāms par vienu no divdesmitā gadsimta lielajiem intelektuāļiem pirmatklājējiem.

 

Kolektīvā bezapziņa

Karls Gustavs Jungs

Kad cilvēks kļuvis par pilnvērtīgu indivīdu, viņš līdzinās upei, kas, izplūdusi kūtrās attecēs un purvos, piepeši atrod ceļu atpakaļ savā īstajā gultnē…

* * *

Mīta avoti

Karls Gustavs Jungs (1875—1961) uzaudzis lauku apvidū Šveicē. Viņa tēvs un astoņi tēvoči bija garīdznieki, bērnība pagāja, apdomājot reliģiskus jautājumus. Jungs gribēja kļūt par arheologu, bet devās uz Bāzeles universitāti studēt medicīnu. Visu mūžu viņam bija interese par okultām parādībām un parapsiholoģiju.

1900. gadā Jungs kļuva par asistentu Burgheldi psihiatriskajā slimnīcā Cīrihē, pilsētā, kurā viņš nodzīvoja visu mūžu. Slimnīcā viņš strādāja līdz pat 1909. gadam, kad atstāja to, lai uzsāktu pats savu psihoterapeitisko praksi. No 1914. līdz 1918. gadam Jungs ilgu laiku veltīja pašanalīzei. Šis periods sakrita ar Pirmo pasaules karu. Šveice bija neitrāla un izolēta valsts, un Jungs tika atrauts no visiem starptautiskajiem kontaktiem. Karam beidzoties, viņš turpināja praksi, sarakstīja daudz grāmatu un ceļoja. Jungs dzīvoja klusi un pieticīgi, un viņa autobiogrāfija Atmiņas, sapņi, refleksijas (1963) drīzāk ir viņa iekšējās dzīves nekā tās faktu valdzinoša liecība.

Jungu ietekmēja Freids, viņš bija lasījis Sapņa interpretāciju, tomēr abi šie cilvēki nesastapās līdz pat 1907. gadam, kad sastapušies norunāja trīspadsmit stundas bez pārtraukuma. Freids bija divdesmit gadus vecāks par Jungu un savā ziņā kļuva viņam par otro tēvu. Tomēr Jungs savos uzskatos attālinājās no Freida, un pēc strīda 1913. gadā abu draudzība izjuka. Viņu metodes ir pavisam atšķirīgas. Freidu interesēja, kādas ir attiecības starp cilvēkiem, Jungam vairāk rūpēja indivīda izaugsme. Atšķirībā no Freida Jungu interesēja nevis bērnības pieredze, bet gan pieauguša cilvēka attīstība. Freids uzmanību pievērsa ķermenim, Jungs cildināja garu. Pēc viņa domām, psiholoģiskais ir tikpat reāls kā fizikālais.

Jungs raksta suģestējoši un tēlaini. Tāds izklāsts aicina lasītāju atbildēt un meklēt atbildi uz rakstīto, Jungs nav nedz zinātnieks, nedz klīnicists.

Jungs aizguva no Freida bezapziņas jēdzienu un to paplašināja. Viņš uzskatīja, ka pastāv

• Personas bezapziņa, kas ietver sevi indivīda apspiestās vēlmes, atmiņas un kāres.

• Kolektīvā bezapziņa: tā ir visas cilvēces atmiņu rezervuārs, no kuras dzimst mīts un reliģija. Visi cilvēki piedalās kolektīvajā bezapziņā un ir ar to kaut kādā veidā saistīti.

Arhetipiskie simboli

Jungs pret savas personības atsevišķām daļām izturējās tā, it kā tie būtu atsevišķi cilvēki, un pat sarunājās ar tām. Viņš uzskatīja, ka šie tēli pastāv cilvēka apziņā universāli un, ietērpti dažādās formās, parādās dažādos laikos un dažādās vietās. Šos tēlus vai simbolus Jungs nosauca par "arhetipiem". Arhetipi izpaužas vēsturē, mītā, literatūrā un reliģijā. Tie mēdz parādīties arī sapņos. Jungs bija pārliecināts, ka sapņi ir radoši simboli, kuriem ir sava nozīme. Tie var mums vēstīt gan par pagātni, gan par nākotni. Tomēr sapņu nozīme nav tikai seksuāla, kā domāja Freids. Sapņi nav tikai šifrētas neirozes.

Svarīgi apzināties, ka arhetipisko simbolu nav iespējams izskaidrot racionāli. Sastopoties ar kādu no šiem simboliem, cilvēkam jāatbild emocionāli un arvien no jauna jāmeklē šā simbola jēga, nekad to neizsmeļot.

Jungs noteicis četrus galvenos arhetipus.

ANIMA: vīrieša psihes noslēpumainā, sievišķā daļa. Anima ir radoša un destruktīva, mitoloģijā parādās kā nāra vai dēmons. Tā padara vīriešus untumainus un var projicēties uz reālām sievietēm, kas tad šķiet noslēpumainas un pievilcīgas. Anima ir poēzijas un nāves avots.

GUDRAIS VĪRS: viņš var izpausties kā varonis, karalis, glābējs vai dziednieks. Merlins stāstā par karali Arturu ir labs gudrā vīra piemērs. Cilvēki bieži to nosapņo pirms svarīgu lēmumu pieņemšanas, kas liecina, ka viņi tiešām tic, ka gudrība pie viņiem atnāk noslēpumainā un neapzinātā veidā.

ĒNA: cilvēka dabas tumšā, primitīvā, dzīvnieciskā puse. Roberta Lūisa Stīvensona darbā par doktoru Džekilu un misteru Haidu misters Haids ir šī ēnas puse. Ļaudis bieži saka "es nebiju savā ādā" vai "es nezinu, kas man uznāca", un tas notiek, kad viņu ēnas puse ņem virsroku. Jungs uzskatīja, ka cilvēkiem jāiemācās dzīvot ar savu ēnas pusi, lai nodzīvotu veselīgu dzīvi. Viņš pareizi uzskatīja, ka nav ēnas bez gaismas.

BĒRNS: veseluma simbols, kas eksistē gan šajā, gan nākamajā pasaulē. Jungs uzskatīja, ka cilvēkam, lai nodzīvotu pilnasinīgu dzīvi, jādzīvo saskaņā gan ar apzināto, gan neapzināto sevi pašu. Šo abu daļu apvienojumu simboliskā veselumā sauc par "patību".

Sabiedrība apspiež personības atsevišķas daļas, nostumjot tās bezapzinātajā. Katrs indivīds ir spiests pielāgoties savai lomai un rādīt ārpasaulei seju jeb masku. Jungs to nosauca par "persona", kā senatnē sauca maskas, kuras nēsāja aktieri.

Veselīga, līdzsvarota dzīve, pēc Junga domām, atrodama cilvēkā, kas ir spējīgs rast izpausmi visiem šiem arhetipiem un kas iemācījies izturēties iecietīgi pret sava rakstura pretišķībām. Pretišķību samierināšana ir svarīga tēma Junga darbos.

Psiholoģiskie tipi

Jungs ir veicis cilvēku tipu klasifikāciju. Viņš ieviesis vārdus "introverts" un "ekstraverts" ikdienas lietojumā, bet rakstījis arī par citām psiholoģiskām kvalitātēm:

• Ekstraverti: vērsti uz āru, interesējas par faktiem.

• Introverti: klusi, interesējas par idejām.

• Jūtu cilvēki, kas pieņem lietas tādas, kādas tās ir, un jūt "šo mirkli".

• Intuīcijas cilvēki, kas paļaujas uz nojautām, iedvesmu un "sesto prātu".

• Iejūtas cilvēki, kas augstu vērtē cilvēkus un lietas.

• Domas cilvēki, kas lemj saskaņā ar loģiku un analīzi.

Jungs uzskatīja, ka lielākā daļa cilvēku pieder vienam dominējošam tipam, taču iespējama arī piederība pie diviem vai pat trim tipiem.

Par savu pacientu meklētā veseluma simbolu Jungs sāka uzskatīt "mandalu". Mandala, kas aizgūta no Austrumu budisma, ir četrās daļās sadalīts aplis, kuru izmanto meditācijās. Psiholoģijā un reliģijā Jungs rakstīja, ka mandala ir:

Nevilšus atzīšanās īpaša garīgā stāvoklī. Mandala nav dievības, nedz arī pakļaušanās dievībai vai atkalsamierināšanās ar to. Liekas, ka dievības vietu ieņem cilvēka pilnība.

Jungs konstatēja, ka daudzi cilvēki mūža otrajā pusē meklē dzīves pilnību un jēgu. Viņi ir iekārtojušies dzīvē un guvuši panākumus, taču grib no dzīves saņemt kaut ko vairāk. Viņš saprata, ka cilvēks pēc dabas ir reliģiozs un viņam nepieciešams mīts vai ticība, ar kuru dzīvot. Viņš uzskatīja, ka mūsdienu cilvēki ir neveseli tādēļ, ka tie vairs netic veciem mītiem un ir spiesti izdomāt paši savus.

Jungs nonāca pie uzskata, ka cilvēkiem dzīvē nepieciešama jēga un nozīmīgums. Atšķirībā no Freida, kurš par neirožu cēloni uzskatīja apspiestu seksualitāti, Jungs domāja, ka seksualitāte ir tikai augstāka garīguma simbols. Cilvēcei vajadzīgs "Dievs", citādi tā sāk radīt elkus.

Jēgas, garīguma meklēšanu Jungs sauca par "individuāciju". Kā jau norāda pats vārds, "individuācija" ir ceļojums pretī tapšanai par pilnvērtīgu indivīdu. Tā ir "Dieva sevī" un sevis paša simbola meklēšana.

Kad cilvēks ir veicis individuāciju, kā Jungs raksta Zelta zieda noslēpumā:

Viņš līdzinās upei, kas, izplūdusi kūtrās attecēs un purvos, piepeši atrod ceļu atpakaļ savā īstajā gultnē, vai arī kā akmens, kas, gulējis virs dīgstošās sēklas, būtu nocelts nost, un asns varētu sākt savu dabisko attīstību.

 

EKSISTENCIĀLISMS

Vai kādreiz esi domājis, kāpēc tu vispār esi? Iespējams, ka esi domājis un arī aizdomājies vēl tālāk – par to, kāda ir dzīvības būtība un vai dzīvei ir kāda jēga. Iespējams, tu esi uzdevis vēl citus jautājumus un noformulējis savas izjūtas; varbūt esi juties, piemēram, izolēts, ārpus pūļa esošs, atšķirīgs no citiem. Varbūt tev licies, ka neviens tevi nesaprot, un esi ilgojies pēc dzīves, kas ir citādāka nekā visiem pārējiem.

Šie jautājumi un šīs izjūtas ir eksistenciālas. Tās ir problēmas, kuras izvirzījuši filozofi, kas, kā norāda pats vārds, interesējas par cilvēka eksistences problēmām – nevis par lietu, augu vai dzīvnieku eksistenci, bet par īpašo cilvēka eksistenci, kas piemīt tev un man.

Dumpja filozofija

Trīs ievērojamākie filozofi eksistenciālisti ir Sērens Kirkegors (1813 – 1855), Martins Heidegers (1899 – 1976) un Žans Pols Sartrs (1905 – 1980). Kirkegors bija dānis, Heidegers – vācietis, bet Sartrs – francūzis.

Atšķirībā no citiem virzieniem eksistenciālisms nekad nav bijis filozofijas skola vai kustība. Līdzība starp eksistenciālisma filozofiem drīzāk vērojama jautājumu uzdošanas nosacījumos un tajā, kādu vietu Visumā viņi atvēlēja cilvēcei.

Būtībā eksistenciālisms ir dumpja filozofija, kuras uzmanības centrā atrodas cilvēks un viņa eksistences problēmas. Eksistenciālismu var uzskatīt par romantisku sacelšanos pret Eiropas apgaismības sistemātiskumu un racionalitāti.

Vārds “ex – ist” burtiski nozīmē “būt ārpusē, pret”, un eksistenciālisma filozofi ir pievērsušies tam, kā atsevišķs cilvēks “stāv ārpusē” pret pasauli, pret sabiedrību, pret institūcijām un noteiktiem domāšanas veidiem.

Visi trīs bija dumpinieki, visi trīs stāvēja ārpusē, visi trīs tā vai citādi bija saistīti ar “ex – istenci”.

Tādējādi eksistenciālisms pirmām kārtām ir subjektīva filozofija, t. i., tāda, kas izriet no indivīda redzes viedokļa. Tā ir filozofija, kuru interesē “es” un tas, kā šis “es” dzīvo. Šī iemesla dēļ eksistenciālisms atstājis milzīgu iespaidu uz literatūru. Tādu rakstnieku kā Dostojevskis, Kafka, Bekets, Kamī darbos tiek saskatītas “eksistenciālas” iezīmes.

Filozofi eksistenciālisti apgalvo, ka viņiem rūp reālās problēmas, ar kurām sastopas cilvēce. Viņu mērķi ir izgaismot ikdienas dzīves ilūzijas un nopietni atgādināt cilvēkiem par viņu atbildību.

Daudzi eksistenciālisti uzskata, ka morāles likumi nav ierakstīti Visuma struktūrā. Cilvēkiem jāizvēlas, ko viņi grib darīt un kādi viņi grib būt. Viņi ir brīvi.

Eksistenciālistu darbos bieži sastopami tādi būtiski jēdzieni kā

Cilvēka esamības apzināšanās nepieciešami ietver sevī nāves apzināšanos. Eksistenciālisti rakstījuši arī par

Viņi apzinās un pievērš savu uzmanību tiem cilvēka esamības traģiskajiem aspektiem, kuriem citi filozofi pagājuši garām.

 

Izvēles brīvība

Žans Pols Sartrs

Cilvēks pirmām kārtām eksistē, sastopas, uzrodas pasaulē – un tikai pēc tam sevi definē.

* * *

Esamība un nekas

Ievērojamākais Sartra filozofiskais darbs ir Esamība un nekas, tas publicēts 1943. gadā.

Šajā darbā viņš norādījis uz diviem cilvēka iespējamiem eksistences veidiem:

“Sliktā ticība” ir ticība brīvības neesamībai. Sartrs saka, ka lielākā daļa cilvēku tic, ka pastāv sabiedrības rakstīti likumi vai uzvedības veidi. Šos likumus, iespējams, radījis vai nu Dievs, vai cilvēka daba. Pretēji šim uzskatam Sartrs apgalvoja: “Dieva nav, un nepastāv tāda lieta kā cilvēka daba.”

Tādēļ cilvēce ir pilnīgi brīva un var izvēlēties pati savas vērtības un dzīvesveidus. Neticēt šai iespējai nozīmē dzīvot sliktā ticībā.

Sartra slavenais teikums vēsta, ka “esamība ir pirms būtības”. Lūk, citāts no darba Eksistenciālisms ir humānisms.

Ko nozīmē teikt, ka esamība ir pirms būtības? Tas nozīmē, ka cilvēks pirmām kārtām eksistē, sastopas, uzrodas pasaulē – un tikai pēc tam sevi definē.

Būtība un eksistence

Esejā Eksistenciālisms ir humānisms (1946) Sartra pamatojums ir šāds.

Ja kāds taisa papīra nazi, viņam vispirms galvā ir ideja, kas ar papīra nazi jādara un kādam tam jāizskatās. Šajā gadījumā būtība atrodas pirms esamības (ideja pastāv pirms tās īstenošanas).

Cilvēki parasti domā par Dievu kā par Meistaru. Dievs mūs radījis, un mēs zinām, kas mēs esam un kādam nolūkam esam radīti. Dievs pastāv, un tāpēc pastāv cilvēka daba, un tās jēga ir ierakstīta Visumā.

Bet, ja Dieva nav, cilvēki atrodas situācijā, kurā viņi eksistē, bet nezina, kas viņi ir un kādā nolūkā eksistē. Šajā gadījumā eksistence ir pirms būtības (notikums pastāv pirms idejas). Tas nozīmē, ka cilvēki, palūkojoties uz sevi, sastopas ar “neko”, kas viņiem ar kaut ko jāpiepilda.

Tādējādi cilvēkiem ir pilnīga brīvība izvēlēties. Viņi ir spiesti izdarīt izvēli, jo katram kaut kādā veidā jānodzīvo sava dzīve. Determinisms ir liela ilūzija. Mēs paši varam brīvi izvēlēties savu likteni.

Tomēr lielākā daļa cilvēku neapzinās šo savu brīvību un tādēļ dzīvo ar “slikto mācību”. Viņi dzīvo un darbojas kā nedzīvas lietas vai roboti. Dzīves mērķis ir sasniegt “autentiskumu”, tas nozīmē izdarīt izvēli, un tādējādi Sartra filozofija ir rīcības filozofija.

Sartrs apgalvo, ka rīcība ir tā, kas parāda, kādi cilvēki ir patiesībā, un definē cilvēku kā rīcību kopumu.

Viņš noteicis divus veidus, kā viss esošais eksistē pasaulē.

Tomēr Sartra brīvībai ir sava cena. Viņš uzskata, ka pasaulē, kurā nav Dieva, Dieva vietu būtu jāieņem cilvēcei. Diemžēl šī vēlme ir nepiepildāma, jo cilvēku ierobežo viņa ķermenis, viņa spējas un situācija. Tomēr dzīvei pasaulē bez Dieva nav galīgā mērķa, un tā ir absurda. Izvēlēties vērtības, saskaņā ar kurām dzīvot, nozīmē izvēlēties “slikto ticību”, tādēļ ka vērtībām bez Dieva nav vērtības. Cilvēki ir brīvi savā izvēlē, bet ticēt, ka izdarītajai izvēlei piemīt kāda vērtība, nozīmē maldīties. Pēc Sartra domām: “Cilvēks ir veltas kaislības.”

Daudziem Sartra cilvēciskās situācijas analīze likusies pārāk negatīva. Sartrs pats uzskatījis, ka viņa filozofija ir pozitīva filozofija, un viņa liktais uzsvars uz brīvību ir uzmundrinošs. Tomēr Sartra “nelabuma” un eksistences absurduma raksturojums šķiet patiesi pesimistisks.

Es esmu mana doma, tāpēc es nevaru apstāties. Es esmu ar to, ko domāju.. un es nespēju nedomāt. Tajā pašā mirklī – cik šausmīgi – ja es esmu, tad tāpēc, ka es ienīstu būt. Tas esmu es, tas esmu es, kas atgrūž sevi no neesamības, uz kuru es tiecos; naids un riebums pret esamību ir tikai daudzējādi veidi, kas liek man būt, liek noticēt esamībai.

Sartra eksistenciālisms diemžēl skaidri nenorāda, kā indivīdam sadzīvot ar citiem cilvēkiem. Ko darīt, ja mana brīvība nonāk pretrunā ar cita brīvību? Sartrs nesniedz tiešu atbildi uz šo jautājumu. Viņš apgalvo, ka, izvēloties sev, es izvēlos visiem. “Es veidoju sevi, es veidoju cilvēku.” Kas ir labs man, tam jābūt labam visiem. Bet šis viedoklis ir subjektīvs, un daudzi to uzskata par nepārliecinošu.

Sartra grāmata Esamība un nekas beidzas ar vārdiem: “Uz šiem jautājumiem.. iespējams atbildēt tikai morālā līmenī. Tam es veltīšu savu nākamo grāmatu.” Patiesībā viņš pēc septiņiem gadiem no šīs ieceres atteicās, un Brīvības ceļu ceturtais sējums, kurā vajadzēja parādīties autentiskas esamības raksturojumam, tā arī netika uzrakstīts.

 

Esamības būtība

Martins Heidegers

Martins Heidegers (1889—1976) savu filozofiju uzsāka ar vienkāršu, būtisku jautājumu: "Kāpēc vispār kaut kas ir, nevis nekā nav?"

Būdams zēns, Heidegers jutās esamības absolūtā brīnuma pārņemts. Viņam gribējās uzzināt, kāpēc lietas ir. Viņš kļuva gluži vai lietu "ir - ības" apsēsts, meklēdams, kas ir tā sevišķā īpašība, kas priekšmetam piešķir esamību un kurai Rietumu filozofi kopš seno grieķu laikiem nav pievērsuši nekādu uzmanību.

Heidegers nonāca pie pārliecības, ka šī "ir - ība" ir Esamības daļa. Esamība esot pasaulē it visā “iekšā”, bet pati neesot pasaule.

Heidegers gribēja izpētīt Esamības būtību pasaulē kopumā un ne tikai tās izpausmes cilvēcē, tāpēc viņš noliedza, ka esot eksistenciālists. Cilvēka eksistence viņu interesēja tikai kā vārti uz eksistences izpratni.

* * *

Ikviens ir cits, un neviens nav viņš pats.

* * *

Esamība un laiks

Heidegera pieeja filozofijai bija neparasta un individuāla. Viņš vienkārši ticēja, ka lielākā daļa filozofu atstājuši neievērotu vissvarīgāko jautājumu, kas aizņēma viņa paša domas – jautājumu par “Esamību”. Heidegers apgalvoja, ka, sākot ar Platonu un Aristoteli un pēc viņiem, notikusi “Esamības aizmiršana”. Heidegera grāmatas Esamība un laiks uzdevums bija aicināt cilvēkus atpakaļ pie Esamības tās pilnīgā nozīmē. Šajā ziņā Heidegers jutās kā pravietis un savu darbu uztvēra kā savdabīgu misiju.

Lai gan Heidegera priekšstats par Esamību daudziem teologiem licies vilinošs, viņš pats tam nekad nav piedēvējis nekādu pārdabisku statusu – katrā ziņā viņš nekad nav apgalvojis, ka Esamība līdzinās Dievam.

Heidegera darbs ir grūti lasāms un grūti saprotams; daudzi filozofi viņa jautājumu par Esamību noniecināja kā mazsvarīgas blēņas, apgalvojot, ka viņš spēlējas ar vārdiem. Heidegers uz šo kritiku atcirtis, ka Esamība pretojoties saprašanai un ka jaunā valoda vajadzīga, lai padarītu skaidru Esamības būtību.

Heidegers radīja daudz jaunvārdu un bija pārliecināts, ka vācu un grieķu valodas (valodas, kuras viņi lietoja) šim nolūkam ir vispiemērotākās. Viņš uzskatīja, ka viņa jaunvārdi nav tikai zīmes, bet lietas pašas par sevi, kurām eksistence un Esamība piemīt tikpat lielā mērā kā visam citam.

Pēc Heidegera domām, cilvēkiem jābūt sevišķai interesei jautājumā par Esamību, tādēļ ka viņus dabiski interesē viņu pašu eksistence. Tādēļ ka cilvēki ir, viņi ir atvērti Esamībai, var ieklausīties tajā un tai atbildēt. Heidegers apvērš slaveno Dekarta izteicienu: "Es domāju, tātad es esmu." Tā vietā viņš apgalvo: "Es esmu, tātad es domāju."

Lai izteiktu savas domas, Heidegers lietoja īpašus jēdzienus:

• "Fakticitāte" ir cilvēku eksistences fakts: te mēs esam pasaulē.

• "Klātesamiba", Dasein ir tas, ko apzināties mums liek bailes (Angst) un nāve. Mēs nevis vienkārši eksistējam, mēs zinām, ka mēs eksistējam, un tādējādi eksistējam īpašā veidā. Pēc Heidegera domām — cilvēciskas būtnes vienmēr transcendē, t. i., iziet ārpus savas tagadnes situācijas robežām — lai mēģinātu tapt par to, kas tās vēl nav.

• Geworfenheit burtiski nozīmē "iemestība". Cilvēki jūtas "iemesti" eksistencē, un tas viņiem liek justies nedroši. Pasaulē viņi jūtas nedroši, ne gluži kā mājās.

Lai gan varētu uzskatīt, ka Heidegera filozofija gandrīz pilnībā koncentrēta uz individuālo, viņš apraksta arī pasaulē esošos objektus kā "instrumentus", kas paredzēti cilvēka lietošanai. Daļai no pasaules objektiem to pastāvēšanas jēga ir lietderīgums, un šo lietderīgumu nodrošina fakts, ka eksistē cilvēciskas būtnes. Tā kā instrumenti tiek izmantoti, lai gatavotu lietas citiem, tad viens no cilvēka eksistences aspektiem ir rūpes. Tādējādi Heidegera filozofija nav pilnībā invididuālistiska, bet, tieši pretēji, tā kā ļoti būtisku uzsver saistību starp cilvēkiem.

Autentiska un neautentiska Esamība

Līdzīgi Kirkegoram Heidegers norāda uz briesmām, kas draud, ja cilvēks ir pakļauts pūlim. Tā kā Esamības svarīgums ir aizmirsts, Heidegers konstatē, ka pūlis bieži vien kļūst par personas dvēseli, nosaka šis personas iespēju robežas. Viņš rakstīja: "Ikviens ir cits, un neviens nav viņš pats."

Heidegers rakstīja par

• Neautentisku Esamību kā pūļa daļu.

• Autentisku Esamību, kas nozīmē būt pašam.

Dzīvot autentiski nozīmē nonākt līdz Esamības izpratnei. Neadekvāta Esamības izpratne nozīmē neadekvātu sevis paša izpratni. Katram jāmeklē savu saistību ar Esamību, domājot par savu nāvi, un tas ir vienīgais patiesais dzīvesveids.

Esamība un laiks atnesa Heidegeram slavu, un, par spīti viņa neapmierinātībai ar "eksistenciālista" apzīmējumu, šo grāmatu uzņēma kā ievērojamāko visas eksistenciālisma kustības darbu. Savu filozofisko uzdevumu Heidegers nepiepildīja. Grāmata, kam vajadzēja sekot Esamībai un laikam, noskaidrojot pašu Esamības kodolu un būtību, tā arī netika uzrakstīta.

 

Fenomenoloģijas virziens filozofijā

Edmunds Huserls (1859 – 1938) norādīja, ka objekti mūsu apziņā pastāv tādi, kādi tie mums šķiet neatkarīgi no tā, vai tiem piemīt vai nepiemīt cita veida esamība. Tādēļ mēs tos varam izpētīt, pielietojot stingrus likumus, un savos spriedumos neņemt vērā viņu pašu iespējamo esamību. Huserla filozofiju sauc par “fenomenoloģiju”, jo tā pēta objektus tādus, kādi tie mums šķiet.