RENESANSE
Par renesanses sākumu var uzskatīt 14.gs. (vēsturē uzskata, ka renesanse ir no
15.gs. līdz 17.gs.), kad 1550. gadā Džordžo Vazāri sāk lietot vārdu
"rinascita" (atdzimšana - atdzimst antīkās kultūras tradīcijas). Renesanses
dzimtene ir Itālija - 1438.g. Itāliju apciemo Jānis VII Paleologs un Georgs Gemists
Pletons, kurš itāļus iepazīstina ar Platona mācību, un Itālijā sākas antīkās
filozofijas bums. Itālijā sāk veidoties agrīnās kapitālisma attiecības, notiek
straujš pilsētu uzplaukums. Renesansi raksturo antropoloģizācija (orientācija uz
cilvēka prātu un zināšanām) un antropocentrisms (prasme īstenot cilvēka dabu >
garīgā un dvēseliskā harmonija > cilvēka darbīgā aktivitāte > prāta, jūtu,
kaislību harmonija > visas dzīvās dabas atzīšana un slavināšana). Cilvēks ir
darītājs kā personība, strauji ceļas izglītības līmenis un līdz ar to arī
kultūras līmenis kopumā. Pravietiski izrādās K. Vilsona vārdi: "Viduslaikos
cilvēka dzīve bija virzīta uz pašapceri, bet renesanse cilvēku no tās izrāva, un no
tā laika cilvēkam vairs nav miera...".
Šis ir lielo atklājumu laiks (piemēram, 1492.g. Kolumbs atklāj Ameriku, 1498.g. Vasko
de Gama atrod ceļu uz Rītindiju, 1519. - 1522.g. Magelāns apbrauc zemeslodi). Galvenais
no atklājumiem ir grāmatu iespiešanas ierīces izgudrošana 1445.gadā (līdz
1500.gadam grāmatas sauc par inkunabulām); no šī brīža mainās attieksme pret
vārdu, tas kļūst nacionāls, saplūst ar runu. Šis ir ģeniālo personību laiks
(piemēram, Leonardo da Vinči), ļoti iecienīts ir Fausta prototips. Cilvēks tiek
uzskatīts kā unikāla, ne ar ko nesalīdzināma vērtība. Jaunās pilsētas ļoti
rūpējas par savu prestižu, kas noved pie vispārējā kultūras līmeņa
paaugstināšanās. Ļoti svarīga kļūst dzīves atzīšana, cilvēka attiecības ar
Dabu un Dievu. Šis ir laiks, kad var runāt par tautu vispasaules sakariem. Renesansi
kopumā raksturo: antīkais mantojums + kristietība, kas kopumā veido Eiropas humānisma
pamatus.
ZIEMEĻU RENESANSES ĪPATNĪBAS
No Itālijas renesanse ātri izplatījās pāri Alpiem - Vācijā, Francijā,
Nīderlandē un Anglijā. Ievērojamākie renesanses pārstāvji ārpus Itālijas ir:
satīriķis Rablē un dzejnieks Ronsārs Francijā; mākslinieki Dīrers un Holbeins,
dzejnieks Ulrihs fon Huttens Vācijā; Rubenss un Erasms Nīderlandē;
"Utopijas" autors Tomass Mors Anglijā. Tomēr šeit renesanses izplatīšanās
bija daudz sarežģītāka un problemātiskāka nekā Itālijā, jo ziemeļos vēl jo
projām ir populāri viduslaiku reliģiskie sižeti. Var teikt, ka arī ziemeļu
humānismam ir zināmas viduslaiku iezīmes, cilvēki ir noskaņoti vairāk ticībai nekā
ateismam. Īpaši par ticības nozīmi runā Roterdamas Erasms, kurš bija pārliecināts,
ka Svētie Raksti dod to lasītājiem iespēju mīlēt Dievu kā savu tuvāko. Erasmu var
uzskatīt par "iekšējās kristietības" sludinātāju.
Tomēr, runājot par renesansi Rietumeiropā, nevar nepieminēt lielās reliģiskās
kustības un sociālās cīņas, kas XVI gs. piemeklēja Eiropu. Kā piemēru var minēt
reformāciju un zemnieku karu Vācijā, kas būtībā bija vēršanās pret pāvestu varu
un smago feodālo jūgu.
Par galvenajiem renesanses centriem ārpus Itālijas tiek uzskatīti: Nīderlande,
Francija un Vācija. Galvenās ziemeļu renesanses īpatnības ir šādas:
1) liela gotikas ietekme;
2) nav antīko mākslas paraugu;
3) maz kailfigūru, maz mitoloģisko tematu;
4) nav monumentālās glezniecības;
5) vēl aizvien populāri ir daudzdaļīgie altāri;
6) ļoti plaši izplatītas mākslā ir sadzīves ainas, arī tautas folklora.
Viena no būtiskākajām ziemeļu renesanses īpatnībām ir spožā glezniecība un
grafika, kam raksturīga filozofiska ievirze un pasaules uztvere. Vēl ļoti svarīga ir
grāmatu iespiešanas tehnikas izgudrošana Vācijā, kas veicināja strauju renesanses un
humānisma ideju izplatību pa visu Vāciju un arī Eiropu. Tomēr, runājot par Vācijas
renesansi, jāpiemin, ka tās galvenais ģēnijs bija Albrehts Dīrers, kura vispārējais
novatorisms ļauj viņu uzskatīt par vienu no izcilākajām personībām pasaules
kultūras vēsturē.
Jāatzīmē, ka ziemeļu renesanses humānisms ļoti cieši ir saistīts ar reformāciju.
Galvenā māksla Eiropas renesansē bija tēlotāja māksla, ko noteica cilvēku lielā
interese par reālo pasauli un tieksme pēc skaistā; pie kam tēlotāja mākslā notika
būtisks pavērsiens uz reālismu, kas vēl ilgu laiku pēc tam noteica Eiropas mākslas
attīstību. Tā kā reālisms ir cieši saistīts ar pasaules izzināšanu, tad arī
mākslinieku darbi ieguva individuālas īpašības, attēlotie cilvēki kļuva
interesanti tieši ar savu individualitāti. Pateicoties izziņas procesu nozīmībai
daudzi renesanses mākslinieki bija arī sava laika zinātnieki, kuri darbojās uzreiz
daudzās nozarēs (kā izcilāko noteikti jāmin Leonardo da Vinči, bet ziemeļos -
Albrehtu Dīreru). Pievēršanās realitātei veicināja arī jaunu mākslinieciskās
izteiksmes līdzekļu ieviešanu tēlotājā mākslā. Tā kā renesanses mākslinieki
atteicās no viduslaikiem raksturīgās figūru deformācijas un dematerializācijas, tad
vajadzēja atrast jaunus izteiksmes līdzekļus, kā attēlot figūru trīsdimensiju
plaknē. Šeit mākslinieki smēlās palīdzību seno meistaru pieredzē, kā arī
optikā, ģeometrijā un anatomijā. Pateicoties tam, radās līniju perspektīvas,
cilvēku proporciju teorijas, izveidojās gaismēnas attēlošanas likumsakarības.
Cauri visai renesanses mākslai strāvo humānisma ideāls - skaists un harmoniski
attīstīts cilvēks, kuram piemīt liels gara spēks, gribas brīvība, radošo spēju
neierobežotība, pat zināms heroisms. Uz daudziem renesanses darbiem var attiecināt
slavenā itāļu humānista Piko della Mirandolas vārdus: "Ai, brīnišķā un
cildenā cilvēka sūtība, jo viņam lemts sasniegt to, pēc kā tiecas, un būt tam, par
ko grib kļūt!"
Runājot par renesanses arhitektūru - tā bija jauno laiku celtniecības pamatakmens, jo
visa nākamā Eiropas arhitektūra bija tikai renesanses arhitektūras principu tālāka
attīstība. Tieši renesansē radās jaunais pilsētas ēku daudzstāvu modelis, kā arī
baznīcu jaunie tipi un ēku fasāžu rotājumu sistēmas, tika izgudroti arī jaunie
ķieģeļu un koka segumi. Tomēr ziemeļu renesansē visas šīs lietas ienāca tikai 16.
gadsimtā, jo līdz tam laikam arhitektūrā dominēja gotika.
Ziemeļu renesanses mākslinieku daiļradē raksturīgais un īpatnējais dominē pār
vispārīgo un tipisko, pie kam līdz 16.gs. viņiem bija sveša perspektīva un
proporcijas, lai gan Nīderlandes gleznotāji empīriskā ceļā izstrādāja savus
paņēmienus kā attēlot telpas dziļumu. Viņi plaši lietoja dažādus optiskus efektus
- lauzto, izkliedēto un atstaroto gaismu. Kā raksturīgu iezīmi ziemeļu renesanses
māksliniekiem var minēt rūpīgo sīkdetaļu attēlojumu un krāsu bagātību. Šo jauno
glezniecisko uzdevumu veikšanā palīdzēja Jana van Eika atklātā eļļas tehnika, kas
izspieda veco temperas tehniku (ar laiku arī Itālijā).
Tikai 16.gs. ziemeļu renesanses māksla sāka līdzināties renesansei Itālijā, jo
notika strauja humānisma ideju izplatīšanās, iepazīšanās ar antīko mantojumu, bet
līdz tam dominēja altārglezniecība un vispārēja reliģiska ietekme. 16.gs. par
patstāvīgiem žanriem kļuva sadzīves ainu glezniecība, ainava, klusā daba,
mitoloģiskā un alegoriskā glezniecība. 15.gs. radās jauns mākslas veids - grafika
(kokgriezums un metāla gravīra), bet sevišķi nozīmīgu vietu estamps ieņēma
Vācijas mākslā.
RENESANSE NĪDERLANDĒ
Nīderlande ir viens no attīstītākajiem rajoniem Eiropā, tās centri - Holande un
Flandrija. Holande ir jūras lielvalsts, te ir attīstīta tirdzniecība un amatniecība,
noteicošā loma ir pilsētas iedzīvotājiem. Spēcīgi izveidojusies garīgā kultūra,
kas ir brīva no baznīcas ietekmes, šeit darbojas Leidenes universitāte.
Ievērojamākais rakstnieks ir Roterdamas Erasms. Glezniecība attīstās reālajā un
fantastiskajā virzienā.
Tieši Nīderlande ieņem vienu no svarīgākajām vietām ziemeļu renesansē, jo te
pastāvēja plaši sakari ar citām valstīm, kādēļ jaunās vēsmas te nonāca ātrāk
nekā citur Ziemeļeiropā. Tomēr jāpiebilst, ka arī viduslaiku ietekme te bija
pietiekami stipra, kādēļ Nīderlandes renesanse atšķīrās no itāļu renesanses.
Jau 14.gs. beigās Nīderlande līdzīgi Itālijai kļūst par vienu no bagātākajām
Eiropas pilsētām, sevišķi izceļoties ar augsti attīstīto aušanas tehniku un
plašajiem jūras sakariem. Brige tiek uzskatīta par vienu no skaistākajām Eiropas
pilsētām, kā arī tā ir pirmā jūras pilsēta Eiropā. 1384.g. Burgundija kļūst
pilnīgi neatkarīga no Vācijas, cilvēki sāk kļūt neatkarīgāki, brīvāki no
baznīcas ietekmes. Tomēr mākslā vēl jo projām valdīja reliģijas ietekme, mākslas
darbi bija nosacīti un simboliski. Mākslas darbos dominē individualitāte un
īpatnība. Nīderlandes skolas dibinātāji ir brāļi Huberts un Jans van Eiki, kuri
izgudroja un noveda līdz pilnībai eļļas glezniecības tehniku, ko sāka dēvēt par
flāmu manieri.
16.gs. Nīderlandes politikā un ekonomikā notika straujas pārmaiņas - sāka
attīstīties kapitālistiskās attiecības; par galveno centru kļuva Antverpene, kas ar
laiku izveidojās par nozīmīgu starptautisko centru. Antverpenē pirmo reizi tika
atvērta birža, kas bija ievērojams notikums tā laika sadzīvē.
14.un 15.gs. Nīderlandes arhitektūrā uzplauka vēlīnās gotikas stils; kā slavenāko
šī stila paraugu var minēt Antverpenes katedrāli. Šī laika arhitektūras pieminekļi
izceļas ar bagātīgi rotātām fasādēm, kuru rotājumam izmantotas skulptūras
(īpaši grezni ir Briseles, Luvenas un Audenardes rātsnami).
Tēlniecība Nīderlandē attīstījās ciešā saistībā ar Franciju, kā ievērojamāko
tēlnieku var minēt Klausu Slīteru. Sevišķi labi attīstīta 15.gs. Nīderlandē ir
koktēlniecība - to izmantoja ciļņos, kas bija izkrāsoti spilgtās krāsās.
HUBERTS UN JANS VAN EIKI
Viņi darbojas 15.gs. sākumā, galvenais nopelns - noved eļļas tehnoloģiju līdz
pilnībai. Slavenākais no abiem brāļiem ir Jans van Eiks, kura ievērojamākais darbs -
"Gentes altāris" - atrodas Gentē, Svētā Bavona baznīcā. Šis darbs ir
poliptihs, sastāv no 24 daļām, centrālā glezna ir "Svētā jēra
pielūgšana".
Van Eiki ir pirmie, kas Ziemeļeiropā glezno kailfigūras ("Ādams" un
"Ieva"). Vēl pie slavenākajiem darbiem var minēt "Arnolfīni
ģimeni" un "Kanclera Rolēna madonnu". Pēdējais darbs, ko glezno Jans
van Eiks ir "Svētā Barbara".
Huberta van Eika dzimšanas gads nav zināms, bet miršanas gads ir 1426. Ir grūti
pateikt, kurus darbus darinājis Huberts un kurus Jans, tomēr par vienu gleznu -
"Trīs Marijas pie Kristus kapa" - var droši teikt, ka to ir gleznojis Huberts
van Eiks. Tā kā ainava un sieviešu figūras šajā gleznā ir ļoti līdzīgas tām, ko
var redzēt Gentes altāra apakšējās joslas vidējā gleznā, un sarkofāga gleznojums
ir identisks strūklakas attēlojumam "Dieva jēra pielūgšanā", tad arī šos
darbus var piedēvēt Hubertam. Salīdzinājumā ar Janu Huberts vairāk pieder
iepriekšējā laikmeta māksliniekiem, viņa darbos nav jūtams renesanses īpašais
strāvojums.
Jana van Eika dzimšanas gads ir ap 1390., bet miršanas - 1441., viņš sācis darboties
Hāgā, Holandes galmā, bet kopš 1425.g. viņš ir Filipa Labsirdīgā galma
mākslinieks, kura uzdevumā viņš apceļo Portugāli (1426.g.) un Spāniju (1428.g.). No
1430.g. Jans dzīvo Brigē. Janam van Eikam tiek piedēvēta eļļas krāsu izgudrošana,
stājglezniecības ieviešana un portreta kā žanra ieviešana Eiropas glezniecībā.
Par vienu no agrākajiem Jana darbiem tiek uzskatīta glezna "Madonna
baznīcā". Šajā gleznā Janam īpaši veiksmīgi izdevies attēlot pa augšējiem
logiem plūstošo gaismu. Šai gleznai pretstatā var minēt smagnējo un krāšņo
"Kanoniķa van der Pāles madonnu" (1436., Brige), kuras kompozīciju veido
lielas figūras, kas izvietotas zemā, šaurā romānikas stila apsīdas telpā.
"Kanclera Rolēna madonnā" īpaša nozīme piešķirta ainavai. Īpašu vietu
Jana van Eika glezniecībā ieņem glezna "Sv. Barbara" (1437., Antverpene), kas
vairāk atgādina zīmējumu. Šajā gleznā īpaši skaidri var redzēt simboliskā un
reālā savijumu, kas vispār raksturīgs šā laika mākslā. Jans van Eiks gleznojis
arī portretus, pie kam viņa gleznošanas maniere atšķiras no itāļu (profilā), jo
Jans pagriež seju par trim ceturtdaļām un to stipri apgaismo. Viens no labākajiem
viņa portretiem ir 1432.g. gleznotais "Timotejs", vēl slavens ir
"Nepazīstamais sarkanā turbānā" (1433.), jo šajā portretā pirmo reizi
mākslas vēsturē attēlotā cilvēka skatiens ir cieši pievērsts skatītājam (tiek
uzskatīts, ka šis darbs ir mākslinieka pašportrets). Pēdējais Jana gleznotais
portrets ir "Sievas portrets" (1439., Brige). Kā vienu no slavenākajiem Jana
zīmētajiem portretiem ir jāmin "Džovanni Arnolfini un viņa sievas portrets"
(1434.), jo šis darbs ieņem īpašu vietu arī 15. un 16.gs. Nīderlandes mākslā
kopumā.
Jana van Eika glezniecība ir kā pamats Nīderlandes mākslas turpmākajai attīstībai,
jo te pirmo reizi izpaudās jauna attieksme pret realitāti un tās attēlošanu gleznās.
Kā galveno Jana glezniecības īpatnību var minēt to, ka viņam detaļas (lai gan
smalki izzīmētas) neaizēno galveno.
Tomēr visslavenākais brāļu van Eiku darbs ir "Gentes altāris", kurš pieder
pie pasaules mākslas šedevriem. Tā ir liela altārglezna, kura sastāv no centrālās
plāksnes un divām abpusīgi apgleznotām virotnēm. Šī altārglezna ir poliptihs, kuru
ikdienā domāts aplūkot aizvērtā, bet svētkos - atvērtā veidā. Aizvērtā veidā
ir redzami 12 gleznojumi, bet atvērtā veidā kļūst redzami vēl 12 gleznojumi, kas
kopā veido 24 atsevišķus tēlojumus. Aizvērtās altāra daļas gleznojuma galvenā
tēma ir Marijas pasludināšana, bet atvērtās altāra daļas tematika ir Dieva Jēra
pielūgšana. Altāra iekšpuses gleznojumi ir daudz spilgtāki un krāsās bagātāki,
pie kam uz šo gleznojumu skatītājs it kā raugās no augšas. Centrā ir attēlots
Jēzus Kristus, uz kuru, savukārt, skatītājs lūkojas no apakšas.
Uz altāra lasāmais uzraksts mums pavēsta, ka to sācis darināt Huberts van Eiks,
"dižākais no visiem", bet pabeidzis Jans van Eiks, "otrais
mākslā", pēc Jodaka Feita pasūtījuma. Altāris iesvētīts 1432.g. 6.maijā.
HIERONĪMS BOSHS
Hieronīms Boshs darbojas 16.gs., konsekventi pārstāv fantastisko novirzienu
glezniecībā (darbu izejas avots - tautas folklora). Pārsvarā zīmējis altāra gleznas
(piemēram, "Siena vezums"), arī poliptihus ("Paradīze" un
"Elle"). Pie pazīstamākajiem darbiem vēl var minēt "Pasaulīgo prieku
dārzu" un "Svētā Antonija kārdināšanu".
Hieronīma Bosha dzīves gadi ir no aptuveni 1450. līdz 1516. gadam. Viņš dzimis
Nīderlandes pilsētiņā Hertogenbosā, no kurienes arī cēlies viņa vārds, jo
īstenībā viņu sauc Hieronīms van Ākens. Boshs savā daiļradē bagātīgi izmanto
fantāziju un humoru, kas bieži pārvēršas rūgtā ironijā. Izplatīta viņa
glezniecības tēma ir Svētā Antonija kārdināšana (cilvēka morālā stingrība
pretstatīta apkārtējiem vilinājumiem), toties viņa fantāzija savu kulmināciju
sasniedz gleznā "Muzikālā elle", kur kaili cilvēki tiek
"uzstīgoti" milzīgos muzikālajos instrumentos. Visos šajos darbos jaušama
Bosha neizpratne par cilvēku ļaunumu un bezspēcību. Viens no galvenajiem Bosha
glezniecības tematiem ir paradīzes un elles attēlojums, kur viņa fantāzija var
izvērsties visā pilnībā (darbi: triptihs "Prieku dārzs",
"Paradīze", "Elle"). Vēl pie Bosha tematiem pieder Bībeles sižetu
attēlojums un interesants ir sadzīves un ikdienas attēlojums gleznās. Kā
interesantāko piemēru te var minēt apaļa galda virsmas gleznojumu "Septiņi
nāves grēki", kas līdzinās miniatūru tēlojumiem. Pazīstama ir arī glezna
"Pazudušais dēls", kur attēlots kāds klaidonis pie lauku mājas. Bosha
nostāja pret baznīcas liekulību redzama gleznā "Muļķu kuģis", kura
sasaucas ar tāda paša nosaukuma Sebastiana Branta satīru. Vēl Boshs savās gleznās
atainoja tautas parunas un sakāmvārdus, piemēram, gleznā "Siena vezums",
kura personificē cilvēku cīņu par šķietamo labumu.
Boshs no saviem laikabiedriem atšķiras ar savu morāli un īpatnējo problēmu
attēlošanas veidu. Jau dzīves laikā viņš bija pietiekami slavens, kā viņa darbu
kaislīgu kolekcionētāju var minēt Filipu II. Bosha pēctecis un viņa iesāktās
glezniecības turpinātājs ir Pīters Breigels, kurš šo glezniecības manieri
pilnveidoja.
PĪTERS BREIGELS VECĀKAIS
Pīters Breigels Vecākais ir viens no interesantākajiem flāmu gleznotājiem; viņa
gleznu izejas avots ir tautas folklora. Pēc izpildījuma darbi ir mazliet neveikli
(drīzāk apzināti), gleznās ir daudz sīku figūru, darbība koncentrējas
priekšplānā. Ja agrīnajos darbos kolorīts ir diezgan paraibs, tad uz mūža beigām
gleznās parādās daudzas smalkas nianses un koptonis vairs nav tik košs. Pie
agrīnajiem darbiem pieder: "Karnevāla cīņa ar gavēni", "Bērnu
rotaļas", "Krusta nešana", "Trakā Grieta", "Nāves
triumfs". 1553.g. Breigels apceļo Itāliju, kā rezultātā izmainās gan gleznu
kompozīcija, gan kolorīts. Pēc šī ceļojuma Breigels uzglezno sēriju
"Gadalaiki", kurā ietilpst 12 darbi, bet līdz mūsdienām saglabājušies
tikai pieci:
1) "Ziema" jeb "Mednieki" (118 x 162 cm);
2) "Siena pļauja";
3) "Labības pļauja";
4) "Ganāmpulku atgriešanās";
5) "Apmākusies diena".
Kā nākamo darbu Breigels uzglezno vienu no savām labākajām un dramatiskākajām
gleznām "Aklie". Vēl pie Breigela pazīstamākajiem darbiem var minēt:
"Zemnieku deja", "Zemnieku kāzas", "Mākslinieks un
kritiķis" (zīmējums), zīmējumu sēriju par Bībeles tēmām (piemēram,
"Lielā zivs, kas aprij mazās zivis"), "Bābeles tornis" (1563.g.),
"Ikara krišana".
Pīters Breigels bija izcilākais 16.gs. Nīderlandes mākslinieks, kas pieskaitāms pie
visievērojamākajiem meistariem visā glezniecības vēsturē. Lai gan Breigela māksla
sakņojas tautas kultūrā un folklorā, tomēr tā atspoguļo tieši mākslinieka laika
dzīvi un ir stipri progresīva un nacionāla, tajā jūtams dziļš filozofisks un
sociāls saturs, kas cieši saistīts ar humānismu.
Breigels Vecākais savu darbību sāka romānisma pārstāvja P. Kuka van Ālsta
darbnīcā un 1552./53.g. apceļoja Itāliju. Daiļrades sākumā Breigels Vecākais
vairāk pievērsās zīmējumiem, viņam bija cieši sakari ar gravieri un izdevēju I.
Koku, kurš šos zīmējumus izmantoja savos grebumos. Šajos zīmējumos Breigels cenšas
atklāt tautas netikumus un trūkumus: muļķību, ļaunos instinktus un netaisnību
(piemēram, "Ēzelis skolā", "Septiņi grēki" un "Septiņi
tikumi"). Šajā periodā Breigels ietekmējies no Hieronīma Bosha daiļrades, kurā
jūtama ironija un sabiedrības vērošana, kā arī vēlēšanās pievērst sabiedrības
uzmanību aktuālākajām sadzīves problēmām. Visos darbos jūtama dabas bezgalība un
dziļums salīdzinot ar cilvēka dzīves niecību, ko mākslinieks panāk ar neparasti
izvēlēto skatupunktu it kā attēlojot visu no putna lidojuma redzējuma. Breigels savos
darbos arī attēlojis tautas sakāmvārdus pēc to burtiskās jēgas. 1562.g. gleznotajai
"Eņģeļu bojāejai" raksturīgs Bosha dēmonisms, gleznā attēloti eņģeļi
un mākslinieka fantāzijas radītas būtnes. Šajā periodā Breigels pievēršas arī
kara tēmai (piemēram, gleznā "Nāves triumfs", 1562.g.). Tomēr šajā laikā
var vērot mākslinieka atsacīšanos no alegoriskā un simboliskā tēlojuma un
pievēršanos reālajai dzīvei, piemēram, gleznā "Bābeles tornis" (1563.),
kurā alegorija jau savijusies ar grandiozas celtnes būvniecības tēmu. 16.gs. otrās
puses darbos Breigels Vecākais pievēršas evaņģēlija sižetu tēlojumam ("Krusta
nešana", 1564.; "Bērniņu apkaušana Betlemē"). 1565.gadā Breigels
glezno ciklu "Gadalaiki", no kura līdz mūsdienām saglabājušies tikai pieci
darbi. Kā interesantāko no šiem darbiem var minēt "Mednieki ziemā".
Breigels pievēršas zemnieku dzīves tēlojumam, pie kam attēlotie notikumi ir skatīti
tieši no zemnieku redzes viedokļa. 1566. gadā Breigels uzglezno divas lielas gleznas
("Zemnieku deja" un "Zemnieku kāzas"), kas veltītas šim tematam.
Pateicoties tam Breigelu iesauca par Zemnieku Breigelu.
Savos pēdējos darbos Breigels pievēršas aktuālo sadzīves notikumu attēlojumam,
piemēram, gleznā "Dancis zem karātavām". Pie vēlīnajiem darbiem pieder
arī viens no viņa interesantākajiem un traģiskākajiem darbiem "Aklie", kur
viens aklais ved veselu grupu sev līdzi dziļā gravā. Šo gleznu var uztvert gan
tieši, gan pārnestā nozīmē, kur traģisms kļūst vēl vairāk saskatāms, jo tas
simbolizē visas cilvēces aklumu.
ROTERDAMAS ERASMS
Eiropas renesansei vairāk raksturīgs viduslaiku kristietības skatījums uz dzīvi,
kas spilgti izpaužas Roterdamas Erasma, īstajā vārdā Desidērija Erasma, darbos
(sajaukumā ar humānismu). Viņš nevēršas pret reliģiju vispār, bet pret to
liekulīgo sabiedrību, kas pārstāv esošo baznīcu. Erasms aicina atgriezties pie
Jaunās Derības evaņģēlijiem un "Kristus filozofijas", kā viņš to sauc.
Erasms ir pārliecināts, ka to var sasniegt ar vispārējā inteliģences līmeņa
paaugstināšanu, kas arī ir iemesls viņa draudzības ar Luteru pārtraukšanai, kurš
uzskata, ka vienīgā izeja ir nežēlīga sacelšanās pret esošo baznīcu. Lai gan
Erasms atteicās pievienoties protestantu kustībai, tomēr viņš veicināja reformāciju
ar uzsaukumiem atgriezties pie īstās Kristus ticības un ar dažādiem satīriskiem
rakstiem par ļaunprātību un neķītrību, kas valdīja pašā baznīcā. 1509.gadā
Erasms saraksta "Muļķības slavinājumu", kurš ir visslavenākais no viņa
darbiem, satur gandrīz visas viņa slavenās tēzes un ar bagāto valodu un īpatnējo
teikumu uzbūvi pierāda autora ģenialitāti.
Desidērijs Erasms ir dzimis 1466.gada 28.oktobrī Roterdamā, agrā jaunībā zaudējis
vecākus, pirmo izglītību guvis vietējā skolā, vēlāk mācījies senās valodas
Deventerā, grib iestāties universitātē, bet viņa aizbildņi pierunā to iestāties
klosterī, kā rezultātā Erasms kļūst par mūku Šteinas klosterī pie Gaudas. Tomēr
pēc iepazīšanās ar liekulīgo dzīvi klosterī un ar tā trulajiem un neizglītotajiem
iemītniekiem viņš kļūst naidīgs visai klosteru un mūku kārtai. 1491.gadā,
pateicoties Kambrē bīskapam, kurš meklēja sev izglītotu sekretāru, Erasmam izdodas
atbrīvoties no klostera dzīves uz visiem laikiem. No 1496. līdz 1506.gadam Erasms ceļo
pa Angliju un Franciju, studē humānismu, darbojas progresīvās filoloģijas un
filozofijas virzienā. Anglijā Erasms ir slavens ar antīkās literatūras
popularizēšanu (daudzējādā ziņā pateicoties viņa draudzībai ar Tomasu Moru).
1506.gadā Erasms dodas uz Itāliju, kur viņam tiek piešķirts Universitātes goda
tituls. Kopš 1516.gada Erasms atrodas ķeizara Kārļa V dienestā kā padomnieks un
dzīvo sākumā Briselē, bet vēlāk Luvēnā. 1521.gadā viņš pārceļas uz Bāzeli,
kur ļoti ražīgi strādā literatūras virzienā. Drīz Erasms ir spiests atstāt
Bāzeli sakarā ar tur notiekošo reformāciju un pārcelties uz Freiburgu, kur arī
nodzīvo atlikušo mūža daļu. 1536.gadā Erasms 70 gadu vecumā ceļo uz Nīderlandi,
pa ceļam saslimst un mirst Bāzelē.
"MUĻĶĪBAS SLAVINĀJUMS"
"Muļķības slavinājums" ieņem pirmo vietu jauno laiku satīras vēsturē, tomēr jāņem vērā, ka šis darbs sarakstīts pirms 490 gadiem, kad valdīja reliģiskā domāšana un kā argumenti parasti tika minētas Bībeles dogmas, kas saskatāms arī grāmatā personificētās Muļķības argumentācijā. Erasms pats raksta, ka sarakstīt šo grāmatu viņu pamudinājis kāds garš un garlaicīgs ceļojums, kura laikā viņš nolēmis slavināt Muļķību, kas viņam vispirms asociējoties ar sava drauga, Tomasa Mora, uzvārdu (grieķiski "moria" - muļķība), lai gan tam nav nekāda sakara ar viņa muļķību (gluži otrādi - Mors ir inteliģents un izglītots cilvēks), bet viņam iepatikusies tieši šī vārdu rotaļa. Lai gan savā grāmatā Erasms izsmej un kritizē mūkus, garīdzniekus, katoļu teologus, bīskapus un pāvestus, tomēr viņš uzsver, ka nerunā par kādiem konkrētiem cilvēkiem, bet par nekārtībām baznīcā kopumā. Erasms raksta: "Ja kāds cilvēku dzīvi tā novērtē, ka nevienu neaizskar personīgi, vai tad tādēļ, es jautāšu, tas nozīmē kost, bet nevis drīzāk pamācīt un aizrādīt? Vai gan pretējā gadījumā es bieži vien nebūtu izpēris pats sevi? Bez tam, kas nepalaiž garām nevienu cilvēku šķiru, tas nevērš savas dusmas pret atsevišķiem cilvēkiem, bet gan pret visiem netikumiem. Tātad, ja kāds pacelsies un kliegs, ka viņš ir aizskarts, tas atklās vai nu savu vainu, vai vismaz parādīs netīro sirdsapziņu."
RENESANSE VĀCIJĀ
Galvenie Vācijas kultūras centri ir Bāzele, Nirnberga un Strazburga; galvenie
darbības virzieni: grafika un glezniecība. Māksla ir diezgan pasausa, izplatītākie
temati ir reliģiskie un portretu glezniecība.
Salīdzinājuma ar Itāliju un ar Nīderlandi renesanses izplatība Vācijā stipri
aizkavējās, kas skaidrojams ar Vācijas vēsturiskās attīstības īpatnībām. Vācija
vēl jo projām bija stipri sadrumstalota, starp valstiņām ļoti bieži notika strīdi,
to ekonomiskā un sabiedriskā attīstība notika nevienmērīgi, tirdzniecība un
ražošana attīstījās tikai dažās valstiņās, kas neveicināja Vācijas kā vienotas
valsts kopējo attīstību un augšupeju. Tomēr pilsētas Vācijā radās agri tieši
pateicoties šai sadrumstalotībai, jo tās bija brīvas no feodāļu varas un bija
pakļautas tieši ķeizaram.
15.gs. Vācijas mākslā vēl valdīja gotikas ietekme, glezniecības galvenais uzdevums
bija greznot baznīcas un klosterus, un tikai 15.gs. 30-ajos gados notika pievēršanās
reālās dzīves attēlojumam gleznās. Ievērojamākie mākslinieki nāca galvenokārt no
Švābijas, tie bija Lukass Mozers, Konrāds Vics un Hanss Mulčers, kuru vienīgā
kopējā iezīme bija reliģisko tematu pielīdzinājums reālās dzīves notikumiem. Tas
viss prasīja citus tēlošanas paņēmienus, jo radās nepieciešamība pēc telpas
apjoma un formas materialitātes.
15.gs. otrajā pusē atkal notika pievēršanās gotikai, un tikai gadsimta beigās divi
mākslinieki - Martins Šongauers un Mihaels Pahers - ienesa Vācijas mākslā jaunas
ieskaņas. Tas izskaidrojams ar jauno sociālo kustību, kas sākās gadsimta beigās, un
beidzās 16.gs. ar reformāciju un lielo zemnieku karu. To lielā mērā veicināja
grāmatu iespiešanas tehnikas izgudrojums, kas tāpat veicināja arī humānisma ideju un
zinātnes attīstību. Grāmatu iespiešanai sekoja vēl kāda jauna tehnika - gravīra,
kas ļāva pavairot zīmējumus daudzos eksemplāros. Viens no šā laika
ievērojamākajiem cilvēkiem ir kokgriezējs Mihaels Pahers (1435. - 1498.), kurš apguva
lineāro perspektīvu, skaidru kompozicionālo izteiksmi un precīzu cilvēku kustību
atveidojumu. Kā interesantākos viņa darbus var minēt Sv. Volfganga altāra
kokgriezumus "Marijas kronēšana" un citas figūras, kas ietver altārgleznu,
tomēr šīs figūras ir pārāk izstieptas un pārāk maz saistītas ar apkārtējo vidi.
16.gs. sākumā Vācijas mākslā un kultūrā ir vērojams straujš uzplaukums, lai gan
tas neturpinājās sevišķi ilgi. Šajā laikā izveidojas reformatoru kustība, kas
cīnījās pret feodāļiem un baznīcas varu. Mākslā šai laikā vērojama jaunu žanru
- ainavas un portreta - rašanās un cilvēka ķermeņa atveidošanas pilnveidošanās.
Galvenā personība šajā laikā neapšaubāmi ir Albrehts Dīrers, kurš ir ne tikai
mākslinieks un grafiķis, bet gan arī sava laika vispusīgs zinātnieks un teorētiķis.
Galvenās Vācijas renesanses īpatnības ir baznīcas un reliģisko priekšstatu
atjaunošana, kas izpaudās reformācijā, un cīņa par vienotas valsts izveidi.
Tādējādi Vācijā nenotika pakāpeniska pāreja no viduslaikiem uz renesansi, bet
notika īss un spožs kultūras uzplaukums, kurš bija praktiski neatkārtojams, pilns ar
vecā un jaunā apvienojumiem.
ALBREHTS DĪRERS
Dīrers ir viens no sava laika izcilākajiem humānistiem un zinātniekiem, kā arī
gleznotājs un grafiķis. Mācījies zeltkaļa amatu pie glezniecības un grafikas
meistara Volgemūta (tā kā līdz tam laikam bija saglabājusies cunftu sistēma, tad
Dīrers 3 gadus pavada vanderzeļļa gaitās, paspēj izstaigāt arī Itāliju). 1497.g.
viņš apmetas uz dzīvi Nirnbergā un atver savu grafikas darbnīcu. Jau ar pirmajiem
darbiem viņš piesaista cilvēku uzmanību ar savu zinātnisko pieeju. Galvenais Dīrera
darbības virziens ir grafika - kokgriezumi un vara grebumi, tomēr izpildījums balansē
uz salkanības robežas (raksturīgi vāciešiem). Ir ļoti daudz kokgriezumu, bet vara
grebumi ir interesantāki (ievērojamākie: "Apokalipse" un "Marijas
dzīve"). Kā gleznotājs Dīrers ir izcils, ļoti labi zīmē ("Mana
Agnese", "Četri evaņģēlisti"). 1526.g. uzglezno darbu "Četri
evaņģēlisti", kurā vislielāko vērību velta attēloto personu sejai un
apģērbam. Dīrers glezno arī reliģiskus darbus (piemēram, "Madonnas
pielūgšana"), tomēr lielāku uzmanību velta portretu glezniecībai. Visu mūžu
viņš skicē zeltkaļiem (kausus, biķerus utt.). Dīrers ir atstājis pamatīgu
traktātu par perspektīvām un proporcijām. Savā laikā Dīrers bija viens no
izglītotākajiem cilvēkiem Vācijā. Interesants fakts - 1521.g. apmeklējis Rīgu.
Albrehts Dīrers ir dzimis 1471. gadā Nirnbergā, bet miris 1528.gadā. Dīrera tēvs
bija zeltkalis, ienācējs no Ungārijas. Dīrers savās vanderzeļļa gaitās gribēja
apmeklēt slaveno grafiķi un gleznotāju Martinu Šongaueru, bet tas jau ir miris. 1494.
gadā Dīrers atgriezās dzimtajā Nirnbergā un apprecēja ievērojama birģera meitu
Agnesi Freiju. Tad viņš dodas ceļojumā uz Itāliju, kas ļoti iespaidoja viņa
turpmāko daiļradi. Šā ceļojuma laikā Dīrers darinājis veselu virkni zīmējumu un
ainavu, kas izceļas ar brīnišķīgu telpas atveidojumu.
Atgriezies Nirnbergā, Dīrers pievēršas portretu glezniecībai, tomēr agrīnajos
darbos jaušams liels iekšējais sasprindzinājums. Dīrers darinājis arī vairākus
pašportretus, no kuriem gribētos minēt 1498.gadā gleznoto, kur mākslinieks sevi
attēlo jau kā garīgi bagātu personību, kura apzinās savu vērtību un panākumus.
Pie slavenākajiem Dīrera darbiem pieder kokgriezumu sērija "Apokalipse"
(1498.), kurā pilnībā atspoguļojas Vācijā valdošais reformācijas gars.
Interesantākais no šīs sērijas darbiem ir "Četri jātnieki", kurā
attēlotas četras cilvēces lielākās nelaimes - mēris, karš, bads un nāve. Jātnieki
gleznā ir izkārtoti pa diagonāli, to falanga šķeļ visu lapas laukumu, pie kam
kustības temps pieaug un šāds kompozicionāls risinājums ļauj nojaust nenovēršamu
nelaimes tuvošanos. Kā otru izteiksmīgāko šā cikla kokgriezumu var minēt
"Erceņģeļa Miķeļa cīņu ar sātanu", kurā notiek cīņa uz dzīvību un
nāvi starp labajiem un ļaunajiem spēkiem.
Sākot ar 1500.gadu Dīrera daiļradē novērojamas zināmas pārmaiņas - tagad viņa
darbos jūtams miers un tieksme pēc harmonijas, pie kam Dīrers sāk aizrauties ar
teorētisko problēmu risināšanu. Dīrers atsakās no ideālā skaistuma meklējumiem,
jo viņu tomēr vairāk saista reālās dzīves attēlojums, kas bieži ir daudz
interesantāks un izteiksmīgāks. Dīrers izrāda lielu interesi par lineārās
perspektīvas teoriju (piemēram, darbā "Marijas dzīve").
No 1505. līdz 1507.gadam Dīrers dodas atkārtotā ceļojumā uz Itāliju, kur pārsvarā
uzturas Venēcijā un sāk gleznot venēciešu manierē. 1507.gadā Dīrers uzglezno darbu
"Ādams un Ieva", kurā atkal pievēršas kaila ķermeņa attēlojumam.
1511./12.gadā Dīrers atkal pievēršas grafikai, no jauna tiek izdota
"Apokalipse" un papildinātas "Lielās ciešanas", pie kam no jauna
tiek izgatavota kokgriezumu sērija "Mazās ciešanas" un vara grebumu sērija
"Ciešanas".
Savus pēdējos mūža gadus Dīrers pavada Nirnbergā, kur sociālā cīņa ir sasniegusi
savu kulmināciju, kur ļoti bieži notiek zemnieku sacelšanās un kur izvēršas
opozicionāro sektu darbība. Dīrers ir ļoti satraukts par šiem notikumiem, tas
sevišķi spilgti izpaužas viņa gravīru traktātā "Rokasgrāmata līniju, laukumu
un ķermeņu mērīšanai", kurā ir attēlota memoriālā kolona, veltīta zemnieku
nemieriem.
1526. gadā tiek uzgleznots darbs "Četri apustuļi", kas ir viens no Dīrera
visspēcīgākajiem darbiem. Šajā laikā Dīrers glezno arī vairākus portretus, kuros
jaušama Nīderlandes mākslinieku ietekme. Spilgtākie piemēri - Nirnbergas birģeru
Hieronīma Holcšūlera un Jakoba Mufela portreti.
Dīrera ietekmei nebija paliekoša nozīme Vācijas mākslas attīstībā, tomēr droši
var teikt, ka tieši viņš ir visspilgtākais Vācijas renesanses pārstāvis, kurš
vienīgais pacēla Vācijas renesanses nozīmi mākslas vēsturē. Vēl pie slavenākajiem
Vācijas renesanses pārstāvjiem pieder Matīss Grīnevalds, kurš savā ziņā ir
spilgts kontrasts Dīreram, bet tomēr tikpat nozīmīgs mākslinieks 16.gs. Vācijā.
HANSS HOLBEINS JAUNĀKAIS
Hanss Holbeins Jaunākais bija gleznotājs un grafiķis, pārsvarā portretists,
glezniecību apguvis pie sava tēva. 1515.g. apmetās uz dzīvi Bāzelē, bet vēlāk
1518./19.g. apceļoja Itāliju. Eiropas mērogā Holbeins kļūst pazīstams kā
ilustrators ("Roterdamas Erasma "Muļķības slavinājumam"). Kā viens no
labākajiem viņa portretiem tiek minēts "Roterdamas Erasma portrets", bet
labākais grafikas darbs ir cikls "Nāves deja", kurā sākumā ir 8 darbi, bet
vēlāk vairāk. Galvenā šā darba doma ir: visi cilvēki ir mirstīgi. 1526.g. Holbeins
pārceļas uz dzīvi Anglijā un kļūst par Pirmo angļu mākslinieku, kura galvenā
nodarbošanās ir portretu glezniecība ("Tirgotājs Gīze", "Bonifācijs
Ammerbahs"). 1528.g. kļūst par galma gleznotāju pie Heinrika VIII un galvenokārt
glezno augstu stāvošas personas (pirmkārt jau Heinriku un viņa sievas). Gleznojot
augstmaņus, parādās mazliet brīvāks gleznojums.
Hanss Holbeins ir pēdējais lielais Vācijas renesanses mākslinieks. Viņš dzimis
1497.gadā Augsburgā gleznotāja Hansa Holbeina Vecākā ģimenē, bet miris 1543.gadā.
Augsburgā ir stipri jūtama itāliešu glezniecības ietekme un kultūras strāvojumi,
kas neapšaubāmi ietekmē arī Holbeina Jaunākā daiļradi. 1515.gadā Hanss kopā ar
brāli Ambroziusu atstāja savu dzimto pilsētu un devās vanderzeļļu gaitās, bet
vēlāk apmetās Bāzelē, kas bija grāmatiespiešanas un humānisma centrs. Holbeina
gleznās jaušama vēlīnās gotikas patētika, renesansei raksturīgā skaidrība un
mierpilnais diženums. Holbeins gleznoja freskas, taču galveno vietu viņa daiļradē
ieņem portretu glezniecība. Bāzelē Holbeins kļūst slavens ar saviem zīmējumiem
Roterdamas Erasma darbam "Muļķības slavinājums", kas viņam nodrošināja
arī citu izdevēju pasūtījumus. Holbeins bija arī personīgi pazīstams ar Roterdamas
Erasmu un uzgleznoja vairākus viņa portretus. Holbeins Jaunākais pievēršas arī
grafikai, kur sevišķi jāizceļ viņa kokgriezumu sērija "Nāves deja" (1524.
- 1526.), kurā skatītājs iepazīst dažādu profesiju un kārtu cilvēkus, kas
attēloti savā ikdienas darbā vai izklaidējoties, tomēr viņiem visiem draud nāve,
kuru paši cilvēki bieži vien pat nepamana.
1526.gadā Holbeins dodas uz Angliju, kur viņš tiek uzņemts Tomasa Mora namā. Šajā
periodā viņš uzglezno vairākus portretus, tai skaitā arī paša Mora un zinātnieka
Niklasa Kratcera portretus. 1530-ajos gados Holbeins Jaunākais glezno daudzus Londonas
vācu tirgotāju kolonijas pārstāvju pasūtījumus, bet labākais šā perioda darbs ir
"Tirgotāja Gīzes portrets" (1532.).
Svarīgi Holbeina daiļradē ir viņa zīmējumi, kur sastopamas arī gleznu un fresku
studijas, kā arī rotaslietu skices, bet pārsvarā tie ir portreti. Šie zīmējumi
darināti dažādās tehnikās - ar spalvu, tušu, sudraba zīmuli, ogli un sangīnu, pie
kam reizēm tie ir iekrāsoti ar akvareli.
Hanss Holbeins ir izcils vācu renesanses mākslinieks, tomēr viņš ir arī pēdējais
tās mākslinieks, jo, pateicoties feodāļu uzvarai, Vācijas kultūras tālāka
attīstība tika aizkavēta uz ilgāku laiku.
JOHANS GUTENBERGS
Viktors Igo par grāmatu iespiedtehnikas atklāšanu ir teicis, ka tā ir visu
revolūciju aizmetnis, ka drukāta vārda veidā doma ir kļuvusi nemirstīga: spārnota,
netverama, neizsmeļama...
Apmēram 1399.gadā Vācijā piedzima Johans Gutenbergs, kura bērnības laikā
nomainījās vairākas laicīgās un baznīcas varas. 1427.gadā Gutenberga dzimtā
pilsēta Mainca nocietinājās pret husītu iebrukumiem. Visu šo nemieru rezultātā tika
pārskatīta līdzšinējā grāmatu iespiešanas tehnika, jo grāmatas pārsvarā tika
iespiestas baznīcās vai klosteros, taču tagad radās vajadzība ne tik daudz pēc
garīgās literatūras, kā pēc dažādiem uzsaukumu rakstiem, bullām, skrejlapām,
indulgencēm utt.
Johans Gutenbergs bija izglītots cilvēks, viņa mīļākie autori bija Petrarka, Dante
(īpaši "Dievišķā komēdija"), Bokačo; viņš sajūsminājās par Vācijas
renesanses laika arhitektūru un mākslu. Tā kā Gutenbergs bija humānists, tad tas
neizbēgami saistījās ar grāmatām un to iespiedtehniku. Līdz šim bija visai maza
iespēja pavairot grāmatas daudzos eksemplāros, bet, ceļoties vispārējam
inteliģences līmenim, radās akūta nepieciešamība pēc daudzām mācību un
vispārizglītojošām grāmatām. Tā kā Vācijai bija pieejams metāls, lai izgatavotu
grāmatu iespiešanas ierīci, kā arī bija lēts papīrs, tad tas viss palīdzēja
izgudrot jaunu iespiedtehniku. Kā iespiedtehnikas oficiālo "dzimšanas" datumu
var minēt 1454.gada 22.oktobri, jo tieši šis datums ir oficiāli reģistrēts kādā
indulgencē, kas ir izdota jaunajā tehnikā, tomēr florencietis Mateo Palmieri
rakstīja, ka Gutenbergs šo tehniku atklājis 1440.gadā. Tomēr, lai realizētu savu
jauno ideju, Gutenbergam bija nepieciešama nauda, ko viņš ieguva 1450./51.g.,
ieinteresējot Fustu (viņš aizdeva 800 guldeņus uz 6% gadā), bet šīs naudas bija par
maz. Tad Gutenbergs uzaicināja Fustu kļūt par viņa kompanjonu, un tā 1452./53.g.
ieguva vēl 800 guldeņus. Par šo naudu viņi izveidoja lielu tipogrāfijas darbnīcu,
kurā bija vairākas grāmatu iespiešanas ierīces. Gutenbergs atlēja trīs jaunus
šriftus, pie kam mazākais no tiem bija īpaši paredzēts korāļu iespiešanai, tomēr
vēlāk to plaši izmantoja arī citiem darbiem. Šis šrifts ieguva nosaukumu B42
pateicoties tam, ka tajā tika izdota Bībele ar 42 lappusēm. Divus pārējos lielākos
šriftus izmantoja Johana Fusta un Pētera Šefera izdotajiem "Psalmiem" pēc
Fusta uzvaras tiesas prāvā 1457.gadā, kur grāmatas beigās ir ievietots skaidrojums,
ka šīs grāmatas autors ir pats Fusts. Tieši sākot ar šo izdevumu iedibinās
tradīcija, ka grāmatā parādās titullapa ar izdevniecības vai izdevēja vārdu,
tipogrāfijas atrašanās vietu un publicēšanas gadu.
Gutenbergam palika tikai viņa pirmais šrifts, kurā viņš izdeva mācību grāmatas,
kalendārus un citus izdevumus. Aptuveni 1460.gadā Gutenbergs šo šriftu atlēja no
jauna un izdeva 36 rindu Bībeli.
Grāmatu iespiešanu no Vācijas pārņēma arī Itālija un Anglija, 1495.gadā tika
atvērta slavenā Aldīnas tipogrāfija, ko atvēra Aldus Manitiuss Romanus, pie kam tika
ieviests kursīvs, ko Aldus dēvēja par kancelejas šriftu, un mazie burti.
Skatoties no šodienas var teikt, ka Johana Gutenberga izgudrojums ir patiešām izcils,
bet viņa laikā to pietiekami nenovērtēja (izdevumi par Bībeles iespiešanu
pārsniedza ienākumus, kā rezultātā notika pat tiesas process). Informācijas
izplatība palielinājās atbilstoši grāmatu iespiešanas ātrumam, pēc tipogrāfijas
salikuma varēja iespiest neierobežotu skaitu grāmatu, nebaidoties no kļūdām, kuras
nereti radās, pārrakstot grāmatas ar roku. Lielākie grāmatu iespiešanas centri bija
Maincā, Strasbūrā, Bāzelē un Nirnbergā, kas bija lielākais vācu renesanses
humānisma un iespiešanas darbu centrs. Šeit izveidojās ievērojams humānistu
pulciņš un Antona Kobergera tipogrāfija, kurā 1493.gadā tika izdota slavenā
Nirnbergas ārsta un ceļotāja Hartmaņa Šēgeļa "Pasaules hronika". Šīs
enciklopēdijas ilustrācijas tika gatavotas lielajā Mihaila Volgemūta darbnīcā, bet
gravīru autori bija tā laika slavenie zīmētāji.
Daudzējādā ziņā mēs varam pateikties Gutenbergam (lai gan pie jaunās
iespiedtehnikas izgudrošanas Eiropā strādājuši vairāki veikli un gudri speciālisti
kopš XV gs. vidus) par šo brīnišķīgo izgudrojumu, jo tā mēs varam izlasīt ļoti
daudzus literatūras pieminekļus, kas citādi varbūt nemaz nebūtu nonākuši līdz
mūsu rokām.