A.Grigulis "Labvakar, Kamila!"
Pirmā vēstule
(Par literatūras kritiku)
CIENĪJAMO DZEJNIEC!
Tev vēl nav savas dzejoļu grāmatas, un Tavā kladē
ierakstīti tikai sešpadsmit
dzejoļi, kurus pagaidām neesi nevienam rādījusi.
Bet Tev vēl ir visas iespējas
nākotnē. Tagad Tu gribi sarunāties ar mani par mākslas
un estētikas jautājumiem.
Var jau būt, ka šis tas no manām domām Tev noderēs
- kaut vai tādēļ, ka esmu
atdevis literatūrai un teātrim daudzus gadus.
Tomēr brīdinu Tevi: nepieņem visu, ko šajās vēstulēs
teikšu, par absolūtu patiesību,
jo to gan cilvēki meklē, bet, ja kādreiz atradīs,
tad tā arī būs pagalam. Tev pašai
jādomā, jāanalizē, jāvērtē.
Estētiskai patiesībai ir daudz durvju, paver vienas, paver
otras, meklē!
Sarunu sāksim ar dažām domām par literatūras
kritiku. Tu varbūt izsauksies:
"Atkal kritika!" Šāds sauciens izskanēja mūsu
presē jau pirms simt gadiem. Un tas
arī neaprims, kamēr pastāvēs literatūra:
kritika rodas reizē ar literatūru.
Tu droši vien būsi dzirdējusi par ieskatu, ka
kritika ir literatūras sekotāja.
V. Beļinskis to noliedz un norāda, ka kritika rodas reizē
ar literatūru, ka tās ir viena
procesa sastāvdaļas. Lai ilustrētu šo domu, aizceļosim
atpakaļ pie mūsu literatūras
senajiem apcirkņiem.
1856. gadā Juris Alunāns publicēja "Dziesmiņas"
- pirmo latviešu nacionālās dzejas
grāmatu - un pēc četriem gadiem rakstā "Grāmatu
spriedēji" sāka rūpēties par kritisko
domu.
Toreiz daudzpusīgai kritiķu diferencei latviešu
literatūrā vēl nebija pamata, taču
šis aizgūtais materiāls dod labu spoguli latviešu literatūras
kritikas tālākās gaitās.
Kamila, Tu raksti man, ka lasot arī mūsdienu literatūras
kritikas materiālus. Tad jau
Tev var būt interesanti šajā Jura Alunāna rakstā
saskatīt šīsdienas kritiķu portretus.
Tā kā Tev varētu rasties grūtības šo
Jura Alunāna rakstu sameklēt, norakstīšu to
vēstulē nedaudz saīsinātu. Skaidrības labad
vietām mainīšu vārdu transkripciju.
"Visur, kur grāmatas raksta un drukā, arī atgadās
ļaudis, kas apspriezdami lasītājiem
ziņu dod, kādas šīs grāmatas esot. Šie
spriedēji nu ir īpaša ļaužu šķira,
kas vai nu par
naudu, vai par labiem vārdiem spriedumus par jaunām grāmatām
gaismā laiž, ko tad
viss lielais ļaužu pulks kā kādu priecas mācību
uzņem un pakaļ skandina. Bet vai arī
spriedums par kādu grāmatu ir patiesīgs? To neviens neprasa.
(..) Spriedumi par jaunām
grāmatām pa lielākai daļai avīzēs lasāmi.
Kur nu vairāk avīzes rodas, tur arī vairāk un
savādi spriedumi par vienu pašu grāmatu būs lasāmi.
Tas caur to nākas, ka avīžu
apgādātāji savā starpā nesader un viens otram
maizi apskauž."
Kamila! šis pēdējais secinājums, kā Tu
pati sapratīsi, nevar attiekties uz mūsu padomju
presi. Var gan gadīties, ka dažādu izdevumu redaktori,
nevis apgādātāji "savā starpā
nesader", bet tad tur, bez šaubām, ir pavisam citi subjektīvi
iemesli, pie kuriem šoreiz
nedomāju pakavēties. Varbūt kādā no nākamajām
vēstulēm par kaut ko līdzīgu parunāšu,
jo Tu man vaicā, kas ir "redakcijas atmosfēra".
Tagad turpināsim Jura Alunāna tekstu: "Katram
avīžu apgādātājam ir savi īpaši
strādnieki
un palīgi, kas visi pēc apgādātāja prāta
un domām strādā. Ja apgādātājs grib,
lai viņa palīgi
šādu un nevis citādu meldiju uzvelk, tad tādas meldijas
arī avīzē lasāmas. Citam avīžu
apgādātājam atkal citāda meldija labāk patīk,
un viņa avīzēs arī citāda meldija skan.
Tātad
par vienu pašu lietu avīzes daždažādi stāsta.
(..)
Spriedumi par grāmatām iedalāmi šādās
sešās šķirās. Pie pirmās šķiras
pieder lēni spriedumi.
No grāmatas tik kādus gabalus izņem, tos par labiem
uzslavē un rakstītāju paskubina, lai
nepiekūstot un neapsīkstot tā vēl joprojām
pūlēties. Ar šādiem spriedumiem apdāvina jaunus
grāmatu rakstītājus, iesācējus, ko grib
uz savu pusi dabūt. (. .) Otrā šķir ā ir slavējami
spriedumi.
Še grāmatas, kas pēc kāda avižu apgādātāja
domām sarakstītas, līdz debesīm paceļ, sarakstītāja
vārdu slavēt uzslavē un par lielu laimi tur, ka tāds
vīrs tautai kā spoža zvaigzne atspīdējis.
Trešajā šķirā iekrīt nekatrējādi
spriedumi. Še pretiniekus, ko negrib par ienaidniekiem dabūt,
gudri un drusku rāmi apstrādā. Vairāk runā
par rakstītāju domām un prātu nekā par pašiem
rakstiem un ar to ļoti pūlējas, ka ar visai daudz vārdiem
varētu n i e k u pasacīt."
Kamila, vai, lasot šo Jura Alunāna kritiķu grupas
raksturojumu, Tev nenāk prātā tās mūsu
recenzijas, kurās recenzenti gari un plaši apraksta grāmatas
autoru (cik viņš elegants, kādu
uzvalku valkā, kā spodrinātas viņa kurpes, cik
lieliska ir viņa kaklasaite, cik graciozi prot
lietot lietussargu, vai atkal par citu rakstniekukāds viņš
makšķernieks, cik lielas zivis izvelk,
kādus ezerus un upes apmakšķerējis) un tikai pašās
recenzijas beigās nāk arī daži vārdi par
attiecīgo grāmatu un "pūlējas, ka ar visai
daudz vārdiem varētu n i e k u pasacīt."
"Ceturtā šķirā atrodami lišķīgi
spriedumi. Še spriedējs liekas kādu grāmatu drusku
nicināt,
bet pēcgalā tik uzslavē, vai arī otrādi
- spriedējs kā viltīgs suns liekas ļoti mīļš
un labs būt,
bet uz reizi neviļot gruntīgi iekož un riedams projām
aiztek, grāmatu rakstītāju ļaužu
apsmieklā atstādams. Piektā šķirā nāk
rupji, bezkaunīgi spriedumi. Še spriedējs rāda,
ka
viņš ir vecs rakstu meistars un uz savu pretinieku, uz grāmatu
rakstītāju, it lepni tik pār
pleciem paskatās. Viņš arī pats mēdz sacīt:
klausieties, jūs citi, kad vecs rakstu meistars
ko runā, un panesiet to ar pacietīgu prātu; kad (vecs
rakstu meistars) cieš klusu, tad
nedomājat vis, ka tad jūsu grāmata jau laba un ka jūs
jau varat par citām grāmatām ko
spriest. Pa brīžam spriedējs ļaudis biedē
no rakstītāja un lūko viņa rakstos šur tur
kādas
paslēptas, ļaunas domas atrast, kas tik ļoti negantas
un nešķīstas, ka lahs cilvēks tās bez
apgrēcības vis nevarot pie vārda saukt. Šādi
spriedurni ļaudis dziļi sagrābj."
Kamila! Vai Tev neliekas, ka atradīsies neviens vien, kas mani
gribēs šajā šķirā ieskaitīt,
īpaši pēc šo manu vēstuļu izlasīšanas?
Gribu tikai aizrādīt, ka nav nemaz jābūt "vecam
rakstu meistaram", mūsu laikos pietiek ar pārliecību
pašapzinību, lai iekļūtu šādā grupējumā.
Alunāns tolaik gan droši vien domāja mācītājuBraži
un viņa kritiku par "Dziesmiņām".
"Sesto šķiru izpilda nāvīgi spriedumi. Še
spriedējs savu upuri, nabaga grāmatu rakstītāju,
no dusmām sagrābts, bez žēlastības nokauj.
Šie spriedumi pielīdzināmi sudmalām, kur
sudmalnieks nelaimīgus rakstītājus,kas viņam rokās
iedoti, iemet, saskrambā, sagrūž un
samaļ smalkos gabalos.
Ko tad nu ļaudis dara, šādus spriedumus par jaunām
grāmatām avīzēs lasīdami? Nu viņi
lustējas un priecājas, un smejas, redzēdami ka grāmatu
rakstītāji cits citu savā starpā
apkarojas, un, ja kādam ribas ielauž un ja kāds iznerrots
pie zemes pakrīt, tad viņi
gavilēdami plaukstās sit un vinnētāju slavēdami
līdz debesīm paceļ. Tā iet pasaulē!"
Redzi, Kamila, līdzīgas ainas var sastapt arī mūsu
dienās, tikai mēs labprāt izvairāmies
saukt lietas īstajos vārdos. Varētu vēl
piebilst, ka par kritikas nepareizi nopeltām grāmatām
ne visi priekā sit plaukstas un priecājas; daudziem sirdī krājas
īgnums un pat dusmas. Bet
svaru kausos tas maz sveras.
Bieži mēs runājam par kritiķu kadru trūkumu,bet
gandrīz nekad - par kritikas kvalitātes
paaugstināšanu.
Lai cik pretrunīgi turpinās latviešu literatūras
kritikas attīstība pēc Jura Alunāna, tā
tomēr
atsedz literatūras procesu, atsedz literatūras elpu.
" Ap gadsimta miju Vakareiropā jo plaši izvērsās
diskusija par kritikas nozīmi. Runāja
pat par kritikas kaitīgumu, īpaši teātra kritikas
kaitīgumu un nevajadzīgumu. Aizsācējs
bija H.Zūdermanis, tomēr vairums rakstnieku Vācijā,
Anglijā, Francijā izteicās par kritikas
nozīmi un vajadzību. Tie arī uzvarēja.
No latviešu kritiķiem uz šo diskusiju īpašos
rakstos atsaucās Jānis Asars un Andrejs Upīts,
saprotams aizstāvot kritikas nozīmi literatūras un sabiedrības
attīstībā.
Tas tomēr nenozīmē, ka kritika dažkārt,
izejot no kļūdainiem kritērijiem, nevar būt
kļūdaina.
Tad tā var ietekmēt literatūru un sabiedrisko domu negatīvi.
Ja šāda kritika netiek noradīta,
bet turpina veģetēt, tā spējīga sagandēd
visu literatūras procesu.
1972. g. PSKP CK lēmumā tika apskatīts padomju literatūras
kritikas stāvoklis un norādītas
kļūdas un trūkumi. Vai šis lēmums pilnīgi
realizēts, ir cits jautājums.
Sarūgtināts par nepareizu kritiku, Rainis 1923. gada oktobrī
savā dienasgrāmatā ieraksta:
"Kritika ir cits vārds muļķībai."
Kamila! Vai mūsu kritika šad tad neliek atcerēties šos Raiņa vārdus?
Piezīme. Kā sauca Fausta dēlu?