1. (7.) vingrinājums. Izraksti teikumu gramatiskos centrus! Nosaki, ar ko tie izteikti! Teikuma virslocekļu apzīmējumi - GL (galvenais loceklis), TP - (teikuma priekšmets), IZT - (izteicējs).
1. Agrāk Billi ņēma līdzi uz visām filmām, jo kam gan lai viņu atstātu?
2. No filmām nekā īpaša nebija, cilvēki uz ekrāna staigāja, ēda, runāja un ķildojās nesaprotamās valodās.
3. Apakšā bija rakstīts latviski, ko viņi tur runā, bet lasīt Bille vēl nemācīja.
4. Uz beigām kāds no viņiem nomira un citi raudāja.
5. Tīrā garlaicība.
Paraugs : 1. ņēma - GL - darbības v.; atstātu - GL - darbības v. )
2. (8.) vingrinājums. Nosaki dubultlocekļus!
1. Vējiņš ābeļlapu villainēs sevi apliecina liegs un maigs.
2. Smilgas kā zilganbrūna migla trīs pār pļavu.
3. It kā nokvēpuši gulēja bieži mākoņi.
4. Cielaviņa, izspurgusi man pie kājām, atkal nometas gabaliņu tālāk.
5. Gauja tecēdama nes sev līdz smiltis.
6. Balta gāja sērdienīte.
Kā ar sniegu apsnigusi.
7. Austrumu pusē krāsains izliecas varavīksnes loks.
8. Egles kā baznīcas torņi tiecās pret debesīm.
9. Upe pati lauž ceļu cauri cietajai dolomīta kārtai.
10. Straumēnu ēkas visas bija pamatīgas būvētas.
3. (9.) vingrinājums. Nosaki teikuma locekļus vārdiem, kas atzīmēti ar zvaigznīti! Lieto saīsinājumus - apz (apzīmētājs), pp (papild.), pl (pielikums), aps (apstāklis), dl (dubultloceklis)!
1. Es stāvu pie *ieejas alā.
2. Manai *draudzenei Diānai ir daudz grāmatu.
3. Tā ir dziesma par *draudzību.
4. Prasme *strādāt ir nepieciešama.
5. Man patīk *strādāt.
6. Viņš *viens to nepadarīs.
7. Tuvojās *lēni soļi.
8. Tie *lēni attālinājās.
9. Mūsu pienākums ir *palīdzēt.
10. *Neej projām.
11. *Var arī tā.
12. *Dzīvot ir cīnīties.
Ievēro! Lai pareizi noteiktu teikuma locekļus, ir jāiegaumē noteikta secība: TP un IZT vai GL ), 2)tieši pakārtotie teikuma locekļi, 3)pakāpeniski pakārtotie teikuma locekļi. 4)vairākvārdu teikuma locekļi atzīmēti ar pasvītrojumiem. |
6. (16.) vingrinājums. Izvēlies teikumus un nosaki teikuma locekļus!
1. Rudens dienās tik daudz zelta ir nobērts zem mūsu kājām.
2. Viena no krāšņākajām rudenī ir apse ar savām sarkanajām trīcošajām lapām.
3. Tikai līdzīgs varēja saprast līdzīgu.
4. Manu skaistāko sapni neaiztiec.
5. Tā ir daļa no bagātā kultūras mantojuma.
6. Ticēt tālajai, nezināmajai nākotnei nav viegli.
7. Gaišas naktis kā stārķēni bradāja pa zemi.
8. Mums nav balta marmora, kur iekalt savas vieglās domas.
9. Man ilgi jādomā par šo notikumu.
10. Fotoalbumā "Silva" ir stāstīts par brīnumaino mežu.
11. Visur kaut kas čīkst un vītero.
12. J. Poruks un E. Dārziņš ir bijuši patiesi draugi.
13. Emīlam šķita, ka dziesma ir viens no ceļiem uz svētnīcu mākslā.
14. Uz ceļa uzlēca maza zaļā vardīte.
15. "Mūžu mūžos skan dziesma" ir Dziesmu svētku neoficiālā himna.
16. Dzejnieks J. Grots ir autors dzejoļi ciklam "Vēstules Solveigai".
17. Varu teikt, ka tik traģiska situācija, kā tā ir tagad, literatūras vēsturē vēl nav bijusi.
18. Vairums jaunatnes lasa maz vai nelasa nemaz.
19. Pārstāvēt paaudzi, kas pēc literatūras neilgojas, jaunajiem rakstniekiem ir traģēdija.
20. Izdzēst robežos starp labo un ļauno, ļauno uztvert par primāro ir jaunākais modes kliedziens.
7. (17.) vingrinājums. Nosaki gramatiskos centrus, saliec pieturzīmes! Apzīmētajos teikumos nosaki teikuma locekļus!
*Spēks mīklains un svešs saistīja viņa locekļus un tā priekšā zilonim meža valdniekam pamodās neskaidras bailes no nezināmā. Tās bija bailes kuras viņš agrāk nebija pazinis un kuras viņš instinktīvi sajuta.
*Viņam gribējās bēgt no visa kas viņu naidīgi ielenca. Tikt projām no šī nolādēta paugura ar sulīgu un leknu barību viņam bija dedzīgākā vēlēšanās. Un tomēr viņš gulēja tur pašā augstākajā vietā un tikai ausu plakšķēšana liecināja par dzīvību viņā. *Viņa acīs dūrās cilvēka ļaunais skatiens kā dzelksnis no kura aizbēgt viņam nebija iespējams.
(R. Ezera)