1. (41.) vingrinājums

Pārbaudi savas zināšanas divdabja teicienu noteikšanā! Liec nepieciešamās pieturzīmes! Nosaki teikuma locekļus, norādot tos iekavās aiz vārdiem!

1. variants

1. Skolotājs paņēmis vienu ābolu apslaucīja to ar svārku stūri.

2. Tad viņš atpakaļ nepaskatīdamies gāja pa celiņu prom.

3. Viņš droši vien negribēja stāvēt kā tiesnesis klāt pārbaudīdams cik mēs paņemam.

4. Lielais vairums īpaši meitenes pat nedomāja ņemt vairāk.

5. Teikts bija divi tad arī divus paņēmušas gāja no dārza ārā.

6. Pamanīju ka dūšīgais Rūdis žigli šaudīdamies ap ogulājiem ķēra ar abām rokām.

7. Tā pirmo reizi jo asi uztvēru to ko vēlāk vīrā izaudzis it bieži vēroju cilvēka alkatību nerēķināšanos ar nosacīto.

(M. Kalndruva.)

Atbilde

2. variants

1. Redzot ka zēni bieži vien dīkā skraida pa ielu vai pagalmu vēloties lai viņu spēles būtu interesantākas gribu pastāstīt par vilkšanos ar nūju.

2. Zēni izvēlējušies sev spēkā un augumā līdzīgu partneri un sadalījušies pa pāriem paņem vingrošanas vai kādu citu stipru nūju un nostājas viens otram pretī viena soļa attālumā.

3. Turot nūju priekšā taisnās rokās viņi nosēžas uz zemes pievikdami ceļus un saliekot kopā kāju pēdas.

4. Atskanot signālam jāncenšas pretinieku uzvilkt sev virsū tā lai tas kaut arī negribēdams un visādi pretodamies būtu spiests piecelties.

Atbilde

 

 

3. (43.) vingrinājums

Pārbaudi savas zināšanas saliktu teikumu sintaksē, liec nepieciešamās pieturzīmes un iekavās aiz teikuma norādi teikumā esošo palīgteikumu veidus!

1. Viss ko nedrīkst ir tik vērts

2. Pačuksti ja tev nav žēl ko tad nedrīkst darīt vēl

3. Tā gaisma ko leju tā nevar zust

4. Šai mežā maldos tā kā - savā mūžā

5. Man jautāja garāmgājēji vai vēlos pērles

6. Lai dziesma plūst kā strauts kad aizsprostots vaļā rauts

7. Tas tikai tāpēc dēliņ ka audz

8. Kur apklust sabārti smiekli ceļi lietavās rūgst

9. Man liekas ka reiz tā jau bijis

10. Es dzirdu skumjas atkal tā kā pūces smejas

11. Nevaru es atcerēties kas ir tas kas tumsā laistās

12. Kas nav ar mums tas ir pret mums

13. Es lūdzos kaut zinu ka neglābs neviens

14. Pavisam citāds ir prāts kad tu no pasakas nāc

15. Mēs būsim lieli tik cik mūsu griba

16. Tā kā man draugu nebija es izjutu vientulības biežo viesošanos

17. Vārdi slēpās nātrēs kā slēpjas vientuļi, vajāti bērni

18. Teic kas tu un es

19. Bet aizsniegt to var tikai tas kam zelta sirds un kam priecīgs prāts

20. Nāc uzlaiko manu dvēseli lai krūtīs laiks laimīgs smej

Atbilde

 

 

4. (44.) vingrinājums

Uzmanīgi lasi doto tekstu un liec nepieciešamās pieturzīmes! Aiz katra teikuma norādi, kādas gramatiskas konstrukcijas saskatīji.

1. Un ar trīsdesmit vaimanām sešdesmit nopūtām un simt divdesmit lāstiem un nolādējumiem par to kas viņu novedis šādā stāvoklī Sančo cēlās augšā bet palika pusceļā stāvam nespēdams izstiepties taisns; ar pūlēm viņš uzmauca apaušus ēzelim kas šajās dienās brīvībā ticis bija galīgi izlaidies un pēc tam piecēla Rosinanti kas ja vien spētu runāt ar savām žēlabām noteikti būtu pārspējis Sančo un donu Kihotu savu kungu.

2. Īsi sakot Sančo novietoja donu Kihotu uz ēzeļa Rosinanti piesēja tam pie astes un pats vezdams ēzeli pavadā palēnām sāka virzīties uz to pusi kur pēc viņa domām vajadzēja būt lielceļam.

(M. Servantess.)

3. Daba ir tik milzīga un debess velve tai pāri bezgalīga ka cilvēks nomirtu klusuma izbiedēts jo visdažādākās skaņas lopu un putnu kliedzieni zāļu un koka nopūtas un ūdeņu balsis tik dzidras un skanīgas viņam zemkopim3. Daba ir tik milzīga un debess velve tai pāri bezgalīga ka cilvēks nomirtu klusuma izbiedēts jo visdažādākās skaņas  lopu un putnu kliedzieni zāļu un koku nopūtas un ūdeņu balsis  tik dzidras un skanīgas  viņam zemkopim nenāktu palīgā.

4. Vasara nav gara un tāpēc kļavas lapas kas katra ir kā plauksta dzīves līnijām caurausta tai ļaujas bez kādas aiztures lai laikus pamātu baltam padebesim pāri lidojošai vārnai, māmuļai tur sētas celiņā jo lūk drīz jau rudens gribēdams pārspēt saulrieta krāsas paņem lapu zaļošanas prieku.

Atbilde

 

 

5. (40.) vingrinājums

Raksturojiet teikumu izveides kļūdas!

1. Kara vadītāja uzdevumā un direktora uzdevumā mēs ierakstījām lentē folkloras ansambļu dziedājumu.

2. Skolā mācāmies par dabas un sabiedrības parādībām.

3. Rakstnieka uzdevums ir iedziļināties un attēlot cilvēku.

4. Šeit apgriež zēngalviņas.

5. K.Hūns kā akadēmijas stipendiāts tika papildināties uz ārzemēm.

6. Pirmie dzejoļu krājumi, ko es, tāla Latgales novada skolniece, izlasīju, radīja manī nepieciešamību, stipru un noturīgu, lasīt dzeju, labu, dziļu dzeju.

7. Šogad mūsu firma ir apņēmusies izstrādāt un izvest vairākas jaunas ekskursijas.

8. Par cik lija lietus, mēs no saviem iepriekšējiem nodomiem atteicāmies

9. Vīrs, atgriezies no darba mājā, jautā savai sievai: "Kas ēdams un kas bērniem?"

Sieva atbild: "Sakņu sautējums un vējbakas".

Atbilde