1. vingrinājums. Rediģēt teikumus. Noteikt kļūdu veidu, paveidu, tipu.

1. Kad Lāčplēsis zaudēja arī otru ausi, kļuva trīs reizes vājāks.

2. Ja Kalniņš ir remontā, tad viņš pārbauda katru skrūvīti.

3. Paredzams, ka var intensīvi atmosties koka virszemes daļas un pastiprināta iztvaikošana caur mizu.

4. Pērn daļu mauriņu apstādīja ar puķēm, daļu no jauna apsēja ar sēklām, bet daudzi vispār palika tukši.

5. Fermā ir uzstādītas slaukšanas un piena dzesēšanas iekārtas, mēslu krātuves, lopbarība.

6. Savos darbos viņš, tā sakot, reāli un saistoši tēlo dzīvi un cilvēkus.

7. Kā pirmais mūsu komandā pie starta pienāca Liepiņš.

8. Mākslinieciskā padome nedrīkst vairs būt pasīva vērotāja, kā dažkārt noticis līdz šim.

9. Jau otrreiz izdara kartupeļu vagošanu.

10. Tīrumos iekaisa pilnvērtīgu sēklas materiālu.

11. Augstais viesis deva atbildes uz vairākiem korespondentu izvirzītajiem jautājumiem.

12. Mums visiem vajag par to padomāt.

13. Brigadieris mani laipni sveicināja un man laipni paspieda manu roku.

14. Sanāksmes dalībnieki ieteica līdzekļus, kā uzlabot ražotās produkcijas kvalitāti.

15. Pētījumus veic ar speciāli šim nolūkam konstruētu aparātu.

16. Darbnīcas noliktavā nekārtībā izmētātas dažādu mašīnu detaļas.

17. Par darba uzvarām vēstīja brigādes sapulce.

18. Arī skolēni enerģiski cīnījās un līdz vakaram āboliņa lauka bija šķūnī.

19. Pumpurs eposā vēl ielicis pasakas un teikas.

 

2. vingrinājums. Konstatēt nepareizi lietotos vārdus un noteikt neiederīgu vārdu lietojuma tipus. Rediģēt teikumus, īpašu uzmanību pievēršot vārdiem ar barbarisma nozīmi.

I. 1. Gripu izsauc ļoti sīks mikrobs - vīruss. 2. Mūsu pārvalde būs viena no pirmajām, kur izvedīšot komplekso mehanizāciju un automatizāciju. 3. Lai šīs ierīces izvestu, rūpnīcas cehos nolemts līdz minimumam novērst brāķi.

II. 1. Par šo summu kapitāli atremontēja sešus esošus traktorus. 2. Liels skaits šoferu brauc ar neatregulētām gaismas ierīcēm. 3. Otrajā janvārī no Rīgas izpalika autobuss. 4. Atbilde izpalika. 5. Un tomēr kontrolasistente b. Jansone kopā ar slaucējām pratusi ievest kārtību. 6. Mūsu kolektīvs bieži notur tematiskas pārrunas. 7. Strādājošos tas izsauc sašutumu pret tiem darbiniekiem, kuri atbildīgi autobusu satiksmes lietu kārtošanā.

III. 1. Jautājums par pašdarbības vakaru jāizsmeļ tuvākajā laikā. 2. Es strīdos par to, kur dokumentālā kino lirisms jau izsmelts. 3. Vakaros programma ne tuvu nav izsmelta. 4. Ierosinājums neizsmēla visas iespējas. 5. Rozes raku, jo gribēju palikt bagāta, gribēju tās pārdot.

IV. 1. Mani studenti man vienmēr uzstāda vienu un to pašu jautājumu: kā var kļūt par režisoru? 2. Ārsti uzstāda dažādas diagnozes. 3. Pateicoties grūtai uzvarai augstlēkšanā, M.Kromai komandējumu pagarināja. 4. Pateicoties sliktajiem laika apstākļiem, pusi labības nenovāca. 5. Pārējās komandas netika tālāk, pateicoties sliktai iegūto un zaudēto punktu attiecībai. 6. Neievērojot minētos trūkumus, kolhozs jūtami pavirzījās uz priekšu.

 

3. vingrinājums. Kvalificēt izcelto darbības vārdu laika formas un to semantiku, kā arī noteikt, kādos gadījumos un ar kādu papildinformāciju saturu viena laika forma funkcionē citas laika formas vietā.

1. Akmentiņš iet garām un sveicina. 2. Cilvēku bažas gaist, miera spēki aug un nostiprinās. 3. Taciņa aiziet līdz avotam. 4. Bet paši viņi nemaz neapzinās sava spēka. 5. Vālodze ierodas pie mums maija pirmajā pusē un jau augustā dodas projām uz dienvidiem. 6. Mazs cinītis gāž lielu vezumu. 7. Nu jau vairs tā neprecējas. Tagad jaunie paši saskatās, paši izrunājas. 8. Es stāvu uz sliekšņa un skatos sarkandzeltenā debess svītrā. 9. Ņem mani, dari ar mani, ko gribi, mīļo karal, kad tik princese top glābta.